Pappadator - Min mancave blir en babycave.

Permalänk
Medlem

Pappadator - Min mancave blir en babycave.

Klart och tydligt med rubriksättning. Om ngt år så ska vår lilla tjej få ett eget rum och jag av med "kontoret" och får en mkt mindre yta att breda ut mig över.

Min stationära har överlevt i åtta år så det är ändå dags att byta ut honom och jag funderar på om en laptop inte kan vara svaret.

Tar mindre plats och flyttbar är väl de kraven jag har tilsammans med att det ska kunna lira BG3 utan några som helst issues.

Ni behöver inte rekommendera ngt till mig men ni kanske kan svara på några generella frågor som kan hjälpa mitt letande?

1. Kan jag spara pengar på skärmen och koppla upp till en grym stationär skärm som jag har just nu? Vad är isåfall den minsta skärmstorleken jag kan komma undan med ? Kommer behöva spela med laptopskärmen en del oavsett.

2. Vad i runda kronor behöver jag lägga undan? Jag tror 15k är vad jag kommer ha råd med.

3. Borde jag bara köpa en stationär?

Permalänk
  1. Absolut, du kan koppla laptop direkt till en vanlig skärm. Alternativt använda en dockningsstation där du kopplar in allting, mus, tangentbord, skärm osv. Så kan du med en enda kabel koppla in bärbara till dockningsstationen.

  2. Det beror helt på vad du vill köra för grafikinställningar. 15k bör räcka för att få BG3 spelbart utan problem.

  3. Det jag personligen inte tycker om med bärbara är att de generellt sett lever om väldigt mycket mer vid spel, de kostar också väldigt mycket mer om man vill ha bra spelprestanda. Ett visst grafikkort i en bärbar kan vara långsammare än ett grafikkort med samma namn till en stationär. Samt att om man ändå använder separat tangentbord, mus, skärm och kanske högtalare, ja då tar det mycket plats oavsett. Jag tycker mer om att ha en bra stationär dator och sen en billig laptop som går att flytta och ta med var som, men som är av lite enklare modell och inte klarar spel så bra. Gärna med touch skärm och vikbar skärm så att den är smidig i flygplan och överallt och även då kan användas som surfplatta. Att köpa en begagnad sådan laptop kan kosta någon enstaka tusenlapp, och för de ca 12k du har över får du då en bättre stationär speldator ändå än 15k för en bärbar speldator. Den behöver inte blir särskilt stor och kan ändå vara "bärbar" inom hemmet om du har ett mindre chassi med handtag.

Visa signatur

| i5 10600k@4,7 Ghz | AMD 6800 | 4Ghz RAM | 1 TB m.2 |

Permalänk
Medlem

Det här är ett jättebra köp, om du kan tänka dig att lägga 18500.

https://www.elgiganten.se/product/gaming/gaming-pc/gaming-lap...

Permalänk

Min första tanke var att tänka ytsmart.
Bygg själv med Mini/Micro/Nano-låda som bas, montera monitor på vägg och fäst ett vägghängt bord som går att fälla (så frun inte får spelet) Tänk kompakt tangentbord typ Svive Triton.
Själv har jag allt mitt i vitt för att det ska sticka ut lite mindre

Visa signatur

Phanteks Eclipse P500 Air ATX
ASUS TUF Gaming GeForce RTX 4090 OC Edition
AMD Ryzen 9 7950X - Samsung 32" Odyssey G7
Kingston FURY Beast RGB DDR5 5600MHz 32GB
ASUS TUF Gaming X670E-PLUS WIFI MB

Permalänk
Medlem

Om du vill ha större skärm än föregående tips från Elgiganten.

17.3" skärm
https://www.hp.com/se-sv/shop/product.aspx?id=7L390EA&opt=UUW...

Edit: Hittade även denna på NoN
https://www.netonnet.se/art/dator-surfplatta/laptop/laptop-14...

Permalänk
Medlem
Skrivet av tBiorrith:

Om du vill ha större skärm än föregående tips från Elgiganten.

17.3" skärm
https://www.hp.com/se-sv/shop/product.aspx?id=7L390EA&opt=UUW...

Edit: Hittade även denna på NoN
https://www.netonnet.se/art/dator-surfplatta/laptop/laptop-14...

Legion Slim är sämre kvalitetsmässigt än Pro men för 14000 är det där ett väldigt bra köp.

Permalänk
Medlem

Bra fin respons! Jag bestämde mig för att köpa en stationär ändå pga bättre pris, prestanda och hållbarhet.

Slut på tråden eller? Nä för självklart så har jag insett att jag inte kommer ha nån plats alls för en skärm eller ens skrivbord.

Det behöver bli en laptop

Permalänk
Medlem
Skrivet av Affi:

Bra fin respons! Jag bestämde mig för att köpa en stationär ändå pga bättre pris, prestanda och hållbarhet.

Slut på tråden eller? Nä för självklart så har jag insett att jag inte kommer ha nån plats alls för en skärm eller ens skrivbord.

Det behöver bli en laptop

Jag röstar på Legion Slim ovan

Permalänk
Medlem
Skrivet av Affi:

Bra fin respons! Jag bestämde mig för att köpa en stationär ändå pga bättre pris, prestanda och hållbarhet.

Slut på tråden eller? Nä för självklart så har jag insett att jag inte kommer ha nån plats alls för en skärm eller ens skrivbord.

Det behöver bli en laptop

Det finns alltid utrymme för allt 😊 förhandla med sambon

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem

Jag tänker direkt på en liten dator som monteras bakom skärmen, tex en kraftigare nuc?

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Det finns alltid utrymme för allt 😊 förhandla med sambon

Mitt barn får sova med frun och jag får bo i kontoret som stannar kvar!

Vad är fördelarna med legion slim?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Affi:

Mitt barn får sova med frun och jag får bo i kontoret som stannar kvar!

Vad är fördelarna med legion slim?

Jag förhandlade in det i sovrummet, byggde själv upp ett rum åt dottern i juni där datorn var placerade tidigare.
Sambon fick välja chassi och färg.

Jag har tidigare haft laptop och de låter och väsnas och min reaktion är också att man får byta ut dem fortare

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem
Skrivet av Affi:

Mitt barn får sova med frun och jag får bo i kontoret som stannar kvar!

Vad är fördelarna med legion slim?

Då var den en kap för så liten peng, iom grafikkortet. RTX4070 tycker jag är vad du ska sikta på. Just nu kostar Slim 17 000, men om du inte har bråttom, kan drt vara värt att kolla rean under Black Week. En laptop mef 4070 för 15 000 är inte onöjligt.

Permalänk
Medlem

Jag har satt ett mindre skrivbord i vardagsrummet när kontoret inte var kontor längre. Tycker det har fungerat bra. Använder också det skrivbordet när jag jobbar hemifrån, för hur man än gör så suger det att sitta vid köksbordet och jobba..