Vilken alkoholhaltig dryck dricker ni just nu?

Permalänk
Medlem

En kall sådan hade inte suttit fel nu i värmen.

Permalänk
Medlem

Sitter på balkongen och avnjuter denna, riktigt god.

Visa signatur

Asus Tuf Gaming X670E-Plus - Amd 7800X3D Noctua D15 Chromax Black - Corsair 7200MHz cl34 - Msi 4080S Suprim X - Asus Rog Thor 850W 80+ Platinum - Sound Blaster AE-9 - Asus 26.5" ROG Swift PG27AQDM OLED 240Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pantburk:

Sitter på balkongen och avnjuter denna, riktigt god.

<Uppladdad bildlänk>

Skål på dig.

Permalänk
Medlem

Trevlig helg SweClockers 🍻

Visa signatur

Ryzen 7800x3d, Noctua nh-d15, ASUS B650Plus, 32GB DDR5 6000MHz, KFA2 RTX 4080, AW2723DF, Corsair RM850x, Zalman Z9 Iceberg Vit, Logitech G502 Lightspeed, Galaxy S23, Xbox Series X, Beyerdynamic - DT 770 PRO 250 Ohm + Røde AI-1, Moza R5, Meta Quest 3, Samsung Q995c.

Permalänk
Medlem

Staropramen dricks det här!

Visa signatur

"En superdator är en maskin som kör en ändlös slinga på bara två sekunder" - Okänd

Permalänk
Medlem

Har gått runt och smuttat på lite Trosa Punsch medan jag packar ihop för morgondagens tur till Härjedalen. En veckas flugfiske i Ljusnan och kringflöden.

Trevlig helg på er.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MyRus:

Trevlig helg SweClockers 🍻

<Uppladdad bildlänk>

@MyRus

Ost och öl är riktigt gott

Visa signatur

Asus Tuf Gaming X670E-Plus - Amd 7800X3D Noctua D15 Chromax Black - Corsair 7200MHz cl34 - Msi 4080S Suprim X - Asus Rog Thor 850W 80+ Platinum - Sound Blaster AE-9 - Asus 26.5" ROG Swift PG27AQDM OLED 240Hz

Permalänk
Medlem

Blir en bra början på fiskeveckan 🎣🙃

Permalänk
Medlem
Skrivet av SUMITOMO:

<Uppladdad bildlänk>

Skål på dig.

Rann faktiskt ner en sån i bastun här nyss. Sen en bavaria. Får se vad kylen bjuder på näst.

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem

Fick bli en till

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem

Semesterns första bärs, kom just hem från nattskift

Visa signatur

A midget fortune-teller who escapes from prison is a small medium at large.
Canon 6D, Sigma 24-70/2.8, Canon EF 100/2.8 Macro, Canon EF 70-200/4L IS, Samyang 14/2.8 Canon EF 28/2.8, Tamron 150-600/5-6.3

Permalänk

Har ni något tips på lager som har lite mer kolsyra?

Är lite trött på lager som smakar lite sunkigt.... Kännas som alla jag kommer på skulle behöva lite mer kolsyra. Kanske något i processen som hindrar det och gör varför, som det känns, alla är "lika".

Permalänk
Medlem
Skrivet av lasseedsvik:

Har ni något tips på lager som har lite mer kolsyra?

Är lite trött på lager som smakar lite sunkigt.... Kännas som alla jag kommer på skulle behöva lite mer kolsyra. Kanske något i processen som hindrar det och gör varför, som det känns, alla är "lika".

Tror även det kan vara maltigheten och bristen på beska som får många lager att smaka "sunkigt". Många av våra svenska lager smakar tyvärr som blött gammalt bröd.

Jag skulle rekommendera en tysk pilsner (ej helles, de är ofta maltiga och lätt-medium kolsyrade) som t.ex. Bitburger, Jever, Radeberger, König Pilsener.

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Skrivet av Pepsin:

Tror även det kan vara maltigheten och bristen på beska som får många lager att smaka "sunkigt". Många av våra svenska lager smakar tyvärr som blött gammalt bröd.

Jag skulle rekommendera en tysk pilsner (ej helles, de är ofta maltiga och lätt-medium kolsyrade) som t.ex. Bitburger, Jever, Radeberger, König Pilsener.

Helt otroligt. Ingen av de fyra finns på bolaget här, trots att det är en stor butik. Märkligt

Permalänk
Medlem
Skrivet av lasseedsvik:

Helt otroligt. Ingen av de fyra finns på bolaget här, trots att det är en stor butik. Märkligt

Tråkigt, man tycker de borde ha åtminstone en av dem...
Du kan alltid beställa fraktfritt till närmsta bolag via systembolagets hemsida.

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Medlem
Skrivet av lasseedsvik:

Jepp, men funkar det bra med glasflaskor? Säkert skapligt, men aluminumburkar så är det klockrent

Jag är inte helt säker på vad du menar, men om du menar att glasflaskorna spricker så bör det, allt annat lika, fungera likdant så länge ölen inte fryser. Jag tolkar poängen som att få ned temperaturen på vattnet under noll. Glaset kan ju gå sönder antingen pga termisk spänning och då spelar förstås inget annat roll, eller på grund av att ölen utvidgar sig för att den fryser. Att dricka frusen öl är dock inte helt optimalt, alldeles oavsett, så givet att man inte får en sådan spänning i glaset orsakad av en temperaturförändring borde det fungera.

Permalänk
Medlem

https://www.systembolaget.se/produkt/vin/louis-bouillot-77810...

Crémant Rosé, tänk inte alltför tung champagne som någon har hällt lite rosévin i, ungefär. Crémant är bubblande vin från Frankrike som är framställt enligt samma metod som man tillverkar champgagne med, men från en annan region (i detta fall Bourgogne). Det finns förstås rosé-champagne också, men det är inte lika vanligt som vitt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lasseedsvik:

Har ni något tips på lager som har lite mer kolsyra?

Är lite trött på lager som smakar lite sunkigt.... Kännas som alla jag kommer på skulle behöva lite mer kolsyra. Kanske något i processen som hindrar det och gör varför, som det känns, alla är "lika".

Många är snarlika, men helt lika är det inte. Jag skulle inte säga att "min" industrisillöl Arboga (5,6, inte alkisölen) är likadan som Budvar (inte den amerikanska fulkopian Budweizer). Men lager är samtidigt lager, och underjäst. Många lager har dock en tendens att smaka lite wellpappkartong e dyl.

Om det går ut på att det ska vara en öl för när det är varmt tycker jag att Franziskaner Hefeweizen ofta är trevlig. Erdingers och Paulaners (du kan iofs testa deras lager) motsvarande håller inte för mig personligen, men smaken är som ändalykten. Och det är inte lager då det är överjäst. Numera finns Franziskaner även på burk som är en hyfsad bit billigare än glasflaskan.

Permalänk

Nu är det helg och trav! Skål!

Permalänk
Medlem

trevlig helg och skål på er

Permalänk

Brewdog Hazy Jane 5.0%

Lite udda storlek på burken, 440ml

Väldigt god. Skön kontrast till sunket man druckit på sista tiden

Permalänk
Medlem
Skrivet av lasseedsvik:

Brewdog Hazy Jane 5.0%

Lite udda storlek på burken, 440ml

Väldigt god. Skön kontrast till sunket man druckit på sista tiden

<Uppladdad bildlänk>

Men norrlands djup är god tycker jag inget sunk med den, som du hade längre upp

Permalänk
Skrivet av crash:

Men norrlands djup är god tycker jag inget sunk med den, som du hade längre upp

Sant. Men i princip alla tidigare har varit riktiga budget-öl

Permalänk
Medlem
Skrivet av lasseedsvik:

Sant. Men i princip alla tidigare har varit riktiga budget-öl

får testa den brewdog nåndag

Permalänk
Medlem

Dra å bada vad fin den var!

Visa signatur

Ryzen 7800x3d, Noctua nh-d15, ASUS B650Plus, 32GB DDR5 6000MHz, KFA2 RTX 4080, AW2723DF, Corsair RM850x, Zalman Z9 Iceberg Vit, Logitech G502 Lightspeed, Galaxy S23, Xbox Series X, Beyerdynamic - DT 770 PRO 250 Ohm + Røde AI-1, Moza R5, Meta Quest 3, Samsung Q995c.

Permalänk
Skrivet av crash:

får testa den brewdog nåndag

God om man gillar lite ananassmak

Permalänk
Skrivet av MyRus:

<Uppladdad bildlänk>

Dra å bada vad fin den var!

Oppigårds är grymma! Denna finns dock inte inom 180km så surt för mig

Permalänk

Oppigårds - Ruby Ale 4.5%

God. Ganska lätt för att vara en English ale tycker jag. Passar bra om man vill dricka ale när det är varmt antar jag

Permalänk

Inte sett den öppningsmekanismen förut på öl Inte på 2000-talet i alla fall Troligen på Loranga på 80-talet.

Permalänk

Klassiker!

Newcastle Brown Ale..... Riktigt god välkyld

Och helt magisk på tapp!