GPU trasigt. Övriga komponenter från 2018. köpråd

Permalänk
Medlem

GPU trasigt. Övriga komponenter från 2018. köpråd

Tjena, som rubriken säger så verkar mitt EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 GAMING gjort sitt.
Datorn startar men så fort jag drar igång något grafikkrävande eller försöker köra GPU stress test så startar datorn om, Cpu och ramminnen är också stresstestade utan bekymmer.

Så min fråga är om det går att t.ex behålla något av följande komponenter eller om det är bara att börja om från början. Alla tips och köpråd är varmt välkomna, det var många år sedan jag hade koll på komponenter överlag.

MSI B350 Tomahawk, Socket-AM4 (1 st)
Seasonic Focus+ 650W 85+ GOLD PSU (1 st)
Corsair Vengeance LPX DDR4 3000MHz 16GB (1 st)
EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 GAMING
Noctua NH-U12S SE-AM4 CPU Kylare (1 st)
AMD Ryzen 7 1800X Processor (1 st))
Samsung 850 EVO 500GB 2.5" SSD (1 st)

Tack på förhand.

Permalänk
Medlem

Har du försökt att felsöka kortet? Vad händer om du klockar ner det? Har du kollat temp? Kanske byta kylpasta? 😊

Visa signatur

🗄️ Corsair Carbide 100R Chassi] 🔲AMD® RYZEN™ 9 5950X] 🏬MSI X570 MAG TOMAHAWK WIFI] ❄️Arctic Cooling Liquid Freezer II 240] 🎞️Kingston Fury 128GB (4x32GB) DDR4 3600MHz/CL18.22.22 @CL 16.19.19 Beast] 🏴Powercolor Radeon RX 6950XT 16GB Red Devil] [Thermaltake Toughpower 1200W ] 💾Samsung 980 PRO M.2 NVMe SSD 500GB] [Lexar NM700 M.2 NVMe SSD 4Tb] [Kingston NV2 M.2 NVMe SSD 4Tb ] [Samsung SSD 870 QVO 4Tb] [15 TB WD NAS RED 7200rpm Lagringsdiskar] 🖥️ASUS VP28U 4K 28" Skärm] 🔌Comhem 1000/1000Mbit fiber] [Windows 11 Pro SWE]

Permalänk
Medlem

Hej,

Har du provat att byta kylpasta på kortet?
Låter som kortet får för varmt och sen startar om.

Beror på vad du vill göra med datorn?

Annars ser komponent listan helt okej, kanske ett ramminne mer så du kör dualchannel

Visa signatur

Dator: CPU:INTEL 12700KF , RAM: 32GB 4800 MHZ, MB: ASUS Prime Z690-P, Samsung 980 PRO, CPU-kylare: Custom Loop 360mm, GPU: Gigabyte 1080TI

Permalänk
Medlem

Detta är en prisvärd GPU. Om det verkligen stämmer att du bara har en RAM-sticka bör du skaffa en till.

https://www.amazon.se/-/en/dp/B09KW68M2G

Visa signatur

🏬: B550M DS3H 🔲: Ryzen 5 5600X ❄️: Freezer 34 eSports 🏴: RTX 3060 Ti Ventus 2X OC
🗄️: Stronghold 🔌: RM650 (2019) 🎞️: 32 GB DDR4 3200 MHz CL16 💾: CS3030 1 TB
⌨️: E9270P/MK730 (MX Red)/G80-3000N (MX Silent Red) 🖱️: Xlite V2 Mini/G603/MX Vertical
🎧: Edition XS/Astro A50/GSP 370/ATH-SR30BT/TAT2206 📶: Archer C6 📱: Pixel 6a
🖥️: OLED55BX/276E8VJSB

Permalänk
Medlem

Har varken klockat ner eller bytt kylpasta. Kortet hinner inte upp i temperatur innan datorn startar om, det handlar liksom om max 5 sekunder från start i valfritt spel och i stresstestet så dör direkt när jag klickat start.
Har testat med annat kort i datorn och det fungerar som det ska. Så jag misstänker att det inte är överhettning i alla fall. Känns osannolikt.

Jag har två stickor med 8gb på varje. ( Den beställda ändrades till två 8gb, var slut på lagret vid inköp)

Ungarna använder datorn för Oculus rift och jag kör väl mest Warzone vilket tuffar runt 50-60 fps så en liten boost där hade ju inte varit fel. Annars inga större krav

Permalänk
Medlem

Då kortet är fortfarande ett kompetent kort så skulle jag tycka att det vore värt att felsöka ordentligt innan du ger upp på det 😊

Visa signatur

🗄️ Corsair Carbide 100R Chassi] 🔲AMD® RYZEN™ 9 5950X] 🏬MSI X570 MAG TOMAHAWK WIFI] ❄️Arctic Cooling Liquid Freezer II 240] 🎞️Kingston Fury 128GB (4x32GB) DDR4 3600MHz/CL18.22.22 @CL 16.19.19 Beast] 🏴Powercolor Radeon RX 6950XT 16GB Red Devil] [Thermaltake Toughpower 1200W ] 💾Samsung 980 PRO M.2 NVMe SSD 500GB] [Lexar NM700 M.2 NVMe SSD 4Tb] [Kingston NV2 M.2 NVMe SSD 4Tb ] [Samsung SSD 870 QVO 4Tb] [15 TB WD NAS RED 7200rpm Lagringsdiskar] 🖥️ASUS VP28U 4K 28" Skärm] 🔌Comhem 1000/1000Mbit fiber] [Windows 11 Pro SWE]

Permalänk
Skrivet av "Something":

Har varken klockat ner eller bytt kylpasta. Kortet hinner inte upp i temperatur innan datorn startar om, det handlar liksom om max 5 sekunder från start i valfritt spel och i stresstestet så dör direkt när jag klickat start.
Har testat med annat kort i datorn och det fungerar som det ska. Så jag misstänker att det inte är överhettning i alla fall. Känns osannolikt.

Jag har två stickor med 8gb på varje. ( Den beställda ändrades till två 8gb, var slut på lagret vid inköp)

Ungarna använder datorn för Oculus rift och jag kör väl mest Warzone vilket tuffar runt 50-60 fps så en liten boost där hade ju inte varit fel. Annars inga större krav

Ett 3080 skulle ge en fin boost, men vänta tills efter proof-of-stake om drygt en vecka och undvik AMD:s grafikkort för Warzone.

Visa signatur

PC: B550 TOMAHAWK | 5800X3D | Palit 4090 GameRock @2520 MHz, 925 mV | G.Skill Trident Z 2x16GB 3600MHz CL16 | Peerless Assassin | WD Black SN850 1TB | Intel 660P 1TB | Seasonic Prime PX 1300W | Kolink Void X | Corsair iCUE ML120 RGB ELITE x4 | Arctic P12 x2 Kringutrustning: LG OLED55C15LA | Centrum subwoofer | Keychron K2 | Logitech G305 | PS5 DualSense Edge @8000Hz | Xbox trådlöst headset HTPC: Biostar B550MX/E PRO | 3600 @4.05 GHz, 1.22 V | ASUS 1070 Turbo @1822 MHz, 2702 MHz, 943 mV | G.Skill Trident Z 2x16GB 3200MHz CL14 | Dark Rock TF 2 | Crucial P3 1TB | Intel AX200NGW | Cougar GEX 750W | SilverStone GD09 | Finlux 40FLHY127B ROG Zephyrus G14: 4800HS | 1660 Ti Max-Q

Permalänk
Medlem

Det kan även vara nätagget som håller på att ge upp. Du skrev att du testat med ett annat kort men var det lika ström-törstigt? Har du testat ditt kort i en annan dator?

Visa signatur

🗄️ Corsair Carbide 100R Chassi] 🔲AMD® RYZEN™ 9 5950X] 🏬MSI X570 MAG TOMAHAWK WIFI] ❄️Arctic Cooling Liquid Freezer II 240] 🎞️Kingston Fury 128GB (4x32GB) DDR4 3600MHz/CL18.22.22 @CL 16.19.19 Beast] 🏴Powercolor Radeon RX 6950XT 16GB Red Devil] [Thermaltake Toughpower 1200W ] 💾Samsung 980 PRO M.2 NVMe SSD 500GB] [Lexar NM700 M.2 NVMe SSD 4Tb] [Kingston NV2 M.2 NVMe SSD 4Tb ] [Samsung SSD 870 QVO 4Tb] [15 TB WD NAS RED 7200rpm Lagringsdiskar] 🖥️ASUS VP28U 4K 28" Skärm] 🔌Comhem 1000/1000Mbit fiber] [Windows 11 Pro SWE]

Permalänk
Medlem

Tack för tipsen så långt, Skruvade ner det så mycket jag kunde men kan inte få av ramen som håller fläktarna på plats. Krävs ett pyttelitet spärrhandtag för att komma åt, eller iaf någon sorts philipsmejsel med 45 grader vinkel.

Så jag plockade ner baksidan så långt jag kunde och borstade rent hela ytan, Fanns en hel del skit där runt omkring och på kylkuddarna. sen ställde jag ner klockningen till vad kortet ska köra i utan OC och när jag väl körde igång stresstestet så funkade det fint. 76-78 grader höll kortet sig under cirka 5 minuter.

Startade sedan warzone och det tvärdog igen, startade upp datorn och körde stresstestet igen och då dog den efter en sekund in.

Är det prissänkning på gång i nästa vecka alltså?

Har inte testat i en annan dator, och ja det andra kortet var äldre och absolut mindre krävande så där kan du ha en poäng helt klart.

Permalänk
Medlem
Skrivet av "Something":

Tack för tipsen så långt, Skruvade ner det så mycket jag kunde men kan inte få av ramen som håller fläktarna på plats. Krävs ett pyttelitet spärrhandtag för att komma åt, eller iaf någon sorts philipsmejsel med 45 grader vinkel.

Så jag plockade ner baksidan så långt jag kunde och borstade rent hela ytan, Fanns en hel del skit där runt omkring och på kylkuddarna. sen ställde jag ner klockningen till vad kortet ska köra i utan OC och när jag väl körde igång stresstestet så funkade det fint. 76-78 grader höll kortet sig under cirka 5 minuter.

Startade sedan warzone och det tvärdog igen, startade upp datorn och körde stresstestet igen och då dog den efter en sekund in.

Är det prissänkning på gång i nästa vecka alltså?

Har inte testat i en annan dator, och ja det andra kortet var äldre och absolut mindre krävande så där kan du ha en poäng helt klart.

Först och främst går fläkten igång på kortet när det belastas?
Har du inga bra mejslar kan det vara värt att skaffa ett sånt här set:
https://www.clasohlson.com/se/Bitsmejsel-för-elektronika...

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Medlem

Ja alla tre fläktar går igång när belastningen ökar, under stresstestet (det som faktiskt startade) kördes först en fläkt vid start och när kortet kom upp till runt 70 grader gick de andra två igång och tempen stabiliserade mellan 76-78 grader

Jag har sådana mejslar redan. Man kommer dock inte åt två av skruvarna som sagt, behöver alltså komma in från sidan och sedan rakt upp,

Permalänk
Medlem
Skrivet av "Something":

Ja alla tre fläktar går igång när belastningen ökar, under stresstestet (det som faktiskt startade) kördes först en fläkt vid start och när kortet kom upp till runt 70 grader gick de andra två igång och tempen stabiliserade mellan 76-78 grader

Jag har sådana mejslar redan. Man kommer dock inte åt två av skruvarna som sagt, behöver alltså komma in från sidan och sedan rakt upp,

Går det inte att ta en av bitarna från ett sånt mejselkit och greppa med en spetstång?

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Medlem
Skrivet av "Something":

Ja alla tre fläktar går igång när belastningen ökar, under stresstestet (det som faktiskt startade) kördes först en fläkt vid start och när kortet kom upp till runt 70 grader gick de andra två igång och tempen stabiliserade mellan 76-78 grader

Jag har sådana mejslar redan. Man kommer dock inte åt två av skruvarna som sagt, behöver alltså komma in från sidan och sedan rakt upp,

Googla 1080 TI deshroud eller thermal pads så ser du hur den skall demonteras

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem

Fick isär det nu, var bara mer våld som behövdes för att få isär det när alla skruvar i botten var lossade, lite omständigt att behöva gå den vägen kan jag tycka om man nu bara vill byta fläktarna dock, man kommer åt de tre kvarvarande skruvarna jag pratade om underifrån när man fått isär den helt enkelt.

Så sticker väl och köper lite kylpasta och testar, men den ser och känns fräsch ut så jag är tveksam att det skulle vara det som är bekymret. Blir montering i min brors dator och testa med hans nätagg också men annars blir det väl ett inköp av grafikkortet som tipsades om här uppe.

Är det värt att lägga pengar på något annat när man ändå är igång eller duger CPU, moderkort och ram som det är i kombo med 6800 kortet tror ni?

Permalänk
Medlem
Skrivet av "Something":

Fick isär det nu, var bara mer våld som behövdes för att få isär det när alla skruvar i botten var lossade, lite omständigt att behöva gå den vägen kan jag tycka om man nu bara vill byta fläktarna dock, man kommer åt de tre kvarvarande skruvarna jag pratade om underifrån när man fått isär den helt enkelt.

Så sticker väl och köper lite kylpasta och testar, men den ser och känns fräsch ut så jag är tveksam att det skulle vara det som är bekymret. Blir montering i min brors dator och testa med hans nätagg också men annars blir det väl ett inköp av grafikkortet som tipsades om här uppe.

Är det värt att lägga pengar på något annat när man ändå är igång eller duger CPU, moderkort och ram som det är i kombo med 6800 kortet tror ni?

Kör lite WD40 på hela kretskortet och fläktarna, samt torka försiktigt av med tops när du ändå har det isär.
Låt det torka någon timma innan du kopplar in det.
Skulle det ändå inte hjälpa så baka kretskortet i ugn 200C 10 min.
1800X kan vara lite klen för ett 6800, men testa hur det känns annars kan du ju uppgradera till en Zen3 som t.ex en 5700X.

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fenrisulvfan:

Kör lite WD40 på hela kretskortet och fläktarna, samt torka försiktigt av med tops när du ändå har det isär.
Låt det torka någon timma innan du kopplar in det.
Skulle det ändå inte hjälpa så baka kretskortet i ugn 200C 10 min.
1800X kan vara lite klen för ett 6800, men testa hur det känns annars kan du ju uppgradera till en Zen3 som t.ex en 5700X.

Ugnsbakning borde göra susen, instämmer helt 👍 borde förlänga livet tills jul åtminstone

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem

Kan även vara nätaggregatet som är boven, har varit med om datorer startar om sig när det går för mycket ström, kan ju vara värt att prova med ett annat.

Mitt seasonic 750W focus+ orkade inte med mitt 3090 och startade om sig även med sänkt powerlimit på gpun

Visa signatur

Dator : GPU: Asus RTX3090 ROG Strix |CPU: AMD Ryzen 7 7800X3D |
| RAM: Kingston Fury 32GB 6000MHz | Hifiman HE-500 | Musical Fidelity M1HPAP |

Permalänk
Medlem

Som andra redan nämnt låter det lite som att det lika gärna kan vara PSUn som inte orkar med. Beroende på vad det var för annat kort som du testade med i datorn.
Försök utesluta detta innan du slänger in något fullt fungerande i ugnen.

På frågan om det är något annat du bör köpa. Om du har en 16GB sticka kan det kanske löna sig med att köpa en till likadan. Har du ett 16GB kit med två stickor behövs det nog inte om det bara är spel du använder datorn till.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 7600X, ASUS TUF B650-Plus wifi, Kingston Fury Beast 32GB 6000Mhz CL30, Kingston KC3000 2TB, Sapphire 7800 XT Pulse, Peerless Assassin 120, DarkPower 630W, Benq XL2411T + DELL U2312HM, Phanteks Eclipse P400S

Permalänk
Medlem

Jag har 2x8gb ram så då låter jag det vara.

Plockade upp ett 750 nätagg nu så ska testa med det innan det blir ugnsbakning i alla fall.

Tack för tipsen så här långt. Återkommer med resultat ikväll

Permalänk
Medlem
Skrivet av källarinvånare:

Ett 3080 skulle ge en fin boost, men vänta tills efter proof-of-stake om drygt en vecka och undvik AMD:s grafikkort för Warzone.

Hej,

Jag spelar endast Warzone. Varför ska man undvika AMDs grafikkort för warzone?

Jag sitter på RX 5700XT (flashad).

Mvh

Visa signatur

Gaming: Playstation 5 | Server: FreeBSD | Core i5-3570k | Fractal Design Define C | Corsair 16GB RAM | HTPC: RPi5 | LibreElec | Chromecast | Laptop: MacBook Air M1 2020 | Phone: iPhone 13 Mini | AP: Ubiquity Unifi | Router: Vanilla FreeBSD + Packet Filter FW

Permalänk
Medlem

Tadaaa, det var nätaggregatet som blivit lite trött.

Tack för all hjälp, räknar nog med ny dator under nästa år I alla fall men när det inte är så akut så kan jag kanske träffa ett bra tillfälle i Marknaden

Permalänk
Medlem
Skrivet av Quim:

Hej,

Jag spelar endast Warzone. Varför ska man undvika AMDs grafikkort för warzone?

Jag sitter på RX 5700XT (flashad).

Mvh

Amds grafikkort verkar ha strul med prestandan mot vad de borde ge i just warzone....

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Amds grafikkort verkar ha strul med prestandan mot vad de borde ge i just warzone....

Tror det gäller samtliga configs.

Ibland har ju folk med samma config, samma gfx inställningar olika performance i d där skit spelet

Visa signatur

Gaming: Playstation 5 | Server: FreeBSD | Core i5-3570k | Fractal Design Define C | Corsair 16GB RAM | HTPC: RPi5 | LibreElec | Chromecast | Laptop: MacBook Air M1 2020 | Phone: iPhone 13 Mini | AP: Ubiquity Unifi | Router: Vanilla FreeBSD + Packet Filter FW

Permalänk
Medlem
Skrivet av Quim:

Tror det gäller samtliga configs.

Ibland har ju folk med samma config, samma gfx inställningar olika performance i d där skit spelet

Nej det har verkligen problem,
https://community.amd.com/t5/graphics/warzone-stuttering-with...

De har massiva problem med stutters i just warzone, nästan så att det blir ospelbart.

Jag vet inte om de fixat de på sistone men var så tidigare.

Själv tuggar mitt 1070 på bättre än förväntat i det

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem

Halvrolig uppdatering. Satte det nya nätagget vid sidan av och kopplade in allt genom det bara för att testa så allt gick igång. Vilket det gjorde. Inga problem alls.

River ut det gamla nätagget och dess kablar och installerade det nya. Drog om kablaget litegrann och snyggade till. Så bootar inte datorn. Klickade till en sekund och så dör den.

Efter ett par försök visade det sig att det var en av strömkablarna till en av SSD diskarna som var problemet. Tog ut den och kopplade in bägge SSD på en annan kabel. Startar men hittar ingen av diskarna och jag hamnar bara i BIOS menyn.

Krånglade fram och tillbaka, testade med bara en disk, testade med ny ström och sata kabel inget funkar. Satte i den gamla sata kabel igen och vips, börjar fanskapet att ryka och kortslutning på kabeln är faktum.

Bytte den kabeln givetvis men fortfarande inget, och nu står jag här och funderar på om bägge mina SSD kan ha kortslutits och dött? Känns långsökt men samtidigt flyttade jag runt alla kablar en hel del mellan de olika SATA kontakterna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av "Something":

Halvrolig uppdatering. Satte det nya nätagget vid sidan av och kopplade in allt genom det bara för att testa så allt gick igång. Vilket det gjorde. Inga problem alls.

River ut det gamla nätagget och dess kablar och installerade det nya. Drog om kablaget litegrann och snyggade till. Så bootar inte datorn. Klickade till en sekund och så dör den.

Efter ett par försök visade det sig att det var en av strömkablarna till en av SSD diskarna som var problemet. Tog ut den och kopplade in bägge SSD på en annan kabel. Startar men hittar ingen av diskarna och jag hamnar bara i BIOS menyn.

Krånglade fram och tillbaka, testade med bara en disk, testade med ny ström och sata kabel inget funkar. Satte i den gamla sata kabel igen och vips, börjar fanskapet att ryka och kortslutning på kabeln är faktum.

Bytte den kabeln givetvis men fortfarande inget, och nu står jag här och funderar på om bägge mina SSD kan ha kortslutits och dött? Känns långsökt men samtidigt flyttade jag runt alla kablar en hel del mellan de olika SATA kontakterna.

Du har kanske redan gjort detta men ta ut SSD diskarna och testa dem manuellt i en annan dator med en sladd emellan och se om de dyker upp på det viset gör de det vet du att diskarna fungerar åtminstone dyker de inte upp då kan de mycket väl ha slutat och fungera.

Permalänk
Medlem

Tack jag har testat dom i andra datorer (2st) och ingen funktion tyvärr. Köpte ny disk och allt funkar fint. Testade dom återigen i min dator med efter att jag installerat om den med nya disken men nope, ingenting.

Så framöver ska jag behandla SATA kablar som engångsartiklar och försöka undvika vara korkad.