Bethesda: "Starfield presterar bara dåligt på dåliga datorer"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maximo:

1440p "upp till" 30fps på xbox, 4k ultra ingen scaling 60fps+ på 4090.

Moddare lägger väl bara till konstig ljussättning och hd texturer som gör spelet ännu tyngre.

Nja, pratades det inte om ”minst” 30fps på Xbox, att det inte skulle gå under det men oftast över?

(Nu borde det varit minst 60 fps på xbox för 30 är fan ospelbart)

Permalänk
Skrivet av jOnÄTÄn:

Min dator klarar i alla fall inte av spelet och han har rätt den är dålig med dagens standard. 4c8t zen+ och rtx 2060

Lite trist att det ska behöva vara så. Det är ju inte så att du på något sätt har en dålig dator.

Visa signatur

NES.

Permalänk
Skrivet av Dinkefing:

Men det är inte ens en tiondel av Starfield. Snarare ett demo.

En tiondel av Starfields vad?

Visa signatur

NES.

Permalänk
Medlem

Fungera starfileld på asus rog ally eller i7 m 3070?

Permalänk
Medlem
Skrivet av DaCapo_X:

Nja, pratades det inte om ”minst” 30fps på Xbox, att det inte skulle gå under det men oftast över?

(Nu borde det varit minst 60 fps på xbox för 30 är fan ospelbart)

Nej det är låst till 30 fps på både Xbox Series x och s, håller sig dock väldigt stabilt.

900p uppskalat till 1440p på S och 1440p uppskalat till 4k på X.

https://youtu.be/LlStOHRI56o?si=FuSTUh1oxnobHmwd

Permalänk
Medlem
Skrivet av talonmas:

Simulerar potatisar... Men du, testa kasta ett objekt eller skjut i vatten. Vad händer då? NOLL

Reaktioner från NPCs du möter på stan? NOLL

Samma med grafiken. De fokuserar på konstiga detaljer och missar samtidigt helheten som blir extremt lidande (och skapar klagomuren vi läser om i alla globala forum).

Jag får för mig att de fokuserar på t.ex. potatisar för att det ska bli massa youtube-klipp på deras spel, då gratis för Bethesda.

Permalänk
Medlem

Fungerar ok på min dator, men ligger runt 30-40 FPS, spelar i high och 1440p. Behöver optimeras,. har ju inte dlss för nvidia t ex. Jag har inte prövat mod:en som ligger ute än. Om kravet är plus 60fps så är det ju inte spelbart förstås, men jag har kul!

Visa signatur

Intel 9600K, 16GB RAM, Asus Rog Strix Z390-F Gaming, MSI 2060 super, SSD 1TB+1TB +500GB + några HD 1TB, 2 på 3 TB styck och 1 på 8TB. Blir så när man håller på med musik, bild och spel :-)

Dator 2: Intel I5-3570k , 8GB Ram, Asus P8z77-V- LX, och mycket mindre av allt det andra :-)

Permalänk
Skrivet av klein:

Fungera starfileld på asus rog ally eller i7 m 3070?

Det blir tungdrivet men går nog om du drar ner resolutionscale en del , och aktiverar dynamic resolution samt stänger av shadow quality helt . Men svårt att avgöra testa och se

Visa signatur

Laptop Asus G18 (G814JZ-N6034W)
Intel Core i913980HX 24 st kärnor ((8P 5.6GHz + 16E 2.2GHz) Antal trådar 32 st
Nvidia GeForce RTX 4080 2330 MHz12 GB, TDP 175w
Ram 32 GB, ((2 x 16GB))DDR5 SO-DIMM (4800 MHz)

Permalänk

Folket: "Det är tungkört!"
Marie Toddionette: "Låt dem uppgradera dator!"

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Lonian:

Så. Xbox är för dålig hårdvara då det bara klarar 30fps.

Ja, PS5 och Xbox X har redan gammal hårdvara..

6650XT och 3700X. (PS5 har mer likt en RX 5700XT med fler RDNA-funktioner)

Visa signatur

XFX Merc 7900XT|R5 5600X|MSI MPG B550|32GB 3600mhz.

32" 1440P@240Hz, 1000R.

Permalänk
Medlem

Folk har ju i decennier köpt deras buggiga spel och höjt dom till skyarna. Klart han är lite verklighetsfrånvänd.
Det smärtar lite i mig att folk hyllar starfield så mycket som dom gör, mest för att jag inte alls håller med.

Det kanske är mig det är fel på och inte starfield.

Permalänk
Medlem

Har kört Starfield på min gamla PC från 2014 som ligger under minimum spec, iaf på cpu’n - i7 4790, gtx 1080.

Rullar ju inte i 60 fps i ultra, men det hade jag inte förväntat mig heller 😉

Är helt spelbart och ser bra ut.

Permalänk
Medlem

Vilken konstigt formulerad fråga "Varför har ni inte optimerat för PC?". Det är väl klart att dom har optimerat för PC, prestandan och stabiliteten skulle säkert vara bra mycket sämre om det inte skett alls. Frågan bör snarare vara om det inte finns utrymme för att optimera prestandan ytterligare? Att det rullar fantastiskt, när så inte är fallet ens för top-end, och uppmana folk att köpa nya datorer kan verka provocerande.

Och, kom igen Howard. Starfield ser bra ut men att det "verkligen pushar" teknologin framåt... Nja. Det är ju fortfarande samma gamla "avskärmad" värld, som till exempel Skyrim, med laddningsskärmar vid alla övergångar. Starfield verkar till en början mer öppet för att det har rymden som backdrop men med tid så blir det tyvärr ännu mer uppenbart här. Det finns bättre exempel på spel som känns next-gen och pushar teknologin framåt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Keneay:

Todd med flera OS medaljer i lögnmakeri kan ju försöka övertyga alla med ett 4090 och 13900k att det är datorn som är problemet.

Ja eller okunnighet när det gäller hårdvaruinställningar. Bara för att man sitter på ett 4090/13900K betyder ju inte det immortality - det finns ju begränsningar där också. (Säger inte att du är okunnig, menar generellt).
Det var ju så en gång i tiden att Crysis var totalt ospelbart i ”Ultra” och då låg ju spelgrafiken ett eller ett par år framåt i tiden jämfört med grafikkortens förmåga att hantera den - då får man ju anpassa. Förr eller senare optimeras ju grafikkorten med ännu bättre drivrutiner men det tar ju inte bort det faktum att man måste pilla själv när spel är så krävande för att få allt att flyta.
Lite som att anpassa hastigheten efter underlaget när du kör bil, för det spelar i regel ingen roll vilken bil du har. Du kan ha larvfötter men då går ju larvbilen potentiellt sett fem, sex gånger långsammare än en Audi RS6 när det gäller toppfart. Den klarar terräng bättre men ingen av dem klarar blankis.

Visa signatur

If nobody hates you, you’re doing something wrong.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dr. Dunkel:

Lite trist att det ska behöva vara så. Det är ju inte så att du på något sätt har en dålig dator.

Nja den börjar bli till åren. Och är väl egentligen under min spec för spelet. Det är en laptop så cpu och gpu är relativt lågt klockade.
Den är väl okej men för dålig för att spela moderna storspel.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elakekocken:

Ja eller okunnighet när det gäller hårdvaruinställningar. Bara för att man sitter på ett 4090/13900K betyder ju inte det immortality - det finns ju begränsningar där också. (Säger inte att du är okunnig, menar generellt).
Det var ju så en gång i tiden att Crysis var totalt ospelbart i ”Ultra” och då låg ju spelgrafiken ett eller ett par år framåt i tiden jämfört med grafikkortens förmåga att hantera den - då får man ju anpassa. Förr eller senare optimeras ju grafikkorten med ännu bättre drivrutiner men det tar ju inte bort det faktum att man måste pilla själv när spel är så krävande för att få allt att flyta.
Lite som att anpassa hastigheten efter underlaget när du kör bil, för det spelar i regel ingen roll vilken bil du har. Du kan ha larvfötter men då går ju larvbilen potentiellt sett fem, sex gånger långsammare än en Audi RS6 när det gäller toppfart. Den klarar terräng bättre men ingen av dem klarar blankis.

Skillnaden var väl att Crysis, när det kom, var ett grafiskt mästerverk.
Starfield är en på sminkad 10årig spelmotor med stora prestanda problem mot vad den levererar.

Att Bethesda använder gammalt med tanke på vem som äger studion och ekonomiska muskler är lite mysko för mig...

Men jag kommer definitivt testa detta spel när det sjunker i pris och några extra patcher samt dlc

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem

Förr (inte så länge sedan) behövde man uppgradera sin dator till storspelen. Att man kan sitta på ett gammalt 1070 och fortfarande spela 90 % av alla nya spel visar på hur illa stagnationen är - både på spel och hårdvara.

Merparten som gnäller har inte spelat spelet, utan hoppar på den berömda bandvagnen. Även i denna tråd.

Slutligen, Nvidia presterar verkligen skit i detta spel. Rapporter inifrån pekar på hur drivor med personal slussas till AI, och frustration över hur lite tid för optimering (Obs, från Nvidia) spelet fick. T.ex ett 4080 borde ha minst 30 % mer fps i spelet för att gå jämnt med 7900 XTX. Då kanske gnället uteblivit; men det är inte Bethesdas fel.

Visa signatur

Intel i9-12900K | Asus STRIX Z690-I | 32 GB DDR5-6400 CL30 | AMD Radeon RX 7900 XTX | WD Black SN850 1 TB
Asus ROG Loki SFX-L 750W | SSUPD Meshlicious | Arctic Cooling Freezer II 280 | Alienware AW3423DWF

Permalänk
Medlem

Det finns ju en mod till Steam Deck som ger upp till 38% mer prestanda i problemområden, främst p.g.a. man har ändrat till ett mindre krävande texturformat, och gjort lite småändringar på inställningarna (utan någon som helst omskriven kod så att säga). Jag gillar också att ifall man är i en helt tom miljö, står helt stilla så används ändå CPUn ganska ordentligt, varför? för att systemen i creation engine stängs varken av eller skalas ned när de inte behövs.

Todd beter sig lite som Apple gjorde när de hade problem med antennen i iPhone4... “You’re holding it wrong”. Skylla på kunden är definitivt ett smart PR move.

Visa signatur

Motorola 68020 @ 42Mhz, AGA Grafik, 2MB RAM, 8MB Fast RAM, 2GB eMMC

Permalänk
Medlem

Man kör en 12 år gammal motor och gnäller på att folk inte har den senaste hårdvaran. Ironin är total.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elakekocken:

Ja eller okunnighet när det gäller hårdvaruinställningar. Bara för att man sitter på ett 4090/13900K betyder ju inte det immortality - det finns ju begränsningar där också. (Säger inte att du är okunnig, menar generellt).
Det var ju så en gång i tiden att Crysis var totalt ospelbart i ”Ultra” och då låg ju spelgrafiken ett eller ett par år framåt i tiden jämfört med grafikkortens förmåga att hantera den - då får man ju anpassa. Förr eller senare optimeras ju grafikkorten med ännu bättre drivrutiner men det tar ju inte bort det faktum att man måste pilla själv när spel är så krävande för att få allt att flyta.
Lite som att anpassa hastigheten efter underlaget när du kör bil, för det spelar i regel ingen roll vilken bil du har. Du kan ha larvfötter men då går ju larvbilen potentiellt sett fem, sex gånger långsammare än en Audi RS6 när det gäller toppfart. Den klarar terräng bättre men ingen av dem klarar blankis.

Problemet här är väl att spelet är så pass o-optimerat att det rullar avsevärt sämre än andra spel som både är större/mer öppna, mer som händer på skärmen och runt om kring samt ser bättre ut.

Det behöver ju inte nödvändigtvis betyda att spelet inte fungerar öht. även om det finns en hel del, inte minst på detta forum, som upplever väldigt mycket krascher osv. Att bara avfärda dessa problem som "köp bättre hårdvara" utan att ta åt sig kritiken eller ens uppmärksamma att det även finns samma problem hos personer med riktigt kraftig hårdvara är löjligt.

För din bil jämförelse så är det väl ungefär som att man oavsett modell servat sin bil hos Bethesda och när de bytt tändstiften har man inte varit speciellt noga med att skruva dit dem så vissa kan köra vidare som vanligt om än lite knackigt och vissa får inte ens bilen att starta efter servicen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chibariku:

Nej det är låst till 30 fps på både Xbox Series x och s, håller sig dock väldigt stabilt.

900p uppskalat till 1440p på S och 1440p uppskalat till 4k på X.

https://youtu.be/LlStOHRI56o?si=FuSTUh1oxnobHmwd

Jo jag vet att det gör det (kollade DF’s video när spelet släpptes) men vill minnas att utvecklaren sa på ”E3 mässan” (eller det som MS hade när e3 skulle varit) att det ”minst” skulle rulla i 30!
Hur eller hur så är det för lite!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Keneay:

Problemet här är väl att spelet är så pass o-optimerat att det rullar avsevärt sämre än andra spel som både är större/mer öppna, mer som händer på skärmen och runt om kring samt ser bättre ut.

…på Nvidia. 6800 har liksom 30% mer fps mot 3070 (HUBs test i 1440p high). Är det Bethesdas fel, eller att Skinnjackan skickat över all personal till att bygga AI? Nvidias kunder kan iaf glädja sig åt jättebra prestanda i Stable diffusion, för det vill ju alla ha om man får tro internet

Visa signatur

Intel i9-12900K | Asus STRIX Z690-I | 32 GB DDR5-6400 CL30 | AMD Radeon RX 7900 XTX | WD Black SN850 1 TB
Asus ROG Loki SFX-L 750W | SSUPD Meshlicious | Arctic Cooling Freezer II 280 | Alienware AW3423DWF

Permalänk
Medlem
Skrivet av superapan:

…på Nvidia. 6800 har liksom 30% mer fps mot 3070 (HUBs test i 1440p high). Är det Bethesdas fel, eller att Skinnjackan skickat över all personal till att bygga AI? Nvidias kunder kan iaf glädja sig åt jättebra prestanda i Stable diffusion, för det vill ju alla ha om man får tro internet

Långt ifrån bara Nvidia som har problem, vad fick du det ifrån?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elakekocken:

Ja eller okunnighet när det gäller hårdvaruinställningar. Bara för att man sitter på ett 4090/13900K betyder ju inte det immortality - det finns ju begränsningar där också. (Säger inte att du är okunnig, menar generellt).
Det var ju så en gång i tiden att Crysis var totalt ospelbart i ”Ultra” och då låg ju spelgrafiken ett eller ett par år framåt i tiden jämfört med grafikkortens förmåga att hantera den - då får man ju anpassa. Förr eller senare optimeras ju grafikkorten med ännu bättre drivrutiner men det tar ju inte bort det faktum att man måste pilla själv när spel är så krävande för att få allt att flyta.
Lite som att anpassa hastigheten efter underlaget när du kör bil, för det spelar i regel ingen roll vilken bil du har. Du kan ha larvfötter men då går ju larvbilen potentiellt sett fem, sex gånger långsammare än en Audi RS6 när det gäller toppfart. Den klarar terräng bättre men ingen av dem klarar blankis.

Crysis ja för det var en standard vars pc värld aldrig skådat innan i grafik väg. Starfield är inte i närheten utav detta och inte ligger de ett par år framåt i grafik som Crysis gjorde. Att säga att Starfield inte ska kunna spelas på ett 4090 samt ett 13900k i rimliga fps i ultra är ett skämt då det finns spel ute med bra mycket bättre grafik i ultra med högre fps och allt maxat på den hårdvaran.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av superapan:

Merparten som gnäller har inte spelat spelet, utan hoppar på den berömda bandvagnen. Även i denna tråd.

Vad baserar du det på? Jag har 40 timmar än så länge, och jag tycker verkligen inte att spelets utseende motiverar systemkraven.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Keneay:

Långt ifrån bara Nvidia som har problem, vad fick du det ifrån?

Slutade du läsa efter första två orden? Det står mer efteråt. Men du har rätt, det fungerar skit även på Intel Arc.

Visa signatur

Intel i9-12900K | Asus STRIX Z690-I | 32 GB DDR5-6400 CL30 | AMD Radeon RX 7900 XTX | WD Black SN850 1 TB
Asus ROG Loki SFX-L 750W | SSUPD Meshlicious | Arctic Cooling Freezer II 280 | Alienware AW3423DWF

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Problemet är att folk sitter med något jävla 10-serien (7 ÅR GAMMAL SKIT!) och tycker att de ska köra på Ultra och få minst 60 FPS, och när det inte gör det så är "spelet dåligt optimerat" p.g.a. "jag kan ju faktiskt köra Daggerfall och det är ju exakt samma motor, så det är ju jämförbart även om grafiken är lite bättre nu". 🥴

Med datorn i signatur får jag med nöd och näppe 60 fps i utomhusmiljöer i 1440p och 75% skalning när jag kör flera inställningar på Low, några på Medium och resten på High. Så jag skulle nog säga att det är riktigt ruttet optimerat.

Visa signatur

Skriv jätteintressant information här.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon138754:

Vad baserar du det på? Jag har 40 timmar än så länge, och jag tycker verkligen inte att spelets utseende motiverar systemkraven.

Det är en annan sak, och som jag kan hålla med om. Men det är inte i närheten av ospelbart, och särskilt inte på AMD-kort relativt Nvidia.

Visa signatur

Intel i9-12900K | Asus STRIX Z690-I | 32 GB DDR5-6400 CL30 | AMD Radeon RX 7900 XTX | WD Black SN850 1 TB
Asus ROG Loki SFX-L 750W | SSUPD Meshlicious | Arctic Cooling Freezer II 280 | Alienware AW3423DWF

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon138754:

Vad baserar du det på? Jag har 40 timmar än så länge, och jag tycker verkligen inte att spelets utseende motiverar systemkraven.

Det är inte bara utseende som är krävande.

Permalänk
Medlem

Vilket "härligt" uttalande. Så han tycker med andra ord att dom som sitter med den kraftfullaste konsumenthårdvaran på marknaden också har för dåliga datorer? Personligen tycker jag nog att den hårdvaran ska klara att köra alla spel med max inställningar (utan att slå av några effekter), native 4K och få ut minst 60fps överallt i spelet. Om man inte optimerar sina spel för den hårdvara som finns tillgänglig så har man misslyckats, enligt mitt tycke. Speciellt om ens spel inte direkt imponerar visuellt eller tekniskt. Men jag kanske har orealistiska förväntningar?