Microsoft lägger ned Xbox Game Pass familjeabonnemang

Permalänk
Melding Plague

Microsoft lägger ned Xbox Game Pass familjeabonnemang

En månad efter Xbox Game Pass-prisökningar meddelar Microsoft att det är slut med den halvårsgamla tjänsten där fem användare delar konto.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Livsnjutare 😎

… Ehh, oj ? Snacka om att inte låta tjänsten försöka få ett liv.

Aja ok.

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Medlem
Skrivet av andreas_dock:

Snacka om att inte låta tjänsten försöka få ett liv.

Förhoppningsvis är det startskottet till att den dör.

Eller rättare sagt, att de omformar den till något mer ekonomiskt hållbart. Nuvarande modell, som tar bort möjligheten till rejäl cash in dag 1, riskerar att vattna ur (den rejält kostsamma) spelutvecklingen.

Permalänk
Medlem

"Nota Den 15 augusti 2023 avslutas förhandsprogrammet Xbox Game Pass Vänner och familj när vi granskar vad vi har lärt oss under de senaste månaderna och undersöker hur vi skapar ett erbjudande som vi kan lansera över hela världen."

Låter ju som dom vill fortsätta så länge dom listar ut vad dom ska ta betalt för tjänsten.

Permalänk
Avstängd

Familjekontot har jag inte riktigt förstått tror jag. Jag har kört Gamepass i rätt många år nu, och jag loggas in default på min XB så hela familjen kan ju spela "mina spel" där oavsett om de är GP eller köpta spel. Min farsa fick ta över min gamla XBone och den är satt som min "hemmakonsol" så även där kan han ju spela mina spel, vad jag förstår (han använder inte den för spel utan för Netflix och liknande dock). Så jag vet inte varför jag skulle betala mer för familjeversionen, kanske om jag skulle dela med flera personer/konsoler än så, men som det är nu räcker det bra för mina behov.

Annars tycker jag Gamepass är grymt. Massor av bra välkända spel som jag inte behöver köpa men också massor av lite mindre spel eller spel från genrer jag normalt inte hade köpt ifrån. Prismodellen gör också att utvecklarna har mer incitament att faktiskt förbättra spelen, fixa buggar, lägga till funktionalitet och så, för de får ju mer betalt ju fler som spelar spelet även långt efter release.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av snajk:

Familjekontot har jag inte riktigt förstått tror jag. Jag har kört Gamepass i rätt många år nu, och jag loggas in default på min XB så hela familjen kan ju spela "mina spel" där oavsett om de är GP eller köpta spel. Min farsa fick ta över min gamla XBone och den är satt som min "hemmakonsol" så även där kan han ju spela mina spel, vad jag förstår (han använder inte den för spel utan för Netflix och liknande dock). Så jag vet inte varför jag skulle betala mer för familjeversionen, kanske om jag skulle dela med flera personer/konsoler än så, men som det är nu räcker det bra för mina behov.

Annars tycker jag Gamepass är grymt. Massor av bra välkända spel som jag inte behöver köpa men också massor av lite mindre spel eller spel från genrer jag normalt inte hade köpt ifrån. Prismodellen gör också att utvecklarna har mer incitament att faktiskt förbättra spelen, fixa buggar, lägga till funktionalitet och så, för de får ju mer betalt ju fler som spelar spelet även långt efter release.

Det är för att ni ska kunna spela samtidigt. Med detta abonnemang kan fem personer spela samtidigt via samma prenumeration.

Visa signatur

EVGA GTX 1080 Ti | Intel Core i9-9900K | Fractal Design Celsius S24 | ASUS ROG Strix Z390-I | 32 GB DDR4 @3200Mhz | Corsair SF750 | Samsung 970 Evo Plus 1 TB (M.2) | Crucial MX 500 & 300 1TB (2,5") | Louqe Ghost S1 Ash | AOC AGON AG271QG, Eizo Foris FS2333 & TCL 75EP660 | Windows 11 64-bit

Permalänk
Medlem

Detta var klockrent för oss, synd att det försvinner, grejen var att kunna spela på PC tillsammans i samma spel utan att stup i kvarten köpa ett spel 4 gånger.

Visa signatur

Amiga 3000 (1990), CPU: 68060 66MHz, RAM: 2MB chip 470MB Fast, GFX: ECS+RTG zz9000 @ 1920x1080, HDD: 32GB SSD/PATA, 128GB SCSI, DVD-Brännare/SCSI, Chassi: Original Desktop. www.som99.se
Primär workstation: i9-12900KS, 128GB RAM, intel A770 16GB.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av MrAdde:

Det är för att ni ska kunna spela samtidigt. Med detta abonnemang kan fem personer spela samtidigt via samma prenumeration.

Jo visst. Men utan så kan två spela samma spel på olika konsoler, kanske på PC också, så det är väl riktat till familjer med mer än två gamers som vill spela dessa spel samtidigt, och har mer än två konsoler. Det finns förstås sådana, men jag tror inte de är så många. Å andra sidan kan man ju dela på abbonemanget på flera personer i olika hushåll förstås.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ipac:

Förhoppningsvis är det startskottet till att den dör.

Eller rättare sagt, att de omformar den till något mer ekonomiskt hållbart. Nuvarande modell, som tar bort möjligheten till rejäl cash in dag 1, riskerar att vattna ur (den rejält kostsamma) spelutvecklingen.

Game Pass drar in minst 2,5 miljarder kronor varje månad, hur många storsäljande AAA-titlar säljer så bra första dagen? Om man som utvecklare tror att ens spel kommer sälja bättre utan att släppas på Game Pass så avstår man ju så klart. Microsoft kan inte riktigt avstå från att släppa sina spel till sin egna tjänst, men de har inga supersäljande titlar. Halo 2 är Microsofts mest sålda spel, och det har sålt knappt 9 miljoner exemplar. Det Halo 2 har sålt under sin livstid drar Game Pass in på två månader, och efter att vinsten delats ut till utvecklare så är det nog ingen större skillnad i hur mycket pengar Microsoft drar in i slutändan.

Varför de ditchade familjeabonnemanget så pass tidigt kan man bara spekulera om. Förmodligen blev det inte så lönsamt att folk kunde köpa Game Pass Ultimate för 60 kr/mån istället för 155 kr/mån, och att fler hoppade på det än vad Microsoft hade förväntat.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gender Bender:

Game Pass drar in minst 2,5 miljarder kronor varje månad, hur många storsäljande AAA-titlar säljer så bra första dagen? Om man som utvecklare tror att ens spel kommer sälja bättre utan att släppas på Game Pass så avstår man ju så klart. Microsoft kan inte riktigt avstå från att släppa sina spel till sin egna tjänst, men de har inga supersäljande titlar. Halo 2 är Microsofts mest sålda spel, och det har sålt knappt 9 miljoner exemplar. Det Halo 2 har sålt under sin livstid drar Game Pass in på två månader, och efter att vinsten delats ut till utvecklare så är det nog ingen större skillnad i hur mycket pengar Microsoft drar in i slutändan.

Drar kanske in 2.5M ja. TIll MS. Hur mkt övriga får är nog oklart.

Utvecklare? Är ju producenten som tvingas göra det valet. Vilket skapar en bedrövlig obalans eftersom de då måste tävla mot "gratisspel".

Eller ja, det löser sig ju om MS köper upp alla producenter mha Azure/Office pengar, right? (för Xbox divisionen själva har knappast styrkan att göra det..de generar på tok för lite pengar för att hålla uppe sin egen affärsmodell)

Att MS har varit dåliga på att ta fram storsäljare titlar förändrar inte saken det minsta. De jobbar alldeles uppenbart på att försöka bättra sig här. Ja, om de nu hade som strategi att sälja nått då...

Näe GamePass i sin nuvarande form är skadligt. Att ingen annan har lust att köra med samma koncept är ett rätt bra bevis på varför.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av snajk:

Jo visst. Men utan så kan två spela samma spel på olika konsoler, kanske på PC också, så det är väl riktat till familjer med mer än två gamers som vill spela dessa spel samtidigt, och har mer än två konsoler. Det finns förstås sådana, men jag tror inte de är så många. Å andra sidan kan man ju dela på abbonemanget på flera personer i olika hushåll förstås.

Det kan man inte, möjligen offline. Du kan dock spela på PC och Xbox samtidigt.

Edit: Ser ut som att det kanske går genom att göra en annan Xbox till sin "hemma-Xbox" och sedan låta någon annan spela med sitt konto där. Är det så ni gör?

Visa signatur

EVGA GTX 1080 Ti | Intel Core i9-9900K | Fractal Design Celsius S24 | ASUS ROG Strix Z390-I | 32 GB DDR4 @3200Mhz | Corsair SF750 | Samsung 970 Evo Plus 1 TB (M.2) | Crucial MX 500 & 300 1TB (2,5") | Louqe Ghost S1 Ash | AOC AGON AG271QG, Eizo Foris FS2333 & TCL 75EP660 | Windows 11 64-bit

Permalänk

Synd

Nu när mitt Xbox Game Pass precis gått ut så känner jag att jag kommer att införa samma filosofi som mina övriga meda abonnemang (Netflix, Viaplay, HBO osv).
Jag avslutar dom samma dag som jag betalar och betalar startar den endast när jag använder den. Oftast så går det några månader innan någon i familjen saknar tjänsten så jag sparar en hel del på det.

Tidigare tyckte jag att Game Pass var så billigt att det var värt att ha den igång hela året men nu blir det för mycket. Vet vet, kanske kommer jag köpa dom spelen som är intressanta istället.

Permalänk
Medlem

Kändes ju lite för bra för att vara sant när 5 pers kunde köra för ungefär samma stålar som 2 standalone-konton…

Permalänk
Medlem

Jag tycker det är mer värt att lägga pengarna på att köpa spelen. Då har man dem för alltid istället. När man behöver skära ner på utgifterna som jag behöver göra nu pga studier så har jag spel så jag klarar mig även om jag inte köper något på 2 år. Har man inte så mycket tid att spela så känns det även tråkigt att betala varje månad speciellt när ett stort spel som tex skyrim kan ta månader att spela och köper man dem efter ett tag och det inte är fullpris kostar de kanske 2-300kr så det är bara 2 månaders game pass och då kan man aldrig spela mer efter det går ut. Dessutom är man beroende av att tjänsten finns kvar och att de inte höjer priset för mycket.

Men jag förstår fördelen bland de som kör många korta spel och har mycket tid att spela. Då kan man tjäna en del på att ha oändligt med spel för en viss summa.

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Gender Bender:

Halo 2 är Microsofts mest sålda spel, och det har sålt knappt 9 miljoner exemplar. .

Jag tror att du kanske hittat nån lista över bästsäljare till original-xbox?

Permalänk

väldigt tråkigt, jag tänkt använda de till mig min fru och 2 ungar men japp de vart de inte

Visa signatur

Ryzen 5800x | Corsair H100i V2 | 32 GB DDR4 Corsair VENGEANCE | Asus Z370 | Gigabyte RTX 3080 Xtreme | LG 27GL850 144hz NANO IPS | Corsair VOID wireless | Valve Index | Simlab P1 Cockpit | Fanatec set Simucube 2 pro | Triple 55" Oled surround

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ipac:

Drar kanske in 2.5M ja. TIll MS. Hur mkt övriga får är nog oklart.

Utvecklare? Är ju producenten som tvingas göra det valet. Vilket skapar en bedrövlig obalans eftersom de då måste tävla mot "gratisspel".

Eller ja, det löser sig ju om MS köper upp alla producenter mha Azure/Office pengar, right? (för Xbox divisionen själva har knappast styrkan att göra det..de generar på tok för lite pengar för att hålla uppe sin egen affärsmodell)

Att MS har varit dåliga på att ta fram storsäljare titlar förändrar inte saken det minsta. De jobbar alldeles uppenbart på att försöka bättra sig här. Ja, om de nu hade som strategi att sälja nått då...

Näe GamePass i sin nuvarande form är skadligt. Att ingen annan har lust att köra med samma koncept är ett rätt bra bevis på varför.

Hur menar du? Alla med tillräckligt mycket spel har ju satsat på någon form av prenumerationsmodell nu, Ubisoft, EA och även Sony.

Jag vet inte hur det kommer att gå för Gamepass förstås, men de har ju haft en hel del framgångar med prenumeration på andra saker, Office, VS exempelvis, och MS lär fortsätta och införliva mer produkter där, sannolikt med olika paket för hemanvändare beroende på intresse, hur mycket reklam man tål och så.

Skrivet av MrAdde:

Det kan man inte, möjligen offline. Du kan dock spela på PC och Xbox samtidigt.

Edit: Ser ut som att det kanske går genom att göra en annan Xbox till sin "hemma-Xbox" och sedan låta någon annan spela med sitt konto där. Är det så ni gör?

Jo precis. Som jag skrev.

Hela grejen med "hemkonsol" är ju rätt trevligt, har man en polare med samma konsol så kan man dela på sina bibliotek direkt utan mekande eller så.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Hur menar du? Alla med tillräckligt mycket spel har ju satsat på någon form av prenumerationsmodell nu, Ubisoft, EA och även Sony.

Det är inte prenumerationsmodeller i sig som är problemet. Avsaknad av cash in vid release är problemet.

Permalänk

Hoppas inte Microsoft följer Googles exempel.

Permalänk
Medlem

> Microsoft lägger ned Xbox Game Pass familjeabonnemang

Känns lite som en clickbait rubrik...

Det var en preview, som alltid var tänkt att avslutas. Nu ska de komma fram till tjänstens utformning och hur/om den ska komma tillbaka.

Eller är det bara ett förskönande från deras sida? Det har inte kommunicerats så här hela tiden?

Permalänk
Medlem
Skrivet av dagas:

"Jag tycker det är mer värt att lägga pengarna på att köpa spelen. Då har man dem för alltid istället."

Tills Steam lägger ner Inte för att det någonsin kommer hända i praktiken, troligvis. Men idag äger man ju spelen lika mycket som om man skulle streama dom via GamePass eller liknande Läggs spelbutiken ner så kan man inte ladda ner och installera spelen längre

Visa signatur

Dator 1: ROG STRIX B560-F | Intel i7-11700K | GeForce RTX 3080 FE | 32GB DDR4-3200 | 2+1TB
Dator 2: Asus P7H55D-M Pro | Intel i5 650 | Onboard GPU | 16GB DDR3-1333 | 32TB
Dator 3: ASRock E350M1 | AMD E-35 | Onboard GPU | 4GB DDR3-1333 | 32TB
Dator 4: Asus E45M1-I Deluxe | AMD E-450 | Onboard GPU | 8 GB DDR3-1333 | 16TB
Dator 5: Gigabyte H55N-USB3 | Intel i3 530 | Onboard GPU | 4GB DDR3-1066 | 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon138754:

Jag tror att du kanske hittat nån lista över bästsäljare till original-xbox?

Det kan det ha varit. Efter en lite mer djupdykning så verkar det som att Halo 3 har sålt bäst med 12 miljoner sålda exemplar, om man räknar bort Minecraft som blir knepigt att räkna på då det kom till Microsofts ägo 2014. Halo 3 verkar vara det enda Microsoft-spelet som har sålt över 10 miljoner exemplar. I jämförelse så har Marvel's Spider-Man sålt 33 miljoner, och God of War 23 miljoner.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Gender Bender:

Det kan det ha varit. Efter en lite mer djupdykning så verkar det som att Halo 3 har sålt bäst med 12 miljoner sålda exemplar, om man räknar bort Minecraft som blir knepigt att räkna på då det kom till Microsofts ägo 2014. Halo 3 verkar vara det enda Microsoft-spelet som har sålt över 10 miljoner exemplar. I jämförelse så har Marvel's Spider-Man sålt 33 miljoner, och God of War 23 miljoner.

Samtidigt ingår ju alla MS spel i Gamepass, även nya AAA-spel och så, och de har rätt många prenumeranter där, så det är svårt att jämföra siffrorna rakt av.