Endast en av fem svenskar använder VPN-tjänst

Permalänk
Melding Plague

Endast en av fem svenskar använder VPN-tjänst

Över 60 procent av svenskar vet vad en VPN-tjänst är, men bara en dryg femtedel uppger att de faktiskt använder det.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Jag använder VPN för att komma åt jobbets nätverk hemifrån och för att komma åt mitt hemnätverk från andra platser.

Använder HTTPS när jag surfar, och litar inte mer på någon av VPN-leverantörerna än jag litar på Bahnhof så det är bara onödigt.

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pepsin:

Jag använder VPN för att komma åt jobbets nätverk hemifrån och för att komma åt mitt hemnätverk från andra platser.

Använder HTTPS när jag surfar, och litar inte mer på någon av VPN-leverantörerna än jag litar på Bahnhof så det är bara onödigt.

Ganska exakt samma här
Använder det i jobbet. Ser ingen tillräckligt meningsfull anledning att göra det privat.

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem

Har mullvad om man behöver byta land eller va lite extra anonym.
Med Bahnhof som isp är jag inte jätteorolig annars över min privata data.

Permalänk
Medlem

Jag förväntade mig att artikeln skulle vara sponsrad av ett vpnföretag
Personligen har jag inget behov av VPN.

Visa signatur

Att förespråka Mac på Swec är som att förespråka hybridbilar på en raggarträff i Mora.

Permalänk

Jag gissar på att typ 99% av sveriges befolkning inte vet grunderna i vad en VPN är för något eller hur det fungerar.
Från Wikipedia: Virtuellt privat nätverk (VPN) (engelska: virtual private network) är en teknik som används för att skapa en säker förbindelse eller "tunnel" mellan två punkter i ett icke-säkert datanätverk (till exempel internet).
https://sv.wikipedia.org/wiki/Virtuellt_privat_n%C3%A4tverk

Från Aftonbladet och liknande: VPN är en tjänst som gör att man kan vara anonym på internet. Ja, det går VPN som andra tekniker använda till. Men det är som att kalla en PC för en spelmaskin.

Hur tusan VPN namnet kan ha blivit kidnappat så är en bra fråga? Liksom det finns andra alternativ till VPN för att vara anonym (Tor och proxy etc) och VPN används till så mycket som inte har ett skit med anonymitet att göra.

Jag själv tänker se över mitt internetanvändande bättre, men grundproblemet är tid. Man vet hur man ska jobba. T.ex. ska man ha med sig mängder av olika mobiltelefoner ut, en för jobb, en för seriös privat, en för nöje privat med anonymitettjänst.
Även om jag vet att jag borde ha 3st mobiler så blir det ej så..

Permalänk
Medlem

Jag använder VPN på ett annat sätt. Då min ISP inte släpper igenom vanliga tunnlar når jag IPv6 genom en Wireguard-tunnel. Den typen av IPv6-tunnel fungerar också för de som sitter bakom CGNAT.

Permalänk
Medlem

Använder det i stort sett enbart om jag är på en publik uppkoppling och någon enstaka gång för att komma runt geoblock

Permalänk
Medlem

VPN? Nej, det används i princip aldrig.

Permalänk
Medlem

Känner att jag just nu sitter i den där båten som är "du tar det inte på allvar förrän det händer dig" typ. Vet inte vad jag ska ha heller då det finns en mängd, vill kunna hämta skatter från de sju haven också vilket jag förstått att inte alla kan? Men vad vet jag, har inte forskat så mycket i det.

Visa signatur

🡇

• 5800x3D • 7900 XT •

Permalänk
Medlem

Dom vettiga tjänsterna stänger funktionen med öppna portar en efter en. Ovpn vågar jag inte använda efter ägarbytet

Visa signatur

CPU: 5600x
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Sjoooberg:

Känner att jag just nu sitter i den där båten som är "du tar det inte på allvar förrän det händer dig" typ. Vet inte vad jag ska ha heller då det finns en mängd, vill kunna hämta skatter från de sju haven också vilket jag förstått att inte alla kan? Men vad vet jag, har inte forskat så mycket i det.

Det är väl rätt få lägen medelsvensson behöver en VPN vad gäller säkerhet. Om vi bortser från i arbetet (där det inte lär vara upp till dig själv att välja) så är det väl främst om man surfar på publika/oskyddat WiFi, men även det är inte så illa nu för tiden när HTTPS är standard i princip överallt.
Alternativt om man vill gömma sig från upphovsrättsägare och liknande, och litar mer på VPN-företaget än sin internetleverantör, men då måste man ju också ha rätt sådan.

Gå inte på VPN-leverantörernas reklam om att man måste ha VPN för att inte bli hackad/få mailen kapad och liknande skräp, det är 99% nonsens.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem

21% är ändå långt mycket mer än jag hade gissat, men det är kanske inte så konstigt med tanke på hur aggressivt VPN-tjänsterna marknadsförts de senaste åren. Jag kan se en viss poäng i det för att kunna använda geoblockade tjänster, men det är nog en stor del som använder VPN bara för att de gått på reklamen och tror att man måste ha VPN för att vara säker på nätet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

21% är ändå långt mycket mer än jag hade gissat, men det är kanske inte så konstigt med tanke på hur aggressivt VPN-tjänsterna marknadsförts de senaste åren. Jag kan se en viss poäng i det för att kunna använda geoblockade tjänster, men det är nog en stor del som använder VPN bara för att de gått på reklamen och tror att man måste ha VPN för att vara säker på nätet.

Nog räknas i dessa 21% in alla som har en jobbdator som kör VPN mot jobbet.

Visa signatur

5700x3D | RTX 2060 Super | 2 TB M.2 | 32 GB RAM | Gigabyte DS3H| 750 WATT

Permalänk
Medlem

Endast för att nå jobbet hemifrån och även i jobbet för att nå kunders miljöer. Ser ingen anledning att använda det privat utom möjligtvis på ett öppet wifi men även då används ju oftare https så jag vet inte. Vem vet, jag kanske blir överbevisad framöver....

Visa signatur

"Happiness is only real when shared"

Permalänk
Medlem

Tvek att 20% använder VPN

Permalänk
Medlem

VPN på hela tiden.

Jag uppmärksammade VPN-tjänsterna när jag höll på att lämna allt vad Goggel heter.

När jag började intressera mig för att använda en VPN-tjänst var det för att kunna titta på program som var geo-blockade.
Men det är långt ner på listan nu.
Nu har jag det på hela tiden för att surfa säkrare och mer privat.

Jag litar mer på VPN-tjänsten än ISP’en att de respekterar min privata sfär.
Men som allt annat, läs på om tjänsten du vill använda vad de har för historia och var redo att byta om de säljer sig själva till en mindre nogräknad aktör.

ISP ser dig...

VPN-tjänster

Permalänk
Medlem
Skrivet av FX9:

Nog räknas i dessa 21% in alla som har en jobbdator som kör VPN mot jobbet.

Ja, just det. Det är bara ca 61% av dessa som använder VPN privat, så ca 13% totalt. Ändå rätt många.

Det är också lite intressant att summan av diagrammet är 109.5%, vilket antyder att det är få som använder VPN både i jobbet och privat.

Permalänk
Medlem

Har två olika VPN-lösningar på jobbdatorn och privat har jag Bahnhofs VPN-tjänst. Hade den när jag var kund men behöll den när jag blev utan fiber vid flytt. Målsättningen är att köra Bahnhof som ISP när jag väl får möjlighet igen.

Visa signatur

Huvuddator: 7800X3D, 2x16GB G.Skill Flare X5 6000MHz CL30, Asus B650E-F, KFA2 RTX 4090 SG, 6TB NVMe/SATA SSD, 42" LG OLED C3 Evo

Never fade away...

Folda för Sweclockers! https://www.sweclockers.com/forum/trad/1348460-faq-kom-igang-...

Permalänk

har faktiskt ingen aning om vad VPN är, mer än att det är nått slags skydd och att det är ett "måste" om man tankar ned saker.
får höra jämt och ständigt från folk hur de rekommenderar att jag skaffar VPN, men jag har klarat mig utan det i så många år nu och inget har hänt, så varför skaffa det har tankegången varit. men jag antar att det är lite "jag har klarat mig att gå över gatan utan att titta till höger och vänster" över det hela, det måste hinna hända innan man skaffar.

Visa signatur

keep your friends close but your enemies even closer

Permalänk
Medlem

Jag använder VPN för jobb, VPN i öppna WLAN och utomlands. Annars inte

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Medlem

Jag använder VPN i jobbet, men har personlig bärbar jobbdator som jag tar med hem vid arbete hemifrån. Arbetsgivaren har egen VPN-lösning (Cisco) som kopplar upp sig automatiskt till arbetsgivarens nät automatiskt (får åtkomst till arbetsgivarens nät och internet).

Permalänk
Medlem
Skrivet av mangemani:

har faktiskt ingen aning om vad VPN är, mer än att det är nått slags skydd och att det är ett "måste" om man tankar ned saker.
får höra jämt och ständigt från folk hur de rekommenderar att jag skaffar VPN, men jag har klarat mig utan det i så många år nu och inget har hänt, så varför skaffa det har tankegången varit. men jag antar att det är lite "jag har klarat mig att gå över gatan utan att titta till höger och vänster" över det hela, det måste hinna hända innan man skaffar.

Man kan säga att du kopplas till en annan dator som kan vara i ett annat land och använder internet därifrån. Utifrån ser det ut som du är i t.ex. Chicago USA fast du är i Gävle.

För jobb kör man ofta VPN tunneling = man kopplar i hop en dator hemma som körs på hemmanätverket men som kommer åt jobbets interna nät som om man vore på kontoret och kopplade in sig.

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk

Har kört med VPN minst 6 år.
Den första tiden stängde jag av den vid spel online för det kunde lagga men så glömde jag o göra det och först efter nån vecka upptäckte jag att det fungerade utmärkt och har efter det inte stängt av det.
Vissa sidor kan vägra att ladda med VPN och endast då pausar jag VPN.
Mycket bra om man surfar in på sidor i andra länder där det ploppar upp "Du är från EU så du får inte se på vad vi skrivit här hahaha"...

I Sverige vet tror jag inte att internetleverantörerna trottlar hastigheten beroende på vad du surfar på men jag vet att det händer i andra länder.

Visa signatur

AMD Ryzen 3900X, Noctua NH-U12A, ASRock X570 Taichi, G.Skill Trident Z Neo C 64 GB, Samsung 970 EVO Plus 1 TB, Phanteks P600S, KFA2 GeForce RTX 2070 Super WTF

Permalänk
Medlem
Skrivet av mangemani:

har faktiskt ingen aning om vad VPN är, mer än att det är nått slags skydd och att det är ett "måste" om man tankar ned saker.
får höra jämt och ständigt från folk hur de rekommenderar att jag skaffar VPN, men jag har klarat mig utan det i så många år nu och inget har hänt, så varför skaffa det har tankegången varit. men jag antar att det är lite "jag har klarat mig att gå över gatan utan att titta till höger och vänster" över det hela, det måste hinna hända innan man skaffar.

Utan VPN har din ISP möjligheten se till/från vilka IP-adresser din trafik går, och avlyssna eventuell okrypterad trafik. Det är dock något som jag tror de flesta ISPs inte är intresserade av att göra, de har liksom inget att tjäna på det. De tjänar inte pengar på att stänga av sina kunder.

Med VPN kan din ISP bara se krypterad trafik till din VPN-server, och din VPN-leverantör har möjligheten se till/från vilka IP-adresser din trafik går, och avlyssna eventuell okrypterad trafik. Mig veterligen är det bara Mullvad som vi vet inte lagrar data om din trafik.

Uppfattningen om att man måste ha VPN när man piratar kommer nog från de länder där det finns ISP:er som är mycket mer benägna att lämna ut sina kunder.

Edit: Själv använder jag VPN för att komma runt geoblocking, och nej, inte för streaming.

Visa signatur

Bra, snabbt, billigt; välj två.

Ljud
PC → ODAC/O2 → Sennheiser HD650/Ultrasone PRO 900/...
PC → S.M.S.L SA300 → Bowers & Wilkins 607

Permalänk
Medlem

Jag kör med VPN ständigt påslagen sen en 5-6 år tillbaka (i routern numera). Jag väljer att lita mer på de VPN-leverantörer jag använder än Telia för det sätt jag använder nätet, vad gäller loggning. Varför, kanske någon frågar? - tja, varför inte? De kostar bara en spottstyver och ger en warm and fuzzy feeling att veta att inga mellanhänder kan se/logga hur jag surfar (ja, VPN-leverantören förstås, men de jag använder kör allt i RAM och måste de sitta i realtid och göra det och jag känner att jag inte är värd den tiden)
En VPN hjälper förstås inte mycket mot spårning då fingerprints finns, men jag tänker som så att de spårar bara VPN-leverantörens IP.
Jobbdatorn med VPN skulle jag aldrig använda till någonting privat som helst av uppenbar anledning.

Visa signatur

Gigabyte UD AX,
Intel i7 13700KF, Arctic Freezer III 280mm. Corsair Dominator Platinum 32GB,
XTX Radeon RX 7800 XT Speedster MERC 319 Black,
Samsung Odyssey G7 Neo "32
Phanteks XT Pro Ultra chassi. Garuda Linux/Windows 11.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Glaz:

Tvek att 20% använder VPN

Är 20% en för hög eller en för låg siffra, menar du?

Permalänk
Medlem
Skrivet av mangemani:

har faktiskt ingen aning om vad VPN är, mer än att det är nått slags skydd och att det är ett "måste" om man tankar ned saker.
får höra jämt och ständigt från folk hur de rekommenderar att jag skaffar VPN, men jag har klarat mig utan det i så många år nu och inget har hänt, så varför skaffa det har tankegången varit. men jag antar att det är lite "jag har klarat mig att gå över gatan utan att titta till höger och vänster" över det hela, det måste hinna hända innan man skaffar.

Sannolikheten för att just du, om du nu inte laddar ner det som är olagligt, skulle drabbas av något är väldigt liten. Även om du skulle ladda ner något olagligt så är risken egentligen bara lite större utan VPN. Så du kan gott leva utan VPN om du vill.

Visa signatur

Gigabyte UD AX,
Intel i7 13700KF, Arctic Freezer III 280mm. Corsair Dominator Platinum 32GB,
XTX Radeon RX 7800 XT Speedster MERC 319 Black,
Samsung Odyssey G7 Neo "32
Phanteks XT Pro Ultra chassi. Garuda Linux/Windows 11.

Permalänk
Keeper of Traditions

Har kört Mullvad länge nu, men fler och fler hemsidor slutar fungera tyvärr... En tråkig utveckling, helt klart.

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mangemani:

har faktiskt ingen aning om vad VPN är, mer än att det är nått slags skydd och att det är ett "måste" om man tankar ned saker.
får höra jämt och ständigt från folk hur de rekommenderar att jag skaffar VPN, men jag har klarat mig utan det i så många år nu och inget har hänt, så varför skaffa det har tankegången varit. men jag antar att det är lite "jag har klarat mig att gå över gatan utan att titta till höger och vänster" över det hela, det måste hinna hända innan man skaffar.

Inte riktigt så enkelt.
De flesta som jobbar hemifrån använder sig av VPN för att komma åt jobbrelaterade saker relativt säkert.

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"