Permalänk
Medlem

ToolClockers

Satt och letade efter trådar gällande verktyg och insåg att det tycks inte finns någon samlingstråd.
För mig som föredrar att fixa saker själv har verktyg och maskiner alltid varit en rätt stor del med allt från
klumpiga saker som stora golvslipar och bordssågar ner till små saker som esd mejslar, mätinstrument och tänger för nätverk.
En stor nackdel är att det finns en otroligt stor variation på kvalite och funktion där saker som är svindyra kan vara jätte dåliga och andra saker som har låg kostnad kan vara super bra. Vissa märken har varit jättebra på vissa saker medans katastrof på andra osv.

tanken med tråden är helt enkelt att man kan tipsa om verktyg som fungerar väldigt bra jämfört med andra du testat eller helt enkelt visa vad du har i verktygslådan.

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Medlem

Jag slår ett slag för Festool's dammsugare. Visst finns det alternativ, men inga som är billigare. Bypassmotorn är helt outstanding.

Vid det här laget har jag tre st. Åtminstone två av dem är mina mest använda och älskvärda verktyg. Den tredje kanske kommer top 10.

Visa signatur

Kan en del om trä
Ctrl-Shift-N

Permalänk
Medlem

Bästa verktyget jag har köpt är nog en present till min mamma, nämligen det här:

https://www.amazon.se/Bosch-06008B2100-BOSCH-Tools-Svart/dp/B...

Elektrisk sekatör. Gör ingenting förrän det blir för tungt, då vaknar motorn till och hjälper till. Känns lite som att man är i den där lastroboten i Aliens.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem

Ifixit; manta och pro-tech toolkit
Täcker i princip allt behov jag har

Honourable mention; skruvmejseln som scythe skickade med till ninja 5 kylaren, riktig mvp med långt skaft

Visa signatur

CPU: R7 5800X3D | GPU: XFX 6900XT Merc 319 | MB: Gigabyte X570 PRO-I| RAM: 2x16 Corsair LPX@3600MHz CL18|Cooling: Scythe Ninja 5 (Noctua A12x25)|PSU: Corsair SF750|SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB + Corsair MP510 4TB + Samsung 850 EVO 2TB + Samsung 850 PRO 2TB|CASE:NR200P

Permalänk

Jag själv har funderat på den ultimata datanörd väskan med innehåll, men det känns som för en annan tråd. Sedan finns det olika typer av datanördar.
Jag själv hade med en nätadapter 2-24v med ca 10st DC-pluggar i väskan och ute på en plats när jag behövde precis detta. Självklart hittade jag en DC-plugg som passade helt perfekt yttermåttet, men den inre pinne var smalare.
-Slutsats, man kan lika väl gå naken till ställen. För man ska alltid ha det man inte har med sig.

Permalänk
Medlem

Tänkte droppa en bra filosofi här:
Köp den billigaste varianten av verktyget du behöver just nu, om det går sönder ska du köpa det bästa du har råd med

På så sätt har man tillgång till så många bra verktyg man behöver och vill ha, men utan att spendera för mycket och köpa för bra saker

Första gången eller om det är bara en gång kan man såklart låna eller hyra (typ slipa golv), men oftast bättre att köpa

Själv köper jag nästan uteslutande på Jula (Meec)/Biltema, och är väldigt nöjd för det mesta, inte totalt skräp (faktiskt bra kvalitet oftast) och lågt pris. Har inte slitit ut mer än några förbrukningsvaror som batterier hittills

Lidl har förvånansvärt bra grejer, har en del därifrån med, men kan inte fixa eller köpa när man behöver utan blir låst av deras schema med veckovaror, så försvårar att köpa vid behov och man kan lätt stå utan

Permalänk
Medlem

Har köpt någon enstaka produkt som man använder relativt infrekvent tillsammans med grannen. Han har köpt något annat.
Kanske inte är en lösning för alla, men just här fungerar det fint.

Visa signatur

Speldator :[I] AMD 5600X - 16GB fläskigt ram - AMD 580RX - AOC 32" Wide
HTPC : i5 3450S - 8GB G.Skill - Streacom F8

Permalänk
Skrivet av medbor:

Tänkte droppa en bra filosofi här:
Köp den billigaste varianten av verktyget du behöver just nu, om det går sönder ska du köpa det bästa du har råd med

2st problem. När verktyget går sönder så kan man skada sig. Verktyget kan skada saker. Jag är nästan för att alla hylsor som inte är 6 kant hylsa borde förbjudas. De flesta konsumenter köper dock skithylsor som bara förstör muttrar.

Sedan beroende på olika redskap kan kvaliten bli olika bra..

Jag själv köper dock ofta billiga saker för de brukar komma bort. Jag är på för många olika ställen och måste hela tiden lämna saker mitt i. Jag börjar skruva någonstans, folk gapar och skriker att jag måste skruva någon annanstans direkt genast, när man sedan kommer tillbaka om 2 veckor. Ja, var tusan är verktygen?

Permalänk
Medlem

Jag har använt i jobbet
Festool - överlägsen vid snickerier, sjukt mycket tillbehör
Bosch blå och grön - båda helt okej
Makita proppmaskin - orkade inte hela dagar med proppning, brann upp inom 2 veckor
Hilti - överlägsen prestanda både med borrar och verktyg, deras allround tigersågs blad är otroligt bra för rostfritt kontra alla andra märken jag använt.

Dewalt och milwaukee - väldigt tunga maskiner dock bra.

Panasonic - helt okej, samma klass som bosch

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

2st problem. När verktyget går sönder så kan man skada sig. Verktyget kan skada saker. Jag är nästan för att alla hylsor som inte är 6 kant hylsa borde förbjudas. De flesta konsumenter köper dock skithylsor som bara förstör muttrar.

Sedan beroende på olika redskap kan kvaliten bli olika bra..

Jag själv köper dock ofta billiga saker för de brukar komma bort. Jag är på för många olika ställen och måste hela tiden lämna saker mitt i. Jag börjar skruva någonstans, folk gapar och skriker att jag måste skruva någon annanstans direkt genast, när man sedan kommer tillbaka om 2 veckor. Ja, var tusan är verktygen?

Beror såklart på vad man ska göra med verktygen och om man gör hemmafix eller professionellt. Jobbar man med det är ju ofta priset på verktygen inte ett problem, snarare tiden och att kunna fixa saker på plats utan återbesök

Men köper man de billiga sakerna så blir de ganska snart utbytta till bättre grejer och dessa problem försvinner ganska fort. Att stå utan hylsor eller med ett par dåliga så väljer jag 100% av tiden att ha hylsor alls, svårt att göra något alls annars. Har jag dragit sönder den tionde muttern så köper jag andra till nästa gång, svårt att veta innan man köper sitt första set om man ens behöver hylsorna, eller hur ofta de kommer användas när man precis börjar

Filosofin passar bäst på områden som man precis ska börja med, eller utforska nya delar, sen löser det sig självt

Permalänk
Medlem
Skrivet av MoNkeY-05:

Har köpt någon enstaka produkt som man använder relativt infrekvent tillsammans med grannen. Han har köpt något annat.
Kanske inte är en lösning för alla, men just här fungerar det fint.

En bra sak på det temat kan vara att man ser till att köpa samma märke som grannen/släkten/vännen, lättare att dela tillbehör eller låna ett batteri när det behövs

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Beror såklart på vad man ska göra med verktygen och om man gör hemmafix eller professionellt. Jobbar man med det är ju ofta priset på verktygen inte ett problem, snarare tiden och att kunna fixa saker på plats utan återbesök

Men köper man de billiga sakerna så blir de ganska snart utbytta till bättre grejer och dessa problem försvinner ganska fort. Att stå utan hylsor eller med ett par dåliga så väljer jag 100% av tiden att ha hylsor alls, svårt att göra något alls annars. Har jag dragit sönder den tionde muttern så köper jag andra till nästa gång, svårt att veta innan man köper sitt första set om man ens behöver hylsorna, eller hur ofta de kommer användas när man precis börjar

Filosofin passar bäst på områden som man precis ska börja med, eller utforska nya delar, sen löser det sig självt

Jag jobbar som hantverkare och chefer tycker oftast de billigast är mest prisvärda men både med hylsor, sds och borrar så håller oftast de dyrare 10x så länge och blir då 50% total kostnad kontra de billigare för att utgöra samma arbete.

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Jag jobbar som hantverkare och chefer tycker oftast de Billigast är mest prisvärda men både med hylsor, sds och borrar så håller oftast de dyrare 10x så länge oxh blir då 50% kontra de billigare för att utgöra samma arbete.

Borrar slipar man själv i alla fall, det gör priset på borren nästan irrelevant

Som sagt: när den billiga går sönder köp den bästa du har råd med…

Nästan som att ni bara läste första halvan

Permalänk
Skrivet av medbor:

Tänkte droppa en bra filosofi här:
Köp den billigaste varianten av verktyget du behöver just nu, om det går sönder ska du köpa det bästa du har råd med

På så sätt har man tillgång till så många bra verktyg man behöver och vill ha, men utan att spendera för mycket och köpa för bra saker

Första gången eller om det är bara en gång kan man såklart låna eller hyra (typ slipa golv), men oftast bättre att köpa

Själv köper jag nästan uteslutande på Jula (Meec)/Biltema, och är väldigt nöjd för det mesta, inte totalt skräp (faktiskt bra kvalitet oftast) och lågt pris. Har inte slitit ut mer än några förbrukningsvaror som batterier hittills

Lidl har förvånansvärt bra grejer, har en del därifrån med, men kan inte fixa eller köpa när man behöver utan blir låst av deras schema med veckovaror, så försvårar att köpa vid behov och man kan lätt stå utan

Har man använt kvalitetsverkyg så vill man inte ta i sådan grejer
Dessutom är det miljöförstörande produkter (låg livslängd, inga reservdelar, tillverkade i en dålig arbetsmiljö under usla förhållanden), annars tycker jag de är bra

Permalänk
Medlem

Biltemas verktyg med 10års garanti fungerar oftast toppen.

Jula kör nu för tiden typ samma leverantör som biltema på mycket.

Saker där det är värt att satsa på kvalitet (inte samma sak som pris) är de komponenter som överför kraften från dig/maskin till godset. Det bästa exemplet är typ gängtappar.

Har gängat massor med billiga tappar och det fungerar oftast helt OK men när det kommer till tjockare gods och knepigare material så är det en fröjd att plocka fram dormer-tapparna.

Men då är det 200-500:- per gängtapp. Samtidigt får man en hel sats för 199:- på de flesta varuhusen om man nöjer sig med billiga märken. Så en bra kombo är ett billigare kitt och sen kompletterar man med bättre tappar i de dimenssioner man använder oftast och som går sönder.

Lite mer konkret förslag till hemmapularna/halvproffsen (dvs de som inte använder sin hilti till att bila betong 8h om dagen 5ggr i veckan). Raddar upp det jag kommer på på rak arm.

Biltema: Nycklar, hylsor, spärrskaft (med tillbehör), släggor.

Skruvmejslar/bits:
Wera, Wiha, Bosch pro (mycket bra fasta bits till tex altanbygge osv).

Maskiner:
Makita/Blå Bosch är väldigt bra för pengarna.
Ryobi, sådär, de är helt OK men den största styrkan är att man kan hitta väldigt billiga batterier och de har ett stort ekosystem.

Borrar:
SDS Plus - Makita Nemesis eller Bosch 7x.
Biltema har en likadan variant (4 skär) som är billigare men man får kolla lösningarna av skären bara. Många dåliga lödningar.
Annars duger Bosch vanliga finfint.

Bosch Kobolt är väldigt bra till metall.
Biltema hade en billig och jättebra kobolt-sats tidigare.

Men till metall hade jag hållt mig till Bosch Pro borrarna i dagsläget sett till pris/prestanda.

Dormer tar vi som en separat notis... Dom är ju helt toppen men de kostar så mycket så de är overkill för hemmapularen.

Gängtappar/snitt:
Dormer om du ska gänga knepiga/tjocka saker.
Tex ska du gänga något i hjulnavet på din ända bil så köp dormer innan du börjar och blir utan bil.

Annars fungerar faktiskt biltemas tappar/snitt ganska ok till vanliga saker. De kanske inte är varje dag gemene man gängar 10mm i gjutjärn.

Lim/fog:
Trälim - Cascol
Fog - Sika(flex)

Skruv:
Grabber är prisvärda och bra.
Dock svårt att slå julas pris om man bara vill ha C4 skruv. 200-300:- för 600 skruv typ.

Byggmax har bra pris på skruv/bult/mutter i lösvikt.
Dock ganska begränsat utbud mot tex swedol men de kostar typ 1/4 också.

Tänger:
Knipex - i princip omöjliga att slå.

Men med de sagt så fungerar Biltema osv fint om man bara vill ha en polygrip och en avbitartång hemma.
Bultsax så duger också biltema osv fint.

Sågar:
Bahco fungerar fint och ligger bra till prismässigt.
Sen har vi japansågarna och då blir de knepigare. De flesta japanska tillverkarna är bra faktiskt. Vanliga västerländska tillverkare som gör något japan-inspirerat bli sällan jättebra.

Hantverksknivar:
Mora är ypperliga för pengarna man ger.

Fällknivar/multiverktyg:
Victorinox och Leatherman är bra båda två. Har "en del" av båda och tycker att Victorinox är trevligare.
Gerber har en del saker som är bra men överlag så gillar jag dem inte av erfarenhet. Gerbers Armbar Drive är toppen!

Benchmade gör bra saker men är lite överhajpade som mycket av det amerikanska.

Spyderco är det väl inget fel på i sig men har aldrig gillat dem.

QSP (D2) knivarna är nog bland de bästa man kan få billigt om man letar efter en ren fällkniv.

Fällkniven är ju toppen om man ska ut i skogen och ha sig men då springer priset iväg.

Yxa:
Gränsfors, haha vågar man säga något annat kostar därefter också.
Fiskars yxor är faktiskt ruskigt bra för pengarna. Rekomenderar dem starkt. Så pass billiga och bra att man nästan inte kan motivera att köpa något annat.

Sekatörer:
Nu kommer entusiasterna skrika japanska märken...
Felco är överskattat och det finns bättre men nu är vi inne på proffs/yrkesmässigt bruk.
Fiskars sekatör med rullande handtag är helt outstanding.
Det är just det rullande handtaget som är hela grejen!

Är det någon som vill ha mer specifika tips osv så är det bara att säga till/fråga!

Permalänk
Medlem

Jag snickrar en hel del både hemma, på sommarstugan och lite extra åt en snickare. Min absoluta favoritmaskin som är otroligt smidig och jag använder konstant är Festool HKC55 med en FSK-skena. Använder i stort sett aldrig kap o gersågen efter att jag skaffade den.

Visa signatur

Desktop Intel Q6600 | Gigabyte P35-DS4 | Corsair XMS2-6400 2x2048MB | Leadtek 8800 GTS(G92) | Corsair HX-520W | Thermalright Ultra-120 eXtreme | Intel X25-M G2 80GB | HP w2207 | Antec P182 |
HTPC Athlon X2 250 | Gigabyte 785GMT-UD2H | Corsair XMS3-12800 2x2048 | Antec Earthwatts 380W | Antec NSK2480 | Scythe Ninja Mini Rev B

Permalänk
Medlem
Skrivet av Igelkott:

Jag slår ett slag för Festool's dammsugare. Visst finns det alternativ, men inga som är billigare. Bypassmotorn är helt outstanding.

Vid det här laget har jag tre st. Åtminstone två av dem är mina mest använda och älskvärda verktyg. Den tredje kanske kommer top 10.

Bor du ett 100rums palats med 25 bils garage osv?
För annars så lär man ju inte behöva tre st dammsugare.

Skrivet av lillaankan_i_dammen:

2st problem. När verktyget går sönder så kan man skada sig. Verktyget kan skada saker. Jag är nästan för att alla hylsor som inte är 6 kant hylsa borde förbjudas. De flesta konsumenter köper dock skithylsor som bara förstör muttrar.

Skade aspekten bör man ju tänka på ja.
Men "12 kants hylsor" har sina användningsområden.
Som tex när det är en 12kants skalle/mutter, visst ganska ovanligt men om det inte fanns 12kants hylsor så är man ju SOL.

Sen finns det ställen där det är extremt trångt där 12kants hylsa kan göra det möjligt att lossa/skruva i en bult/mutter medans en 6kants ej hade det.
Har själv varit med om det ett par gånger.
Men överlag så bör man ju använda 6kants hylsor och då helst dom med runda hörn som hjälper till ganska mycket mer för att ej runda av skallen/muttern.

Sen mina favorit verktyg är dessa.
En bra kniv som håller bra men inte är för dyr samtidigt och det finns då två.
En vanlig billig morakniv helst med träskaft som tex några av dessa https://classic.prisjakt.nu/produkt.php?j=2830292,5677297,619...

En fällkniv är enligt mig bättre att bära med sig och då finns det ju en del olika låsmekanismer.
Det bästa där enligt mig är AXIS Lock som är mest känt från Benchmade som är väldigt bra knivar med bra rykte men kostar en hel del.
Tex en av dessa https://classic.prisjakt.nu/produkt.php?j=258783,258765,35517...
Men som sagt ganska dyra.

Ganzo använder sig av samma typ av lås och är rätt billiga och skillnaden är långtifrån lika stor som prisskillnaden, dvs dom är väldigt prisvärda.
Har själv en Ganzo Firebird F753M1
Och valde den av två anledningar.
1, Storleken den är lika lång som min hand är bred så den är så liten som möjligt men samtidigt ligger i hela handen, kortare och den blir genast mindre skön att använda.

2, Den är en av deras senaste knivar (i alla fall vid mitt köp).
För deras tidigare knivar med denna typ av lås fick lite sämre betyg när man läser runt, dvs det tog dom några försök att få till låset bra.
Så vid eventuellt köp ha koll på detta så du köper en av dom nyare, detta kan göras genom deras blogg och det står lite om att låsen är förbättrade med dom nyare knivarna.
Och JA det finns många av dom äldre ute i butikerna fortfarande så se upp!

Längd på kniven är mindre viktigt vid ej fällbara enligt mig.
Har två riktigt gamla mora knivar som har 125mm och 160mm långt blad, dessa är dom mest använda dels då dom ligger på två olika ställen inom armslängd hela tiden.
Men att bära dom i fickan är ju inte direkt lämpligt

Bladets metall är ju en rätt viktigt egenskap på knivar.
Och det finns ju dom som rostar/är mjuka o tappar skärpa fort/hårda som håller skärpa länge osv.
För min del är detta mindre viktigt att dom inte rostar som mina moraknivar kan vara skönt men är samtidigt ingen stor sak då dom bara används inne.
Och ju hårdare material desto jävligare är det att få till en bra skärpa om man slipar kniven, och till idioter som jag som har alla möjliga knivslipar som tex en worksharp men kan inte få till en bra skärpa på många knivar vad jag en gör.
Dom enda som går rätt bra o slipa är dom mjukare materialen som tex 440c i den ganza kniv jag har.

Sidavbitare MEN inte dom vanliga utan platt sidavbitare som mer är till för elektronik men är mycket bättre till myckewt annat med.
Som tex klippa av buntband som med en vanlig sidavbitare ger en skarp utstickande flärp som går att riva upp sig rätt bra på.
Med en platt sidavbitare så får man INTE detta.
Tex en av dessa men prisjakt hade dåligt med dom så en del dyra, har själv knipex billiga som funkar helt ok.
https://classic.prisjakt.nu/produkt.php?j=5962432,6014605,596...

Skruvmejslar så gillar jag bitsmejslar.
Dessa (eller nåt liknande) med en mindre bits än dom vanliga men långa (finns korta med) är fantastiskt till elektronik osv där en vanlig bitshållare är för tjock och längden är ofta rätt bra och ha med.

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!

Permalänk
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Jag själv har funderat på den ultimata datanörd väskan med innehåll, men det känns som för en annan tråd. Sedan finns det olika typer av datanördar.
Jag själv hade med en nätadapter 2-24v med ca 10st DC-pluggar i väskan och ute på en plats när jag behövde precis detta. Självklart hittade jag en DC-plugg som passade helt perfekt yttermåttet, men den inre pinne var smalare.
-Slutsats, man kan lika väl gå naken till ställen. För man ska alltid ha det man inte har med sig.

Hade med en nätadapter med varierande volt den kunde kräma ut 200w och hade en liten inbyggd fläkt men den verkar vara omöjlig att hitta igen. Har redan bränt 2 orginal nätadaptrar på 240w då jag sitter i soffan och spelar så inte undra på att dom blir grillade då dom ligger i soffan med.

Visa signatur

Laptop Asus G18 (G814JZ-N6034W)
Intel Core i913980HX 24 st kärnor ((8P 5.6GHz + 16E 2.2GHz) Antal trådar 32 st
Nvidia GeForce RTX 4080 2330 MHz12 GB, TDP 175w
Ram 32 GB, ((2 x 16GB))DDR5 SO-DIMM (4800 MHz)

Permalänk
Inaktiv

Jag har några regler,

Batterimaskiner: Milwaukee
Mätning: Mitutoyo
Riktiga verktyg: Tengtools
Småpill: iFixit

Permalänk
Medlem

Rolig tråd då jag är fruktansvärt intresserad av verktyg och maskiner, köper nästan verktyg oftare än jag handlar på ica. Satsar på kvalitet, har köpt alldeles för mycket billigt skit som varenda gång slutar med att det byts ut mot riktiga grejer.

De flesta batterimaskiner jag har är Milwaukee. Gällande nätdrivet är jag däremot inte lika märkeskåt, köper det som verkar bäst varesig det är Milwaukee, Makita, Bosch etc.

Handverktyg föredrar jag äldre saker såsom gamla Bahco (allra helst märkt BA Hjorth & Co) och andra svensktillverkade prylar. Nytt blir det bla Biltema med 10 års garanti, Wera och Knipex.

Mer bastanta maskiner typ pelarborr föredras även där äldre saker, tex Arboga. Gällande skruvstycken kör jag mestadels Söderfors.

Visa signatur

i7 3770K @4.5 Ghz | MSI Z77-S01 | Radeon HD 6850 | Sandisk 120GB SSD | 8GB 1866Mhz Corsair Vengeance

Permalänk
Medlem

Mitt bästa tips till hemmasnickaren (typ nivå altanbygge, staket o fasad): Skaffa en slagskruvdragare om du inte har en än! Dina handleder kommer tacka dig.

Och lövblåsare är kul saker

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem
Skrivet av talonmas:

Mitt bästa tips till hemmasnickaren (typ nivå altanbygge, staket o fasad): Skaffa en slagskruvdragare om du inte har en än! Dina handleder kommer tacka dig.

Och lövblåsare är kul saker

Men dina öron kommer hata dig 😂

Permalänk

Mitt bästa tool-tip är såklart TOOL:
https://www.youtube.com/watch?v=FssULNGSZIA

(jag hittar ut själv...)

Visa signatur

Odla hemma, odla borta.

Permalänk
Medlem

Vad för verktyg man behöver, nivå och märke, beror ju helt på hur ofta de ska användas och till vad.

Mitt personliga behov är 90-95 procent båt, 4-5 procent bil, och resten få procenten blir strögrejer hemma i lägenheten.
De flesta verktyg jag har kommer från Biltema. De har nästan utan undantag funkat väldigt bra, under många år. Olika tänger, nycklar, mejslar, sågar, filteravdragare, filar, borr, bitsatser, skjutmått, popnittänger, m m. Även multimetrar av olika slag. Så kallat "multiverktyg" från Biltema har också funkat fint, men ett dyrare är säkert tystare och vibrerar mindre. Så lite som jag använder det kan jag leva med det.

Batteridriven skruvdragare/borrmaskin köpte jag från Ryobi. Väldigt nöjd efter två båtfixsäsonger med den.

Har ett iFixit Pro för finliret, men den är jag faktiskt lite besviken på. Bitsen och hållaren är inte magnetiserade, vilket gör det mycket svårare att jobba med små skruvar i trånga utrymmen. En grov designmiss, men alternativen är få, och jag har redan kitet, så det får gå.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Vad för verktyg man behöver, nivå och märke, beror ju helt på hur ofta de ska användas och till vad.

Mitt personliga behov är 90-95 procent båt, 4-5 procent bil, och resten få procenten blir strögrejer hemma i lägenheten.
De flesta verktyg jag har kommer från Biltema. De har nästan utan undantag funkat väldigt bra, under många år. Olika tänger, nycklar, mejslar, sågar, filteravdragare, filar, borr, bitsatser, skjutmått, popnittänger, m m. Även multimetrar av olika slag. Så kallat "multiverktyg" från Biltema har också funkat fint, men ett dyrare är säkert tystare och vibrerar mindre. Så lite som jag använder det kan jag leva med det.

Batteridriven skruvdragare/borrmaskin köpte jag från Ryobi. Väldigt nöjd efter två båtfixsäsonger med den.

Har ett iFixit Pro för finliret, men den är jag faktiskt lite besviken på. Bitsen och hållaren är inte magnetiserade, vilket gör det mycket svårare att jobba med små skruvar i trånga utrymmen. En grov designmiss, men alternativen är få, och jag har redan kitet, så det får gå.

Märkligt, har 4st iFixit Pro kit som används på jobb och samtliga är magnetiska.

Permalänk
Medlem

Under min tid som rivare så blev jag väldigt svag för att man kör med en rejäl väska med stadigt botten som rymmer det viktigaste.
Min regel är att inga verktyg ska "ligga ner" i botten så man behöver rota, utan allt ska vara klart synligt och lätt att ta fram.

Nu bor jag i min lilla lägenhet och har inte så stor nytta av grova verktyg precis, men jag har det jag behöver.
En slagskruvdragare visade sig vara otroligt händigt för mig som helst inte vill ha massa olika dragare.
Med den kan jag både byta hjul på bilen, skruva och till och med borra med rätt teknik. För grovjobb så åker slagborren fram dock.
Ett koben / kofot är ett måste för mig, jag har en förkärlek till dom efter mina år med rivning. En man och ett koben kan göra hela skillnaden. Look at Gordon Freeman!

Men givetvis är det viktigt att tänka på vikten så gott man kan. Lite mindre verktyg används och poängen är ju att det ska vara hyfsat lätt att slänga väskan på axeln och kunna gå en bit... Men jo, rätt så tung blev den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kelzzor:

Märkligt, har 4st iFixit Pro kit som används på jobb och samtliga är magnetiska.

Ok? Det finns inte ett uns av magnetism i mitt kit i alla fall. Kanske olika tillverkningsserier?

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Ok? Det finns inte ett uns av magnetism i mitt kit i alla fall. Kanske olika tillverkningsserier?

De har ju livstids garanti, så reklamera?

Visa signatur

Fractal Define 7 | Seasonic Prime Titanium 850W | ROG STRIX B550-E GAMING | AMD Ryzen 7 5800X3D | Thermalright TRUE copper w. 2x Noctua NF-A12x25 | 32GB TridentZ RGB 3600C16 | Asus GeForce RTX 4090 TUF Gaming OC | Samsung 980 Pro 1Tb | Samsung 970 EVO 1Tb | 2x Samsung 850 EVO 1Tb @ RAID1 | Samsung 870QVO 4Tb | Acer Predator X34

Permalänk
Medlem
Skrivet av shugge:

De har ju livstids garanti, så reklamera?

Vem orkar med sånt? Flera år sen jag köpte och minns inte ens var.

Jag läste ändå när jag hade skaffat det och upptäckte magnetlösheten, att det stod att de inte var magnetiska. Så jag accepterade det.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Vem orkar med sånt? Flera år sen jag köpte och minns inte ens var.

Jag läste ändå när jag hade skaffat det och upptäckte magnetlösheten, att det stod att de inte var magnetiska. Så jag accepterade det.

Nä, det är ju upptill dig 🙂 alternativet är annars att skaffa en sån här om du vill magnetisera den du har: https://www.inet.se/produkt/6905156/ifixit-magnetizer-demagne...

Visa signatur

Fractal Define 7 | Seasonic Prime Titanium 850W | ROG STRIX B550-E GAMING | AMD Ryzen 7 5800X3D | Thermalright TRUE copper w. 2x Noctua NF-A12x25 | 32GB TridentZ RGB 3600C16 | Asus GeForce RTX 4090 TUF Gaming OC | Samsung 980 Pro 1Tb | Samsung 970 EVO 1Tb | 2x Samsung 850 EVO 1Tb @ RAID1 | Samsung 870QVO 4Tb | Acer Predator X34