Epic Games Store kör rea och ger bort Borderlands 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dhanjel:

Hade gärna köpt FFVII men 600 under rea är på tok för dyrt.

452kr med kupongen ovanpå det, men fortfarande dyrt för ett så pass "gammalt" spel (2 år för en dryg månad sen), som dessutom är en del av en serie.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | ASUS ROG Strix X570-F Gaming | ASUS 3080 TUF | 32GB DDR4 3200MHz | Corsair HX1500i

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Fast det är ju LITE mer än så Steam tar hand om, t.ex. all hosting, servrar för digital distribution m.m. Nyligen skrev någon i en tråd att ”Steam är ju bara ett program” underförstått att det bara är en butiksfront som länkar till andra. Tror du det också?
Nu ger de ju dock inte bort något för att vara snälla utan för att suga in folk i deras ekosystem. Tyvärr finns det väldigt många som inte har den blekaste aning om att det var Steam som gjorde PC-spelandet tillgängligt för alla, och även om man inte kan leva på gamla meriter hur länge som helst så har ju Steam funktionalitet som andra inte erbjuder.

Det du väljer är en framtid med spel helt utan support, men det är ju billigt nu… 🤷‍♂️

Aboslut, steam står för vissa grejer. Dock tar dom väldigt bra betalt för det också. 30% är en rätt saftig summa. Jag förstår att andra utvecklare har lanserat egna launchers. Steam är inte heller någon välgörenhetsorgansation. Som vilket annat företag som helst så ska dom gå med vinst. Hur ofta har steam bjudit på en AAA titel? Ibland lönar det sig att ge lite tillbaka till sina kunder.

Dom spelen som jag spelar finns nu som tur är hos andra än steam.

Håll du dig till steam så håller jag mig till andra launchers. Tur att det är en fri värld där vi alla kan välja det som passar oss bäst.

Visa signatur

AMD Ryzen 7800X3D, Asus TUF X670E, G.Skill 32Gb 6000mhz CL30, PowerColor 7900XTX Hellhound 24GB, Arctic Liquid Freezer II 360, ASUS TUF Gaming 1000W Gold, Kingston KC3000 1TB NVMe, Samsung 980 1TB NVMe, Antec Torque ATX, Acer Predator X34GS 180hz.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trihxeem:

Jo, det ska inte behövas och dessutom litar jag inte på launchers från företag som ger bort gratis spel för din data och integritet är priset du betalar. Är du fine med det så go nuts, jag betalar hellre mer på steam för att slippa supporta sådant.

På med folie hatten när du ändå är igång 🤣

Visa signatur

AMD Ryzen 7800X3D, Asus TUF X670E, G.Skill 32Gb 6000mhz CL30, PowerColor 7900XTX Hellhound 24GB, Arctic Liquid Freezer II 360, ASUS TUF Gaming 1000W Gold, Kingston KC3000 1TB NVMe, Samsung 980 1TB NVMe, Antec Torque ATX, Acer Predator X34GS 180hz.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Steffe:

452kr med kupongen ovanpå det, men fortfarande dyrt för ett så pass "gammalt" spel (2 år för en dryg månad sen), som dessutom är en del av en serie.

Sant, fortf. dyrt som du säger dock. Hade det med på PS4 men hann inte spela klart det innan jag sålde den och köpte en xbox series x, så då tar det emot extra mkt

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Icetec:

Man får mer resurser genom att installera en mindre krävande launcher istället för en som kräver mer. Det totala antalet ökar inte.

Så kör man via den launchern så behöver man inte ha t.ex. steam, origin och battlenet installerade?

Permalänk
Medlem

Ok
Men är det verkligen bra?
Jag spelade några timmer av Borderlands 1 för länge sedan

Visa signatur

My Rig https://classic.prisjakt.nu/list.php?ftg_check=on&exclude_ftg...
Fel av mig! Men sjutton vad snabba ni är på att kommentera vad andra gör och inte gör rätt och fel... :/

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

Plockade spelet igår!

För oss som inte vill ha en drös med launchers installerade, så vill jag tipsa om Legendary:

https://github.com/derrod/legendary

Helt CLI-baserat och funkar utmärkt istället för Epics launcher. Skönt att få resurser över till annat på en enkel laptop.

I övrigt kör jag mest spel via GOG för att slippa tunga launcher.

Playnite är också fin, fungerar utmärkt att streama till tvn.
https://playnite.link/
https://github.com/JosefNemec/Playnite/

Går att lägga in startup script, stänga ner launchern när man startar spel osv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon201296:

Så kör man via den launchern så behöver man inte ha t.ex. steam, origin och battlenet installerade?

Jo, alla tre. För Legendary ersätter Epic Games Men du behöver inte ha Epic Games normala launcher installerad, nej.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trihxeem:

hade det varit steam: yes!
epics butik: nope inte ens om det är gratis.
Blir som netflix och streaming, exklusiva spel i vissa stores, 15 launchers/butiker för att hantera skiten.
Steam funkar, bråka inte med det.

Visst, Steam är en mycket bättre spelklient. Men det blir bara komiskt det du skriver. Tänker du likadant när du handlar mat också? "Willys skänker bort mat gratis men jag handlar bara på ICA trots att affärerna ligger bredvid varandra"?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jesper.P:

Visst, Steam är en mycket bättre spelklient. Men det blir bara komiskt det du skriver. Tänker du likadant när du handlar mat också? "Willys skänker bort mat gratis men jag handlar bara på ICA trots att affärerna ligger bredvid varandra"?

Skulle säga att de ligger i motsatt riktning. Jag kan gå till Coop för att köpa Bjäre Chips men då måste jag hantera att det är Coop och inte hitta och hantera deras checkout, deras varumärken etc. Eller så fortsätter jag gå till ica även om jag inte kan köpa chipsen där eller de är dyrare. Går inte till coop eller andra om de inte är precis på vägen och jag behövde ta omväg för ica och jag saknar smör eller bröd.
Har 0 anledning att gå till Coop om det inte är mindre ansträngning vid tillfället....kanske om de legat precis vägg i vägg men stort kanske, palla gå igenom coop bara för Bjäre, då kan jag köpa Estrella/olw istället när jag ändå är på Ica. Så ser det ut för de flesta jag känner, även om folk har olika preferens på butik.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800x3d | Asus B550m TUF Gaming Wi-Fi | G.Skill TridentZ Neo 2x16GB 3600MHz CL16 (hynix djr) | In Win 301 | Scythe Fuma 2 I Asus RTX 3070 Dual OC | Seasonic GX750 | Lots of unicorn vomit Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Kringutrustning: Cooler master Quickfire TK MX-Brown | Sennheiser HD598cs | Sony WH1000XM3 | Logitech G900 | ASUS PB278QR | Rift CV1 | Audio Pro Addon T14

Permalänk
Medlem
Skrivet av infigo:

Skulle säga att de ligger i motsatt riktning. Jag kan gå till Coop för att köpa Bjäre Chips men då måste jag hantera att det är Coop och inte hitta och hantera deras checkout, deras varumärken etc. Eller så fortsätter jag gå till ica även om jag inte kan köpa chipsen där eller de är dyrare. Går inte till coop eller andra om de inte är precis på vägen och jag behövde ta omväg för ica och jag saknar smör eller bröd.
Har 0 anledning att gå till Coop om det inte är mindre ansträngning vid tillfället....kanske om de legat precis vägg i vägg men stort kanske, palla gå igenom coop bara för Bjäre, då kan jag köpa Estrella/olw istället när jag ändå är på Ica. Så ser det ut för de flesta jag känner, även om folk har olika preferens på butik.

Ja, det är definitivt mer omständligt att gå till en annan affär (även fast den ligger bredvid eller närmare än den andra affären) än att använda en annan digital plattform. Folk blir så konskiratoriska när det gäller just Epic och tror att man förlorar något på att ta ett gratis spel eller att man blir lurad på något sätt. Hur ska företag agera när konsumenter tänker helt irrationellt?

Permalänk
Moderator
Forumledare

Innan det spårar ur mer än det gjort (chips? Ica vs coop??! ) så tänk på att det är lika okej att använda Epic som det är att avstå Epic.

Det är beslut man själv tar och tycker man annorlunda så behöver man inte kalla den andra för otrevliga saker, mmmmkay?

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jesper.P:

Ja, det är definitivt mer omständligt att gå till en annan affär (även fast den ligger bredvid eller närmare än den andra affären) än att använda en annan digital plattform. Folk blir så konskiratoriska när det gäller just Epic och tror att man förlorar något på att ta ett gratis spel eller att man blir lurad på något sätt. Hur ska företag agera när konsumenter tänker helt irrationellt?

Förstår inte problemet med vissa. Epic erbjuder gratis AAA titel. Folk blir ursinniga och beklagar sig över allt möjligt. Istället för att antingen acceptera och tacka för ett gratis spel eller helt enkelt skita i spelet och leva vidare som om Epic aldrig erbjudit spel gratis😏

Visa signatur

AMD Ryzen 7800X3D, Asus TUF X670E, G.Skill 32Gb 6000mhz CL30, PowerColor 7900XTX Hellhound 24GB, Arctic Liquid Freezer II 360, ASUS TUF Gaming 1000W Gold, Kingston KC3000 1TB NVMe, Samsung 980 1TB NVMe, Antec Torque ATX, Acer Predator X34GS 180hz.

Permalänk
Medlem

Tack för det. Tänkte köpa Borderlands 3 för ett tag sen men blev för snål. Väldigt generöst av dem att ge bort ett så (ganska) nytt och bra spel.

Visa signatur

Alla mina leksaker får inte plats här, så här jag listar istället mina favoritinlägg:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12

Utelåst hobbymoderator

Permalänk
Medlem

Minns när Steam kom vilket pile of shit det var och hur sanslöst alla grinade -- nu grinar folk om det INTE är på Steam. Lite komiskt

Visa signatur

Asus B550E-Gaming / Ryzen 5900X stock / Corsair Vengeance 32GB 3600 MHz CL18 /
ASUS TUF 4080 Gaming OC / Samsung 980 PRO 2TB PCI-Ev4 + 2TB WD Black NVME PCI-Ev3 / Corsair RM850x v2 / Acer Predator XB273UGX 1440p 270 Hz G-Sync / Phantek P500A / Arctic Cooling LF II 240mm / Evo 4 / Sennheiser IE 300 / Rode NT1-A
Synology 1621+ 6*16 / 1513+ 5*8 / LG CX 65" / XBox Series X
Ownit > Bahnhof

Permalänk
Medlem
Skrivet av Edin1984:

Förstår inte problemet med vissa. Epic erbjuder gratis AAA titel. Folk blir ursinniga och beklagar sig över allt möjligt. Istället för att antingen acceptera och tacka för ett gratis spel eller helt enkelt skita i spelet och leva vidare som om Epic aldrig erbjudit spel gratis😏

Allt handlar om vad man vill stödja. Betalar hellre än att ta emot något gratis från ett moraliskt dubiöst bolag som har samröre med den kinesiska diktaturen. Det här är också ett forum, och på forum har folk vanligen åsikter om det mesta... det är lite poängen med forum, skulle man kunna säga.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KroesusSork:

Minns när Steam kom vilket pile of shit det var och hur sanslöst alla grinade -- nu grinar folk om det INTE är på Steam. Lite komiskt

Det beror på att Steam blev det som revolutionerade PC-spelandet och gjorde det tillgängligt för alla som inte orkade sitta med massa manuellt mixtrande bara för att kunna få igång en speltitel, vilket var det normala för PC-spelande före Steam, och antagligen en stor anledning till att konsoler behöll en stark ställning trots sin tekniska efterblivenhet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Allt handlar om vad man vill stödja. Betalar hellre än att ta emot något gratis från ett moraliskt dubiöst bolag som har samröre med den kinesiska diktaturen. Det här är också ett forum, och på forum har folk vanligen åsikter om det mesta... det är lite poängen med forum, skulle man kunna säga.

Din telefon, dator, kylskåp, bil och allt annat som du äger. Hur mycket av det kommer inte från Kina? Indirekt eller direkt spelar ingen roll, du stödjer diktaturen i Kina oavsett. Så länge vi vill köpa billigt så kommer vi alltid att göda diktaturer. Tyvärr, jag gillar det inte heller men så ser verkligen ut för oss alla...

Visa signatur

AMD Ryzen 7800X3D, Asus TUF X670E, G.Skill 32Gb 6000mhz CL30, PowerColor 7900XTX Hellhound 24GB, Arctic Liquid Freezer II 360, ASUS TUF Gaming 1000W Gold, Kingston KC3000 1TB NVMe, Samsung 980 1TB NVMe, Antec Torque ATX, Acer Predator X34GS 180hz.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Det beror på att Steam blev det som revolutionerade PC-spelandet och gjorde det tillgängligt för alla som inte orkade sitta med massa manuellt mixtrande bara för att kunna få igång en speltitel, vilket var det normala för PC-spelande före Steam, och antagligen en stor anledning till att konsoler behöll en stark ställning trots sin tekniska efterblivenhet.

Lyssnar du på spotify? isåfall borde du veta att tencent äger 10 % av deras tjänst.
Gillar du discord? Där är tencent också ägare i företaget

https://www.pcgamer.com/every-game-company-that-tencent-has-i...

Visa signatur

Bitfenix Prodigy = Asus Maximus VI impact = Asus 760 DC2 = Samsung 840 Evo 240GB = WD RE 3 TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av NordhNet:

Innan det spårar ur mer än det gjort (chips? Ica vs coop??! ) så tänk på att det är lika okej att använda Epic som det är att avstå Epic.

Det är beslut man själv tar och tycker man annorlunda så behöver man inte kalla den andra för otrevliga saker, mmmmkay?

Är det inte dags att rensa upp alla kommentarer? För dom börjar ju "slänga käft" med varandra om offtopic.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tubby:

Lyssnar du på spotify? isåfall borde du veta att tencent äger 10 % av deras tjänst.
Gillar du discord? Där är tencent också ägare i företaget

https://www.pcgamer.com/every-game-company-that-tencent-has-i...

Tack för länken.

Spotify har jag bojkottat efter en kort provperiod i starten (2009?), sen har de inte direkt samlat på sig några pluspoäng hos mig genom åren, så det är den sista musiktjänsten jag skulle vända mig till.

Discords VOIP saknar inte alternativ, och jag spelar väldigt mycket solo numera och/eller använder spelens inbyggda VOIP, så det är inte på något sätt oumbärligt. Använder inte Discord i övrigt.

Lika bra att vänja sig vid att Kina är den största fienden till västvärlden och att det är hög tid att strypa alla penningflöden dit redan nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Det beror på att Steam blev det som revolutionerade PC-spelandet och gjorde det tillgängligt för alla som inte orkade sitta med massa manuellt mixtrande bara för att kunna få igång en speltitel, vilket var det normala för PC-spelande före Steam, och antagligen en stor anledning till att konsoler behöll en stark ställning trots sin tekniska efterblivenhet.

Förstår jag det korrekt nu, om du menar att anledningen att folk tyckte Steam var värdelöst var för att det revolutionerade PC-spelandet och gjorde det tillgängligt för alla som inte orkade sitta och mixtra en massa för att få igång en speltitel? Tycker du inte själv att det låter som en märklig anledning att hata ett program?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jesper.P:

Visst, Steam är en mycket bättre spelklient. Men det blir bara komiskt det du skriver. Tänker du likadant när du handlar mat också? "Willys skänker bort mat gratis men jag handlar bara på ICA trots att affärerna ligger bredvid varandra"?

Om willys går hem och kollar vad mer jag har i kylen än det jag fick/köpte från dem och jag dessutom måste ha deras mat i ett separat kylskåp: naturligtvis skulle jag inte ha med willys att göra, det vore ju direkt korkat.

Visa signatur

Att förespråka Mac på Swec är som att förespråka hybridbilar på en raggarträff i Mora.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Icetec:

Förstår jag det korrekt nu,

Nej.

Jag svarade uppenbarligen på "nu grinar folk om det INTE är på Steam".

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trihxeem:

Om willys går hem och kollar vad mer jag har i kylen än det jag fick/köpte från dem och jag dessutom måste ha deras mat i ett separat kylskåp: naturligtvis skulle jag inte ha med willys att göra, det vore ju direkt korkat.

Skillnaden mellan Epics launcher och Steam i denna jämförelse är mer som två olika hyllor i samma kylskåp, snarare än två helt separata kylskåp.

Det krävs inte att man har två olika speldatorer för att ha och använda båda.

Permalänk
Avstängd

Epics launcher verkar vara det sämsta skräpet jag sett.
Den buggar helatiden, och visar t.ex. bara ett svart fönster osv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

Plockade spelet igår!

För oss som inte vill ha en drös med launchers installerade, så vill jag tipsa om Legendary:

https://github.com/derrod/legendary

Helt CLI-baserat och funkar utmärkt istället för Epics launcher. Skönt att få resurser över till annat på en enkel laptop.

I övrigt kör jag mest spel via GOG för att slippa tunga launcher.

Det finns även en GUI för Legendary, som heter Heroic. Finns både på linux och windows, och är betydligt bättre än epic games launcher på det mesta.

https://github.com/Heroic-Games-Launcher/HeroicGamesLauncher

Permalänk
Quizmästare Malmö 2022

Nice, hade dock redan det.

Hade varit intressant och veta hur många av gratis spelen folk faktiskt har spelat.
Ligger fortfarande på 0 av de jag har fått.

Permalänk
Medlem
Skrivet av erikburk:

Det finns även en GUI för Legendary, som heter Heroic. Finns både på linux och windows, och är betydligt bättre än epic games launcher på det mesta.

https://github.com/Heroic-Games-Launcher/HeroicGamesLauncher

Tack för tipset!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Nej.

Jag svarade uppenbarligen på "nu grinar folk om det INTE är på Steam".

Haha, ja så skrev du ju. Ibland är man korkad.