Test: AMD Ryzen 7 7800X3D – spelprocessorn du väntat på

Permalänk
Medlem

Vart är jämförelsen med 5800X3D

Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hasjon:

Det vill jag oxå veta. Och jag har svårt att söka/hitta det på nätet med 4k upplösning mot intel 13900k.

Varför finns det inga tester med 4k.?

Linus gjorde en bra recension, var inte så illa som jag först trodde i 4K och 1440P för just 7800X3D.

https://www.youtube.com/watch?v=nj4gn7od0jY

Visa signatur

Samsung Odyssey G9 240Hz HDR1000 5120x1440 9900K 5,3GHz 1,335v adaptive Asus Z390-I
Asus RTX 2070 Dual EVO Advanced 8GB G.Skill Trident Z RGB B-Die 3200MHz CL16 2x16GB Samsung 970 Evo 1TB
Seasonic Focus Plus Gold 850W 2 x Dell U2715H Corsair K65 Speed SteelSeries Rival 500 Bose Companion 5
Secretlab TITAN 2020 SoftWeave Corsair H100i RGB Platinum Noctua NF-A12x25 x 4 PnP Neo G Mini GB4: 6869 CB15: 233

Permalänk
Medlem

Jag sitter fortfarande på en AMD Ryzen 5 3600 3,6GHz lätt överklockad!

Min CPU lyckas jag nästan aldrig få upp i mer än 50% i de flesta spel jag kör! Min CPU brukar snitta på ca 35% i de flesta spel än idag. Tex F1 2022, GTA V, Assassin's Creed Odyssey.

I mitt fall är det grafikkort som behöver uppgraderas först, sitter på ett 3060 Ti (spelar fortfarande i 1080p och är nöjd med 60 fps). GPU kan ligga på 100% i vissa spel när man maxxar tex Assassin's Creed Odyssey på Ultra settings.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X 3,4GHz
Asus GeForce RTX 4070 Dual OC 12GB
Asus ROG Strix X570-E Gaming
G.Skill Trident Z Neo DDR4 3600MHz 32GB
Samsung 980 Pro Series 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kaleid:

Rimligt att testa i alla fall 1440p ändå
https://www.techpowerup.com/review/amd-ryzen-7-5800x3d/17.htm...
Här ser man att man kan få bra med boost i 1440 med 5800x3d

Förvisso. Problemet är att vissa spel är så grafiskt tungdrivna att grafikkorten börjar flaska i 1440 och då får du inte fram hela sanningen av processorns prestanda. Men visst, som kuriosa.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem

Säger det mesta om hur effektiv 7800X3D är.

Permalänk
Medlem

Det är så sjuk boost vissa spel får av X3D. Sinnes häftigt.

Visa signatur

13600KF, RTX 4070 FE, B760I, 32GB DDR4, NR200P

Permalänk
Medlem

Energieffektiviteten är ju grym! Prestandan också. Man brukar behöva välja mellan dessa två.

Visa signatur

Windows 11 Pro | Intel i7 8700 | ASUS Prime Z370-P | Corsair 16GB 3000MHz | ASUS GTX 1080 | Fractal Design Define S | Corsair RM750x | Hyper 212 EVO

Permalänk
Skrivet av patrik_v:

Är det en praktikant som varit i farten och skrivit artikeln ? Som andra, fattas halva testet?
Kan citera lite snabbt om andra ej orkar läsa allt:)

* I spel med låga grafikinställningar och upplösning tar den ledningen i flertalet titlar
* Ännu mer imponerande är att nykomlingen säljstartar imorgon och för under 6 000 kronor.

Grattis till alla som vill spela i 720 samt 1080, hade kanske varit mindre bitter om man hade fått med lite flera cpu:er i testet:)
God kväll alla!

Att behöve upprepa detta gång på gång. Det är helt irrelevant att testa i 4k då grafikkortet tar över lasten från processorn. De flesta nyare generationer processorer har inga problem att mata ett grafikkort i 4k.

I framtiden när RTX 6090 kommer ut kommer en snabb cpu nu vara väldigt relevant.

Permalänk
Skrivet av lambdan:

<Uppladdad bildlänk>

Det är så sjuk boost vissa spel får av X3D. Sinnes häftigt.

Önskar att det vore fler processortunga strategispel med i testerna där procen verkligen spelar roll. Alla vi som spelar sådana spel känns bortglömda, igen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mocka:

Prispressade moderkort? Om man bortser från mATX så verkar B650 moderkort börja på runt 2700kr och X670 på runt 3100kr.

B650 snarare 2500kr:

https://www.amazon.se/dp/B0BKPTTHXM/ref=asc_df_B0BKPTTHXM1680...

Visa signatur

MB: MSI B450 Tomahawk MAX| CPU: RYZEN 7 5700X| RAM: 16GB(2x8) Corsair Vengence LPX DDR4@3200Mhz| GPU: Sapphire Radeon RX 6600 XT Pulse 8GB| PSU: Corsair HX 850W 80+ Silver| SSD: Kingston A2000 500GB NVme|Chassi: Fractal Design Define R4| OS: Win 11 pro | CPU-kylning: Noctua NH-U14S

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Dinkefing:

Att behöve upprepa detta gång på gång. Det är helt irrelevant att testa i 4k då grafikkortet tar över lasten från processorn. De flesta nyare generationer processorer har inga problem att mata ett grafikkort i 4k.

I framtiden när RTX 6090 kommer ut kommer en snabb cpu nu vara väldigt relevant.

Njah, det går att se skillnader redan idag
https://www.techpowerup.com/review/amd-ryzen-7-7800x3d/21.htm...
Även VR bör alltså fungera bättre

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Redaktion
Redaktör
Skrivet av krEJZi:

Har ni glömt publicera halva recensionen eller? Rätt fattigt på info och tester...?

Skrivet av maltenizer:

Ja den verkar avhuggen. Inget över 1080p och inte den sedvanliga tabellen med genomsnittet av genomsnitt

Skrivet av MinscS2:

Och om jag vill läsa om överklockning, temperatur, förbrukning och prestanda utanför spel?

Känns märkligt att ha med "Inte ett självklart val för produktivitet" som nackdel utan att visa upp hur processorn presterar i denna kategorin.

Känns som halva recensionen saknas.

En förklaring från min sida kan vara på sin plats. Kortfattat så hamnade fokus på moderna speltitlar då det kändes som att det ger mer i det här testet specifikt den här processorn. Med det så följde att jag behövde preppa siffror för 3 processorer och 3 olika plattformar och kunde inte nyttja jämförelser från tidigare tester. I slutändan blev det en prioritering från min sida med vad jag ville ha fram för siffror och i det här fallet blev det på bekostnad av de sedvanliga stora diagrammen vi brukar ha.

Ska dock tilläggas att jag givetvis kan komplettera med de andra resultaten så fort jag kan det om ni önskar.

Permalänk
Medlem

Trevlig processor, nu är det ju 5800X3D jag tänkt berika mitt system med framöver men det är klart, hade jag haft mer stålar hade jag gärna köpt ett helt nytt system med en 7800X3D istället 🙂

Visa signatur

| AMD Ryzen 7 5800X3D | Noctua NH-U12A | Gigabyte X570 Aorus Pro | Powercolor Radeon RX 6900XT Red Devil | 16GB G.Skill Trident Z@3600 CL15 | Gigabyte Aorus 2TB M.2 NVMe SSD | Fractal Design Ion+ Platinum 860W | Fractal Design Meshify S2 Blackout | Corsair K70 | Logitech G502 | Alienware AW3423DWF |

Permalänk
Medlem

Stackars 13900K drar nästan 3x förbrukningen och är fortfarande långsammare i 99% av alla titlar

Intel börjar bli rejält frånsprungna, detta bör påverka deras aktiekurs kommande dagar.

Mvh

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 32GB DDR5 - Galax RTX 4090 Hall Of Fame OC Lab - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 - WD Black HDD - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Skrivet av Xverminator:

Jag sitter fortfarande på en AMD Ryzen 5 3600 3,6GHz lätt överklockad!

Min CPU lyckas jag nästan aldrig få upp i mer än 50% i de flesta spel jag kör! Min CPU brukar snitta på ca 35% i de flesta spel än idag. Tex F1 2022, GTA V, Assassin's Creed Odyssey.

I mitt fall är det grafikkort som behöver uppgraderas först, sitter på ett 3060 Ti (spelar fortfarande i 1080p och är nöjd med 60 fps). GPU kan ligga på 100% i vissa spel när man maxxar tex Assassin's Creed Odyssey på Ultra settings.

Det stämmer inte nödvändigtvis för spel som bara använder 1-3 kärnor/trådar.
I dom fallen kommer du aldrig se mer än 50% cpu från spelet i sig.
Där kan det mycket väl vara processorn som är flaskhalsen för dig, ochså där du potentiellt kam se förbättringar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CrispVanDahl:

En förklaring från min sida kan vara på sin plats. Kortfattat så hamnade fokus på moderna speltitlar då det kändes som att det ger mer i det här testet specifikt den här processorn. Med det så följde att jag behövde preppa siffror för 3 processorer och 3 olika plattformar och kunde inte nyttja jämförelser från tidigare tester. I slutändan blev det en prioritering från min sida med vad jag ville ha fram för siffror och i det här fallet blev det på bekostnad av de sedvanliga stora diagrammen vi brukar ha.

Ska dock tilläggas att jag givetvis kan komplettera med de andra resultaten så fort jag kan det om ni önskar.

Okej. Men ni har väl lika mycket tid som alla andra på att recensera eller? Varenda sida/kanal har ju betydligt fler tester än vad ni har. Kanske förklara varför du hade så lite tid och var tvungen att prioritera.

Visa signatur

Case: Fractal Design Torrent Solid Black MOBO: ASUS ROG STRIX X670E-A GAMING WIFI CPU: AMD Ryxen 7 7800X3D CPU cooler: Noctua NH-D15 RAM: G.Skill Trident Z5 Neo DDR5 6000MHz CL30 32GB GPU: MSI RTX 3080 GAMING Z TRIO 12G PSU: ROG Strix 1000W Gold Aura Edition M2: Kingston Fury Renegade 2TB Fans: 4x Noctua NF-A12x25
Monitor: ASUS ROG Swift PG27AQDM 27" 240Hz 1440p OLED QHD Mouse: Razer DeathAdder v3 Pro Wireless
Mousepad:
InfinityMice Speed V2 Keyboard: Wooting Two HE Headset: Audeze Maxwell Mic: Blue Yeti X

Permalänk
Medlem

Tyvärr så har AMD fortfarande problem med idle w consumption och drar mer än dubbel mot Intel.

Visa signatur

Samsung Odyssey G9 240Hz HDR1000 5120x1440 9900K 5,3GHz 1,335v adaptive Asus Z390-I
Asus RTX 2070 Dual EVO Advanced 8GB G.Skill Trident Z RGB B-Die 3200MHz CL16 2x16GB Samsung 970 Evo 1TB
Seasonic Focus Plus Gold 850W 2 x Dell U2715H Corsair K65 Speed SteelSeries Rival 500 Bose Companion 5
Secretlab TITAN 2020 SoftWeave Corsair H100i RGB Platinum Noctua NF-A12x25 x 4 PnP Neo G Mini GB4: 6869 CB15: 233

Permalänk
Medlem

För oss som spelar i upplösningen 1440p då? Tidigare processortester har ju gått igenom fler upplösningar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yomster:

Vem köper en toppspecad spelprocessor för att köra i 720 eller 1080? 1440 och 4k är väl ändå det majoriteten kommer köra med en sån här processor så hur den klarar upplösningar från 90-talet är väl mindre intressant.

Belastningen på en CPU är det enda avgörandet för och få fram en pålitlig statistik och prestanda på just processorn.

Och då pratar vi om, som i detta fallet lägre upplösningar.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X | 64GB RAM | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Medlem
Skrivet av krEJZi:

Okej. Men ni har väl lika mycket tid som alla andra på att recensera eller? Varenda sida/kanal har ju betydligt fler tester än vad ni har. Kanske förklara varför du hade så lite tid och var tvungen att prioritera.

Vissa kanske väljer att jobba mer timmar per dag (16h istället för kanske 8-10h?). Dessa siffror är helt påhittade så vet inte hur varken personerna på Swec jobbar eller internationellt, men har för mig att HUB brukar köra väldigt långa dagar vid testperioder.

Visa signatur

AMD 5800X ▪ MSI B550M Mortar ▪ G.Skill 32GB 3600MHz CL16 ▪ Palit 4070 Ti ▪ 1TB SSD 970 Evo+ ▪ Dark Power 13 1000W ▪ FD Define Mini C ▪ Aorus AD27QD + LG 27GL850

Permalänk
Medlem

Strömförbrukning, test vid samma klockfrekvens, klockning etc??

Visa signatur

-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-

Permalänk
Medlem
Skrivet av enbom:

Vissa kanske väljer att jobba mer timmar per dag (16h istället för kanske 8-10h?). Dessa siffror är helt påhittade så vet inte hur varken personerna på Swec jobbar eller internationellt, men har för mig att HUB brukar köra väldigt långa dagar vid testperioder.

Absolut kan sånt skilja. Andra kanske fått fler exemplar också vilket skulle innebära att de kan köra dubbelt så många tester under samma tid. Men det är ju den förklaringen jag skulle vilja se från officiellt håll isf.

Om andra fått fler CPUer så kan man ju kanske inte skylla på SweC. Då gör de vad de kan under de förutsättningar de har. Men om någon väljer att jobba lite extra timmar, så visar de på lite mer engagemang och bättre upplägg för att ge medlemmarna det bästa möjliga.

Man vill ju att Sweclockers ska vara bäst och man vill ju ha all information här på utsatt tid. Nu var de ju knappt ens värt att läsa recensionen på Swec eftersom man ändå fick gå till andra kanaler/sidor för att få hela bilden.

Visa signatur

Case: Fractal Design Torrent Solid Black MOBO: ASUS ROG STRIX X670E-A GAMING WIFI CPU: AMD Ryxen 7 7800X3D CPU cooler: Noctua NH-D15 RAM: G.Skill Trident Z5 Neo DDR5 6000MHz CL30 32GB GPU: MSI RTX 3080 GAMING Z TRIO 12G PSU: ROG Strix 1000W Gold Aura Edition M2: Kingston Fury Renegade 2TB Fans: 4x Noctua NF-A12x25
Monitor: ASUS ROG Swift PG27AQDM 27" 240Hz 1440p OLED QHD Mouse: Razer DeathAdder v3 Pro Wireless
Mousepad:
InfinityMice Speed V2 Keyboard: Wooting Two HE Headset: Audeze Maxwell Mic: Blue Yeti X

Permalänk
Medlem

Skulle gärna se tester för Rust, enligt rykte så presterar alla x3d bra i det spelet och det är svårt att hitta bra benchmarks online.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CrispVanDahl:

En förklaring från min sida kan vara på sin plats. Kortfattat så hamnade fokus på moderna speltitlar då det kändes som att det ger mer i det här testet specifikt den här processorn. Med det så följde att jag behövde preppa siffror för 3 processorer och 3 olika plattformar och kunde inte nyttja jämförelser från tidigare tester. I slutändan blev det en prioritering från min sida med vad jag ville ha fram för siffror och i det här fallet blev det på bekostnad av de sedvanliga stora diagrammen vi brukar ha.

Ska dock tilläggas att jag givetvis kan komplettera med de andra resultaten så fort jag kan det om ni önskar.

Jag saknar absolut en tabell eller fem över energiförbrukningen.

Jag hade också velat se 1440p och 4k bara för sakens skull.

Jag uppskattar recensionen men som flera var inne på känns den tom.

Tvinga mig att gå till slutet för resultat. Att få den på första sidan känns nu som en spoiler och jag blir avigt inställd till det hela.

Tabell för 1440p och 4k samt en koll på energiförbrukning och det vore toppen. Nu måste jag googla vidare för att få de svaren

Ta det som tips och inte klagomål.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kent:

Återkommande fråga, men testar man ex. i 4K är det grafikkortet och inte CPU:n som begränser. Dvs. man kommer inte se någon vidare prestandaskillnad iom. att många högpresterande cpu:s inte har något problem att mata ett grafikkort i 4K.

Självklart är det så, det vet 99% av alla era läsare. Men hur intressant det än är med en benchmark av en CPU så vill många se en real world test av vad en CPU är kapabel till i en recension. Som i detta fallet är upplösningar som någon faktiskt kommer köra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av EndLessMind:

Det stämmer inte nödvändigtvis för spel som bara använder 1-3 kärnor/trådar.
I dom fallen kommer du aldrig se mer än 50% cpu från spelet i sig.
Där kan det mycket väl vara processorn som är flaskhalsen för dig, ochså där du potentiellt kam se förbättringar.

Nja inte myceket, har testat en hel del, det finns mycke luft kvar att ta av.

Nästa ggn jag skaffar nytt grafikkort, tex ett RTX 4070 Ti, så blir det nog även en ny CPU som matchar. Men just nu finns det inga spel jag spelar som kräver mer än det jag har.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X 3,4GHz
Asus GeForce RTX 4070 Dual OC 12GB
Asus ROG Strix X570-E Gaming
G.Skill Trident Z Neo DDR4 3600MHz 32GB
Samsung 980 Pro Series 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kent:

Återkommande fråga, men testar man ex. i 4K är det grafikkortet och inte CPU:n som begränser. Dvs. man kommer inte se någon vidare prestandaskillnad iom. att många högpresterande cpu:s inte har något problem att mata ett grafikkort i 4K.

Normalt/ofta så ja men nog finns det intressanta skillnader som andra visar tex här https://www.techpowerup.com/review/amd-ryzen-7-7800x3d/21.htm...

Permalänk
Medlem

Tror ni skall testa om faktist. En del spel stämmer inte över huvud taget. Några fps hit eller dit gör inte så mycket, men när ni klarar av att tappa 50% fps i en del titlar jämfört mot både mig själv och andra tester är det nån muffins.

Hur ni klarar att få 190 fps i cyberpunk med en 13900ks är en gåta. Det är ungefär det man får i 99:e, och lägg på nästan 100fps i avg.

Visa signatur

14900KF--Apex Encore--RTX 4090--G.Skill 2x24GB DDR5-8000--Dynamic Evo XL
12900K--RTX 2080Ti--Gigabyte Z690 Aorus Master--4X16GB DDR5 6000
Ljud: Lewitt Connect 6--Shure SM7B
Skärmar: Neo G8 4K 240hz--Huawei 3440x1440 165hz

Permalänk
Medlem

Personligen är jag nu bara mer imponerad av 7950X3D.

Skrivet av krEJZi:

https://www.techpowerup.com/review/amd-ryzen-7-7800x3d/20.htm...
Lite högre upplösningar för de som ville ha det.

Och 4K:

https://www.techpowerup.com/review/amd-ryzen-7-7800x3d/21.htm...

Det ÄR meningsfullt att testa högre upplösningar, gpu-flaskhalsargumentet är relevant men jag spelar i 4K och därför är det den enda upplösning jag bryr mig om.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av patrik_v:

Är det en praktikant som varit i farten och skrivit artikeln ? Som andra, fattas halva testet?
Kan citera lite snabbt om andra ej orkar läsa allt:)

* I spel med låga grafikinställningar och upplösning tar den ledningen i flertalet titlar
* Ännu mer imponerande är att nykomlingen säljstartar imorgon och för under 6 000 kronor.

Grattis till alla som vill spela i 720 samt 1080, hade kanske varit mindre bitter om man hade fått med lite flera cpu:er i testet:)
God kväll alla!

Humor att kalla författaren för praktikant och samtidigt uppvisa noll kunskap i CPU-testande. Att tala är silver...

Visa signatur

Intel i9-12900K | Asus STRIX Z690-I | 32 GB DDR5-6400 CL30 | AMD Radeon RX 7900 XTX | WD Black SN850 1 TB
Asus ROG Loki SFX-L 750W | SSUPD Meshlicious | Arctic Cooling Freezer II 280 | Alienware AW3423DWF