Permalänk

Byta fläkt till nätaggregat

jag har ett nätagg som heter Spire ATX-420W-PFC-N-PSU.
det låter mycket och jag har testat att ta isär det och gjort rent det från damm men fläkten låter ändå.
fläkten är en 12v och den har en svart och en röd kabel. går det att få tag på en ny fläkt så jag kan byta?

Permalänk
Medlem

Det borde gå att byta till mer eller mindre vilken fläkt som helst, men man ska aldrig öppna upp ett nätagg om man inte vet vad man gör. Det är LIVSFARLIGT!

Visa signatur

Fractal Define 7 | Seasonic Prime Titanium 850W | ROG STRIX B550-E GAMING | AMD Ryzen 7 5800X3D | Thermalright TRUE copper w. 2x Noctua NF-A12x25 | 32GB TridentZ RGB 3600C16 | Asus GeForce RTX 4090 TUF Gaming OC | Samsung 980 Pro 1Tb | Samsung 970 EVO 1Tb | 2x Samsung 850 EVO 1Tb @ RAID1 | Samsung 870QVO 4Tb | Acer Predator X34

Permalänk
Medlem

Som tidigare sakt kan det fortfarande vara dödlig ström i ett nätagg det måste ligga länge innan du pillar. Jag hade köpt ett nytt kvalitetsnätagg.

Visa signatur

Fractal r4 5volt. Amd 965 3.4 ghz Noctua DH 14 Asus M4N68T LE
Ssd diskar Samsung 850pro/intel 730 /320 Crucial m4 /8 tb mx500
Nätagg Corsair vx 450 = Seasonic m12d

Permalänk
Skrivet av shugge:

Det borde gå att byta till mer eller mindre vilken fläkt som helst, men man ska aldrig öppna upp ett nätagg om man inte vet vad man gör. Det är LIVSFARLIGT!

jag kopplade ur det från datorn först

Permalänk
Medlem
Skrivet av Glossy White:

jag kopplade ur det från datorn först

Kan (lär) fortfarande vara ström i det trots att det är urkopplat.

Jag hade köpt ett nytt nätagg, "Spire 420W" låter som ett billigt OEM-nätagg och därmed inget jag hade potentiellt riskerat livet över att laga.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Skrivet av MinscS2:

Kan (lär) fortfarande vara ström i det trots att det är urkopplat.

Jag hade köpt ett nytt nätagg, "Spire 420W" låter som ett billigt OEM-nätagg och därmed inget jag hade potentiellt riskerat livet över att laga.

fattar inte hur det kan vara så farligt när det är helt urkopplat..men men då blir det ett nytt nätagg

Permalänk
Medlem
Skrivet av Glossy White:

fattar inte hur det kan vara så farligt när det är helt urkopplat..men men då blir det ett nytt nätagg

För att kapacitorerna kondensatorerna håller laddning väldigt länge trots att nätagget har varit urkopplat.

Visa signatur

Fractal Define 7 | Seasonic Prime Titanium 850W | ROG STRIX B550-E GAMING | AMD Ryzen 7 5800X3D | Thermalright TRUE copper w. 2x Noctua NF-A12x25 | 32GB TridentZ RGB 3600C16 | Asus GeForce RTX 4090 TUF Gaming OC | Samsung 980 Pro 1Tb | Samsung 970 EVO 1Tb | 2x Samsung 850 EVO 1Tb @ RAID1 | Samsung 870QVO 4Tb | Acer Predator X34

Permalänk
Medlem
Skrivet av shugge:

För att kapacitorerna håller laddning väldigt länge trots att nätagget har varit urkopplat.

*kondensatorer

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Glossy White:

fattar inte hur det kan vara så farligt när det är helt urkopplat..men men då blir det ett nytt nätagg

Är väl att man kan få en kyss av kondensatorerna om det är ström kvar i dom. Dom håller laddning även utan kontakten i.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nioreh83:

*kondensatorer

Ja, tänkte caps 😅

Visa signatur

Fractal Define 7 | Seasonic Prime Titanium 850W | ROG STRIX B550-E GAMING | AMD Ryzen 7 5800X3D | Thermalright TRUE copper w. 2x Noctua NF-A12x25 | 32GB TridentZ RGB 3600C16 | Asus GeForce RTX 4090 TUF Gaming OC | Samsung 980 Pro 1Tb | Samsung 970 EVO 1Tb | 2x Samsung 850 EVO 1Tb @ RAID1 | Samsung 870QVO 4Tb | Acer Predator X34

Permalänk
Medlem

Om man trycker på datorns Power knapp efter att man dragit ur 230v sladden, så laddas kondensatorerna ut.
Ska troligen vara lugnt att byta fläkt, som jag misstänker sitter med en kontakt?
Och inte är lödad fast.

Visa signatur

New. I7 11800h undervolt, RTX3070max-P, 1080p 300hz, 16GB Samsung 3200@3500cl20, 1+1TB nvme.
-
Old. I7 8750h undervolt, gtx1070 undervolt, 1440p 144hz, 16GB Corsair 2666, 1TB MP510 nvme.
-
Older. Intel I7 3610qm, Amd7970m, 8GB Kingston HyperX 1600mhz, 500GB Samsung 850 ssd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PelleRell:

Om man trycker på datorns Power knapp efter att man dragit ur 230v sladden, så laddas kondensatorerna ut.
Ska troligen vara lugnt att byta fläkt, som jag misstänker sitter med en kontakt?
Och inte är lödad fast.

Som sagt inte värt att riskera livet om man inte vet vad man sysslar med.

Visa signatur

Fractal Define 7 | Seasonic Prime Titanium 850W | ROG STRIX B550-E GAMING | AMD Ryzen 7 5800X3D | Thermalright TRUE copper w. 2x Noctua NF-A12x25 | 32GB TridentZ RGB 3600C16 | Asus GeForce RTX 4090 TUF Gaming OC | Samsung 980 Pro 1Tb | Samsung 970 EVO 1Tb | 2x Samsung 850 EVO 1Tb @ RAID1 | Samsung 870QVO 4Tb | Acer Predator X34

Permalänk
Medlem
Skrivet av PelleRell:

Om man trycker på datorns Power knapp efter att man dragit ur 230v sladden, så laddas kondensatorerna ut.
Ska troligen vara lugnt att byta fläkt, som jag misstänker sitter med en kontakt?
Och inte är lödad fast.

Absolut inte ett säkert sätt.
Du har 400v kondingar som kan hålla spänning flera minuter efter "urladdning".
Plus att kondensatorer har en förmåga att återhämta sin laddning över tid (dielectric absorption).
Så du kan kortsluta/ladda ur för att en stund senare åter ha en spänning över polerna.

Så ett motstånd mellan polerna på högspännings kondensatorerna är att rekommendera om man nu måste vara och pillra i ett nätagg.

Permalänk
Skrivet av shugge:

Som sagt inte värt att riskera livet om man inte vet vad man sysslar med.

Skrivet av Svensktiger:

Absolut inte ett säkert sätt.
Du har 400v kondingar som kan hålla spänning flera minuter efter "urladdning".
Plus att kondensatorer har en förmåga att återhämta sin laddning över tid (dielectric absorption).
Så du kan kortsluta/ladda ur för att en stund senare åter ha en spänning över polerna.

Så ett motstånd mellan polerna på högspännings kondensatorerna är att rekommendera om man nu måste vara och pillra i ett nätagg.

då är det inte värt det för jag är ingen expert. blir ett nytt billigt. det jag har nu har ändå hållt 10 år

Permalänk
Medlem

@Glossy White, förutsatt du vet vad du gör, ja du kan byta fläkten.

Du behöver samma storlek du redan har, om det är en enklare variant där man bara har svart och röd kabel behöver man bara två ledare från fläkten. Man bör byta mot en som har samma volt och amper (så nära som möjligt). Tror de flesta fläktar numera har tre kablar, för varvtalsreglering. Osäker för det var ett bra tag sedan jag bytte fläkt i ett nätagg. Numera behöver man det sällan eftersom kvaliten är mycket bättre på fläktarna och dom håller mycket längre.

Eftersom nätagget är 10år skulle jag inte bry mig, det du kan göra som är en mycket enkel åtgärd ifall du vill behålla nätaget men tycker att fläkten låter. Prova montera loss fläkten (låt den sitta fast med kablarna i kretskortet) och öppna upp axeln för att komma åt lagret och smörj med t.ex. symaskinsolja. Det kan hjälpa mycket för att få bort det värsta oljudet.

Permalänk
Skrivet av DennisOlof:

@Glossy White, förutsatt du vet vad du gör, ja du kan byta fläkten.

Du behöver samma storlek du redan har, om det är en enklare variant där man bara har svart och röd kabel behöver man bara två ledare från fläkten. Man bör byta mot en som har samma volt och amper (så nära som möjligt). Tror de flesta fläktar numera har tre kablar, för varvtalsreglering. Osäker för det var ett bra tag sedan jag bytte fläkt i ett nätagg. Numera behöver man det sällan eftersom kvaliten är mycket bättre på fläktarna och dom håller mycket längre.

Eftersom nätagget är 10år skulle jag inte bry mig, det du kan göra som är en mycket enkel åtgärd ifall du vill behålla nätaget men tycker att fläkten låter. Prova montera loss fläkten (låt den sitta fast med kablarna i kretskortet) och öppna upp axeln för att komma åt lagret och smörj med t.ex. symaskinsolja. Det kan hjälpa mycket för att få bort det värsta oljudet.

om jag vet vad jag gör? jag frågar här för jag inte vet hur jag ska göra och behöver hjälp.
ja det är en med 2 kablar, en svart och en röd.
flera säger att det är farligt att öpnna ett nätagg för att man kan få ström i sig, så vette tusan.
just nu låter fläkten nästan ingenting. det slutade när datorn hade vart på ett tag men så har det inte vart på några dagar.
jag kunde tidigare låta datorn vara på en stund så slutade fläkten låta men som sagt, sista gångerna har den vägrat sluta skrika.
så fort jag stänger av datorn och den har vart av en stund så skriker nätagget så fort jag slår på datorn. när den låter som mest så snurrar fläkten knappt någonting. om jag har datorn avstängd och snurrar på fläkten för hand så kommer samma ljud.
men om man kan smörja den så vore ju det bra men som sagt..om det är farligt så vill jag inte

Permalänk
Medlem

Håller inte med flera här i tråden. Även om det är väldigt riskfullt att peta på kretskort med kondisar så är det här inte fallet. TS ska bara byta fläkt.
Bara att ta av locket som fläkten vanligtvis sitter i och klippa dess kablar och skarva med nya fläktens röda och svarta. (Tejpa den gula bara så den inte kommer i kontakt med något annat)
Eftersom psu fläktars kontakter vanligtvis sitter fastlöda tror jag du gör bäst att klippa, nära fläkten helst då den bara är att slänga

Men många här har faktiskt rätt i att ett gammalt 420w agg kanske kan vara värd en uppgradering.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DennisOlof:

@Glossy White, förutsatt du vet vad du gör, ja du kan byta fläkten.

Du behöver samma storlek du redan har, om det är en enklare variant där man bara har svart och röd kabel behöver man bara två ledare från fläkten. Man bör byta mot en som har samma volt och amper (så nära som möjligt). Tror de flesta fläktar numera har tre kablar, för varvtalsreglering. Osäker för det var ett bra tag sedan jag bytte fläkt i ett nätagg. Numera behöver man det sällan eftersom kvaliten är mycket bättre på fläktarna och dom håller mycket längre.

Eftersom nätagget är 10år skulle jag inte bry mig, det du kan göra som är en mycket enkel åtgärd ifall du vill behålla nätaget men tycker att fläkten låter. Prova montera loss fläkten (låt den sitta fast med kablarna i kretskortet) och öppna upp axeln för att komma åt lagret och smörj med t.ex. symaskinsolja. Det kan hjälpa mycket för att få bort det värsta oljudet.

Skulle personen inte rekommendera att försöka "fixa" gamla fläktar, har försökt det vid flera tillfällen men det har alltid blivit värre

Permalänk
Medlem

Köp en ny. Lev väl.

Visa signatur

7800X3D
4090 G OC

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av tankjunior:

Håller inte med flera här i tråden. Även om det är väldigt riskfullt att peta på kretskort med kondisar så är det här inte fallet. TS ska bara byta fläkt.
Bara att ta av locket som fläkten vanligtvis sitter i och klippa dess kablar och skarva med nya fläktens röda och svarta. (Tejpa den gula bara så den inte kommer i kontakt med något annat)
Eftersom psu fläktars kontakter vanligtvis sitter fastlöda tror jag du gör bäst att klippa, nära fläkten helst då den bara är att slänga

Men många här har faktiskt rätt i att ett gammalt 420w agg kanske kan vara värd en uppgradering.

Men risken ligger ju i att man kan komma åt något utöver det man tänkt byta. Risken ligger inte i själva fläktkontakten eller fläkten - såklart.
Man kan skada sig på andra delar - för att man inte är riskmedveten. Vilka lödställen på kretskortet ska man absolut inte ta på? Vilka komponenter är de man inte ska ta på?
Hur länge ska man låta nätagget ligga innan det kan anses vara säkert?
Det här behöver man ju ha ett hum om för att kunna agera riskmedvetet.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

Bra läsning. Jag har bytt fläkt på ett XFX-agg för några år sedan och det gick utan problem, men jag tänker ju inte göra det igen.

Visa signatur

MSI B450 | Ryzen 7 5800X3D, Hyper 212 EVO | 16GB 3600MHz | GTX 1070 | Seasonic 750w | Asus MG279Q | Sony MDR-1A

Permalänk
Rekordmedlem

Primärkondensatorn kan vara laddad till 230V x sgr2 och den behöver inte alls påverkas av att man slår av och på datorn med nätanslutningen bortkopplad men den ska i normala fall ha en resistor som laddar ur den men ibland fuskas det och ibland går resistorer sönder så man bör verkligen förvissa sig om att den är spänningslös om det inte är så pass kapslat att man inte kan nå någon del som är spänningsförande vid normalt bruk,datornätdelar är oftast inte så pass kapslade.

Ska man göra nått inuti en switchad nätdel så bör man ha så pass bra kunskaper om hur de funkar att man kan mäta och försäkra sig om att de är spänningslösa och kan man inte det ska man inte chansa.

I övrigt är det troligen rätt lätt att byta själva fläkten men ta inga risker med kondingar som laddas av nätspänning för de kan lagra ganska mycket energi och med så hög spänning att den kan vara farlig.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Men risken ligger ju i att man kan komma åt något utöver det man tänkt byta. Risken ligger inte i själva fläktkontakten eller fläkten - såklart.
Man kan skada sig på andra delar - för att man inte är riskmedveten. Vilka lödställen på kretskortet ska man absolut inte ta på? Vilka komponenter är de man inte ska ta på?
Hur länge ska man låta nätagget ligga innan det kan anses vara säkert?
Det här behöver man ju ha ett hum om för att kunna agera riskmedvetet.

Det är just det jag menar med att fixa fläkten. I de nätagg med fläkt undertill jag meckat med så är fläkten så separerad från resterande komponenter att man tekniskt set kan dra en påse över resten av agget och ändå komma åt relevanta kablar enkelt.
Det är inga kontakter TS menar löda om.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av tankjunior:

Det är just det jag menar med att fixa fläkten. I de nätagg med fläkt undertill jag meckat med så är fläkten så separerad från resterande komponenter att man tekniskt set kan dra en påse över resten av agget och ändå komma åt relevanta kablar enkelt.
Det är inga kontakter TS menar löda om.

Stötarna man kan få handlar ju inte om att löda om kontakter. Det räcker med att peta på fel ställe. Och det kan man göra även om man bara ska koppla om en kontakt.

Man måste ju känna till ATT det är farligt - och VAD som är farligt för att kunna undvika farorna.
Det här känner inte alla till.
TS frågade ju i tråden om hur det kunde finnas risker med ett nätagg som är urkopplat.
Det är inge fel i att inte kunna allt. Men råden behöver anpassas utifrån ett sådant kunskapsläge.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Stötarna man kan få handlar ju inte om att löda om kontakter. Det räcker med att peta på fel ställe. Och det kan man göra även om man bara ska koppla om en kontakt.

Man måste ju känna till ATT det är farligt - och VAD som är farligt för att kunna undvika farorna.
Det här känner inte alla till.
TS frågade ju i tråden om hur det kunde finnas risker med ett nätagg som är urkopplat.
Det är inge fel i att inte kunna allt. Men råden behöver anpassas utifrån ett sådant kunskapsläge.

Tidigare kommentarer i tråden handlar i mitt tycke mer om att skrämma TS än att hjälpa denne veta vad den ska undvika. Enligt mig så handlar att inte peta på kretskort mer om sunt förnuft än om kunskapsläge.

Sen finns det inget bättre än en rejäl jäkel för att lära sig farorna med el, men det hör nog inte hemma här.

För att undvika stötar så bör TS använda:
- Avbitartång för att kapa och skala trådar.
- Eltejp för att undvika kortslutning.
- Möjligtvis Gummihandskar eller ifall du inte har det, vanliga hadskar.
- Försikt när du lyfter bort locket på nätagget

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av tankjunior:

Tidigare kommentarer i tråden handlar i mitt tycke mer om att skrämma TS än att hjälpa denne veta vad den ska undvika. Enligt mig så handlar att inte peta på kretskort mer om sunt förnuft än om kunskapsläge.

Sen finns det inget bättre än en rejäl jäkel för att lära sig farorna med el, men det hör nog inte hemma här.

För att undvika stötar så bör TS använda:
- Avbitartång för att kapa och skala trådar.
- Eltejp för att undvika kortslutning.
- Möjligtvis Gummihandskar eller ifall du inte har det, vanliga hadskar.
- Försikt när du lyfter bort locket på nätagget

Det du radar upp är bra men utan kunskap är det inte tillräckligt bra för det handlar inte bara om risken för elchock utan man kan tex kortsluta med ett verktyg och verktyget kan smälta så att det skvätter smält metall i ögonen.
Jag skrev en gång denna "guide" om att renovera nätdelsfläktar. https://www.sweclockers.com/galleri/7506-renovering-av-flakt
Och här är en otroligt viktig del, att förvissa sig om att det är spänningslöst.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Det du radar upp är bra men utan kunskap är det inte tillräckligt bra för det handlar inte bara om risken för elchock utan man kan tex kortsluta med ett verktyg och verktyget kan smälta så att det skvätter smält metall i ögonen.
Jag skrev en gång denna "guide" om att renovera nätdelsfläktar. https://www.sweclockers.com/galleri/7506-renovering-av-flakt
Och här är en otroligt viktig del, att förvissa sig om att det är spänningslöst.
https://cdn.sweclockers.com/galleri/bild/79279?l=eyJyZXNvdXJjZSI6Ijc5Mjc5IiwiZmlsdGVycyI6WyJ0PXNsaWRlIl0sInBhcmFtcyI6W10sImtleSI6ImVkOWVhMWUwMDdmMmNkNjQ2ZGE5ZjM3NjVlZmNlOTU0In0%3D

inga verktyg behövs väl för att koppla ur en röd och en svart kabel och sätta i dom nya på samma plats.
men som sagt är det jättekänsligt och lätt att få farliga stötar så riskerar jag inte det

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Glossy White:

inga verktyg behövs väl för att koppla ur en röd och en svart kabel och sätta i dom nya på samma plats.
men som sagt är det jättekänsligt så riskerar jag inte det

Är det en kontakt och vet du att du får tag i en fläkt med samma eller i vart fall en passande kontakt?
De flesta datorfläktar har 3 eller 4-polig kontakt ,ibland går de att trycka dit på en 2 polig men ibland inte så man kan behöva byta kontakt eller löda fast fläktanslutningarna.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Är det en kontakt och vet du att du får tag i en fläkt med samma eller i vart fall en passande kontakt?
De flesta datorfläktar har 3 eller 4-polig kontakt ,ibland går de att trycka dit på en 2 polig men ibland inte så man kan behöva byta kontakt eller löda fast fläktanslutningarna.

det är kontakt ja. så långt har jag inte kommit. mm jag vet att dom flästa fläktarna idag har 3 piggar.
vet att det är en 12v och att den är 12cm. såg ingen info om ampere när jag tog ut den

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Glossy White:

det är kontakt ja. så långt har jag inte kommit. mm jag vet att dom flästa fläktarna idag har 3 piggar.
vet att det är en 12v och att den är 12cm. såg ingen info om ampere när jag tog ut den

Eftersom det verkar vara en ganska enkelt nätdel så har den väl inte nån styrning av fläkten utan den går nog på samma 12V
matning som även går till datorn och man behöver inte tänka på motoreffekten, det skiljer dessutom inte särskilt mycket i effekt om man inte jämför extrema fläktar.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.