Komplett i Sverige tappar en kvarts miljard

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trihxeem:

Ja det slog mig också när jag läste artikeln.
Kollade historiken och deras vinstmarginal de senaste åren har varit: 0,22% 0,23% och 1,72%.
De borde ju sluta sälja hårdvara och bara investera i räntebärande papper med hög säkerhet (förutsatt de har tillgängligt kapital).

Verkligen! Förstår inte att dom fortsätter bedriva verksamhet med så låg lönsamhet. Jag hade försökt göra en exit.

Visa signatur

Zenith Extreme Alpha | Threadripper 2950X | 3080 Ti TUF OC | 64GB DDR4 3200MHz | 970 EVO Plus 1TB | 3x Red Pro 10 TB @ raid0 | OLED42C2 + 2x U3014

Permalänk
Medlem
Skrivet av sozage:

Inte att glömma Riksbanken ansåg att vi skulle gå med i eurosamarbetet, https://archive.riksbank.se/sv/Webbarkiv/Publicerat/Tal/1999/...

Men folket röstade ner detta:
https://www.val.se/valresultat/folkomrostningar/euro-2003.htm...

Så alla de som röstade nej till Euron har även en skuld i detta, annars hade kanske vår penningpolitik sett mer ut som Danmark som har kvar sin egen valuta fast har låst den till Euron.

Så vi skulle ha låst valutan mot Euron? Lol
Vid förra krisen var vi glad att vi inte röstade för euron.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aje:

Verkligen! Förstår inte att dom fortsätter bedriva verksamhet med så låg lönsamhet. Jag hade försökt göra en exit.

Orkar jag inte kolla siffrorna, men oftast skickas pengarna vidare till moderbolaget.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aje:

Verkligen! Förstår inte att dom fortsätter bedriva verksamhet med så låg lönsamhet. Jag hade försökt göra en exit.

Med tanke på att webhallen gick ganska dåligt pga skatten uppskjutet efter pandemi och de förmodligen betalar av köpet för just webhallen så ligger nog marginalen runt 7-10% innan avdrag

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem

Kraftigt varierande omsättning och ett resultat som ligger och hovrar runt 0 kan väl skvallra om pengarna hamnar någon annanstans.

För SIBA-gruppen kom väl tidigt all vinst från finansieringstjänsterna, vilket till slut blev nedläggning av typ all försäljningsverksamhet tror jag och miljardvinster genom Resurs Bank utan att behöva skyffla runt massa prylar i världen.

Gissar att Kompletts vinster genereras på liknande sätt.

Visa signatur

"Kom inte hit och trassla till saker med fakta"

Permalänk
Medlem
Skrivet av SUMITOMO:

Vinstmarginal på 0,22% är uselt.

De kanske skatteplanerar.

Visa signatur

Ryzen 7 2700 @ 4.0Ghz, X470 Taichi, 16gb ram @ 3200 mhz, GTS V8 Cpu Cooler, Gigabyte 5700XT.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cameltotem:

Hemskt att företag tjänar pengar.

Kan inte företag bara sluta finnas eller alla fall göra allt åt oss gratis?

nja. Men det räcker väl att företagsägarna är miljonärer, inte som om de gör något jättesvårt jobb, behöver inte vara miljardärer. Däremot hade man klart själv försökt tjäna mer i den positionen klart, så ska inte vara hypokritisk heller

Permalänk
Medlem

Komplett, inet, webhallen mm säljer exakt samma saker och på ungefär samma sätt. Självklart blir det en otroligt svår marknad att ligga i topp på.

Visa signatur

CPU: 5600x
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Medlem

Att bedriva en såpass kapitalintensiv verksamhet med mindre än 10% rörelsemarginal oavsett storleken på omsättning är direkt förkastligt och riskerar att sänka företagets långsiktiga överlevnad.

Dom borde göra en utförsäljning, Casha ut så mycket som möjligt av det egna kapitalet snabbast möjligt och lägga ner verksamheten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av krEJZi:

Stoppar ju inte dom från att föreslå det.

Källa: AB xD

Ja men det är ju populism i nötskal.
Ett byte till euron i dagsläget hade inte hjälpt något

F.ö är det väl L (tidigare FP) som är en av de få som drivit euron konsekvent över tiden så det är ju en del av ekvationen också

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lilla Tiger:

Att bedriva en såpass kapitalintensiv verksamhet med mindre än 10% rörelsemarginal oavsett storleken på omsättning är direkt förkastligt och riskerar att sänka företagets långsiktiga överlevnad.

Dom borde göra en utförsäljning, Casha ut så mycket som möjligt av det egna kapitalet snabbast möjligt och lägga ner verksamheten.

De har förmodligen 10% vinst sett över alla delar.
Koncern bidrag och skatteplanering och utdelning kan ändra vinst % som du vill

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem
Skrivet av rwkk:

nja. Men det räcker väl att företagsägarna är miljonärer, inte som om de gör något jättesvårt jobb, behöver inte vara miljardärer. Däremot hade man klart själv försökt tjäna mer i den positionen klart, så ska inte vara hypokritisk heller

Ägarna är ju de som har kommit med kapital så det ens existerar, de första ägarna var förmodligen med och styrde hela visionen från början. Om de hade varit så lätt att skapa ett multimiljon företag hade alla gjort det.

Visa signatur

I7 7700k 4,8GHZ | Asus Strix 1080TI 2000Mhz | Corsair Vengeance RGB DDR4 3100mhz| Gigabyte GA-Z270X-Ultra Gaming | Corsair RM850i 850W. AOC AG271QG.

Permalänk
Skrivet av Napster91:

Stämmer helt, dock så kan man mygla lite med banken där, deras schablon när jag handlade 2015 var ~1000;- i månaden på personliga (ej toapapper/tvål) hygienartiklar som deo/parfym och liknande andra saker, mobil för 1000;- i månaden o.s.v. .

Hade inte samma inkomst då som idag och kunde helt enkelt inte spendera de pengarna, som deras schabloner anvisade var normalt och ha ett för mig vettigt sparande, vilket jag sa och var tydlig med. Därför fick jag lån även om jag inte hade mina 8-10k över i månaden enligt schablon. Menar att det finns de som gör som jag gjorde men lever livet som om morgondagen inte fanns.

Vad var deras andra shabloner respektive sparande?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

De har förmodligen 10% vinst sett över alla delar.
Koncern bidrag och skatteplanering och utdelning kan ändra vinst % som du vill

Komplett som helhet i Moderbolaget Komplett ASA
Gjorde förlust 2022

https://www.proff.no/roller/komplett-as/sandefjord/datamaskin...

På grund av skatteregler där beskattning dras över ett snitt över en 5 års period. Fick dom 20 miljoner NOK på sista raden då skatt från tidigare år betalas tillbaka då dom gjorde förlust.

Komplett har ca 3,5 miljarder NOK i eget kapital så en minimum avkastning på detta borde vara ca 4% vilket är den ränta du kan få om du sätter in pengarna på ett vanligt konto.

Varför dom fortsätter med sin verksamhet i Komplett Webhallen och Netonnet är mycket konstigt då dom enkelt borde få in minst 200 miljoner NOK per år i bara räntor om dom plockade ut pengarna och placera dom på ett bankkonto.

Komplett har inte gjort en utdelning sedan 2011
I moderbolaget som äger samtliga aktier i dotterbolagen
Och därmed den enda som kan göra utdelningar från dessa.

De enda som vinner på detta är vi konsumenter
då Komplett artificiellt håller ner priserna åt oss.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lilla Tiger:

Komplett som helhet i Moderbolaget Komplett ASA
Gjorde förlust 2022

https://www.proff.no/roller/komplett-as/sandefjord/datamaskin...

På grund av skatteregler där beskattning dras över ett snitt över en 5 års period. Fick dom 20 miljoner NOK på sista raden då skatt från tidigare år betalas tillbaka då dom gjorde förlust.

Komplett har ca 3,5 miljarder NOK i eget kapital så en minimum avkastning på detta borde vara ca 4% vilket är den ränta du kan få om du sätter in pengarna på ett vanligt konto.

Varför dom fortsätter med sin verksamhet i Komplett Webhallen och Netonnet är mycket konstigt då dom enkelt borde få in minst 200 miljoner NOK per år i bara räntor om dom plockade ut pengarna och placera dom på ett bankkonto.

Komplett har inte gjort en utdelning sedan 2011
I moderbolaget som äger samtliga aktier i dotterbolagen
Och därmed den enda som kan göra utdelningar från dessa.

De enda som vinner på detta är vi konsumenter
då Komplett artificiellt håller ner priserna åt oss.

Är någon av dessa dotterbolag deras bank? För det är där dem tjänar pengarna gissar jag 😊 de ingår inte i koncernen är min gissning

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem

Rörelseresultat på 2miljoner låter extremt lågt för så stor omsättning!?
Eller är det något jag missar här?

Visa signatur

Citera för svar!
ASUS X570-E, AMD 5950X, RTX4080 Super, 32gb B-die

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Är någon av dessa dotterbolag deras bank? För det är där dem tjänar pengarna gissar jag 😊 de ingår inte i koncernen är min gissning

Komplett använder sig av Resurs Bank, detta sedan Familjen Bengtsson sålde Netonnet till Komplett mot 30% av aktierna i Komplett ASA

https://www.allabolag.se/5568982291/resurs-holding-ab-publ

Där drar dom in fint med deg.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ramlösa:

Så vi skulle ha låst valutan mot Euron? Lol
Vid förra krisen var vi glad att vi inte röstade för euron.

Du är medveten om att DKK är väldigt nära knuten till EUR och att det är anledningen till att det är så dyrt att åka över till Danmark? Annars hade de högst sannolikt varit i samma läge som Sverige och Norge idag. Man kan förstås ha olika åsikter om EMU, men förutom att frågan nog inte riktigt hör hemma här så är "Lol" kanske inte riktigt så mycket till underbyggd åsikt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lilla Tiger:

Komplett använder sig av Resurs Bank, detta sedan Familjen Bengtsson sålde Netonnet till Komplett mot 30% av aktierna i Komplett ASA

De har väl Morrow Bank ? Eller har jag missat något?

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

De har väl Morrow Bank ? Eller har jag missat något?

Enligt Kompletts hemsida använder dom Resurs

https://www.komplett.se/kampanj/143816/komplett-flex#merinfo

Klicka på fakturafrågor

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lilla Tiger:

Enligt Kompletts hemsida använder dom Resurs

https://www.komplett.se/kampanj/143816/komplett-flex#merinfo

Klicka på fakturafrågor

Jo men de hade till 2022 komplett bank, nu Morrow Bank ASA

Edit
"5.3 Vid beställning från Kompletts hemsida finns möjlighet till betalning med VISA- och Master Card-kort och Swish. Efter särskild kreditprövning kan betalning även ske mot faktura, eller avbetalning, via vår betalningspartner "Walley/Collector Bank" eller med Komplett FLEX och vår partner "Resurs Bank". Fakturor utfärdas på leveransdagen. "
https://www.komplett.se/kundservice/om-komplett/foersaeljning...

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lilla Tiger:

Komplett använder sig av Resurs Bank, detta sedan Familjen Bengtsson sålde Netonnet till Komplett mot 30% av aktierna i Komplett ASA

https://www.allabolag.se/5568982291/resurs-holding-ab-publ

Där drar dom in fint med deg.

Resurs bank ägs av SIBA Invest AB.

Komplett Bank heter numera Morrow Bank.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Jo men de hade till 2022 komplett bank, nu Morrow Bank ASA

Edit
"5.3 Vid beställning från Kompletts hemsida finns möjlighet till betalning med VISA- och Master Card-kort och Swish. Efter särskild kreditprövning kan betalning även ske mot faktura, eller avbetalning, via vår betalningspartner "Walley/Collector Bank" eller med Komplett FLEX och vår partner "Resurs Bank". Fakturor utfärdas på leveransdagen. "
https://www.komplett.se/kundservice/om-komplett/foersaeljning...

Ok en kombo då av två olika banker.

Kompletts största aktieägare Canica Invest AS som är största ägare i Morrow Bank visar inga glädjesiffror 2022

https://www.proff.no/selskap/canica-invest-as/oslo/hovedkonto...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lilla Tiger:

Ok en kombo då av två olika banker.

Kompletts största aktieägare Canica Invest AS som är största ägare i Morrow Bank visar inga glädjesiffror 2022

https://www.proff.no/selskap/canica-invest-as/oslo/hovedkonto...

Jag skulle inte drag för stora växlar på det där, de gjorde 1.4m vinst förra året och - 250k i år

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Skrivet av Lilla Tiger:

Komplett använder sig av Resurs Bank, detta sedan Familjen Bengtsson sålde Netonnet till Komplett mot 30% av aktierna i Komplett ASA

https://www.allabolag.se/5568982291/resurs-holding-ab-publ

Där drar dom in fint med deg.

De drar in fint med deg från Resurs bank hur?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

De drar in fint med deg från Resurs bank hur?

Familjen Bengtsson äger via deras Holdingbolag Waldir AB som nu heter Siba Invest 30% av Kompletts moderbolag som även äger Netonnet och Webhallen. Utöver det äger Waldir även Ca 45% av Resurs Bank

Utöver det är dom storägare i Solid försäkring som även kränger produkterförsäkringar hos Netonnet Webhallen och Komplett

Även under Sibatiden var deras affärsidé att få så många kunder som möjligt att köpa på kredit och håva hem vinsterna i Resurs Bank

Permalänk
Medlem

När man läser titeln låter det som att Komplett är inne i en dal, när de i själva verket lämnar toppen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ztenlund:

Du är medveten om att DKK är väldigt nära knuten till EUR och att det är anledningen till att det är så dyrt att åka över till Danmark? Annars hade de högst sannolikt varit i samma läge som Sverige och Norge idag. Man kan förstås ha olika åsikter om EMU, men förutom att frågan nog inte riktigt hör hemma här så är "Lol" kanske inte riktigt så mycket till underbyggd åsikt.

Är du medveten om att vi gjorde exakt samma sak för 30 år sedan som Danskarna?
Vi låste kronan mot ecu och det gick k*k åt helvete och även med den vackra franskan är det i underkant för hur jävla illa det gick.
Gissar att det är orsaken ingen har varit sugen på att låsa valutan som klantarna över sundet som saknar konsonanter.
Sen vet jag faktiskt inte hur du har missat att hela Euro projektet höll på att kollapsa pga de gamla Fiatvalutorna?
Är inte lika insatt längre, men känslan är att de bara skjöt på problemet på framtiden med några tusen miljarder i lån..

Permalänk
Skrivet av Lilla Tiger:

Familjen Bengtsson äger via deras Holdingbolag Waldir AB som nu heter Siba Invest 30% av Kompletts moderbolag som även äger Netonnet och Webhallen. Utöver det äger Waldir även Ca 45% av Resurs Bank

Utöver det är dom storägare i Solid försäkring som även kränger produkterförsäkringar hos Netonnet Webhallen och Komplett

Även under Sibatiden var deras affärsidé att få så många kunder som möjligt att köpa på kredit och håva hem vinsterna i Resurs Bank

Intressant! Då förstår jag att de drar in deg. Lite sorgligt men förstår att de får hem degen på det sättet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

Artikeln länkar inte till vad Komplett skrivit om det, men om man tittar på t.ex. vad de skrev i Komplett Groups årsrapport så står det där:

"Russia’s invasion of Ukraine in February 2022 caused a
dramatic increase in energy costs. There is a risk that
energy prices will stay elevated on continued uncertainty,
which may in turn impact costs of raw material and other
input factors. Higher energy prices , inflation and interest
rates may influence consumer preferences and have an
adverse impact on consumer spending, which could
negatively impact demand for electronics products."

-- https://komplettgroup.allegrokommunikasjon.no/media/pbjfc1sb/...

Jo, energipriserna var ju skyhöga förra sommaren, men denna sommar har det varit riktigt billigt och negativt rätt ofta. Så det gäller ju inte i Sverige nu.

Man kan ju undra om det beror på att man har lagt ned en stor mängd elintensiv industri framförallt i Tyskland.