Geforce RTX 4060 säljstartar den 29 juni

Permalänk
Medlem

Detta kort skall ju heta 4050 och ha en tvåa i stället för en 4 i starten av prislappen. Med en riktigt lågwattare av en AMD cpu och detta kort kan man kanske få till gaming under 100W. (plus skärm).
Det hade vart nått.
Men inte till 4000.

Visa signatur

14900KF--Apex Encore--RTX 4090--G.Skill 2x24GB DDR5-8000--Dynamic Evo XL
12900K--RTX 2080Ti--Gigabyte Z690 Aorus Master--4X16GB DDR5 6000
Ljud: Lewitt Connect 6--Shure SM7B
Skärmar: Neo G8 4K 240hz--Huawei 3440x1440 165hz

Permalänk
Medlem

Fyfan, kastar hellre ut datorn genom fönstret när budgetskräpkort kostar 4k.
Prata om att döda sin egen marknad, vad är nästa steg smeta in korten i avföring?

Permalänk
Medlem

Hej vi vill ha alla era pengar så vi vill sälja ett kort som knappt är bättre än förra generationen MEN vi har en mjukvara som gör att du får högre fps men med mycket sämre bildkvalité!

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZaInT:

Med alla dessa begränsningar och nedskärningar undrar jag om inte mitt 2080 Super är lika rappt. 128 bitars minnesbuss är så sjukt, jag får ont i huvudet varje gång jag läser det.

Skillnaden kommer inte att bli stor. 4060 Ti tampas med 2080 Ti i de flesta tester, så 4060 borde vara i nivå med 2080, kanske lite över.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZaInT:

Med alla dessa begränsningar och nedskärningar undrar jag om inte mitt 2080 Super är lika rappt. 128 bitars minnesbuss är så sjukt, jag får ont i huvudet varje gång jag läser det.

GTX 2080 Super har 91% av RTX 4060 prestanda enligt Techpowerup så med lite överklockning är du ifatt.

Ska du hitta en riktig uppgradering så får du punga ut 5-siffrigt.

Permalänk
DingDongerMcDongface
Skrivet av Nicklidstrom:

Jävlar vad spännande! Blir att ställa sig å köa utanför inet natten innan så man KANSKE får tag i ett!

Håller du en plats åt mig också?

Nä men hade det legat runt 3 000-kronorsgränsen hade det varit riktigt spännande, men nu när det klättrar mot 4 000, sannolikt en del lite högre iom att det bara verkar bli partner, känns det knepigt. Med det otroligt låga intresse köpmässigt som varit för typ allt sedan RTX 4070 Ti känns det inte som att det kommer flyga av hyllorna, men det återstår väl att se

Permalänk
Medlem
Skrivet av jonaz_81a:

GTX 2080 Super har 91% av RTX 4060 prestanda enligt Techpowerup så med lite överklockning är du ifatt.

Ska du hitta en riktig uppgradering så får du punga ut 5-siffrigt.

2080 Super kommer nog vara ett snäpp snabbare än 4060.
https://tpucdn.com/review/nvidia-geforce-rtx-4060-ti-founders...

Tippar på att 4060 bara är nånstans 3060 + 15%.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ipac:

2080 Super kommer nog vara ett snäpp snabbare än 4060.
https://tpucdn.com/review/nvidia-geforce-rtx-4060-ti-founders...

Tippar på att 4060 bara är nånstans 3060 + 15%.

Ja det är inte omöjligt att det är så illa. Jag gick efter Techpowerups vanliga index.

Prestandan känns inte särskilt spännande i den prisklassen...

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo

Borde vara oheligt att bunta ihop två kort med en skillnad på 30% beräkningskärnor än mer i beräkningskraft under samma nuffra och bara differentiera med en "TI" märkning.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk

Totalt ointresserad av ett 4060 efter att jag köpte mitt 3060 ti i vintras. Så glad att jag gjorde det. Blir bara värre och värre med priserna nu. En halvkass modell med kass fläkt jag fick byta, men ändå värt det för...3kkr tror jag det var på tradera. Räcker helt för 1440p även om TLOU var lite på gränsen med minnet.

Permalänk
Medlem

en 3060 för samma pris och prestanda

Permalänk
Medlem

Känns ju som sagt som en dålig dal när ett 6650XT kostar 2990 kr....

Gick från Nvidia till AMD nyss för första gången och är galet nöjd, otroligt bra verktyg för inställningar..ljusår bättre än Nvidias motsvarande.

Permalänk
Medlem

DLSS3 är väldigt bra om man har en CPU som flaskar.

Sen är 300 dollar inte så farligt. Lite mindre än de 329 för 3060. Kronans värde förstör allt dock.

Men 3060 kostade 5500kr närmast köpte ett sommaren 2021 och det var bra pris då tyckte man. Men lämnade tillbaka det mot ett 6700XT för 6200kr vilket var bästa priset man såg på evigheter.

Nu får man 3060 för under 4000 och 6700XT för inte mycket mer så på så sätt har det blivit bättre åtminstone.

Hade kronans värde bara varit runt 7kr för en dollar så hade vi haft helt ok priser.

Men istället så bara minskar kronans värde. Blir bara dyrare och dyrare pga det.

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Medlem
Skrivet av twit:

Nu råkar vi befinna oss på ett forum för hårdvaruentusiaster, då får du nog förvänta dig att det klagas när den dominerande aktören på marknaden släpper stinkande produkter.

Det är mer att folk älskar att vara i ekokammare där det upprepas samma ooriginella påståenden om och om igen. Det är ärligt talat tröttsamt att läsa samma saker hela tiden som inte tillför nåt till sammanhanget.

Därför det är så uppfriskande när det finns personer som bryter mönstret såsom Yoshman och Laxpudding som är direkta motsatser till detta, då dom dränker en i intressant information, man inte ens visste man ville veta. Sånt som var stapelvara på forum förut men tyvärr är undantagen nu för tiden.

Permalänk

RTX 4050 får 64-bitars buss med lite högre L2 cache? Något säger mig att RTX 4050 uteblir denna generation.

Skrivet av kallandes:

Var inte länge sedan man bara la på en nolla på dollarpriset. Så fick man ungefärligt Svenskt pris inklusive moms. Sorglig utveckling av kronan.

Minst tio år sedan detta gällde.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZaInT:

Med alla dessa begränsningar och nedskärningar undrar jag om inte mitt 2080 Super är lika rappt. 128 bitars minnesbuss är så sjukt, jag får ont i huvudet varje gång jag läser det.

Jag känner lite likadant.. jag hade ett 2070 (ej super) som gav upp, och jag fick ett 3060 istället. Den genomsnittliga bildfrekvensen var kanske marginellt högre, speciellt med ray tracing. Men nog fan hade jag bättre upplevelse med 2070. Min bästa gissning är att det är den smalare minnesbussen som spökar. Får random stutter i spel som inte var något problem med 2070..

Permalänk
Skrivet av Dinkefing:

Minst tio år sedan detta gällde.

Nä för 10 år sedan låg dollarn på runt 6,5kr så då var det ännu bättre. Då blev pris ink moms på en GPU för 599 Dollar = 4866kr då. Med det priset hade nog inte så många gnällt. Ja förutom gnällande, för gnällandets skull då.

Permalänk
Skrivet av kallandes:

Nä för 10 år sedan låg dollarn på runt 6,5kr så då var det ännu bättre. Då blev pris ink moms på en GPU för 599 Dollar = 4866kr då. Med det priset hade nog inte så många gnällt. Ja förutom gnällande, för gnällandets skull då.

Jo man tog ändå gånger tio för att vara på säkra sidan.

Permalänk
Skrivet av Necrophor:

Fördelen är ju att begagnatpriset på 3060 borde gå ned så man kanske äntligen kan ta och byta ut det här 970 som fortsätter tuffa på ^^ Det borde väl vara runt 100-110% bättre, så borde ge ett sabla lyft i fps ^^

Hade själv ett 960 4GB, sedan lyckades jag hitta ett 3060 12GB när Inet hade några på lager. Visst det var inte billigt, men fick det i födelsedags-present så jag klagade inte. Sedan uppgraderade jag själv från en amd fx 6350 till Ryzen 3700x. Rejält lyft var det i vilket fall, speciellt i spel som tex Red dead redemption 2.

Visa signatur

Cpu: Amd Ryzen 7 3700x Mb: Gigabyte B550M-DS3H
Gpu: Gigabyte RTX 3060 12GB
Ram: Corsair Vengeance DDR4 3200 Mhz
Monitor: Aoc G2490vxa 144 Hz
Hörlurar: JBL Tune 510BT

Permalänk
Medlem
Skrivet av Segge:

1080p för under 4000kr, låter som när jag köpte mitt 1070..............för 5ÅR sedan 🤨

För fem år sedan köpte du ett två år gammalt kort...

Permalänk
Skrivet av Dinkefing:

Jo man tog ändå gånger tio för att vara på säkra sidan.

Nä det gjorde man inte! Om inte du anser att "man" är du då. Men det du skrev att det var minst 10 år sedan man räknade så. Vilket jag bara påvisade var fel, då kursen var ännu lägre för mindre än 10 år sedan.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av DevilsDad:

Jag känner lite likadant.. jag hade ett 2070 (ej super) som gav upp, och jag fick ett 3060 istället. Den genomsnittliga bildfrekvensen var kanske marginellt högre, speciellt med ray tracing. Men nog fan hade jag bättre upplevelse med 2070. Min bästa gissning är att det är den smalare minnesbussen som spökar. Får random stutter i spel som inte var något problem med 2070..

Om minnesbuss orsakar stutter så bör det ju finnas med i varenda recension av moderna grafikkort framförallt hos t.ex GN.
Har haft kort med så lågt som 128 och så högt som 384 och aldrig märkt av någon stutter eller så i frametimes.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nozomi:

Om minnesbuss orsakar stutter så bör det ju finnas med i varenda recension av moderna grafikkort framförallt hos t.ex GN.
Har haft kort med så lågt som 128 och så högt som 384 och aldrig märkt av någon stutter eller så i frametimes.

Det påverkas ju även av minnesfrekvens och kompeimering, så det är inte nödvändigtvis samma resultat mellan generationerna. Dessutom har det varit ganska specifika titlar där det var stor skillnad mellan korten. Men du får gärna komma med andra förslag om varför jag får mycket mer stuttering med en i övrigt identisk dator!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av DevilsDad:

Det påverkas ju även av minnesfrekvens och kompeimering, så det är inte nödvändigtvis samma resultat mellan generationerna. Dessutom har det varit ganska specifika titlar där det var stor skillnad mellan korten. Men du får gärna komma med andra förslag om varför jag får mycket mer stuttering med en i övrigt identisk dator!

Vad har du för specifikationer, vilket spel och vilken upplösning?
Vilket 3060 har du, 8GB eller 12

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nozomi:

Vad har du för specifikationer, vilket spel och vilken upplösning?
Vilket 3060 har du, 8GB eller 12

Där finns inget 8gb 3060. Det är 3060ti som har 8gb.

Det märktes absolut tydligast i star wars fallen order, men har även märkt det i många andra titlar. Spelar på en 4k TV, men kör ofta uppskalat från 2560 eller 1920 beroende på titel.

Resten av systemet är en ryzen 5800X med 32GB RAM.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DevilsDad:

Där finns inget 8gb 3060. Det är 3060ti som har 8gb.

Det märktes absolut tydligast i star wars fallen order, men har även märkt det i många andra titlar. Spelar på en 4k TV, men kör ofta uppskalat från 2560 eller 1920 beroende på titel.

Resten av systemet är en ryzen 5800X med 32GB RAM.

Tyvärr finns det en version av 3060 med 8GB.

Visa signatur

f0rest stan | Citera mera | 5800x – 6700 XT

Permalänk
Avstängd
Skrivet av DevilsDad:

Där finns inget 8gb 3060. Det är 3060ti som har 8gb.

Det märktes absolut tydligast i star wars fallen order, men har även märkt det i många andra titlar. Spelar på en 4k TV, men kör ofta uppskalat från 2560 eller 1920 beroende på titel.

Resten av systemet är en ryzen 5800X med 32GB RAM.

Menar du Fallen Order eller Jedi Survivor? För det senasre har stutter oavsett konfig, framförallt första "episoden" i spelet.

Permalänk
Skrivet av Necrophor:

Fördelen är ju att begagnatpriset på 3060 borde gå ned så man kanske äntligen kan ta och byta ut det här 970 som fortsätter tuffa på ^^ Det borde väl vara runt 100-110% bättre, så borde ge ett sabla lyft i fps ^^

Jag köpte mig ett 3060, då mitt 970 börja leva på sitt egna viss.
Kan ju säga att det blev lite svalare i rummet och sambon slutade säga till mig att stänga av hårtorken.
Men ja, överpris för vad det är. Men måste man, så måste man. :/ Men bra kort ändå för mitt spelande.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 | MSI MAG B560 TOMAHAWK WIFI | Intel Core i5 11600K | MSI GeForce RTX 3060 12GB VENTUS 3X OC | ASUS ROG Strix 850W | Kingston Fury 32GB (4x8GB) DDR4 3200MHz | Noctua NH-U12S | Samsung 970 EVO Plus 2TB | W10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nozomi:

Menar du Fallen Order eller Jedi Survivor? För det senasre har stutter oavsett konfig, framförallt första "episoden" i spelet.

Jag menar fallen order.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Clasito:

Tyvärr finns det en version av 3060 med 8GB.

Huh, det hade jag helt missat. Vad sorligt att de fortsätter med så förvirrande namngivning. Det är altså 12GB varianten jag har.