Studio Workstation för musik och ljudproduction

Permalänk
Medlem

Studio Workstation för musik och ljudproduction

Tja.
Jag håller på och hjälper en kompis att snickra ihop en ny dator till hans studio.
Han kör iMac just nu. Men vi kollar på vad för PC han skulle kunna köra.
Programmet skulle vara Cubase och sjukt mycket addons.

Vad kan man köra som klarar mer än 128gig RAM. Han skulle vilja ha över 128gig. Så där ju vanliga "gaming burkar" out of the question.
Threadripper och intels socket 2066 är ju 3-4 år gammalt. Lite segt o köpa t ex Threadripper för 20lax som är 3 år gammal.
Ska man ändå köra med det?
Xeon varianter?
Jag vet inte heller riktigt om det är core count eller Single thread speed som är viktigt när han proddar. Han verkar inte riktigt veta själv heller.

nån som har erfarenhet?
budget: strax under 100k typ.

Sen kanske det bara skulle vara overkill med mer än 128gig RAM o han skulle klara sig med 128gig o ett intel 12900k system? Därför jag frågar.

Visa signatur

ASUS X570-F, AMD Ryzen 9 3900x, 16Gb RAM, Gigabyte 2070Super auros

Permalänk
Medlem

Hade rekommenderat att lägga om workflow lite till Logic om inte det används och skaffa en bra konfad Macbook Pro M1, typ 16" med max ram och lite extra hdd.

Välanvänd och erkänd i branchen, bör fungera för de flestas behov. Har sett lite videos och det är inte realistiskt att stöta på patrull prestandamässigt för produktionsprojekt.

Alt. vänta in nya Mac Pro med Apple Silicon som kanske kommer ikväll? 👀 Inte omöjigt att det landar över 100k dock medan laptop ovan i bra konf nog kan fås för 40-50 plus bra monitor och annan perifernalia som totalar på långt under 100.

Bra andrahandsvärde också!

Permalänk
Medlem

Just ja glömde säga att han använder Logic på sin iMac. Jobbade i Cubase på PC innan byte till mac så han kan cubase oxå jävligt bra.
Han vill kunna ladda in sina gigantiska bibliotek med instrument o annat i RAM o kunna spela hej vilt i den kanalen som passar utan att hålla på o ladda om o så.

Och försöker väl få honom till PC sidan oxå. Mest för att man får så mycket mer prestanda på PC än Mac för samma pengar.

Visa signatur

ASUS X570-F, AMD Ryzen 9 3900x, 16Gb RAM, Gigabyte 2070Super auros

Permalänk
Medlem

Min rekommendation kvarstår och är typ branschstandard så kan inte tänka mig att han kommer bli missnöjd. Just nu gäller fö inte "mycket mer prestanda på PC än Mac" mtp på release av Apple Silicon som springer varv pris-prestandamässigt runt Intel och AMD. Det är nog första gången.

Googla om Apple Silicon om du/ni missat samt på tester av nya MBPs och kolla youtube med proddare som maxar kanaler etc. Finns mkt info. Jag använder min i professionellt bruk (apputveckling och musikprod) och har inte varit i närheten av några prestandaproblem.

Lätt bästa alternativet just nu för de pengarna. Lovar. Också mtp andrahandsvärdet

Permalänk
Medlem

Allright ska kolla.
Samtidigt känns det inte som att man kan pressa i så mycket RAM i en MBP?
Men om han känner sig limiterad av sin Imac pro just nu, blir det mycket bättre med en MBP?
Vet inte hur mycket ram han har nu. 32 eller 64gig.

Visa signatur

ASUS X570-F, AMD Ryzen 9 3900x, 16Gb RAM, Gigabyte 2070Super auros

Permalänk
Medlem

Apple löste just din kompis problem. Mac Studio! M1 Ultra, 128GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av dave:

Apple löste just din kompis problem. Mac Studio! M1 Ultra, 128GB

HAha ja jag kollar på streamen. Pratar med honom samtidigt. Intressant. XD

Jobbigt läge för mig som PC nörd..... XD

Visa signatur

ASUS X570-F, AMD Ryzen 9 3900x, 16Gb RAM, Gigabyte 2070Super auros

Permalänk
Medlem

Skulle inte drömma om att köra annat än mac för musikproduktion. Vissa riktigt grymma ljudinterfsce saknar helt drivrutiner för Windows för att inte nämna lyckan att slippa krångla med ASIO.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Krippa75:

Skulle inte drömma om att köra annat än mac för musikproduktion. Vissa riktigt grymma ljudinterfsce saknar helt drivrutiner för Windows för att inte nämna lyckan att slippa krångla med ASIO.

Jo han har sagt det oxå. Blir nog en sån där ny Mac Studio som presenterades idag.

Visa signatur

ASUS X570-F, AMD Ryzen 9 3900x, 16Gb RAM, Gigabyte 2070Super auros

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mullvaden83:

HAha ja jag kollar på streamen. Pratar med honom samtidigt. Intressant. XD

Jobbigt läge för mig som PC nörd..... XD

😁

Konfig med grund M1 Ultra, 128GB RAM och lite mer hårddisk - 4TB - vilket är trevligt landar på 73k. Då ryms en höj och sänkbar Studio Display också under 100 kak

Permalänk
Medlem
Skrivet av dave:

😁

Konfig med grund M1 Ultra, 128GB RAM och lite mer hårddisk - 4TB - vilket är trevligt landar på 73k. Då ryms en höj och sänkbar Studio Display också under 100 kak

Jo han flippa när han såg eventet. XD

Visa signatur

ASUS X570-F, AMD Ryzen 9 3900x, 16Gb RAM, Gigabyte 2070Super auros