Guide: Sänkt spänning på Geforce RTX 4090

Permalänk
Melding Plague

Guide: Sänkt spänning på Geforce RTX 4090

Med hjälp av "undervoltning" visar redaktionen hur du enkelt kan få ner effektuttaget och temperaturen på ditt Geforce RTX 4000-kort.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Avstängd

jag undervolta min 4070 normalt drar den 1.2v vid boost kommer nära boost med 925mv är nära 20c kallare slutkurvan pa denna serie är skit fran fabrik

Permalänk
Medlem

The age of overclocking is no more.
The age of undervolting is here 👊

Visa signatur

Lightsaber - Black armour - and balls!

Permalänk
Medlem

Läste först fel och trodde det var en guide på hur man sänker priset

Blev besviken när jag läste om titeln.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem

Så vi har konstaterat att undervolta är mer eller mindre meningslöst med ett 4090? Är enklare att bara dra ner power limit till 80% =o

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem

Härligt att se en artikel på det här ämnet igen.

På senare år har mitt fokus allt oftare flyttats till undervolting. Mina resultat motsvarar ganska väl Calles grafer. Det är inga enorma skillnader men varje C man kan skala bort känns bra, inte minst en kvav sommardag.

Min upplevelse är att det idag meckas väldigt lite oavsett om det rör sig om mekanik eller elektronik. Även om vinsterna av OC inte är lika påtagliga som förr är det ändå ett bra sätt att lära sig förstå hur en dator och dess komponenter fungerar. Skulle exempelvis vara intressant att se hur svaren skiljer mellan generationerna upp till och med millenials vs zoomers på frågan "bygger du din dator själv?".

Permalänk
Medlem

Undervolting är roligare än vad man tror. Så tillfredsställande med grymt presterande komponenter som också går svalt.

Visa signatur

FD Define 7 Compact Solid | 7800X3D | ASUS Dual 4070 Super | MSI MAG B650 Tomahawk | G.Skill Trident 32GB 6000MHz CL30 | WD Black SN850X 2TB | Seasonic Focus PX 750W | Be quiet! Dark Rock Pro 4 | Silent Wings 4 | 2st LG 27" 144Hz IPS 2560x1440

Permalänk
Medlem

Då saknar vi bara detaljen om hur många timmar detta tog i anspråk.

Permalänk
Medlem

Kört power limit på 80% sedan sommaren startade med mitt 4090. Nu är det så kallt att den extra värmen vore fint men skadar inte med högre effektivitet samtidigt.

Lite sjukt att de levereras så här från fabrik, men ger ju utrymme för sämre kretsar att klara kraven samt något att pilla på. OC'andets era är förbi tyvärr.

Nu är Zen 3 gammal men skulle faktiskt behöva optimera min 5900X lite också, nu när jag tänker efter.

Visa signatur

Huvuddator: 7800X3D, 2x16GB G.Skill Flare X5 6000MHz CL30, Asus B650E-F, KFA2 RTX 4090 SG, 6TB NVMe/SATA SSD, 42" LG OLED C3 Evo

Never fade away...

Folda för Sweclockers! https://www.sweclockers.com/forum/trad/1348460-faq-kom-igang-...

Permalänk
Medlem
Skrivet av norrby89:

Så vi har konstaterat att undervolta är mer eller mindre meningslöst med ett 4090? Är enklare att bara dra ner power limit till 80% =o

Njae, undervolt ger ju generellt bättre prestanda och minst lika låg strömförbrukning.
Orkar man pilla så verkar det vara den bättre lösningen. (så länge det är stabilt)

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem

En guide om att undervolta cpu:s och pbo hade varit uppskattat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Njae, undervolt ger ju generellt bättre prestanda och minst lika låg strömförbrukning.
Orkar man pilla så verkar det vara den bättre lösningen. (så länge det är stabilt)

Ja självklart men är det värt det för 1-3 fps extra? (om man ser till det dom testade i artikeln)

Sure förstår att kör men i kanske 1440p och i mindre krävande spel så kanske man ser en högre ökning men då blir det kanske istället säg 220 fps istället för 200 och även där en mer eller mindre meningslös ökning.

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem

Undervoltning, alt justering av PL, är nog ett måste med tanke på 12VHPWR kontakten... I alla fall på 4090.

Sen minskar det ev coil whine också och det är ju inte så dumt heller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Då saknar vi bara detaljen om hur många timmar detta tog i anspråk.

Tar typ 10 min. Testningen görs ju när man spelar och det räknas inte

Permalänk
Medlem

Orkar inte benchmarka själv men skulle vara intressant och se PL 80 + undervolt om det ger någon som helst skillnad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eismannen:

Undervoltning, alt justering av PL, är nog ett måste med tanke på 12VHPWR kontakten... I alla fall på 4090.

Sen minskar det ev coil whine också och det är ju inte så dumt heller.

Är ju inget problem med kontakten mer att rev1 tillåter dålig montering...

Visa signatur

Meshilicious, Amd 7950X3D, Asus X670E-I ,96 GB DDR5 6000,RTX4090 FE, Crucial 4TB Pcie5 m.2 / Corsiar Pcie4 4TB, Samsung 57" G9

Permalänk
Medlem
Skrivet av Palme_570:

Är ju inget problem med kontakten mer att rev1 tillåter dålig montering...

Jag väntar med spänning på de första smälta uppdaterade kontakterna. Men hoppas förstås att vi slipper se det..

Den där kontakten är feldesignad i grunden och allt man gör nu är bara fulfix. Men det går tydligen att polera fram viss glans på en bajsklump..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nyhet:

Med hjälp av "undervoltning" visar redaktionen hur du enkelt kan få ner effektuttaget och temperaturen på ditt Geforce RTX 4000-kort.

Läs hela artikeln här

Ett effektivare och enklare sätt och som dessutom gör att "effective clock" inte dippar lika mycket är:

1: bestäm vilken maxspänning du vill ha
2 Gå in på kurvan och markera alla punkter över den spänningen och dra ner dem så långt nedåt det går
Klart!

Gör man som det står i artikeln så kommer effektive clock skilja flera bins nedåt. så man tappar mycket prestanda i onödan vid samma spänning.

Vi pratar här kanske om 5-6 bins, när det "normala" om man inte rör något alls eller bara drar hela kurvan uppåt eller nedåt är 1-2 bins beroende på temperatur. Men är som sagt lätt att missa då de flesta förmodligen inte ens vet vad effective clock är. utan tittar bara på "GPU Clock" och tror att det är den äkta frekvensen.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Kan man inte gå längre ner än 0,95v eller är det Sweet spot ?

Visa signatur

Är det här man ska skriva upp vilken dator man använder?
Ballongmoddat hopkok som kyls med vatten och kopplat till ett gäng skärmar med en massa pixlar.
Duger det??

Permalänk
Avstängd

Undervolta är ett fruktansvärt fult ord och jag begriper inte riktigt var det ens kommer ifrån. Det kan ju knappast vara från engelskans undervoltage.

Permalänk
Redaktion
Redaktör
Skrivet av Electrizer:

En guide om att undervolta cpu:s och pbo hade varit uppskattat.

Det noteras! Tack för feedback!

Skrivet av Ozzed:

Ett effektivare och enklare sätt och som dessutom gör att "effective clock" inte dippar lika mycket är:

1: bestäm vilken maxspänning du vill ha
2 Gå in på kurvan och markera alla punkter över den spänningen och dra ner dem så långt nedåt det går
Klart!

Gör man som det står i artikeln så kommer effektive clock skilja flera bins nedåt. så man tappar mycket prestanda i onödan vid samma spänning.

Vi pratar här kanske om 5-6 bins, när det "normala" om man inte rör något alls eller bara drar hela kurvan uppåt eller nedåt är 1-2 bins beroende på temperatur. Men är som sagt lätt att missa då de flesta förmodligen inte ens vet vad effective clock är. utan tittar bara på "GPU Clock" och tror att det är den äkta frekvensen.

Tack för feedback!
Alltid trevligt med förtydliganden och att ta del av era kunskaper!

Skrivet av smygolf:

Kan man inte gå längre ner än 0,95v eller är det Sweet spot ?

Du kan absolut gå lägre, i fallet för den här guiden noterade jag det då det var där jag utan för mycket ansträngning kunde ligga stabilt under samtliga tester. 0,925 funkade vid 2775 MHz och +1000 MHz på VRAM men det kraschade efter runda 26 i Speed Way så klev upp till 0,95 istället.

Skrivet av BMac:

Undervolta är ett fruktansvärt fult ord och jag begriper inte riktigt var det ens kommer ifrån. Det kan ju knappast vara från engelskans undervoltage.

Det är väl en anglicism, försvenskad version av det engelska verbet undervolt. Samma princip som överklocka/overclock?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Då saknar vi bara detaljen om hur många timmar detta tog i anspråk.

80% PL tar 5 minuter från det att du lämnat soffan och mött en ostartad dator.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av CrispVanDahl:

Det är väl en anglicism, försvenskad version av det engelska verbet undervolt. Samma princip som överklocka/overclock?

Jag vet det, men det våldför sig på redan existerande ord i svenskan.

Volta på svenska betyder enligt synonymer.se "slå en volt, slå runt, rotera, vurpa"

Dessutom är volt i ellära en enhet som man mäter spänning/potentialskillnad i. En enhet i sig kan inte bli mindre, större, över eller under - det är en definition. Något exakt.

Dessutom om man jämför med överklocka så borde det istället heta överherza enligt samma metodik.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eismannen:

Undervoltning, alt justering av PL, är nog ett måste med tanke på 12VHPWR kontakten... I alla fall på 4090.

Sen minskar det ev coil whine också och det är ju inte så dumt heller.

Med tanke på att bränderna verkar ha varit handhavandefel med dålig kontakt - Varför skulle en undervolt göra att det inte sker? Min tanke är att 350w eller 450w inte gör annat än eventuellt köper tid.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BMac:

Jag vet det, men det våldför sig på redan existerande ord i svenskan.

Volta på svenska betyder enligt synonymer.se "slå en volt, slå runt, rotera, vurpa"

Dessutom är volt i ellära en enhet som man mäter spänning/potentialskillnad i. En enhet i sig kan inte bli mindre, större, över eller under - det är en definition. Något exakt.

Dessutom om man jämför med överklocka så borde det istället heta överherza enligt samma metodik.

Säger egentligen inte emot, men vad borde vi isåfall säga istället som är mer korrekt men fortfarande förståeligt och uttalbart?
Underspänninga?

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dreas89:

Med tanke på att bränderna verkar ha varit handhavandefel med dålig kontakt - Varför skulle en undervolt göra att det inte sker? Min tanke är att 350w eller 450w inte gör annat än eventuellt köper tid.

Med dålig kontakt lär väl 100 W mindre strömförbrukning snarare vara alldeles avgörande för om det brinner eller ej?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dreas89:

Med tanke på att bränderna verkar ha varit handhavandefel med dålig kontakt - Varför skulle en undervolt göra att det inte sker? Min tanke är att 350w eller 450w inte gör annat än eventuellt köper tid.

Ju mer värme, desto snabbare går det.
Mer volt - > mer rörelse av atomer - > mer värme - > snabbare överhettning.

Att sänka spänning kan vara skillnaden mellan att det blir fel eller inte

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eismannen:

Med dålig kontakt lär väl 100 W mindre strömförbrukning snarare vara alldeles avgörande för om det brinner eller ej?

Kan du göra den bedömningen eller är det en killgissning?

Skrivet av Swedishchef_90:

Ju mer värme, desto snabbare går det.
Mer volt - > mer rörelse av atomer - > mer värme - > snabbare överhettning.

Att sänka spänning kan vara skillnaden mellan att det blir fel eller inte

Jo, därav min formulering. Felet är ju där, men felet kanske inte utvecklas till brand. Frågan är ifall 100w är det som gör skillnaden när vi ändå har 300w+.

Ändock handhavandefel. Klickar man i kontakten så har jag inte hört om några problem.

Permalänk
Avstängd

Youtubern der8auer prövade undervoltning och sänkning av powerlimit, kom fram till att det bästa är enbart sänka powerlimit på 4090 till 70%.

Visa signatur

The more I get to know people, the more I love my dog.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dreas89:

Kan du göra den bedömningen eller är det en killgissning?

Jo, därav min formulering. Felet är ju där, men felet kanske inte utvecklas till brand. Frågan är ifall 100w är det som gör skillnaden när vi ändå har 300w+.

Ändock handhavandefel. Klickar man i kontakten så har jag inte hört om några problem.

Jag har själv ett kort med 12Vhpwr, klicket är förvånade svagt ljud.

100W kan absolut vara skillnaden på bränd kontakt eller ej

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25