Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Jag kanske har missförstått men är det inte något liknande som är på förslag i EU?

Jo, det står så i texten också.

Visa signatur

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."

Permalänk
Medlem
Skrivet av filbunke:

Ren och skär lögn att kärnkraftverken står still, speciellt 20+, har läst i tråden att kärnkraftverk går i ur och skur oberoende av vind och sol. Troligtvis så vill fransmännen bara behålla all el för sig själva.

Nja, ren och skär lögn är det inte. Jag hittade artikeln jag läste och läste lite mer noggrant.
"But more than half of the country's 56 reactors have been closed for several months due to planned or extraordinary maintenance."
Sedan har det varit varm och många verk har kört på reducerad kraft.

https://www.dw.com/en/french-nuclear-plants-break-a-sweat-over-heat-wave/a-62806646

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hulle:

Jo, det står så i texten också.

Jag läste lite för hastigt ser jag. Såg en liknande artikel för ett par dagar sen men där nämndes inte så mycket om EU.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bobbeyblade:

Jag hakade upp mig på att på elmarknaden är alla överföringskapaciteter satta till "infinity" dvs man tar inte in dem i beräkningen.

Som jag förstår det:
KWh spekuleras upp där det är brist, som i SE4 och även SE3, elen köps upp från SE2 och SE3 och säljs ett nummer högre efter priset trissats upp flera hundra procent.

När kabeln från Tyskland var nere för service hamnade priset på 4 öre i hela landet, för då kunde man inte manipulera priset mellan områdena, men så fort det finns en överföring är den oändlig när man köper och säljer elen.

Har jag förstått det rätt?

Det står hur priserna sätts på nordpoolgroup.com... men det är inte superenkelt att förstå.

Nej överföringskapacitererna är inte satta till oändligt, de är satta till deras överföringskapacitet just då och de ingår i beräkningarna. Ju större överföringskapacitet, desto större påverkan av utbud och efterfrågansituationen i andra elprisområden (inom och utanför Sverige).
En oändlig överföringskapacitet hade gett samma priser överallt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hulle:

Jag tror den här tråden diskuterar två olika saker... den ena är elförsörjningen, alltså att elen ska räcka till för industrier osv, den andra saken är elpriset. De hänger inte nödvändigtvis ihop till 100 %.

Huvudet på spiken.

Elprismodellen som används är helt galen när systemet har satts ur spel. Det fungerade ändå rätt bra när det togs fram och har fungerat rätt bra fram tills förra året. Nu behövs en förändring i hur elpriset sätts och det är enbart en energipolitisk fråga.

Produktion av baskraft och transport av denna är en mycket större fråga med ledtider om 10-20 år. Det är komplext och tar lång tid att bygga oavsett hur man löser det, för att inte tala om byråkratiska processer.

Visa signatur

He who hasn't hacked assembly language as a youth has no heart. He who does so as an adult has no brain.
~John Moore

Permalänk
Medlem

Elpriset får pappersbruken stå stilla , Lessebo och Klippans.

Permalänk
Medlem
Skrivet av slipbit:

Elpriset får pappersbruken stå stilla , Lessebo och Klippans.

Det är så många vill ha det , när det blir dyrt så stänger vi av , utveckling kallas det

Visa signatur

Lian Li PC-V2120B | ASUS X79-Deluxe | Intel 4930K + EK 360 | Corsair 4x8GB 1866MHz VENGEANCE LP | EVGA Geforce GTX 1080 Ti FTW3 SLI | Corsair AX1200i | Intel 530 240GB + Samsung 860 EVO 1TB + några TB blandad mekanik | Dell U2711 | Synology DS 411j

Permalänk
Medlem
Skrivet av Anaii:

Huvudet på spiken.

Elprismodellen som används är helt galen när systemet har satts ur spel. Det fungerade ändå rätt bra när det togs fram och har fungerat rätt bra fram tills förra året. Nu behövs en förändring i hur elpriset sätts och det är enbart en energipolitisk fråga.

Produktion av baskraft och transport av denna är en mycket större fråga med ledtider om 10-20 år. Det är komplext och tar lång tid att bygga oavsett hur man löser det, för att inte tala om byråkratiska processer.

Systemet fungerar som det är tänkt, den dyraste produktionen sätter priset. Det är ju trots allt samma vara som säljs så varför ska man ha olika priser. Gas är tyvärr rätt så inelastisk. Det är nog lättast att tillfälligt subventionera (eller minska skatten) en del av elpriset snarare än att försöka hitta på något nytt system. Det kommer antagligen ha oanade följdeffekter långt senare, men det argumentet kan man använda nu med förstås. Jag skulle gissa på att det blir någon temporär nödåtgärd istället.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pincett:

Nja, ren och skär lögn är det inte. Jag hittade artikeln jag läste och läste lite mer noggrant.
"But more than half of the country's 56 reactors have been closed for several months due to planned or extraordinary maintenance."
Sedan har det varit varm och många verk har kört på reducerad kraft.

https://www.dw.com/en/french-nuclear-plants-break-a-sweat-over-heat-wave/a-62806646

En annan artikel som belyser problemet Frankrike har med sina kärnkraft verk.

Frankrike har gått från att vara en netto exportör till en netto importör

Frankrike
Q1/Q2 2022 nettoimport 2,5 TWh
Q1/Q2 2021 nettoexport 21,5 TWh

Sverige
Q1/Q2 2022 nettoexport 16 TWh främst till Finland med 7 TWh och Danmark 4 TWh

https://www.reuters.com/business/energy/sweden-tops-france-eu...

Visa signatur

i5 10600K, Z490 Tomahawk, Corsair RMX750, GTX 1060 6GB

Permalänk
Skrivet av pine-orange:

Systemet fungerar som det är tänkt, den dyraste produktionen sätter priset. Det är ju trots allt samma vara som säljs så varför ska man ha olika priser. Gas är tyvärr rätt så inelastisk. Det är nog lättast att tillfälligt subventionera (eller minska skatten) en del av elpriset snarare än att försöka hitta på något nytt system. Det kommer antagligen ha oanade följdeffekter långt senare, men det argumentet kan man använda nu med förstås. Jag skulle gissa på att det blir någon temporär nödåtgärd istället.

Temporära nödåtgärder verkar vara populära de senaste åren.
Det skulle vara trevligt om vi kunde rösta in lite människor med bättre framtidsplaner i stället för att varje parti sätter all sin energi på att förklara hur negativt alla andras ideer kommer att påverka folket.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Supreme8001:

Pay-wall. Här är texten.

Bengt Ekenstierna tror sig ha hittat lösningen på de dyra elpriserna i Sverige.

Hans modell ligger till grund för Vänsterpartiets förslag om ”Sverigepriser” – och nu stöds samma metod av EU- kommissionens ordförande.

– Jag tror att det skulle ta tre månader från beslut tills det här kan genomföras, säger Bengt Ekenstierna.

Det är bråda dagar för elanalytikern Bengt Ekenstierna. När Aftonbladet når honom har han en kort lucka efter ett möte mellan skånska livsmedelsproducenter och riksdagspolitiker. Där har en allt mer eskalerande oro inför vinterns elpriser, och dess konsekvenser för hushåll och företag avhandlats.

Den tidigare toppchefen på Eon har beskrivits som arkitekten bakom den så kallade ”Bekenmodellen”. En styrmodell för prissättning på svensk elmarknad som Vänsterpartiet anammat, och som upphovsmannen hävdar skulle skydda sydsvenska hushåll mot rekordhöga elpriser.

Därför är intresset just nu högt för hans inspel i frågan.

– Min uppfattning är att om den här justeringen genomförs så skulle priset se ut ungefär likadant som innan det började dra i väg för ett år sedan. Sveriges elproduktionssytem ser likadant ut i dag som för ett år sedan. Det är den ökade exporten som fått nuvarande prissättningsmodell att haverera och resultera i de skenande omotiverade elpriserna, säger Bengt Ekenstierna.
Nödvändig uppdelning måste till
Bengt Ekenstierna är övertygad om att den elprismodell han tagit fram kan motverka elpristoppar i södra Sverige.
Bengt Ekenstierna är övertygad om att den elprismodell han tagit fram kan motverka elpristoppar i södra Sverige. Foto: Privat

Bekenmodellen bygger på en förändring i den rådande prismodellen där senaste sålda kilowattimme avgör elpriset. Bengt Ekenstierna menar att man kan sänka priset genom att dela upp priset på den el som avser de svenska behoven från den del som exporteras.

Som dagens elmarknad är uppbyggd kan en mindre mängd el med högt pris som importeras in från exempelvis Litauen för att exporteras till Tyskland, sätta prisagendan för all el i elområdet. Konsekvensen innebär att svensk el som till exempel kostar 60 öre kilowattimmen prisätts till konsument till samma nivå som den dyrare importerade elen. Det får framförallt förödande konsekvenser för priset i södra Sverige där ledningarna ut till Europa finns.

– Hela grundtanken bakom den rådande modellen byggde på att alla som bidrar till den europeiska elmarknaden ska få lika mycket betalt oavsett var den kommer ifrån. Men med den utveckling som vi sett med stigande efterfrågan i spåren av gaskrisen så har hela systemet ställts på ända.

Bengt Ekenstierna menar att ”Bekenmodellen” löser problemet med marginella justeringar i nuvarande prissättningsalgoritm.
Modellen har mött kritik

Modellen är omdiskuterad och har kallats omöjlig enligt rådande EU-lagstiftning. Bengt Ekenstierna uppmuntrar till en gransking och förbättring av förslaget, men hävdar samtidigt att modellen är enkel och att frågan om EU-lagstiftning kan hanteras genom klokskap.

– Jag satt själv med i arbetsgrupper på 1990-talet som arbetade med frågorna om den europeiska prisättningsmodellen av el. Det var inte lagstiftarens intention att den situation vi nu ser skulle uppstå, säger Bengt Ekenstierna.

Han är också kritisk till att svenska elkonsumenter inte fått tillräcklig information om hur vinsten från de stigande elpriserna fördelas.
Under ett energitoppmöte i Köpenhamn uppgav Ursula von der Leyen, EU-kommissionens ordförande, att hon vill låta nationella elaktörer byta prissättningsmodell.
Under ett energitoppmöte i Köpenhamn uppgav Ursula von der Leyen, EU-kommissionens ordförande, att hon vill låta nationella elaktörer byta prissättningsmodell. Foto: Mads Claus Rasmussen / Ritzau Scanpix

– Det är alltså inte så att de här pengarna från höga elräkningar försvinner ut till gasleverantörer eller andra intressenter i andra länder. De som tjänar på den uppkomna situationen med extrema elräkningar är svenska elproducenter, Svenska Kraftnät och staten genom ökade momsintäkter. Vi pratar om hundratals miljarder i en förmögenhetsöverföring som pågått i ett år.

Bekenmodellens förespråkare fick tidigare i veckan vatten på sin kvarn från EU-kommissionens ordförande Ursula von der Leyen. Under ett energitoppmöte i Köpenhamn sa von der Leyen att hon vill låta nationella elaktörer byta prissättningsmodell, vilket bygger på samma resonemang som Ekenstiernas förslag.
Vänsterpartiet nappade

Sedan modellen togs fram i april har Bengt Ekenstierna och hans analysteam arbetat för att få gehör för modellen bland riksdagspartier och expertmyndigheter som Energimarknadsinspektionen och Svenska Kraftnät.

Intresset var relativt ljummet fram tills att Vänsterpartiet hörde av sig för att fördjupa sig i förslaget. Nu ligger det till grund för ett av Nooshi Dadgostars tunga löften när valrörelsen går in i slutspurten.

– Jag förklarade hur modellen fungerar. De tog den och paketerade om den politiskt. Nu är det vad de kallar för ”Sverigepriser”.
Nooshi Dadgostar har under veckan gått ut och krävt ”Sverigepriser” på el.
Nooshi Dadgostar har under veckan gått ut och krävt ”Sverigepriser” på el. Foto: Tim Aro/TT

Enligt Vänsterpartiet skulle en separation av den inhemska elmarknaden från exportmarknaden innebära en stabilisering av elpriset på i genomsnitt 40 öre per kilowattimme.

Förslaget har dock mött kritik. I samband med att Vänsterpartiet presenterade förslaget uppgav Fredrik Norlund, enhetschef på Energimarknadsinspektionen till DN att frågan är komplex, och berör fler länder än bara Sverige.

– Skulle man behöva ändra den kan det inte bara göras i Sverige, sa han till tidningen.

Bengt Ekenstierna säger att han tycker att det är olyckligt att fler inte har utrett modellen närmare, och i ett tidigare skede.

– Jag tror att det skulle ta runt tre månader från ett beslut tills det här kan vara genomfört. Om man skulle lägga samma fokus som lades på Nato-frågan så skulle det här gå snabbt. Det handlar om politisk vilja och det hade kunnat hanterats redan innan sommaren.

Dold text

Ber om ursäkt för mitt fatala misstag, ligger ju inloggad på min "blaska" så tänkte inte på att den var "väggad"
Tack för att du rättade till detta

Permalänk
Medlem
Skrivet av M_X_E_Q:

Nu kan ni låta er "guru" vila för lösningen på el-strulet är i sikte

https://www.aftonbladet.se/minekonomi/a/34LLrA/bengt-ekenstie...

Imponerande att det dröjde över 9 timmar innan ett försök till härskarteknik och förminskande svar dök upp i tråden.

Jag kan ej tala för samtliga som deltar i diskussionen, men för min egen del är inte professor Jan Blomgren en "guru", utan en person som genom utbildning och prestation har en unik insyn och kompetens inom energiförsörjning och framställning av energi. Han var bland annat utvald av Vattenfall för att leda utbyggnaden av Ringhals, så han besitter en viss kompetens som gemene man, journalist, politiker etc ej har, därför valde åtminstone jag att lyssna på vad han hade att säga.

För övrigt så vet jag ej om Bengt Ekenstiernas förslag är en långsiktig lösning, men det kommer definitivt att avlasta hushåll och företag ekonomiskt. Förlorarna är säljare och producenter av el, och dessa intressen kommer säkerligen propagera för att det ej skall genomföras då de tjänar ofantliga summor i nuläget.

Mvh

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 32GB DDR5 - Galax RTX 4090 Hall Of Fame OC Lab - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 - WD Black HDD - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Medlem

Om nån har koll på Lisabonfördraget så vore en kommentar till nedan intressant , om det stämmer eller ej , svenskarna skulle åtminstone på kort sikt tjäna enormt på andra länders bekostnad men vi skulle få vettiga elpriser igen i Sverige.

https://peterkrabbe.wordpress.com

"Beslutsordningen innebär att Sverige närsomhelst kan inleda en förhandling för att ändra dessa regler. I praktiken kan Sverige därför inleda förhandling att låta Sverige undantas från EUs regelverk – att Sverige måtte undantas från regeln att upplåta export inom 70 % av tillgängligt effektutrymme från aktuella förbindelsekabla"

Visa signatur

Lian Li PC-V2120B | ASUS X79-Deluxe | Intel 4930K + EK 360 | Corsair 4x8GB 1866MHz VENGEANCE LP | EVGA Geforce GTX 1080 Ti FTW3 SLI | Corsair AX1200i | Intel 530 240GB + Samsung 860 EVO 1TB + några TB blandad mekanik | Dell U2711 | Synology DS 411j

Permalänk
Medlem
Skrivet av mr_sQuinty:

Om nån har koll på Lisabonfördraget så vore en kommentar till nedan intressant , om det stämmer eller ej , svenskarna skulle åtminstone på kort sikt tjäna enormt på andra länders bekostnad men vi skulle få vettiga elpriser igen i Sverige.

https://peterkrabbe.wordpress.com

"Beslutsordningen innebär att Sverige närsomhelst kan inleda en förhandling för att ändra dessa regler. I praktiken kan Sverige därför inleda förhandling att låta Sverige undantas från EUs regelverk – att Sverige måtte undantas från regeln att upplåta export inom 70 % av tillgängligt effektutrymme från aktuella förbindelsekabla"

Det sker ju då och då att SVK begränsar effekten till utlandet, det är inget nytt eller förvånande. De gör det när det behövs, det krävs inga omförhandlingar eller annat hittepå som den där bloggaren skriver

Permalänk
Avstängd
Citat:

När du även säger att taket på vattenkraft är 14 GW, så är det i stort sett att maximera den installerade effekten (16 GW). Hur länge tror du man kan maximera den effekten innan man måste börja dra i bromsen, för att inte tömma vattenmagasinen? Vattenkraft är en utmärkt reglerkraft, så länge du inte använder för mycket av den, för även den är trots allt begränsad i hur mycket man kan lagra och plocka ut.

Som sagt så kommer ju mer vindkraft att innebära att vattenkraften belastas mindre i snitt, även om den kan belastas hårdare under korta perioder. Det är ju vad som skett efter att vi började bygga vindkraft i någon större skala, tidigare stod vattenkraften för ungefär hälften av vår elproduktion, samma för kärnkraft, och idag ligger den på ungefär 39%.

Citat:

Så här väger din expertis in större än riktiga experter?

Nej mina kunskaper ligger inte på expertnivå, men läser man vad experterna faktiskt säger och inte bara partsinlagor så är det inte så illa. De räknar ju på ett antal scenarion beroende på hur saker utvecklas, men det enda som tas upp i svenskt näringslivs eller energiföretagarnas propaganda (och därmed det som tas upp i svensk media) är ju det "värsta". Att alla satsningar på nya eller elektrifierade industrier blir succéer och att hushållens elanvändning ökar mer än befolkningsökningen. Inget av detta är givet dock.

Jag är inte tillräckligt insatt i stålbranschen för att veta ifall de är beredda att betala merkostnaden för fossilfritt, eller ifall det är den svenska lösningen som kommer att slå då det ju finns andra projekt med liknande målsättning på andra platser. Men som sagt kan det ha en stabiliserande verkan på elanvändningen också, om de har förmågan att producera mycket vätgas vid överproduktion och mindre eller inget vid potentiell elbrist. Fortfarande är det en rejäl ökning dock så det kommer ju att krävas investeringar i ny elproduktion för att hantera den, om den blir av och så storskalig som man hoppas på. Men den passar ju rätt bra för intermittent produktion i alla fall.

Hushållens elanvändning går ganska stadigt nedåt över tid, pandemin påverkade detta en aning men på sikt lär den väl fortsätta enligt trenden då våra apparater och värmesystem blir mer effektiva och så. Kvar är då fordonen.

Citat:

En överslagsräkning från Vattenfall säger att ställa om personbilsflottan helt till eldrift kommer kräva ungefär 12 TWh el per år, vilket är 10% av Sveriges nuvarande produktion. Detta är då utan att räkna in de tunga transporterna som går längs våra vägar.

De stämmer med vad jag minns också. Men det är ganska lätt att göra en överslagsräkning. Det finns knappt fem miljoner personbilar i landet och de går knappt 1200 mil i snitt per år. Om alla de byttes mot elbilar som drar 2kWh/mil (vilket är högt räknat) så blir uträkningen: 1200 (mil, också högt räknat) * 2 (kWh) * 5000000 (högt räknat) = 12 miljarder kWh eller 12 TWh. Så 12 TWh är inte orimligt även om vi tar i lite i överkant för varje siffra. Dagens användning är ungefär 140 TWh så tio procent når vi inte upp till riktigt ens med denna "generösa" beräkning. Det är inte lite på något sätt, men det är mindre än hälften av vår elexport.

Men denna övergång sker inte över en natt. Livslängden i snitt för en bil i landet är 14 år, och medelåldern på en bil är tio år, så det kommer att ta ett antal år innan elbilar är i majoritet.

Sen handlar det om när denna elanvändning sker. Elbilar laddar de flesta på natten när elanvändningen och priserna är låga, så de påverkar nog inte maxbelastningen i nätet då de inte laddas när den inträffar. Vi kan ju räkna på en rimlig påverkan momentant också förstås. Om vi antar att en elbil kan gå 25 mil mellan laddningarna så behöver snittbilen laddas fyra gånger i månaden, eller en gång i veckan. Låt oss anta att denna laddning sker på vardagarna, då får vi en miljon bilar som ska ladda på 50 kWh varje vardagsnatt. Beroende på hur avancerad eller dyr laddare man har kan det ta lite olika tid och därmed ge olika belastning, men för enkelhetens skull kan vi räkna på att alla har laddare som klarar att ge 5 eller 10 kW (och då tar det tio respektive fem timmar). Så 10 kW * en miljon bilar ger 10 miljoner kW eller 10 GW, eller då förstås 5 GW om alla laddar med 5 kW, fast i tio timmar istället. 10 GW är en rejäl ökning av vår nattliga elförbrukning som idag ligger någonstans mellan 11 (på sommaren) och 17 på vintern, men 5 GW är ju mer hanterbart förstås.

Men detta handlar som sagt inte om idag eller imorgon utan om ett antal år. Elbilarna kan ju också, med lite ny teknik, vara en resurs för elnätet med V2G, och åtminstone så lär vi få smartare eller mer centraliserad styrning av laddningen så att inte alla i samma område sätter igång sin laddning samtidigt och så.Solpaneler är också ganska poppis bland elbilsägare, vilket kan hjälpa problemet på flera sätt förstås. Och så vidare. Det är inte helt problemfritt men det är inga oöverstigliga saker.

Citat:

Omställningen av stålproduktionen kräver ytterligare 10% av vår nuvarande produktion. Även om de skulle bygga upp vätgaslagring, för att kunna balansera när de drar el från nätet och inte, så måste fortfarande elen produceras vid något tillfälle. Men visst, till vindkraft skulle ett sådant upplägg kunna vara gynnsamt.

Jo, om det blir av så passar det utmärkt för vindkraftens varierande produktion, precis som elbilsladdningen. Och det är klart att vi måste investera i mer elproduktion om vi ska ha en "ny" industri som drar nästan lika mycket el som halva landet. Men det är inget som kräver kärnkraft specifikt eller särskilt mycket mer baskraft om vi har mer varierande produktion.

Citat:

Enligt en analys beräknas behovet till 2045 i vart fall uppgå till 190 TWh (ca 35% ökning), men enligt ett högnivå-scenario så skulle det till och med kunna uppgå till 310 TWh (120% ökning). Så att säga "jag kan inte se några större ökningar", ger jag inte så mycket för.

Blir det inget av det fossilfria stålet så ser jag inga jätteökningar framför oss. Elbilarna är en rätt stor grej förstås, som dock kommer att ske gradvis, och ett gäng datacenter eller liknande kan ju dra en hel del också, men inte ens ihop är det mer än vad vi exporterar idag eller historiskt.

Citat:

Okej, så lösningen på problemet är att vi kommer att hitta en lösning på problemet längre fram? Vi påbörjat ingenting nu, eftersom vi inte vet vad vi ska påbörja. Fram tills att vi bestämt det och byggt den lösningen så är vi fortsatt i klorna på Putin och hans energikrigsföring?

Nej, vi är inte i behov av en storskalig lösning för att vi inte har ett storskaligt problem. Att vi kanske behöver importera en liten del av vår elektricitet mindre än en procent av tiden om/när vi får en riktigt svinkall vinterdag som är vindstilla är inget stort problem. Om vi pratar om "elbrist"-problemet. Problemet med höga priser är ett annat problem dock, vi får se vad det kommer för förslag från EU för att avhjälpa det.

Citat:

Enligt mig är kärnkraft lösningen för att det är en stabil, kraftfull och koldioxidfri energikälla. Vi kan använda den som baskraft och sedan använda kombinationen av vindkraft/solkraft och vattenkraft för att reglera resterande behov. Din kalkyl om att vi inte behöver bygga ny kärnkraft håller bara om vårt energibehov inte ökar mycket alls.

Min kalkyl utgår från dagsläget. Jag förutsätter att vi fortsätter att bygga ut förnybart i den takt som krävs för att vi inte ska hamna i en sämre situation än idag, men jag räknar inte heller med att vi investerar mer än så.

Citat:

Samtidigt så är det 18 år kvar tills man säger att våra kärnkraftverk är uttjänta, och det tar kanske 10 år eller mer att bygga ny. Så om vi nu gör ingenting, och hoppas att våra problem är lösta till 2040, men upptäcker att så inte är fallet, ja då tappar vi kärnkraften då, oavsett om vi vill det eller inte.

Det finns massor av mer eller mindre experimentella tekniker, inte bara vågkraft, geotermiskt och liknande utan även inom kärnkraften, där åtminstone någon borde kunna bli något av. Kärnkraftsförespråkare talar ju sig gärna varma om mer eller mindre teoretiska tekniker, kylning med smält bly, fjärde generationen, thorium, SMR och så vidare, men när det gäller typ att nyttja havsströmmar eller geotermisk energi så tror man inte på det.

Jag vet förstås inget om vad som kan bli gångbara lösningar i stor skala, men jag känner mig rätt säker på att det kommer att hända saker de närmaste tio åren i alla fall. Så om vi bestämmer oss för att börja bygga kärnkraft nu så kommer den att vara byggd på gammal teknik som riskerar att inte vara konkurrenskraftig när den är klar. Och inget bolag kommer förstås att vara beredda att bygga detta utan stora garantier för lönsamhet (vilket har hänt exempelvis i Finland och Storbritannien på senare tid), och förstås att staten står för "försäkringen" för inget försäkringsbolag är berett att försäkra ett kärnkraftverk. Och eftersom vi inte kommer att få någon el från ett sådant projekt på rätt många år så måste vi ändå bygga ut annat, och det kommer att vara vindkraft till den övervägande majoriteten för det är det enda som passar.

Alltså räcker antingen dagens kärnkraft tillsammans med vattenkraften och vindkraften och då behöver vi inte den nybyggda kärnkraften, eller så räcker det inte och då får vi problem oavsett om vi börjar bygga ny kärnkraft nu eller inte. Vad som sker efter 2040 är svårare att svara på förstås då det beror på vilka tekniker som har kommit fram och mognat tills dess. Lyckas man exempelvis komma runt bristerna med SMR inom tio-femton år så kan det vara en lösning, men det kan ju lika gärna bli så att geotermisk energi tar över mer då den blir billigare, eller något helt annat. Vi kanske kommer fram till ett stort skifte inom energilagring och därmed kan hantera mer vind i systemet. Ett alternativ är ju också att man underhåller våra kärnkraftverk så att de fungerar till 2060 eller så.

Citat:

Om någon hade haft en annan lösning än kärnkraft, som är redo att börja byggas nu, ja absolut! Men nu har ingen en annan lösning på bordet, utan vi ska som sagt vänta och se, samtidigt som våra existerande kärnkraft verk redan är gamla. Det är ju något man argumenterade för när man lade ner R1 och R2, att de var i så stora behov att renoveringar att man inte såg en långsiktig lönsamhet i dem. Du tror inte att detta gäller för samtliga resterande reaktorer?

Lönsamheten är förstås direkt relaterad till elpriset. Då, när vi hade väldigt billig el och ingen såg att det skulle ändras inom den närmaste framtiden, så fanns det inte lönsamhet. Med dagens priser hade lönsamheten inte varit ett problem, och lär inte vara det för övriga reaktorer heller. Däremot kan lönsamheten bli ett problem i framtiden förstås, vad vi än gör så kommer vi att kraftigt bygga ut vindkraften och om resten av Europa löser sina problem så kommer vi inte att ha dessa priser så länge. Men finns behovet av elen så finns det ju sannolikt lönsamhet också, finns inte behovet så spelar ju inte lönsamheten någon roll för det är ju ingen mening att bygga något som inte behövs.

Citat:

Visst, industrier kommer att pausa och skära ner om elpriserna är för höga. Men det är ju knappast en bra lösning. Det kommer leda till en än djupare recession där folk tvingas jobba nattetid enkom för att elen är billigare, eller sparkas på grund av arbetsbrist. Detta ska vi låta fortsätta i hur många år sen?

Det här är ett så konstigt argument. Elpriserna går upp - priset på varor går upp. Kan man inte få lönsamhet ändå så kanske man inte har en lönsam affärsidé helt enkelt. Sen kan man förstås vara bunden till avtal som gör att man inte kan höja sina priser som man vill eller liknande, men det gäller ju även åt andra hållet liksom, även industrier kan ha bundna elavtal eller andra uppgörelser.

Partipolitik och kolektivtrafikpolitik borttaget /Vzano, Mod
Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Det här är ett så konstigt argument. Elpriserna går upp - priset på varor går upp. Kan man inte få lönsamhet ändå så kanske man inte har en lönsam affärsidé helt enkelt. Sen kan man förstås vara bunden till avtal som gör att man inte kan höja sina priser som man vill eller liknande, men det gäller ju även åt andra hållet liksom, även industrier kan ha bundna elavtal eller andra uppgörelser.

Det finns ju en gräns för vissa saker. Jag kanske inte köper en limpa från Pågens om de måste ta 90 kr för den för att klara elpriset. Då skiter jag nog i bröd istället, eller bakar själv på grillen.

/hulle.

Visa signatur

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."

Permalänk
Medlem

När snajk snackar företagande då är det aldrig några problem. Det har jag sett förr. Han borde starta ett eget företag för det skulle gå hur bra som helst.

Om företagen konkurrerar på en global marknad o bara europas elpriser ökar så kan man ju räkna ut med knäna att det inte kommer gå bra. Men Snajk löser detta genom att bara höja priset.

Visa signatur

Gigabyte RTX 3070 | Samsung 980 | AMD 5950x
32GB 3600MHz CL14 | Corsair RM850X | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO
Skärm: Acer 27" ConceptD CP3271KP IPS 4K HDR 144 hz

Skriv gärna ett svar om ditt problem löste sig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

En massa text

Bara för att din högst teoretiska lösning på elförsörjningutmaningen så finns det inget som fungerar i stor skala. Havsbaserad vindkraft.. jag tror det när jag ser det. Geotermisk energi (finns en hel del på Island, men tyvärr har vi inga vulkaner i Sverige =P). Vågkraft.. då har man inte ens en anläggning i fullstor skala som producerar el. Så varför ska vi satsa på massa förhoppningstekniker som kanske inte blir verklighet. El behöver vi nu.. och det är dags att bygga något som tar 5-7år, och sen får man fortsätta utveckla. Argumentet att det tar tid... ja.. det tar tid, vill man att det ska gå fort så får man bygga kolkraftverk. Beprövad teknik och det går fort som tusan.

Man får vara väldigt glad att du inte har ansvaret för Sverige. Då hade vi avbefolkat södra Sverige för elpriset blir ju avgörande. För vem f*n har råd att betala 100kr för en Pågenlimpa när jag kan köpa Polarbröd för 30 kr. Sen kan vi lägga ned pappersbruken, för de finns det ingen lönsamhet.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Hulle:

Det finns ju en gräns för vissa saker. Jag kanske inte köper en limpa från Pågens om de måste ta 90 kr för den för att klara elpriset. Då skiter jag nog i bröd istället, eller bakar själv på grillen.

/hulle.

Jo det är klart att högre priser tar emot och kommer att göra att folk drar ner på onödiga saker. Men så är det, vi är i en ganska jobbig situation nu, och då menar jag inte elpriserna utan följderna av pandemin och ett pågående krig i vår närhet. Vi behöver komma fram till att vi inte kan fortsätta exakt som normalt och att allt kostar som normalt, för det är inte ett normalt läge.

Men du kommer förstås inte att baka bröd själv på grillen i all framtid, utan om alla limpor kostar runt 90 kronor så kommer du så småningom att acceptera det. Däremot kanske det inte går så bra för hipsterbageriet som tog 90 kronor för sin limpa redan 2018 och nu behöver ta 350 eller något, men då kanske det bara är att acceptera att folk inte vill betala för att en hipster ska stå och massera degen i timmar eller vad de nu gör som gör att det är så dyrt.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av slipbit:

Bara för att din högst teoretiska lösning på elförsörjningutmaningen så finns det inget som fungerar i stor skala. Havsbaserad vindkraft.. jag tror det när jag ser det. Geotermisk energi (finns en hel del på Island, men tyvärr har vi inga vulkaner i Sverige =P).

Som nämnt så finns det lovande lösningar för att kunna komma mycket djupare och därmed kunna använda geotermiskt nästan överallt. Här finns en intressant video. De använder en gyrotron för att "förånga" berget istället för att borra sig igenom det, och på så vis kan de komma 20 km ner och där är det alltid varmt nog, och tekniken verkar ha en del andra fördelar både i kostnad och komplexitet.

Citat:

Vågkraft.. då har man inte ens en anläggning i fullstor skala som producerar el.

Nej, men det jobbas på det och det går rätt fort framåt. När vi verkligen behöver det, alltså 2040 och framåt, kan det mycket väl ha blivit något. Eller inte, men det finns många olika nya sätt att producera el på olika stadier i utvecklingen.

Citat:

Så varför ska vi satsa på massa förhoppningstekniker som kanske inte blir verklighet. El behöver vi nu.. och det är dags att bygga något som tar 5-7år, och sen får man fortsätta utveckla.

Så varför 5-7 år? För att det är vad det tar att bygga ny kärnkraft enligt de mest optimistiska beräkningarna? Varför inte bygga vindkraftverk som kan börja leverera inom ett år?

Citat:

Argumentet att det tar tid... ja.. det tar tid, vill man att det ska gå fort så får man bygga kolkraftverk. Beprövad teknik och det går fort som tusan.

Vi vill inte förstöra miljön mer än nödvändigt, kolkraft kommer inte att byggas igen här i alla fall, och det är bra. Att Kina bygger mer kolkraft är katastrof.

Citat:

Man får vara väldigt glad att du inte har ansvaret för Sverige. Då hade vi avbefolkat södra Sverige för elpriset blir ju avgörande. För vem f*n har råd att betala 100kr för en Pågenlimpa när jag kan köpa Polarbröd för 30 kr. Sen kan vi lägga ned pappersbruken, för de finns det ingen lönsamhet.

Well, hellre en färsk limpa från Pågen än en frusen polarmacka.

Eller så köper man bröd från ett lokalt bageri istället (Pågen är visserligen lokalt för mig, men du förstår vad jag menar).

Men lönsamheten är beroende av priset, och priset förändrar man beroende på kostnaderna, så höj priset om kostnaderna ökar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Supreme8001:

Pay-wall. Här är texten.

Bengt Ekenstierna tror sig ha hittat lösningen på de dyra elpriserna i Sverige.

Hans modell ligger till grund för Vänsterpartiets förslag om ”Sverigepriser” – och nu stöds samma metod av EU- kommissionens ordförande.

– Jag tror att det skulle ta tre månader från beslut tills det här kan genomföras, säger Bengt Ekenstierna.

Det är bråda dagar för elanalytikern Bengt Ekenstierna. När Aftonbladet når honom har han en kort lucka efter ett möte mellan skånska livsmedelsproducenter och riksdagspolitiker. Där har en allt mer eskalerande oro inför vinterns elpriser, och dess konsekvenser för hushåll och företag avhandlats.

Den tidigare toppchefen på Eon har beskrivits som arkitekten bakom den så kallade ”Bekenmodellen”. En styrmodell för prissättning på svensk elmarknad som Vänsterpartiet anammat, och som upphovsmannen hävdar skulle skydda sydsvenska hushåll mot rekordhöga elpriser.

Därför är intresset just nu högt för hans inspel i frågan.

– Min uppfattning är att om den här justeringen genomförs så skulle priset se ut ungefär likadant som innan det började dra i väg för ett år sedan. Sveriges elproduktionssytem ser likadant ut i dag som för ett år sedan. Det är den ökade exporten som fått nuvarande prissättningsmodell att haverera och resultera i de skenande omotiverade elpriserna, säger Bengt Ekenstierna.
Nödvändig uppdelning måste till
Bengt Ekenstierna är övertygad om att den elprismodell han tagit fram kan motverka elpristoppar i södra Sverige.
Bengt Ekenstierna är övertygad om att den elprismodell han tagit fram kan motverka elpristoppar i södra Sverige. Foto: Privat

Bekenmodellen bygger på en förändring i den rådande prismodellen där senaste sålda kilowattimme avgör elpriset. Bengt Ekenstierna menar att man kan sänka priset genom att dela upp priset på den el som avser de svenska behoven från den del som exporteras.

Som dagens elmarknad är uppbyggd kan en mindre mängd el med högt pris som importeras in från exempelvis Litauen för att exporteras till Tyskland, sätta prisagendan för all el i elområdet. Konsekvensen innebär att svensk el som till exempel kostar 60 öre kilowattimmen prisätts till konsument till samma nivå som den dyrare importerade elen. Det får framförallt förödande konsekvenser för priset i södra Sverige där ledningarna ut till Europa finns.

– Hela grundtanken bakom den rådande modellen byggde på att alla som bidrar till den europeiska elmarknaden ska få lika mycket betalt oavsett var den kommer ifrån. Men med den utveckling som vi sett med stigande efterfrågan i spåren av gaskrisen så har hela systemet ställts på ända.

Bengt Ekenstierna menar att ”Bekenmodellen” löser problemet med marginella justeringar i nuvarande prissättningsalgoritm.
Modellen har mött kritik

Modellen är omdiskuterad och har kallats omöjlig enligt rådande EU-lagstiftning. Bengt Ekenstierna uppmuntrar till en gransking och förbättring av förslaget, men hävdar samtidigt att modellen är enkel och att frågan om EU-lagstiftning kan hanteras genom klokskap.

– Jag satt själv med i arbetsgrupper på 1990-talet som arbetade med frågorna om den europeiska prisättningsmodellen av el. Det var inte lagstiftarens intention att den situation vi nu ser skulle uppstå, säger Bengt Ekenstierna.

Han är också kritisk till att svenska elkonsumenter inte fått tillräcklig information om hur vinsten från de stigande elpriserna fördelas.
Under ett energitoppmöte i Köpenhamn uppgav Ursula von der Leyen, EU-kommissionens ordförande, att hon vill låta nationella elaktörer byta prissättningsmodell.
Under ett energitoppmöte i Köpenhamn uppgav Ursula von der Leyen, EU-kommissionens ordförande, att hon vill låta nationella elaktörer byta prissättningsmodell. Foto: Mads Claus Rasmussen / Ritzau Scanpix

– Det är alltså inte så att de här pengarna från höga elräkningar försvinner ut till gasleverantörer eller andra intressenter i andra länder. De som tjänar på den uppkomna situationen med extrema elräkningar är svenska elproducenter, Svenska Kraftnät och staten genom ökade momsintäkter. Vi pratar om hundratals miljarder i en förmögenhetsöverföring som pågått i ett år.

Bekenmodellens förespråkare fick tidigare i veckan vatten på sin kvarn från EU-kommissionens ordförande Ursula von der Leyen. Under ett energitoppmöte i Köpenhamn sa von der Leyen att hon vill låta nationella elaktörer byta prissättningsmodell, vilket bygger på samma resonemang som Ekenstiernas förslag.
Vänsterpartiet nappade

Sedan modellen togs fram i april har Bengt Ekenstierna och hans analysteam arbetat för att få gehör för modellen bland riksdagspartier och expertmyndigheter som Energimarknadsinspektionen och Svenska Kraftnät.

Intresset var relativt ljummet fram tills att Vänsterpartiet hörde av sig för att fördjupa sig i förslaget. Nu ligger det till grund för ett av Nooshi Dadgostars tunga löften när valrörelsen går in i slutspurten.

– Jag förklarade hur modellen fungerar. De tog den och paketerade om den politiskt. Nu är det vad de kallar för ”Sverigepriser”.
Nooshi Dadgostar har under veckan gått ut och krävt ”Sverigepriser” på el.
Nooshi Dadgostar har under veckan gått ut och krävt ”Sverigepriser” på el. Foto: Tim Aro/TT

Enligt Vänsterpartiet skulle en separation av den inhemska elmarknaden från exportmarknaden innebära en stabilisering av elpriset på i genomsnitt 40 öre per kilowattimme.

Förslaget har dock mött kritik. I samband med att Vänsterpartiet presenterade förslaget uppgav Fredrik Norlund, enhetschef på Energimarknadsinspektionen till DN att frågan är komplex, och berör fler länder än bara Sverige.

– Skulle man behöva ändra den kan det inte bara göras i Sverige, sa han till tidningen.

Bengt Ekenstierna säger att han tycker att det är olyckligt att fler inte har utrett modellen närmare, och i ett tidigare skede.

– Jag tror att det skulle ta runt tre månader från ett beslut tills det här kan vara genomfört. Om man skulle lägga samma fokus som lades på Nato-frågan så skulle det här gå snabbt. Det handlar om politisk vilja och det hade kunnat hanterats redan innan sommaren.

Dold text
Skrivet av M_X_E_Q:

Ber om ursäkt för mitt fatala misstag, ligger ju inloggad på min "blaska" så tänkte inte på att den var "väggad"
Tack för att du rättade till detta

Skrivet av Aeig:

Imponerande att det dröjde över 9 timmar innan ett försök till härskarteknik och förminskande svar dök upp i tråden.

Jag kan ej tala för samtliga som deltar i diskussionen, men för min egen del är inte professor Jan Blomgren en "guru", utan en person som genom utbildning och prestation har en unik insyn och kompetens inom energiförsörjning och framställning av energi. Han var bland annat utvald av Vattenfall för att leda utbyggnaden av Ringhals, så han besitter en viss kompetens som gemene man, journalist, politiker etc ej har, därför valde åtminstone jag att lyssna på vad han hade att säga.

För övrigt så vet jag ej om Bengt Ekenstiernas förslag är en långsiktig lösning, men det kommer definitivt att avlasta hushåll och företag ekonomiskt. Förlorarna är säljare och producenter av el, och dessa intressen kommer säkerligen propagera för att det ej skall genomföras då de tjänar ofantliga summor i nuläget.

Mvh

Frågan är hur detta ska fungera vid export? Risken är väl att det faller bort produktion som är "för dyr" för Sverige men som skulle kunna exporteras till Tyskland och hjälpa till att sänka elpriserna där? Tyskarna lär ju inte bli direkt glada ifall vi inte producerar det vi kan sälja till konkurrenskraftiga priser där. Hur gör man för inte producenter som är för dyra för den lokala marknaden ska falla bort vilket driver priserna ännu högre i de länder som behöver importera?

Angående Jan Blomgren så verkar han definitivt kunnig, men det vore intressant att höra från någon lika kunnig som inte är "kärnkraftskramare" som han själv uttryckte det ...om det nu finns någon dvs. Alla som är tillräckligt kunniga kanske tycker att kärnkraft är enda lösningen.

Sedan man ju undra om exempelvis SMR klarar av att ge den stabilitet han talar om i sin föreläsning? Jag fick intrycket att det behövdes rejäla saker för att ge stabilitet vilket gör att jag undrar om SMR kan ge detta. Någon som har några insikter i detta?

Permalänk
Medlem

Lite missvisande bild, poängen med att bygga fler vindkraftverk är för att det alltid blåser (lite) nånstans i Europa, oftare ute på havet och på högre höjd. Så att bygga fler kommer absolut höja den tillgängliga effekten. Nu när vindkraft har börjat få mindre subventioner (i alla fall i Sverige) så kommer de placeras på platser med bättre vindförhållanden också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pine-orange:

Lite missvisande bild, poängen med att bygga fler vindkraftverk är för att det alltid blåser (lite) nånstans i Europa, oftare ute på havet och på högre höjd. Så att bygga fler kommer absolut höja den tillgängliga effekten. Nu när vindkraft har börjat få mindre subventioner (i alla fall i Sverige) så kommer de placeras på platser med bättre vindförhållanden också.

Ifall man är realistiskt så är också vind och sol de enda formerna av generation som kan byggas på medellång sikt som är realistiskt ifall alla tillstånd är klara tar det runt 2-3 år att bygga upp en vindkraft park och sol tar ca 1 år med alla tillstånden.

Kärnkraft verk ligger minst 8-10 år i framtiden optimistiskt.

Gas kan också vara ett alternativ men idag så är det just gasen som är svindyr.

Visa signatur

i5 10600K, Z490 Tomahawk, Corsair RMX750, GTX 1060 6GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Jo det är klart att högre priser tar emot och kommer att göra att folk drar ner på onödiga saker. Men så är det, vi är i en ganska jobbig situation nu, och då menar jag inte elpriserna utan följderna av pandemin och ett pågående krig i vår närhet. Vi behöver komma fram till att vi inte kan fortsätta exakt som normalt och att allt kostar som normalt, för det är inte ett normalt läge.

Men du kommer förstås inte att baka bröd själv på grillen i all framtid, utan om alla limpor kostar runt 90 kronor så kommer du så småningom att acceptera det. Däremot kanske det inte går så bra för hipsterbageriet som tog 90 kronor för sin limpa redan 2018 och nu behöver ta 350 eller något, men då kanske det bara är att acceptera att folk inte vill betala för att en hipster ska stå och massera degen i timmar eller vad de nu gör som gör att det är så dyrt.

Nej, vad vi behöver komma fram till är att det finns ett enormt problem som behöver lösas helst igår.

Sen är det ju omåttligt arrogant att bagatellisera problemet med banala exempel på hipsterbröd. Vi har redan enorm ökning av matpriserna. De kommer drivas upp ytterligare samtidigt som det finns många som redan har det knapert.

Nästan 400 000 svenskar finns hos Kronofogden. Antalet ökar för första gången på länge. Svenska hushåll är skuldsatta upp över öronen. Vad ska alla göra när de inte kan betala elen i vinter? Tror du alla kan äta bröd för 90kr/limpan, eller annan mat när priserna skenar?

Vad gör företagen som går i konkurs och människorna som blir av med sina jobb? Och vad gör vi andra när det blir brist på varor för att tillverkningen inte längre är lönsam?

Permalänk
Medlem

@swedishchef_90
https://www.reuters.com/business/energy/eu-mulling-energy-pri...

Det är en "läcka" men det verkar som att de vill begränsa vinsterna för bl.a. vind-, sol- och kärnkraft. Samtidigt ska man satsa på minskad gas- och elförbrukning för att det trots allt är det som gör att elpriset är vad det är. Mellanskillnaden, dvs skillnaden mellan marginalpriset och de begränsade vinsterna, kommer bekosta de olika stödpaketen som varje land kommer ha. Det låter väl rimligt som ett temporärt stöd och det sätter inte marginalprissättningen ur spel så det är positivt. Det verkar som att folk i allmänhet är positivt inställda till förslaget så "läckan" har antagligen tjänat sitt syfte

Permalänk
Skrivet av pine-orange:

@swedishchef_90
https://www.reuters.com/business/energy/eu-mulling-energy-pri...
<Uppladdad bildlänk>
Det är en "läcka" men det verkar som att de vill begränsa vinsterna för bl.a. vind-, sol- och kärnkraft. Samtidigt ska man satsa på minskad gas- och elförbrukning för att det trots allt är det som gör att elpriset är vad det är. Mellanskillnaden, dvs skillnaden mellan marginalpriset och de begränsade vinsterna, kommer bekosta de olika stödpaketen som varje land kommer ha. Det låter väl rimligt som ett temporärt stöd och det sätter inte marginalprissättningen ur spel så det är positivt. Det verkar som att folk i allmänhet är positivt inställda till förslaget så "läckan" har antagligen tjänat sitt syfte

Förslaget innebär alltså enligt läckan åtgärder som ransonering och priskontroller. Dessa typer av åtgärder har historiskt fungerat väl för att stävja prisuppgångar. Dock kommer de ofta men nackdelen att det även uppstår brist på utbudssidan med köer och svarta marknader som resultat.

Jag kan heller inte undgå att se detta som en subventionering av fossilindustrin om exempelvis gasproducenterna fortsatt ska erhålla de högsta priserna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

"Vi" (elproducenterna) tjänar enorma summor på situationen som den är nu. Hade vi haft mer el att exportera hade de förstås tjänat ännu mer, men så länge vi har exportkapacitet över så hade det inte sänkt priserna i landet.

Vi? Du vet att det är många bolag som bygger exempelvis vindkraft, dessa pengar hamnar ju inte direkt i statens fickor. Men du kanske tänker på transmissonsavgifter? Däremot är väl rätt mycket av vår vindkraft idag "subventionerad" vilket faktiskt indirekt kostar staten pengar.

För varje producerad megawattimme (MWh) förnybar el kan producenterna få ett elcertifikat av staten. Elproducenterna kan sedan sälja elcertifikaten på en öppen marknad där priset bestäms mellan säljare och köpare. Elcertifikaten ger på så sätt en extra intäkt till den förnybara elproduktionen, utöver den vanliga elförsäljningen. Köpare är aktörer med så kallad kvotplikt, främst elleverantörer.

Visa signatur

AMD 3800X|ASUS ROG STRIX B550-F GAMING (WIFI)| Corsair 16 GB 3600MHz|Palit RTX2060 Dual|Seasonic Focus GX 550 W|Kingston A2000 1 TB M.2|Fractal Design Define C

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pepelopones:

Nja. Så länge det finns efterfrågan i de länder vi har kablar till, och kablarna inte används till 100%, då kommer vi få betala ett högt pris. Marknadspriset. Där utbud möter efterfrågan. Men om kablarna inte kan överföra mer effekt, då kommer priset i Sverige att sjunka, eftersom överproduktionen inte kan lagras.

Så är det ju, och det är då man kanske fromt kan tänka att vi borde ändra på reglerna så att prio 1 är att den inhemska marknaden mättas, till priser som är helt oavhängiga omvärldens, och SEN kan vi exportera el om vi har ett överskott, till priser som grannländer (som tydligen inte klarat av att bygga vettig elproduktion som inte är beroende på rysk gas) vill betala.

Jag tycker nog att Sveriges el är för Sverige, så kan man sälja överskott sen. Men vi ska inte betala tyska priser för att vi ett fåtal timmar om året importerar lite el, och all övrig tid exporterar el. Det kanske fungerade när prisskillnaderna handlade om ören, men inte nu när vi hade kunnat betala 40-60 öre/kwh i Sverige men exportkablarna drar upp priset till 8 kr.

Jag gillar EU, men det är jäkligt många länder som snålåker på att Sverige ska vara så jäkla duktiga och skötsamma.

/hulle.

Visa signatur

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hulle:

Så är det ju, och det är då man kanske fromt kan tänka att vi borde ändra på reglerna så att prio 1 är att den inhemska marknaden mättas, till priser som är helt oavhängiga omvärldens, och SEN kan vi exportera el om vi har ett överskott, till priser som grannländer (som tydligen inte klarat av att bygga vettig elproduktion som inte är beroende på rysk gas) vill betala.

Jag tycker nog att Sveriges el är för Sverige, så kan man sälja överskott sen. Men vi ska inte betala tyska priser för att vi ett fåtal timmar om året importerar lite el, och all övrig tid exporterar el. Det kanske fungerade när prisskillnaderna handlade om ören, men inte nu när vi hade kunnat betala 40-60 öre/kwh i Sverige men exportkablarna drar upp priset till 8 kr.

Jag gillar EU, men det är jäkligt många länder som snålåker på att Sverige ska vara så jäkla duktiga och skötsamma.

/hulle.

Norge måste vara sjukt nöjda med sin kabel till England. De ligger ju högre än SE3 nu. Förvisso har de dåligt med vatten i sina magasin men Englands priser spiller över rätt duktigt på Norge.

Visa signatur

AMD 3800X|ASUS ROG STRIX B550-F GAMING (WIFI)| Corsair 16 GB 3600MHz|Palit RTX2060 Dual|Seasonic Focus GX 550 W|Kingston A2000 1 TB M.2|Fractal Design Define C

Permalänk
Medlem
Skrivet av ingenjören:

Norge måste vara sjukt nöjda med sin kabel till England. De ligger ju högre än SE3 nu. Förvisso har de dåligt med vatten i sina magasin men Englands priser spiller över rätt duktigt på Norge.

Ja, snopet.

Kan inte nånting "hända" med våra exportkablar?

/hulle.

Visa signatur

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."