Jaga riktiga människor i ett dataspel ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Magi55:

Ska man börja med detta så har man bara markrobotar först.
Med avståndssensorer kan man då ställa max-hastighet på robotar
och antikollisionssystem så att de stannar innan kollision.
Det har jag i mina spel-robotar nu.
Kolla själva hur de funkar.
https://www.youtube.com/watch?v=GDZA8SRAq4s&list=PLi0zyNfBMXA...

Men ska de skalas upp för att jaga människor krävs det ordentliga elmotorer.
Alla robotar kan ha ett backupp batteri,
men med laddning från golvet som bilar på tivoli.
https://www.bumpercar.com/electric-floor

Ska man sedan använda drönare ska de ha en maxhastighet också beroende på sensorer,
som mäter avstånd till omgivningen runt drönare osv osv.

MagI
--------

Ja jo men det jag försöker förklara är inte det tekniska, där är det inga problem.

Problemet är att göra det lagligt, vilket iallafall i Sverige förmodligen är omöjligt då det inte skulle ta lång tid innan någon får för sig att krascha in i en person eller liknande.

Och sen att få ett bolag att vilja försäkra detta, dom flästa bolag skulle nog bara bara ge dig ett tvär nej eller en hutlösa kostnad som gör det omöjligt att driva företaget. Och att göra det privat är inte direkt gångbart rent ekonomiskt.

Visa signatur

here we go!

Permalänk

Som jag har förstått det finns det system för att begränsa rymden där en drönare får röra sig. Borde man inte kunna göra något liknande (förmodligen mycket mer avancerat) system som kan bäras av spelarna och då flyttar med spelarnas?

Ska tillägga att jag i princip inte har några erfarenheter av drönare och kringutrustning.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av norrby89:

Ja jo men det jag försöker förklara är inte det tekniska, där är det inga problem.

Problemet är att göra det lagligt, vilket iallafall i Sverige förmodligen är omöjligt då det inte skulle ta lång tid innan någon får för sig att krascha in i en person eller liknande.

Och sen att få ett bolag att vilja försäkra detta, dom flästa bolag skulle nog bara bara ge dig ett tvär nej eller en hutlösa kostnad som gör det omöjligt att driva företaget. Och att göra det privat är inte direkt gångbart rent ekonomiskt.

Jag bygger robotar på min fritid som har anti kollisions system.
Kommer de ca 15 cm från något så stannar de och backar lite automatiskt.
De går inte att krocka med något med mina robotar och då använder jag bara enkla ultraljudssensorer.
Det finns tex IR distans mätar sensorer och man kan använda två kameror
som bedömer avstånd precis som ögon och hjärna gör.

Om du springer mot mina robotar backar de automatiskt om du kommer för nära.
Se några här.
https://www.youtube.com/watch?v=GDZA8SRAq4s&list=PLi0zyNfBMXA...

Hör av er om ni vill prova dem.

MagI
-------------------------------

Visa signatur

"Frågan är om tillståndet i världen någonsin kommer att bli beviljat"
Är Svensk Mästare i BlockOut2 på level: Out of control , https://blockout.nu

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Jens-Ragnar:

Som jag har förstått det finns det system för att begränsa rymden där en drönare får röra sig.
Borde man inte kunna göra något liknande (förmodligen mycket mer avancerat) system,
som kan bäras av spelarna och då flyttar med spelarnas?

Ska tillägga att jag i princip inte har några erfarenheter av drönare och kringutrustning.

Man kan sätta upp en slags lokala gps system.
Men jag har moderna 5G android mobiltelefoner på mina robotar som centraldator
och gps system i dessa idag räcker för det mesta.
Så jo det går att begränsa området robotarna kan röra sig på på typ en meters noggrannhet.

Eller hur menar du?

MagI
--------------

Visa signatur

"Frågan är om tillståndet i världen någonsin kommer att bli beviljat"
Är Svensk Mästare i BlockOut2 på level: Out of control , https://blockout.nu

Permalänk
Medlem

Kanske att din specifika spelidé inte låter helt optimal, men klart att det finns potential inom detta ämne som helhet

Att använda sig av den nya teknologin för att kunna spela mer verklighetstroget är väl mångas drömmar. Spela paintball men med någon form av ny teknologi där man kan simulera att bli skjuten på riktigt etc hade varit kul att testa

Och det är väl samma sak med robotar, men ja låter som att du typ är 20 år för tidigt med idén ska ju ändå krävas en hel del för att etablera robotar i någon form av ordentlig spelmiljö (Lägg till buggar, robotar som slutar fungera etc) ska ju vara en robost jävla grej innan man kan använda det

Permalänk
Avstängd
Skrivet av plajton:

Kanske att din specifika spelidé inte låter helt optimal, men klart att det finns potential inom detta ämne som helhet

Att använda sig av den nya teknologin för att kunna spela mer verklighetstroget är väl mångas drömmar. Spela paintball men med någon form av ny teknologi där man kan simulera att bli skjuten på riktigt etc hade varit kul att testa

Och det är väl samma sak med robotar, men ja låter som att du typ är 20 år för tidigt med idén ska ju ändå krävas en hel del för att etablera robotar i någon form av ordentlig spelmiljö (Lägg till buggar, robotar som slutar fungera etc) ska ju vara en robost jävla grej innan man kan använda det

Byggde en robot 2005 som har paintball kanon som kan skjuta 20 skott per sekund på fullautomat,
laser tag vapen och laser sikte dvs en röd prick visar var du träffar.

Den har blivit provkörd av minst 1500 personer från hela världen
och den fungerar fortfarande.

Om du kollar mina youtube videos så är den med i minst en av filmerna där.

MagI
-----

Visa signatur

"Frågan är om tillståndet i världen någonsin kommer att bli beviljat"
Är Svensk Mästare i BlockOut2 på level: Out of control , https://blockout.nu

Permalänk
Medlem
Skrivet av Magi55:

Hur många här skulle vilja ha en eller flera robotar på aktivitetscenter / laserdome i Halmstad.
Skulle du godkänna att där var robotar, som fjärrstyrdes från hela världen,
som när som helst kunde bli aktiverade och börja jaga dig och dina kompisar på laserdome arenan?

Om du åkte dit, skulle du tipsa dina kompisar att logga in hemifrån och vara med?

Fråga era vänner i Halmstad , om de skulle acceptera robotar där.

MagI
------

Halmstad är en studentstad(är väl dock ett av de mindre orterna) som dessutom drar turism på sommaren så läget skulle kanske fungera bra, det ser du efter din marknadsundersökning.

Tror det är synd att bara sätta etiketten laserdome på en sån lösning som diskuteras då ambitionerna är mycket större. För att få igång verksamheten snabbare skulle du kunna göra AI-styrda fasta vapensystem(bakom galler) som går att ta över och fjärrstyras av människor. Här kan du ha en resurshantering, spelaren har X antal megawatt att fördela på vapensystemens styrka/eldhanstiget, reparationssystem och sköld så blir det ett lager till för spelaren...

Förresten hur öppen är en lasertaglösning och vad får kunden göra själv med mjukvaran? Det går kanske inte alls att göra några större anpassningar utan omfattande konsulttimmar...

Generellt så delar många vad de gör i realtid, om en vän eller i bästa fall en influensers följare kan hoppa in via distans och vara med i aktiviteten...

Permalänk
Avstängd

Mina kamerarobotar kan fjärrstyras över 4G och 5G

-----------------
Lyckades få mina holonomiska telerobotik kamerarobotar att kunna fjärrstyras över 4G och 5G.
Fick pga det finansiering av #visionsfondenängelholm dvs Visionsfonden i Ängelholms kommun
för at dema systemet för skolor och intresserade.
https://www.engelholm.se/nyhetsarkiv/nyheter/2023-04-13-sitte...

Jag låter folk höra av sig och boka tid för en testkörning från mobil eller dator.
Så här fungerar det.
https://www.youtube.com/watch?v=TZ4ujKcy87o&list=PLi0zyNfBMXA...

Intresserade loggar in och får köra runt och leta upp bilder från Ängelholm där de ska gissa var bilderna är tagna.
Lite som "På spåret" fast där de själva kör tåget/roboten.

Då jag kan sätta dem var som helt i världen där man kan ringa med mobilen
skulle det ju vara kul att sätta dem på olika platser i världen
och låta folk köra runt och gissa var roboten är.

Skulle också vilja bygga dem så stora att de kan ställas på paintball och laserdome arenor
utrustade med paintball och laser tag vapen samt laser sikte.
Jag byggde mindre sådana redan 2005 och lät ca 1500 personer från hela världen
logga in och köra runt utanför huset och skjuta paintball.
Finns videos på detta på min youtube kanal.

Då skulle jag ha världens första dataspel där du kan jaga riktiga människor i dataspelet.

Vad tror ni om iden?

MagI
-------------------------

Visa signatur

"Frågan är om tillståndet i världen någonsin kommer att bli beviljat"
Är Svensk Mästare i BlockOut2 på level: Out of control , https://blockout.nu

Permalänk
Moderator
Moderator

*Trådar sammanfogade.*

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
Medlem

Jag tycker det är otroligt häftigt, men jag tycker att affärsmodellen med att folk ska styra robotarna mot fysiska människor är helt fel.

För det första åker du på en massa säkerhetsaspekter etc, för det andra är det betydligt svårare att få en sådan modell lönsam eftersom du är beroende av att folk fysiskt tar sig till platsen.

Varför inte bygga en arena där man spelar robot mot robot och låta folk göra upp a la Robot Wars? Då begränsas du bara av antal robotar och underhåll av dessa. Folk kan stå i kö eller boka en tid för att spela.

Permalänk
Medlem
Skrivet av izzie:

Jag tycker det är otroligt häftigt, men jag tycker att affärsmodellen med att folk ska styra robotarna mot fysiska människor är helt fel.

För det första åker du på en massa säkerhetsaspekter etc, för det andra är det betydligt svårare att få en sådan modell lönsam eftersom du är beroende av att folk fysiskt tar sig till platsen.

Varför inte bygga en arena där man spelar robot mot robot och låta folk göra upp a la Robot Wars? Då begränsas du bara av antal robotar och underhåll av dessa. Folk kan stå i kö eller boka en tid för att spela.

detta +1
här har du yttligare en ide, om det går såpass bra för dig och stor kundbas så kan du göra en stor bana där det t.ex. är 50vs50 och capture the area (är enkelt att sätta upp boundries eftersom allt styrs via wifi där laget får poäng som i battlefield)

Visa signatur

"Resistance is futile."

- Georg Ohm

Permalänk
Avstängd
Skrivet av izzie:

Jag tycker det är otroligt häftigt, men jag tycker att affärsmodellen med att folk ska styra robotarna mot fysiska människor är helt fel.

För det första åker du på en massa säkerhetsaspekter etc, för det andra är det betydligt svårare att få en sådan modell lönsam eftersom du är beroende av att folk fysiskt tar sig till platsen.

Varför inte bygga en arena där man spelar robot mot robot och låta folk göra upp a la Robot Wars? Då begränsas du bara av antal robotar och underhåll av dessa. Folk kan stå i kö eller boka en tid för att spela.

Har precis haft en kille från Afrika inne och körde runt hemma hos mig.
https://www.linkedin.com/in/tettey-joshua-286549252/
Han ska skriva om det på sin LinkedIn.

MagI
----------------------

Visa signatur

"Frågan är om tillståndet i världen någonsin kommer att bli beviljat"
Är Svensk Mästare i BlockOut2 på level: Out of control , https://blockout.nu