Är detta ett okej bygge och fungerar delarna med varandra?

Permalänk
Medlem

Är detta ett okej bygge och fungerar delarna med varandra?

Hej!

Behöver en ny speldator för framförallt Counter Strike 2 och WoW. Har en 240hz skärm och vill gärna få ut så mycket fps som möjligt. Ser detta bygge ut som något som skulle kunna uppfylla mina krav?

https://www.netonnet.se/Customer/SharedList/299539

Om inte, vilka ändringar skulle ni gjort?
Fungerar DDR5 eller ska jag lika gärna byta ner till DDR4?

Permalänk
Medlem

Skulle nog uppgradera minnet till 6000 MHz varianter eftersom det utvecklar sig till att bli nån sorts standard för DDR5 och prisskillnaden är liten, vid nybygge idag skippa tanken på DDR4. Sen det där chassit står att det inte kommer lager förrän januari nästa år så välj annat chassi. Skulle nog också när det gäller Intel välja en CPU med inbyggd grafikkrets med tanke på den lilla prisskillnaden. Kan komma väl till pass nån dag tex vid felsökning eller om ens GPU går sönder.

Vad gäller nätagget skulle jag också välja minst 750 Watt men helst 850 Watt med tanke på framtida uppgraderingsmöjligheter. Vad gäller RTX4060 så kan den knappas kallas prisvärd, inget grafikkort idag över 3000 Kr bör komma med mindre än 12GB VRAM vad gäller nytt. Men det är svårt... Vad har du för maxbudget?

Visa signatur

Nuvarande dator: CPU: Core i5 2500K @ 3.7GHz, CPU kylare: Zalman CNPS12X, GPU: Zotac GTX560Ti 2048MB, Moderkort: ASRock Z68 Extreme 3 Gen3, Minne: Corsair Vengeance LP 1600MHz (4X4GB)16GB Kit, Lagring: Samsung 840 EVO 250GB SSD, Western Digital Caviar Black 64MB Cache 1TB, Seagate Barracuda 256MB cache 2TB, Seagate Barrracuda 256MB cache 4TB Optisk läsare: DVD Brännare Sony Optiarc AD-7280S, Ljudkort: Asus Xonar DG, Chassi: HafX 942 Nvidia Edition, Nätaggregat: Corsair TX650 v1 650 Watt, OS Windows 10 Pro Svensk Version

Permalänk

Ser jag fel eller har du lagt ihop DDR5-minnen med ett moderkort som vill ha DDR4?

Permalänk
Medlem
Skrivet av JustNuVetJagInte:

Ser jag fel eller har du lagt ihop DDR5-minnen med ett moderkort som vill ha DDR4?

Du ser rätt.

Detta moderkort är för DDR4 så att köpa DDR5 vore en onödig miss.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem
Skrivet av JustNuVetJagInte:

Ser jag fel eller har du lagt ihop DDR5-minnen med ett moderkort som vill ha DDR4?

Bra att du uppmärksammade detta! Tänkte rekommendera ett annat moderkort men kom sedan på att det saknade BIOS FLashback dvs att man kan använda en BIOS fil på ett USB minne och uppdatera BIOS helt utan CPU. Som det är nu vet jag inte om det går att boota med 14'e generationen utan en BIOS uppdatering? Och då krävs ju en tidigare generation CPU för att göra detta om BIOS FLashback inte stöds!

Visa signatur

Nuvarande dator: CPU: Core i5 2500K @ 3.7GHz, CPU kylare: Zalman CNPS12X, GPU: Zotac GTX560Ti 2048MB, Moderkort: ASRock Z68 Extreme 3 Gen3, Minne: Corsair Vengeance LP 1600MHz (4X4GB)16GB Kit, Lagring: Samsung 840 EVO 250GB SSD, Western Digital Caviar Black 64MB Cache 1TB, Seagate Barracuda 256MB cache 2TB, Seagate Barrracuda 256MB cache 4TB Optisk läsare: DVD Brännare Sony Optiarc AD-7280S, Ljudkort: Asus Xonar DG, Chassi: HafX 942 Nvidia Edition, Nätaggregat: Corsair TX650 v1 650 Watt, OS Windows 10 Pro Svensk Version