”Hackig” upplevelse i nyhetsflödet

Permalänk
Medlem

”Hackig” upplevelse i nyhetsflödet

Hej,
Jag sitter på en iPhone SE 2020 med iOS 16.2 och har ett himla märkligt beteende i webbläsaren Safari.

När jag besöker Sweclockers så går det bra att scrolla, men om jag läser en artikel och sen går bakåt så blir det väldigt ”hackigt” i bläddrandet. Tror det är någon reklam-banner som ska ”flyta” men inte riktigt hänger med? Osäker på om det bara är min enhet. Se bifogad video

https://vimeo.com/791505768

Visa signatur

i5 10600K @ stock med Noctua NH-U14A | Asus Prime Z490M-Plus | Palit GeForce RTX 3070 GamingPro 8GB | VENGEANCE LPX 2x16GB DDR4 DRAM 3200MHz CL16 | Fractal Design Define Mini C | Samsung 970 EVO NVMe 500GB | Samsung 860 EVO 1000GB | AOC 27G2U | Corsair RM750x V2 80+ Gold | Windows 10 Pro

Permalänk
Geeks
Jobbar med data

Det där såg inte något vidare ut.

Har du samma problem om du öppnar första artikeln/nyheten och därefter backar och scrollar nedåt?

Upprepa fast välj en artikel/nyhet i mitten av sajten, samma problem när du scrollar ned (eller upp)?

Våra annonser ska ha fasta storlekar, så du ska inte uppleva något som "öppnas" när du kommer i närheten. Det fungerar alltså bra i andra webbläsare i din mobil?

Permalänk
Tangentbordskonnässör

Jag sitter också i IOS och har samma problem. Kör firefox själv, men vill minnas att alla webläsare i IOS bara är en flavor av Safari ändå.
Har själv en iphone 14 pro.

Skrivet av jreklund:

Det där såg inte något vidare ut.

Har du samma problem om du öppnar första artikeln/nyheten och därefter backar och scrollar nedåt?

Nej.

Skrivet av jreklund:

Upprepa fast välj en artikel/nyhet i mitten av sajten, samma problem när du scrollar ned (eller upp)?

Japp, man hamnar "nerscrollad" så att artikeln man var i hamnar längre upp i listan. Och scrollar du uppåt eller neråt så är det samma problematik som i TS video.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jreklund:

Det där såg inte något vidare ut.

Har du samma problem om du öppnar första artikeln/nyheten och därefter backar och scrollar nedåt?

Upprepa fast välj en artikel/nyhet i mitten av sajten, samma problem när du scrollar ned (eller upp)?

Våra annonser ska ha fasta storlekar, så du ska inte uppleva något som "öppnas" när du kommer i närheten. Det fungerar alltså bra i andra webbläsare i din mobil?

Jag får samma resultat som @huttala, men har inte provat med andra webbläsare.

Edit:
Laddade precis ner Chrome och får samma resultat som i Safari.

Testat ny webbläsare
Visa signatur

i5 10600K @ stock med Noctua NH-U14A | Asus Prime Z490M-Plus | Palit GeForce RTX 3070 GamingPro 8GB | VENGEANCE LPX 2x16GB DDR4 DRAM 3200MHz CL16 | Fractal Design Define Mini C | Samsung 970 EVO NVMe 500GB | Samsung 860 EVO 1000GB | AOC 27G2U | Corsair RM750x V2 80+ Gold | Windows 10 Pro

Permalänk
Avstängd

Ej telefon men märkt liknande fenomen i Firefox när man kikar i tex Bilder på ditt senaste Inköp/Katt trådar och scrollar nedifrån

Permalänk

Har samma mobil som TS, med äldre OS.

Något liknande, men inte lika ofta på en sida, händer i alla forumtrådar och nyhetsflödet på första sidan. Men, enbart om jag börjat längre ner och scrollar uppåt. (via en länk till startposition längre ner)

I mitt fall laddar närliggande annonser in med blixtens hastighet allteftersom uppåt-scrollning görs, och förskjuter därmed inläggen lika snabbt. (Hackigt. Dessutom får man scrolla ner igen ifall man missat något inlägg pga. detta, och ibland har man det.)

Det händer både i ”visa din bild”-trådar — där bilderna och annonserna laddas in allt eftersom, och i bildfria trådar — där annonserna laddas.

Permalänk
Geeks
Jobbar med data

Nuvarande lösning skriver inte ut storleken på bilderna - vilket gör att webbläsarna måste vänta med att beräkna hur hög sidan är. Vi laddar även in bilderna vid behov och inte direkt, vilket gör att den kan hoppa till flera omgångar om man börjar nerifrån. Speciellt när enheten inte sett bilderna alls tidigare (finns ingen cache).

Permalänk

Ok. Förstår. Tack för svaret.

Går det an att ändra så just storleken läses in direkt, men inte bilderna/annonserna?

Då skulle det kunna bli en optimal kompromiss mellan:
- vad som är nödvändigt att läsa in
och
- smidig navigeringsupplevelse

(för sidans hastighet samt enhetens dataförbrukning, och oavsett varifrån man börjar på sidan)

… om jag tänker rätt.

Permalänk
Geeks
Jobbar med data

Det är relativt enkelt att specificera bildernas storlek i nyhetsflödet - dock ser det mer ut som att det är de hopfällda annonserna som är boven till ryckigheten i nyhetsflödet. De fälls bara ut om vi har en bokad annons så vi inte får stora hål.

Vi pratade lite om det förra veckan i ett annat ärende och vi får se vad vi landar i.

Permalänk

Ok. Tack för att ni tar upp det!