Permalänk
Medlem
Skrivet av benonikenobi:

Det är väl mer faktumet att det officiellt är planerat att släppas i år som får intresset att flöda. Det har spekulerats länge om och i så fall när det kommer en uppföljare. Nu är det iallafall bekräftat att det kommer. Sen hade det givetvis varit önskvärt med en lite mer matnyttig trailer med faktiskt ”gameplay”, men men, man kan inte få allt här i livet😉

Gissningsvis dyker det väl upp lite gameplay i närtid så de kan hålla massans intresse vid liv.

I see. Tack för svaret.

Visa signatur

Primär Torrent Compact, Prime 650 Platinum, Prime Z790 mATX, i5-13600K, U12A, 32GB 3200, 1080Ti, 2xNVMe + SSD, Predator X38: Time Spy 11430, GPU 10939, CPU 15340
Sekundär i5-8400, Asus B360 mATX, 16GB, Asus 1070, 970 + 860 Evo, 750W PSU

http://rec.elmor.se/review.php?user=570

Permalänk
Snusfri

https://twitter.com/PdxInteractive/status/1640302866895175681...

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem

Perfekt! Jag anpassade alltså barnets ankomst perfekt till slutet på april, dubbeldagar 4 the win!!

Permalänk
Snusfri
Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk

Det verkar ha dykt upp lite bilder på CS2 Länk

Bilderna är plockade från Xbox store och sidan för spelet (men verkar vara bortplockade nu). Ser bra ut tycker jag nog 😃

Visa signatur

CPU: Ryzen 7800x3d | Mobo: Asus ROG Strix B650E-E Gaming | Kylare: Arctic Liquid Freezer III 420 PP | GPU: Sapphire RX 7900 XTX Nitro+ | RAM: 2x32GB G.Skill Trident Z5 Neo RGB 6000c32 | Lagring: Samsung 990 PRO 2TB + 2x Samsung PRO 990 4TB | PSU: EVGA Supernova 1200 P3 | Chassi: Phanteks Eclipse P500A | Skärm: Gigabyte M32UC 32" 4K | OS: Windows 11 PRO

Permalänk
Snusfri

Släpps 24'e Oktober.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk

Äntligen lite in-game video😃

Visa signatur

CPU: Ryzen 7800x3d | Mobo: Asus ROG Strix B650E-E Gaming | Kylare: Arctic Liquid Freezer III 420 PP | GPU: Sapphire RX 7900 XTX Nitro+ | RAM: 2x32GB G.Skill Trident Z5 Neo RGB 6000c32 | Lagring: Samsung 990 PRO 2TB + 2x Samsung PRO 990 4TB | PSU: EVGA Supernova 1200 P3 | Chassi: Phanteks Eclipse P500A | Skärm: Gigabyte M32UC 32" 4K | OS: Windows 11 PRO

Permalänk
Medlem
Skrivet av benonikenobi:

https://youtu.be/MX9YWu5wkGg

Äntligen lite in-game video😃

Ser väldigt likt ut ettan, men det gör inget

Bara de fixat så man kan fixa trafiken out of the box så är jag nöjd

Permalänk
Skrivet av medbor:

Ser väldigt likt ut ettan, men det gör inget

Bara de fixat så man kan fixa trafiken out of the box så är jag nöjd

Tycker grafiken ser bättre ut iallafall 😃

Visa signatur

CPU: Ryzen 7800x3d | Mobo: Asus ROG Strix B650E-E Gaming | Kylare: Arctic Liquid Freezer III 420 PP | GPU: Sapphire RX 7900 XTX Nitro+ | RAM: 2x32GB G.Skill Trident Z5 Neo RGB 6000c32 | Lagring: Samsung 990 PRO 2TB + 2x Samsung PRO 990 4TB | PSU: EVGA Supernova 1200 P3 | Chassi: Phanteks Eclipse P500A | Skärm: Gigabyte M32UC 32" 4K | OS: Windows 11 PRO

Permalänk
Medlem

Tycker det ser helt OK ut. Ljussättningen, reflektionerna och skuggorna ser bättre ut, speciellt på träden.
3D-modellerna av byggnaderna och trafiken ser mer realistiska ut. Det är visserligen något som går att åtgärda med mods, men ändå bra att spelet redan ser så pass bra ut. Ettan försökte se ut som SimCity 2013, med tecknad/animerad grafik, men det lyckades inte alls utan ser extremt fult och orealistiskt ut utan mods. Med alla mods som krävs för att få CS1 att se OK ut drar spelet 25-30 GB RAM och går i 5 FPS, så förhoppningsvis kommer CS2 fungera mycket bättre.

Lite väl magstarkt att hålla tillbaks vissa features och sälja som DLC direkt vid pre-order istället för att leverera ett komplett spel. De har lärt sig ett och annat om att mjölka konsumenter på pengar sedan ettan. Tror CS1 kostade runt €30 vid release istället för €99 som CS2. Det är ju främst under senare år som det har ballat ur med DLC till CS1, de första åren kom enbart någon enstaka expansion per år.

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Medlem

Grejen med Cities skylines är inte grafiken. Det är gameplay som spelar roll, likaså hur moddable det är.
Vi behöver prestanda och att kunna ha MYCKET fler "NPC" samtidigt, och helst ska de ha sina rutiner. Behöver inte vara avancerat men om NPC 1 bor i hus 1 och jobbar i hus 2 så ska denne inte spawna vid hus 1 och åka till hus 2 för att sedan dyka upp vid hus 73 och åka hem till hus 1 igen för att despawna halvvägs igenom för att antalet bilar på vägen nått max.

Min favoritgrej med CS1 är att kunna hantera trafikflödet med traffic manager mod.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

Min favoritgrej med CS1 är att kunna hantera trafikflödet med traffic manager mod.

Jag ser CS1 som en platform som man spelar TMPE på

Visa signatur

Redbox: Asrock B650 Lightning ATX, 7800x3D -20CCO, XFX 6950XT, 2x32GB Corsair Vengence 6400 CL32, WD SN770 2TB, Corsair RMe 1000, Lian Li Lancool 216, Peerless Assassin 120 SE
Purpbox: Z87-Pro, I5 4670K@4.2, Sapphire 290 TRI-X, 2x8GB Crucial Tactical@stock, Deep Silence 1
Samsung Evo 250+500GB + QVO 1TB, 2x1TB 7200RPM backup/lagring
Det var bättre förr: E5300 2600MHz -> 3640MHz, Celeron 300A -> 450MHz

Permalänk

Hyggliga krav ändå 😅

SYSTEMKRAV
MINIMUM:
Kräver en 64-bitars processor samt operativsystem
OS: Windows® 10 Home 64 Bit
Processor: Intel® Core™ i7-4790K / AMD® Ryzen™ 5 1600X
Minne: 8 GB RAM
Grafik: Nvidia® GeForce™ GTX 780 (3GB) or AMD® Radeon™ RX 470 (4GB)
Ljudkort: TBC
REKOMMENDERADE:
Kräver en 64-bitars processor samt operativsystem
OS: Windows® 10 Home 64 Bit | Windows® 11
Processor: Intel® Core™ i7-9700K | AMD® Ryzen™ 5 5600X
Minne: 16 GB RAM
Grafik: Nvidia® GeForce™ RTX 2080 Ti (11GB) | AMD® Radeon™ RX 6800 XT (16GB)
Ljudkort: TBC

Visa signatur

CPU: Ryzen 7800x3d | Mobo: Asus ROG Strix B650E-E Gaming | Kylare: Arctic Liquid Freezer III 420 PP | GPU: Sapphire RX 7900 XTX Nitro+ | RAM: 2x32GB G.Skill Trident Z5 Neo RGB 6000c32 | Lagring: Samsung 990 PRO 2TB + 2x Samsung PRO 990 4TB | PSU: EVGA Supernova 1200 P3 | Chassi: Phanteks Eclipse P500A | Skärm: Gigabyte M32UC 32" 4K | OS: Windows 11 PRO

Permalänk
Medlem

Får hoppas städerna inte känns lika döda och opersonliga som i dess föregångare

Visa signatur

Intel 7700K @ 5,1ghz (Binned) | Custom H2O Loop | Asus Maximus IX Hero | 32GB Corsair @ 3200mhz | GTX 3080 | Samsung 960 EVO 500GB | Samsung 870 EVO 500GB | Samsung 860 EVO 2TB | Soundblaster Z-Xr | Asus ROG Swift PG279Q | Corsair 850W-HX | Thermaltake The Tower 900

Permalänk
Medlem
Skrivet av Casgar:

Lite nyfiken, ungefär hur stor börjar staden vara när detta börjar bli ett problem? Jag upplevde det att så länge som man försökte blanda olika typer av zoner och hade i bakhuvudet att ju större väg desto glesare mellan avfarter/korsningar så var sällan trafiken ett problem. Men jag orkade sällan hålla liv i en stad över 150k innevånare.

Men håller med om att trafikhanteringen skulle kunna vara mer modifierbar. Moddar kan lösa många problem, men hade varit bra ifall de mest användbara fanns med i grundspelet från start, t.ex. motsvarande Traffic Manager, Move It, Precision Engineering etc. Och gärna större standardbyggnader än än 4x4!

Edit; Och kanske ett verktyg för att göra korsningar/rondeller m.m. T.ex. jag vill bygga en rondell, 3 filer, 5 anslutningar, 2 av anslutningarna ska vara 2+2 medans resten 3+2, PLOP.

Finns utmärkt mod för det:
Roundabout Builder

Visa signatur

5700x3D | RTX 2060 Super | 2 TB M.2 | 32 GB RAM | Gigabyte DS3H| 750 WATT

Permalänk
Antielefant
Skrivet av Pepsin:

Tycker det ser helt OK ut. Ljussättningen, reflektionerna och skuggorna ser bättre ut, speciellt på träden.
3D-modellerna av byggnaderna och trafiken ser mer realistiska ut. Det är visserligen något som går att åtgärda med mods, men ändå bra att spelet redan ser så pass bra ut. Ettan försökte se ut som SimCity 2013, med tecknad/animerad grafik, men det lyckades inte alls utan ser extremt fult och orealistiskt ut utan mods. Med alla mods som krävs för att få CS1 att se OK ut drar spelet 25-30 GB RAM och går i 5 FPS, så förhoppningsvis kommer CS2 fungera mycket bättre.

Lite väl magstarkt att hålla tillbaks vissa features och sälja som DLC direkt vid pre-order istället för att leverera ett komplett spel. De har lärt sig ett och annat om att mjölka konsumenter på pengar sedan ettan. Tror CS1 kostade runt €30 vid release istället för €99 som CS2. Det är ju främst under senare år som det har ballat ur med DLC till CS1, de första åren kom enbart någon enstaka expansion per år.

€89 och då ingår 3 expansioner, annars €59, alltså "Season Pass" av olika slag är ju inte ovanligt.
Dessutom fick C:S expansioner...
2015: 2
2016: 3
2017: 2
2018: 2
2019: 1
2020: 1
2021: 0
2022: 3
2023: 1

I övrigt är 25-30GB i underkant för C:S1 med mycket mods. Det är spelet som gör att jag har 128 GB

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk

Läste en artikel på news.xbox.com om CS2. I artikeln berättar Mariina Hallikainen (CEO på Colossal Order) om en del intressanta detaljer och förändringar. Nedan är några detaljer, vad tror ni, kommer det här bli bra? :

"There are new economic simulations, traffic systems to manage the flow of your city, and realistic weather patterns that present unique challenges. Your cities now also have a buildable area of 172 square KM and can boast over 4,000 building assets – a huge expansion on the first base game. "

Storlek
The most noticeable change up front is that Cities: Skylines II is much, much bigger. Each map is made up of 441 tiles, which can be unlocked in any order you want.

“You can grow a continuous city from the starting tiles, create smaller separate areas connected by pre-built highways in the map or anything in-between,” Hallikainen tells us. “The cities can become massive and your imagination is the only limit!”

Visuella delar
The visuals of Cities: Skylines II take advantage of the latest graphics technologies as well, presenting the cities in much greater detail.

“Lighting is physics-based and the sun’s position depends on the latitude of the map, giving the game a more realistic look that strives to also replicate the lighting conditions of different areas around the earth faithfully,” Hallikainen adds.

Simulering
The simulation in Cities: Skylines II has been overhauled and is much more detailed than before; the inhabitants of your city – be it citizens, vehicles, businesses — react to their environment, the changes around them, and have entire paths that you can observe.

“It supports a redesigned economic system which is built on real-life economic models,” Hallikainen tells us. “This means that citizens in Cities: Skylines II earn money and spend it on living, travelling and activities in their free time.”

Companies find locations with good connections to resources and access to the workforce, and adjust their production in real time to help boost their profitability. The various new material resources allow for a deeper business simulation as the companies sell, buy, import, export and refine the resources into goods that are then sold to citizens and other companies.

The pathfinding and traffic AI have also been reworked to make for a more immersive experience. Vehicles can make decisions on the fly that will improve the flow of traffic, such as changing lanes, and will even try to give way to emergency vehicles passing by. It’s smarter, reactive, and makes for hyper-realistic management.

Another cool and new thing is the introduction of parking spaces, which really makes the cities feel more realistic,” Hallikainen adds. “The citizens need to find a parking space and that will further drive up the importance of handling roads and traffic.
Intressant att se hur det kommer spela in. Det går ju köra med "realistic parkering" via TMPE, men det här kanske inte riktigt är samma sak?

Cims
Another striking new addition to Cities: Skylines II is the Lifepath feature, which allows you to track your citizens, who they are, what they do, and where they’re going at any time.

Each citizen has their own income and expenditures, and all of them are intertwined to affect the choices they make, such as where they live or where they want to shop – and how they want to get there.
.......
The economy simulation helps beginners and newly-founded cities to succeed, but more experienced players can delve deeper into the simulation and work out its intricacies to fine tune their city more.

Väder
Seasons are a brand-new feature for Cities: Skylines, and they go far beyond your typical expectation of seeing sun in the summer and snow in the winter. Hallikainen tells us that that they’ll recreate realistic weather patterns found on different sides of the globe, an updated pollution system where air pollution now takes wind direction into account, and groundwater options for freshwater pumping.

“Seasons work differently on each map as the exact position and latitude of the map defines how the weather and thus the seasons will affect the gameplay,” Hallikainen explains. “Seasonal variations will have an impact on the electricity consumption, traffic and weather which will give players additional problems to adjust to. Players can expect familiar challenges as in Cities: Skylines II, but the added depth in the simulation will provide new challenges to tackle for those that are well-versed in crafting a digital metropolis.

Visa signatur

CPU: Ryzen 7800x3d | Mobo: Asus ROG Strix B650E-E Gaming | Kylare: Arctic Liquid Freezer III 420 PP | GPU: Sapphire RX 7900 XTX Nitro+ | RAM: 2x32GB G.Skill Trident Z5 Neo RGB 6000c32 | Lagring: Samsung 990 PRO 2TB + 2x Samsung PRO 990 4TB | PSU: EVGA Supernova 1200 P3 | Chassi: Phanteks Eclipse P500A | Skärm: Gigabyte M32UC 32" 4K | OS: Windows 11 PRO

Permalänk
Medlem
Skrivet av benonikenobi:

Storlek
The most noticeable change up front is that Cities: Skylines II is much, much bigger. Each map is made up of 441 tiles, which can be unlocked in any order you want.

“You can grow a continuous city from the starting tiles, create smaller separate areas connected by pre-built highways in the map or anything in-between,” Hallikainen tells us. “The cities can become massive and your imagination is the only limit!”

Så man behöver inte köpa varje tile en bit iväg om man vill skapa en lite förort, by, åkermark eller om man vill åt en specifik resurs i just den "tilen"? Sjukt trevligt om det är så.

Jag ser fram emot detta väldigt mycket!

Permalänk
Skrivet av napahlm:

Så man behöver inte köpa varje tile en bit iväg om man vill skapa en lite förort, by, åkermark eller om man vill åt en specifik resurs i just den "tilen"? Sjukt trevligt om det är så.

Jag ser fram emot detta väldigt mycket!

Det verkar ju så nice om det stämmer.

Jag är också väldigt taggad. Har haft lite CS-torka senaste året och inte känt för att spela. Men senaste veckorna har suget börjat komma igen, mycket beroende på nyheterna om 2:an.

Visa signatur

CPU: Ryzen 7800x3d | Mobo: Asus ROG Strix B650E-E Gaming | Kylare: Arctic Liquid Freezer III 420 PP | GPU: Sapphire RX 7900 XTX Nitro+ | RAM: 2x32GB G.Skill Trident Z5 Neo RGB 6000c32 | Lagring: Samsung 990 PRO 2TB + 2x Samsung PRO 990 4TB | PSU: EVGA Supernova 1200 P3 | Chassi: Phanteks Eclipse P500A | Skärm: Gigabyte M32UC 32" 4K | OS: Windows 11 PRO

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zcenicx:

€89 och då ingår 3 expansioner, annars €59, alltså "Season Pass" av olika slag är ju inte ovanligt.
Dessutom fick C:S expansioner...

Skillnaden är att innehållet för dessa 3 expansioner redan är färdigt och hade kunnat skeppats tillsammans med grundspelet. De har bara valt att hålla tillbaks innehållet om man inte betalar mer.

Expansionerna i CS1 la till saker som inte existerade när spelet släpptes eftersom utvecklarna inte hade tid att göra klart de funktionerna. De höll inte avsiktligt tillbaka innehåll om man inte betalade en massa extra, utan expansionerna gav mervärde långt efter att spelet hade släppts.

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fissure:

Får hoppas städerna inte känns lika döda och opersonliga som i dess föregångare

har aldrig tyckt det? snarare för mycket folk som rör sig (jag spelade dock med realistic population) och för många störande ljud

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pepsin:

Skillnaden är att innehållet för dessa 3 expansioner redan är färdigt och hade kunnat skeppats tillsammans med grundspelet. De har bara valt att hålla tillbaks innehållet om man inte betalar mer.

Expansionerna i CS1 la till saker som inte existerade när spelet släpptes eftersom utvecklarna inte hade tid att göra klart de funktionerna. De höll inte avsiktligt tillbaka innehåll om man inte betalade en massa extra, utan expansionerna gav mervärde långt efter att spelet hade släppts.

nej, endast San Fransisco assetsen (och så 9 byggnader i pre-order pack) kommer direkt, så de andra är troligen inte färdiga eller ens började på, bara planerade.

Men håller med, skit att man inte får med allt (när från vad vi sett har det väldigt simpla och få assets) när man betalar 50€, förra spelet var iaf billigare.

Permalänk
Skrivet av rwkk:

nej, endast San Fransisco assetsen (och så 9 byggnader i pre-order pack) kommer direkt, så de andra är troligen inte färdiga eller ens började på, bara planerade.

Men håller med, skit att man inte får med allt (när från vad vi sett har det väldigt simpla och få assets) när man betalar 50€, förra spelet var iaf billigare.

Man får ju hoppas att vissa grundläggande saker som kom som DLC till CS 1finns med från scratch i 2:an. Tex motsvarigheten till Industries DLC borde rimligen vara med från början kan jag tycka. Även Airports, Campus och några till. Kanske önsketänkande men ändå

Intressant i artikeln jag länkade till ovan är att det nämndes nåt om fler "resources", förutom oil, ore, farming och forestry gissningsvis. Öppnar i så fall upp mer mer komplexitet kan tänkas.

Gällande priset för spelet i sig: jag köpte CS relativt billigt för två år sedan. Men är det inte så att alla spel har ökat i pris rätt häftigt i förhållande till vad nya spel kostade för 5-10 år sedan? Är 50 euro för grundspelet dyrt förhållandevis?

Visa signatur

CPU: Ryzen 7800x3d | Mobo: Asus ROG Strix B650E-E Gaming | Kylare: Arctic Liquid Freezer III 420 PP | GPU: Sapphire RX 7900 XTX Nitro+ | RAM: 2x32GB G.Skill Trident Z5 Neo RGB 6000c32 | Lagring: Samsung 990 PRO 2TB + 2x Samsung PRO 990 4TB | PSU: EVGA Supernova 1200 P3 | Chassi: Phanteks Eclipse P500A | Skärm: Gigabyte M32UC 32" 4K | OS: Windows 11 PRO

Permalänk
Medlem
Skrivet av benonikenobi:

Man får ju hoppas att vissa grundläggande saker som kom som DLC till CS 1finns med från scratch i 2:an. Tex motsvarigheten till Industries DLC borde rimligen vara med från början kan jag tycka. Även Airports, Campus och några till. Kanske önsketänkande men ändå

Intressant i artikeln jag länkade till ovan är att det nämndes nåt om fler "resources", förutom oil, ore, farming och forestry gissningsvis. Öppnar i så fall upp mer mer komplexitet kan tänkas.

Gällande priset för spelet i sig: jag köpte CS relativt billigt för två år sedan. Men är det inte så att alla spel har ökat i pris rätt häftigt i förhållande till vad nya spel kostade för 5-10 år sedan? Är 50 euro för grundspelet dyrt förhållandevis?

tror absolut inte det kommer finnas manuellt managing av industrier, men hela simulationen ska ju vara bättre från grunden.

Allt sånt kommer vara betydligt bättre än vad det var i första spelet (innan dlc & uppdateringar) men jag är tyvärr rädd för flygplatser specifikt, att de möjligen bara är modulärt som kraftverken och universiteten, och man kanske inte kan lägga sina egna taxi- & landningsbanor hursom. Är det så, måste någon skapa mod för det, flygplatser kan ju vara lika stor och unik som en stad och det behöver mycket fokus.

Angående Campus har vi ju sett, blir inte samma men vi får modulära byggnader för det. Bra nog för mig, tyckte aldrig mycket om systemet med industries/parklife/campus

Men de har liksom tagit det viktigaste från allt i princip, bara inte lika detaljerat som själva dlc'n. Kommer ju inte finnas monorails, linbanor, luftskepp i launch, men annat viktigt från dlc'n finns. Lite assets redan i launch för nöjesfält & åk attraktioner hade vart najs dock

Permalänk
Skrivet av rwkk:

tror absolut inte det kommer finnas manuellt managing av industrier, men hela simulationen ska ju vara bättre från grunden.

Allt sånt kommer vara betydligt bättre än vad det var i första spelet (innan dlc & uppdateringar) men jag är tyvärr rädd för flygplatser specifikt, att de möjligen bara är modulärt som kraftverken och universiteten, och man kanske inte kan lägga sina egna taxi- & landningsbanor hursom. Är det så, måste någon skapa mod för det, flygplatser kan ju vara lika stor och unik som en stad och det behöver mycket fokus.

Angående Campus har vi ju sett, blir inte samma men vi får modulära byggnader för det. Bra nog för mig, tyckte aldrig mycket om systemet med industries/parklife/campus

Men de har liksom tagit det viktigaste från allt i princip, bara inte lika detaljerat som själva dlc'n. Kommer ju inte finnas monorails, linbanor, luftskepp i launch, men annat viktigt från dlc'n finns. Lite assets redan i launch för nöjesfält & åk attraktioner hade vart najs dock

Lite osäker på vad du menar med manuell managing, men med mer komplexitet gällande industrier menade jag att vi kanske får fler saker att ta hänsyn till för att bygga en fungerande industri. Tex kanske ädelmetaller kan bli en egen resource som inte går att producera i så stora mängder, men krävs i vissa unika industribyggnader. Eller du kanske måste producera bomull för att kunna tillverka kläder, vindruvor för vin, nåt sånt kanske idk.

Ett område som jag tycker blev heltokigt när Industries DLC kom var att det inte riktigt lirade boll med befintlig industri.

Innan Industries DLC kom kunde man måla districts som fick olika specialisering där det fanns olja, malm osv och industribyggnader växte upp. När DLC kom kunde man måla ett "Area" där du ploppade ner speciella byggnader för att bygga sin industri. Ville du fylla ut ett Area med vanlig, men specialiserad, industri måste man måla ett district och ett area ovanpå varandra. Jag hoppas att industrin är omarbetad så att skogs, farm och malmindustrin är en grej där man både kan ploppa ner specialbyggnader och använda zoning om man vill. Men gärna mer komplex industri med mer produktionssteg.

Visa signatur

CPU: Ryzen 7800x3d | Mobo: Asus ROG Strix B650E-E Gaming | Kylare: Arctic Liquid Freezer III 420 PP | GPU: Sapphire RX 7900 XTX Nitro+ | RAM: 2x32GB G.Skill Trident Z5 Neo RGB 6000c32 | Lagring: Samsung 990 PRO 2TB + 2x Samsung PRO 990 4TB | PSU: EVGA Supernova 1200 P3 | Chassi: Phanteks Eclipse P500A | Skärm: Gigabyte M32UC 32" 4K | OS: Windows 11 PRO

Permalänk

Kikade lite till på videon och såg till att pausa lite här och där för att verkligen se vad som verkar finnas. Det var väldigt snabba klipp ibland Noterade nåt gällande industribiten:

Det verkar som att det fortfarande är samma fyra naturtillgångar att utnyttja, skog, olja, malm och odlingsbar mark.

Däremot verkar det finnas nio olika specialiserade industrier man kan använda använda på ovanstående.

Får man gissa så är det nåt i stil med:
1 - Djurprodukter, 2 - Säd?, 3 - Grönsaker, 4 - Bomull/naturmaterial. Dessa fyra borde gå att odla på "fertile land".
5 - Trä
6 - Metallmalm/malm?, 7 - Kol?, 8 - ??? ädelmetaller/ädelstenar kanske. Dessa tre borde utvinnas på "ore".
9 - Olja (syns inte så tydligt men det ser ut som en grå droppe)

Ett par detaljer kopplat till första bilden: Skog och odlingsbar mark verkar "förnyas" till skillnad från olja och malm. Det nämns också "Specialized Industry Hubs" och "Specialized Industry Areas".

Sen finns det nåt som heter "Signature buildings" för åtminstone Residential och Office, vad nu det kan innebära:

Visa signatur

CPU: Ryzen 7800x3d | Mobo: Asus ROG Strix B650E-E Gaming | Kylare: Arctic Liquid Freezer III 420 PP | GPU: Sapphire RX 7900 XTX Nitro+ | RAM: 2x32GB G.Skill Trident Z5 Neo RGB 6000c32 | Lagring: Samsung 990 PRO 2TB + 2x Samsung PRO 990 4TB | PSU: EVGA Supernova 1200 P3 | Chassi: Phanteks Eclipse P500A | Skärm: Gigabyte M32UC 32" 4K | OS: Windows 11 PRO

Permalänk
Medlem
Skrivet av benonikenobi:

Sen finns det nåt som heter "Signature buildings" för åtminstone Residential och Office, vad nu det kan innebära:

Är nog manuallt läggbara RICO. Unika och större byggnader än 6x6 zon. Hoppas det finns några bra realistisca på commercial också

Alltså fungerande större byggnader som med "ploppable rico" mod, istället för vanliga unika byggnader som bara fungerar som parker/attraktioner

Permalänk
Snusfri

Hoppas på "mixed zoning", väldigt många ställen som har tex butiker på bottenplan och sedan antingen lägenheter eller kontor våningarna ovanför.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem

Hur fan ska jag ha tid att spela det här två månader i sträck?

Permalänk
Medlem
Skrivet av THB:

Hoppas på "mixed zoning", väldigt många ställen som har tex butiker på bottenplan och sedan antingen lägenheter eller kontor våningarna ovanför.

finns i trailern det ser man.

Intressant är denna artikel, inte mycket nytt men några saker
https://news.xbox.com/en-us/2023/06/12/cities-skylines-ii-is-...

Baserat på detta, vad pdx har skrivit och trailern lär dens karta inte vara större än vad det är nu i första spelet. Bara själva byggarean som kommer vara betydligt större (motsvarande c.a 6.8x6.8 tiles i csl1), dock mindre än 9x9 som man kan få moddat.