Unpopular opinion - IT chefer

Permalänk
Medlem
Skrivet av tearzyo:

Vill mest höra vad folk tycker om deras IT chefer, system chefer, ”digitaliseringschef”, allmänt ”IT” chefspersoner.

Min uppfattning är att det är komiskt att många av dessa har högre löner är allt från seniora utvecklare, system ingenjörer mm, men cheferna i fråga vet inte basic frågor som ”vad är en IP adress”. Hur ser ni på det? Är det helt orelevant eller behöver man förstå ”lite teknik” för att vara ”digitaliseringschef” med en lön på ”70k” i månaden?

För att IT-Chef kan betyda vad som helst, vissa måste kunna mest av samtliga, vissa behöver bara kunna HR-frågor. Dvs det finns inget svar på frågan. Jag tycker det är ett generellt större problem med IT-avdelningar som har låg kunskap/intresse/respekt för den verkliga verksamheten. Där har en IT-Chef ett enormt ansvar oavsett teknisk kompetens. Detta är också varför miljardbelopp eldas upp när stora verksamheter köper konsultutvecklad mjukvara. Visst hade det varit bättre om uppköparen (förhoppningsvis en IT-Chef) hade haft bättre teknisk kompetens och på så sätt skrivit en bättre kravspec men kan man inte kravställa för den dagliga användningen av systemet är det än värre.

Permalänk
Medlem

Nöjd med min chef. Hen "krattar manegen" så jag har förutsättningarna att göra mitt jobb, men har även teknisk kompetens för att sätta ner foten när något orimligt är på väg att dumpas på grupperingen, eller förväntningar är felsatta.

Visa signatur

Main: Strix B550-F | R9 5950X | 32GB@3600MHz | ASUS 3080 TUF | KC3000 | RM850 | LG 48CX
Server: Strix B450-I | R7 2700X | 64GB | 2x1TB 970 EVO Raid | 2TB BX500 | SF450

Permalänk
Medlem
Skrivet av sweborn:

Stämmer inte. Att cheferna har bra koll är elementärt på högre nivå annars kan det bli det hur knasigt som helst när de lyssnar på folk som inte kan nåt.

Jag vet inte. Jag vill ha en chef som är duktig på personalfrågor och är duktigt på att delegera arbete till sakkunniga. Det är ju klart att det är bra att de har en grundläggande kunskap i området den ska vara chef över men det är viktigare, för mig, att den är bra på att hantera personal. Vill inte att min chef ska lägga sig i arbetet som de bör delegerat till sina anställda.

Visa signatur

"Ah vi kör mest omkring i vår bil å så." - Polisen, den så kallade tredje statsmakten. (Varan-TV)

Permalänk
Medlem
Skrivet av macmann1:

Nöjd med min chef. Hen "krattar manegen" så jag har förutsättningarna att göra mitt jobb, men har även teknisk kompetens för att sätta ner foten när något orimligt är på väg att dumpas på grupperingen, eller förväntningar är felsatta.

Låter vettigt, så har alla mina chefer varit också. Känner inte igen mig i de flesta inlägg i den här tråden. Men beror är antagligen branschberoende och hur högt upp eller långt ner i organisationen man sitter.

Permalänk
Medlem

På en mindre avdelning behövs mer kompetens. Ju mer folk man chefar över, ju mer kan delegeras. Men skulle säga att man behöver teknisk koll, men inte på djupet. Annars blir det lite så att chefen bara får ta emot verksamhetens förfrågningar och sedan ta dem med avdelningen, istället för att vara mer självgående och bespara verksamheten från de mest dumma förfrågningarna till exempel.

Men sedan beror det också på hur organisationen ser ut i övrigt.

Permalänk
Medlem

Variera nog vad man har för uppgift. Vi hade en Major som kompanichef. Men det beroende på att de kompaniet hade en stridsuppgift i fredstid.

Fänrik är en utbildningsgrad. Lite som att vara flag kadett.