Jordade vägguttag utan jord - dolt fel?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av ehsnils:

Eller ta jord från metallrören som ledningarna går i. Något som kan förekomma i äldre installationer. För många år sedan var det t.o.m. tips att man kan göra så i någon tidning från USA.

Jag har också sett att jordledning gått separat från spisen till ett vattenledningsrör och ditklämd med en slangklämma. Och med en 3-ledare med endast 3 faser som matar spisen. Inget man kunde upptäcka direkt utan att verkligen gräva runt både bakom spisen och i källaren. I samma hus så var det 230V via telekabel och via tygkabel som höll upp kökslampan från vinden hängande i en sockerbit.

Och så har jag sett ledningar som bara finns med spänning på men som det inte går att utröna varifrån den kommer. Enda man vet är att bryter man huvudbrytaren så blir det strömlöst. Riktigt gamla hus kan vara nog så spännande.

Jag har sett tygklädd ledning på porslinsknopp också som var i drift, men det var på 70-talet. Det var litet "pucker factor" på det när jag såg det.

På jobbet har vi flytande fasledningar med 230V eller 500V mellan faserna. Så går en ledare mot jord så händer inget, men går två olika mot jord samtidigt så får man se på gnistor. Ofta finns det detektering när en fas går i jord, men inte alltid. Kan vara intressant om någon byggt om ett gammalt industrikontor och sparat pengar på att behålla den konstruktionen.

Ja el i rören är "kittlande"
En klassiker >

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ehsnils:

Det är litet tveksamt om det kan klassas som "upptäckbart" eftersom det kräver viss teknisk kunskap och de flesta här på forumet har nog tillräcklig kunskap, men det finns de som är helt bortkomna när det gäller förståelse för el och teknik och kan nätt och jämt hantera ett dörrlås.

Händer det något allvarligt är det den som gjorde installationen som får ta smällen, inte den som köpte lägenheten.

Att något kräver förkunskap i ämnet är absolut inte något som gör att det utan kunskap skulle klassas som dolt. Dolt är det en besiktningsman eller annan person med nödvändig teknisk kännedom inte skulle kunna upptäcka med rimliga metoder.

Att man själv inte skulle kunna skilja ett eluttag från en väggprydnad är ingen som helst ursäkt.

Permalänk
Medlem

Jag tycker nog det är lite bedrägligt att sätta upp jordade uttag utan jord framkopplat. Det man kan förvänta sig är ju att uttaget är jordat om inget annat sägs eller markeras på något sätt. Nu förstår jag att verkligheten ofta är en annan men jag det vore fint om det övergick till säljarens ansvar att antingen fixa eller tydligt informera om sakernas tillstånd i lag.

Visa signatur

RIP 780

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Parmenides:

Jag tycker nog det är lite bedrägligt att sätta upp jordade uttag utan jord framkopplat. Det man kan förvänta sig är ju att uttaget är jordat om inget annat sägs eller markeras på något sätt. Nu förstår jag att verkligheten ofta är en annan men jag det vore fint om det övergick till säljarens ansvar att antingen fixa eller tydligt informera om sakernas tillstånd i lag.

Det är redan förbjudet att "koppla fel" så att märka uttagen att de är felkopplade är inte nått som duger på nått sätt, man ska bryta strömmen och åtgärda felet.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Avstängd

Vad jag förstår är det olagligt att koppla på detta viset. Är uttaget jordat så ska det vara jord. Sen vet jag inte om det alltid varit så förstås, så gamla installationer är ju ett problem, men sannolikt är det väl någon som bytt uttagen utan att fatta skillnaden här och då är det ju de som har gjort fel. Sen har man ett ansvar för att elen är säker i sin bostad också, så vart ansvaret hamnar är ju inte helt klart. Det låter konstigt att detta skulle falla under undersökningsplikten, de flesta har inte möjligheten att börja skruva loss uttag och mäta med multimeter på en visning liksom. Men IANAL så det kan säkert vara så.

Jag bor i hyresrätt ägd av kommunalt bolag så det borde gå att lita på att det är draget korrekt i alla fall. Samtidigt är min lägenhet så gammal att det bara finns jord i köket, och väggarna är av något dåligt material (ser ut som vass med puts på typ, men det finns trä längre in) att eluttagen inte sitter fast ordentligt. Jag fick hit en elektriker men han kunde inte få dem att sitta bättre för väggen var för kass. Det borde dock göra att de är tvungna att fixa det för fastighetsägaren har ju ett ansvar. Jag hade gärna fått jordat överallt och det hade ju varit ett bra tillfälle om de ändå ska ha hit en elektriker som ska byta alla uttag, men min hyresvärd är så snål att jag misstänker att de hade vägrat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ehsnils:

Det är litet tveksamt om det kan klassas som "upptäckbart" eftersom det kräver viss teknisk kunskap och de flesta här på forumet har nog tillräcklig kunskap, men det finns de som är helt bortkomna när det gäller förståelse för el och teknik och kan nätt och jämt hantera ett dörrlås.

Händer det något allvarligt är det den som gjorde installationen som får ta smällen, inte den som köpte lägenheten.

I lagens mening är det inte det minsta tveksamt, att du är okunnig bektas inte, därav formuleringen "undersökningsplikten är långtgående"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Du kan aldrig bekräfta jord genom att mäta volten mellan fas och jord.
Har sett flertalet anläggningar där personer fuskar genom att inte drag jord hela vägen till central och bara bygla mot nollan i första dosan.

Du har helt rätt om man har TN- eller TT-nät.
Men som jag skriver så bor jag i Norge där vi har IT-nät som har en annan struktur, så där har du fel.
Vi är väl ett av de få landen som har detta lite udda system, och det är är också det enda som man faktiskt kan kolla om man har kontakt med jord genom att mäta spänningen eftersom jordanslutningen är helt isolerad från resten av systemet.

Visa signatur

Citera för svar..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cerb:

Dolt är det ju verkligen inte då du kollar detta på 20s med en uttagsprovare.

Helt orimligt att man som köpare ska ha med diagnostikverktyg eller ens veta hur de fungerar när man köper lägenhet.

Att man kan göra det är helt irrelevant.

Det här ska väl komma fram senast i besiktningen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swe91:

Värt att veta är att besiktningsmän inte besiktar el m.m. i gamla hus.
Var i tidningen häromåret där Anticimex hade besiktat ett hus som hade kassa elledningar som ledde till skadade lösören.
Anticimex hävdade att eftersom huset var så gammalt förväntas det att elen kan vara lite draget hursomhelst och de är inga elektriker som åtgärdar typiska problem (isch, taget ur mitt minne).

Precis, vill man ha elen besiktad måste man beställa en separat besiktning på detta fick vi veta. Den "vanliga" besiktningen kollar på övriga aspekter på huset.

Permalänk
Medlem
Skrivet av RetarDeD:

Du har helt rätt om man har TN- eller TT-nät.
Men som jag skriver så bor jag i Norge där vi har IT-nät som har en annan struktur, så där har du fel.
Vi är väl ett av de få landen som har detta lite udda system, och det är är också det enda som man faktiskt kan kolla om man har kontakt med jord genom att mäta spänningen eftersom jordanslutningen är helt isolerad från resten av systemet.

Fast oavsett TT/TN eller IT mäts väl jord i ohm? Därav kan inte ett värde i volt garantera att det är ok.
För jag antar i Norge mäter man mot ett jordtag för att kontrollera?
Då skillnaden mellan system är att i It system slår inte säkringen av vid kortslutning mot jord direkt.

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuuFi:

Helt orimligt att man som köpare ska ha med diagnostikverktyg eller ens veta hur de fungerar när man köper lägenhet.

Att man kan göra det är helt irrelevant.

Det här ska väl komma fram senast i besiktningen?

Då tar man med sig någon som kan. Är inte mer orimligt än att ta med sig en bilkunnig bekant när man ska kolla på en begagnad bil.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cerb:

Då tar man med sig någon som kan. Är inte mer orimligt än att ta med sig en bilkunnig bekant när man ska kolla på en begagnad bil.

Jämför man med bilar så hamnar denna på samma nivå som att gå med en felkodsläsare till just den bilen du ska köpa, vilket också är helt orimligt att förvänta sig från varenda Svensson som köper begagnad bil.

Där får man lite på besiktningen och har man vett så köper man bilen från en handlare som gör ordentliga kontroller och har vettiga garantier.

Därav ställde jag frågan om inte sånt här ska kollas i besiktningen, det är ju felaktigt ( olagliga? ) installerade uttag.

Permalänk
Medlem

@GuuFi: Du ska beställa en separat elbesiktning, annars kan det inte gå som dolt fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Fast oavsett TT/TN eller IT mäts väl jord i ohm? Därav kan inte ett värde i volt garantera att det är ok.
För jag antar i Norge mäter man mot ett jordtag för att kontrollera?
Då skillnaden mellan system är att i It system slår inte säkringen av vid kortslutning mot jord direkt.

Resistans mäts i ohm. Klart jag skulle kunna kontrollera resistansen mellan plinten på vägguttaget och jordklämman i skåpet, men det blir att börja knåpa i proppskåpet vilket jag inte har nån lust att göra.
Så i mitt fall med IT nät så betyder det att om jag har spänning på ca 130V mellan jord och fas så har jag kontakt med jorden, det finns ingen väg runt. Hur god denna kontakten i sin tur är, det är en annan femma. Men med tanke på att jag har använt klämmor och kontakter av god kvalitet så tror jag den är god nog.

Korrekt, här krävs det dubbelfel för att säkringen ska gå.
Om man inte har jordfelautomater vilket jag har och är standard sen en år tillbaka.

Visa signatur

Citera för svar..

Permalänk
Medlem

@RetarDeD: Försäkringen täcker hur som helst inte egenmeckade installationer...

Permalänk
Skrivet av Stefflo:

Sant men springer du runt på en visning med din uttagsprovare och kollar alla då eller? Du är nog ensam i så fall om detta. Har varit på många visningar och har aldrig sett dig eller någon av dina vänner som springer runt och kollar uttag

Helt riktigt, undrar jag också.

kollade elen i varenda eluttag och fukt efter i väggarna när ja köpte mitt hus.

fukten var inte så svår då de syndes att de va fukt i en vägg på bilderna så kunde låna en fuktmätare av en polare och ta med och felet var betydligt mer än det såg ut då rummet renoverats men läckan inte lagats.

fick byta 5 takreglar, all isolering alla innerväggar då fuktmätaren gav utslag i varenda vägg och stort sett hela taket.

men deras renovering såg iaf typ bra ut på bilderna...

hade med en hel låda med mätapparater på visningen mest för att skrämma bort konkurenter.
starta mätaren och gå runt och hmmma och skaka på huvet.

kallas taktik

425 000:- fick jag det för. renoveringen av vattenskadan ~20 000:-

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Nej, det är inte dolt fel. Hade en el-besiktning gjorts så hade detta upptäckts. Hence. Inte dolt. (utan att gå in på diskussionen om att dolda fel inte finns i bostadsrätter)

Visa signatur

In the real world, size matters. And the big guy always win.

Jag har en svart dator med skärm och tangentbord.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuuFi:

Jämför man med bilar så hamnar denna på samma nivå som att gå med en felkodsläsare till just den bilen du ska köpa, vilket också är helt orimligt att förvänta sig från varenda Svensson som köper begagnad bil.

Där får man lite på besiktningen och har man vett så köper man bilen från en handlare som gör ordentliga kontroller och har vettiga garantier.

Därav ställde jag frågan om inte sånt här ska kollas i besiktningen, det är ju felaktigt ( olagliga? ) installerade uttag.

Nja, snarare jämförbart med att ha med sig en lufttrycksmätare för att se om det är någon luft i däcken isf.

En uttagsprovare säljs i alla teknikaffärer och kostar några hundralappar. Ett lågt pris att betal för att kunna göra en enkel kontroll.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

@RetarDeD: Försäkringen täcker hur som helst inte egenmeckade installationer...

Det har du helt rätt i.
Så om man inte vet vad man gör så bör man hålla händerna borta, ungefär som med allt annat i denna värld.

Visa signatur

Citera för svar..

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Det är redan förbjudet att "koppla fel" så att märka uttagen att de är felkopplade är inte nått som duger på nått sätt, man ska bryta strömmen och åtgärda felet.

Jo och konsekvensen av att det är olagligt, om man ska döma av den här tråden, är att den som kopplat fel visslar, tittar upp i taket och lämnar över problemet till nästa ägare

Visa signatur

RIP 780

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spiffman:

100m fin draka 1.5 kostar 375:- på hornbach men ta dit en elektriker som drar den så forumet inte ragar här

Kommer elektrikern drar från närmsta jordat då bara?

Visa signatur

Båtbyggare med mera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skylar7s:

Kommer elektrikern drar från närmsta jordat då bara?

Man letar efter var närmsta jord är på varje grupp från centralen. Är där ingen så drar man från centralen och ut till alla dosor.

Visa signatur

MB/Case: ASUS ROG Strix B350-F || FD R6
PSU: Seasonic FOCUS Plus 750W Platinum
CPU/Cooler: Ryzen 5600 || Noctua NH-U12S
RAM: G.Skill FlareX 16GB 3200 CL14
GPU: ASUS RX7800XT TUF OC

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cerb:

Nja, snarare jämförbart med att ha med sig en lufttrycksmätare för att se om det är någon luft i däcken isf.

En uttagsprovare säljs i alla teknikaffärer och kostar några hundralappar. Ett lågt pris att betal för att kunna göra en enkel kontroll.

Platta däck kan man se enkelt. Bättre liknelse är kanske saknad olja i växellådan eller diesel i tanken på bensinaren.

Visa signatur

⚙️ Asus ROG Strix Maximus 13 Hero; Core i9, (11900K); ASUS ROG Ryujin 360mm; RTX 3090 ROG Strix; G.Skill Trident Z Royal DDR4-4600 CL20 DC - 64GB ; Samsung 980 Pro 2TB M.2; PSU: ASUS ROG Thor 1200W. CASE: ASUS ROG Strix Helios GX601. 🖥️Asus ROG PG279Q 2560x1440 🖥️, 🖥️🖥️HTC Vive Cosmos Elite, Vive Wireless. ⌨️Steelseries Apex Pro 🖱️Steelseries Rival 600

Permalänk
Medlem
Skrivet av RetarDeD:

Det har du helt rätt i.
Så om man inte vet vad man gör så bör man hålla händerna borta, ungefär som med allt annat i denna värld.

Nej, det är inte en kunskapsfråga utan handlar ju om auktorisation. Våtrum o andra sidan kan du dokumentera och få godkänt av ditt försäkringsbolag (lycka till att sälja sen...) och då kunna täcka skador. Med el riskerar du också att dömas för brott, och det är ju kul att visa framtida arbetsgivare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av RetarDeD:

Du har helt rätt om man har TN- eller TT-nät.
Men som jag skriver så bor jag i Norge där vi har IT-nät som har en annan struktur, så där har du fel.
Vi är väl ett av de få landen som har detta lite udda system, och det är är också det enda som man faktiskt kan kolla om man har kontakt med jord genom att mäta spänningen eftersom jordanslutningen är helt isolerad från resten av systemet.

Jag kollade litet och jordning i Norge var helt annorlunda - och existerade inte annat än lokalt, det som leverades var 2-fas/3-fas med 220V mellan faserna och flytande jord.

Citat:

Observera att man inte har någon referens mot jord, mäter man resistansen mellan L1 och jord så är den teoretiskt oändlig. Spänningen mellan L1 och L2 är 230 Volt. L1 till jord är 0 eller flytande.
Disneuterna är ett gnistgap som skall skydda mot överspänningar, typ åska.

Till kunden levererar (levererade) man L1 och L2, men INGEN Nolla och INGEN jord. Jordanslutningen skall/skulle kunden själv tillverka lokalt. Från svensk synpunkt leverade man bara 1-fas, men i verkligheten är det 2-fas (fas-fas).

Källa:
https://www.byggahus.se/forum/threads/norskt-och-andra-elsyst...

Att Norge gjorde på detta vis har delvis att göra med att på många ställen så är det mycket urberg i dagen med dålig jordningsmöjlighet. D.v.s. jorden fungerar dåligt.

Men med jordfelsbrytare så är det en annan historia - då räcker det till även om resistansen i marken är hög för att jordfelsbrytaren skall lösa ut. Under förutsättning att mittpunkten hos transformatorn är hyggligt jordad.

Permalänk

Det känns för mig en sak som man kontaktar mäklaren och säger att ägaren innan har gjort en olagligt elinstallation som måste åtgärdas då det inte är lagligt att ha det som det är nu. Vad har personen som försvar innan man blandar in polisen som utreder vem som har begått den kriminella handlingen? Är det en lekman som har dragit ström själv?
Så jag vet är liksom det olagligt att göra, skitsamma om det är ens egen lägenhet.

Jag skulle dock vända mig mer till elektriker som har bättre koll på hur dessa olagliga installationer hanteras.

*edit*
Såklart kan elektrikern ha mätt fel etc. Men jag skiljer på dolda fel som man inte upptäckt och att en individ har gjort något olagligt, där det olagliga tyder på att den inte alls vet vad den sysslar med. Nu har jag ej läst igenom precis hela tråden och kan ha missat något.

Permalänk
Medlem
Skrivet av chksix:

Platta däck kan man se enkelt. Bättre liknelse är kanske saknad olja i växellådan eller diesel i tanken på bensinaren.

Du kan inte se om trycket är rätt utan att mäta, precis som du inte kan se om uttagen är rätt kopplade utan att mäta.

Hur som är lagen utformad på det vis att du måste kontrollera dessa saker om du vill vara säker på vad det är du köper. Vill du inte noga kontrollera ett köp för miljoner i förväg så får man helt enkelt räkna med överraskningar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Det känns för mig en sak som man kontaktar mäklaren och säger att ägaren innan har gjort en olagligt elinstallation som måste åtgärdas då det inte är lagligt att ha det som det är nu. Vad har personen som försvar innan man blandar in polisen som utreder vem som har begått den kriminella handlingen? Är det en lekman som har dragit ström själv?
Så jag vet är liksom det olagligt att göra, skitsamma om det är ens egen lägenhet.

Jag skulle dock vända mig mer till elektriker som har bättre koll på hur dessa olagliga installationer hanteras.

*edit*
Såklart kan elektrikern ha mätt fel etc. Men jag skiljer på dolda fel som man inte upptäckt och att en individ har gjort något olagligt, där det olagliga tyder på att den inte alls vet vad den sysslar med. Nu har jag ej läst igenom precis hela tråden och kan ha missat något.

Polisen gör inte ett skit. Ska du bli dömd för denna typ av brott så måste de bokstavligen ta dig på bar gärning.

Permalänk
Skrivet av Cerb:

Polisen gör inte ett skit. Ska du bli dömd för denna typ av brott så måste de bokstavligen ta dig på bar gärning.

Jag vet inte. Jag jobbar inte som elektriker. Men jag vet att de driver vissa ärenden mer än andra.
Och brottet i detta fall är väldigt knutet till föra lägenhetsinnehavaren, där det såklart påverkar hur länge den har bort där.
Det som man rekommenderas att göra är följande: https://www.elsakerhetsverket.se/kontakta-oss/gor-en-anmalan/...

Men det ger en inte så mycket att blanda in polisen. Det är en sista utväg. Första är att utvägen är att se till så att någon annan åtgärdar den olagliga elinstallationen som den har gjort.

*edit*
Jag själv håller på med fastigheter och det finns dolda fel och det finns olagliga saker. Om ägaren innan har gjort en sak som självklar är olaglig att utföra, inneha och olagligt om man ej direkt åtgärdar när det ej hittas. Så komma och prata om dolda fel, ja då får polisen i mitt fall granska detta.

*edit2*
Om man pratar stora fastigheter med mängder av byggnader så går det säga det har varit mängder av elektriker. Ingen vet riktigt vem som har varit och gjort vissa installationer. Men oftast brukar det dock inte vara mängder med elektriker från olika företag och ränna i en lägenhet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cerb:

Du kan inte se om trycket är rätt utan att mäta, precis som du inte kan se om uttagen är rätt kopplade utan att mäta.

Hur som är lagen utformad på det vis att du måste kontrollera dessa saker om du vill vara säker på vad det är du köper. Vill du inte noga kontrollera ett köp för miljoner i förväg så får man helt enkelt räkna med överraskningar.

Lite för lågt tryck som inte syns utifrån gör inte bilen farlig. Mina exempel failar på den punkten också. Bättre exempel igen är då att bilen är köpt från en baltstat där krockade bilar renoveras men egentligen har förbrukade krockzoner. Det märks bara vid nästa krock.

Visa signatur

⚙️ Asus ROG Strix Maximus 13 Hero; Core i9, (11900K); ASUS ROG Ryujin 360mm; RTX 3090 ROG Strix; G.Skill Trident Z Royal DDR4-4600 CL20 DC - 64GB ; Samsung 980 Pro 2TB M.2; PSU: ASUS ROG Thor 1200W. CASE: ASUS ROG Strix Helios GX601. 🖥️Asus ROG PG279Q 2560x1440 🖥️, 🖥️🖥️HTC Vive Cosmos Elite, Vive Wireless. ⌨️Steelseries Apex Pro 🖱️Steelseries Rival 600