Test: AMD Ryzen 7 7800X3D – spelprocessorn du väntat på

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alphahanne:

Just det som är grejen med varför det är meningslöst göra CPU-tester i 4k för att visa prestandaskillnaden. Med en äldre CPU så drar den ner prestandan en hel del, med nyare högt presterande så påverkar det väldigt lite eller inget alls.

Exakt det som är min point. Man använder ju cpu i denna prisklass för att spela i 1440-1600p eller 4k. Så hur den presterar i dom upplösningarna vs andra är ju högst relevant för iaf mig.

Skiter i hur en CPU presterar i 720p för jag kommer inte använda den upplösningen att spela i ändå. Eller 1080p heller för den delen.

Visa signatur

|Asus Rog Strix Scar 16|i9 13980HX|32GB DDR5|1TB| RTX 4080|

Permalänk
Medlem
Skrivet av hznn:

1st Speltest.....

? Jag förstår inte vad du skriver. Är det Swecs recension du påstår har testat ett spel? Det går att skrolla i sidled med pilarna i båda graffönstren?

"First Speltest" är syntax error så det är inte det du menar

Visa signatur

| 212965 00 ] == :^D * ==)

Permalänk
Medlem

Har folk redan fått tag på 7800x3D?
När hur vart?

Visa signatur

My Rig https://classic.prisjakt.nu/list.php?ftg_check=on&exclude_ftg...
Fel av mig! Men sjutton vad snabba ni är på att kommentera vad andra gör och inte gör rätt och fel... :/

Permalänk
Medlem

Nu ser denna väldigt lockande ut. Ska man välja denna även om man streamar spel på t.ex. twitch, yt eller liknande? eller bör man satsa på 7900/50X3D?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Squeky:

Nu ser denna väldigt lockande ut. Ska man välja denna även om man streamar spel på t.ex. twitch, yt eller liknande? eller bör man satsa på 7900/50X3D?

Om du ska köra streams så hade jag satsat på 7950X3D istället.

Mvh

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 32GB DDR5 - Galax RTX 4090 Hall Of Fame OC Lab - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 - WD Black HDD - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Medlem

Om ni kollar på min datorn i min info nedan. Är det värt att byta 5900x till 7800x3d?

Visa signatur

AMD Ryzen 5900x - MSI GEFORCE RTX 4080 16GB - Corsair 32GB ram (3200mhz) - Crucial M2 1TB - ASUS ROG Strix B550-F Gaming - Corsair 850w Gold Corsair v2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frantz3n:

Om ni kollar på min datorn i min info nedan. Är det värt att byta 5900x till 7800x3d?

Kolla stapeln två sidor bak eller vad det blir? Relativ prestanda i 4k tror jag placerade 5900x på 93% jämfört med 7800x3d.

7% eller om det kanske var 10% för merkostnaden av moderkort, ram och processor. Även om du får bra betalt för nuvarande rigg så är mellanskillnaden såpass stor att jag hade hellre sålt 4080 och gått på 4090 om det är spelprestanda du är ute efter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av palusa:

Exakt det som är min point. Man använder ju cpu i denna prisklass för att spela i 1440-1600p eller 4k. Så hur den presterar i dom upplösningarna vs andra är ju högst relevant för iaf mig.

Skiter i hur en CPU presterar i 720p för jag kommer inte använda den upplösningen att spela i ändå. Eller 1080p heller för den delen.

Problemet ligger i att man då snarare testar GPUn. Vilket är lite avigt i ett test som avser att utreda en CPU...

I vilket fall som helst så ska man då ha klart för sig att testerna bara är relevanta för dig om du råkar ha samma grafikkort som testaren.

Permalänk
Medlem

Är verkligen de här 720p testerna så viktiga?
Det motsvarar väl ändå inte riktiga livet...?

Visa signatur

^^^
@¿@
o

Permalänk
Medlem

Tona ner subjektiviteten om ni inte vill bli som Aftonbladet för hårdvara.

Visa signatur

: MSI Z690 A-PRO, i7 12700K@snabb, EKWB 280mm, 32GB RAM, RTX2070S
: Asus Prime Z270, i7 7700K@5.0GHz, Corsair H115i, 16GB RAM, 1070Ti
: Asus Sabertooth Z77, i5 3570K@4,9, Corsair H70, 16GB RAM, 660 Ti x2
: Debian Linux@AMD X2 2,6GHz, 4GB RAM, Asus G210, 10TB WD Green(RAID1)
: Xp-m 2400@4100+, Duron 600@1GHz, K6-2 300@375MHz, P75MHz, sHg 8000, Acer 5930G (all R.I.P).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cyberz:

Är verkligen de här 720p testerna så viktiga?
Det motsvarar väl ändå inte riktiga livet...?

Aw shit, here we go again...

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Medlem

När släpps denna så man kan beställa?!

Permalänk
Medlem

Sitter på en 5800X3D och är egentligen jäkligt nöjd. Men denna CPU fick verkligen "villhöver-begäret" att triggas!

Skulle vilja se mer djupgående tester dock. Först och främst hur den står sig mot 5800X3D så klart, dels kring energiförbrukning/effektivitet och värmeutveckling men även hur prestandan påverkas med olika minnen. Med Zen 4 så kan man låsa upp en hel del prestanda med optimerade minnen. Skulle därför vara intressant att se hur prestandan påverkas med olika minneskonfigurationer med olika tighta och lösa timings i olika hastigheter. Även hur single rank vs dual rank presterar beroende på hur många minnesplatser som används.

Permalänk
Medlem

så man måste nu korsreferera mellan tester och extrapolera resultat för högre upplösningar. Orka.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zyrien:

När släpps denna så man kan beställa?!

15:00 vad jag har läst här i tråden, men har inte hittat någon officiell tid.

Permalänk
Medlem

Just denna säljs av Amazon men jag tycker personligen att det är skönare att handla från en respektabel butik som Inet eller Webbis där man kan gå till en fysisk butik och få hjälp om något går sönder.

Skrivet av Bengt-Arne:

mATX B650
ASRock B650M-HDV/M.2 1780:-
https://compu-mail.se/sv/p/asrock-b650m-hdv-m-2-matx-am5-1001...

ASRock B650M PG Riptide 2109:-
https://www.computersalg.se/i/9223983/asrock-b650m-pg-riptide...

Priserna verkar vara på väg ner, åtminstone när det gäller mATX.

Jag hade aldrig vågat köpa från en okänd butik som compu-mail Men det är jag det.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frantz3n:

Om ni kollar på min datorn i min info nedan. Är det värt att byta 5900x till 7800x3d?

Det beror ju på vad du spelar. För vissa titlar är det en no-brainer att byta, men för dom flesta inte.

I t.ex fallet MSFS2020. Vi snackar alltså upp 30 % på 1 % lows och 40 % upp average FPS jämfört med en 7950X. Detta i 1440p. Spelar man CPU-tunga titlar, typ simulatorer och annat så är det en grym produkt. Jag spelar t.ex en del iRacing, och är superflaskad med en 12900K i ultrawide, och har en GPU-last på endast 40 %.

Visa signatur

Intel i9-12900K | Asus STRIX Z690-I | 32 GB DDR5-6400 CL30 | AMD Radeon RX 7900 XTX | WD Black SN850 1 TB
Asus ROG Loki SFX-L 750W | SSUPD Meshlicious | Arctic Cooling Freezer II 280 | Alienware AW3423DWF

Permalänk
Medlem

Vi vill se test i 4K, inte 720 skramlas det om i leden...

"7800X3D" speltest, Last of Us med upplösningar upp till 4K Ultra

For our testing we're using the Ryzen 9 7950X3D with the second CCD disabled – this is to ensure maximum gaming performance, essentially testing with the yet to be released 7800X3D

Visa signatur

Vinterdatorn 2016 (。◕‿◕。)
| Fractal Design Define S | Asus Z170 Pro Gaming > i5 6600K > Noctua U14S | RX480 4GB + RX570 4GB | EVO850 250 + 512 GB SSD'er | 2x8GB Corsair 3000MHz | Supernova G2 650W | AOC G2460PF 24" |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frantz3n:

Om ni kollar på min datorn i min info nedan. Är det värt att byta 5900x till 7800x3d?

Antagligen inte, däremot hade det kanske varit värt att du skaffar dig en 5800X3D istället så slipper du köpa mobo & ram vilket kostar en hel del. När jag själv räknade på ett paket så hamnar det på runt 9000kr vilket är för mycket för "en CPU".

Jag gjorde själv det bytet och märker faktiskt skillnad i några spel. Har dock inte gjort tillräckligt många före/efter tester men det går att hitta info på nätet.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mocka:

Jag hade aldrig vågat köpa från en okänd butik som compu-mail Men det är jag det.

Köpte precis Seasonic vertex (1000w) från dem. Nätagg går på 5-10åriga garantier från tillverkaren så det är ju skitsamma var man köper det ifrån. Får väl se hur det går men deras omdömen är ju bra.

Permalänk
Redaktion
Redaktör
Skrivet av trickeh2k:

Halva? Det här är på sin höjd första intryck. Maken till tamare recension av en processor har jag aldrig läst här på SweC.

Det blev lite annat fokus den här gången av ett par anledningar.
Dels ville jag få den testad i så många moderna speltitlar som möjligt som huvudfokus för recensionen. Då valde jag att köra med grafikkortssvitens spelutbud. Steg två är att jag bestämde mig för att köra RTX 4090 för att eliminera någon form av begränsning från grafikkortet. Därefter valde jag att kliva över till NVME-ssd för att ha så snabb lagring som möjligt.

Valet av testmetodik och testplattform gjorde att jag ej kunde ha några jämförelsepunkter med andra processorer som testats med annan metodik.

Nästa gissel blev det faktum att 7800X3D och 7950X3D behövde testas från olika SSD:er då 7950X3D får felaktiga siffror när man inte kör den från en ren installerad Windows och samma sak gäller 7800X3D. Sedan blir det som ofta annars problem med en sprillans nya plattform, missslyckas med POST, får testa olika minneskit, upprepa vissa tester osv osv.

När jag till slut hade fått bukt på alltsammans så behövde jag då göra valet om jag skulle fortsätta med renodlat speltest eller köra våran vanliga svit med tester och i det här fallet tog jag beslutet att alternativ 1 skulle ge mest intressanta siffror.

Se ovan som ett förtydligande av hur jag valde att fördela resursen tid inför det här testet. Det är ett sådant resonemang jag för inför varje produkttest: Hur får jag ut mest relevant information med dom timmar jag har att disponera innan embargot löper ut.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kent:

... testar man ex. i 4K är det grafikkortet och inte CPU:n som begränser. Dvs. man kommer inte se någon vidare prestandaskillnad iom. att många högpresterande cpu:s inte har något problem...

Skrivet av Söderbäck:

... Tester som beskriver verkligheten - även om alla processorer då visar precis samma testresultat. Det säger ju något det också för en vanlig användare.

Som Kent medger: Någonstans finns en gräns i CPU-prestanda där denna blir en flaskhals. Om man då genomgående avstår från att leta efter var gränsen går blir det problem att basvara frågan: Hur optimerar jag budgetens fördelning på CPU kontra grafikkort för bästa spelprestanda? Värstinggrafikkort med 500kr CPU? Kombinera denna 6000kr CPU med 4000kr grafikkort?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mocka:

Just denna säljs av Amazon men jag tycker personligen att det är skönare att handla från en respektabel butik som Inet eller Webbis där man kan gå till en fysisk butik och få hjälp om något går sönder.

Jag hade aldrig vågat köpa från en okänd butik som compu-mail Men det är jag det.

Löjligt. Först påstår du att moderkorten börjar på pris X (nog löjligt att du specificerade att det måste vara ATX och inte mATX från början). Sedan när flera ger svar på tal att det minsann finns billigare att hitta - då kommer du med extra-kriterier i efterhand som att det måste vara från butik Y eller Z för att "save face". Det är väl bara att svälja stoltheten och erkänna att du hade fel prisbild, och sen kan du därefter som du gjorde säga att du för egen del bara vill handla i vissa favoritbutiker.

Ett varningens finger dock. Självklart förstår jag resonemanget med att man vill handla hos en butik med förtroende, men med favoritism så släpper man även på konkurrensen. För rätt prisskillnad kan det vara värt att överväga andra, och jag är personligen inte så besvärad över Amazon, även om jag föredrar andra.

Har haft en liknande diskussion med en annan är på forumet som lipade över att AMDs rx7900 xt/(x) minsann var för långa, och att INGA får plats i chassit så han fick köpa nytt. Det var (såklart) tvunget att vara 3d-partskylare då XTX hade problem med ångkammaren. Jag länkade en modell som var kort nog, och fanns i lager för köp. Nä då efteråt så poppar han kommentaren att han "bara handlar märket Asus". Ja då är det klart om du bara har 2 modell-serier att välja mellan så är det väl inte konstigt att möjligheterna kan bli smala.......

Permalänk
Medlem

Sweclockers håller på att gräva sin egen grav, tror jag.
När nördarna sticker från Sweclockers så kommer resten att följa efter.

Jag är inte nörd, (kanske lite), men har jag ingen att fråga här så sticker jag dit dom man kan fråga är.

Just detta test är inte för nördar alls, det verkar vara en trend på Sweclockers numera att inte mata nördarna, (testa saker så lite som möjligt).

Jag tror ni kommer förlora på detta i framtiden, eller redan nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av RX10:

Sweclockers håller på att gräva sin egen grav, tror jag.
När nördarna sticker från Sweclockers så kommer resten att följa efter.

Jag är inte nörd, (kanske lite), men har jag ingen att fråga här så sticker jag dit dom man kan fråga är.

Just detta test är inte för nördar alls, det verkar vara en trend på Sweclockers numera att inte mata nördarna, (testa saker så lite som möjligt).

Jag tror ni kommer förlora på detta i framtiden, eller redan nu.

Men. Men. Vi har ju det här om riskokare?

Här är föv en "review-roundup", rekommenderar som vanligt GamerNexus eftersom det är så härligt långt hår med i bild: https://videocardz.com/153244/amd-ryzen-7-7800x3d-desktop-cpu...

Visa signatur

🖥️:Phanteks Evolv X | Ryzen 7 5800X3D | Noctua nh-d15 chromax.black | 8x Noctua NF-P14s Redux 1500 | Gigabyte x470 Aorus Gaming 7 Wifi | Kingston Renegade 32Gb 3600Mhz | Samsung 990 Pro | ASUS TUF 3080 12Gb | Cougar CM 700W | Acer XB27HU | Mionix Naos QG | CM Storm QuickFire TK MX Blue |

"Bättre bli motbevisad - än förklarad skyldig"

Permalänk
Medlem
Skrivet av CrispVanDahl:

Det blev lite annat fokus den här gången av ett par anledningar.
Dels ville jag få den testad i så många moderna speltitlar som möjligt som huvudfokus för recensionen. Då valde jag att köra med grafikkortssvitens spelutbud. Steg två är att jag bestämde mig för att köra RTX 4090 för att eliminera någon form av begränsning från grafikkortet. Därefter valde jag att kliva över till NVME-ssd för att ha så snabb lagring som möjligt.

Valet av testmetodik och testplattform gjorde att jag ej kunde ha några jämförelsepunkter med andra processorer som testats med annan metodik.

Nästa gissel blev det faktum att 7800X3D och 7950X3D behövde testas från olika SSD:er då 7950X3D får felaktiga siffror när man inte kör den från en ren installerad Windows och samma sak gäller 7800X3D. Sedan blir det som ofta annars problem med en sprillans nya plattform, missslyckas med POST, får testa olika minneskit, upprepa vissa tester osv osv.

När jag till slut hade fått bukt på alltsammans så behövde jag då göra valet om jag skulle fortsätta med renodlat speltest eller köra våran vanliga svit med tester och i det här fallet tog jag beslutet att alternativ 1 skulle ge mest intressanta siffror.

Se ovan som ett förtydligande av hur jag valde att fördela resursen tid inför det här testet. Det är ett sådant resonemang jag för inför varje produkttest: Hur får jag ut mest relevant information med dom timmar jag har att disponera innan embargot löper ut.

Hade varit bra att ha med det i recensionen i inledningen kanske? Själv värdesätter jag den grundliga genomgången vid recensioner och läser tester här för att de i regel är just det. Om recensionen inte är klar och publicerad när embargot löper ut hade jag inte brytt mig för fem öre. Det är hantverket som avgör, inte hur snabb man är.

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Linus K:

Sitter på en 5800X3D och är egentligen jäkligt nöjd. Men denna CPU fick verkligen "villhöver-begäret" att triggas!

Skulle vilja se mer djupgående tester dock. Först och främst hur den står sig mot 5800X3D så klart, dels kring energiförbrukning/effektivitet och värmeutveckling men även hur prestandan påverkas med olika minnen. Med Zen 4 så kan man låsa upp en hel del prestanda med optimerade minnen. Skulle därför vara intressant att se hur prestandan påverkas med olika minneskonfigurationer med olika tighta och lösa timings i olika hastigheter. Även hur single rank vs dual rank presterar beroende på hur många minnesplatser som används.

Angående din fråga om Effektivitet så är processorn otrolig, kolla bara in vad LinusTechTips la ut!

https://www.youtube.com/watch?v=nj4gn7od0jY&ab_channel=LinusT...

Permalänk
Skrivet av Yoshman:

Skulle vara riktigt spännande om någon kunde ge en riktigt bra förklaring varför (nästan) alla spel ser en boost från väldigt stor cache medan i princip inget annat ser någon relevant vinst alls... Det är långt ifrån uppenbart varför och att det är så blev uppenbart redan vid lansering av i7-5995C.

En sak som nog är relevant för den förklaringen är exakt vilka fall stor cache påverkar.

Ställer tar man SweC tester och jämfört 7800X3D mot 13900KS finns ett par rätt tydliga trender.

1. 7800X3D har ett större försprång i genomsnittlig FPS jämfört med lägsta FPS, i 720p med 4090 är genomsnittlig FPS 14 % högre medan fördelen är 7 % i lägsta FPS

2. Sorterar man sedan de 12 testade titlarna efter uppmätt FPS kan man också notera att 7800X3D har störst fördel i titlar med väldigt hög FPS.

I den 3:e-del med högst FPS är fördelen för 7800X3D hela 19 % (d.v.s. faktiskt statistiskt relevant) .

I den 3:e-del med lägst FPS (d.v.s. där skillnad i prestanda är som mest kritiskt) är det jämt skägg, 0 % skillnad.

D.v.s det verkar att vid riktigt hög FPS (lägsta FPS på övre 3:e-delen är faktiskt >390 FPS i genomsnitt...) lyfter stor CPU-cache bort en relevant flaskhals. Men vid de mest tungdrivna titlarna (den lägre 3:e-delen har dock fortfarande en lägsta FPS på >140 FPS) verkar stor cache vara mindre viktigt.

Tittar man på de 3 mest tungdrivna titlarna har faktiskt 13900KS 8 % bättre lägsta FPS jämfört med 7800X3D,

Så de mest tungdrivna titlarna känns "logisk": de är begränsade av rå beräkningskraft, den är högre hos de 13000/7000 modeller med högsta single-core frekvens. Men vid högre FPS flyttas flaskhalsen från rå beräkningskraft till något annat. Det "något annat" gillar uppenbarligen stor CPU-cache, men vad är det???

There's no replacement for displacement.

Visa signatur

PC: B550 TOMAHAWK | 5800X3D | Palit 4090 GameRock @2520 MHz, 925 mV | G.Skill Trident Z 2x16GB 3600MHz CL16 | Peerless Assassin | WD Black SN850 1TB | Intel 660P 1TB | Seasonic Prime PX 1300W | Kolink Void X | Corsair iCUE ML120 RGB ELITE x4 | Arctic P12 x2 Kringutrustning: LG OLED55C15LA | Centrum subwoofer | Keychron K2 | Logitech G305 | PS5 DualSense Edge @8000Hz | Xbox trådlöst headset HTPC: Biostar B550MX/E PRO | 3600 @4.05 GHz, 1.22 V | ASUS 1070 Turbo @1822 MHz, 2702 MHz, 943 mV | G.Skill Trident Z 2x16GB 3200MHz CL14 | Dark Rock TF 2 | Crucial P3 1TB | Intel AX200NGW | Cougar GEX 750W | SilverStone GD09 | Finlux 40FLHY127B ROG Zephyrus G14: 4800HS | 1660 Ti Max-Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av orginallinus:

Men. Men. Vi har ju det här om riskokare?

Här är föv en "review-roundup", rekommenderar som vanligt GamerNexus eftersom det är så härligt långt hår med i bild: https://videocardz.com/153244/amd-ryzen-7-7800x3d-desktop-cpu...

eller damsugare!
Sattan vad jag känner mig bitter och sur som f*n!

Permalänk
Medlem

Hade varit lite intressant att jämföra med 7900X 12c/24t som går för 4999kr (NoN) just nu.
Mindre cache ja, men fler kärnor och dessutom ett par hundralappar billigare.