Solceller, solpaneler, egen elproduktion, styra elförbrukning

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gustav-P:

Är det någon som sitter med en Kostal Plenticore 10 som är uppkopplad via nätverks kable, och samtidigt har den inkopplad i en smart switch av något slag för att kunna se vilken hastighet den förhandlar till sig och ifall anslutningen är stabil?

Jag har försökt googla fram ifall någon annan har liknande problem som jag men inte hittat något.

Ser hos mig att den förhandlar till sig 100 Mbps och sedan går koppling upp och ner som en jo-jo.

Nedan exempel från loggen.
<Uppladdad bildlänk>

Har startat om switchen och då kom den inte tillbaka förrän jag gjorde disable/enable på porten samt satte den till 100 FDX.
Kommer att ta det med elfirman som installerat men vill gärna höra med ifall andra har en Kostal och kan kolla ovan?
Har man inte en smart switch så brukar vanliga switchar ha olika färg på lysdioderna vid RJ45 uttaget beroende på vilken hastighet som används - det hade också varit värt att veta om någon har en och den ansluter i 1Gbps hastighet - vilket då skulle indikera att min enhet är trasig på något sätt.

Jag tror mer på en dålig terminering av rj45-kontaterna. De som gör det har troligen inga mätverktyg med sig och blir det länk och blinkar är de nöjda.

Permalänk
Sötast

Jodå!
50W solpanel, 70Ah 12v fritidsbatteri på kolonilotten

Solar power is the way! Kan nog inte sälja el riktigt än dock

Permalänk
Medlem
Skrivet av jocke92:

Jag tror mer på en dålig terminering av rj45-kontaterna. De som gör det har troligen inga mätverktyg med sig och blir det länk och blinkar är de nöjda.

Det är "fabriks" kabel, dvs fabriks gjord kabel, till switchen som sitter 1 meter från invertern.
Switchen har 3 andra nätanslutna enheter som fungerar, och är kopplad via fiber till huset så just fel på kabeln känns inte så troligt.

Lite därför jag frågade om någon annan satt på samma modell av inverter och har möjlighet att kolla om det är en dålig implementation av nätverks anslutningen på den.

Visa signatur

Dator: MSI X570 Tomahawk, AMD 5600x, 64 GB RAM, 2xNVMe, 2xSATA SSD, 10 GBit NIC, Grafik Nvidia 3060 12 GB RAM
Skärm: Dell U3821DW 38" ultrawide Bärbar dator: MBA M1
Synology DS1821+ (10Gbit) - Dockers, VM, Surveillance Station 9 kameror
DS3612xs (10Gbit) - Backup sparas till denna från ovan
Skrev jag något vettig? "Tumme up":a så vet jag att det fanns nytta i min post.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gustav-P:

Det är "fabriks" kabel, dvs fabriks gjord kabel, till switchen som sitter 1 meter från invertern.
Switchen har 3 andra nätanslutna enheter som fungerar, och är kopplad via fiber till huset så just fel på kabeln känns inte så troligt.

Lite därför jag frågade om någon annan satt på samma modell av inverter och har möjlighet att kolla om det är en dålig implementation av nätverks anslutningen på den.

Fabriksmonterad betyder inte att den är okej efter att installatörer eventuellt böjer kabeln etc.

Det är förvånansvärt ofta fel från fabrik, oftare än många tror, dock får man snabbt byta ut produkten så kunden får mindre ställtid.

Vi har fått på jobbet kabel som har bytt ledar färg mitt i kabeln från brun till gul grön...
För kort kabel på färdig 500m trumma
Kabel som är felmärkt, 3x16/16 istället för 4x16/16.

När vi bytte pumpar till en stor kund i Stockholm för 500k/pump så var dem rostiga vid levererans innuti 😂 och slutade fungera efter 3 månader, detta uppmärksamades efter dem fick sönder.

Jag har även haft 50st nödljus från en fabrik i Sverige där dem hade batteri funktionstestat dem i 1h och signerat funktionen är okej. Hur dem klarade det testet vet jag inte då alla var felkopplade 😊

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem

Är det någon som vet hur det blir med överskottsel nu när spotpriset ligger på minus till och från ibland? Får man betala för att sälja el?

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem
Skrivet av nu1mlock:

Är det någon som vet hur det blir med överskottsel nu när spotpriset ligger på minus till och från ibland? Får man betala för att sälja el?

Du får tillbaka lika mycket på skatten. För den är på per såld kw. Och nätnyttan får du av nätägaren. Så så länge elen inte ligger på minus 1 krona är det ingen förlust säger jag

Permalänk
Medlem
Skrivet av jocke92:

Du får tillbaka lika mycket på skatten. För den är på per såld kw. Och nätnyttan får du av nätägaren. Så så länge elen inte ligger på minus 1 krona är det ingen förlust säger jag

Och någon dag bestämmer sig politikerna för att det inte är en bra ide längre att ge avdrag på skatten. Precis som man börjat fundera på kilometerbaserad skatt på bilar nu när det börjat bli ”för många” elbilar så skatteintäkerna har sjunkit. Tror personligen att vi kommer få mer dagar med negativa elpriser på de riktigt soliga dagarna när tillräckligt många fått upp paneler på taken. Lite sådan osäkerheter som får mig att avvakta och för tillfället satsa på åtgärder som istället sänker min förbrukning.

Visa signatur

Apple

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindfighter:

Och någon dag bestämmer sig politikerna för att det inte är en bra ide längre att ge avdrag på skatten. Precis som man börjat fundera på kilometerbaserad skatt på bilar nu när det börjat bli ”för många” elbilar så skatteintäkerna har sjunkit. Tror personligen att vi kommer få mer dagar med negativa elpriser på de riktigt soliga dagarna när tillräckligt många fått upp paneler på taken. Lite sådan osäkerheter som får mig att avvakta och för tillfället satsa på åtgärder som istället sänker min förbrukning.

Så får man passa på och skaffa anläggningen så länge man får hjälp med inköp och att få igen investeringen till att den generar vinst.

Sedan att lösningen är så teknisk att den bara producerar för husbehovet vid negativt el-pris.

Permalänk
Medlem

så har vi äntligen beställt och skrivit under, det som förvånar mig mest är just hur jäkla stor vinst det måste vara på installationer för dom som sätter paneler, två av dom vi tagit in anbud av har markant ändrat priserna för att vinna över vandra och har kunnat öka antal installerade kw markant jämfört med vad som först sades var max installerade kw, så i slutändan blev det väldigt annorlunda jämfört med vad dom första anbuden sa. från början skulle det kostat ca 18500kr per installerad kw med ett 5kwh batteri nu blir det ca 14000kr/kw med ett 7.5kwh batteri. vi fick även i går ytligare ett anbud som var ca 20000kr billigare än detta, vi valde dock att hoppa över det då dom inte ger någon installations garanti samt att polaren använt den vi valt och är väldigt nöjd med kvalitén på installationen.
tanken var att endast installera paneler och nästa år köpa till batteri på 12.5kwh för att inte gå över gränsen för bidrag, Det är möjligt att vi kanske utökar det beställda 7.5kwh batteriet något, men idag se jag ingen anledning till det med tanke på vad vi ska använda det till. dvs köpa/sälja samt kunna använda det vid pristoppar om det behövs.

Edit:
Fick idag samtal från solcells leverantörerna, dom hade tydligen gjort fel och råkat para växelriktaren med ett äldre batteri, så nu fick vi 10kwh batteri i stället för 7.5kwh för ca 4000kr mer vilket är helt ok för oss.
Sedan kommer vi begränsa hur mycket växelriktaren kan skicka ut, då slipper vi gå på 25A säkring och kan hoppa över att sätta en levratörssäkring vilket eon vill ha ca 30k för.
baserat på vår installation skulle det handla om enskilda dagar vi skulle behövt 25A säkring särskilt då vi har en rätt hög förbrukning 24/7. funkar det inte att bara säkra upp till 20A får vi väl göra det i ett senare skede.

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Medlem

Statistik Kostal

Jo, varför nöja sig med den webbsida som invertern har eller som leverantören erbjuder i molnet när det går att göra något eget?

Efter en del felsökning (mer nedan) så har det nu satts upp en lokal insamling av data från invertern och vad solcellerna producerar.

Instruktioner här:
https://github.com/geschke/grkopv-dashboard

Som ett tips, det kan lätt gå åt någon timmes felsökning för att upptäcka att invertern klarar av lösenord med specialtecken, men inte programmet som ska läsa ut det.
Hade ivf ett $ i lösenordet och efter att jag satte ett nytt lösenord så funkade det fint.

Att det bara står i loggen att det inte går att logga in hjälper inte så mycket då det i just den studen inte framgick om det var databasen eller invertern som den inte kunde logga på.
Efteråt så stod det att det inte gick att logga på databasservern heller så .. ja samma moment där med specialtecken.

Orkade inte felsöka mer så raderade bara all data som Docker kontainern skapade och satte upp annat lösenord för databasen utan specialtecken.

Bild från min grafana dashboard.

I övre länken kan ni se alla andra värden som läses ut men som inte får plats på min skärmbild

Nu blir det väl dags att bygga en mer personlig dashboard med saker som jag tycker är intressanta från hemautomationen (integration med Homey är redan igång) och så solcellerna.

Visa signatur

Dator: MSI X570 Tomahawk, AMD 5600x, 64 GB RAM, 2xNVMe, 2xSATA SSD, 10 GBit NIC, Grafik Nvidia 3060 12 GB RAM
Skärm: Dell U3821DW 38" ultrawide Bärbar dator: MBA M1
Synology DS1821+ (10Gbit) - Dockers, VM, Surveillance Station 9 kameror
DS3612xs (10Gbit) - Backup sparas till denna från ovan
Skrev jag något vettig? "Tumme up":a så vet jag att det fanns nytta i min post.

Permalänk
Medlem

Ska man skratta eller gråta är frågan, cirkus Telge fortsätter.
Beställt 2022-06-28 med utlova leverans på 14 veckor. (Jag trodde naturligtvis inte på detta)
Efter 10+ månader är panelerna på taket, en svårt väg dit med Telge kan jag säga.
Det var 10/5 panelerna var på plats, men än idag har ingen bemödad sig att få fram en elektriker för att koppla på växelriktare.
Det skulle väl vara logiskt att börja jaga elektriker så fort man får bekräftat datum av de som ska sätta panelerna men icke.
Och nu får jag mail om att nuvarande rådgivare slutar, så nu ska jag få en ny, 3e rådgivare.
Bara bissart detta.

Visa signatur

[ Corsair 460X ] [ Corsair HX750i ] [ AMD Ryzen 5800X ] [ Zotac RTX3080 Trinity OC] [ Asus ROG Strix X570-F Gaming]
[ 32GB G.Skill TridentZ Neo 3800Mhz DDR4 ] [ Samsung 980 Pro 500GB + 960 EVO 500GB ] [ Logitech PRO X 2 ] [ Corsair H115i ] [ Win11 ] [Asus TUF Gaming VG27AQ]

Permalänk
Medlem

Liten fundering, när man kör ladda/ladda ur under dyra timmar dvs vi som har fast pris, hur mycket ska man ladda batteriet innan det laddar ur för att slita så lite som möjligt? Tänker jag på telefonen laddar den till 80% snabbt och sakta resterade 20%, ska man tänka lika dant på solcells batteriet eller ska man ladda 10-20% innan urladdning.
Tanken är att detta kommer rulla automatiskt när priset når brytpunkt för vinst.

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SirMacke:

Ska man skratta eller gråta är frågan, cirkus Telge fortsätter.
Beställt 2022-06-28 med utlova leverans på 14 veckor. (Jag trodde naturligtvis inte på detta)
Efter 10+ månader är panelerna på taket, en svårt väg dit med Telge kan jag säga.
Det var 10/5 panelerna var på plats, men än idag har ingen bemödad sig att få fram en elektriker för att koppla på växelriktare.
Det skulle väl vara logiskt att börja jaga elektriker så fort man får bekräftat datum av de som ska sätta panelerna men icke.
Och nu får jag mail om att nuvarande rådgivare slutar, så nu ska jag få en ny, 3e rådgivare.
Bara bissart detta.

Jag tror att flera elleverantörer ser detta med solceller som något de "måste" hänga på för att alla andra säljer det (tom IKEA) och de vill ha sin del av kakan.

Istället för att fokusera det som de är bäst på, köpa/sälja el.

Dessa elleverantörer eller möbelföretag går in i partnerskap med någon annan (eller flera andra) som i sin tur utför arbetet.
Och det verkar vara som dessa partners har lite mer "manjana" inställning än vad som är lämpligt.

Jag är energikund hos Telge men har inte köpt mina solceller från dem.
Du kanske har sett detta:
https://apps.solenergikvalitet.se/protocols/4d6e2369-34f3-4c2...

Om du kan hitta en lokal leverantör som kan ge dig liknande anläggning till liknande pris så hade jag kollat upp dem och ifall det inte finns några röd-flagg beställt där istället - efter att jag sagt upp avtalet med Telge.

Visa signatur

Dator: MSI X570 Tomahawk, AMD 5600x, 64 GB RAM, 2xNVMe, 2xSATA SSD, 10 GBit NIC, Grafik Nvidia 3060 12 GB RAM
Skärm: Dell U3821DW 38" ultrawide Bärbar dator: MBA M1
Synology DS1821+ (10Gbit) - Dockers, VM, Surveillance Station 9 kameror
DS3612xs (10Gbit) - Backup sparas till denna från ovan
Skrev jag något vettig? "Tumme up":a så vet jag att det fanns nytta i min post.

Permalänk
Medlem
Skrivet av aragon:

Liten fundering, när man kör ladda/ladda ur under dyra timmar dvs vi som har fast pris, hur mycket ska man ladda batteriet innan det laddar ur för att slita så lite som möjligt? Tänker jag på telefonen laddar den till 80% snabbt och sakta resterade 20%, ska man tänka lika dant på solcells batteriet eller ska man ladda 10-20% innan urladdning.
Tanken är att detta kommer rulla automatiskt när priset når brytpunkt för vinst.

upp till 100 och ner till 10 skulle jag välja

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr_Lazy:

upp till 100 och ner till 10 skulle jag välja

jag fick svaret av leverantören att det sköter sig automatiskt, batteriet laddar till 90% och laddar ur till 10% det ska vara det optimala för att köra ladda/ladda ur 24/7 för att maximera livslängden på batteriet.

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av aragon:

jag fick svaret av leverantören att det sköter sig automatiskt, batteriet laddar till 90% och laddar ur till 10% det ska vara det optimala för att köra ladda/ladda ur 24/7 för att maximera livslängden på batteriet.

Mycket hänger på vilken typ av batterier som sitter i lådan.
De flesta "solbatterierna" är väl LFP baserade så de är inga problem med att ladda till 100%, CNM batterier som sitter i elbilar/telefoner/datorer gillar det dock mindre så då bör man sluta runt 80-90% fullt. Dock så mår inga av dem bra av att ladda ur helt, så en bottengräns är alltid välkommet.

Permalänk
Medlem

Växelriktare på plats, bara besiktning kvar.
Elektrikern sa att man ska skydda den från solen p.g.a. garanti-skäl?
Så något tak eller så, den sitter mot öster.
Tips?

Visa signatur

[ Corsair 460X ] [ Corsair HX750i ] [ AMD Ryzen 5800X ] [ Zotac RTX3080 Trinity OC] [ Asus ROG Strix X570-F Gaming]
[ 32GB G.Skill TridentZ Neo 3800Mhz DDR4 ] [ Samsung 980 Pro 500GB + 960 EVO 500GB ] [ Logitech PRO X 2 ] [ Corsair H115i ] [ Win11 ] [Asus TUF Gaming VG27AQ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av SirMacke:

Växelriktare på plats, bara besiktning kvar.
Elektrikern sa att man ska skydda den från solen p.g.a. garanti-skäl?
Så något tak eller så, den sitter mot öster.
Tips?

<Uppladdad bildlänk>

Trodde dom flesta tålde sol men att man försöker montera dom på en sida där det är mycket skugga.
Själv sitter min i garaget, vilket jag valde dom som installera sa att det funka att ha den ute men jag ville inte det då man ska ha strömbrytare och annat före och efter invertern.

Bild på hur mitt ser ut.

Visa signatur

Moderkort: B550M AORUS PRO , Minne: 32GB 3600Mhz HDD1: Intel 660P M2 1TB, HDD2: Kingston A400 960GB CPU: 5900X, Kylning: NH-D15 black GPU: RTX 4080 VENTUS 3X OC Låda: Define 7 Compact Glass, PSU: RM650i
Mus: G502 Wireless Lightspeed, Tangentbord: Strafe RGB MK.2, Monitor: LC49G95TSSRXEN
Surfplatta: Huawei Mediapad M5, Telefon: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av SirMacke:

Växelriktare på plats, bara besiktning kvar.
Elektrikern sa att man ska skydda den från solen p.g.a. garanti-skäl?
Så något tak eller så, den sitter mot öster.
Tips?

<Uppladdad bildlänk>

Så länge den inte sitter i direkt söderläge ska det inte vara några problem brukar det stå. Känner inte igen modellen så kan inte kolla manualen.

Du har ju samma garanti mot installatören oavsett, eftersom de har valt att sätta den där. Men tillverkarens garanti kan bli påverkad om den inte är installerad enligt anvisningarna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jocke92:

Så länge den inte sitter i direkt söderläge ska det inte vara några problem brukar det stå. Känner inte igen modellen så kan inte kolla manualen.

Du har ju samma garanti mot installatören oavsett, eftersom de har valt att sätta den där. Men tillverkarens garanti kan bli påverkad om den inte är installerad enligt anvisningarna.

Ka kolla manualen!

Visa signatur

[ Corsair 460X ] [ Corsair HX750i ] [ AMD Ryzen 5800X ] [ Zotac RTX3080 Trinity OC] [ Asus ROG Strix X570-F Gaming]
[ 32GB G.Skill TridentZ Neo 3800Mhz DDR4 ] [ Samsung 980 Pro 500GB + 960 EVO 500GB ] [ Logitech PRO X 2 ] [ Corsair H115i ] [ Win11 ] [Asus TUF Gaming VG27AQ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av vinylens:

Trodde dom flesta tålde sol men att man försöker montera dom på en sida där det är mycket skugga.
Själv sitter min i garaget, vilket jag valde dom som installera sa att det funka att ha den ute men jag ville inte det då man ska ha strömbrytare och annat före och efter invertern.

<Uppladdad bildlänk>

Bild på hur mitt ser ut.

En brytare måste ju sitta utomhus för att räddningstjänsten ska kunna komma åt den utan att behöva bryta sig in. Annars är det enligt vad jag förstår inte en korrekt installation. Jag tror det är den mellan panelerna och inverteraren.

Min inverterare sitter i garaget men har en genomgång genom väggen med en brytare på utsidan.

Visa signatur

He who hasn't hacked assembly language as a youth has no heart. He who does so as an adult has no brain.
~John Moore

Permalänk
Medlem
Skrivet av Anaii:

En brytare måste ju sitta utomhus för att räddningstjänsten ska kunna komma åt den utan att behöva bryta sig in. Annars är det enligt vad jag förstår inte en korrekt installation. Jag tror det är den mellan panelerna och inverteraren.

Min inverterare sitter i garaget men har en genomgång genom väggen med en brytare på utsidan.

Tror bara det finns krav på att det ska finnas brytare som ska nås lätt, inget krav på att det ska sitta utomhus då jag satt upp dom kan ha ändrat sig.
Vet att på hus med lägenheter så sitter dom inte utomhus heller utan i ett utrymme som går att nå lätt.
Dessutom så sitter mitt skåp för säkringar precis utanför.

Visa signatur

Moderkort: B550M AORUS PRO , Minne: 32GB 3600Mhz HDD1: Intel 660P M2 1TB, HDD2: Kingston A400 960GB CPU: 5900X, Kylning: NH-D15 black GPU: RTX 4080 VENTUS 3X OC Låda: Define 7 Compact Glass, PSU: RM650i
Mus: G502 Wireless Lightspeed, Tangentbord: Strafe RGB MK.2, Monitor: LC49G95TSSRXEN
Surfplatta: Huawei Mediapad M5, Telefon: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av vinylens:

Tror bara det finns krav på att det ska finnas brytare som ska nås lätt, inget krav på att det ska sitta utomhus då jag satt upp dom kan ha ändrat sig.
Vet att på hus med lägenheter så sitter dom inte utomhus heller utan i ett utrymme som går att nå lätt.
Dessutom så sitter mitt skåp för säkringar precis utanför.

Ok, fel av mig att säga utomhus. Men inne i ett garage brukar inte vara så lättåtkomligt eftersom man normal har ett sånt stängt, låst och gärna larmat eftersom man är rädd om det man har därinne. Jag gjorde ett antagande som kanske inte stämmer.

Visa signatur

He who hasn't hacked assembly language as a youth has no heart. He who does so as an adult has no brain.
~John Moore

Permalänk
Medlem

Vi hoppade på SeSol då de erbjöd att kolla takets skick (och man kunde avbryta kontraktet om det inte var bra nog), hade bäst pris med ett batteri och hittade inte att det skulle vara några problem med de kinesiska panelerna, Longi Solar 505W. 20 paneler, 10kW batteri, kan utökas till 15kW, men vi maxade vårat gröna avdrag för i år. 168.5k totalt.

Godkände offert 18e januari.
Beräknad leverans v16. Kom måndagen v17.
Beräknad montering v19. Gjordes slutet på v18.
Elinstallation 4-6 veckor efter montering. Gjordes tidigt v24, så strax under 6 veckor.
Så strax under 5 månader från SeSols sida, helt nöjd med det med allt man läst!
Har fått inlogg till app och konto, ser vettigt ut, ska bli kul att se om man kan ta ut data lite bättre.

Nu sitter vi och väntar till 13e Juli när Vattenfall ska komma och byta mätare, ska bli 5 dagar ersättning för förlorad produktion som jag fattat det då de "lovade" 15 arbetsdagar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av wargreymon:

Vi hoppade på SeSol då de erbjöd att kolla takets skick (och man kunde avbryta kontraktet om det inte var bra nog), hade bäst pris med ett batteri och hittade inte att det skulle vara några problem med de kinesiska panelerna, Longi Solar 505W. 20 paneler, 10kW batteri, kan utökas till 15kW, men vi maxade vårat gröna avdrag för i år. 168.5k totalt.

Godkände offert 18e januari.
Beräknad leverans v16. Kom måndagen v17.
Beräknad montering v19. Gjordes slutet på v18.
Elinstallation 4-6 veckor efter montering. Gjordes tidigt v24, så strax under 6 veckor.
Så strax under 5 månader från SeSols sida, helt nöjd med det med allt man läst!
Har fått inlogg till app och konto, ser vettigt ut, ska bli kul att se om man kan ta ut data lite bättre.

Nu sitter vi och väntar till 13e Juli när Vattenfall ska komma och byta mätare, ska bli 5 dagar ersättning för förlorad produktion som jag fattat det då de "lovade" 15 arbetsdagar.

Hur upplevde du SeSols offert.
Fick du specat exakt vilka paneler och inverter som skulle monteras och var det sedan dessa som monterades?

Anledningen att jag inte valde dem var för att de inte specificerade detta i min offert och när jag tog upp det inte kunde tänka sig göra det heller.
Undrar bara ifall de blivit bättre på detta senan jag pratade med dem förra sommaren (2022).
Jag valde annan leverantör än dem och har haft mina igång sedan mitten av Maj i år.

Visa signatur

Dator: MSI X570 Tomahawk, AMD 5600x, 64 GB RAM, 2xNVMe, 2xSATA SSD, 10 GBit NIC, Grafik Nvidia 3060 12 GB RAM
Skärm: Dell U3821DW 38" ultrawide Bärbar dator: MBA M1
Synology DS1821+ (10Gbit) - Dockers, VM, Surveillance Station 9 kameror
DS3612xs (10Gbit) - Backup sparas till denna från ovan
Skrev jag något vettig? "Tumme up":a så vet jag att det fanns nytta i min post.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gustav-P:

Hur upplevde du SeSols offert.
Fick du specat exakt vilka paneler och inverter som skulle monteras och var det sedan dessa som monterades?

Anledningen att jag inte valde dem var för att de inte specificerade detta i min offert och när jag tog upp det inte kunde tänka sig göra det heller.
Undrar bara ifall de blivit bättre på detta senan jag pratade med dem förra sommaren (2022).
Jag valde annan leverantör än dem och har haft mina igång sedan mitten av Maj i år.

Tror jag läste ditt inlägg förut och kände inte att jag hade samma upplevelse.

Jag fick en exakt modell på mina paneler specade, jag valde en större modell för vi fick inte plats med 3 rader mindre men precis 2 rader av den större. Kanske därför? Kollade också att det var dessa som kom i lådan innan de monterade. Inverter/controller fick jag ett blad med lite olika modeller från Huawei, men inte just vilken jag skulle få, däremot kände jag att de var ganska likvärdiga och jag gissar att det var mer beroende på storlek på ens installation. Har inte kollat exakt vad jag fick, ser fint ut på väggen bakom en dörr

Permalänk
Medlem
Skrivet av wargreymon:

Tror jag läste ditt inlägg förut och kände inte att jag hade samma upplevelse.

Jag fick en exakt modell på mina paneler specade, jag valde en större modell för vi fick inte plats med 3 rader mindre men precis 2 rader av den större. Kanske därför? Kollade också att det var dessa som kom i lådan innan de monterade. Inverter/controller fick jag ett blad med lite olika modeller från Huawei, men inte just vilken jag skulle få, däremot kände jag att de var ganska likvärdiga och jag gissar att det var mer beroende på storlek på ens installation. Har inte kollat exakt vad jag fick, ser fint ut på väggen bakom en dörr

Bra att du fick specat vilka paneler det var, det är ju det jobbiga att byta om man inte är nöjd.

Jo "mitt" sitter i garaget... så det är väl samma sak som att det är "bakom en dörr" Fint är det iaf.

Visa signatur

Dator: MSI X570 Tomahawk, AMD 5600x, 64 GB RAM, 2xNVMe, 2xSATA SSD, 10 GBit NIC, Grafik Nvidia 3060 12 GB RAM
Skärm: Dell U3821DW 38" ultrawide Bärbar dator: MBA M1
Synology DS1821+ (10Gbit) - Dockers, VM, Surveillance Station 9 kameror
DS3612xs (10Gbit) - Backup sparas till denna från ovan
Skrev jag något vettig? "Tumme up":a så vet jag att det fanns nytta i min post.

Permalänk

Vad kostar en anläggning på 5, 10 eller 15 kWh i dagsläget med allt inkl bidrag och moms?

Känns som att folk som satt upp i SE3 i år får lägga om sin prognos till break even...

Visa signatur

NR200P || 5600X || 3080 Strix ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ninotramp:

Vad kostar en anläggning på 5, 10 eller 15 kWh i dagsläget med allt inkl bidrag och moms?

Känns som att folk som satt upp i SE3 i år får lägga om sin prognos till break even...

Granne pröjsade 125.000 efter bidrag för en 6 kWh anläggning i SE3 nyligen.

Visa signatur

Apple

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ninotramp:

Vad kostar en anläggning på 5, 10 eller 15 kWh i dagsläget med allt inkl bidrag och moms?

Känns som att folk som satt upp i SE3 i år får lägga om sin prognos till break even...

Med höjda avdraget hamnar jag på runt 180k för 12kWh.
Prognoser är prognoser, alla är förhoppningsvis medvetna om att elpriset kommer variera.
Maj var billigt, andra halvan av juni har ju inte direkt varit billig med runt 100 öre dagtid.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."