Koppla gamla interna hårddiskar till ny PC

Permalänk

Koppla gamla interna hårddiskar till ny PC

Jag har minst 5 interna hårddiskar som suttit i gamla PC (2005-2013) som har gett upp av olika anledningar. Eftersom jag inte vetat varför datorn lagt av, har jag inte försökt mig på att köpa nya delar, utan istället köpt en ny PC. Jag skulle vilja kolla vad som finns på dessa interna hårddiskar, men är rätt dåligt på att fixa grejer inne i datorburken.

Har sett att det finns dockningsstationer där man stoppar i sin hårddisk och sedan kopplar via usb till datorn. Hade ni valt den metoden om ni var nybörjare? Finns det inga andra usb-varianter? Jag förstår att hårddisken måste ha ström för att vakna, men själva kopplingen till datorn så att man ser vilka filer som finns och att det även går att radera dessa filer?

Permalänk
Moderator
Moderator

Är de äldsta diskarna från 2005 bör de vara SATA och du kan därmed koppla in dem internt i din nya dator, utan att införskaffa en dockningsstation. Har du byggt datorn själv klarar du utan problem att koppla in en sådan hårddisk. Har du inte den erfarenheten är det antagligen enklare att kika på en dockningsstation, du kanske kan låna en istället för att köpa?

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk

Problemet med att sätta in hårddisken internt är att jag såg hur el-kabeln satt fast i den gamla datorn, men i den nya hittar jag ingenstans att ta ström. Verkar nästan som att det inte går att sätta in fler interna hårddiskar.

Permalänk
Medlem

Om det bara är frågan om SATA-diskar så skulle jag sikta på något som denna:
https://www.dustinhome.se/product/5011022902/usb-30-docknings...
Aldrig använt just detta utförande, men jag förutsätter att det är så enkelt som det ser ut att vara.

Om du av någon anledning skulle ha en PATA-disk så rekommenderar jag istället något som denna:
https://www.dustinhome.se/product/5011153489/usb-30-to-sataid...
Jag förutsätter att det till denna följer med en nätadapter då det står:
"OBS för 3.5" hårddiskar krävs att du använder medföljande nätadapter."

Det finns varianter på denna där nätadapter inte medföljer vilket orsakar problem om man försöker ansluta 3,5"-diskar och inte har någon strömförsörjning till dessa.

Permalänk

Har kollat lite mer noggrant inne datorn och jag vet nu hur jag kopplar sata-kablarna mellan hårddiskarna och moderkortet, så det är inget problem.

På el-aggregatet verkar det finnas två uttag. Det ena är för intern ström, t.ex. PCI-platser och där finns en "plastrem" fastsatt och den ger själva datorn strömförsörjning. Under det andra uttaget står det typ "extern" och "SATA", men där sitter ingenting insatt, så det är väl problemet. Det är dessutom nästan omöjligt att komma åt.

Om jag bara får ström till mina lösa, interna hårddiskar, lär det funka. Bara det att jag inte vill köpa en kabel och fästa i el-aggregatet. Skulle hellre vilja få ström till hårddiskarna via en adapter. Finns det sådana lösningar? Det skulle även lösa att annat problem, nämligen det att jag har ytterligare två interna hårddiskar som jag inte får loss från den gamla datorn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Viita:

Om det bara är frågan om SATA-diskar så skulle jag sikta på något som denna:
https://www.dustinhome.se/product/5011022902/usb-30-docknings...
Aldrig använt just detta utförande, men jag förutsätter att det är så enkelt som det ser ut att vara.

Jag har en kompis till den där, men min har inte enskilda 2.5" och 3.5" platser utan min sväljer båda i samma "släde"

Skulle aldrig göra mig av med min docknings-station, när jag använder den så är den så underbart smidig!
Visst får man hitta ett eluttag för att koppla in nätadaptern, men i dagens läge är inte det något problem!

Själv är jag lite mer kritisk till de där mindre adaptrarna, för själv vill jag inte ha mina hårddiskar ligga direkt på bordet, golvet eller var den nu läggs när man kopplar in en sådan där adapter, men det är jag det!

/Lifooz

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skohyllan:

Har kollat lite mer noggrant inne datorn och jag vet nu hur jag kopplar sata-kablarna mellan hårddiskarna och moderkortet, så det är inget problem.

På el-aggregatet verkar det finnas två uttag. Det ena är för intern ström, t.ex. PCI-platser och där finns en "plastrem" fastsatt och den ger själva datorn strömförsörjning. Under det andra uttaget står det typ "extern" och "SATA", men där sitter ingenting insatt, så det är väl problemet. Det är dessutom nästan omöjligt att komma åt.

Om jag bara får ström till mina lösa, interna hårddiskar, lär det funka. Bara det att jag inte vill köpa en kabel och fästa i el-aggregatet. Skulle hellre vilja få ström till hårddiskarna via en adapter. Finns det sådana lösningar? Det skulle även lösa att annat problem, nämligen det att jag har ytterligare två interna hårddiskar som jag inte får loss från den gamla datorn.

Här vill jag slänga in en skarp varning.

Om du skaffar extra kablage till vad jag tolkar det som, ett modulärt nätagg, se till att du får tag på ett kablage som är modellanpassat då det inte finns någon industristandard på kontakten som ansluts till själva nätagget.

Vad det i praktiken betyder är att du kan ha två kablar som ser lika ut men som är olika kopplade i änden som ansluts till nätagget och därmed ej är kompatibelt med varandra även om kontakten passar....

Då vi inte har någon information om vad det är för nätdel/dator du har så kan vi tyvärr inte ge något bra råd heller om vad du bör skaffa för att ansluta dessa internt.

Vill du ha en extern strömkälla så finns produkter likt denna:
https://www.inet.se/produkt/5322443/phobya-extern-natdel-230v...
https://www.inet.se/produkt/5322444/phobya-extern-natdel-230v...
och sedan behöver du en adapter som:
https://www.inet.se/produkt/8903258/serial-ata-x2-stromadapte...
https://www.inet.se/produkt/8903219/deltaco-serial-ata-stroma...
https://www.inet.se/produkt/8906184/sata-stromadapter-vinklad...

Permalänk
Medlem

Gör det enkelt för dig och minska risken för problem: Köp en docka som det pratas om högre upp i tråden. Du slipper då montera om hårddiskarna mellan dina kontroller, d.v.s. när du ska testa nästa disk är det enkelt.

Om du inte kan hitta redan existerande ström så kan du ändå behöva köpa en splitter för att få ström internt i din dator, köp dockan bara.

EDIT:
Om du nu vill utreda möjligheten att faktiskt koppla in dem internt:

-Ta lite bilder från insidan av datorn
-Berätta vad det är för dator.

Visa signatur

5700x3D | RTX 2060 Super | 2 TB M.2 | 32 GB RAM | Gigabyte DS3H| 750 WATT

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skohyllan:

Har kollat lite mer noggrant inne datorn och jag vet nu hur jag kopplar sata-kablarna mellan hårddiskarna och moderkortet, så det är inget problem.

På el-aggregatet verkar det finnas två uttag. Det ena är för intern ström, t.ex. PCI-platser och där finns en "plastrem" fastsatt och den ger själva datorn strömförsörjning. Under det andra uttaget står det typ "extern" och "SATA", men där sitter ingenting insatt, så det är väl problemet. Det är dessutom nästan omöjligt att komma åt.

Om jag bara får ström till mina lösa, interna hårddiskar, lär det funka. Bara det att jag inte vill köpa en kabel och fästa i el-aggregatet. Skulle hellre vilja få ström till hårddiskarna via en adapter. Finns det sådana lösningar? Det skulle även lösa att annat problem, nämligen det att jag har ytterligare två interna hårddiskar som jag inte får loss från den gamla datorn.

Är datorn köpt färdigbyggd? Märke och modell? Låter som att den har modulärt nätaggregat. Förljde det inte med kablar när du köpte den?

Hursomhelst, ja det finns massvis med externa lösningar för inköppling via USB. Men kolla först exakt vad det är för hårddiskar, (SATA, IDE. 3.5" eller 2.5"?) Sedan söker du på typ prisjakt efter det du behöver.. kjell.com har säkert också det du letar efter. Och de är kunniga och hjälpsamma.

Permalänk

Den här delen har jag och det kanske räcker med att skaffa någon av de två externa nätdelarna du nämnde.

Permalänk
Skrivet av dlq84:

Är datorn köpt färdigbyggd? Märke och modell? Låter som att den har modulärt nätaggregat. Förljde det inte med kablar när du köpte den?

Hursomhelst, ja det finns massvis med externa lösningar för inköppling via USB. Men kolla först exakt vad det är för hårddiskar, (SATA, IDE. 3.5" eller 2.5"?) Sedan söker du på typ prisjakt efter det du behöver.. kjell.com har säkert också det du letar efter. Och de är kunniga och hjälpsamma.

Det var en färdigbyggd från Webhallen:
https://www.webhallen.com/se/product/346050-Webhallen-Config-...

Permalänk
Skrivet av FX9:

Gör det enkelt för dig och minska risken för problem: Köp en docka som det pratas om högre upp i tråden. Du slipper då montera om hårddiskarna mellan dina kontroller, d.v.s. när du ska testa nästa disk är det enkelt.

Om du inte kan hitta redan existerande ström så kan du ändå behöva köpa en splitter för att få ström internt i din dator, köp dockan bara.

EDIT:
Om du nu vill utreda möjligheten att faktiskt koppla in dem internt:

-Ta lite bilder från insidan av datorn
-Berätta vad det är för dator.

Det var en färdigbyggd dator från Webhallen:
https://www.webhallen.com/se/product/346050-Webhallen-Config-...

Permalänk
Rekordmedlem

Fick du med några tillbehör till datorn typ alla kablarna som tillhör nätdelen ?

Skaffa inte nån kabel som "bara passar mekaniskt" för det finns ingen standard för hur modulära kablar kopplas så det måste vara kablarna som tillhör just den specifika nätdelen för annars riskerar du att nått går sönder.

Är du inte helt säker på att du får tag på rätt kablar måste du mäta upp kablarna så du vet at de fungerar elektriskt och kan du inte mäta upp dem så använder du dem inte utan skaffar en extern usblösning.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Fick du med några tillbehör till datorn typ alla kablarna som tillhör nätdelen ?

Skaffa inte nån kabel som "bara passar mekaniskt" för det finns ingen standard för hur modulära kablar kopplas så det måste vara kablarna som tillhör just den specifika nätdelen för annars riskerar du att nått går sönder.

Är du inte helt säker på att du får tag på rätt kablar måste du mäta upp kablarna så du vet at de fungerar elektriskt och kan du inte mäta upp dem så använder du dem inte utan skaffar en extern usblösning.

På mina tidigare platta kablar med ström i olika datorer har det funnits förgreningar där man kunde koppla in ström från hårddisken, men här saknas det konstigt nog. Vet inte hur de har tänkt. Det fanns med en del separat kablar att koppla mellan hårddisk och moderkort och mellan hårddisk och strömförgreningen, om den nu hade funnits.

På el-aggregatet finns ett uttag som heter typ "SATA" och "extern", men där har de snålat och inte bifogat någon kabel.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Skohyllan:

På mina tidigare platta kablar med ström i olika datorer har det funnits förgreningar där man kunde koppla in ström från hårddisken, men här saknas det konstigt nog. Vet inte hur de har tänkt. Det fanns med en del separat kablar att koppla mellan hårddisk och moderkort och mellan hårddisk och strömförgreningen, om den nu hade funnits.

På el-aggregatet finns ett uttag som heter typ "SATA" och "extern", men där har de snålat och inte bifogat någon kabel.

De flesta datorbyggare brukar skicka med alla kablar de inte monterar, alla kablar har i vart fall följt med nätdelen från början.
Det viktiga är att inte ta för givet att kabeln fungerar bara för att kontakten passar i nätdelen så har du inte fått med rätt kablar så måste du skaffa de som passar på den specifika nätdelen eller koppla externt, möjligen går det att använda en förgrening men var försiktig och förvissa dig om att det blir rätt för du riskerar at förstöra nått om du kopplar in fel kabel i en modulär nätdel.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

De flesta datorbyggare brukar skicka med alla kablar de inte monterar, alla kablar har i vart fall följt med nätdelen från början.
Det viktiga är att inte ta för givet att kabeln fungerar bara för att kontakten passar i nätdelen så har du inte fått med rätt kablar så måste du skaffa de som passar på den specifika nätdelen eller koppla externt, möjligen går det att använda en förgrening men var försiktig och förvissa dig om att det blir rätt för du riskerar at förstöra nått om du kopplar in fel kabel i en modulär nätdel.

Jo det är därför jag är här inne och frågar. Orkar verkligen inte förstöra datorn pga ett idiotmisstag. Jag kan en del om datorn i stort, men just el är jag dålig på.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Skohyllan:

Jo det är därför jag är här inne och frågar. Orkar verkligen inte förstöra datorn pga ett idiotmisstag. Jag kan en del om datorn i stort, men just el är jag dålig på.

Då skaffar du en docka eller en usb adapter och kopplar det externt via usb.
Ska du inte hålla på med att skruva och felsöka datorer är en docka enklare än adapters så det kanske passar dig bäst.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

@Skohyllan: Du måste börja med att ta reda på vad det är för nätagg du faktiskt har, det framgår inte på Webhallens sida för datorn. Det bör stå på långsidan av nätagget vad det är för modell.

Permalänk
Skrivet av perost:

@Skohyllan: Du måste börja med att ta reda på vad det är för nätagg du faktiskt har, det framgår inte på Webhallens sida för datorn. Det bör stå på långsidan av nätagget vad det är för modell.

Har inte datorn hemma hos mig själv så jag kan inte ta bilder, eller kolla vad nätagget heter.

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Då skaffar du en docka eller en usb adapter och kopplar det externt via usb.
Ska du inte hålla på med att skruva och felsöka datorer är en docka enklare än adapters så det kanske passar dig bäst.

Man tycker ju att många borde ha haft exakt samma problem, så datorbutiker måste väl kunna vara förberedda och säga "Det är den här adapetern du behöver för att få ström till din 3.5 SATA-interna-hårddisk. Köp ingen annan för då kan din dator gå sönder". Hur svårt kan det vara?

Permalänk
Medlem

Dockningsstation är nog bra om man hanterar många HD. Själv har jag HD adapter som är mycket billigare. Minns inte var jag köpte. Bara fråga Google. Bra med separat strömförsörjning för USB kan väl inte belastas med gamla mekaniska diskar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skohyllan:

Corsair / Cooler Master 550W 80+ Gold

100% att det nätagget har extra uttag för SATA diskar.

Men egentligen, vad du än har för nätagg så kommer det ha fler uttag.

Har du fått med några lösa sladdar?

Visa signatur

5700x3D | RTX 2060 Super | 2 TB M.2 | 32 GB RAM | Gigabyte DS3H| 750 WATT

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skohyllan:

Man tycker ju att många borde ha haft exakt samma problem, så datorbutiker måste väl kunna vara förberedda och säga "Det är den här adapetern du behöver för att få ström till din 3.5 SATA-interna-hårddisk. Köp ingen annan för då kan din dator gå sönder". Hur svårt kan det vara?

Man kan tycka så, och så är det om man köper en ASUS, ACER, DELL, etc, men inte när det kommer till en dator som "Webhallen Config". De installerar helt enkelt de komponenter som är mest prisvärda för dem att installera vid installationstillfället om inte något annat har specificerats.
Jag är dock övertygad om att de i sitt system har lagrat precis vilka komponenter som är installerade i just den datorn och kan säkert hjälpa dig med kablaget om du frågar dem om just den datorn, dvs, eventuellt order/beställnings-nummer kan behövas eller modellbeteckning på nätdelen.

Sedan är min personliga åsikt att det borde ha medföljt en tillbehörslåda innehållandes de tillbehör som ej är installerade såsom strömkablar, satakablar, etc.
Särskillt när det är frågan om en "Custom-dator" och inte en ASUS, ACER, etc.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Skohyllan:

Man tycker ju att många borde ha haft exakt samma problem, så datorbutiker måste väl kunna vara förberedda och säga "Det är den här adapetern du behöver för att få ström till din 3.5 SATA-interna-hårddisk. Köp ingen annan för då kan din dator gå sönder". Hur svårt kan det vara?

Orignalkablarna är inga "adaptrar" utan en del av nätdelen och de seriösa datorbyggare skickar med alla delar du köpt så även om de pga design inte monterat kablarna så brukar de medfölja.

Adaptrar är om du tex skaffar molex till sata

https://www.netonnet.se/art/datorkomponenter/installationstil...

Och så finns det förgreningar

https://www.netonnet.se/art/datorkomponenter/installationstil...

Men när du köper en modulär nätdel så är kablarna alltså en del av nätdelen även om de är lösa och eftersom det inte finns nån standard för kontakterna som sitter i nätdelsänden kan du inte blanad kablar

Dessa är alltså en del av nätdelen och följer med den.

Och de fyller upp alla kontakterna på nätdelen om man väljer att montera dem men en del väljer pga design att inte montera alla eftersom det är "fult"

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

Tänkte bara meddela att till slut jag köpte en dockningsgrej för hårddiskarna. Lyckades även få loss alla hårddiskar som verkade vara fastlödade i mina gamla PC.

Tyvärr gick endast 3 av 5 hårddiskar att läsa. De andra två hårddiskarna var nog trasiga och inget jag själv hade kunnat lösa på egen hand. Orkade inte gå vidare med dem.