Moderkortsfinessen vi alla längtat efter

Permalänk
Medlem
Skrivet av Teddis:

Najs! Har en stekspade av plast som jag brukar använda.

Hahaha, samma här.

Visa signatur

13900K - NH D15 - Maximus Z790 Hero - 32gb G-Skill 7200Mhz - Intel 900P 480Gb -Kingston Renegade 2Tb -Samsung 980 PRO 2TB - Samsung 980 PRO 1TB - Gigabyte RTX 4090 GAMING OC - AX 1600i - Phanteks P600s -Alienware AW3423DW - Beyerdynamic T5 MK III - Creative Sound Blaster GC7 - ROG Strix SCAR 16 (2023) - G634JZ-NM015W.

Permalänk
Medlem

Problemet är ju att komponenterna drar för mycket ström och att kylarna är för stora. Stoppa framtiden nu!

Permalänk
Livsnjutare 😎

Underbart att se dessa innovationer inom it-världen, verkligen! 😆👍🏼

Jag själv har kört med spetsen på en brödkniv i många år… funkat varje gång. #levafarligt

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kern:

Nästa knapp att "uppfinna" är då den som separerar kylaren från cpu:n geschwint

Den som har haft Intel har inte haft det problemet sedan 2004. Annars kan man tydligen låta bli att dra kylaren uppåt och istället vrida den lite lätt, så slipper man förstöra kammarna i sockeln och böja pinsen på CPUn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Den som har haft Intel har inte haft det problemet sedan 2004. Annars kan man tydligen låta bli att dra kylaren uppåt och istället vrida den lite lätt, så slipper man förstöra kammarna i sockeln och böja pinsen på CPUn.

Jag har lyckats slita upp min cpu en gång. Har alltid vickat/vrida tills jag tyckte kylaren var lös. Saken var att även om det gick att vrida 30~grader så var kylpastan något extremt klibbig. Skulle behövt dra av kylaren i sidled för att inte få ur cpun ur socketten. Men med andra kylpastor har det inte varit något problem alls. Endast Arctic Silver har gjort det för mig, hade en polare med Arctic silver som fick samma problem fast med am3. Trodde det var överdrivet när folk pratade om det.
Men sen återigen, föredrar risk att kvadda cpu än att kvadda moderkort. Ofta enklare att få tag på nya processorer än moderkort efter några år.

Visa signatur

Har jag uppgivit felaktig information? Rätta mig gärna, jag vet inte allt och kan ha fel.

Permalänk
Medlem

Var inte allt för länge sedan jag fick för mig att använda en skruvmejsel för detta, som jag sedan satte i moderkortet...

Visa signatur

Lian Li PC7SE | Athlon 2800+ | 2x 512MB | Leadtek 6800LE 16/1,6 @ 1,3v 400/870 | 250 + 160 + 2x 200 + 40 = 850GB
Pergo-kuben | Pergomodd2 | PSX-modd | HTPC i CD-spelare | Pergo-tower

Permalänk

Vi får väl fira Jonas snart. 4/4 firar han 20 år.

Visa signatur

Intel Core i9-12900KF 5.2GHz+ HT Custom loop
MSI RTX 4080 Gaming X Trio 3030MHz
Asus ROG Maximus Apex Z690 (WI-FI)
Corsair Dominator Platinum 6200mhz 32GB CL36
Asus 34" TUF VG34VQL1B, NZXT H9 Flow, Corsair HX1200i, 970 Evo Plus, Asus ROG Strix Flare MX, Logitech G502 PS

Permalänk
Medlem

Känns som att det bara är jag i heeela världen som aldrig någonsin haft ”ert” problem.
Alltid kört asus brädor å vätskekylda gpuer(iaf under pci express eran) om det gör någon skillnad.

Permalänk
Skrivet av Kern:

Nästa knapp att "uppfinna" är då den som separerar kylaren från cpu:n geschwint

Byt pasta. Är bara AMD original som limmar ihop dom. Kört original 2 gånger och efter bara en vecka var det ett helvete att få isär. Nu kör jag EK eller Noctua. Problemet helt borta.

Visa signatur

Intel Core i9-12900KF 5.2GHz+ HT Custom loop
MSI RTX 4080 Gaming X Trio 3030MHz
Asus ROG Maximus Apex Z690 (WI-FI)
Corsair Dominator Platinum 6200mhz 32GB CL36
Asus 34" TUF VG34VQL1B, NZXT H9 Flow, Corsair HX1200i, 970 Evo Plus, Asus ROG Strix Flare MX, Logitech G502 PS

Permalänk
Medlem
Skrivet av griid:

Har du ett bättre ord?
Många på sweclockers byter grafikkort varje/vartannat år för att uppgradera.
Var inte en sån som ska märka ord hela tiden

EDIT:
Räknade de senaste 2 åren hur många GPU jag bytt, 3st varav ett antal ytterligare uttag av befintligt GPU pga kabeldragningar.

Varför? Grafikkorten är snordyra... Själv bytte man senast för 3 år sedan.

Permalänk
Medlem

Rätt meningslös funktion!

Visa signatur

7800X3D - 4090 FE

Permalänk
Medlem
Skrivet av Haziza:

Rätt meningslös funktion!

Hade älskat denna funktion då jag ofta byter grafikkort samt gärna kör små, trånga mITX system i små chassin, vilket gör att man får ett helvete att få ur korten.

Visa signatur

Phanteks Evolv mITX, i7 8700K, ASUS GeForce RTX 4070 12GB DUAL, Corsair DDR4 3200mhz 16GB, M.2 Samsung 970 EVO 500GB, Samsung EVO 860 SSD, OCZ ARC 100 SSD, WD Black 1TB, Gigabyte Aorus Pro WiFi Z390 mIXT. Audient ID14, Dynaudio LYD48. LG45GR95QE

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Vad är en datorbyggare? En som bygger fyra datorer i veckan? Privat eller professionellt? Normala användare byter inte grafikkort och sådant på flera år. Men som Jonas sa så förstår jag att detta underlättar väldigt mycket i deras fall.

"Datorbyggare" är inte en så kallad skyddad yrkestitel så jag antar att vem som helst kan kalla sig det oavsett hur inskränkt utövandet faktiskt är 😂. Kanske uttrycket "montera datorkomponenter" är en bättre beskrivning och bredare beskrivning på det som antagligen avses 😊

Oavsett hur ofta man gör det så tycker jag knappen är den största innovationen på länge, undrar hur många gånger jag med mina ändå ganska små händer försökt imitera en orm i mina försök att demontera ett grafikkort när det sitter en stor tornkylare i anslutning. Värst på de moderkort som inte haft en resetknapp till bios utan man tvingats använda jumper och batteri, som gärna placerats strategiskt mellan cpu-sockeln och PCI-e porten....😂

Permalänk
Rekordmedlem

Egentligen kanske man borde ha certifierade datordemonterare som ser till att elektroniken återvinns, eller åtminstone att det krävs miljötillstånd likt hur det fungerar för bildemonterare.
Datorbyggare behöver som sagt inte en funktion som underlättar demontering, de ska bygga datorer.

Vi behöver alltså en variant på reglerna för bildemontering och ännu viktigare är det för vätskekylda system och de som använder otyg typ flytande metall.
Ett litet första utkast.

Tillsyn vid datorskrotar
Auktorisation

En datorskrotare ska vara auktoriserad. Den som bedriver datorskrotningsverksamhet kan få
auktorisation, om
1. de tillstånd som kan behövas enligt plan- och bygglagen eller miljöbalken har
meddelats för verksamheten och för upplag, byggnader eller andra anläggningar,
2. sökanden kan visa att uttjänta datorer och datordelar som sökanden tar emot för skrotning kommer att omhändertas på ett från hälso- och miljösynpunkt godtagbart sätt,
3. det inte finns anledning att anta att sökanden åsidosätter de bestämmelser och tillståndsvillkor
som gäller för verksamheten enligt miljöbalken, plan- och bygglagen eller föreskrifter
som meddelats med stöd av dem, och
4. sökanden inte är underårig, försatt i konkurs eller har förvaltare enligt 11 kap. 7 §
föräldrabalken.
En ansökan om auktorisation prövas av länsstyrelsen i det län där datorskrotningsverksamheten
huvudsakligen ska ske.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Som när man upptäcker att nvme platser inte behöver skruvas längre utan hålls nere av plast mojäng.

Visa signatur

PC1: P600s |ROG Z790-F Wi-Fi |14700KF |RTX4090 Aorus Master
PC2: H440W |H80i |i7 8770K 5GHz |RTX3070
PC3: Void X |i5 10400f |GTX3090 Super
VR: Valve Index |Oculus Quest 2 256GB
Konsol Setup: LG OLED77CX |Xbox Series X |Playstation 5

Permalänk
Medlem
Skrivet av Taft:

Som när man upptäcker att nvme platser inte behöver skruvas längre utan hålls nere av plast mojäng.

Permalänk
Medlem

Håller med, grym feature och det kan nog vara den bästa funktionen som kom med Asus Z690-moderkort!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Since:

Håller med, grym feature och det kan nog vara den bästa funktionen som kom med Asus Z690-moderkort!

Undrar vad som händer när den pyttelilla plasthaken går av och M.2-enheten lossnar under drift? 🤔

Kommer personligen köra vidare med skruv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Undrar vad som händer när den pyttelilla plasthaken går av och M.2-enheten lossnar under drift? 🤔

Kommer personligen köra vidare med skruv.

Har ändå svårt att se hur det skulle ske om man inte är vårdslös. Som tur är så sitter det ju en gänga för M.2-skruv under plasthaken så att man kan skruva fast SSDn.

Vad jag har sett så kör både MSI och Asus på likadana lösningar med plasthake och gänga. För mig är det iaf ett plus

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Har du missat senaste årens grafikkortspriser? Ingen vettig människa byter varje år inte ens vartannat år. Tre år möjligtvis.

Det finns, häpnadsväckande nog, folk som inte har ett behov att lägga 10-15 lax på det absolut senaste. De kanske uppgraderar i mindre steg, men dock oftare, eller från låga prestanda till mellan prestanda. Har ingen som helst avsikt att dra alla över en kam, men det kan man ju försöka göra om man vill.

Jag tror fler uppgraderar efter behov. De senaste 10 åren har jag bytt grafikkort lite mer än vartannat år. Ofta sker det i samband med någon annan uppgradeing eller rentav av utbyte av rubbet. Exempelvis kan nya minnesstandarder motivera att man byter rubbet, från DDR2 till DDR3 och numera till DDR4 och snart DDR5. Då är det nog vanligt att man köper ett helt paket, med ny CPU/RAM/MOBO/PSU tillsammans med sin nya GPU. Vilket jag gjort i ett par vändor. Men jag avvaktar lite lägre priser, lite mognad på marknaden, som man också kan uttrycka det, och har aldrig lagt över 3000 på ett grafikkort vad jag kan minnas, vilket torde motsvara ungefär Geforce1650 idag eller Radeon6500, ungefär där.

Att tro att många avstår från uppgraderingar på grund av priser är lika fel som att tro att många lägger 10000-15000 varje kvartal på det senaste. Det beror på vad man anser sig behöva och var man befinner sig på "teknikstegen"., samt givetvis vad man har råd till.

Visa signatur