Bethesda: "Starfield endast något försenat – tack vare exklusiv lansering"

Permalänk
Melding Plague

Bethesda: "Starfield endast något försenat – tack vare exklusiv lansering"

Bättre kvalitet och snabbare utveckling följer Xbox-exklusiviteten, men Bethesda är förvånade över att de inte också får släppa till andra plattformar.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Får/kan Microsoft släpps det exklusivt om köpet inte hinner bli godkänt?

Permalänk
Medlem

Klart dom får, ingen måste släppa ett spel överallt. Lär finnas någon klausul i något avtal

Visa signatur

En trött jäkel.

Permalänk
Medlem

CoD är MP, och skulle dö/förlora sin stora popularitet med endast Xbox exklusivitet. Det lever på att vara stort och tillgängligt, speciellt Warzone, då det har mycket direkt konkurrens, till skillnad från de andra spelen som inte är MMO och är mer unika också

Permalänk
Avstängd
Skrivet av rwkk:

CoD är MP, och skulle dö/förlora sin stora popularitet med endast Xbox exklusivitet. Det lever på att vara stort och tillgängligt, speciellt Warzone, då det har mycket direkt konkurrens, till skillnad från de andra spelen som inte är MMO och är mer unika också

PC?

Visa signatur

Ny här

Permalänk
Medlem
Skrivet av jehuty:

Får/kan Microsoft släpps det exklusivt om köpet inte hinner bli godkänt?

Microsoft/Bethesda köpet blev väl klart för två år sedan typ? Det är Microsoft/Activision köpet som är omtalad just nu. Så det har inget med Starfield att göra.

Permalänk
Medlem

Exklusivitet är konsumentfientligt. Glöm aldrig det!

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem

Ganska ointressant släpp om det är exklusivt, knappast så att man köper en ny plattform för ett spel

Känns bara dumt och kostsamt

Permalänk

och jag som hade sett fram emot detta spelet :(, har bara PC

Visa signatur

keep your friends close but your enemies even closer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Entash:

Microsoft/Bethesda köpet blev väl klart för två år sedan typ? Det är Microsoft/Activision köpet som är omtalad just nu. Så det har inget med Starfield att göra.

Ja juste! Blandade ihop köpen

Permalänk
Medlem
Skrivet av mangemani:

och jag som hade sett fram emot detta spelet :(, har bara PC

Det kommer var PC och X-box exklusivt.

Permalänk
Redaktion
Praktikant ✨
Skrivet av mangemani:

och jag som hade sett fram emot detta spelet :(, har bara PC

Det kommer till PC också. Microsoft/Xbox är endast konsolexklusiva.

Permalänk
Medlem

Vilken jävla skitsnack. Framför allt nur när båda konsoler hårdvarumässigt är i princip bara två olika x86 baserade SoC’s.
Det är nog värre att behöva programera 2 Xbox versioner pga S och X jämfört med bara en hårdvaruutförande hos Sony.
Men visst måste man nu kyssa rumpan på MS när det är dem som betala lönerna.
För att inte tala om MS’s andra skrattretande uttalanse: https://www.sweclockers.com/nyhet/36655-microsoft-vi-har-forl...

Visa signatur

GamingRig: Cooler Master NR200P/ASUS ROG STRIX B550-I GAMING/AMD Ryzen 5 5700G/Noctual NH-D12L/Corsair SF750 Platinum/Crucial Ballistix Elite 2x8GB 3600MHz/

Permalänk
Medlem

Jag känner på mig att Starfield kommer vara ännu en överhypad Bethesda besvikelse. Älskade teaser trailer dom släppte för 5-6 år sen. Kände att det var något bra på gång men jag märker att de senaste trailers och gameplays är alldeles för uppgjorda. Vi får se helt enkelt, hoppas jag har fel. Time will tell.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bernd_P1:

Vilken jävla skitsnack. Framför allt nur när båda konsoler hårdvarumässigt är i princip bara två olika x86 baserade SoC’s.
Det är nog värre att behöva programera 2 Xbox versioner pga S och X jämfört med bara en hårdvaruutförande hos Sony.
Men visst måste man nu kyssa rumpan på MS när det är dem som betala lönerna.
För att inte tala om MS’s andra skrattretande uttalanse: https://www.sweclockers.com/nyhet/36655-microsoft-vi-har-forl...

Är ju inte hårdvaran som gör att det blir tidskrävande utan att det är helt olika OS och API;er. Skillnaden mellan Xbox Series S och X är mycket mindre.

Permalänk

Du vill spela detta på PC

Skrivet av mangemani:

och jag som hade sett fram emot detta spelet :(, har bara PC

Detta spel ska spelas på PC för Xbox får du köra i 30FPS och det är ingen trevlig upplevelse. Klara inte av spela de spela som endast har 30 FPS på konsol.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Är ju inte hårdvaran som gör att det blir tidskrävande utan att det är helt olika OS och API;er. Skillnaden mellan Xbox Series S och X är mycket mindre.

Precis, om inte Sony envisats med att ha sina proprietära APIer istället för att köra DirectX så hade det varit en annan femma, men Sony kommer alltid att vara Sony och vilja låsa in allting för att det inte ska vara allmänt tillgängligt. Komiskt att folk försvarar Sony i frågan om vem det som låser in konsumenter, men är inte förvånad när jag läser vilka användare det är.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Precis, om inte Sony envisats med att ha sina proprietära APIer istället för att köra DirectX så hade det varit en annan femma, men Sony kommer alltid att vara Sony och vilja låsa in allting för att det inte ska vara allmänt tillgängligt. Komiskt att folk försvarar Sony i frågan om vem det som låser in konsumenter, men är inte förvånad när jag läser vilka användare det är.

Ja för DirectX är ju inte proprietärt...

Permalänk
Avstängd

Tappade delvis intresset när bara 10% av planeter innehåller liv och de inte kommer ha några fordon

Permalänk

Blir det samma kvalitet som Redfall då?

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bernd_P1:

Vilken jävla skitsnack. Framför allt nur när båda konsoler hårdvarumässigt är i princip bara två olika x86 baserade SoC’s.
Det är nog värre att behöva programera 2 Xbox versioner pga S och X jämfört med bara en hårdvaruutförande hos Sony.
Men visst måste man nu kyssa rumpan på MS när det är dem som betala lönerna.
För att inte tala om MS’s andra skrattretande uttalanse: https://www.sweclockers.com/nyhet/36655-microsoft-vi-har-forl...

Du verkar besitta viss teknisk kunskap så det förvånar att du inte förstår skillnaden i att utveckla mot olika OS? Här pratar vi inte om att utveckla en webapp som går att köra i både Android och iOS.

Playstation kör ett UNIX liknande system anpassat för dess hårdvara och spelkrav medan XBOX Series X kör ett anpassas Windows system. Att porta spel mellan dessa system kan vara svårare än vad man tror. Bara för att ett spel fungerar på en Windows maskin så betyder det inte att det också fungerar på ett Linux system eller MacOS system.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frazzefraz:

Detta spel ska spelas på PC för Xbox får du köra i 30FPS och det är ingen trevlig upplevelse. Klara inte av spela de spela som endast har 30 FPS på konsol.

Jag kikade just på en lista av spel som gick i 30fps på xbox one/x och det visar sig att jag har spelat massor av 30fps spel helt utan problem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dax:

Klart dom får, ingen måste släppa ett spel överallt. Lär finnas någon klausul i något avtal

Och här har vi det tveksamma i mycket av rapporterandet som görs om spelmarknaden. Både Sony och Nintendo köper studior som gör spel exklusivt för sin egna plattform. Vilket det sällan gnälls över. Men när Microsoft släpper spel både på Xbox, PC och ibland även konkurrerande plattformar som Sony och Nintendo så är det Microsoft som sysslar med exklusivitet. Fattar folk inte vad exklusivitet är?

Färskt exempel från Sony där man åter köpt exklusivitet för Final Fantasy 16 och samtidigt bajsat på PC spelare. Tidsexklusivitet är också exklusivitet. Enorm skillnad på lansering dag ett och flera år senare. Om det någonsin sker.

Visa signatur

Huvuddator: 7800X3D, 2x16GB G.Skill Flare X5 6000MHz CL30, Asus B650E-F, KFA2 RTX 4090 SG, 6TB NVMe/SATA SSD, 42" LG OLED C3 Evo

Never fade away...

Folda för Sweclockers! https://www.sweclockers.com/forum/trad/1348460-faq-kom-igang-...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Precis, om inte Sony envisats med att ha sina proprietära APIer istället för att köra DirectX så hade det varit en annan femma, men Sony kommer alltid att vara Sony och vilja låsa in allting för att det inte ska vara allmänt tillgängligt. Komiskt att folk försvarar Sony i frågan om vem det som låser in konsumenter, men är inte förvånad när jag läser vilka användare det är.

DirectX är proprietär, inte nog med det så är just grafik en liten del av vad spelet gör.
Som någon nämnde tidigare, PS5 kör en BSD platform medans XBOX kör Windows platform.

Till detta ingen större utvecklare av ett större spel kör DirectX utan kör direkt mot hårdvaran för att kunna styra mer, speciellt på konsoler. Finns en anledning Vulkan och D3D12 kom ut.

Skulle de vilja utveckla mer öppet så skulle Vulkan vara valet från grunden. Medans de skulle kört SDL som middleware. Men hur många Microsoft titlar kör det?

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Medlem

Detta spelet blir antigen grymt eller flopp i flippfloppen. Det som oroar mig är att de säger att det finns 1000 planeter att besöka. Typ besök 5 planeter med uppdrag och stora städer, resten utav våra 995 planeter kan du hacka sten på. Jag lärde mig läxan efter cyberpunk 2077 som skulle vara full av liv och alla npc ett eget liv och problem men allt var bara statisk bullshit. Uppfatta mig inte fel här cyberpunk är ett bra spel, men ljusår bort från vad som lovades.

Permalänk
Medlem

Pc masterrace 👍🏻

Visa signatur

R5600x 3060ti 16gb
Xiaomi 34”
Logitech g302
Logitech g413

Permalänk
Medlem
Skrivet av Siimuliize:

Detta spelet blir antigen grymt eller flopp i flippfloppen. Det som oroar mig är att de säger att det finns 1000 planeter att besöka. Typ besök 5 planeter med uppdrag och stora städer, resten utav våra 995 planeter kan du hacka sten på. Jag lärde mig läxan efter cyberpunk 2077 som skulle vara full av liv och alla npc ett eget liv och problem men allt var bara statisk bullshit. Uppfatta mig inte fel här cyberpunk är ett bra spel, men ljusår bort från vad som lovades.

10% av planeterna kan du besöka, utforska och questa eller vad du nu vill göra.
Dvs 100 och inte 5 😂

Visa signatur

Lightsaber - Black armour - and balls!

Permalänk
Medlem
Skrivet av xSean145:

Jag känner på mig att Starfield kommer vara ännu en överhypad Bethesda besvikelse. Älskade teaser trailer dom släppte för 5-6 år sen. Kände att det var något bra på gång men jag märker att de senaste trailers och gameplays är alldeles för uppgjorda. Vi får se helt enkelt, hoppas jag har fel. Time will tell.

https://www.youtube.com/watch?v=JUobbpHERh8

Skillnaden är att bara hälften av alla potentiella köpare kommer kunna köpa spelet.
Så på sätt och vis har Microsoft gjort Sony en tjänst och sparat dem från en besvikelse!

Permalänk
Skrivet av ThomasLidstrom:

Skillnaden är att bara hälften av alla potentiella köpare kommer kunna köpa spelet.
Så på sätt och vis har Microsoft gjort Sony en tjänst och sparat dem från en besvikelse!

Är xbox+winpc verkligen bara hälften av marknaden?

Visa signatur

På tok för många datorer för att skriva här

Permalänk
Medlem
Skrivet av orig_rejser:

Är xbox+winpc verkligen bara hälften av marknaden?

Utan att dyka in för djupt 30% är vad XBOX har idag för marknadsandelar.
Europa har de 20%.

Sony ~40M sålda konsoler;
Microsoft ~20M sålda konsoler;

Så man får ta alla siffror med lite salt.

Sen har du Windows PC där kanske man kan kika på Steam, 17% eller 20miljoner av 120M "aktiva konton" glatt estimerat köpt Skyrim "The Elder Scrolls V: Skyrim Special Edition". Tror siffran bör ligga på 17-18 kanske om man tittar också på base game.

Realistiskt sätt blir det nog 50% av marknaden grovt draget.
Har svårt att tro att alla på PS5 skulle köpt det, men likaså inte tror jag att de får 18M sålda på Steam heller. Utan det lär ta år om nu spelet blir bra. Med tanke på hur många steam sales Skyrim varit på och detta är lanserat sen 2011.

Sen finns det fler aktörer på PC men Steam är den största, och Starfield skall inte få en fysisk utgåva.

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.