Permalänk

eventuellt sälja laptop

men hur går jag tillväga ??? ominstallation gör ju nästan inget .... vad man än gör så är det spår av tidigare installation kvar?

Det är en acer nitro nånting. gaming laptop köpt 2018.

hur i helsike ger man sin dator en REJÄL BLÅSNING av hårddisken så den blir som vid nyleveransen ??

på den gamla goda tiden det älskade 90-talet när en ominstallation var ett 6 timmars jobb ungefär och man fan formaterade och hade sig då hände det grejer...men idag känns allt som en återställning till nån punkt för ett par månader sen.

Tack på förhand

Ps. jag sneglar lite på komplett.se och deras "egna" laptops .... de verkar va av gaming variant och jag får för mig att det är vad jag vill ha, trots att jag inte spelar så ger det mig en stabilare snabbare upplevelse än med kontorslaptops som är drygt sega i min uppfattning. Rätta mig gärna om jag tänker fel.

Annars har jag sneglat lite på Dell ... de har en del som verkar feta och kostar därefter. bra eller stjärt ?

Visa signatur

Det här är ett riktigt trevligt forum med trevliga användare. Jag menar inte att va dryg eller så men jag är skadad från flashback, en rätt underlig ton på det stället. Ta mig i örat om jag inte kan uppföra mig korrekt =)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Farbrogullan76:

men hur går jag tillväga ??? ominstallation gör ju nästan inget .... vad man än gör så är det spår av tidigare installation kvar?

Det är en acer nitro nånting. gaming laptop köpt 2018.

hur i helsike ger man sin dator en REJÄL BLÅSNING av hårddisken så den blir som vid nyleveransen ??

på den gamla goda tiden det älskade 90-talet när en ominstallation var ett 6 timmars jobb ungefär och man fan formaterade och hade sig då hände det grejer...men idag känns allt som en återställning till nån punkt för ett par månader sen.

Tack på förhand

Ps. jag sneglar lite på komplett.se och deras "egna" laptops .... de verkar va av gaming variant och jag får för mig att det är vad jag vill ha, trots att jag inte spelar så ger det mig en stabilare snabbare upplevelse än med kontorslaptops som är drygt sega i min uppfattning. Rätta mig gärna om jag tänker fel.

Annars har jag sneglat lite på Dell ... de har en del som verkar feta och kostar därefter. bra eller stjärt ?

När du ominstallerar Windows så formatera du hårddisken/hårddiskarna samtidigt i installationsprogrammet.

Det är enligt mig det bästa sättet.

Och då formatera du alla hårddiskar och inte bara den du ska installera Windows på.

Visa signatur

CPU: i7-7700K 4,0ghz GPU: Asus strix 1080 gaming 8gb
Mobo: Asus Z270H socket1151
RAM: 16GB Corsair Vengeance LPX 3200mhz HDD: st2 1TB 7200 rpm,
SSD: 1st 525GB Crucial mx300, 1 st 240GB Corsair Force LE PSU: EVGA supernova G2 850w
Skärm: Asus Swift ROG och AOC 32"

Permalänk
Skrivet av Dragone:

När du ominstallerar Windows så formatera du hårddisken/hårddiskarna samtidigt i installationsprogrammet.

Det är enligt mig det bästa sättet.

Och då formatera du alla hårddiskar och inte bara den du ska installera Windows på.

hur fan då ???

Jag har aldrig sett det valet?

hur ??

hålla SHIFT nertryckt och ta omstart så man hamnar i "BLÅläge" ??

windows 10 home

Visa signatur

Det här är ett riktigt trevligt forum med trevliga användare. Jag menar inte att va dryg eller så men jag är skadad från flashback, en rätt underlig ton på det stället. Ta mig i örat om jag inte kan uppföra mig korrekt =)

Permalänk
Medlem

https://support.microsoft.com/sv-se/windows/återställningsalt...

Välj OS version. Gå ner till alternativet -> Återställ Datorn...

Visa signatur

Playstation 5 | Acer Nitro 4K 144 Hz XV282KKV | Razer Blade Laptop / 15,6" 144Hz / i7 10750H / 16GB / 512GB HD / RTX 2070

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dragone:

När du ominstallerar Windows så formatera du hårddisken/hårddiskarna samtidigt i installationsprogrammet.

Det är enligt mig det bästa sättet.

Och då formatera du alla hårddiskar och inte bara den du ska installera Windows på.

Det gör inte en full wipe och man kan fortfarande återställa filer...

Såhär wipar man en disk med tredje-partsverktyg: https://www.backblaze.com/blog/how-to-wipe-pc-ssd-or-hard-dri...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Farbrogullan76:

men hur går jag tillväga ??? ominstallation gör ju nästan inget .... vad man än gör så är det spår av tidigare installation kvar?

Det är en acer nitro nånting. gaming laptop köpt 2018.

hur i helsike ger man sin dator en REJÄL BLÅSNING av hårddisken så den blir som vid nyleveransen ??

på den gamla goda tiden det älskade 90-talet när en ominstallation var ett 6 timmars jobb ungefär och man fan formaterade och hade sig då hände det grejer...men idag känns allt som en återställning till nån punkt för ett par månader sen.

Tack på förhand

Ps. jag sneglar lite på komplett.se och deras "egna" laptops .... de verkar va av gaming variant och jag får för mig att det är vad jag vill ha, trots att jag inte spelar så ger det mig en stabilare snabbare upplevelse än med kontorslaptops som är drygt sega i min uppfattning. Rätta mig gärna om jag tänker fel.

Annars har jag sneglat lite på Dell ... de har en del som verkar feta och kostar därefter. bra eller stjärt ?

Lenovo legion, utan tvekan dom bästa datorerna med extremt bra balans av pris, kylning och design!

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Skrivet av Nucky:

<Uppladdad bildlänk>https://support.microsoft.com/sv-se/windows/återställningsalt...

Välj OS version. Gå ner till alternativet -> Återställ Datorn...

Oj där ser man, tack ska du ha !!
*EDIT eller vänta nu, det är ju en "återställning"

Skrivet av dlq84:

Det gör inte en full wipe och man kan fortfarande återställa filer...

Såhär wipar man en disk med tredje-partsverktyg: https://www.backblaze.com/blog/how-to-wipe-pc-ssd-or-hard-dri...

VEt du hur det blir med windows då ?? Jag har min licensnyckel utskriven. Den hade fulwindows gömt noggrant för övrigt. räcker det att man har den ??

Skrivet av norrby89:

Lenovo legion, utan tvekan dom bästa datorerna med extremt bra balans av pris, kylning och design!

Lenovo alltså ?? plastig kines-skit trodde jag

därför
Visa signatur

Det här är ett riktigt trevligt forum med trevliga användare. Jag menar inte att va dryg eller så men jag är skadad från flashback, en rätt underlig ton på det stället. Ta mig i örat om jag inte kan uppföra mig korrekt =)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Farbrogullan76:

Oj där ser man, tack ska du ha !!
*EDIT eller vänta nu, det är ju en "återställning"
VEt du hur det blir med windows då ?? Jag har min licensnyckel utskriven. Den hade fulwindows gömt noggrant för övrigt. räcker det att man har den ??
Lenovo alltså ?? plastig kines-skit trodde jag

Lenovo har mer eller mindre alltid varit bland dom bättre maskinerna, sure kanske inte lika trevliga som när dom gjordes av ibm men inte långt ifrån.

Sen beror det såklart vad för prisklass du kollar på, är det maskiner för 8000kr eller under så är allt skräp mer eller mindre.

Sen ska du se att mer eller mindre alla laptops är kina laptops, vill du inte ha en kina laptop så får du köpa en apple men även dom är gjorda där i kina förutom dom dyraste varianterna

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Skrivet av norrby89:

Lenovo har mer eller mindre alltid varit bland dom bättre maskinerna, sure kanske inte lika trevliga som när dom gjordes av ibm men inte långt ifrån.

Sen beror det såklart vad för prisklass du kollar på, är det maskiner för 8000kr eller under så är allt skräp mer eller mindre.

Sen ska du se att mer eller mindre alla laptops är kina laptops, vill du inte ha en kina laptop så får du köpa en apple men även dom är gjorda där i kina förutom dom dyraste varianterna

Så är det såklart, komponenter är från kina de flesta det förstår jag.

men just lenovo har jag nog bara sett de billigare varianterna av.

Min jävla acer blir för det första brännhet om jag stressar den .... jag spelade faktiskt en del i början när jag skaffa den, och rakt ovanför tangentbordet blev det så man kunde tillaga ägg ungefär. numera är det bara underhållningsapparat kopplad till tv med hdmi, men den blir riktigt varm och tvär-stänger av sig ibland, då slår jag på kylplattan den står på...konstigt att det ska behövas. Streamar jag 4k så är det nära på garanterat att den flippar och stänger av

Visa signatur

Det här är ett riktigt trevligt forum med trevliga användare. Jag menar inte att va dryg eller så men jag är skadad från flashback, en rätt underlig ton på det stället. Ta mig i örat om jag inte kan uppföra mig korrekt =)

Permalänk

kan passa på att fråga lite annat.

Jag har tydligen usb-c/thunderbolt

skulle detta va bättre att använda som skärmanslutning?? nu kör jag vanlig HDMI-sladd.

jag har datorn kopplad till en 4K tv från sony ...

Visa signatur

Det här är ett riktigt trevligt forum med trevliga användare. Jag menar inte att va dryg eller så men jag är skadad från flashback, en rätt underlig ton på det stället. Ta mig i örat om jag inte kan uppföra mig korrekt =)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Farbrogullan76:

Så är det såklart, komponenter är från kina de flesta det förstår jag.

men just lenovo har jag nog bara sett de billigare varianterna av.

Min jävla acer blir för det första brännhet om jag stressar den .... jag spelade faktiskt en del i början när jag skaffa den, och rakt ovanför tangentbordet blev det så man kunde tillaga ägg ungefär. numera är det bara underhållningsapparat kopplad till tv med hdmi, men den blir riktigt varm och tvär-stänger av sig ibland, då slår jag på kylplattan den står på...konstigt att det ska behövas. Streamar jag 4k så är det nära på garanterat att den flippar och stänger av

kanske är så enkelt att du måste blåsa ur den? för oavsett vad du har för laptop så kommer den med tiden att täppa igen kylflänsarna med damm. köpte en lite billigare begagnad acer med 1060 och en 7th gen i5a och den va typ inte användbar ens, öppnade upp och då va det en tjock vägg som täckte för kylflänsarna så fläktarna kunde omöjligt trycka igenom nå luft där.

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem

Gör ett installationsmedia av en USB-disk och starta datorn från den. Då får du möjligheten att radera partitioner mm.

Om man vill radera allt på en dator och installera om OS så raderar man partitionerna och sedan skapar nya. Då formatteras hårddisken automatiskt av installationsprogrammet. Man måste dock installera om drivrutiner mm efter installationen. Om din tidigare windows är registrerad som den ska kommer den nya installationen automatiskt att registreras.

Visa signatur

Intel i7-7700K | Corsair H110 | 2x16Gb Corsair Vengeance 2600MHz | GTX1070 | Samsung Evo Pro 960 500 Gb

Permalänk
Skrivet av norrby89:

kanske är så enkelt att du måste blåsa ur den? för oavsett vad du har för laptop så kommer den med tiden att täppa igen kylflänsarna med damm. köpte en lite billigare begagnad acer med 1060 och en 7th gen i5a och den va typ inte användbar ens, öppnade upp och då va det en tjock vägg som täckte för kylflänsarna så fläktarna kunde omöjligt trycka igenom nå luft där.

Jag har haft isär den ett antal gånger .... det enda jag inte orkat demontera är själva kylpaketet med kopparledningar ocvh fläktpaketen men det får bli nästa gång och fräsch kylpasta i samma veva som heller inte är ordnat än...

men ärligt säljer jag nog hellre.

den här har 1060 och är en 11e gen i5 om jag minns rätt

Visa signatur

Det här är ett riktigt trevligt forum med trevliga användare. Jag menar inte att va dryg eller så men jag är skadad från flashback, en rätt underlig ton på det stället. Ta mig i örat om jag inte kan uppföra mig korrekt =)

Permalänk
Skrivet av Bläckman:

Gör ett installationsmedia av en USB-disk och starta datorn från den. Då får du möjligheten att radera partitioner mm.

Om man vill radera allt på en dator och installera om OS så raderar man partitionerna och sedan skapar nya. Då formatteras hårddisken automatiskt av installationsprogrammet. Man måste dock installera om drivrutiner mm efter installationen. Om din tidigare windows är registrerad som den ska kommer den nya installationen automatiskt att registreras.

Ja ok, för det gjorde en gång men då var det bara för att rädda möget ... hade åkt på en sjukt aggro mask trojan skit men minns inte att jag såg det alternativet då ... Får ta göra och så

Visa signatur

Det här är ett riktigt trevligt forum med trevliga användare. Jag menar inte att va dryg eller så men jag är skadad från flashback, en rätt underlig ton på det stället. Ta mig i örat om jag inte kan uppföra mig korrekt =)

Permalänk
Medlem

När du återställer i Windows så får du alternativet full återställning för ex. ägarbyte eller snabb återställning om du har bråttom och inte bryr dig. Är du så nojig att inget passar kanske det är bättre att bara byta SSD eller sälja den utan. Windows nyckeln sitter ändå i hårdvaran nuförtiden så ny ägare har inga problem att intstallera Windows på ny SSD.

Permalänk
Skrivet av pålis:

När du återställer i Windows så får du alternativet full återställning för ex. ägarbyte eller snabb återställning om du har bråttom och inte bryr dig. Är du så nojig att inget passar kanske det är bättre att bara byta SSD eller sälja den utan. Windows nyckeln sitter ändå i hårdvaran nuförtiden så ny ägare har inga problem att intstallera Windows på ny SSD.

Det är den biten jag inte riktigt kopplar.

jag kan alltså inte installer MITT windows på någon annan dator ?? för jag har grävt fram licensnyckeln och har den

Visa signatur

Det här är ett riktigt trevligt forum med trevliga användare. Jag menar inte att va dryg eller så men jag är skadad från flashback, en rätt underlig ton på det stället. Ta mig i örat om jag inte kan uppföra mig korrekt =)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Farbrogullan76:

Det är den biten jag inte riktigt kopplar.

jag kan alltså inte installer MITT windows på någon annan dator ?? för jag har grävt fram licensnyckeln och har den

Vad menar du med DITT Windows? Har du köpt en separat retail-nyckel? Isf går den att flytta fritt till annan dator om du önskar, dock inte om du köpt en OEM-version och redan knutit den till en dator. Däremot bör din laptop kommit med Windows och den versionen är knuten till hårdvaran och går ej att flytta. Stoppar man in sin egen ISO o installerar på en färsk SSD på laptopen så bör Windows läsa hårdvarunyckeln och verifiera Windows.

Permalänk
Skrivet av pålis:

Vad menar du med DITT Windows? Har du köpt en separat retail-nyckel? Isf går den att flytta fritt till annan dator om du önskar, dock inte om du köpt en OEM-version och redan knutit den till en dator. Däremot bör din laptop kommit med Windows och den versionen är knuten till hårdvaran och går ej att flytta. Stoppar man in sin egen ISO o installerar på en färsk SSD på laptopen så bör Windows läsa hårdvarunyckeln och verifiera Windows.

Jag vet ju inte men när datorn kom med windows när jag köpte den så känns det som mitt windows.

men då är det bundet till hårdvaran ok. då vet jag det.

så iallafall det får bli en ominstallation med radering av allt gammalt vid försäljning.

men hur funkar det med den nya ägaren? jag är lite förvirrad....jag med mitt microsoft-konto är inte bunden till skiten på nåt sätt eller ?

Visa signatur

Det här är ett riktigt trevligt forum med trevliga användare. Jag menar inte att va dryg eller så men jag är skadad från flashback, en rätt underlig ton på det stället. Ta mig i örat om jag inte kan uppföra mig korrekt =)

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av Farbrogullan76:

Jag vet ju inte men när datorn kom med windows när jag köpte den så känns det som mitt windows.

men då är det bundet till hårdvaran ok. då vet jag det.

så iallafall det får bli en ominstallation med radering av allt gammalt vid försäljning.

men hur funkar det med den nya ägaren? jag är lite förvirrad....jag med mitt microsoft-konto är inte bunden till skiten på nåt sätt eller ?

Nej, ominstallerar du Windows försvinner ALLT på den disken.

Permalänk
Medlem
Skrivet av norrby89:

Lenovo legion, utan tvekan dom bästa datorerna med extremt bra balans av pris, kylning och design!

Kan hålla med om detta

Köpte en begagnad Lenovo Legion Y540 för något år och lite till sedan. Ja det är datorn i sign faktiskt. Sjukt nöjd med den.
Bra kvalitet. Stark prestanda. Inget strul. Kollar man nypriser så ligger de bra till jämfört med konkurrenter.

Ett STORT plus: De har inte det där typiska gamingutseendet så jag personligen starkt ogillar, utan utseendet är ganska inkognito och skulle smälta in bra på ett kontor.
Det gillar jag väldigt mycket.

Visa signatur

Lenovo Legion Y540-17-IRH med: 17.3" 144Hz skärm | Intel I7 9750H | 32GB DDR4-2667 CL16 | GTX 1660TI 6GB | 2TB Crucial P2 NvME Boot + 2TB SSD Lagring

Permalänk
Medlem
Skrivet av Farbrogullan76:

Så är det såklart, komponenter är från kina de flesta det förstår jag.

men just lenovo har jag nog bara sett de billigare varianterna av.

Min jävla acer blir för det första brännhet om jag stressar den .... jag spelade faktiskt en del i början när jag skaffa den, och rakt ovanför tangentbordet blev det så man kunde tillaga ägg ungefär. numera är det bara underhållningsapparat kopplad till tv med hdmi, men den blir riktigt varm och tvär-stänger av sig ibland, då slår jag på kylplattan den står på...konstigt att det ska behövas. Streamar jag 4k så är det nära på garanterat att den flippar och stänger av

Den är förmodligen full med damm i kylflänsarna och i fläktarna. Leta fram manual för din modell på nätet, och kolla hur du tar isär den så att du kommer åt fläktar/kylflänsar.

Sen, personligen, så undervoltar jag alltid också. Det gör att laptopen inte blir så varm till att börja med = fläktarna behöver inte gå lika intensivt = det tar längre tid helt enkelt innan den har sugit i sig för mycket damm.

Sen finns andra saker man kan göra för att förebygga detta: Har du den lite överallt, i knäet osv, se till att ha fläktinsugen fria om du t.ex har den i knäet. Jag brukar ha min på matsalsbordet och då har jag en liten bok i bakkant som lyfter upp bakstycket någon cm från underlaget. Det ger fritt blås in och ej "direktkontakt" med underlaget, så dels blir det bättre luftcirkulation men även att den inte lika lätt suger in damm direkt från underlaget.

Undervolta kan du göra med throttlestop. Det kan faktiskt ge dig markant bättre prestanda eftersom CPU:n ofta är cappad på en viss TDP vilket du slår i snabbt vanligtvis, vilket i sin tur gör att cpun inte kan hålla full frekvens över alla kärnor. Jag postade lite screenshots över mina inställningar i en tråd om Cinebench R23.

Men börja med att ta isär den och få bort allt damm.

//Peter

Visa signatur

Lenovo Legion Y540-17-IRH med: 17.3" 144Hz skärm | Intel I7 9750H | 32GB DDR4-2667 CL16 | GTX 1660TI 6GB | 2TB Crucial P2 NvME Boot + 2TB SSD Lagring