Bethesda: "The Elder Scrolls VI är under utveckling"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chromatic:

Creation Engine är Gamebryo precis som Creation Engine 2.

Nej, ne är baserade på den. Tycker du Unreal engine 5 är samma som Unreal engine 2 också? Producerar samma spel? Knappast...

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem

Jag hoppas att de kommer använda generativ AI för NPCs

Visa signatur

SLI Titan X - i7 5960x 8-kärnig - Asus Rampage V - 32 GB Corsair Dominator - Intel 750 2200 MB/s Pcie-disk.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Njure:

Jag hoppas att de kommer använda generativ AI för NPCs

Det skulle inte förvåna mig om de inkluderar ett prenumerations-alternativ av spelet för att få tillgång till AI i molnet. Moddarna till Skyrim kräver ju att man betalar för "tokens" för att få den bästa upplevelsen. Till exempel Herika-modden.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av MsSmith:

Ungefär lika korrekt som att säga att Volvo V90 är samma sak som Volvo 940. Motorn har visat sig vara väldigt öppen för alla typer av moddar, inklusive ChatGPT, så det är väl bättre att vänta in och se vilka begränsningar som finns i Star Field innan "samma" motor döms ut igen.

Det är ju samma bil? Bara lite bells and whistles?

https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Volvo_960

Visa signatur

Intel i7 10700KF (Noctua NH-D15) | Asus RADEON RX 7900 XTX TUF | 32 GB DDR4 HyperX Fury | Corsair RM1000X | Fractal Design R3 | Arch Linux, Win11

Permalänk
Medlem
Skrivet av lassekongo83:

Det skulle inte förvåna mig om de inkluderar ett prenumerations-alternativ av spelet för att få tillgång till AI i molnet. Moddarna till Skyrim kräver ju att man betalar för "tokens" för att få den bästa upplevelsen. Till exempel Herika-modden.

Vi får se hur läget är med AI då. Har de små och fine-tuneade modeller så kanske de i princip kan drivas lokalt på spelarens dator (nu tar det för mycket minne dock för att kunna drivas samtidigt som ett spel). Jag har t o m lyckats få ut någon token per sekund på en mobil, så man har ju hopp om framtiden.

Visa signatur

SLI Titan X - i7 5960x 8-kärnig - Asus Rampage V - 32 GB Corsair Dominator - Intel 750 2200 MB/s Pcie-disk.

Permalänk
Avstängd

Huvudsaken är det blir bra, kan vänta till 2028, Cyberpunk 2077 tog lång tid blev ändå långt ifrån så bra som dom framställde det.

Visa signatur

The more I get to know people, the more I love my dog.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joppis:

Fallout 76 uppdateras fortfarande också.

Varför? skitdåligt spel som är lika öde som norra sahara. har de ens en spelarbas kvar?

Visa signatur

2x Xeon E5-2699 v4, 256gb Quad Channel RAM, 2x nVIDIA 980ti
----
AMD Ryzen 5950X, 128gb Dual Channel RAM, 2x AMD 6900XT
----
Massiv amiga och 3dfx-samling.

Permalänk
Medlem
Skrivet av danedi:

Varför? skitdåligt spel som är lika öde som norra sahara. har de ens en spelarbas kvar?

Japp, tillräckligt många för att de ska tycka det är värt att fortsätta med buggfixar och att lägga till säsongsinnehåll. Upplägget passar uppenbarligen en hel del spelare.

Själv tyckte jag bara det var kul tills jag utforskat hela kartan men man ska inte utgå från sig själv

Visa signatur

Windows 11 Pro | Intel i7 8700 | ASUS Prime Z370-P | Corsair 16GB 3000MHz | ASUS GTX 1080 | Fractal Design Define S | Corsair RM750x | Hyper 212 EVO

Permalänk

Så lång tid och ändå har de så mycket buggar i sina spel.

Aja, jag hoppas att det är häftig AI-teknik i spelet som gör det mer levande. Typ NPC:er som inte kräver förskrivna dialoger etc.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joppis:

Japp, tillräckligt många för att de ska tycka det är värt att fortsätta med buggfixar och att lägga till säsongsinnehåll. Upplägget passar uppenbarligen en hel del spelare.

Själv tyckte jag bara det var kul tills jag utforskat hela kartan men man ska inte utgå från sig själv

norra sahara är inte helt folktomt. men att investera i högkapacitet i lokaltrafiken känns ju lite ologiskt om du hajar analogin

Visa signatur

2x Xeon E5-2699 v4, 256gb Quad Channel RAM, 2x nVIDIA 980ti
----
AMD Ryzen 5950X, 128gb Dual Channel RAM, 2x AMD 6900XT
----
Massiv amiga och 3dfx-samling.

Permalänk
Medlem

Recensioner kan släppas från kl 18:00 idag.

Visa signatur

Gammal gubbe

Permalänk
Skrivet av Bankai:

Allt Todd säger ska man ta med ett godståg salt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kasaduras:

Allt Todd säger ska man ta med ett godståg salt.

Folk verkar ha svårt att lära sig det. Ska bli spännande att se hur det blir med Starfield när det släpps. 😂

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | AMD Ryzen 7 2700 | 32GB Corsair Vengance 3200mhz | EVGA Geforce GTX 1070 | Cooler Master Silent Pro M 850W | Samsung EVO 970 Plus 500GB |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kasaduras:

Allt Todd säger ska man ta med ett godståg salt.

Jag som trodde att man kunde lite 100% på Todd.
(Varning: videon innehåller en del fult språk)

Permalänk
Medlem
Skrivet av talonmas:

Nej, ne är baserade på den. Tycker du Unreal engine 5 är samma som Unreal engine 2 också? Producerar samma spel? Knappast...

Asså har du hört att nya Counter strike fortfarande kör Quake Engine? Sjukt ju. Var redan absurt att Half Life Alyx körde Quake, någon måtta får det vara.

Skrivet av danedi:

Varför? skitdåligt spel som är lika öde som norra sahara. har de ens en spelarbas kvar?

Har hållit på med flytt så inte spelat på ett par månader men när jag körde FO76 i maj / juni så var det gott om folk inne, dök upp folk till events alla tider på dygnet, var och handlade blueprints i andras vending machines hela tiden, utforskade många helt absurda camp builds, good times were had overall.

Tycker inte att spelet är dåligt heller egentligen - tröttnade lite typ 30h in efter release men när jag nu körde ny karaktär i början av året var det sjukt nice igen, mer story lines, mer att göra, kändes väldigt klassiskt fallout.

https://steamcharts.com/app/1151340

Dagliga peaks över 10k känns knappast dött, och tänk då även på att en hel del sannolikt betalar subscription - har jag gjort när jag kört på senare tid.

Visa signatur

Gamingrigg: MEG x570 ACE, 5950X, Ripjaws V 32GB 4000MT/S CL16, 6800XT Red Devil LE, HX1200i.
Laptop: XPS 9570 x GTX 1050 x 8300h + 16GB Vengeance 2666Mhz + Intel AX200
Valheim server: i7-8559 + Iris Plus 655 + 32GB + 256GB
Printers? Yes. Ender 5, Creality LD-002R, Velleman VM8600, Velleman K8200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shiprat:

Asså har du hört att nya Counter strike fortfarande kör Quake Engine? Sjukt ju. Var redan absurt att Half Life Alyx körde Quake, någon måtta får det vara.

Har hållit på med flytt så inte spelat på ett par månader men när jag körde FO76 i maj / juni så var det gott om folk inne, dök upp folk till events alla tider på dygnet, var och handlade blueprints i andras vending machines hela tiden, utforskade många helt absurda camp builds, good times were had overall.

Tycker inte att spelet är dåligt heller egentligen - tröttnade lite typ 30h in efter release men när jag nu körde ny karaktär i början av året var det sjukt nice igen, mer story lines, mer att göra, kändes väldigt klassiskt fallout.

https://steamcharts.com/app/1151340

Dagliga peaks över 10k känns knappast dött, och tänk då även på att en hel del sannolikt betalar subscription - har jag gjort när jag kört på senare tid.

Hur är Fallout 76 om man skulle spela det idag men så single player aktigt som möjligt? Fallout 4 släpptes för längesedan idag, 5'an eller motsvarande titel lär även det ligga långt fram i tiden.

Visa signatur

Huvuddator: 7800X3D, 2x16GB G.Skill Flare X5 6000MHz CL30, Asus B650E-F, KFA2 RTX 4090 SG, 6TB NVMe/SATA SSD, 42" LG OLED C3 Evo

Never fade away...

Folda för Sweclockers! https://www.sweclockers.com/forum/trad/1348460-faq-kom-igang-...

Permalänk
Medlem
Skrivet av anders190:

Hur är Fallout 76 om man skulle spela det idag men så single player aktigt som möjligt? Fallout 4 släpptes för längesedan idag, 5'an eller motsvarande titel lär även det ligga långt fram i tiden.

Gillar du Fallout generellt så bör du spela det. Jag har över 2k speltimmar och tycker att det var roligt även om det är ett år sen jag spelade senast.

Visa signatur

Gammal gubbe

Permalänk
Medlem
Skrivet av anders190:

Hur är Fallout 76 om man skulle spela det idag men så single player aktigt som möjligt? Fallout 4 släpptes för längesedan idag, 5'an eller motsvarande titel lär även det ligga långt fram i tiden.

De har lagt till en hel del NPC's och quest lines, det är colonizers som vandrar omkring i världen, raider camps etc. Brotherhood of steel har dykt upp, man kan hitta companions som har egna questlines och hänger runt ens camp i övrigt. Känns rätt komplett overall, kanske inte något man kör 300h om man inte gillar att grinda material och bygga osv.

Jag har inte egentligen spelat tillsammans med andra mycket- körde med kompisar vid release, men nu senare så är det mest att jag stött på andra vid events och som sagt handlat blueprints i folks camps osv. Man kan om man betalar subscription köra en egen instans och då slippa andra spelare helt och hållet. Det enda man seriöst missar då är ju Nukes- om man inte orkar släppa nukes själv när man kommit en bra bit in så är det lite mysigt att hoppa in och hamna i en instans där andra droppar nukes, så kan man glida in i blastzone och härja runt ett tag. Blir lite trevligt extra dynamik när en nuke släpps precis i närheten där man håller på med någon quest och man plöstligt har schorchbeasts överallt osv.

Events med andra spelare är inte superviktiga, bara fluff, men kan vara rätt roliga/stimmiga om man vill:
https://youtu.be/5ZEwH1E6KME?si=vPDx-oN3Y-t9z9s_
(dålig kvalitet på video då jag komprimerat den rejält för att posta i discord ursprungligen)

Jag tycker det är utmärkt- man kan märka lite att det inte var byggt som single-player first som FO4 var, men fortfarande ruskigt bra. Jag drog ner ett modpack med högupplösta texturer från nexus, funkar bra om man har minst 16GB Vram.

Har faktiskt inte kört "The pit" DLC än då jag sparat den till sist, i den färdas man till pittsburgh vad jag förstår.
Minns inte hur mycket jag spelade exakt när det var i bethesdas egen launcher men sen det flyttade till steam har jag kört 76h utan att känna att det blivit särskilt "grindy" än, och som sagt sparat DLC till sist, inte utforskat allt i appalachia än heller.

Visa signatur

Gamingrigg: MEG x570 ACE, 5950X, Ripjaws V 32GB 4000MT/S CL16, 6800XT Red Devil LE, HX1200i.
Laptop: XPS 9570 x GTX 1050 x 8300h + 16GB Vengeance 2666Mhz + Intel AX200
Valheim server: i7-8559 + Iris Plus 655 + 32GB + 256GB
Printers? Yes. Ender 5, Creality LD-002R, Velleman VM8600, Velleman K8200

Permalänk

om några månader eller om nått år, för mig kvittar det, bara glad att det äntligen är ett nytt elder scroll på väg. skyrim i all ära, men man har spelat sönder det spelet snart tycker jag under så många år nu.

Visa signatur

keep your friends close but your enemies even closer

Permalänk
Medlem
Skrivet av MsSmith:

Ungefär lika korrekt som att säga att Volvo V90 är samma sak som Volvo 940. Motorn har visat sig vara väldigt öppen för alla typer av moddar, inklusive ChatGPT, så det är väl bättre att vänta in och se vilka begränsningar som finns i Star Field innan "samma" motor döms ut igen.

Skrivet av talonmas:

Nej, ne är baserade på den. Tycker du Unreal engine 5 är samma som Unreal engine 2 också? Producerar samma spel? Knappast...

Återstår väl att se, men det är ändå komiskt hur man kan känna av att Oblivion och Fallout 4 har samma besvär och konstigheter för sig, trots att alla vrålade att det är "olika" motorer. Vissa saker verkar dom inte kunna få bort. Om det beror på lathet eller snålhet eller om det helt enkelt är motorn som begränsar dom vet jag inte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chromatic:

Återstår väl att se, men det är ändå komiskt hur man kan känna av att Oblivion och Fallout 4 har samma besvär och konstigheter för sig, trots att alla vrålade att det är "olika" motorer. Vissa saker verkar dom inte kunna få bort. Om det beror på lathet eller snålhet eller om det helt enkelt är motorn som begränsar dom vet jag inte.

Att saker följer med längs vägen är ju inte ovanligt, den udda acceleration involverad i bunnyhopping/surf har ju funnits med sedan iallafall quake 2 fram tills idag med till exempel csgo, apex legends. Sedan om möda har lagts för att behålla den känslan vet jag ej.

Är en av anledningarna till att valorant känns så platt i min åsikt- känns som att de har försökt återskapa hur movement känns i csgo utan att återskapa de underliggande sakerna ur vilka den unika känslan är "emergent" liksom.

Bethesda spel sedan morrowind har alltid haft en lite egen känsla. Svårt att säga om den finns i daggerfall då det inte är så fysiskt spel men vissa saker som vakternas beteende och generellt fiendes myllrande dumhet känns som att det börjat redan där.

Men, det här med när ett ting blir ett nytt ting snarare än bara ett gammalt ting som byggts på har ju funderats runt ett tag redan, se https://en.m.wikipedia.org/wiki/Ship_of_Theseus

Visa signatur

Gamingrigg: MEG x570 ACE, 5950X, Ripjaws V 32GB 4000MT/S CL16, 6800XT Red Devil LE, HX1200i.
Laptop: XPS 9570 x GTX 1050 x 8300h + 16GB Vengeance 2666Mhz + Intel AX200
Valheim server: i7-8559 + Iris Plus 655 + 32GB + 256GB
Printers? Yes. Ender 5, Creality LD-002R, Velleman VM8600, Velleman K8200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shiprat:

Att saker följer med längs vägen är ju inte ovanligt, den udda acceleration involverad i bunnyhopping/surf har ju funnits med sedan iallafall quake 2 fram tills idag med till exempel csgo, apex legends. Sedan om möda har lagts för att behålla den känslan vet jag ej.

Är en av anledningarna till att valorant känns så platt i min åsikt- känns som att de har försökt återskapa hur movement känns i csgo utan att återskapa de underliggande sakerna ur vilka den unika känslan är "emergent" liksom.

Bethesda spel sedan morrowind har alltid haft en lite egen känsla. Svårt att säga om den finns i daggerfall då det inte är så fysiskt spel men vissa saker som vakternas beteende och generellt fiendes myllrande dumhet känns som att det börjat redan där.

Men, det här med när ett ting blir ett nytt ting snarare än bara ett gammalt ting som byggts på har ju funderats runt ett tag redan, se https://en.m.wikipedia.org/wiki/Ship_of_Theseus

Japp, den känner man till
Hur som helst så får vi väl se, men gamebryo "känslan" lär inte försvinna, det är min förutsägning!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chromatic:

Japp, den känner man till
Hur som helst så får vi väl se, men gamebryo "känslan" lär inte försvinna, det är min förutsägning!

Skulle inte bli förvånad alls om det känns mycket som fallout 76 som ju ändå har många av elementen redan - skjutvapen, jetpacks etc.

Sedan har det blivit bättre längs vägen också - fallout 76 är till exempel helt okej som shooter, fallout 3 var/är jävligt stelt.

Visa signatur

Gamingrigg: MEG x570 ACE, 5950X, Ripjaws V 32GB 4000MT/S CL16, 6800XT Red Devil LE, HX1200i.
Laptop: XPS 9570 x GTX 1050 x 8300h + 16GB Vengeance 2666Mhz + Intel AX200
Valheim server: i7-8559 + Iris Plus 655 + 32GB + 256GB
Printers? Yes. Ender 5, Creality LD-002R, Velleman VM8600, Velleman K8200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joppis:

Japp, tillräckligt många för att de ska tycka det är värt att fortsätta med buggfixar och att lägga till säsongsinnehåll. Upplägget passar uppenbarligen en hel del spelare.

Själv tyckte jag bara det var kul tills jag utforskat hela kartan men man ska inte utgå från sig själv

Word!

Gjorde som du men när man upptäckt typ allt och dödat fladdermusdrottningen ett par ggr så klingar intresset av. Season delen fick mig aldrig hooked dock. Visst var spelet värt kritik i början men den var helt klart överdriven.

Nätet funkar tyvär så idag folk är som får i en flock när de gäller hacka ner på nått som inte faller de i smaken 100.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Näbbdjuret:

Gillar du Fallout generellt så bör du spela det. Jag har över 2k speltimmar och tycker att det var roligt även om det är ett år sen jag spelade senast.

Skrivet av Shiprat:

De har lagt till en hel del NPC's och quest lines, det är colonizers som vandrar omkring i världen, raider camps etc. Brotherhood of steel har dykt upp, man kan hitta companions som har egna questlines och hänger runt ens camp i övrigt. Känns rätt komplett overall, kanske inte något man kör 300h om man inte gillar att grinda material och bygga osv.

Jag har inte egentligen spelat tillsammans med andra mycket- körde med kompisar vid release, men nu senare så är det mest att jag stött på andra vid events och som sagt handlat blueprints i folks camps osv. Man kan om man betalar subscription köra en egen instans och då slippa andra spelare helt och hållet. Det enda man seriöst missar då är ju Nukes- om man inte orkar släppa nukes själv när man kommit en bra bit in så är det lite mysigt att hoppa in och hamna i en instans där andra droppar nukes, så kan man glida in i blastzone och härja runt ett tag. Blir lite trevligt extra dynamik när en nuke släpps precis i närheten där man håller på med någon quest och man plöstligt har schorchbeasts överallt osv.

Events med andra spelare är inte superviktiga, bara fluff, men kan vara rätt roliga/stimmiga om man vill:
https://youtu.be/5ZEwH1E6KME?si=vPDx-oN3Y-t9z9s_
(dålig kvalitet på video då jag komprimerat den rejält för att posta i discord ursprungligen)

Jag tycker det är utmärkt- man kan märka lite att det inte var byggt som single-player first som FO4 var, men fortfarande ruskigt bra. Jag drog ner ett modpack med högupplösta texturer från nexus, funkar bra om man har minst 16GB Vram.

Har faktiskt inte kört "The pit" DLC än då jag sparat den till sist, i den färdas man till pittsburgh vad jag förstår.
Minns inte hur mycket jag spelade exakt när det var i bethesdas egen launcher men sen det flyttade till steam har jag kört 76h utan att känna att det blivit särskilt "grindy" än, och som sagt sparat DLC till sist, inte utforskat allt i appalachia än heller.

Tack båda, blir att kolla närmare på detta framöver.

Visa signatur

Huvuddator: 7800X3D, 2x16GB G.Skill Flare X5 6000MHz CL30, Asus B650E-F, KFA2 RTX 4090 SG, 6TB NVMe/SATA SSD, 42" LG OLED C3 Evo

Never fade away...

Folda för Sweclockers! https://www.sweclockers.com/forum/trad/1348460-faq-kom-igang-...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chromatic:

Återstår väl att se, men det är ändå komiskt hur man kan känna av att Oblivion och Fallout 4 har samma besvär och konstigheter för sig, trots att alla vrålade att det är "olika" motorer. Vissa saker verkar dom inte kunna få bort. Om det beror på lathet eller snålhet eller om det helt enkelt är motorn som begränsar dom vet jag inte.

Tror att det där är en mer komplex fråga egentligen. Skyrim spikades under 2007 om jag minns rätt och Fallout 4 några år senare. Problemet var fortfarande hur man får ut spelet till publiken, där dvd-skivor började bli ett begränsande medium. Skyrim var så hårt komprimerat och bantat för att passa konsolerna. Drygt tre år senare kom PC-versionen av GTA V och vägde in på 70GB eller något sådant, mycket tack vare bättre distributionskanaler, läs internet.

Med det sagt så tror jag inte att det var värt att fixa vissa saker. Utöver det som nämnts så var det säkerligen inte en särskilt stor målgrupp som skulle behöva mer än 60fps eftersom spelet ändå var designat för 30fps och så vidare. Nu är det en helt ny infrastruktur, helt andra förutsättningar. Jag är mer fascinerad av möjligheterna som motorn klarar, dvs stora grafik moddar, implementering av ENB och andra externa funktioner så som ChatGPT - det senare var ju knappast något man planerade för när motorn definierades.

Är inte så intresserad av sci-fi men ska bli intressant att följa Starfield och i synnerhet recensioner av spelet och motorn. Om inte annat kan det ge en hint om vad som väntas i nästa Elder Scrolls.