Bilar med smarta inslag ger fler dumma fel

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mizccc:

Kan inte hålla med mer. Många saker i en bil gör sig betydligt bättre i "fysisk" form.

Jag har själv vart millimeter ifrån att frontalkrocka med en lastbil när en nyare VW Golf (Jobbil) tyckte jag låg för nära kanten av vägen på en smal landsväg och den från ingenstans börjar styra upp mot mitten av vägen när jag fick möte. Tur att jag höll hårt i ratten vid det tillfället.

Phew!

Skrivet av GuessWho:

BMW och Tesla tycker väl det är bra när de kan lägga till saker som stolsvärme som en prenumeration istället för att låta dig använda det "gratis".
Då kan de bara ta bort "knappen" i en meny om du inte har den prenumerationen...

...kundvänligt?
Nej inte direkt.

Det trista är att konsumenter uppenbarligen går med på detta upplägg eftersom de ändå köper bilarna (eller andra produkter med samma upplägg). Det ger tyvärr tillverkarna fri lejd att fortsätta eftersom marknaden inte svarat negativt.

Visa signatur

CPU: 5600X - NH-D15S. GPU: 3070Ti
RAM: 16GB DDR4 3600MHz Cl 14-15-15-35.
Moderkort: MSI X570 Tomahawk.
Nätagg: Corsair RMX 850W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oliver91:

Mazda är ännu bättre, de har helt tagit bort touchfunktionen under körning och du kan enbart använda scrollhjulet och samma sak där, inget viktigt är inbakat i infotainment systemet.

Kommer aldrig köpa en bil där allt kontrolleras från skärmen.

Håller med helt och hållet. Jag älskar min Mazda 3. Är ingen "bilkille" men just denna bil ligger mig varmt om hjärtat. Önskar att de släpper en Mazda 3 med eldrift men behåller sitt sunda förnuft vilket jag tror de gör efter att jag provkörde deras MX-30 som behöll mycket utav detta.

Visa signatur

CPU: 5600X - NH-D15S. GPU: 3070Ti
RAM: 16GB DDR4 3600MHz Cl 14-15-15-35.
Moderkort: MSI X570 Tomahawk.
Nätagg: Corsair RMX 850W

Permalänk
Medlem

Saknar fysiska vred på min Golf. Jag hatar ID4s värdelösa assistent som inte går att stänga av (vad vi sett). GUIt är ologiskt och appen som följer med är hit and miss. "Ah 10 grader kallt ut, låt oss starta upp värmen... Nähä... inte idag heller!"

Hade samtal med folk som utvecklade den stora pekskärmen på Volvo XC90. Dom var eld och lågor hur många coola grejer man kunde göra. Min kommentar var, att ännu coolare vore om man kunde dockat ur skärmen och ta med den och göra nått annat vettigt. Eller alternativt kunna dock in en iPad istället och låta den bli del av bilen. Men tydligen var inte det säkert. (Vet dock inte huruvida ID4ans gui är säkert från ett förarperspektiv - Har ingen koll på Volvo längre hur bra den är / inte är).

Vår ID4 har vid 2 tillfällen också inte gått att stänga av. Men eftersom man numera kör en stor dator höll vi in powerknappen i 10sekunder och vips. Då tvingade vi den att starta om. Känns stabilt. (Detta var med den nya releasen som kom och skulle lösa en massa problem. Vågar inte tänka på hur den fungerade innan).

Jag lyssnar nu inte längre på radio i min bil (golf) då Android Auto kopplar upp sig. Det är ju bra. Men hur i h*e kopplar jag ur den så jag får radio? Går säkert, men det är inte intuitivt och inget du försöker komma på under körning.

Permalänk
Medlem

Jag stör mig mest på att många som äger en Tesla gärna slår sig på bröstet och utnämner sig själv till någon slags miljöhjälte.

Hållbarhetsmässigt borde vi väl i så fall bygga extremt lätta och aerodynamiska elbilar som har extremt låg elförbrukning och så lite lyx och fläd som möjligt.
Nej just det, det vill ingen köra för det är obekvämt, slammrigt och flyttar inte på sig onödigt fort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oxies Husse:

Jag lyssnar nu inte längre på radio i min bil (golf) då Android Auto kopplar upp sig. Det är ju bra. Men hur i h*e kopplar jag ur den så jag får radio? Går säkert, men det är inte intuitivt och inget du försöker komma på under körning.

Nu vet jag inte exakt hur det ser ut på din bil, men på VW bilar skall det finnas en knapp för att återgå till MMI och väl där trycker du på radioikonen, svårare är det inte.
Alternativet är ju att stänga av autoanslutning för AA, det gör du i telefonens AA inställningar.

Permalänk
Medlem

Moderna bilar är överkomplicerat skit.

Så har det alltid varit och kommer alltid vara. Det är inte förrän efter 7-10 år man vet vilka bilar som trotsar den regeln.

Med det sagt så menar jag alltså att detta är inget nytt. Dock är vi i en övergångsperiod där vissa märken kastar ut skit på riktigt och hoppas att det fastnar. Vill man minimera sina risker rent mekaniskt så får man antingen
1. forska ordentligt på vad man köper för något, men då måste man även ha en grundläggande förståelse på vad det man ser betyder.
2. Eller så köper man en bilmodell som varit i produktion länge. Ett bygge där felen alltså kunnat upptäckas. Teslas modeller t.ex. (Med problemet att går något sönder är det SVINDYRT). Men alla märken brukar ha sina trogna gamla modeller.
3. Bästa är att kombinera båda dessa.
4. ...och aldrig köpa VAG-produkter.
5. ...eller andra tyska "kvalitétsbilar".
6. ...undantaget tyska bilar innan 2000-talet.
7. ...om man har alla specialverktyg.

Men en sak är säker, touchskärmar med funktioner som ska styras under färd är fan det sämsta skiten som finns. Anledning? Jo, det saknas handledsstöd så minsta lilla gupp gör att man missar "knapp"-fan. Och bor man där jag bor så har alla små gupp blivit stora, ifyllda, större, ifyllda igen, nu blir det en dal med ett litet gupp i, vi fyller igen det! ...o.s.v...

Klagat klart, slut!

Visa signatur

DATOR i bruk: ASUS ROG STRIX B550-F Gaming, Ryzen 7 5900X. 4x16 GB Ballistix MAX RGB @ 3800 MT/s 16-17-18-34-51 (1T)/~58 ns. MSI RTX 4090 Ventus x3. Samsung 980 Pro 1 TB. EK AIO Elite 360.
DATOR 2011 års modell: Underbara Sandy Bridge, i7 2600K@4,7 GHz på ett P67 Sabertooth-bräde. Radeon HD 7770

Permalänk
Medlem

Förvånad av att se så många bakåtsträvare i ett tech-community som Sweclockers.

Hoppas att ni kom över pekskärmsdebaklet på era mobiltefoner iaf för där är det numera svårt att välja.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kozmos:

Hållbarhetsmässigt borde vi väl i så fall bygga extremt lätta och aerodynamiska elbilar som har extremt låg elförbrukning och så lite lyx och fläd som möjligt.
Nej just det, det vill ingen köra för det är obekvämt, slammrigt och flyttar inte på sig onödigt fort.

Du är medveten om att du precis beskrev en Tesla bortsett från det sistnämnda? 😉

Visa signatur

-= Svettig dator och en hårig mobiltelefon =-

Permalänk
Medlem
Skrivet av Curik:

Förvånad av att se så många bakåtsträvare i ett tech-community som Sweclockers.

Hoppas att ni kom över pekskärmsdebaklet på era mobiltefoner iaf för där är det numera svårt att välja.

Skulle inte säga att det är bakåtsträvande att påstå att teknik som fungerar bra i en mobil inte nödvändigtvis hör hemma i en bil. Vitt skilda användningsområden samt enorm skillnad på på förutsättningarna för att fysiskt konstruera saker. En bils kupé behöver man inte kunna stoppa ner i fickan och ta med så det finns gott om fysiskt utrymme att placera knappar.

Att ha dedikerade knappar för saker är i min mening överlägset i kontroll, finns en anledning att jag har tangentbord och mus och inte pekskärm vid min desktop.

I bilen blir det dessutom en enorm säkerhetsfördel. Att kunna känna kontrollen och trycka på den utan att titta bort från vägen är otroligt viktigt. Fippla med en pekskärm är ju riktigt illa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Curik:

Förvånad av att se så många bakåtsträvare i ett tech-community som Sweclockers.

Hoppas att ni kom över pekskärmsdebaklet på era mobiltefoner iaf för där är det numera svårt att välja.

Pekskärm på mobilen och i en bil är helt olika saker.
Knappar som pillas på medans man kör bör inte vara touch.

Sen bör ju alla som jobbar med någon form av mjukvarutveckling vara minst sagt skeptiska till att lita på mjukvara med sitt liv

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av NiV3Rt:

Du är medveten om att du precis beskrev en Tesla bortsett från det sistnämnda? 😉

Det går absolut att få fordon betydligt mer energieffektiva än en tesla.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Curik:

Förvånad av att se så många bakåtsträvare i ett tech-community som Sweclockers.

Hoppas att ni kom över pekskärmsdebaklet på era mobiltefoner iaf för där är det numera svårt att välja.

Alla mobiler har fortfarande fysiska knappar för volym upp/ner. Fråga dig själv varför.

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Medlem

Lär väl inte ta så lång tid innan elektroniken börjar gå sönder också, miljön är rätt tuff i fordon med både höga temperaturer som riktigt låga, perioder med hög luftfuktighet eller direkt utsatta för vatten ibland även med inslag av vägsalt, vibrationer, UV-ljus från solen mm. Ju fler logiska kretsar, sensorer och elektriska motorer ju större risk för problem som kan bli dyrt att fixa, ofta finns bara originaldelar som alternativ speciellt interaktiva delar och när fordonet är flera år gammal så är dom både dyra och föråldrade och modernare komponenter kan inte monteras. Min erfarenhet så är det inte mekaniken som ger upp först utan elektroniken, ju mindre lull-lull man har ju mindre problem blir det speciellt när grejerna blir äldre, själv valde jag bort så mycket det gick utan avkall på vissa säkerhetsdetaljer när jag beställde min senaste hoj från fabrik.

Visa signatur

CPU: Intel i9-12900K Cooler: Asus TUF Gaming LC 240 ARGB MB: Asus TUF Gaming Z690 Plus Wifi D4 GPU: Asus TUF GeForce RTX 3080 Ti 12GB Case: In Win D-Frame HD: Intel Optane 900P 280GB, WD Black SN850 1TB Mem: Kingston Fury Beast RGB 3600MHz CL17 32GB PSU: Corsair AX760 OS: Win11 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aphex:

Alla mobiler har fortfarande fysiska knappar för volym upp/ner. Fråga dig själv varför.

Av samma anledning som alla bilar har fysiska knappar för vissa saker. Ingen bil är helt touch.

Permalänk
Medlem
Skrivet av frankof:

Här skall du få ett tips av mig för att slippa brottas med styrningen när bilen tycker du är på väg ut(lane keeping aid som jobbar).
Sätt på blinkersen så visar du att det är en medveten handling och bilen beter sig som väntad.
Med blinkers på får du köra i diket hur mycket du vill.

Det är teorin, men i verkligheten så lägger sig dylika system i t ex när man kör nära linjen för att man inte vill ligga mitt i slitagespåren* eller skär kurvor, även om man inte kör över mittlinjen och håller sig på sin sida. Tanken är god i teorin, men när den möter verkligheten så blir det enerverande skräp som gärna driver en halvt till vansinne. Intelligensen är noll. Och då har jag inte tagit med att system av den här typen dessutom emellanåt blir lurade.

*Vattenplaningsassistent (i bemärkelsen bidra, inte undvika) skulle det kunna kallas på svenska slitna vajerräckesvägar, givet att det ibland är mer eller mindre som att köra i ett vattenfyllt dike. Helt oaktat att den redan grova och döniga asfalten blir ännu värre när den slits.

Permalänk
Medlem
Skrivet av µiCro:

Vissa saker är OK att ha på touch-skärm, men AC, stolsvärme och en del annat vill jag kunna känna mig fram till, utan att släppa blicken från vägen.

Det är ju hysteriskt att det är tillåtet med det, samtidigt som du äter en big mac, men du får inte prata direkt i mobilen när du kör.
Ytterligare en i raden av pajaserierna sverige.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunde:

Då skulle ju varenda BMW stå parkerad för jämnan i vägkanten, så kan man ju inte ha det!

Lär nog stå rätt många Audi och Tesla där också...

Permalänk
Medlem
Skrivet av liten_lemmel:

Håller med helt och hållet. Jag älskar min Mazda 3. Är ingen "bilkille" men just denna bil ligger mig varmt om hjärtat. Önskar att de släpper en Mazda 3 med eldrift men behåller sitt sunda förnuft vilket jag tror de gör efter att jag provkörde deras MX-30 som behöll mycket utav detta.

Haft 3st Mazda 3 genom åren, underbara halvkombis men när jag skulle köpa en ny för att få just den nya teknologin och bränslevärmare hittade jag en ford focus -20 med allt i teknikväg jag önskade mig för 200k och motsvarande Mazda 3 gick på nära 280k så jag kör Ford, mina fördomar stämmer iallafall för har aldrig haft en bil som åker in på verkstad såhär ofta men har bara kört japanskt innan och då har det bara varit service.

Blir Honda, Mazda eller Toyota vid nästa köp, aldrig något annat än japanskt igen.

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oliver91:

Haft 3st Mazda 3 genom åren, underbara halvkombis men när jag skulle köpa en ny för att få just den nya teknologin och bränslevärmare hittade jag en ford focus -20 med allt i teknikväg jag önskade mig för 200k och motsvarande Mazda 3 gick på nära 280k så jag kör Ford, mina fördomar stämmer iallafall för har aldrig haft en bil som åker in på verkstad såhär ofta men har bara kört japanskt innan och då har det bara varit service.

Blir Honda, Mazda eller Toyota vid nästa köp, aldrig något annat än japanskt igen.

Trist att blev så med din nya bil. Man vill ju ha nytt just för att slippa verkstad. 80 papp skillnad är en hel del, speciellt om man ser det procentuellt, så jag förstår varför du valde Forden i det läget. Jag har också bestämt mig för att i första hand se på japanska alternativ när så väl det är dags att byta.

Visa signatur

CPU: 5600X - NH-D15S. GPU: 3070Ti
RAM: 16GB DDR4 3600MHz Cl 14-15-15-35.
Moderkort: MSI X570 Tomahawk.
Nätagg: Corsair RMX 850W

Permalänk
Medlem
Skrivet av liten_lemmel:

Trist att blev så med din nya bil. Man vill ju ha nytt just för att slippa verkstad. 80 papp skillnad är en hel del, speciellt om man ser det procentuellt, så jag förstår varför du valde Forden i det läget. Jag har också bestämt mig för att i första hand se på japanska alternativ när så väl det är dags att byta.

Allt som pajat har ju som tur gått på garanti då den har maskinell förlängd garanti till Juni 2025 eller 10k mil sen har man vid större fel genom försäkringen upp till 15k mil men jag tror att jag säger hejdå till denna bilen inom kort och köper mig en äldre Mazda 3 igen

går ju modda modellerna 2014 modell och framåt med ganska mycket roligt: https://mazdatweaks.com/

Rätt kostsamma fel misstänker jag, PCM modul till växellåda och bakre lambdasond och även efter "lagningen" av växellådan växlar den som en 90 åring då det är "datorstyrd" manumatisk låda som heter "selectshift" tillsammans med en 3 cylindrig 1 liters motor.

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av liten_lemmel:

Håller med helt och hållet. Jag älskar min Mazda 3. Är ingen "bilkille" men just denna bil ligger mig varmt om hjärtat. Önskar att de släpper en Mazda 3 med eldrift men behåller sitt sunda förnuft vilket jag tror de gör efter att jag provkörde deras MX-30 som behöll mycket utav detta.

Tror den var dock byggd för den kommande R-EV modellen som låter rätt så klokt så lång hybrider går.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sinery:

Tror den var dock byggd för den kommande R-EV modellen som låter rätt så klokt så lång hybrider går.

Den är redan lanserad

https://www.mazda.se/bygg-din-mazda/MAZDA%20MX-30/5WGN/

dock bara 18 kW batteripack så den var ganska ointressant direkt, skulle den behållit sitt 36kW batteripack skulle det varit en annan femma.

Skulle köpt en om den kostade 360k och elbilspremien fanns kvar på 60k så priset blev 300k, men 416k är för mycket.

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem

Det närmaste perfektion jag stött på hittills:

Fysiska reglage och knappar för det viktiga (till och med bas/treble för ljudet!), en touch-skärm för gps, media, appar och annat mindre viktigt. Porträtt/landskap på skärmen efter behov.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

Jag tänker mest på säkerhet. Med fysiska knappar behöver man inte ta ögonen från vägen en sekund och kan dessutom släcka ned alla instrument till 0 som hjälper vid mörker körning.

Testa att trycka på rätt knapp med ögonbindel! Nej, det är inte speciellt lätt. I praktiken så måste du alltså ta ögonen från vägen, och eftersom många av knapparna dessutom sitter rätt långt ned så

Skrivet av mrqaffe:

Och interfacen i ett flygplan är mer fysiska och logiska och har krav på sig att de ska fungera till skillnad från tramset med touch i bilar som borde förbjudas i lag.

Ledsen för att spräcka din bubbla...
https://www.airbus.com/en/newsroom/press-releases/2019-12-air...
https://www.youtube.com/watch?v=PcrEUL8ATgE&t=71s

Skrivet av jensa86:

Tycker det fungerar utmärkt med touch för det mesta i bilen. Det enda jag saknar som ny Tesla MY förare i år är väl egentligen bättre kontroll över vindrutetorkarna. Men det är ju mest för att det automatiska systemet fungerar så uselt så man behöver pilla på det så ofta. Fördelen med touchskärm är ju att man enkelt kan lägga till nya, eller förbättra existerande funktioner enkelt utan att man behöver bygga om bilen fysiskt.

Tesla saknar regnsensor, de använder sig av främre kameran för att detektera vattendroppar vilket fungerar lite sådär.

Skrivet av Purgatory:

Att ersätta grundfunktioner med nya mer komplicerade och sämre lösningar verkar vara norm nuförtiden. Farthållare är ett exempel där bilar fantombromsningar är något som ska öka säkerheten istället gör det till en fara. Tesla är ett levande exempel på mycket som görs annorlunda och sämre än dom traditionella lösningarna (enligt mig).

Olycksstatistiken håller inte med... gamla bilar är överrepresenterade just när det gäller olyckor.

Skrivet av GuessWho:

BMW och Tesla tycker väl det är bra när de kan lägga till saker som stolsvärme som en prenumeration istället för att låta dig använda det "gratis".
Då kan de bara ta bort "knappen" i en meny om du inte har den prenumerationen...

...kundvänligt?
Nej inte direkt.

Det enda du kan prenumerera på i en Tesla i Sverige är "Premium Connectivity", alltså möjligheten att få satellitkartor, trafikinformation och mobildata till bilens appar (ja, man kan koppla upp mobilen för att få det sistnämnda också).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cad_edis:

Testa att trycka på rätt knapp med ögonbindel! Nej, det är inte speciellt lätt. I praktiken så måste du alltså ta ögonen från vägen, och eftersom många av knapparna dessutom sitter rätt långt ned så

Knapparna brukar vara rätt bra placerade, lite värre kan det vara med äldre bilar. Sällan jag tittar på det jag vrider trycker på då det är bra placerat och stora vred och spakar.
Dessutom så är fingrarna väldigt känsliga så det är lätta att känna om man är rätt.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Purgatory:

Det närmaste perfektion jag stött på hittills:

<Uppladdad bildlänk>

<Uppladdad bildlänk>

Fysiska reglage och knappar för det viktiga (till och med bas/treble för ljudet!), en touch-skärm för gps, media, appar och annat mindre viktigt. Porträtt/landskap på skärmen efter behov.

Ser vettigt ut med fysiska reglage. Men varför i hela friden måste de flesta tillverkare trycka in en ful stor skärm det sista de gör i planeringsstadiet av kupén? Nu ser många bilar ut som att de i sista stund kommer på att de måste ha en stor skärm i bilen så de trycker in den och gärna så den sticker upp en halvmeter i fönsterrutan.

Smaken är som baken men jag tycker det ser så otroligt fult ut med en skärm som inte är mer integrerad i inredningen.

Visa signatur

AMD X4 940 | Gigabyte GA-MA790X-UD3P | Gigabyte Radeon HD4850 MC 1GB | 520W Corsair CMPSU-520HXEU | Corsair 8GB (4x2GB) XMS-2 8500C5 | 2st Kingston A400 240GB 2.5 | Fractal Design Define 7 Compact Svart Solid | Dell P2719HC |

Permalänk
Avstängd

Jag vet inte, antal fel är ett ganska trubbigt mått och är förstås väldigt relaterat till antal funktioner.

Permalänk
Medlem
Skrivet av oceanic:

Lär väl inte ta så lång tid innan elektroniken börjar gå sönder också, miljön är rätt tuff i fordon med både höga temperaturer som riktigt låga, perioder med hög luftfuktighet eller direkt utsatta för vatten ibland även med inslag av vägsalt, vibrationer, UV-ljus från solen mm. Ju fler logiska kretsar, sensorer och elektriska motorer ju större risk för problem som kan bli dyrt att fixa, ofta finns bara originaldelar som alternativ speciellt interaktiva delar och när fordonet är flera år gammal så är dom både dyra och föråldrade och modernare komponenter kan inte monteras. Min erfarenhet så är det inte mekaniken som ger upp först utan elektroniken, ju mindre lull-lull man har ju mindre problem blir det speciellt när grejerna blir äldre, själv valde jag bort så mycket det gick utan avkall på vissa säkerhetsdetaljer när jag beställde min senaste hoj från fabrik.

Stora problem med reservdelar kan man befara. Tänk om bilelektroniken kunde bygga på PC teknik. Fordras bara att det tillverkas nätaggregat som går på 12V. Då kan man lätt byta trasiga delar. Förbindelser med backkamera etc. med standard USB och likadant med bildskärmen. Hur GPS fungerar ihop med PC vet jag inte, men det borde gå att lösa. Har snart behov av att byta bil. Elbil är ju aktuellt. Men sällan jag kör långt. Tänk om man kunde välja batteristorlek och komplettera om det skulle behövas. Det är ju batteriet som gör el-bilen dyr. Ska snart köra långt och det blir med min gamla bensindrivna. Men hade jag elbil skulle jag också kunna åka kollektivt och kanske hyra en bil när jag är framme.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av stigw:

Stora problem med reservdelar kan man befara. Tänk om bilelektroniken kunde bygga på PC teknik. Fordras bara att det tillverkas nätaggregat som går på 12V. Då kan man lätt byta trasiga delar. Förbindelser med backkamera etc. med standard USB och likadant med bildskärmen. Hur GPS fungerar ihop med PC vet jag inte, men det borde gå att lösa. Har snart behov av att byta bil. Elbil är ju aktuellt. Men sällan jag kör långt. Tänk om man kunde välja batteristorlek och komplettera om det skulle behövas. Det är ju batteriet som gör el-bilen dyr. Ska snart köra långt och det blir med min gamla bensindrivna. Men hade jag elbil skulle jag också kunna åka kollektivt och kanske hyra en bil när jag är framme.

Det är inte tillräckligt stabilt. Bilar har höga krav på stabilitet, redundans, ska funka i extrema temperaturer och så, PC-komponenter har generellt inte det. Det finns också andra krav som att reservdelar ska tillhandahållas under rätt lång tid och så, vilket är ett hinder för att använda vanliga komponenter. Bildskärmar måste krocktestas och nå upp till rätt höga krav som ingen "surfplatta" klarar, och så vidare.

Däremot håller jag med om att det hade varit väldigt trevligt med standardgränssnitt. Pajar backkameran exempelvis så hade jag ju inte brytt mig om huruvida den nådde upp till alla krav utan hade varit väldigt nöjd om jag bara kunde koppla in någon generisk webbkamera eller så, istället för att köpa rätt originaldel för säkert tio gånger pengarna.

Jag hade också gärna sett att infotainment-systemen hade stöd för standard devices via BT. Inte så att jag vill kunna köra mus och tangentbord direkt, men då hade man kunnat köpa till knappar och rattar som funkade och placera dem där man vill ha dem.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Nioreh83:

Typ som att ersätta speglar med kamera+skärm. Så dumt koncept.

Får man det robust och hållbart är det inte så dumt. Speglarnas luftmotstånd bidrar till bränsleförbrukningen mer än man tror.