Permalänk
Medlem

Lite hjälp med NvFlash uppskattas!

Hej på er!
Söker hjälp av någon eller några som har erfarenhet av att flasha RTX-kort med NvFlash

har ett EVGA 3080 XC3 Ultra som jag nu har monterat på EVGA's Hybrid Kit. Produkten är alltså egentligen ett EVGA 3080 XC3 Ultra Hybrid, fast med standard-bios för luft-modellen!

Önskar därför att flasha till motsvarande Hybrid-bios!

Men får "ERROR: GPU PCI Device ID mismatch" när jag försöker flasha! Beror det på att min modell är av LHR-modell, medan bioset jag försöker flasha till är icke-LHR?

@davidthedoom, har du erfarenhet av detta?

Visa signatur

Project: Perfection 2.0
OS: Microsoft Windows 11 Home | CPU: Intel Core i9 11900 | GPU: EVGA 3080 XC3 Ultra Hybrid
MB: ASUS ROG STRIX B560-I | RAM: Corsair Dominator Platinum 32GB | PSU: Corsair SF750
Chassi: Louqe Ghost S1 MK3 | SSD: Samsung 980 Pro | CPU-Kylare: Fractal Design Celsius+ S24
Bildskärm: Sony 65AG9 | Mus: Logitech G603 | Tangentbord: Corsair K63 Wireless

Permalänk
Administrativ avgift
Skrivet av YamahaDGX630:

Hej på er!
Söker hjälp av någon eller några som har erfarenhet av att flasha RTX-kort med NvFlash

har ett EVGA 3080 XC3 Ultra som jag nu har monterat på EVGA's Hybrid Kit. Produkten är alltså egentligen ett EVGA 3080 XC3 Ultra Hybrid, fast med standard-bios för luft-modellen!

Önskar därför att flasha till motsvarande Hybrid-bios!

Men får "ERROR: GPU PCI Device ID mismatch" när jag försöker flasha! Beror det på att min modell är av LHR-modell, medan bioset jag försöker flasha till är icke-LHR?

@davidthedoom, har du erfarenhet av detta?

https://www.overclock.net/threads/official-nvidia-rtx-3090-ow... gå in under Flash guide, jag misstänker att du ev har fel Nvflash version eller att du råkat dragit ner FTW Ultra bioset (3pin vs 2pin) går ej då

https://www.techpowerup.com/vgabios/227530/evga-rtx3080-10240... - XC3 bios

Sen i regel tror jag de har samma fläktkurva osv ändå, så jag rekommenderar snarare att göra en undervolt manuellt.

Visa signatur

Loque Raw s1| 7950x3D | B650-i | 2x16GB DDR5 CL30@6000 | 2TB m.2 | 4090 TUF | Samsung G9 49 | Vive Focus 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av andra94:

https://www.overclock.net/threads/official-nvidia-rtx-3090-ow... gå in under Flash guide, jag misstänker att du ev har fel Nvflash version eller att du råkat dragit ner FTW Ultra bioset (3pin vs 2pin) går ej då

https://www.techpowerup.com/vgabios/227530/evga-rtx3080-10240... - XC3 bios

Nej, jag har rätt bios, och senaste NvFlash

Två frågor!
Behöver jag slå av protection alltså?

Hur kommer det sig att du hämtade just den verionen av ultra hybrid?
Det finns en senare från 2021?

Visa signatur

Project: Perfection 2.0
OS: Microsoft Windows 11 Home | CPU: Intel Core i9 11900 | GPU: EVGA 3080 XC3 Ultra Hybrid
MB: ASUS ROG STRIX B560-I | RAM: Corsair Dominator Platinum 32GB | PSU: Corsair SF750
Chassi: Louqe Ghost S1 MK3 | SSD: Samsung 980 Pro | CPU-Kylare: Fractal Design Celsius+ S24
Bildskärm: Sony 65AG9 | Mus: Logitech G603 | Tangentbord: Corsair K63 Wireless

Permalänk

Tippar att Id missmatch är pga att de troligen har olika hårdvaruid på de olika modellerna även om bägge är 3080 kort och använder samma gpu.

men kan givetvis va pga att bioset är ett icke LHR och den du försöker flasha är ett LHR kort vet inte riktigt vad som skiljer dem åt hårdvarumässigt men kan tänka mig att det ev skiljer något annars skulle varenda miner gå runt LHR spärren genom att bara flasha in en icke LHR bios på kortet.

kan inte bara justera fläktkurvan att efterlikna den på vattenhybridkortet mha t.ex. msi afterburner istället för att mekka med kanske kompatibla bios som riskerar göra kortet till en väldigt dyr dörrstop?

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av YamahaDGX630:

Hej på er!
Söker hjälp av någon eller några som har erfarenhet av att flasha RTX-kort med NvFlash

har ett EVGA 3080 XC3 Ultra som jag nu har monterat på EVGA's Hybrid Kit. Produkten är alltså egentligen ett EVGA 3080 XC3 Ultra Hybrid, fast med standard-bios för luft-modellen!

Önskar därför att flasha till motsvarande Hybrid-bios!

Men får "ERROR: GPU PCI Device ID mismatch" när jag försöker flasha! Beror det på att min modell är av LHR-modell, medan bioset jag försöker flasha till är icke-LHR?

@davidthedoom, har du erfarenhet av detta?

Nu har ju jag absolut noll koll på hur NvFlash fungerar men jag kan berätta lite hur PCIe enheter identifieras och drivrutiner laddas.

I PCI expressenheten så finns det ett gäng register som heter PCI configuration space:

I detta block så finns information som används för att identifiera kortet, specifikt är det:
Vendor ID, Device ID, Rev ID och subsystem ID.

Med hjälp av denna informationen kan drivrutinen laddas in och lösa anropen till hårdvaran. Den här informationen används även för att särskilja produktförmågor, t ex LHR och non-LHR. Således är det inte orimligt att drivrutinen jobbar mot kortet på ett visst sätt om den läser ut ett visst ID. Rimligen så ändrar inte BIOS detta i en ASIC-produkt, men det är inte omöjligt såklart.

Det som blir besvärligt är om kortet i sig laddar in ett annat BIOS som kanske flyttar eller ändrar beteende. Just skillnaden LHR och non-LHR innebär även hårdvaruförändringar om man ska tro Nvidia. Således det kanske inte ens är möjligt att peta in en "hybrid-bios" om de nu inte har en LHR-modell. Även om det går kan det skapa besvär om man vill ändra tillbaka om innehållet inte stämmer överens med det som står i PCI config. space. Flashmjukvaran kräver väl även att den ska kunna prata med kortet på rätt sätt.

TLDR:
Flasha LHR -> LHR om du kan, inte säkert att LHR -> Non-LHR bios kommer funka.
Viss risk att flashning med annat bios kan resultera i en tegelsten.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

Tusen tack för alla svar, och inte minst till dig David, som efter så kort varsel gav ett spännande svar!

Jag vet ytterst lite om detta ämne! Även om jag med mitt förra 1070 från EVGA gjorde en flash till hybrid utan problem vad jag minns då! Trevligt att ni möjligen delar min uppfattning att problemet kan ha att göra med att jag sitter på LHR!

Givetvis hade jag velat köpa 3080 hybrid-modellen från första början. Faktum är att jag lovade mig själv efter att jag blev så nöjd med 1070 Hybrid-kittet, att nästa gång jag köper grafikkort så ska jag lägga de extra tusenlapparna och köpa hybrid direkt!

Men så kom pandemi och brist, och jag insåg att Hybrid-modellen från första början bara var att glömma! Så jag är bara tacksam att jag över huvud taget fick tag i den luftkylda modellen under black friday! Helt sjukt egentligen! Dessutom på Inet där all annan hårdvara till mitt nuvarande bygge är inköpt!

Jag ska höra med EVGA ifall de har ett hybrid-BIOS för min modell som matchar ID, och ifall de anser att det är förhållandevis säkert att prova! Annars får jag väl bara låta det vara! Kortet sitter i ett Ghost S1 och jag är själv förvånad över temperaturerna! 48 grader i full load med knäpptysta fläktar, deeni! Och då ska sägas att kortet dessutom körs i stock, ingen undervolt.

Visa signatur

Project: Perfection 2.0
OS: Microsoft Windows 11 Home | CPU: Intel Core i9 11900 | GPU: EVGA 3080 XC3 Ultra Hybrid
MB: ASUS ROG STRIX B560-I | RAM: Corsair Dominator Platinum 32GB | PSU: Corsair SF750
Chassi: Louqe Ghost S1 MK3 | SSD: Samsung 980 Pro | CPU-Kylare: Fractal Design Celsius+ S24
Bildskärm: Sony 65AG9 | Mus: Logitech G603 | Tangentbord: Corsair K63 Wireless

Permalänk
Administrativ avgift
Skrivet av YamahaDGX630:

Nej, jag har rätt bios, och senaste NvFlash

Två frågor!
Behöver jag slå av protection alltså?

Hur kommer det sig att du hämtade just den verionen av ultra hybrid?
Det finns en senare från 2021?

https://forums.evga.com/m/tm.aspx?m=3407542&p=1

Här har du en stor evga sticky tråd du bör hitta rätt version osv. Och ja protectoff är ett måste <.< Läste du inte guiden till punkt o pricka ?

Visa signatur

Loque Raw s1| 7950x3D | B650-i | 2x16GB DDR5 CL30@6000 | 2TB m.2 | 4090 TUF | Samsung G9 49 | Vive Focus 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av YamahaDGX630:

Tusen tack för alla svar, och inte minst till dig David, som efter så kort varsel gav ett spännande svar!

Jag vet ytterst lite om detta ämne! Även om jag med mitt förra 1070 från EVGA gjorde en flash till hybrid utan problem vad jag minns då! Trevligt att ni möjligen delar min uppfattning att problemet kan ha att göra med att jag sitter på LHR!

Givetvis hade jag velat köpa 3080 hybrid-modellen från första början. Faktum är att jag lovade mig själv efter att jag blev så nöjd med 1070 Hybrid-kittet, att nästa gång jag köper grafikkort så ska jag lägga de extra tusenlapparna och köpa hybrid direkt!

Men så kom pandemi och brist, och jag insåg att Hybrid-modellen från första början bara var att glömma! Så jag är bara tacksam att jag över huvud taget fick tag i den luftkylda modellen under black friday! Helt sjukt egentligen! Dessutom på Inet där all annan hårdvara till mitt nuvarande bygge är inköpt!

Jag ska höra med EVGA ifall de har ett hybrid-BIOS för min modell som matchar ID, och ifall de anser att det är förhållandevis säkert att prova! Annars får jag väl bara låta det vara! Kortet sitter i ett Ghost S1 och jag är själv förvånad över temperaturerna! 48 grader i full load med knäpptysta fläktar, deeni! Och då ska sägas att kortet dessutom körs i stock, ingen undervolt.

Är det inte sönder, fixa det inte

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Administrativ avgift
Skrivet av SCORPIUS:

Är det inte sönder, fixa det inte

I regel så ja håller jag med men du får korrekt RGB + fläktkurva med Hybrid bioset så det är "rekommenderat", beror ju såklart på hur man kopplat in fläktarna men men kan ju inte säga inte fixa på Swec, allting måste ju vara perfekt ner till minsta fps

Visa signatur

Loque Raw s1| 7950x3D | B650-i | 2x16GB DDR5 CL30@6000 | 2TB m.2 | 4090 TUF | Samsung G9 49 | Vive Focus 3