Tips på eltandborste och vad rekommenderas?

Permalänk
Medlem

Tips på eltandborste och vad rekommenderas?

Funderat på att köpa min första eltandborste och har inte ägt någon före och funderar såklart på skillnaden på billigare och dyrare och vad ni rekommenderar som ägt detta före?

Även om ni vet om någon kampanj på en eltandborste idag.

Visa signatur

Chassi: Ssupd Meshroom S V2, Moderkort: Gigabyte Aorus X570I Pro Wifi, Processor:Ryzen 7 5800X3D , Cpu kylare: EK-AIO Elite 280 D-RGB Minnen Gskill Ripsaw 16 Gb Cl16 3600 mhz,Startdisk:SSD Samsung 970 Evo plus 1 TB , Grafikkort:PNY RTX4070TI Super Verto Oc PSU: Corsair SF850L Skärm: ASUS ROG Swift PG278Q Tillbehör: Logitech G903 & Funk KB460 , Logitech Z520 datorhögtalare.

Permalänk
Medlem

Följer detta, finns en hel uppsjö av varianter. Känns som något simpelt räcker långt dock…?

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

En simpel Oral B nånting för nåra hundra kr.
finns ingen anledning att köpa en för flera tusen som vissa kostar. helt galet. För vad?

Visa signatur

ASUS X570-F, AMD Ryzen 9 3900x, 16Gb RAM, Gigabyte 2070Super auros

Permalänk
Medlem

De dyrare har bara massa extra tillbehör och är inte bättre på nått sätt i princip. Kör på en för 700kr som har funkat perfekt i 7 år nu.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | Arctic Liquid Freezer II 420 | G.Skill Trident Z Neo 32GB 3600Mhz CL16 | Kingston KC2500 2TB x2 | ASUS ROG STRIX B550-F Gaming Wifi | ASUS ROG STRIX RTX 4090 OC | Corsair RM750x | Fractal Design Torrent | 6x Noctua NF-A14 PWM

Permalänk
Medlem

Jag köpte denna efter att jag haft några riktigt billiga och den är jättebra.

https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=5859797

Visa signatur

Det var bättre förr men det var inte bra då heller

Permalänk
Medlem

Köpte Oralb 2 pack för flera år sen.
Aldrig behövt backupen.
Utan bluetooth.
Folk är tokiga.
Tänderna ska bli vita, inte blå.

Permalänk
Medlem

https://www.apotea.se/oral-b-vitality-100 Köp en sån, det räcker gott och väl. Om du inte absolut känner att du behöver en app

Det finns vissa tandborstar som säger till när man borstar för hårt, jag vet inte om den här gör det dock. Sen är det ju svårt att avgöra för en lekman om det har någon betydelse och jag har inte orkat kolla upp forskningen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Techlab:

Jag är tandläkare så jag kan ge lite input från mitt sätt att se på det:

Jag har både oral B io-version och en Philips sonic care diamond blah blah blah som jag använde förut.

Den där formen på borstehuvud på Philips är tyvärr ej optimal för vissa ställen där tänderna buktar innåt och böjer sig.

Det blir inte alltid helt rent men den där Oral B däremot har mycket lättare att komma åt dessa svåra ställen.

Och då har jag förresten inte kört nyaste io-versionerna utan endast Io6 versionen. Har annars alltid varit skeptiska mot Oral B annars då de hade dessa gamla "spinnare" tidigare men tack och lov har de börjat att övergå till en skonsammare vibration-versionen i och med io-lansering.

Så just nu leder Oral-B. Får dock se vad Philips' move är härnäst. Spännande utveckling på tandvårdsmarknaden.

Baserat på svaret ovan så skulle jag säga någon Oral B iO-serie. Köpte en iO9 för ett tag sen och är väldigt nöjd med tandborstningen, men ganska missnöjd med tillbehören. (iO 6-7-8-9 om jag förstår saken rätt bara ger fler lägen på enheten, men man använder bara daily brush eller sensitive).
Etuit som även ska gå att ladda har inget batteri, så det är ändå gissel med att ta med laddsladd när man ska åka iväg på semester. Foten på enheten är formad lite lätt böjd så den ramlar lätt omkull, jämfört med deras äldre pro-varianter som hade någon gummibeklädd fot. Slutligen så är hållaren för tandborsthuvudena riktigt dålig, de ramlar ut så lätt.

Med allt det sagt skulle jag om jag fick chansen att göra om mitt köp gå för en iO6 eller iO7 beroende på prisläge. Allt över känns bara dumt.

Visa signatur

i5 10600K @ stock med Noctua NH-U14A | Asus Prime Z490M-Plus | Palit GeForce RTX 3070 GamingPro 8GB | VENGEANCE LPX 2x16GB DDR4 DRAM 3200MHz CL16 | Fractal Design Define Mini C | Samsung 970 EVO NVMe 500GB | Samsung 860 EVO 1000GB | AOC 27G2U | Corsair RM750x V2 80+ Gold | Windows 10 Pro

Permalänk

Kör med en svart Philips sonicare för 600 spänn. Hur bra som helst. Bra batteritid, hyggligt tyst jämfört med någon oral-b jag hade förr.
Gillar att den säger till när du ska byta sida och över/under-käke var 30e sekund. Jag går alltid omkring och pysslar med saker så jag glömmer alltid bort tiden, så för mig är det bra med lite påminnelser.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LinusTrulsson:

Baserat på svaret ovan så skulle jag säga någon Oral B iO-serie. Köpte en iO9 för ett tag sen och är väldigt nöjd med tandborstningen, men ganska missnöjd med tillbehören. (iO 6-7-8-9 om jag förstår saken rätt bara ger fler lägen på enheten, men man använder bara daily brush eller sensitive).
Etuit som även ska gå att ladda har inget batteri, så det är ändå gissel med att ta med laddsladd när man ska åka iväg på semester. Foten på enheten är formad lite lätt böjd så den ramlar lätt omkull, jämfört med deras äldre pro-varianter som hade någon gummibeklädd fot. Slutligen så är hållaren för tandborsthuvudena riktigt dålig, de ramlar ut så lätt.

Med allt det sagt skulle jag om jag fick chansen att göra om mitt köp gå för en iO6 eller iO7 beroende på prisläge. Allt över känns bara dumt.

Oral b iO5 S har jag hittat för okej pris och kan läsa att den saknar interaktiv display jämfört med iO6 S.

Men annars samma funktioner och hur mycket använder ni denna display.

Visa signatur

Chassi: Ssupd Meshroom S V2, Moderkort: Gigabyte Aorus X570I Pro Wifi, Processor:Ryzen 7 5800X3D , Cpu kylare: EK-AIO Elite 280 D-RGB Minnen Gskill Ripsaw 16 Gb Cl16 3600 mhz,Startdisk:SSD Samsung 970 Evo plus 1 TB , Grafikkort:PNY RTX4070TI Super Verto Oc PSU: Corsair SF850L Skärm: ASUS ROG Swift PG278Q Tillbehör: Logitech G903 & Funk KB460 , Logitech Z520 datorhögtalare.

Permalänk
Medlem

Kört Oral-B Pro series länge, utan OLED skärm och annat tjafs. Dessutom på rea just nu på Amazon.

https://www.amazon.se/-/en/gp/product/B0B4WR31MJ/

reflänk raderad
Visa signatur

7800X3D - 4090 FE

Permalänk
Medlem

Jag tittade mycket nu när jag skulle köpa min första elektriska tandborste innan jag bestämde mig. Det blev en Oral B 3500 Crossaction för 700krish. (Typ det som tipsats om här tidigare) Det verkar vara en sweetspot för vad tandborsten i sig själv kostar, vad extra huvuden kostar och vilka funktioner du får.

Valde Oral-b för att deras huvuden roterar vilket jag dels tror känns bättre men som också ska göra att man själv inte behöver göra någon extra rörelse vid tandborstningen, tydligen ska man göra lite cirkulära rörelser om man har en Philips Sonic..
Oral-b har en lampa som varnar om du trycker för hårt och thats it ungefär. Tyckte inte jag behövde bluetooth, led-skärm eller typ trådlös laddning när den ändå håller i 2 veckor.

Skrivet av NidoKing:

Jag köpte denna efter att jag haft några riktigt billiga och den är jättebra.
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=5859797

Skrivet av Haziza:

Kört Oral-B Pro series länge, utan OLED skärm och annat tjafs. Dessutom på rea just nu på Amazon.
https://www.amazon.se/-/en/gp/product/B0B4WR31MJ/

reflänk raderad i citat
Permalänk
Medlem

Köpte den billigaste Oral-B jag kunde hitta då jag hade ett del tandborsthuvud till det märket och kan inte se att den skulle prestera sämre än de dyra. Visst saknar den olika "program" och bip-ljud etc när man "borstat klart" etc och fancy displayer. Men gör jobbet utmärkt, tror den kostade 149:- eller 199:-.

Ah, den har inte inbyggt batteri utan drivs av två AAA, vilket passar mig utmärkt då jag har uppladdningsbara sådana

Visa signatur

Official Necrophor Site
http://www.facebook.com/Necrophor
Swedish Black/Death Metal

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonas79:

Oral b iO5 S har jag hittat för okej pris och kan läsa att den saknar interaktiv display jämfört med iO6 S.

Men annars samma funktioner och hur mycket använder ni denna display.

Noll och ingenting. Den interaktiva skärmen kan du ändå inte titta på när du borstar, och det man gör där annars är att ställa in program. Enkelt att göra via en app i din smartphone eller bara genom att klicka på en knapp (osäker på just den modellen).

Visa signatur

i5 10600K @ stock med Noctua NH-U14A | Asus Prime Z490M-Plus | Palit GeForce RTX 3070 GamingPro 8GB | VENGEANCE LPX 2x16GB DDR4 DRAM 3200MHz CL16 | Fractal Design Define Mini C | Samsung 970 EVO NVMe 500GB | Samsung 860 EVO 1000GB | AOC 27G2U | Corsair RM750x V2 80+ Gold | Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem

Den här har en grym batteritid och de flesta Oral B-borstarna passar.
https://www.apotea.se/jordan-smile-eltandborste-tbx300b

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk
Medlem

Köpte en Oral-B iO 9s eltandborste för ekonomin måste ju stimuleras och det är ett av de sämre köpen någonsin.
Ja visst den är något tystare men huvudena går inte att ställa upp, de när något större än tidigare så det är snudd på omöjligt att använda den på små barn. Nya huvuden kostar en smärre förmögenhet och som grädde på moset så har de bara små symboler på sig så lycka till om du har någon som helst synfel. Man kan inte sätta dit enkla färg-ringar för att enkelt ha koll på dem som förr.
Mao en härdsmälta i huvudet till produkt.
Ja visst ja, batteriet i en ny är sämre än på en 7 år gammal toppmodell.

Permalänk
Medlem

Jag har tidigare haft Philips Soniccare. Jag säger absolut inte en sån.
Nu har jag en Oral B. En sån hade jag valt.

Permalänk

Kört eltandborste många år men bytte till en Oral B iO 6 för ca 1,5år sedan tror jag och skillnaden är enorm och berömmet jag får från tandhygienisten samt tandläkaren talar sitt tydliga språk, den här tandborsten gör rent på ett helt annat sätt.

Så köpt sådana till hela familjen. Strunta i att den har app och display och allt det, men tekniken den använder är topp.

Permalänk

Kan rekommendera Philips:
https://www.netonnet.se/art/hem-fritid/personvard/eltandborst...

Har haft Oral-B innan, men personligen trivs jag mycket bättre med Philips. Viktigt dock att inte köpa de billigaste borstarna från Philips eftersom de inte oscillerar tillräckligt mycket/snabbt.

Permalänk
Medlem

Vi har Oral-B, någon lite enklare variant utan krusiduller men med lithium-batteri (2-pack för typ 500kr). Barnen har Oral-B i barnmodell med NiMH-batteri, och de håller laddningen sämre samt blir fortare "trötta", dvs, redan innan de måste laddas.

Köpte via Amazon.se, kan rekommendera det då dotterns ena tandborste gick sönder efter typ 2 år och 10 månader, inga problem att reklamera och få antingen en likadan eller pengarna tillbaks (dottern ville ha likadan).

Köper även borsthuvuden på Amazon.

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint
***gamla grejor duger***
Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 10; Macbook Pro 2015 16GB RAM 512GB SSD Radeon Mojave

Permalänk
Medlem

Tycker iO är riktigt trevlig och stor skillnad från dom gamla Oral-B tandborstarna.
Som tidigare talare redan nämnt så är det typ ingen skillnad på 6-9 utom fler borstlägen och att 9an kommer med ett resefodral som du kan ladda tandborsten i vilket är smidigt om du reser endel och inte vill släpa med "laddpucken".
Själv köpte jag iO8 för länge sedan då det var rea å den kostade mindre än iO6.

Också en nackdel att borsthuvuderna inte går att ställa var man vill då ytan är vinklad... Så dom måste stå i sitt "ställ".

Visa signatur

AMD 1090T // Vulcan 1866MHz 7-10-10-29 // HD6950 2GB // Crucial M4 128GB // Seasonic S12 500w (inköpt 2006)
Laptop Acer 17": Intel 3210M // 8GB Ram // GT640M // Samsung 830 256GB
Laptop MSI 17": Intel 4200H // 8GB Ram // GTX850 // Samsung 830 256GB
Laptop Lenovo: AMD 7640HS // 16GB RAM // RTX4060 // Samsung 960Pro 512GB

Permalänk
Medlem

Vi har iO Series 8 här som "fyndades" med cashback, om nu 1650:- kan kallas fynd för en eltandborste.

Hade fungerat precis lika bra med iO7 utan färgskärm Extraläget används aldrig och zonerna i appen känns mest som ploj.

Bra att tänka på att iO7 och uppåt har en bättre och snabbare laddare än de lägre modellerna. Kan dock vara en fördel att iO6 och nedåt använder samma långsamma laddare som gamla Oral-B serien.

Länk till Oral-B:s ständiga cashback:
https://www.oralb.se/sv-se/kuponger-och-erbjudanden

Permalänk
Skrivet av Lehto:

Tycker iO är riktigt trevlig och stor skillnad från dom gamla Oral-B tandborstarna.
Som tidigare talare redan nämnt så är det typ ingen skillnad på 6-9 utom fler borstlägen och att 9an kommer med ett resefodral som du kan ladda tandborsten i vilket är smidigt om du reser endel och inte vill släpa med "laddpucken".
Själv köpte jag iO8 för länge sedan då det var rea å den kostade mindre än iO6.

Också en nackdel att borsthuvuderna inte går att ställa var man vill då ytan är vinklad... Så dom måste stå i sitt "ställ".

Skrivet av walkir:

Vi har iO Series 8 här som "fyndades" med cashback, om nu 1650:- kan kallas fynd för en eltandborste.

Hade fungerat precis lika bra med iO7 utan färgskärm Extraläget används aldrig och zonerna i appen känns mest som ploj.

Bra att tänka på att iO7 och uppåt har en bättre och snabbare laddare än de lägre modellerna. Kan dock vara en fördel att iO6 och nedåt använder samma långsamma laddare som gamla Oral-B serien.

Länk till Oral-B:s ständiga cashback:
https://www.oralb.se/sv-se/kuponger-och-erbjudanden

Är väl dyrare borsthuvuden till dessa nya iO-modellerna?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Är väl dyrare borsthuvuden till dessa nya iO-modellerna?

Jo, något dyrare borsthuvud och har inte sett några från tredjepart än så länge.

Var först rädd att bli tvingad att byta borsthuvud efter x-antal timmar, men uppmaningen att byta borsthuvud gick att tycka bort

Kör även med en enklare Oral-B och vanlig tandborste emellanåt, så hittills har vi inte behövt köpa nya borsthuvuden.

Permalänk
Medlem

Köpte tidigare mina Oral-B eltandborstar via personalköp från ett företag som säljer tandläkarutrustningar, jag betalade då vad tandläkarna fick betala, vilket var inköpspriset, det låg på ca 25% av vad dom kostar ute i butik så någon har skapliga avanser på Oral-B.

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk

Jag kör typ den billigaste oral b borsten. Det är väl hur länge laddningen håller som kan skilja. Fast jag har min på laddning konstant så inget jag märker av. Det som däremot kostar och är gör skillnad är ju borsthuvuden. Kostnaden för dom kommer snabbt överstiga inköpspriset för tandborsten.

Permalänk
Medlem

Hela den här tråden: jag har köpt X därför är X bättre…

Billigt är bra, kör det tills du vet vad du saknar och vad du vill ha… jag har kört eltandborste men gick tillbaka till vanlig igen, orkade inte med ljudet och laddning av en enhet till

Permalänk
Medlem
Skrivet av julgranen:

Jag kör typ den billigaste oral b borsten. Det är väl hur länge laddningen håller som kan skilja. Fast jag har min på laddning konstant så inget jag märker av. Det som däremot kostar och är gör skillnad är ju borsthuvuden. Kostnaden för dom kommer snabbt överstiga inköpspriset för tandborsten.

Hehe, det sitter ett riktigt pissigt batteri - 700 mAh vill jag minnas - i AA-formfaktorn i de där tandborstarna. Är du lite händig och inte helt borttappad med lödkolven är det en baggis att byta mot något bättre, exempelvis Ikeas 2450mAh-batterier. Laddar min tandborste max en gång i veckan typ, och då är jag typen som brukar borsta en bra bit mer än två minuter per gång

Annars instämmer jag i kören, de billigare Oral B är bra skit. De dyrare varianterna tillför ingenting av värde annat än eventuellt snyggare design beroende på smak.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Skrivet av kaput:

Hehe, det sitter ett riktigt pissigt batteri - 700 mAh vill jag minnas - i AA-formfaktorn i de där tandborstarna. Är du lite händig och inte helt borttappad med lödkolven är det en baggis att byta mot något bättre, exempelvis Ikeas 2450mAh-batterier. Laddar min tandborste max en gång i veckan typ, och då är jag typen som brukar borsta en bra bit mer än två minuter per gång

Annars instämmer jag i kören, de billigare Oral B är bra skit. De dyrare varianterna tillför ingenting av värde annat än eventuellt snyggare design beroende på smak.

Jag var inne på det med en gammal borste. Fast de verkar ju förseglade för att inte fukt och vatten ska komma in. Går ju inte få upp den utan bryta förseglingen. Sedan kosta en ny typ 150-200 så kom fram till att det är bättre att köpa en ny.