Tysk hårdvarupress sågar Intels grafikkortsdebut

Permalänk
Medlem

Låter ungefär som det som Gamers Nexus kom fram till, fast i en hårdare ton då.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snubb1:

Många DX11-spel bör flyta bra på "modern" hårdvara även om de ligger lite efter i prestanda bör fortfarande majoriteten av spelen vara fullt spelbara.
Det är värre om det blir problem med visuella artefakter eller rendering även om det är möjligt att lösa så tar det tid.

Men okej, du fick poäng av mig för det.
Men varför släpps det fortfarande spel för dx11 etc?
Lata programmerare?

Eller är de influerade av "8-bit-guy" att det var "bättre förr med petscii robots?"
(Sorry David, you are innocent!)

Vulcan/dx12 funkar ju mycket bättre på grafikkort, ger "mer FPS" än dx11.
DX11 är obsolet teknologi idag. Skulle inte förvåna mig ett dugg om "nvidia" ligger bakom att pusha DX11 långt efter DOA. Bara för att sälja fler onödiga grafikkort, och givetvis mjölka oss gamers på pengar.

Gällande intel ARC380, så är det ett "halvkasst" grafikkort. Går dock att låsa upp strömbudgeten så den är ungefär som ett Geforce 1650. (Knappt).

Men är ju givetvis inget att "kåta upp sig på" ändå.
1650 är ett tre år gammalt budgetkort från Nvidia..

Permalänk
Sötast

Jag gillade Linus Tech Tips video om ämnet. Kändes mer nyanserad.

Att förvänta sig att intel både skall leverera bättre (eller minst lika bra) hårdvara OCH mjukvara day1 är jävligt hårda förväntningar.

Intel menar ju att deras priser skall reflektera deras sämre drivrutiner.
Att konkurrera dag1 med jättar som funnits i 20+ år är inte det lättaste.

Ge dem en chans att komma med i matchen. Med deras enorma guldkassa så bör de kunna ta sig an utmaningen, men man kan inte slänga 25.000 utvecklare på ett projekt och tro det tar en månad.

Permalänk
Medlem

Bra drivare kan nog dröja misstänker jag. Nu vandrar jag en bit bort från områden som jag kan bra men minns en artikeln från swec (tror jag) för något år sedan som pratade just om svårigheterna med odokumenterat beteende, att standarder inte riktigt följs på alla ställen. Där amd och nvidia haft hur många år som helst på sig att anpassa sina drivrutiner kring alla specialfall. Med riktade insatser får enskilda titlar osv.

Men bättre än så här måste dom givetvis leverera från start.

Visa signatur

| Ryzen 5800x | Asus prime x470 pro | Asus rtx 3080 tuf oc | Gskill 32gb 3,6ghz | aw3225qf |

Permalänk
Medlem

Dom borde tagit längre tid på sig om drivarna är så illa nu. Det är nu dom kan fånga en lojal kundbas och då måste korten fungera och där är drivarna väldigt viktiga.
har spelat med intels inbyggda kort förr i tiden på deras lite äldre cpuer (iris och dess föregångare). Vissa spel ville inte ens starta och är dom på den nivån är det riktigt illa. När det är en billig inbyggd GPU så kan man köpa det då det egentligen bara är till för desktop men det fungerar inte på dyra dedikerade gpuer.

Får hoppas dom löser de värsta buggarna tills släppet av deras gaming inriktade kort.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sniglom:

Fast det behövs inte 20 års försprång, det är inte extremt många AAA-titlar som är väldigt populära och över 5 år gamla. (Sen är det inte 20 år sedan Intel gjorde försök med Larrabee heller.)

Inte heller behövs det fantastisk prestanda i de äldre titlarna, det behöver starta och ge hyfsat jämnt glid.

Nog för att iGPU och dGPU skiljer, men det är inte så att Intel ansträngt sig för att få stora lättdrivna titlar att snurra bra på sina iGPUer heller. Jag vet av erfarenhet över flera generationer.

Men även om vi backar hela vägen tillbaka till den tiden då Intel tillverkade dGPUer, så var inte det fantastiska kort heller.

Spelbranschen må vara speciell, eftersom mycket ansvar hamnat på hårdvaruutvecklarna, men det kan knappast komma som en nyhet för Intel.

Hade de velat ha god press hade de kunnat fixa en handfull namngivna legacy-titlar och ha en plan framåt för när de ska optimera fler av de mest populära. Då hade man sett vad Intel kan göra och vetat vad de kommer göra, vilket tryggar köp. Nu ska man bara hoppas att det händer. Det är inget jag tänkte chansa på.

Den viktigaste frågan vi alla borde fråga oss:
"Will it run Crysis"?

-Sorry för min lilla rant och skämt, annars håller jag med dig i ditt resonemang.

Skämt åsido: Någon som hittat något på YT om A380 verkligen "klarar" Crysis, och vilka FPS man i så fall kan förvänta sig?

När jag söker på YT kommer bara gamla LTT med 3080 upp etc.
Här är länk till YT-sökning:
https://www.youtube.com/results?search_query=will+a380+run+cr...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snubb1:

Många DX11-spel bör flyta bra på "modern" hårdvara även om de ligger lite efter i prestanda bör fortfarande majoriteten av spelen vara fullt spelbara.
Det är värre om det blir problem med visuella artefakter eller rendering även om det är möjligt att lösa så tar det tid.

Nvidia-Jensen har under några föreläsningar förklarat problemet med att spelmotorer inte alltid beter som de ska, vilket spelutvecklare uppenbarligen föredrar att fixa med en patch i grafikkortsdrivrutinerna för istället för att skriva om spelmotorn. Det är ju sånt som antagligen blir svårt att kompensera med en (1) lösning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Allexz:

Jag gillade Linus Tech Tips video om ämnet. Kändes mer nyanserad.

Att förvänta sig att intel både skall leverera bättre (eller minst lika bra) hårdvara OCH mjukvara day1 är jävligt hårda förväntningar.

Intel menar ju att deras priser skall reflektera deras sämre drivrutiner.
Att konkurrera dag1 med jättar som funnits i 20+ år är inte det lättaste.

Ge dem en chans att komma med i matchen. Med deras enorma guldkassa så bör de kunna ta sig an utmaningen, men man kan inte slänga 25.000 utvecklare på ett projekt och tro det tar en månad.

Det är en sak att ett företag tar mindre betalt för en produkt för en fullt fungerade produkt med sämre prestanda, det är en helt annan sak att ett företag tar mindre betalt för en inte helt fungerande produkt...

Köper man ett Gefore 3050 så vet man att man kan spela spel med en neddragen kvalitet och upplösning än om man köpt ett 3090, köper man en Intel GPU så vet man ju inte vilka spel man kan spela idag eller för den delen vilka spel man någonsin kan komma att kunna spela. Det är helt möjligt att intel kommer att fixa problemen, men som sagt, det är ju inte bara att slänga 25.000 utvecklare på det.

Permalänk

Linus Tech Tips Videon om ARC

Visa signatur

༼ ° ل ° ༽

Permalänk
Medlem

Ge inte upp Intel vi behöver mer konkurrens.

Visa signatur

PG279Q | 6XX | X-Fi Titanium HD | RTX 2080 | 5800X3D
G.Skill 3200 CL14 | B450-F | 970 EVO | Seasonic 750W | Fractal R5

Permalänk
Medlem

Om problemet är att spelutvecklarna inte håller sig till faställda standarder när de utvecklar nya spel, varför är folk då besvikna på Intel som grafikkortstillverkare, för att de håller sig till faställd standard?
Häng ut spelutvecklarna istället, bojkotta deras hemsnickrade lösningar och tvinga dem att följa standard så kunderna kan vara säkra på att deras produkter fungerar felfritt. Det kan ju inte vara Intels jobb att rätta till deras misstag/hemmagjorda lösningar för att spelprodukten ska fungera?
Så frågan är ju snarare vems drivrutiner som brister, Intels eller spelutvecklarnas...

Borde vara lättare om spelutvecklarna körde efter fastställda standarder än att grafikkortstillverkarna ska utveckla ny drivrutiner till varje speltitel.
Vilken i mina ögon ger klart svar på var problemet med drivrutiner ligger..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Commander:

Eftersom spelbranschen är fire and forget kommer det aldrig ske. Spel är ofta hårdknackade till en konsol och sedan utvecklade till PC för Windows version X + DX3D, Vulkan, OpenGL men även där är de oftast riktade och testade till specifika grafikmodeller. På detta lägger Nvidia sina vantar på att använda endast deras tekniker som funkar endast till grafikversion x eller y mot generation z.

  1. OpenGL har varit öppet men få har haft kunskap eller ork att utveckla till. Hjälper inte heller att Microsoft har hotat OpenGL och till det AMD's egna (stängda) drivrutiner är drygt 50% om inte sämre i OpenGL mot andra ramverk.

  2. DirectX 11 har varit enkelt att utveckla men tydligen kräver det 1gb av Nvidia kod i deras drivrutiner att få saker att köra bra

  3. Vulkan och DirectX 12 är för svårt där endast vissa hoppar på tåget.

Som du säger spel/grafikkortbranschen är trasig. Speciellt när Nvidia drivrutiner är tyngre än Linux kerneln med > 4000 utvecklare från hundratals bolag och privata kodare.

Det finns en betydligt viktigare skillnad mellan konsol och dator.
Har du utvecklat spelet till ett PS5, så fungerar spelet på alla tillverkade PS5.

Utveckla spel till en dator?... Hur många kombinationer kan man sätta ihop med alla olika tillverkares komponenter? Lika många som sandkorn på jordklotet?

Tar man 6st 2x4 Legobitar och ska sätta samman dem i samtliga kombinationer som är möjliga så får man hålla på ett tag då det finns 915 104 765 olika kombinationer. 6st bitar med åtta pluttar per bit, 48pluttar totalt.
Hur många tillverkare av datorkomponenter finns? Fler än 48?
Ja, ni förstår utfallet.

D.v.s. att det är brutalt mycket svårare att få ett spel att fungera perfekt på en dator än på en konsol.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nextuz:

Det finns en betydligt viktigare skillnad mellan konsol och dator.
Har du utvecklat spelet till ett PS5, så fungerar spelet på alla tillverkade PS5.

Utveckla spel till en dator?... Hur många kombinationer kan man sätta ihop med alla olika tillverkares komponenter? Lika många som sandkorn på jordklotet?

Tar man 6st 2x4 Legobitar och ska sätta samman dem i samtliga kombinationer som är möjliga så får man hålla på ett tag då det finns 915 104 765 olika kombinationer. 6st bitar med åtta pluttar per bit, 48pluttar totalt.
Hur många tillverkare av datorkomponenter finns? Fler än 48?
Ja, ni förstår utfallet.

D.v.s. att det är brutalt mycket svårare att få ett spel att fungera perfekt på en dator än på en konsol.

Själv använder jag numera minst 64 legobitar. Eller 128 som minimum om jag ska bygga en minnesbuss.
När jag var liten, eller växte upp, använde jag åtta bitar, och drömde om 16..
(Sorry, kunde inte låta bli det här..)

Klart att Intel "måste få tid på sig". Jag är också glad att de börjar med annan grafik än igpu. AMD och nVidia har fåt vara tvåsamma alldeles för länge på marknaden!

Tror nog de kan "greja ihop" rätt hyfsade grafikdrivare inom rätt kort. Bolaget saknar ju inte precis resurser!
(Men att de körde 4 kärnor så jävla länge fick mig negativt inställd mot intel. Berodde på att "de kan". -Mjölka ut oss konsumenter då..)

Permalänk
Medlem

Tittade en video av LTT och enligt dom så var prestandan helt ok i dx12 samt vulkan.
Däremot väldigt undermålig i dx11.

Lät lite som att intel inte kommer att lägga så mycket krut på äldre api.

Visa signatur

PC: [4090 Aorus Master] [7800X3D] [Crosshair X670E Gene]
[TeamGroup DDR5 7200 32gb A-die@6200MT/s]
Kringutr: [Dell G3223Q 32"4k] [proXsuperlight] [DuckyOne2 TKL]
[Mayflower Arc] [AKG K7XX] [Blue Yeti]

Permalänk
Medlem
Skrivet av orespray:

Om problemet är att spelutvecklarna inte håller sig till faställda standarder när de utvecklar nya spel, varför är folk då besvikna på Intel som grafikkortstillverkare, för att de håller sig till faställd standard?
Häng ut spelutvecklarna istället, bojkotta deras hemsnickrade lösningar och tvinga dem att följa standard så kunderna kan vara säkra på att deras produkter fungerar felfritt. Det kan ju inte vara Intels jobb att rätta till deras misstag/hemmagjorda lösningar för att spelprodukten ska fungera?
Så frågan är ju snarare vems drivrutiner som brister, Intels eller spelutvecklarnas...

Borde vara lättare om spelutvecklarna körde efter fastställda standarder än att grafikkortstillverkarna ska utveckla ny drivrutiner till varje speltitel.
Vilken i mina ögon ger klart svar på var problemet med drivrutiner ligger..

Men vad finns det för mening med att hänga ut utvecklare av spel som för länge sedan slutat utvecklats? Går det att uppnå nått med det?
Kanske till och med en spelstudio som inte längre existerar?

Visst, jag köper ditt argument och håller med att utvecklarna bör hålla sig till "standard", men vad hjälper det att börja kasta stenar när det inte förbättrar situationen för den som vill spela ett spel men får låg FPS?

Då återstår bara drivrutinstillverkaren som faktiskt kan göra nått åt problemet är jag rädd.

EDIT: Samt i 30 år har det varit drivrutinstillverkarna som fixat till det när speltillverkarna går utanför de standarder som finns (eller, ännu värre, standarder som INTE finns). Detta är ett svårt arv att komma ifrån och numera förväntar sig alla detta av drivrutiner har jag fått en känsla av

Visa signatur

5700x3D | RTX 2060 Super | 2 TB M.2 | 32 GB RAM | Gigabyte DS3H| 750 WATT

Permalänk
Medlem
Skrivet av nextuz:

Det finns en betydligt viktigare skillnad mellan konsol och dator.
Har du utvecklat spelet till ett PS5, så fungerar spelet på alla tillverkade PS5.

Utveckla spel till en dator?... Hur många kombinationer kan man sätta ihop med alla olika tillverkares komponenter? Lika många som sandkorn på jordklotet?

Tar man 6st 2x4 Legobitar och ska sätta samman dem i samtliga kombinationer som är möjliga så får man hålla på ett tag då det finns 915 104 765 olika kombinationer. 6st bitar med åtta pluttar per bit, 48pluttar totalt.
Hur många tillverkare av datorkomponenter finns? Fler än 48?
Ja, ni förstår utfallet.

D.v.s. att det är brutalt mycket svårare att få ett spel att fungera perfekt på en dator än på en konsol.

Tror ingen sagt att det är lätt att få ihop ett spel. Dock så finns det standarder och best practice att följa och ramverk att använda. Använder man inte dessa så kommer man få problem och det är här problemet ligger, folk följer eller läser inte dessa. Sen sitter det utvecklare på Nvidia och profilerar spelen som kommer ut för att anpassa till deras grafikkort och drivrutiner, men du blir SOL om du har ett kort Nvidia inte vill supporta eller sälja längre eller har en annan tillverkare för då måste AMD eller Intel i detta fallet komma in och bygga in skräp för att fixa spelprogrammerarens skit.

För att ta på något riktigt, Dying Light porten till Linux sköttes av _en_ utvecklare under nån månad som jag är väldigt tveksam till hans OpenGL kunskaper mer än att läsa en wiki vilket han gjorde garanterat på en Nvidia sida vilket förklarade att den endast nästan fungerade på Nvidia hårdvara.

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Administrativ avgift
Skrivet av Smurfn:

Sjukt dåligt av Intel att inte kunna ta igen ett 20-årigt försprång på en gång. Alltså är det första gången de lanserar ett dedikerat gamingkort eller vad? Man skulle nästan kunna tro det.

Är du allvarlig nu? Intel har varit öppna med att first gen blir både en minusaffär och att dom kommer säljas billigt och framförallt vara för workload i första hand, gaming är i andra hand. Drivrutiner är något som tar tid, du ska gå igenom varenda spel som finns för att hitta just utvecklarens "buggfixar". Så ta det med en nypa salt o invänta gen2 och lite konkurans på marknaden.

Skrivet av sniglom:

Fast det behövs inte 20 års försprång, det är inte extremt många AAA-titlar som är väldigt populära och över 5 år gamla. (Sen är det inte 20 år sedan Intel gjorde försök med Larrabee heller.)

Inte heller behövs det fantastisk prestanda i de äldre titlarna, det behöver starta och ge hyfsat jämnt glid.

Nog för att iGPU och dGPU skiljer, men det är inte så att Intel ansträngt sig för att få stora lättdrivna titlar att snurra bra på sina iGPUer heller. Jag vet av erfarenhet över flera generationer.

Men även om vi backar hela vägen tillbaka till den tiden då Intel tillverkade dGPUer, så var inte det fantastiska kort heller.

Spelbranschen må vara speciell, eftersom mycket ansvar hamnat på hårdvaruutvecklarna, men det kan knappast komma som en nyhet för Intel.

Hade de velat ha god press hade de kunnat fixa en handfull namngivna legacy-titlar och ha en plan framåt för när de ska optimera fler av de mest populära. Då hade man sett vad Intel kan göra och vetat vad de kommer göra, vilket tryggar köp. Nu ska man bara hoppas att det händer. Det är inget jag tänkte chansa på.

Se mitt svar ovan, kolla på när Ryzen lanserades. Många spel var buggiga, dålig prestanda och annat men ändå såg det ut som folk köpte. Intel har gått ut med att detta är 1st gen för produktion och gaming 2nd hand. Dom ska kompensera priset mot dom sämre presterande titlarna och att ha ett budgetsegment som har konkurans är bara bra för marknaden.

Glöm inte att vi även får AV1 encoder på korten vilket är stort för många ändamål, ex streamers kan köpa ett billigt Intel kort som encodar streams osv.

Skrivet av Aka_The_Barf:

Dom borde tagit längre tid på sig om drivarna är så illa nu. Det är nu dom kan fånga en lojal kundbas och då måste korten fungera och där är drivarna väldigt viktiga.
har spelat med intels inbyggda kort förr i tiden på deras lite äldre cpuer (iris och dess föregångare). Vissa spel ville inte ens starta och är dom på den nivån är det riktigt illa. När det är en billig inbyggd GPU så kan man köpa det då det egentligen bara är till för desktop men det fungerar inte på dyra dedikerade gpuer.

Får hoppas dom löser de värsta buggarna tills släppet av deras gaming inriktade kort.

Fast deras drivrutiner är bra optimerade för DX12 games som håller sig till standarden och priset kommer sättas efter dom sämre presterande titlarna. Nu tycker jag nyhetssiten som rapporterar detta verkligen kör clickbait på det hela... Det är 1st gen och barnsjukdomar är att förvänta sig.

Skrivet av FX9:

Men vad finns det för mening med att hänga ut utvecklare av spel som för länge sedan slutat utvecklats? Går det att uppnå nått med det?
Kanske till och med en spelstudio som inte längre existerar?

Visst, jag köper ditt argument och håller med att utvecklarna bör hålla sig till "standard", men vad hjälper det att börja kasta stenar när det inte förbättrar situationen för den som vill spela ett spel men får låg FPS?

Då återstår bara drivrutinstillverkaren som faktiskt kan göra nått åt problemet är jag rädd.

EDIT: Samt i 30 år har det varit drivrutinstillverkarna som fixat till det när speltillverkarna går utanför de standarder som finns (eller, ännu värre, standarder som INTE finns). Detta är ett svårt arv att komma ifrån och numera förväntar sig alla detta av drivrutiner har jag fått en känsla av

Skillnad på att hänga ut utvecklare utan snarare att ge en förklaring varför det inte "bara" är att fixa utan att det kommer ta tid. Jag tror att nästa generation kommer vara underbart för oss konsumenter.

Visa signatur

Jonsbo i100| 7950x3D | B650-i | 2x16GB DDR5 CL30@6000 | 2TB m.2 | 4090 TUF | SF600 | Samsung G9 49 | Vive Focus 3 | Noctua fans | Custom loop

Permalänk
Avstängd
Skrivet av eXeem:

Tittade en video av LTT och enligt dom så var prestandan helt ok i dx12 samt vulkan.
Däremot väldigt undermålig i dx11.

Lät lite som att intel inte kommer att lägga så mycket krut på äldre api.

https://youtu.be/45n5pnEyw9o

Det kan ju även resultera i något bra i långa loppet. Kapa gamla gränssnitt och koncentrera sig på det som är något mer i tiden.
Någon kan ju knåpa på ett emuleringslager för dx11 kanske?
Sen tycker jag som många andra att grafikkortstillverkarna ska hålla sig till att göra kort och drivrutiner som följer standarder. De ska inte vara en del av spelutvecklingen och inte som det är nu att de är en del av spelutvecklingen.
Se bara senaste drivrutinen.

The hotfix addresses the following issues:

[Apex Legends] Improves gameplay stability [3661210]
[Overwatch] Game may freeze on launching a match [3696921]
[Dungeons 3] Game will crash on startup [3691274]
[Red Dead Redemption 2] Performance improvement when using DLSS is lower compared to previous drivers [3700239]
[Destiny 2] Game may randomly freeze after launching game or during gameplay. [3685638]
[Halo Infinite] Increased stability during gameplay [3603261]

Man blir lätt förbluffad att detta accepteras.

Lite mer off topic då. Hade jag stött på någon som pratade som denna Linusindivid i verkligheten så hade jag direkt ringt ambulans och/eller möjligen polis.
Ambulans för att han ska få hjälp att plocka ut kaktusen igen och polis om han skulle få panik och bli våldsam

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Aka_The_Barf:

Dom borde tagit längre tid på sig om drivarna är så illa nu. Det är nu dom kan fånga en lojal kundbas och då måste korten fungera och där är drivarna väldigt viktiga.
har spelat med intels inbyggda kort förr i tiden på deras lite äldre cpuer (iris och dess föregångare). Vissa spel ville inte ens starta och är dom på den nivån är det riktigt illa. När det är en billig inbyggd GPU så kan man köpa det då det egentligen bara är till för desktop men det fungerar inte på dyra dedikerade gpuer.

Får hoppas dom löser de värsta buggarna tills släppet av deras gaming inriktade kort.

Det är en hönan-eller-ägget situation. Ingen kommer fixa problemen om de inte upptäcks på en plattform som realistiskt kan användas för programvaran/spelet.

Det kritiska för Intels del kommer bli att vara lyhörda kring de problem som upptäcks och göra en bra prioritering kring hur man använder de resurser man har för att lösa problemen i "optimal" ordning.

Skrivet av orespray:

Om problemet är att spelutvecklarna inte håller sig till faställda standarder när de utvecklar nya spel, varför är folk då besvikna på Intel som grafikkortstillverkare, för att de håller sig till faställd standard?
Häng ut spelutvecklarna istället, bojkotta deras hemsnickrade lösningar och tvinga dem att följa standard så kunderna kan vara säkra på att deras produkter fungerar felfritt. Det kan ju inte vara Intels jobb att rätta till deras misstag/hemmagjorda lösningar för att spelprodukten ska fungera?
Så frågan är ju snarare vems drivrutiner som brister, Intels eller spelutvecklarnas...

Borde vara lättare om spelutvecklarna körde efter fastställda standarder än att grafikkortstillverkarna ska utveckla ny drivrutiner till varje speltitel.
Vilken i mina ögon ger klart svar på var problemet med drivrutiner ligger..

Det är inte av illvilja som spel/spelmotorer inte håller sig till standarder. Det är bara en fullt naturligt konsekvens av att moderna spel och moderna 3D-drivrutiner innehåller massiva mängder kod. Det finns därför massor med buggar både i spelmoterna och i drivarna.

Installerade precis Unreal Engine 5 på Ubuntu 22.04. Det var ett rätt bra exempel på att det finns buggar i allt... Första som hände när UE5 startade var att den var snäll nog att tala om: du kör en Nvidia GPU med drivrutinsversion X, den har kända problem med UE5 så uppgradera till minst version Y. Enda anledningen att upplevelsens ändå blev så pass bra var att UE5 råkar vara testad just med kombinationen Ubuntu 22.04 + Nvidias proprietära drivers (är ungefär den enda kombo som är testad, är i nuläget bara Nvidia proprietära drivers som är "rekommenderade").

Så Nvidias drivers är inte fria från buggar, men de är typiskt det första man testar med idag givet deras marknadsandel och det är den stora orsaken till att det fungerar så pass bra.

Spel/program kommer fungera "tillräckligt" bra på de plattformar de är testade mot. Det innefattar i vissa fall "två fel blir ibland ett rätt, i alla fall sett från utsidan...".

För Intels del finns direkt tre klasser man kan dela in problemen i

1. Systemet kraschar (det nämndes något fall där datorn bootade om) så är det alltid Intels fel. Spelar ingen roll hur buggig och hur mycket fel ett spel gör, OS:et får aldrig krascha då är det med 100 % säkerhet en bugg i endera OS (extremt osannolikt då det fungerar med Nvidia/AMD) eller en bugg i drivrutinen.

2. Spelet startar inte. eller kraschar. Detta kommer nog vara rätt 50/50 buggar på Intels sida samt buggar i spelet. Som användare ska jag inte behöva bry mig, det är Intels huvudvärk att lösa problemet. Om man ser att felet ligger i spelet är det bästa att problemet fixas där, om inte det är möjligt får man göra det Nvidia/AMD har 20 års av historik kring: gör en "workaround".

3. Mindre glitchar / prestandaproblem. Även här lär det vara fel på båda sidor, även här är det i slutändan så att kunderna skiter i vems felet är: ligger på Intel att fixa problemet eller göra en "workaround".

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Commander:

Tror ingen sagt att det är lätt att få ihop ett spel. Dock så finns det standarder och best practice att följa och ramverk att använda. Använder man inte dessa så kommer man få problem och det är här problemet ligger, folk följer eller läser inte dessa. Sen sitter det utvecklare på Nvidia och profilerar spelen som kommer ut för att anpassa till deras grafikkort och drivrutiner, men du blir SOL om du har ett kort Nvidia inte vill supporta eller sälja längre eller har en annan tillverkare för då måste AMD eller Intel i detta fallet komma in och bygga in skräp för att fixa spelprogrammerarens skit.

För att ta på något riktigt, Dying Light porten till Linux sköttes av _en_ utvecklare under nån månad som jag är väldigt tveksam till hans OpenGL kunskaper mer än att läsa en wiki vilket han gjorde garanterat på en Nvidia sida vilket förklarade att den endast nästan fungerade på Nvidia hårdvara.

Att saker på Linux har en tendens att fungera bäst på Nvidia och i vissa fall tyvärr bara fungera på Nvidia beror ju mycket på att Linux marknadsandel för spel är så liten till att börja med -> väldigt lite resurser läggs på utveckling / testing. När man måste prioritera prioriterar man då av naturliga skäl Nvidia då de är klart störst.

Både Unity och UE5 går ju att köra på Linux, men de är uppenbarligen nästan enbart testade med Nvidias proprietära drivers då vissa funktioner bara fungera där...

Givet att Intel är kraftigt investerade i Linux, inte minst på GPU-sidan då en av huvudanledningarna för GPU-satsningen är mot datacenter (som i praktiken är nästan enbart Linux) ska det bli spännande att se hur bra/dåligt Arc kommer stå sig där. Kommer definitivt köpa något av Arc-korten just för att testa på Linux!

Självklart kommer det vara problem även där, det kommer alltid dyka upp oväntade saker om man kör på en konfiguration som inget tidigare testat på. Är ju det som är konsolernas stora styrka: saker tendera fungerar väldigt bra där då det är så få och väldefinierade konfigurationer att spelen i praktiken alltid har testats på den konfigurationen.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

Dom borde tagit längre tid på sig om drivarna är så illa nu. Det är nu dom kan fånga en lojal kundbas och då måste korten fungera och där är drivarna väldigt viktiga.
har spelat med intels inbyggda kort förr i tiden på deras lite äldre cpuer (iris och dess föregångare). Vissa spel ville inte ens starta och är dom på den nivån är det riktigt illa. När det är en billig inbyggd GPU så kan man köpa det då det egentligen bara är till för desktop men det fungerar inte på dyra dedikerade gpuer.

Får hoppas dom löser de värsta buggarna tills släppet av deras gaming inriktade kort.

Ju längre dom väntar, desto mer irrelevanta blir korten att lansera över huvud taget. Dom har redan oacceptabelt stora förseningar och behöver få ut dom.

Jag tror nog ändå att denna generation kommer att bli något av beta-karaktär från intels sida som utvecklingen har varit. Det som kanske skulle kunna bli något vettigt av är nästa.

Intel har inte gått ut med några besked om prisjusteringar på produkterna vad jag vet, men mig skulle det inte förvåna om de dalar betänkligt relativt kort efter release (om kunder upplever dom för höga, vilket verkar rimligt).

För betaprodukter som dessutom ligger i lägre produktsegment kan man inte ta premiumpriser.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dannesthlm:

Ju längre dom väntar, desto mer irrelevanta blir korten att lansera över huvud taget. Dom har redan oacceptabelt stora förseningar och behöver få ut dom.

Jag tror nog ändå att denna generation kommer att bli något av beta-karaktär från intels sida som utvecklingen har varit. Det som kanske skulle kunna bli något vettigt av är nästa.

Intel har inte gått ut med några besked om prisjusteringar på produkterna vad jag vet, men mig skulle det inte förvåna om de dalar betänkligt relativt kort efter release (om kunder upplever dom för höga, vilket verkar rimligt).

För betaprodukter som dessutom ligger i lägre produktsegment kan man inte ta premiumpriser.

De blir ju inte irrelevanta om dom är i toppklass och knivskarpt finslipade med en prestanda som kan matcha det?
Jag skulle hellre vänta ett halvår extra på en bil som inte måste puttas igång vid varje rödljus.

Jag tror dom snabbt blir irrelevanta om de knappt fungerar vid vissa spel, då tappar dom ju allt värde.

Dom kanske skulle satt längre relese datum från början?

Nåja vi får se, kanske bara är tyskarna som är gnälliga?

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av eXeem:

Tittade en video av LTT och enligt dom så var prestandan helt ok i dx12 samt vulkan.
Däremot väldigt undermålig i dx11.

Lät lite som att intel inte kommer att lägga så mycket krut på äldre api.

https://youtu.be/45n5pnEyw9o

Linus fick bara lov att visa några titlar där det fungerar bra. De pratade ju även om tre olika tiers och att Intel kommer få mest problem med Tier 3. I videon nämndes också att på grund av detta så skulle priset sättas efter prestanda i Tier 3 jämfört med andra kort på marknaden.

Om jag läser rätt så funkar exempelvis Unity fortfarande bäst (färre buggar) med DX11. Jag kan ha fel här. I Fortnite är DX12-stödet experimentellt osv.
DX12 ger utvecklarna mer kontroll över hårdvaran och kan optimera på en helt annan nivå men är också mycket svårare att bemästra än DX11.

Min poäng är att vi nog inte har sett det sista populära spelet med DX11 än. Valheim kom ju relativt nyligen.

Visa signatur

Windows 11 Pro | Intel i7 8700 | ASUS Prime Z370-P | Corsair 16GB 3000MHz | ASUS GTX 1080 | Fractal Design Define S | Corsair RM750x | Hyper 212 EVO

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Att saker på Linux har en tendens att fungera bäst på Nvidia och i vissa fall tyvärr bara fungera på Nvidia beror ju mycket på att Linux marknadsandel för spel är så liten till att börja med -> väldigt lite resurser läggs på utveckling / testing. När man måste prioritera prioriterar man då av naturliga skäl Nvidia då de är klart störst.

Både Unity och UE5 går ju att köra på Linux, men de är uppenbarligen nästan enbart testade med Nvidias proprietära drivers då vissa funktioner bara fungera där...

Givet att Intel är kraftigt investerade i Linux, inte minst på GPU-sidan då en av huvudanledningarna för GPU-satsningen är mot datacenter (som i praktiken är nästan enbart Linux) ska det bli spännande att se hur bra/dåligt Arc kommer stå sig där. Kommer definitivt köpa något av Arc-korten just för att testa på Linux!

Självklart kommer det vara problem även där, det kommer alltid dyka upp oväntade saker om man kör på en konfiguration som inget tidigare testat på. Är ju det som är konsolernas stora styrka: saker tendera fungerar väldigt bra där då det är så få och väldefinierade konfigurationer att spelen i praktiken alltid har testats på den konfigurationen.

Helt klart, problemet som kommer med att man testar med Nvidia kort är att man då testar deras drivrutiner snarare än "gör vi rätt". Av vad jag har pratat med OpenGL utvecklare speciellt Wine/Intel utvecklare så är det just att detta gör att man inte följer OpenGL standarden utan Nvidia standarden. Vilket är också orsaken till att på grund av marknadsandelar gör att det endast funkar på Nvidia kort och ger bad rep till Intel och AMD när saker inte funkar som det skall.

Sen just OpenGL har ju haft sina problem att de har suttit med för mycket legacy pga PRO området. Blir aldrig bra när man kan göra saker på 30 olika sätt och 29 av dessa har kaviat på ett eller annat sätt.

Just Arc på Linux skulle vara intressant att faktiskt se hur det blir, för vad jag hört har deras öppna drivrutiner haft det bättre än Windows varianterna dock är det endast hörsägen och inget jag jämfört själv. Här hoppas jag på att både Intel kan få igång SR-IOV på sina kort och även AMD med små GPUer som man kan ha ihop med virtualisering utan att punga helt bankkonto ala quadro eller firepro.

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Joppis:

Linus fick bara lov att visa några titlar där det fungerar bra. De pratade ju även om tre olika tiers och att Intel kommer få mest problem med Tier 3. I videon nämndes också att på grund av detta så skulle priset sättas efter prestanda i Tier 3 jämfört med andra kort på marknaden.

Om jag läser rätt så funkar exempelvis Unity fortfarande bäst (färre buggar) med DX11. Jag kan ha fel här. I Fortnite är DX12-stödet experimentellt osv.
DX12 ger utvecklarna mer kontroll över hårdvaran och kan optimera på en helt annan nivå men är också mycket svårare att bemästra än DX11.

Min poäng är att vi nog inte har sett det sista populära spelet med DX11 än. Valheim kom ju relativt nyligen.

DX12 stödet i Unity har varit väldigt långsamt att materialiseras. Det var klassat som "experimentellt" ända till början av detta år!

Så de Unity-spel som är ute på marknaden nu lär hålla sig till DX11 (eller Vulkan som klassats som stabilt betydligt längre) och precis som du skriver lär fler spel komma ut med DX11 då de flesta håller sig till "LTS" (Long Time Support) klassade versioner av Unity. Har inte kommit något LTS ännu där DX12 stödet är klassat som stabilt, kanske händer senare i år...

Sen finns det nog en anledning varför Unity inte haft någon direkt brådska till DX12: det finns en hel del designval i Unity som gör det rejält svårt att på något vettigt sätt utnyttja mer än några få CPU-trådar. Med en sådan design är den en fördel i många lägen att stanna på DX11 då DX11 är så pass abstrakt att drivrutinerna till viss del kan sprida lasten "automatiskt", medan DX12 (och Vulkan) kräver att alla sådana optimeringar görs explicit av spelet/spelmotorn.

Nvidias DX11 driver har massor med optimeringar, bl.a. att den till viss del kan sprida lasten över CPU-kärnor. Sådana saker är rejält komplexa att få till på något vettigt sätt, så rätt troligt att det är saker som helt saknas i Intels DX11 driver.

Är också alla dessa "special-fixar" som gjort att GPU-drivrutiner är så väldigt stora idag, en förhoppning med DX12/Vulkan är att liknande optimeringar för dessa kommer hamna i "vanliga" programbibliotek framöver, i stället för att vara en del av drivrutinen, då det kan utnyttjas av alla program och alla GPU-implementationer. Tiden får visa hur det går med den förhoppningen...

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Hedersmedlem

Ett intressant påstående av Linus Tech Tips är att Intel kommer prissätta sina Arc-grafikkort utifrån hur de presterar i DX11 och andra äldre spel (vad Linus kallar för "third tier games" i videon), jämfört med konkurrensen.

Om det stämmer så blir plötsligt ARC-korten mycket mer intressanta. Om man kan få samma prestanda i äldre spel för samma pris, och samtidigt få mycket bättre prestanda i nyare spel med DX12/Vulkan-stöd, så kommer det vara en intressant edge som kan få många att bli early adopters.

(Det skulle till och med kunna räcka med att det är "good enough" i DX11, inte nödvändigtvis helt i paritet, om man kan få grym DX12-prestanda på kuppen. Men påståendet är alltså att Intel kommer prissätta produkterna utifrån DX11-prestanda.)

Det låter lite för bra för att vara sant, men det får ju en hel del trovärdighet när Intels Ryan Shrout och Tom Petersen deltar i videon. Vi får se hur det blir med det när det faktiskt finns något i Intels ARC A500 eller A700-serie att köpa, och även vad grejerna *faktiskt* kommer kosta, inte Mållgan Suggested Retail Price.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BMac:

Lite mer off topic då. Hade jag stött på någon som pratade som denna Linusindivid i verkligheten så hade jag direkt ringt ambulans och/eller möjligen polis.
Ambulans för att han ska få hjälp att plocka ut kaktusen igen och polis om han skulle få panik och bli våldsam

Han är "in character" när han är på videos, som alla andra influencers skulle jag våga påstå

Sen funderar jag på vad du reagerar över, jag upplever honom inte alls som dig känns det som )

Visa signatur

5700x3D | RTX 2060 Super | 2 TB M.2 | 32 GB RAM | Gigabyte DS3H| 750 WATT

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av BMac:

Lite mer off topic då. Hade jag stött på någon som pratade som denna Linusindivid i verkligheten så hade jag direkt ringt ambulans och/eller möjligen polis.
Ambulans för att han ska få hjälp att plocka ut kaktusen igen och polis om han skulle få panik och bli våldsam

Han har ADHD, ifall du inte kände till det.

Då är man ju inte nödvändigtvis precis som alla andra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av orespray:

Om problemet är att spelutvecklarna inte håller sig till faställda standarder när de utvecklar nya spel, varför är folk då besvikna på Intel som grafikkortstillverkare, för att de håller sig till faställd standard?
Häng ut spelutvecklarna istället, bojkotta deras hemsnickrade lösningar och tvinga dem att följa standard så kunderna kan vara säkra på att deras produkter fungerar felfritt. Det kan ju inte vara Intels jobb att rätta till deras misstag/hemmagjorda lösningar för att spelprodukten ska fungera?
Så frågan är ju snarare vems drivrutiner som brister, Intels eller spelutvecklarnas...

Borde vara lättare om spelutvecklarna körde efter fastställda standarder än att grafikkortstillverkarna ska utveckla ny drivrutiner till varje speltitel.
Vilken i mina ögon ger klart svar på var problemet med drivrutiner ligger..

Jag tänker på det här barnet som önskar sig en enhörning av tomten. Men de finns ju inte, säger tomten, varpå barnet säger att då vill jag ha buggfria spelmotorer istället. Vilken färg ska du ha på enhörningen?

Sen ligger det ju ändå inte på spelutvecklarna helt och hållet eftersom det finns ett stort antal hårdvarukonfigurationer i PC-världen som spelen ska funka perfekt på, vilket ytterligare komplicerar det hela. Det stora problemet här för Intel är nog att det inte enkelt och billigt går att köpa sig erfarenhet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Commander:
  1. OpenGL har varit öppet men få har haft kunskap eller ork att utveckla till. Hjälper inte heller att Microsoft har hotat OpenGL och till det AMD's egna (stängda) drivrutiner är drygt 50% om inte sämre i OpenGL mot andra ramverk.

  2. DirectX 11 har varit enkelt att utveckla men tydligen kräver det 1gb av Nvidia kod i deras drivrutiner att få saker att köra bra

  3. Vulkan och DirectX 12 är för svårt där endast vissa hoppar på tåget.

Är inte helt säker på vad du svamlar om i punkt 2, men Nvidias drivrutiner är långt ifrån 1GB stora. Du tänker kanske på installationspaketen eller binärstorlekarna på disk? Det är inte en drivrutin eller bara kod, det är lite som att säga att Ubuntu är en kernel.. läs på!