Intel/Nvidia-system för videoredigering (obs: måste kunna luftkylas)

Permalänk
Glömsk

Intel/Nvidia-system för videoredigering (obs: måste kunna luftkylas)

Hej.

Dags att bygga en ny stationär. Den kommer uteslutande användas för videoredigering (davinci resolve) av högupplöst video, för det mesta 4k eller 5.3k men ibland större. Har inte uppgraderat på 10 år pga andra prioriteringar i livet, så har inte lika mycket koll längre.

Vill kunna luftkyla systemet och inte använda AIO eller vad det heter. Har bestämt följande komponenter redan att bygga vidare på:
- Corsair Airflow 5000D
- Noctua NH-U12A Chromax Black
- En massa extra fläktar (fixade ett 3pack Phanteks T30 120MM)
- Corsair RM850x v3
Fråga nummer 1 redan här: Är det värt det att skaffa en contact frame? Vilken isåfall? Tips på kylpasta?

Nu till det roliga I guess:
- CPU? Jag vill ha 13th gen Intel pga hårdvarudecodning av videoformat. Funderar på antingen i7 13700K eller i5 13600K då det verkar som att i9-vad-den-nu-heter inte går att luftkyla. Tankar?
- DDR4 eller DDR5? Jag vet inte. Vill förmodligen ha 64 GB. Finns det nackdelar med DDR5?
- Moderkort? Tips?
- Grafikkort? Jävlar vad dyra de har blivit "senaste tiden". Antar att jag är villig att lägga upp till 10-15k på det men jag vet inte längre vad som är normalt och vilka sweet spots som finns, så jag gissar att jag kan stretcha det lite om det finns något bra resonemang för det.

Stort tack för hjälpen! Om ni orkar får ni gärna tipsa om "resten", här tänker jag framförallt SSD-disk(ar) och sånt där jox som man använder när man bygger nya datorer nu för tiden. (Exempel: jag hade ingen aning om att "contact frames" var en grej förrän igår)

Tack

Visa signatur

...man is not free unless government is limited. There's a clear cause and effect here that is as neat and predictable as a law of physics: As government expands, liberty contracts.

Permalänk
Medlem

Eftersom du inte får tag på ett 4090 för under 21K, så kan det vara bra att kika efter ett begagnat 3090 eller 3090Ti då du nog vill ha den mängden grafikminne.
DDR5 kan du i dagsläget ha upp till 192GB, men det kommer nog komma 256GB-kit om inte allt för lång tid.

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Glömsk

Tack för hjälpen!

Gjorde lite research om modellen på grafikkort och det har varit lite mer strul med den modellen än medel för 3090. Priset går ju inte att klaga på dock.

Är det dumsnålt att överväga 3080 eller 4070? Läste nånstans att 4070 är ett dåligt köp men förstår inte varför. Jag uppgraderar så otroligt sällan så skulle kunna titta åt ett annat håll, bita i det sura äpplet, och köpa ett 3090 från annan tillverkare (kommer vara lite dyrare) om det är stor skillnad.

Finns det nån tumregel för hur mycket minne man vill ha? Har ingen bild om 24GB vs 12GB osv.

Visa signatur

...man is not free unless government is limited. There's a clear cause and effect here that is as neat and predictable as a law of physics: As government expands, liberty contracts.

Permalänk
Medlem

Här har du en ungäfär lista på delarna.

Kontakt framme är inget nödvändigt. Har aldrig använt något själv. Den bästa Thermal pasten jag känner till är väll acrtic mx6. Men det som kommer med Noctua kyllaren är väll bra.

Om du ska skafa ett nytt grafikort i den budgeten så är 4080 mycket bättre. Men om du kan hitta en bra deal på ett 3090/3090ti begagnat så ta det. Men 3090 nytt är inget man ska lägga pengarna på. Jag tycker själv att ett grafikort med 16gb vram är något som kommer att hålla länge. Speciellt i något som videoredigering som det kräver väldigt mycket.

Valde en ssd som jag själv använder och det är typ så bra det blir.

Visa signatur

Tiktok/youtuber under namnet Daytone. Fixar också informationen på komponentkoll.se