SVT:"Stor efterfrågan på IT-tekniker"

Permalänk
Skrivet av VideoyGTX:

SVT och andra särintressen måste skapa ett narrativ som passar in med politikernas ideologi. Senast var Svenskt Näringsliv ute och prisade ukrainska flyktingar, "Sverige behöver dem".

Det enda som är relevant inom arbetsmarknaden är om arbetslösa söker jobb eller inte, resten är upp till arbetsgivaren. Man kan inte tvinga någon att ge anställning och det finns redan ett 10-tal subventioner som arbetslösa kan använda sig av för att skapa billig anställning åt företagen. Vad SVT säger skulle jag inte lägga stor vikt på, enligt dem var t.ex. 1/3 av Syriska flyktingar högutbildade vilket är totalt påhitt med SCB:s mått.

Den konkreta artikeln: https://www.svt.se/nyheter/inrikes/var-tredje-syrisk-flykting...

Jag finner det långt ifrån osannolikt att folk med högre utbildning var bland de första som såg vartåt det barkade å ena sidan, och hade resurser att ta sig ut å andra sidan. Siffran du nämner gällde också för år 2014, inte 2015 när ryska särintressen fick grepp om det politiska samtalet i Sverige. Verkligheten visar att det inte gick så illa som alarmisterna ville få det till.
(Intressant artikel på ämnet)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Det Otroliga Åbäket:

Den konkreta artikeln: https://www.svt.se/nyheter/inrikes/var-tredje-syrisk-flykting...

Jag finner det långt ifrån osannolikt att folk med högre utbildning var bland de första som såg vartåt det barkade å ena sidan, och hade resurser att ta sig ut å andra sidan. Siffran du nämner gällde också för år 2014, inte 2015 när ryska särintressen fick grepp om det politiska samtalet i Sverige. Verkligheten visar att det inte gick så illa som alarmisterna ville få det till.
(Intressant artikel på ämnet)

SVT vilseleder opinionen när de påtalar att människor som har någon form av eftergymnasial utbildning är "högutbildade". Med SCB:s definition är högutbildad en individ som har eftergymnasial utbildning på 3 år eller mer. Det är extremt oseriöst att påtala att eftergymnasial utbildning är det samma som att vara högutbildad. Högutbildad är när någon har kandidatexamen som minst.

Delar borttagna pga sidospår /Mod
Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av VideoyGTX:

SVT vilseleder opinionen när de påtalar att människor som har någon form av eftergymnasial utbildning är "högutbildade". Med SCB:s definition är högutbildad en individ som har eftergymnasial utbildning på 3 år eller mer. Det är extremt oseriöst att påtala att eftergymnasial utbildning är det samma som att vara högutbildad. Högutbildad är när någon har kandidatexamen som minst.

Enligt den definitionen är jag inte högutbildad heller. Tur att jag inte är flykting, för då hade jag varit slödder enligt den definitionen.

Hoppade av högskolan för att jobba inom IT, har gjort det sedan 2009. Skulle säga att jag kan betydligt mer om mycket än någon genomsnittlig nyexad. Livslångt lärande, erfarenhet, etc.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

Enligt den definitionen är jag inte högutbildad heller. Tur att jag inte är flykting, för då hade jag varit slödder enligt den definitionen.

Hoppade av högskolan för att jobba inom IT, har gjort det sedan 2009. Skulle säga att jag kan betydligt mer om mycket än någon genomsnittlig nyexad. Livslångt lärande, erfarenhet, etc.

Om du inte har examen är du inte högutbildad. Där emot kanske du har mycket erfarenhet inom ditt område. Å andra sidan kan man inte förvänta sig att en nyexaminerad har erfarenhet då hen inte jobbat något, så ditt exempel var meningslöst.

Delar borttagna pga sidospår /Mod
Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av VideoyGTX:

Om du inte har examen är du inte högutbildad. Där emot kanske du har mycket erfarenhet inom ditt område. Å andra sidan kan man inte förvänta sig att en nyexaminerad har erfarenhet då hen inte jobbat något, så ditt exempel var meningslöst.

Absolut, jag är inte högutbildad enligt den definitionen. Jag ville mer visa på att definitionen av "högutbildad" är vilseledande för att förutsäga hur attraktiv man är på arbetsmarknaden, särskilt om man pratar om IT-tekniker, vilket är vad den här tråden handlar om, eller hur?

Mitt exempel var inte alls meningslöst. Det syftade till att påpeka att begreppet "högutbildad" i sig är ganska meningslöst, och då är det inte någon idé att bli upprörd över detaljerna i definitionen...

Delar borttagna pga sidospår /Mod
Permalänk
Medlem
Skrivet av scienta:

Vi i Sverige bör kanske ta en sida ur spelboken från r/antiwork och börja ställa lite högre krav. De nya reformerna som kommit där jobb-annonser måste innehålla löneintervall är ett exempel som vi verkligen borde anamma.

EU har väl redan gjort en sån lag? Träder i kraft i år om jag minns rätt.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem

Förstår dock att företag kämpar med att hitta personal.

Jag jobbar med IT säkerhet (Cyber security consultant / cyber security analyst) och våran lön är 23k, gäller hela teamet. För det här vill man helst ha folk som gått högskola. Klart det är svårt att hitta folk i Göteborg till en sån lön. 1st line support jobb ger 20-25k i Göteborgsområdet, skräll att det är enorm omsättning på tjänsterna...

Jag tog en sån tjänst hösten 2021, bytte tjänst efter tre månader. Nu har mer än halva personalen på det stället bytt tjänst. Och det är ett jobb där man jobbar hemifrån.

Hälften av samtalen med kollegor handlar om lönerna och brist på förmåner.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem

"Cyber Security" är ju annars modeordet för året...

Visa signatur

chmod 775

Permalänk
Skrivet av BergEr:

Förstår dock att företag kämpar med att hitta personal.

Jag jobbar med IT säkerhet (Cyber security consultant / cyber security analyst) och våran lön är 23k, gäller hela teamet. För det här vill man helst ha folk som gått högskola. Klart det är svårt att hitta folk i Göteborg till en sån lön. 1st line support jobb ger 20-25k i Göteborgsområdet, skräll att det är enorm omsättning på tjänsterna...

Jag tog en sån tjänst hösten 2021, bytte tjänst efter tre månader. Nu har mer än halva personalen på det stället bytt tjänst. Och det är ett jobb där man jobbar hemifrån.

Hälften av samtalen med kollegor handlar om lönerna och brist på förmåner.

Företag vill ha så bra folk som möjligt för så lite pengar som möjligt. Anställda vill ha så mycket lön som möjligt med så liten insats som möjligt. Men som sades tidigare i tråden: många företag vill svepa upp folk som redan är tränade i företagsmiljöer för att inte behöva skola upp folk från scratch. Om firman du jobbar för har mer seniora anställda med rimlig lön/förmånskombinarion så finns det en potentiell karriärväg ditåt. Bor du också i en storstad så du kan ställa din arbetsgivares erbjudande mot andras och förhandla utifrån det när du väl har något att förhandla om, så är det ju inte så illa. Det faktum att din arbetsgivare kunnat anställa flera stycken av din kaliber till samma låga lön visar ju egentligen bara att det finns ett överskott av (utgår jag ifrån) oerfarna personer som vill jobba i området.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BergEr:

Jag jobbar med IT säkerhet (Cyber security consultant / cyber security analyst) och våran lön är 23k, gäller hela teamet.

Det låter EXTREMT dåligt. Min kompis som är under 30 jobbar på ett kundtjänstjobb utan krav på utbildning och han tjänar ca 30 000 brutto.

Visa signatur

🏬: B550M DS3H 🔲: Ryzen 5 5600X ❄️: Freezer 34 eSports 🏴: RTX 3060 Ti Ventus 2X OC
🗄️: Stronghold 🔌: RM650 (2019) 🎞️: 32 GB DDR4 3200 MHz CL16 💾: CS3030 1 TB
⌨️: E9270P/MK730 (MX Red)/G80-3000N (MX Silent Red) 🖱️: Xlite V2 Mini/G603/MX Vertical
🎧: Edition XS/Astro A50/GSP 370/ATH-SR30BT/TAT2206 📶: Archer C6 📱: Pixel 6a
🖥️: OLED55BX/276E8VJSB

Permalänk
Medlem
Skrivet av BergEr:

Jag jobbar med IT säkerhet (Cyber security consultant / cyber security analyst) och våran lön är 23k, gäller hela teamet.

Menar du alltså 23k före skatt? Det låter skamligt lågt. Och har ni inte individuell lönesättning?

Permalänk
Vila i frid
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Inom IT blir socialkunskap allt viktigare.

Är det NÅGOT jag retar upp mig på idag är alla dessa helpdesk's standardfråga "hur upplever du problemet" när man typ har specat ned i precis exakt detalj vad problemet är, t.ex. en switch: "Ni blockerar portnummer 111 så att legacy NFS inte funkar". Arghhh! Inte undra på att skugg-IT frodas...

Permalänk
Medlem
Skrivet av BergEr:

Förstår dock att företag kämpar med att hitta personal.

Jag jobbar med IT säkerhet (Cyber security consultant / cyber security analyst) och våran lön är 23k, gäller hela teamet. För det här vill man helst ha folk som gått högskola.

Låter högst otroligt https://allastudier.se/jobb-o-l%C3%B6n/2900-it-konsult-it-s%C...

Visa signatur

+++ Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather

Permalänk
Medlem
Skrivet av Det Otroliga Åbäket:

Företag vill ha så bra folk som möjligt för så lite pengar som möjligt. Anställda vill ha så mycket lön som möjligt med så liten insats som möjligt. Men som sades tidigare i tråden: många företag vill svepa upp folk som redan är tränade i företagsmiljöer för att inte behöva skola upp folk från scratch. Om firman du jobbar för har mer seniora anställda med rimlig lön/förmånskombinarion så finns det en potentiell karriärväg ditåt. Bor du också i en storstad så du kan ställa din arbetsgivares erbjudande mot andras och förhandla utifrån det när du väl har något att förhandla om, så är det ju inte så illa. Det faktum att din arbetsgivare kunnat anställa flera stycken av din kaliber till samma låga lön visar ju egentligen bara att det finns ett överskott av (utgår jag ifrån) oerfarna personer som vill jobba i området.

Det är möjligt att det finns ett överskott, alla på min nivå är utan jobberfarenhet på området. Det är folk som antingen är direkt från YH/Högskola eller har sån utbildning men jobbat med annat.

Men ja det finns möjligheter att gå upp och är bra läge för erfarenhet. Jag kommer max vara ett år på den tjänsten sen är det förväntat att jag går uppåt eller hittar nytt (vilket alla inblandade vet).

Skrivet av Scarabeo:

Det låter EXTREMT dåligt. Min kompis som är under 30 jobbar på ett kundtjänstjobb utan krav på utbildning och han tjänar ca 30 000 brutto.

När jag hört mig runt fanns det inga som betalar så bra utanför Norrbotten. En av mina fd kollegor har varit fem år på samma kundtjänst och han har lyckats komma upp till 25k brutto.

Skrivet av ChristofferC:

Menar du alltså 23k före skatt? Det låter skamligt lågt. Och har ni inte individuell lönesättning?

Yupp, det är enligt avtal. Finns inget utrymme att förhandla.

Inte ens personerna med 20år erfarenhet i branschen och fulla cisco cert för nätverk ligger på såna löner hos oss.

Här har du senaste lönen

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BergEr:

Hade bytt direkt. Du tjänar som dem med absolut sämst medellön.

https://www.scb.se/hitta-statistik/sverige-i-siffror/utbildni...

Visa signatur

🏬: B550M DS3H 🔲: Ryzen 5 5600X ❄️: Freezer 34 eSports 🏴: RTX 3060 Ti Ventus 2X OC
🗄️: Stronghold 🔌: RM650 (2019) 🎞️: 32 GB DDR4 3200 MHz CL16 💾: CS3030 1 TB
⌨️: E9270P/MK730 (MX Red)/G80-3000N (MX Silent Red) 🖱️: Xlite V2 Mini/G603/MX Vertical
🎧: Edition XS/Astro A50/GSP 370/ATH-SR30BT/TAT2206 📶: Archer C6 📱: Pixel 6a
🖥️: OLED55BX/276E8VJSB

Permalänk
Medlem

Ja det är sanning i det som nämns, även om just titeln IT-tekniker är bredare än din mammas häck.
Jobbar på ett av världens största konsultbolag och vi erbjuder fantasilöner till folk som är certifierade inom AWS, Azure, Google osv. Så det är inga Adidas-tekniker som nämns i artikeln tror jag, utan det är top of the line folk.
Många företag har en enorm IT-skuld, som alltid, där system och annat ligger hopplöst efter. Och nu när folk börjar inse hur viktigt säkerhet är i och med ryska hackers och annat så har man kraftigt börjat accelera övergången till cloud.
Projekten går konstant på knäna och man skriker efter fler, duktiga cloud-arkitekter osv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BergEr:

Inte ens personerna med 20år erfarenhet i branschen och fulla cisco cert för nätverk ligger på såna löner hos oss.

Här har du senaste lönen
https://i.imgur.com/6N0jDoj.png

Rent sorgliga siffror. Jag hade åtskilliga lappar mer än så som statsanställd supporttekniker på servicedesk. Låter som ett riktigt taskigt företag. Beklagar.

Visa signatur

+++ Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather

Permalänk
Moderator
Brons i quiz

*Sidospår om invandringspolitik och flyktingspolitik borttaget*

Politiska ämnen som inte har med IT och hårdvara tas inte i forumet.

/Vzano, Moderator

Visa signatur

Citera om du vill ha svar!
Tycker du om sidospår? :D Besök The Wiki Game
Har du fråga angående modereringen? PM till Moderatorerna eller Kontaktformulär

Permalänk
Medlem
Skrivet av BergEr:

Förstår dock att företag kämpar med att hitta personal.

Jag jobbar med IT säkerhet (Cyber security consultant / cyber security analyst) och våran lön är 23k, gäller hela teamet. För det här vill man helst ha folk som gått högskola. Klart det är svårt att hitta folk i Göteborg till en sån lön. 1st line support jobb ger 20-25k i Göteborgsområdet, skräll att det är enorm omsättning på tjänsterna...

Jag tog en sån tjänst hösten 2021, bytte tjänst efter tre månader. Nu har mer än halva personalen på det stället bytt tjänst. Och det är ett jobb där man jobbar hemifrån.

Hälften av samtalen med kollegor handlar om lönerna och brist på förmåner.

Det var vad jag tjänade som städare för 5 år sedan. Er arbetsgivare skrattar hela vägen till banken? Ni borde ha det dubbla, minst. Varför jobbar ni kvar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Scarabeo:

Hade bytt direkt. Du tjänar som dem med absolut sämst medellön.

https://www.scb.se/hitta-statistik/sverige-i-siffror/utbildni...

Har inga bättre erbjudanden just nu.

Skrivet av Baxtex:

Det var vad jag tjänade som städare för 5 år sedan. Er arbetsgivare skrattar hela vägen till banken? Ni borde ha det dubbla, minst. Varför jobbar ni kvar?

Det är hälften av vad jag hade som tidningsbud 2019. Ungefär samma som jag tjänade när jag sommarjobbade 2006.

Jag har då inte fått något bättre erbjudanden och lär vara samma för mina kollegor. Men när man har ett år erfarenhet här lär det ju förhoppningsvis se bättre ut.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Karaff:

Är maskinställare / produktionstekniker / processoptimerar typ och när jag hör IT tekniker helt ospecifikt så tänker ja på de som åker ut till företag och fixar skrivare, nätverk, nått värdelöst gammalt buggigt Windowsprogram som är kopplat till någon utrustning, lägger upp lite användare o annat plock som måste göras på många företag som är för små för att ha egen IT.

Den typen av IT jobb finns det inga pengar som kan locka mig att börja med iaf.

Men nån måste göra det.

Industrin har också svårt att hitta folk, eller hitta duktigt folk.

I tonåren så funderade jag lite på den inriktningen... men då hade man ju inte riktigt koll på vad det innebar.

Permalänk
Skrivet av BergEr:

Har inga bättre erbjudanden just nu.

Jag menar absolut inte vara taskig men om fallet är sådant att du fick ut 21700 före skatt så bör du fundera på att läsa vidare, där alternativen är att ta ledigt från jobbet läsa YH/högskola eller läsa på högskola.

När du bor i Göteborg så blir det lite som att påstå att man hyr en 70kvm lägenhet för 3000kr/månaden i samma stad. Om fallet är sådant så är det något lurt. Den enda förklaringen jag skulle kunna komma på med din lön är just att det är väldigt enkela IT jobb och de anställer folk som inte klarar av att få andra IT jobb. Då de övriga hade valt jobb med mer än 10 000kr mer i månaden.

*edit*
Vanligt på IT bolag idag är att man är anställt för att fakturera kunder. Skulle någon IT-utrustning som ens egen dator krångla så har man 2st val. Man fixar detta på sin egen fritid med obetald lön eller man ringer supporten.
Där supporten är personer som kostar otroligt mycket mindre som löser problemet. Det handlar inte alls att man själv saknar kompetens om att fixa skrivaren etc, utan att man per timma kostar så mycket mer.

Så jag vet allt att det finns behov av IT folk som kostar mindre. Men man brukar inte prata om några 23 000kr/månaden före skatt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Jag menar absolut inte vara taskig men om fallet är sådant att du fick ut 21700 före skatt så bör du fundera på att läsa vidare, där alternativen är att ta ledigt från jobbet läsa YH/högskola eller läsa på högskola.

Hoppas du förstår att jag troligen har jobbet man får när man gått högskola/YH, mina kollegor har gjort exakt det. Alla våra sommarjobbare/vikarier kommer från högskolor. Kollegor som haft intervju på andra ställen fick svaren "återkom när du jobbat minst 6-12 månader på annat ställe". Det hade varit två år av karriär bortkastat vad jag kan se. Men om du har tjänster där man betalar bättre (du sa 10k extra så 33k+) direkt för folk utan erfarenhet får du gärna dela med dig.

Sen finns det säkert några ställen som har det bättre och folk har fått bättre löner direkt. Men det är då inga erbjudanden någon hos oss fått. Vi har gott om personer som söker jobb hos oss.

Eller vi säger så här.

Det jag läst/har utbildning/erfarenhet inom är: A+, Network+, Security+, CYSA+, ECH v11, ITIL v4, Windows server, Linux, Python, c++, CCNA, Qradar, Siemplify, ServiceNOW. Närmare 20 år erfarenhet av att driva servrar på Linux/BSD hemma.

Använder Excel för att automatisera saker på jobbet (för scripts från ps/ahk är blockerat).

Håller nu på att lära mig mer om Excel, sen blir det nog CISA sen CISSP eller förbättra inom Python.

Vad skulle vara värt att få från t.ex YH som är värt att lämna fast tjänst i branschen? En tjänst som gör att jag får erfarenhet och utbildning. Du får gärna säga för kan säkert plugga upp det på arbetstid.

Jag började jobba inom IT september 2021, i oktober tog jag första ärendet officiellt. I december hade jag blivit rekryterad till ny bättre position på samma företag.

Min utbildning/erfarenhet
Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Parmenides:

Man ska väl minst ha råd att köpa ett radhus stadens finare områden tänker jag. Svårt att säga en summa med inflationen och så.

och vara beredd att låna 10X årsinkomsten eller investera i 10plus år

Visa signatur

vad gör man inte för massorna med en
"riktigt stor digital penis"

Permalänk
Medlem

På tal om hög efterfrågan, min arbetsgivare erbjuder just nu 50k i rekryteringsbonus, vi har för många jobberbjudanden och för få konsulter. Jävla surt att jag inte lyckas hitta någon att locka över

Visa signatur

SHEPERD S HEPAURD SHEPARUD!!!

Permalänk
Skrivet av BergEr:

Hoppas du förstår att jag troligen har jobbet man får när man gått högskola/YH, mina kollegor har gjort exakt det. Alla våra sommarjobbare/vikarier kommer från högskolor. Kollegor som haft intervju på andra ställen fick svaren "återkom när du jobbat minst 6-12 månader på annat ställe". Det hade varit två år av karriär bortkastat vad jag kan se. Men om du har tjänster där man betalar bättre (du sa 10k extra så 33k+) direkt för folk utan erfarenhet får du gärna dela med dig.

Sen finns det säkert några ställen som har det bättre och folk har fått bättre löner direkt. Men det är då inga erbjudanden någon hos oss fått. Vi har gott om personer som söker jobb hos oss.

Eller vi säger så här.

Det jag läst/har utbildning/erfarenhet inom är: A+, Network+, Security+, CYSA+, ECH v11, ITIL v4, Windows server, Linux, Python, c++, CCNA, Qradar, Siemplify, ServiceNOW. Närmare 20 år erfarenhet av att driva servrar på Linux/BSD hemma.

Använder Excel för att automatisera saker på jobbet (för scripts från ps/ahk är blockerat).

Håller nu på att lära mig mer om Excel, sen blir det nog CISA sen CISSP eller förbättra inom Python.

Vad skulle vara värt att få från t.ex YH som är värt att lämna fast tjänst i branschen? En tjänst som gör att jag får erfarenhet och utbildning. Du får gärna säga för kan säkert plugga upp det på arbetstid.

Jag började jobba inom IT september 2021, i oktober tog jag första ärendet officiellt. I december hade jag blivit rekryterad till ny bättre position på samma företag.

Min utbildning/erfarenhet

2 årig YH inom C# och med dina kunskaper i bagaget så blir du otroligt grym.
Nu kan jag ha tolkat ditt inlägg fel men du skrev 23 000kr. Om man har jobbat 2år är ligger det fortfarande kvar på superlåg nivå som inte har stigit nämnvärt?

Angående andra jobb så är du otroligt nischad emot nätverk. Jag vet många företag som vill ha personer som kan det du skrev. Men man ska förutom detta kunna ett visst huvudområde. T.ex webutveckling, C# etc.

Skrivet av issue:

På tal om hög efterfrågan, min arbetsgivare erbjuder just nu 50k i rekryteringsbonus, vi har för många jobberbjudanden och för få konsulter. Jävla surt att jag inte lyckas hitta någon att locka över

50 000kr var mycket. 30 000kr vet jag många företag som kör med. Och då handlar det såklart inte om helt vanliga nyexade.

*edit*
När jag tänker efter så har jag ett vagt minne att vissa nätverkstekniker ofta har haft en riktig skitlön i början men det sedan har stigit iväg. Och detta har varit så i typ 20år. och min definition på skitlön är en lön som inte är högre än ett vanligt icke kvalificerat arbete.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

50 000kr var mycket. 30 000kr vet jag många företag som kör med. Och då handlar det såklart inte om helt vanliga nyexade.

Yep, chefen är ivrig på att få in fler, och nej, i dagsläget så söker vi inte juniorer. Men i vanliga fall har vi fast rekryteringsbonus på 15k och sen +20k om lite ”om och men” uppfylls. Att vi just nu erbjuds 50k oavsett ifall ”om och men” uppfylls eller ej visar ju på hur svårt det är att rekrytera

Visa signatur

SHEPERD S HEPAURD SHEPARUD!!!

Permalänk

jag är 20, har jobbat som RPA utvecklare i programmet blueprism efter gymnasiet. automatisering av kontorsarbete.

jag jobbade 14 månader, sen började jag plugga industriell ekonomi, nu ska jag tillbaks till dom och sommarjobba 3 månader till.

utan att först säga min lön, vad tycker ni hade varit rimligt?

självklart beror det på hur bra jobb man gör, jag har utvecklat typ 8 processer, tyvärr fick jag en del sjukt omotiverande processer att utveckla i början som kändes sjukt onödiga, som inte tillförde någon riktig funktion enl mig. iom att jag då jobbade hemifrån blev det ännu mer segt på dessa ruttna uppdragen jag fick. men sen rullade det in lite roligare grejer, kanske för att jag fick lite mer förtroende. nu ska jag jobba på kontoret och vet att jag kommer göra bättre ifrån mig. jag får ingen press och tappar fokus när jag sitter hemifrån liksom

jag känner att de kanske inte egentligen har något behov av att låta mig sommarjobba. å andra sidan har de tagit in konsulter utomlands för att täcka upp för folk som gått på barnledigt. det är en rätt ny rpa avdelning med bara ett par anställda (typ 4 år gammal). jag ska byta linje till automation nu, riktning mot elektronik. eventuellt söker jag sommarjobb igen på samma ställe nästa år. jag känner att man på sätt och vis får ta den lön som erbjuds. jag har iofs andra tjänster jag kan söka, som jag i princip vet att jag kommer kunna få.

dilemmat i detta är ju att man får lönen insmygandes efter att man tackat ja till jobbet. det känns ju rätt dumt att fråga vad lönen är när rekryteraren/ chefen ringer upp en. och sen är det ju bara någon månad vi pratar om. men några 1000 hit och dit kan ju göra lite skillnad även för en student

Visa signatur

är alla stockholmare inkompetenta?

Permalänk
Vila i frid
Skrivet av issue:

På tal om hög efterfrågan, min arbetsgivare erbjuder just nu 50k i rekryteringsbonus, vi har för många jobberbjudanden och för få konsulter.

Här på jobbet i Gävle är det ynka 20k i bonus sedan 2016. Mig veterligen har ingen nyttjat den, på sju år.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

2 årig YH inom C# och med dina kunskaper i bagaget så blir du otroligt grym.
Nu kan jag ha tolkat ditt inlägg fel men du skrev 23 000kr. Om man har jobbat 2år är ligger det fortfarande kvar på superlåg nivå som inte har stigit nämnvärt?

Angående andra jobb så är du otroligt nischad emot nätverk. Jag vet många företag som vill ha personer som kan det du skrev. Men man ska förutom detta kunna ett visst huvudområde. T.ex webutveckling, C# etc.

*edit*
När jag tänker efter så har jag ett vagt minne att vissa nätverkstekniker ofta har haft en riktig skitlön i början men det sedan har stigit iväg. Och detta har varit så i typ 20år. och min definition på skitlön är en lön som inte är högre än ett vanligt icke kvalificerat arbete.

Ah du menar att man måste hålla på med DevOps/DevSecOps eller tänker du ren utveckling? Känns dock som att man kommer ifrån vad folk kallar IT tekniker.

Vet ej, ingen har jobbat så länge här. Avdelningen är helt ny, vi är först och bygger upp det. Fråga igen om ett år.

Nästan alla inom säkerhet är väl nischade mot nätverk?

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.