Gamingdator 1080p 17-18k, skulle detta fungera?

Permalänk
Medlem

Gamingdator 1080p 17-18k, skulle detta fungera?

Det var minst sagt länge sedan jag senast byggde en dator, men nu till jul hade jag tänkt ge mig själv en julklapp och köpa en ny gaming-PC. Har blivit väldigt biten av fps-spel på sistone, och lirar i 1080p med en skärm på 144 hz. Efter att ha kollat runt lite på de vanliga ställena landade jag i det nedanstående och spräckte budget lite grann.

Har väl egentligen råd med mer men tänker att om man bara vill lira competitive fps (Overwatch, Valorant, Apex) samt nya AAA-spel som kommer ut i rätt låg upplösning kanske man inte behöver det allra tyngsta artilleriet. Så jag undrar om det nedanstående är overkill för vad jag ska ha den till? Eller bör jag byta ut något (förutom chassit, det är för snyggt)?

Tänker mig också att komponenterna kan gå ner lite i pris till black friday och det kan vara värt att vänta till dess. Låter det smart?
https://www.inet.se/datorbygge/b1430971/svart-fredag

Permalänk

Det kan vara bra att kolla på exempelvis prisjakt och se om det blir mycket billigare att beställa från 2-3 ställen via deras verktyg. Har du en W10 eller tidigare (giltig nyckel) kan du uppgradera till W11 som jag förstått det. Det fungerade för mig tidigare åtminstone och jag har nu W11.

7700 XT för 6600 kr låter i högsta laget. För 600 kr till får man ett 7800 XT på Inet. Men är det tyst och det är viktigt kan det förstås vara värt ett lite sämre kort ändå.

Snabbare minnen möjligen för +150 kr.

Kanske det går att hitta ett billigare moderkort istället för att kompensera för de här extra hundralapparna.

Visa signatur

| i5 10600k@4,7 Ghz | AMD 6800 | 4Ghz RAM | 1 TB m.2 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av kaptenperre:

Det kan vara bra att kolla på exempelvis prisjakt och se om det blir mycket billigare att beställa från 2-3 ställen via deras verktyg. Har du en W10 eller tidigare (giltig nyckel) kan du uppgradera till W11 som jag förstått det. Det fungerade för mig tidigare åtminstone och jag har nu W11.

7700 XT för 6600 kr låter i högsta laget. För 600 kr till får man ett 7800 XT på Inet. Men är det tyst och det är viktigt kan det förstås vara värt ett lite sämre kort ändå.

Snabbare minnen möjligen för +150 kr.

Kanske det går att hitta ett billigare moderkort istället för att kompensera för de här extra hundralapparna.

Tackar! Från början hade jag tänkt lägga in ett 6750 xt, men drog till med lite extra då jag tänkte att 7700xt har fått mycket kritik för prissättningen och kanske går ner. 7800 xt är naturligtvis bättre och roligare men som sagt, då undrar jag om jag skjuter mygg med kanoner. Ljudnivå är egentligen inte så viktigt. Så länge det är ett jämnt brus brukar det försvinna in i bakgrunden för mig.

Permalänk

Skulle rekommendera en https://www.inet.se/produkt/5306148/amd-ryzen-7-7800x3d-4-2gh... istället, 7800 på både cpu och gpu, blir nog nice som fan.

Windows kan du köpa helt legit för 150 kr på nätet, vet inte om man får länka såna sidor dock. Köpte själv från en norsk sida helt legit, så där kan du spara in pengar.

Visa signatur

Live for fun, Loyal to none

Permalänk
Medlem
Skrivet av blue eyed devil:

Skulle rekommendera en https://www.inet.se/produkt/5306148/amd-ryzen-7-7800x3d-4-2gh... istället, 7800 på både cpu och gpu, blir nog nice som fan.

Windows kan du köpa helt legit för 150 kr på nätet, vet inte om man får länka såna sidor dock. Köpte själv från en norsk sida helt legit, så där kan du spara in pengar.

Ok, så ingen overkill här kör på med lite bättre komponenter. Ska se om jag kan skaka fram några tusen extra.

Permalänk
Skrivet av Sneaky:

Ok, så ingen overkill här kör på med lite bättre komponenter. Ska se om jag kan skaka fram några tusen extra.

Du kan ju vänta till black friday, som är snart också, då bygger inet ihop datorn gratis till dig (brukar vara så). Då sparar du 2200 kr om du köper windows på nätet också. Och du kommer nog hitta bra deals på massa saker.

Skulle rekommendera https://www.inet.se/produkt/8308822/thermalright-peerless-ass... som cpu kylare också

Visa signatur

Live for fun, Loyal to none