[quote postid="19669753" userid="171719" name="Yoshman"]
Det är en hönan-eller-ägget situation. Ingen kommer fixa problemen om de inte upptäcks på en plattform som realistiskt kan användas för programvaran/spelet.
Det kritiska för Intels del kommer bli att vara lyhörda kring de problem som upptäcks och göra en bra prioritering kring hur man använder de resurser man har för att lösa problemen i "optimal" ordning.
Det är inte av illvilja som spel/spelmotorer inte håller sig till standarder. Det är bara en fullt naturligt konsekvens av att moderna spel och moderna 3D-drivrutiner innehåller massiva mängder kod. Det finns därför massor med buggar både i spelmoterna och i drivarna.
Installerade precis Unreal Engine 5 på Ubuntu 22.04. Det var ett rätt bra exempel på att det finns buggar i allt... Första som hände när UE5 startade var att den var snäll nog att tala om: du kör en Nvidia GPU med drivrutinsversion X, den har kända problem med UE5 så uppgradera till minst version Y. Enda anledningen att upplevelsens ändå blev så pass bra var att UE5 råkar vara testad just med kombinationen Ubuntu 22.04 + Nvidias proprietära drivers (är ungefär den enda kombo som är testad, är i nuläget bara Nvidia proprietära drivers som är "rekommenderade").
Så Nvidias drivers är inte fria från buggar, men de är typiskt det första man testar med idag givet deras marknadsandel och det är den stora orsaken till att det fungerar så pass bra.
Spel/program kommer fungera "tillräckligt" bra på de plattformar de är testade mot. Det innefattar i vissa fall "två fel blir ibland ett rätt, i alla fall sett från utsidan...".
För Intels del finns direkt tre klasser man kan dela in problemen i
1. Systemet kraschar (det nämndes något fall där datorn bootade om) så är det alltid Intels fel. Spelar ingen roll hur buggig och hur mycket fel ett spel gör, OS:et får aldrig krascha då är det med 100 % säkerhet en bugg i endera OS (extremt osannolikt då det fungerar med Nvidia/AMD) eller en bugg i drivrutinen.
2. Spelet startar inte. eller kraschar. Detta kommer nog vara rätt 50/50 buggar på Intels sida samt buggar i spelet. Som användare ska jag inte behöva bry mig, det är Intels huvudvärk att lösa problemet. Om man ser att felet ligger i spelet är det bästa att problemet fixas där, om inte det är möjligt får man göra det Nvidia/AMD har 20 års av historik kring: gör en "workaround".
3. Mindre glitchar / prestandaproblem. Även här lär det vara fel på båda sidor, även här är det i slutändan så att kunderna skiter i vems felet är: ligger på Intel att fixa problemet eller göra en "workaround".
[/quot
Så du anser att om en tillverkare släpper ut en undermålig produkt på markanden så är det andra tillverkares problem att åtgärda defekterna i denna produkt?
Med ditt resonemang skulle Volvo kunna tillverka nya modeller, och börja sälja, vars motorer inte tål att köras på den sortens bensin som marknaden tillhandahåller idag, och felet/problemet skulle hamna i oljebolagens knä?
Att det skulle ligga på deras ansvar att utveckla nya produkter som gör att Volvos bilar blir användbara?
Som jag ser det är det speltillverkarnas problem att se till att deras produkt fungerar på de plattformar produkten riktar sig till.
För mig kvarstår faktum: Spelbolagen släpper ut produkter som inte fungerar som tänkt och lägger över jobbet att fixa så de är spelbara på andra tillverkare.
Sen är det orelevant hur svårt och hur mkt det finns att ta hänsyn till i olika sammanhang för att produkten ska fungera felfritt, ansvaret ligger alltid hos tillverkaren.
Problemet i stort bör ligga i att det saknas/struntas i faställda protokoll från allas håll.
Om speltillverkarna måste bryta mot detta för att få en ny produkt att fungera fullt ut, kanske det bästa hade varit att ta upp och prata om problemet med processorstillverkarna innan produkten släpps, så dessa får tid att utveckla protokoll/teknik att möta dessa nya krav?
Vid behov av nya protokoll borde det ju gynna hela marknaden om alla var med och faställde, samt rättade sig efter, dessa.