Snabbkoll: Ska du spela Elden Ring?

Permalänk
Medlem
Skrivet av nu1mlock:

Har inte länken just nu, men kolla Elden Ring tråden, där länkade jag till 25% rabatt på PSN via Get Gifted. Dom har även 10% rabatt på Xbox, har jag för mig.

Edit: Blandade ihop trådar. Men här är länken till 500kr-presentkort för PSN som kostar 375kr.

https://link.getgifted.com/tr2b

Funkade fint! tackar

Visa signatur

“Every atom in your body came from a star that exploded. And, the atoms in your left hand probably came from a different star than your right hand. It really is the most poetic thing I know about physics: You are all stardust. ... The stars died so that you could be here today.” - Lawrence M. Krauss

Permalänk
Medlem
Skrivet av Segas:

Det är FromSoftware, inte EA.

Förbokat, nytt ljudsystem, ny handkontroll och ungarna är i fjällen. 👌 Ge mig Elden Ring, nu!

Litar du på namco alltså? Sluta förboka saker och dra upp sådanna otroliga hypetrains du och alla andra som gillar spel förlorar bara på det i slutändan. Själv ska jag vänta på reviews ser ingen anledning att förboka om det inte är CE man är ute efter. Inte som om spelen tar slut och en till emote rör mig inte ryggen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Boredbynoobs:

From Softwares spel ÄR svårare än de flesta spel, det går inte att komma runt det. Ätt du säger att att man behöver "anpassa och ha tålamod" är tecken på att det är svårare än de flesta andra spel. Aldrig förstått hajpen kring spelen, tycker dem är rätt dåliga. Har provat Bloodborne och DS3. Jag tycker oftast dem är OK första 4-5 timmarna sen tröttnar jag. Dålig progression, skräp-grafik, usel story och helklumpig gameplay. Det positiva är "svårigheten" och bandesign.

Nu vart jag nyfiken vad är det med storyn du inte gillar? Är det att den inte berättas för dig genom cutscenes och att du måste peta ihop den själv genom fragment (alltså hur den berättas) eller är det den faktiska storyn du inte gillar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av weawer:

Nu vart jag nyfiken vad är det med storyn du inte gillar? Är det att den inte berättas för dig genom cutscenes och att du måste peta ihop den själv genom fragment (alltså hur den berättas) eller är det den faktiska storyn du inte gillar?

Långa cutscenes är bland det värsta jag vet. Jag tycker t.o.m det är bra att dem har så få cutscenes i souls-spelen. En av anledningarna till att jag ogillar Witcher 3, förutom den dåliga combaten.

Det jag inte gillar med storyn är själva storyn.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av weawer:

Litar du på namco alltså? Sluta förboka saker och dra upp sådanna otroliga hypetrains du och alla andra som gillar spel förlorar bara på det i slutändan. Själv ska jag vänta på reviews ser ingen anledning att förboka om det inte är CE man är ute efter. Inte som om spelen tar slut och en till emote rör mig inte ryggen.

Jag har fullt förtroende för FromSoftware; trist att du själv lider av dåliga erfarenheter. 🤷‍♂️

Säg mig, vad grundar du det på - att jag förlorar på det i slutändan? Jag får inte ihop din logik och vad har DU att göra med mina inköp, mina intressen och min ekonomi?

Mig rör det inte i ryggen vad du gör med ditt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av weawer:

Litar du på namco alltså? Sluta förboka saker och dra upp sådanna otroliga hypetrains du och alla andra som gillar spel förlorar bara på det i slutändan. Själv ska jag vänta på reviews ser ingen anledning att förboka om det inte är CE man är ute efter. Inte som om spelen tar slut och en till emote rör mig inte ryggen.

Nog inte många som litar på Namco nej, men Namco är bara utgivare och till stor del bara utgivare för fysiska kopior o.s.v och har inget med själva PC portningen att göra tack och lov. Sedan, köper du spelet på vettiga plattformar så kan du få dina pengar tillbaka om du ångrar dig och spelet visar sig vara helt kast, så finns egentligen ingen anledning att inte förboka i de fallen.

När det gäller till fromsoftware så är jag redan fullt beard på en hacking upplevelse men ett ack så roligt spel, då det inte har lyckats göra mig besviken någonsin, samt om ni nu måste vänta på betyg så släpps de om 1 timme, personligen läser jag inte betyg från spelpressen längre då de oftast fokuserar på saker runt spel än spelet, så bättre att höra avtryck från de vanliga döda som redan spelat spelet, och de finns det många av redan.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 7800X3D, 64GB DDR5, RTX 3070
Server: i7-8700k, 32GB DDR4, RTX2080
Steam deck + de fiesta konsoller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lambdan:

Belönande absolut men rättvist vette tusan... vet inte hur någon kan tycka det var rättvist första gången de gick upp för trappan i Dark Souls och en sten kom nerrullande helt utan förvarning.

Och det är inte att jag har något emot att ett spel är lite svårt ibland.. jag gillar när man spelar ett spel och har bra flyt och sen plötsligt kommer det en boss så man får svettas lite och testa sin build och skills på riktigt och kanske försöka några gånger (typ FF7 Remake på Hard). Men det är ju enkelt där att försöka igen för man laddar bara sin checkpoint (som oftast var just innan bossen). I Souls spelen så måste kanske farma healing items igen, och sen måste man ta sig igen till bossen helst utan att behöva heala på vägen dit.

(Det gillade jag med Bloodborne, vilket jag har klarat ut några ggr: jag kunde fylla kistan med vials och ammo och sen kunde jag försöka igen på bossen några ggr, innan kistan blev tom och jag fick farma lite igen)

Men jo, det uppskattar jag också med Souls spelen: mycket gameplay. Håller på att försöka ta mig igenom RDR2 igen och det är sååå mycket cutscenes, dialoger och animationer som tar 15 sekunder och känns som slowmotion så man blir frustrerade av dem istället när man råkar trycka fel knapp.

Exakt, I Dark Souls tex är det inte ens meningen att man ska kunna lyckas i början. Det är lixom meningen att man ska dö tusen gånger för att få progress. Det handlar mer om att lära sig vad som händer och memorera det till nästa gång. Samt uppgradera sin karaktär över tid. Lite som 90-talet sjukt svåra 2D plattformers. Personligen gillar jag när det är svårt, men att det inte känns omöjligt. T.ex. Doom Ethernal i Nightmare eller högre, man dör mycket. Men man känner att man dör för att man var inte bra nog inte p.g.a. att det var meningen att man skulle dö. Svårt att förklara skillnaden på något sätt men det är inte alls lika frustrerande att dö i Doom som i Dark Souls t.ex.

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem
Skrivet av BrottOchStraff:

Exakt, I Dark Souls tex är det inte ens meningen att man ska kunna lyckas i början. Det är lixom meningen att man ska dö tusen gånger för att få progress. Det handlar mer om att lära sig vad som händer och memorera det till nästa gång. Samt uppgradera sin karaktär över tid.

Nu överdriver du extremt mycket. Jag skulle säga att det vanligast antal gånger jag dör på att försöka ta mig till nästa bonfire är nog 0-3ggr ungefär men 0 gånger är nog vanligast. Spelen är inte alls gjorda för att man "ska" dö hela tiden. På bossar däremot kan det gå ganska många försök och där behöver man lära sig attack-mönster osv oftast även om dom också kan gå på första försöket ibland med lite flyt.

Ibland händer det såklart att man dör flera gånger än så men spelen är absolut rimliga att ta sig framåt i utan att dö massor hela tiden.

Det är också vanligt att folk klagar på att man måste ta sig igenom alla fienderna på väg till bossen för att försöka igen, men det brukar gå väldigt fort för oftast kan man bara springa förbi alla fienderna när man redan vet var dom står och vilken väg man ska gå. (detta kan ju dock användas som argument för att man kanske ska slippa springa den där biten..)

Spelen är åt det svårare hållet och kräver tålamod absolut men man behöver inte överdriva.

Permalänk
Medlem

Recensionstråd är skapad! Kommer att fyllas på med recensioner i takt med att de dyker upp på nätet.

https://www.reddit.com/r/Games/comments/szjqfq/elden_ring_rev...

DET REGNAR IN 10/10!

Easy Allies: https://www.youtube.com/watch?v=5ooqgB3QA48

IGN: https://www.youtube.com/watch?v=0uav6zQKiMQ

Jason Schreier har också uttalat sig, lite kul!: https://twitter.com/jasonschreier/status/1496500096250306566

RISE UP TARNISHED, ALLA MINA SOULS FANBOYS OCH FANGIRLS. NU JÄVLAR SKA VI NJUTA OCH LÅTA ALLA HATERS KOLLA PÅ MEDANS VI HAR KUL!

Visa signatur

Asus TUF 3080 Ti | Ryzen 5600X | 16GB DDR4 | B550-i Strix | Corsair SF750 | SSUPD Meshlicious | Kraken X53

Permalänk
Medlem
Skrivet av Squallie:

Det är också vanligt att folk klagar på att man måste ta sig igenom alla fienderna på väg till bossen för att försöka igen, men det brukar gå väldigt fort för oftast kan man bara springa förbi alla fienderna när man redan vet var dom står och vilken väg man ska gå. (detta kan ju dock användas som argument för att man kanske ska slippa springa den där biten..)

Spelen är åt det svårare hållet och kräver tålamod absolut men man behöver inte överdriva.

Skulle nog säga att Sekiro är åt det svårare hållet medans Dark/Demon/Bloodborne ... inte egentligen är så svåra då man förr eller senare kan bli OP via soul farming.

Ser riktigt fram emot ringen! Har inte sett en enda spoiler hittills.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xangeon:

Recensionstråd är skapad! Kommer att fyllas på med recensioner i takt med att de dyker upp på nätet.

https://www.reddit.com/r/Games/comments/szjqfq/elden_ring_rev...

DET REGNAR IN 10/10!

Easy Allies: https://www.youtube.com/watch?v=5ooqgB3QA48

IGN: https://www.youtube.com/watch?v=0uav6zQKiMQ

Jason Schreier har också uttalat sig, lite kul!: https://twitter.com/jasonschreier/status/1496500096250306566

RISE UP TARNISHED, ALLA MINA SOULS FANBOYS OCH FANGIRLS. NU JÄVLAR SKA VI NJUTA OCH LÅTA ALLA HATERS KOLLA PÅ MEDANS VI HAR KUL!

https://www.metacritic.com/game/playstation-5/elden-ring

Så roligt att se!

Permalänk
Skrivet av Boredbynoobs:

Långa cutscenes är bland det värsta jag vet. Jag tycker t.o.m det är bra att dem har så få cutscenes i souls-spelen. En av anledningarna till att jag ogillar Witcher 3, förutom den dåliga combaten.

Det jag inte gillar med storyn är själva storyn.

Du har ju knappast koll på storyn efter 4-5 timmar. Rätt tydligt att du hatar spelen av någon anledning och bara vill spy galla över dem. Man skulle kunna säga att jag blev uttråkad av en noob när jag läste dina kommentarer.

Permalänk
Skrivet av lambdan:

Belönande absolut men rättvist vette tusan... vet inte hur någon kan tycka det var rättvist första gången de gick upp för trappan i Dark Souls och en sten kom nerrullande helt utan förvarning.

Och det är inte att jag har något emot att ett spel är lite svårt ibland.. jag gillar när man spelar ett spel och har bra flyt och sen plötsligt kommer det en boss så man får svettas lite och testa sin build och skills på riktigt och kanske försöka några gånger (typ FF7 Remake på Hard). Men det är ju enkelt där att försöka igen för man laddar bara sin checkpoint (som oftast var just innan bossen). I Souls spelen så måste kanske farma healing items igen, och sen måste man ta sig igen till bossen helst utan att behöva heala på vägen dit.

(Det gillade jag med Bloodborne, vilket jag har klarat ut några ggr: jag kunde fylla kistan med vials och ammo och sen kunde jag försöka igen på bossen några ggr, innan kistan blev tom och jag fick farma lite igen)

Men jo, det uppskattar jag också med Souls spelen: mycket gameplay. Håller på att försöka ta mig igenom RDR2 igen och det är sååå mycket cutscenes, dialoger och animationer som tar 15 sekunder och känns som slowmotion så man blir frustrerade av dem istället när man råkar trycka fel knapp.

Bara Demon Souls och delvis DS2 som har ett system där du farmar healing items.

Permalänk
Medlem

Lyssnade på skillup's recension medan jag jobbade. Sen beställde jag spelet...

Visa signatur

Gammal gubbe

Permalänk
Medlem
Skrivet av Segas:

Jag har fullt förtroende för FromSoftware; trist att du själv lider av dåliga erfarenheter. 🤷‍♂️

Säg mig, vad grundar du det på - att jag förlorar på det i slutändan? Jag får inte ihop din logik och vad har DU att göra med mina inköp, mina intressen och min ekonomi?

Mig rör det inte i ryggen vad du gör med ditt.

Att spelföretag urholkar sina spel och släpper halvfärdigt dravel. CP 2077 är ett bra exempel, fallout 76 är ett annat samt BF 2042. Det finns otaliga exempel och allt bygger mer eller mindre på att folk förbokar vilket gör att de kan gömma buggiga och halvfärdiga spel tills de släpps, tjäna en satans massa pengar och sedan kanske patcha dem till ett halvvettigt stadie. Ditt och andras val att preordera och inte vänta på reviews påverkar mig, dig och andra negativt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Näbbdjuret:

Lyssnade på skillup's recension medan jag jobbade. Sen beställde jag spelet...

https://www.youtube.com/watch?v=gfcJv3oZNcc

nice ska lyssna själv jag också

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tenerezza:

Nog inte många som litar på Namco nej, men Namco är bara utgivare och till stor del bara utgivare för fysiska kopior o.s.v och har inget med själva PC portningen att göra tack och lov. Sedan, köper du spelet på vettiga plattformar så kan du få dina pengar tillbaka om du ångrar dig och spelet visar sig vara helt kast, så finns egentligen ingen anledning att inte förboka i de fallen.

När det gäller till fromsoftware så är jag redan fullt beard på en hacking upplevelse men ett ack så roligt spel, då det inte har lyckats göra mig besviken någonsin, samt om ni nu måste vänta på betyg så släpps de om 1 timme, personligen läser jag inte betyg från spelpressen längre då de oftast fokuserar på saker runt spel än spelet, så bättre att höra avtryck från de vanliga döda som redan spelat spelet, och de finns det många av redan.

Brukar mest kika på enskillda personer på YT vars smak jag har lärt mig lita på över tid.
När det kommer till namco och andra publishers som inte ska ha inflytande men generellt har det ändå så är det väl relativt bevisat att dom har rätt mycket mer att säga till om än vad man skulle önska. Har du info om att Namco alltså inte fundat spelet utan enbart producerar den fysiska produkten? Fundar fromsoft hela utvecklingen själva?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av weawer:

Att spelföretag urholkar sina spel och släpper halvfärdigt dravel. CP 2077 är ett bra exempel, fallout 76 är ett annat samt BF 2042. Det finns otaliga exempel och allt bygger mer eller mindre på att folk förbokar vilket gör att de kan gömma buggiga och halvfärdiga spel tills de släpps, tjäna en satans massa pengar och sedan kanske patcha dem till ett halvvettigt stadie. Ditt och andras val att preordera och inte vänta på reviews påverkar mig, dig och andra negativt.

Du valde de företag som står för det dåliga ryktet; FromSoftware är en liten studio i jämförelse och har aldrig siktat in sig på bl.a mikrotransaktioner, 1st dag DLC och liknande skräp som annonser i spelen.

Med ditt argument undrar jag först och främst hur gammal du är och om du tycker att du tillför något. Vi börjar med det sista stycket och så väljer du om du vill ödsla din (och min) tid på att fäktas om dina åsikter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av weawer:

Brukar mest kika på enskillda personer på YT vars smak jag har lärt mig lita på över tid.
När det kommer till namco och andra publishers som inte ska ha inflytande men generellt har det ändå så är det väl relativt bevisat att dom har rätt mycket mer att säga till om än vad man skulle önska. Har du info om att Namco alltså inte fundat spelet utan enbart producerar den fysiska produkten? Fundar fromsoft hela utvecklingen själva?

Ja? För t.ex. in Japan så publicerar Fromsoftware det självt, men de använder Bandai namco för alla andra länder, de brukar använda lite olika företag förvisso ibland Capcom, även en gång Activision. Sedan har säkert bandai namco en hel del att säga till om men de styr inte precis skeppet.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 7800X3D, 64GB DDR5, RTX 3070
Server: i7-8700k, 32GB DDR4, RTX2080
Steam deck + de fiesta konsoller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BertilBesvärjaren:

Bara Demon Souls och delvis DS2 som har ett system där du farmar healing items.

Nja i Bloodborne kan du ha 20 vials på dig och så typ 200 i kistan (tror jag är max). Så om du dör med säg 13 vials kvar, så tar den 7 st från kistan så du har 20 igen när du spawnar, och 193 kvar i kistan.

Visa signatur

13600KF, RTX 4070 FE, B760I, 32GB DDR4, NR200P

Permalänk
Skrivet av lambdan:

Nja i Bloodborne kan du ha 20 vials på dig och så typ 200 i kistan (tror jag är max). Så om du dör med säg 13 vials kvar, så tar den 7 st från kistan så du har 20 igen när du spawnar, och 193 kvar i kistan.

Tänkte på Souls spelen, räknar inte Sekiro och Bloodborne till dem. I Dark Souls 1-3 så får du alltid fullt i healing flarrorna när du dör eller restar vid en bonfire. Sekiro har också samma system.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BertilBesvärjaren:

Du har ju knappast koll på storyn efter 4-5 timmar. Rätt tydligt att du hatar spelen av någon anledning och bara vill spy galla över dem. Man skulle kunna säga att jag blev uttråkad av en noob när jag läste dina kommentarer.

Jag har begränsat med tid. Om ett spel fortfarande är skräp efter 5 timmar (som alla From Software spel jag har provat hittills) så har jag ingen lust att fortsätta. Men förstår att du tänker annorlunda om du har mycket fritid. Jag tyckte jag hann ganska långt in i spelet på mina 5 timmar, för jag valde att rulla runt på marken som en idiot när fiender ville slå mig, i sann soulsborne-anda. Det räckte för att döda 99% av alla fiender och bossar utan större problem

Permalänk
Skrivet av Boredbynoobs:

Jag har begränsat med tid. Om ett spel fortfarande är skräp efter 5 timmar (som alla From Software spel jag har provat hittills) så har jag ingen lust att fortsätta. Men förstår att du tänker annorlunda om du har mycket fritid. Jag tyckte jag hann ganska långt in i spelet på mina 5 timmar, för jag valde att rulla runt på marken som en idiot när fiender ville slå mig, i sann soulsborne-anda. Det räckte för att döda 99% av alla fiender och bossar utan större problem

Du har ingen koll på storyn efter fem timmar. Du ogillar konceptet på spelet och då är det automatiskt uselt och under all kritik? Ogillar du i Mario när du hoppar med huvudet in i en låda som en idiot för att få mynt? Du är ett troll och tillför inget av värde.

Permalänk
Medlem

Reviews har släppts nu i alla fall, twitterflödet fylls med Elden ring och alla maxade betyg

Permalänk
Medlem
Skrivet av Boredbynoobs:

Jag har begränsat med tid. Om ett spel fortfarande är skräp efter 5 timmar (som alla From Software spel jag har provat hittills) så har jag ingen lust att fortsätta. Men förstår att du tänker annorlunda om du har mycket fritid. Jag tyckte jag hann ganska långt in i spelet på mina 5 timmar, för jag valde att rulla runt på marken som en idiot när fiender ville slå mig, i sann soulsborne-anda. Det räckte för att döda 99% av alla fiender och bossar utan större problem

Om du har begränsat med tid, då är det en sak, men döm inte en hel spelserie (Soulsborne) eftersom att du har begränsat med tid. Tror bara du tycker det är kul att trolla eftersom du rage quitade och vägrade fortsätta och för evigt kommer tycka att Soulsbourne-serien är dålig, för att du aldrig klarade spelen, om jag ska vara ärlig. Ungefär 50% av spelbasen av Bloodborne kom aldrig förbi första bossen (Gascoigne). Vad vet jag, du kanske är en av dem som failade och gav upp, och är nu bitter för att så många får så mycket njutning av ett spel, och du känner dig left out. Eller så dog du om och om igen. Oavsett så är spelet inte gjort för dig, så varför bryr du dig?

Det är i min mening ingen prestige eller ära i att klara Soulsborne spel, däremot brukar haters tycka det, troligtvis eftersom de känner sig som sämre gamers. Du verkar vara ett bra exempel på en sådan eftersom du projicerar din avsmak och bitterhet på alla oss som faktiskt njuter av FromSoftware-spelen.

Visa signatur

We are the music makers, and we are the dreamers of dreams.
Youtube | Spotify Playlists | Soft | Rapp | Rytm | Kött | Kalas |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dem8n:

Spelar inga spel vid release, blivit bränd en gång och aldrig mer.

Väldigt många har blivit brända tiotals gånger men fortsätter, du lär dig helt enkelt bättre än andra
Dock, om jag får gissa, så kommer Elden Ring vara precis det som From Softwares spelare vill att det ska vara, så gillar du deras spel sen tidigare så gör nog inte en förbokning något i det här fallet.

Permalänk

Har tänkt och köpa elden ring i greenmangaming, finns det billigare någonstans?

Permalänk
Medlem
Skrivet av terminator94zozo:

Har tänkt och köpa elden ring i greenmangaming, finns det billigare någonstans?

https://isthereanydeal.com/game/eldenring/info/

Använd den siten om du vill lista priser på spel från legitima spelbutiker.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 7800X3D, 64GB DDR5, RTX 3070
Server: i7-8700k, 32GB DDR4, RTX2080
Steam deck + de fiesta konsoller.

Permalänk
Avstängd

Hmm, röstade nej tidigare men blev lite mer intresserad när jag läste att George RR Martin var involverad i storyn.
Låter nog spelet vara ut en månad innan köp, har inte ens hunnit börja på Dying Light 2 än..

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Medlem
Skrivet av mistahh:

Gissar på att jag får spelet först på måndag för posten delar ut brev bara på tis/tors denna vecka. 😩

Kolla i lådan för säkerhets skull, skulle ha varit exakt samma för mig med Dying Light 2 men jag fick det på fredagen ändå. Kanske var nån snäll brevbärare som tyckte att ett Inet paket inte ska ligga över helgen och tog med det när dom tömde brevlådorna.