Portabel AC inför sommaren [Samlingstråd]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

Tänker du på trotec kanske?

De flesta portabla ac på 12000btu eller högre runt 4000kr och upp är alla liknande idag. Lite extra funktioner här o där.
Jag hittar inte mitt gamla inlägg men vet att jag skrev ett i början av förra året med en sammanfattning och lite frågeställningar man bör tänka på.

Trotec var det enda jag hittade när jag sökte på "Tyskland" i tråden men det ringer inga klockor när jag går in på deras hemsida.

Jag tänker lite 12000btu som 12000btu, sen verkar ju inte chillflex vara såpass tyst att man kan ha på den och somna till ändå så ljudnivån (trots att det står liknande högsta dB från andra tillverkare) kanske är försumbar.

Skrivet av Specias:

Å andra sidan kanske det är värt att köpa en Electrolux om det är som du säger, du har läst om många som haft den och är nöjda.

Nu när jag läser din mening igen blir jag iofs lite förvirrad. ”Av egen erfarenhet betalar man ofta för märket” men du ställer dig samtidigt högst tveksam till detta? Alltså, du litar inte på dina egna erfarenheter?..

Med "Av egen erfarenhet betalar man ofta för märket" menar jag att t.ex en electrolux ofta kan kosta 2-3k mer än en "insert random kinamärke" bara för att den heter just electrolux. Utan att electroluxen egentligen erbjuder någonting av mervärde förutom att det står ett välkänt namn på den.

Skrivet av Kamouflage:

Jag har en Chillflex för många tusenlappar och en snäppet mindre Nedis i stugan (mindre stuga, så proportionerligt i guess..).
Alla jag lyssnat på är för högljudda för att sova med men dagtid är Nedisen irriterande högljudd (trots att den är mindre) medan chillflexen är högljudd den med, men snäll på något sätt.

Ska man använda dem (som man bör) för att blåsa in kyla under kort tid t.ex. på kvällen skulle jag säga att det är hugget som stucket vilken man väljer men ska den stå på länge så är det absolut värt att jaga en tyst modell. Kvalité kan jag inte säga något om. Min chillflex har vart med 3-4 somrar och nedisen 1. Inga problem med någon av dem.

Tack för ditt förtydligande!
Just angående ljudnivån så är det garanterat som du säger. Och eftersom den främst kommer användas nån timme före sänggång i ett sovrum med stängd dörr så hoppas jag att den inte väsnas allt för mycket.
Sen är 12000btu väldigt överdimensionerat för mitt sovrum egentligen och anledningen till att jag tänker göra så är för att en överdimensionerad fläktprodukt kan köras på lägre effekt och således ge ifrån sig betydligt mindre ljud än en mindre som går på max.
Därför tänker jag att jag kan köpa en av ett "sämre" märke med 12000btu istället för en electrolux på <9000btu och komma undan både billigare och med lägre ljudnivå.

Visa signatur

Chassi> FD Define S CPU> i7 10700 GPU>RTX 3070 MB> GB B460 Aorus Pro AC Ram> 32GB PSU> Corsair AX1200

"Server"> Enthoo Pro CPU> i7 5960x @ 4,2 Ghz GPU>GTX 760 MB> Asus x99 Deluxe Ram> 32GB 2666mhz PSU> Corsair CX650

Kringutrustning> Philips 70PUS7304, AOC AGON AG271QG, Roccat ISKU Fx, Logitech G502 Spectrum, MX 5500, MX Revolution, Arctis Nova Pro Wireless, Behringer Ms40, HP Reverb G2, MSI GF65 Thin 10SER, USB 990 Pro 2tb,

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mizccc:

Sen är 12000btu väldigt överdimensionerat för mitt sovrum egentligen och anledningen till att jag tänker göra så är för att en överdimensionerad fläktprodukt kan köras på lägre effekt och således ge ifrån sig betydligt mindre ljud än en mindre som går på max.

Det som låter mest är kompressorn, och det är framför allt den som gör att jag inte kan sova med dem på. Den har ett djupt vibrerande ljud och slår dessutom av/på när den kylt klart vilket är väldigt märkbart.
Jag kan köra båda modellerna som fläkt (utan kylning) utan att störa mig nämnvärt så jag tror tyvärr du inte kommer ha så mycket nytta av att överdimensionera den om du ändå ska kyla ned ett rum du inte är i.

Sen får man tänka på att ventilationen är väldigt avgörande. Hemma har jag väldigt bra luftbyte i sovrummet så det är svårt att kyla ned utan att ventilationen blåser ut det kalla och drar in varm luft i rummet.
I stugan är det tvärt om så det känns mycket mer 'direktverkande' där trots att maskinen är mindre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kamouflage:

Det som låter mest är kompressorn, och det är framför allt den som gör att jag inte kan sova med dem på. Den har ett djupt vibrerande ljud och slår dessutom av/på när den kylt klart vilket är väldigt märkbart.
Jag kan köra båda modellerna som fläkt (utan kylning) utan att störa mig nämnvärt så jag tror tyvärr du inte kommer ha så mycket nytta av att överdimensionera den om du ändå ska kyla ned ett rum du inte är i.

Sen får man tänka på att ventilationen är väldigt avgörande. Hemma har jag väldigt bra luftbyte i sovrummet så det är svårt att kyla ned utan att ventilationen blåser ut det kalla och drar in varm luft i rummet.
I stugan är det tvärt om så det känns mycket mer 'direktverkande' där trots att maskinen är mindre.

Jag har inte läst in mig speciellt mycket på just luftkylare utan tog för givet att jag kunde applicera övriga "fläktkunskaper" så detta var nyttig läsning. Menar du att kompressorn går på max oavsett "fläktinställning"?

Jag har rejält undertryck i min lägenhet när fönstren är stängda (man får ta i för att öppna ytterdörren utifrån). Men detta beror på en stark badrumsfläkt och ventilationen i köket så jag hoppas att den kalla luften får stanna i sovrummet.
Att ha möjligheten att använda AC'n även i storarummet och vid eventuell flytt är en till anledning för mig att överdimensionera men jag antar att jag får klara mig utan att ha AC'n på när jag väl ska sova då. (Visserligen skönt att vakna i ett varmt rum, inte lika kul att somna där dock).

Visa signatur

Chassi> FD Define S CPU> i7 10700 GPU>RTX 3070 MB> GB B460 Aorus Pro AC Ram> 32GB PSU> Corsair AX1200

"Server"> Enthoo Pro CPU> i7 5960x @ 4,2 Ghz GPU>GTX 760 MB> Asus x99 Deluxe Ram> 32GB 2666mhz PSU> Corsair CX650

Kringutrustning> Philips 70PUS7304, AOC AGON AG271QG, Roccat ISKU Fx, Logitech G502 Spectrum, MX 5500, MX Revolution, Arctis Nova Pro Wireless, Behringer Ms40, HP Reverb G2, MSI GF65 Thin 10SER, USB 990 Pro 2tb,

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mizccc:

Jag har inte läst in mig speciellt mycket på just luftkylare utan tog för givet att jag kunde applicera övriga "fläktkunskaper" så detta var nyttig läsning. Menar du att kompressorn går på max oavsett "fläktinställning"?

Jag har rejält undertryck i min lägenhet när fönstren är stängda (man får ta i för att öppna ytterdörren utifrån). Men detta beror på en stark badrumsfläkt och ventilationen i köket så jag hoppas att den kalla luften får stanna i sovrummet.
Att ha möjligheten att använda AC'n även i storarummet och vid eventuell flytt är en till anledning för mig att överdimensionera men jag antar att jag får klara mig utan att ha AC'n på när jag väl ska sova då. (Visserligen skönt att vakna i ett varmt rum, inte lika kul att somna där dock).

Hittade mitt inlägg från förra året.

Välkomna till AC-tråden år 2022!

Samanfattat på 112 sidor har vi:

0. Kan du ha en fast monterad riktig AC-anläggning köp det istället! så mycket bättre. Denna tråd är gjord för oss som inte kan eller får montera fast AC.

1. Portabla AC suger.
2. Portabla AC är bäst.
3. Ovan är beroende på massvis av faktorer.

För att hitta en bra portabel AC för dig behöver man veta ett par olika saker.
Rumstorlek i kvm, kommer rummet vara stängt eller öppet? Passiv / aktiv ventilation? Har du redan provat att blockera inkommande värme via tex markis på utsidan av fönstr(erna)? etc etc.

Standard för nästan alla är:
Minimum 9000BTU, helst 12000+.
Tänk på ljudnivå, de är högljudda nästan allihopa men finns specat.
Fönsterkit / dörrkit. Får antingen med ACn eller så köps separat(2-500kr beroende på fönstertyp). Ett krav för att det ska kyla.

Bästa AC från tidigare år utan särskild ordning:
Woods Cortina Silent G (12K)
Woods Venezia 18K G
Electrolux Chillflex pro EXP26U338CW, EXP26U558CW, EXP35U538CW, EXP34U558CW, EXP26U758CW. (Finns ibland även med HW istället för CW vilka är exakt samma fast de har även värme, en fin bonus på vintern?).
Delonghi PAC N90 silent Eco

Detta betyder inte alls att de andra märkena såsom Andersson, Nedi (nytt?), Tristar, Whirlpool osv är dåliga men ovan har fått bra betyg från användare här på Swec och jag äger själv en electrolux EXP35U538CW.

Personlig åsikt: Electrolux och särskilt Woods support var riktigt bra när jag provringde dem för 2 år sedan och ställde massa frågor.

Dold text

Lägger till lite ändrignar här. Modellerna kan ha uppdaterats sedan dess så modellnamn kan vara annorlunda. Andersson, Nedis har bevisats vara bra billigare alternativ här i tråden senaste tiden rent generellt. Det finns plus och minus med de flesta märkena.

Jag är inte så insatt i årets modeller då min fortfarande rullar på men lite nyttig info som alltid tas upp varje år är med. Såsom, stoppa värmen innan den kommer in, fönsterkit, ej portabel AC med värmeväxlare osv.

Kompressorn går alltid på max när den är igång men den går igång och stängs av vid behov. Det är oftast den som låter satan, körs den i fläktläge utan kompressor är det bara en dyr fläkt som du kan köpa bättre för 199kr på Jula tex.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mizccc:

Jag har inte läst in mig speciellt mycket på just luftkylare utan tog för givet att jag kunde applicera övriga "fläktkunskaper" så detta var nyttig läsning. Menar du att kompressorn går på max oavsett "fläktinställning"?

Ja kompressorn går på på max, du blåser ut kyla i rummet. När temperaturen är på satt nivå stänger kompressorn av sig helt och fläkten fortsätter gå. Sen slår den på sig igen när temperaturen gått över värdet, kör en stund, slår av sig.. och så håller den på sådär. Störande.

Är det för lite luftflöde (alltså att fläktdelen går på lågt) så måste kompressorn dessutom köra under längre tid och är mindre effektiv så det blir både mer ljud och högre elräkning (om än marginellt).

Skrivet av Mizccc:

Jag har rejält undertryck i min lägenhet när fönstren är stängda

Kom ihåg att du ju måste blåsa ut luften utomhus så fönstret kommer inte bara vara öppet, du kommer aktivt pumpa ut luft från rummet så det dras in varm luft från alla glipor i rummet. Det är det som gör en AC utan ute-del/dubbla slangar så ineffektiv.

Men som sagt, sätt den på fullt blås en timme innan läggning så är sängen och väggarna kalla. På natten blir det inte solvarmt och även om det skulle vara värmebölja och 25 grader inne på natten så har det vart 30 på dagen så det upplevs som svalt och skönt.

I stugan har jag på den på dagarna ibland bara för att kunna gå in utifrån med solsting och dödsångest och bara krama den i tio minuter.

Permalänk
Medlem

Synd att det inte finns portabla ac med 2vägs/slang att köpa i Sverige, fasen vad det hade gjort susen… både med kyleffekt och ljudnivå…
Är för ohändig att meka till nåt sånt bra och få det att se proffsigt gjort

Permalänk
Medlem

Det som låter på min, Eller i och sen ut . Kan man väl kort sagt säga. Det är när fläkten som sitter där nere startar. Då till utblåset som man kör genom fönstret. Det är den som för ett jäkla liv när den startar. Inte direkt kompressorn som låter. Visst lite är där från kompressorn. Men inget som är störande.

Sen om man har för mycket undertryck i lägenheten. Då pressas ju dessa motorer mer och då avger en liten irriterad ton. Det tål inte jag.

Jag har en ChillFlex Pro EXP26U338CW

Visa signatur

Intel Core i9-13900KF. ASUS ROG STRIX Z790-F GAMING WIFI. GIGABYTE AORUS RTX 4080 WATERFORCE. Creative Sound BlasterX AE-5 Plus. Corsair 32GB DDR5 5600MHz Dominator Platinum. 2 st Samsung 990 PRO M.2 2TB. 1 st Samsung 990 PRO M.2 1TB. Corsair HX1000i ATX 3.0. EK-Quantum Surface P360M. EK-Quantum Surface P240M. EK-Quantum Volume FLT 240. EK-Quantum Inertia D5 PWM

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swennis:

Synd att det inte finns portabla ac med 2vägs/slang att köpa i Sverige, fasen vad det hade gjort susen… både med kyleffekt och ljudnivå…
Är för ohändig att meka till nåt sånt bra och få det att se proffsigt gjort

alltså Amazon Tyskland har ju denna:
https://www.amazon.de/-/en/ARC-14S-Whynter-14/dp/B0028AYQDC/r...

om du vill spendera lite pengar DVS. Ingen anning om den är bra eller dålig

Visa signatur

Desktop Fractal Design Define 7 Compact | Asus ROG Strix B650E-F Gaming | AMD Ryzen 7700X | Kingston Beast 32GB 5600Mhz | Asus AMD Radeon 6900XT ROG Strix LC | Samsung 970 EVO 1TB NVMe | Fractal Design Ion Gold 650W Skärm Asus ROG XG43UQ NAS X-Case Extra Value 424 | Supermicro X10DRL-i | 2xIntel Xeon E5-2640 v3 | Samsung 4x16GB ECC | EVGA Supernova G2 1300W | WD Red 8x3TB 8x6TB | Seagate Ironwolf 8x8TB | Samsung 840 Evo 2x256GB | Freenas 11.1 | UPS Eaton Powerware 3S 700 DIN

Permalänk
Medlem

Till dem av er som har erfarenhet av portabel AC.

Jag har klarat av att sova i värmen de senaste somrarna utan AC men tänkte att varför inte göra livet lite bekvämligare. Jag vill ha det tyst när jag sover så sovrumsfönster är stängt på natten året runt och kommer fortsätta vara så.

Lägenhet på ~55kvm, se skiss. Tror ni det skulle få någon märkbar effekt i sovrum av att placera t.ex. en Wood’s AC Venezia 18K vid balkongdörr eller köksfönster? Behöver inte bli 20 grader, men vore najs att ta udden av de varmaste dagarna när det kanske är 30+ i lägenheten. Skulle kunna placera en fläkt vid sovrumsdörr för att få bättre luftcirkulation eller liknande. Anledning skulle vara att slippa mecka med fönsterkit och slangar i sovrum varje natt.

Tror ni det skulle kunna hjälpa eller är det dömt att misslyckas p.g.a. begränsad kylkapacitet? De större modellerna som t.ex. Wood’s AC Palermo 22K är rätt dyra och väldigt stora.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lej:

Till dem av er som har erfarenhet av portabel AC.

Jag har klarat av att sova i värmen de senaste somrarna utan AC men tänkte att varför inte göra livet lite bekvämligare. Jag vill ha det tyst när jag sover så sovrumsfönster är stängt på natten året runt och kommer fortsätta vara så.

Lägenhet på ~55kvm, se skiss. Tror ni det skulle få någon märkbar effekt i sovrum av att placera t.ex. en Wood’s AC Venezia 18K vid balkongdörr eller köksfönster? Behöver inte bli 20 grader, men vore najs att ta udden av de varmaste dagarna när det kanske är 30+ i lägenheten. Skulle kunna placera en fläkt vid sovrumsdörr för att få bättre luftcirkulation eller liknande. Anledning skulle vara att slippa mecka med fönsterkit och slangar i sovrum varje natt.

Tror ni det skulle kunna hjälpa eller är det dömt att misslyckas p.g.a. begränsad kylkapacitet? De större modellerna som t.ex. Wood’s AC Palermo 22K är rätt dyra och väldigt stora.

<Uppladdad bildlänk>

Om du känner att du måste ha det så tyst när du sover att fönstret måste vara stängt så kommer du aldrig kunna ha en portabel AC. Dom lever om ganska mycket. Sen av personlig erfarenhet så märker jag egentligen bara effekt i samma rum som AC'n står i, även om vissa tillverkare säger att dom ska klara t.ex 50 kvm.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lej:

Till dem av er som har erfarenhet av portabel AC.

Jag har klarat av att sova i värmen de senaste somrarna utan AC men tänkte att varför inte göra livet lite bekvämligare. Jag vill ha det tyst när jag sover så sovrumsfönster är stängt på natten året runt och kommer fortsätta vara så.

Lägenhet på ~55kvm, se skiss. Tror ni det skulle få någon märkbar effekt i sovrum av att placera t.ex. en Wood’s AC Venezia 18K vid balkongdörr eller köksfönster? Behöver inte bli 20 grader, men vore najs att ta udden av de varmaste dagarna när det kanske är 30+ i lägenheten. Skulle kunna placera en fläkt vid sovrumsdörr för att få bättre luftcirkulation eller liknande. Anledning skulle vara att slippa mecka med fönsterkit och slangar i sovrum varje natt.

Tror ni det skulle kunna hjälpa eller är det dömt att misslyckas p.g.a. begränsad kylkapacitet? De större modellerna som t.ex. Wood’s AC Palermo 22K är rätt dyra och väldigt stora.

<Uppladdad bildlänk>

Skrivet av Gx rade:

Om du känner att du måste ha det så tyst när du sover att fönstret måste vara stängt så kommer du aldrig kunna ha en portabel AC. Dom lever om ganska mycket. Sen av personlig erfarenhet så märker jag egentligen bara effekt i samma rum som AC'n står i, även om vissa tillverkare säger att dom ska klara t.ex 50 kvm.

Detta. Har du 15000 att lägga hade jag kollat på en riktig AC med inne och utedel. Finns ibland för balkong osv. Portabel AC hjälper nästan bara i samma rum (skapar undertryck) och är högljudda.
Hyresrätt / bostadsrätt brukar godkänna fast AC om det går att "återställa" vid flytt. Dvs plugga hålet så det inte påverkar värme/kyla och få det lite snyggt.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

Detta. Har du 15000 att lägga hade jag kollat på en riktig AC med inne och utedel. Finns ibland för balkong osv. Portabel AC hjälper nästan bara i samma rum (skapar undertryck) och är högljudda.
Hyresrätt / bostadsrätt brukar godkänna fast AC om det går att "återställa" vid flytt. Dvs plugga hålet så det inte påverkar värme/kyla och få det lite snyggt.

Det jag tycker är värst med portabel ac, undertrycket. Känner väldigt bra effekt och svalt medans den kör men banne mig när man stänger av den känner man bara hur den varma luften snabbt sugs in igen..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gx rade:

Det jag tycker är värst med portabel ac, undertrycket. Känner väldigt bra effekt och svalt medans den kör men banne mig när man stänger av den känner man bara hur den varma luften snabbt sugs in igen..

Håller med, det där om att köra några timmar innan och sen kunna ha svalt och skönt med ACn avstängd har jag aldrig lyckats uppleva. Samma med ljudnivån, att ens nämna sovrum, sleepmode och annat tjafs i reklam för portabla AC är lögner. De låter!

Sen skulle jag aldrig klara våra varma somrar utan och vi har 3st i lägenheten så det är det bästa nånsin Önskar nästan man hade hus och kunde investera i en bättre som kunde sitta på utsidan som "riktiga".

Permalänk
Medlem

Sover som en gris med acn på, våran har ett frekvent brummande, slipper göra måsar och liv ute på stan 😄
Frågan om man skulle köpa en ny, vill inte att den slås av och slås på, vill att den är igång ”lagom” hela tiden

Permalänk
Medlem

Finns knappt några portabla AC med inverterdriven-kompressor - prislappen skulle bli så pass mycket högre att marknaden för dem är nära icke existerande. Det är inte bara kompressorn som måste styras upp och ned i varvtal - även expansionsventilen måste vara av styrbar kapacitetstyp då att använda kapillär-rör som strypdon som idag ger väldigt liten möjlighet till kapacitets-variationer.

Äldre värmepumpar var också av ON/OFF-typ och då ofta också hade kapillär rör som strypdon.

Sedan är värmepump/AC av split-typ väldigt mycket mer effektiv - dels för att den inte suger in mer eller mindre varm luft uteifrån på sommaren för att ersätta utfläktad varmluft genom slang som portabla AC gör, utan också med sina mycket större kondensor och evaporator-ytor är temperaturdiffen mellan kondensorn/uteluft och evaporator/inner-luft mycket mindre och att hålla ned den temperaturdiffen påverkar verkningsgraden väldigt mycket.

Nu har jag själv varit i exakt samma läge i hyresrätt och BRF där det inte var tal om att få sätta något alls på utsidan av huset och då är inte en splitmaskin någon option, jag märker nu med eget boende och värmepump i hur mycket bättre en splitmaskin faktiskt fungerar där inverterkomressorn i rätt tyst mode och bara lätt fläktsus från innerdelen drar runt 150 Watt på sommaren med mycket mer kyla än lägenhet tidigare med portabel AC som dånade på 700Watt - 1kW och det sänker bara enstaka (men ändå viktiga) grader i ett enda rum och tillhörande rum knappt påverkas.

Permalänk
Medlem

Extremt billig ac just nu. Osäker hur länge. Ca 1700kr för 8000 btu. Låg effekt men för priset kan man nästan få in två i lägenheten för samma pris som andra.

Skrivet av Zapa:

Produkt: Comfee MPPH-08CRN7 - Portable Air Conditioner
Länk: https://www.amazon.se/-/en/Comfee-MPPH-07CRN7-1100-34-5-35-5/...
Kategori: Övrigt
Prisjakt: https://classic.prisjakt.nu/produkt.php?p=5119062
Pris: 1729kr

Bästa billiga portabla AC att köpa inför sommarhettan. 2.5kW kyleffekt(8000BTU), 28kvm och bäst av allt så säljs den av själva Amazon, d.v.s. bra support ifall det behövs.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

Extremt billig ac just nu. Osäker hur länge. Ca 1700kr för 8000 btu. Låg effekt men för priset kan man nästan få in två i lägenheten för samma pris som andra.

Jävkla nice pris. I vintras snubblade jag över några portabla AC's (så lågt som 1200kr) och var nära att klicka hem en innan priserna (som vanligt) sticker iväg men man tror ju aldrig sommaren kommer då

Klippte en. Hoppas det blir mindre lökigt på kontoret nu...

Visa signatur

Baaahh

Permalänk
Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

Extremt billig ac just nu. Osäker hur länge. Ca 1700kr för 8000 btu. Låg effekt men för priset kan man nästan få in två i lägenheten för samma pris som andra.

Klippte en jag också

Permalänk
Medlem
Skrivet av candyraver:

Jävkla nice pris. I vintras snubblade jag över några portabla AC's (så lågt som 1200kr) och var nära att klicka hem en innan priserna (som vanligt) sticker iväg men man tror ju aldrig sommaren kommer då

Klippte en. Hoppas det blir mindre lökigt på kontoret nu...

Skrivet av mithaniel:

Klippte en jag också

Det är ju Amazon själva som säljer och skickar. Smidigt med retur osv om något skulle krångla eller vara fel.
Var dock noga med att det är en budgetmaskin. Betygen är i snitt 3.5-4 så förväntningarna bör vara rimliga. Men den lär absolut kyla den i samma rum den är i iaf. Ljudnivå ganska hög.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

Extremt billig ac just nu. Osäker hur länge. Ca 1700kr för 8000 btu. Låg effekt men för priset kan man nästan få in två i lägenheten för samma pris som andra.

Nice, jag beställde en direkt, efter förra sommaren så är det lika bra att vara förberedd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

Det är ju Amazon själva som säljer och skickar. Smidigt med retur osv om något skulle krångla eller vara fel.
Var dock noga med att det är en budgetmaskin. Betygen är i snitt 3.5-4 så förväntningarna bör vara rimliga. Men den lär absolut kyla den i samma rum den är i iaf. Ljudnivå ganska hög.

Jo fast man får betala minst en tusing mer för en bättre modell.

Amazon är hur grymma som helst när det gäller kundservice, det är ju liksom deras slogan. Köpte en skaftdammsugare förra juni, använt den fram till denna månad. Skrev till dem om att jag inte var nöjd med den, inga defekt eller dylik utan att jag bara helt enkelt inte var nöjd med den. De skickade en returfraktsedel och skickar pengarna tillbaka när de har tagit emot den. Nästan ett helt års användning men inga problem alls.

På tal om AC, köpte en begagnad själv förra månaden. Blev en Woods Cortina Silent 12k WIFI för 1000kr, var ett par som skulle flytta utomlands och ville bli av med allt snabbt. Något år på nacken men inte mycket använd, blir inte bättre än så.

En fråga till folk som har erfarenhet med dessa portabla AC. Vad anses som högljudd? Ser att modellen som jag länkade och modellen som jag köpte har typ samma dB och då är min en ganska dyr modell. Kan en portabel AC ens vara relativ tyst? Kollar genom de högst rankade på Prisjakt och alla sitter på samma siffra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zapa:

Jo fast man får betala minst en tusing mer för en bättre modell.

Amazon är hur grymma som helst när det gäller kundservice, det är ju liksom deras slogan. Köpte en skaftdammsugare förra juni, använt den fram till denna månad. Skrev till dem om att jag inte var nöjd med den, inga defekt eller dylik utan att jag bara helt enkelt inte var nöjd med den. De skickade en returfraktsedel och skickar pengarna tillbaka när de har tagit emot den. Nästan ett helt års användning men inga problem alls.

På tal om AC, köpte en begagnad själv förra månaden. Blev en Woods Cortina Silent 12k WIFI för 1000kr, var ett par som skulle flytta utomlands och ville bli av med allt snabbt. Något år på nacken men inte mycket använd, blir inte bättre än så.

En fråga till folk som har erfarenhet med dessa portabla AC. Vad anses som högljudd? Ser att modellen som jag länkade och modellen som jag köpte har typ samma dB och då är min en ganska dyr modell. Kan en portabel AC ens vara relativ tyst? Kollar genom de högst rankade på Prisjakt och alla sitter på samma siffra.

Absolut, det är därför jag tipsade. Priset är extremt bra.

Nej det finns inga "tysta" portabla AC. Men sättet ljudet låter och hur det stegras kan påverka upplevelsen av högljutt. Oftast är det den biten som är förbättrad i de dyrare portabla AC. Ljudnivån är oftast bara 5-7dB skillnad men upplevelsen kan vara extrem från en till en annan. Kompressorn är det som låter mest.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

Det är ju Amazon själva som säljer och skickar. Smidigt med retur osv om något skulle krångla eller vara fel.
Var dock noga med att det är en budgetmaskin. Betygen är i snitt 3.5-4 så förväntningarna bör vara rimliga. Men den lär absolut kyla den i samma rum den är i iaf. Ljudnivå ganska hög.

Den kommer fungerar perfekt för att få ner temperaturen några grader innan man ska sova i en varm lägenhet så ljudet kommer inte vara något bekymmer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

Absolut, det är därför jag tipsade. Priset är extremt bra.

Nej det finns inga "tysta" portabla AC. Men sättet ljudet låter och hur det stegras kan påverka upplevelsen av högljutt. Oftast är det den biten som är förbättrad i de dyrare portabla AC. Ljudnivån är oftast bara 5-7dB skillnad men upplevelsen kan vara extrem från en till en annan. Kompressorn är det som låter mest.

Ja, samma sak med fläktar till datorer. Något Noctua är kända för att vara bra med. Har inte kört den en längre tid men får hoppas på att den låter inte allt för dålig. Går det att skaffa ljuddämpande material att lägga på väggen för att minska ljudet?

Permalänk
Medlem

...och nu är priset 2986kr 😒

edit: Fult, nu har Amazon verkligen höjt priset. Fina marginaler dom måste ha.

Visa signatur

Baaahh

Permalänk
Medlem

Någon med erfarenhet som kan rekommendera en maskin för en lägenhet på 42kvm? Gärna så tyst som möjligt givetvis, kring 4-5k.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zyrien:

Någon med erfarenhet som kan rekommendera en maskin för en lägenhet på 42kvm? Gärna så tyst som möjligt givetvis, kring 4-5k.

Med den budgeten så rekommenderar jag en Electrolux ChillFlex Pro. Jag har den och jag tycker den fungerar bra.Prisjakt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bazisten:

Med den budgeten så rekommenderar jag en Electrolux ChillFlex Pro. Jag har den och jag tycker den fungerar bra.Prisjakt

Finns något av värde i prisklassen under?

Permalänk
Medlem
Skrivet av zyrien:

Finns något av värde i prisklassen under?

Kan inte säga mer än specifikationer men eeese Kaya för 2000kr låter inte allt för dumt.

https://classic.prisjakt.nu/produkt.php?p=5282351

9000 BTU, 2640 W kyleffekt, upp till 30kvm, pekskärm och avfuktiningsfunktion låter inte kasst. Hur ljudet låter är något man måste uppleva själv men för det priset hittar man inte bättre utanför grymma kortvariga fynd.

https://eeese-aircare.com/se/eeese-sortiment/aircondition/kay...

Permalänk
Skrivet av INCSlayer:

alltså Amazon Tyskland har ju denna:
https://www.amazon.de/-/en/ARC-14S-Whynter-14/dp/B0028AYQDC/r...

om du vill spendera lite pengar DVS. Ingen anning om den är bra eller dålig

115V funkar nog inte så bra.