Apple presenterar Macbook Pro med M3 i natt

Permalänk
Melding Plague

Apple presenterar Macbook Pro med M3 i natt

Under natten mot tisdag håller Apple låda och analytiker spår stora prestandakliv med färska systemkretsar och nya bärbara datorer.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Behövs det?

Permalänk
DingDongerMcDongface
Skrivet av izzie:

Behövs det?

Det är tightare än tidigare lanseringar, så det i sig är lite intressant Därtill verkar de inte dela på lanseringarna som de gjorde med M2 om jag inte missminner mig, där M2 "basmodellen" kom först och Pro- samt Max dröjde till flera månader senare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av izzie:

Behövs det?

Med tanke på Qualcomms nylanserade PC CPU och dess påstådda prestanda, och om Apple vill konkurrera, är svaret ja.

Visa signatur

Serverdator

Permalänk
Musikälskare
Skrivet av izzie:

Behövs det?

Självklart behövs alltid innovation och Apple ligger i framkant

Ska bli väldigt spännande att se vad dom har kokat ihop denna gången!

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk

Den lär bli skitdyr, speciellt med vettig konfiguration.

Jag är mer sugen på budget-macbooken som det också ryktas. En sådan hade varit perfekt i garaget.
Jag påstår att det är få användare där valet Apple m3 +8Gb ram, 256GB ssd är bättre än Apple M1 16GB ram 500GB ssd. Olika personer har olika gränser när de olika valen är bäst.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DeNnalol:

Med tanke på Qualcomms nylanserade PC CPU och dess påstådda prestanda, och om Apple vill konkurrera, är svaret ja.

Tror inte att Qualcomm är en konkurrent till Apples Mac-produkter. Och det återstår att se precis vad som introduceras, hur det presterar, vilken ny funktionalitet som lagts till och om Apple ser sig tvingade att följa PC-världen i en uppåtgående effektspiral.
Tyvärr lär vi inte få tillräckligt med information vid lanseringen att göra särskilt meningsfulla tekniska analyser.

Från Apples synvinkel handlar det nog främst om att de behöver lansera något nytt för att försöka bättra på sin sjunkande Mac-försäljning.

Permalänk
Medlem

Som någon som för inte allt för länge sen köpte en MBP med M2 Max kommer det lite snöpligt, hade förväntat mig att det skulle dröja något år till ( ca 1,5 år mellan M1 Max och M2 Max). Nåväl, jag är fortfarande nöjd med prestandan hursomhelst.

Permalänk
Medlem

Intressant, synd jag köpte m2 Air för bara nåt halvår sen. Får se om det motiverar en uppgrade.

Visa signatur

Meshilicious, Amd 7950X3D, Asus X670E-I ,96 GB DDR5 6000,RTX4090 FE, Crucial 4TB Pcie5 m.2 / Corsiar Pcie4 4TB, Samsung 57" G9

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Den lär bli skitdyr, speciellt medvettig konfiguration.

Jag är mer sugen på budget macbooken som det också ryktas. En sådan hade varit perfekt i garaget.
Jag påstår att det är få användare där valet Apple m3 +8Gb ram, 256GB ssd är bättre än Apple M1 16GB ram 500GB ssd. Olika personer har olika gränser när de olika valen är bäst.

Säker på att 16GB minne är nog i garaget?

Visa signatur

14900KF--Apex Encore--RTX 4090--G.Skill 2x24GB DDR5-8000--Dynamic Evo XL
12900K--RTX 2080Ti--Gigabyte Z690 Aorus Master--4X16GB DDR5 6000
Ljud: Lewitt Connect 6--Shure SM7B
Skärmar: Neo G8 4K 240hz--Huawei 3440x1440 165hz

Permalänk
Skrivet av marcusOCZ:

Säker på att 16GB minne är nog i garaget?

Beror på vad gör i garaget. Men jag vill ha en macbook som vardaglaptop ut i garage, grävmaskinen osv.

Det är nog väldigt många som vill ha en billig macbook och det går ett rykte att en sådan snart kommer släppas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Palme_570:

Intressant, synd jag köpte m2 Air för bara nåt halvår sen. Får se om det motiverar en uppgrade.

Blev den plötsligt värdelös nu?

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av dlq84:

Blev den plötsligt värdelös nu?

Yes

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem

Enligt Intel och många här säger ju ARM inte är något mot varma heta X86. Jag tror ni har så fel och ARM är framtiden och kan bli äntligen windows fall också då hoppas jag.

Visa signatur

Magnus AMD

Permalänk
Medlem

Fixar dom en Mac mini med M1-2-3 8vilken som) med vettig konfiguration och expanderbar lagring (typ sata ssd slot som är lättåtkommen) och fullt windows stöd, alltså direkt boot och drivrutiner alternativt bidrar med drivrutiner till linux så de slipper RE:a allt, för cirkus 4000kr så hade man lätt köpt för att köra arm desktop... men nä de börjar ju typ på 10,000 helt sjukt x'D

Visa signatur

Xeon E5450@3.2ghz
9800GTX+

Permalänk
Medlem
Skrivet av tvelander:

jag bjuder 1kr för den värdelösa då ha ha

Visa signatur

Magnus AMD

Permalänk
Medlem
Skrivet av EntropyQ3:

Tror inte att Qualcomm är en konkurrent till Apples Mac-produkter. Och det återstår att se precis vad som introduceras, hur det presterar, vilken ny funktionalitet som lagts till och om Apple ser sig tvingade att följa PC-världen i en uppåtgående effektspiral.
Tyvärr lär vi inte få tillräckligt med information vid lanseringen att göra särskilt meningsfulla tekniska analyser.

Från Apples synvinkel handlar det nog främst om att de behöver lansera något nytt för att försöka bättra på sin sjunkande Mac-försäljning.

Säg inte det, siffrorna dom visade upp som kördes i riktiga laptops va extremt intressanta!
https://www.anandtech.com/show/21112/qualcomm-snapdragon-x-el...
som i cinebench24 där man plockar ut mer än dubbelt så många poäng jämfört med M2.

Sen såklart handlar allt i slutändan om hur hög effekt cpuerna sög åt sig under testet vilket jag inte tror framgår.

Men med tanke på att detta är deras första CPU på denna nivån så svettas nog Apple en hel del, men förmodligen inte lika mycket som Intel.

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem
Skrivet av reinholdsson:

Som någon som för inte allt för länge sen köpte en MBP med M2 Max kommer det lite snöpligt, hade förväntat mig att det skulle dröja något år till ( ca 1,5 år mellan M1 Max och M2 Max). Nåväl, jag är fortfarande nöjd med prestandan hursomhelst.

Hmm ja det är tidigt! Kollade precis macrumors buyer's guide:

Citat:

14" & 16" MacBook Pro
Caution - Approaching End of Cycle

The updated 14" and 16" MacBook Pro models debuted in January 2023 with new M2 Pro and M2 Max chip options, faster Wi-Fi 6E, HDMI with support for up to 8K displays, and up to 96 GB of memory on M2 Max models.

2 Refresher under samma år känns lite väl mycket, när ska man då våga köpa? Kanske bara är imac som får m3 nu, eller iaf m3 pro/max

Visa signatur

Att förespråka Mac på Swec är som att förespråka hybridbilar på en raggarträff i Mora.

Permalänk
Skrivet av izzie:

Behövs det?

Nej en 486:a räcker gott och väl.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trihxeem:

Hmm ja det är tidigt! Kollade precis macrumors buyer's guide:
2 Refresher under samma år känns lite väl mycket, när ska man då våga köpa? Kanske bara är imac som får m3 nu, eller iaf m3 pro/max

Tror M3 kommer vara en ordentlig uppgradering från M1/M2 så skulle våga påstå att det är rätt säkert att köpa M3.

Visa signatur

Samsung 77" S90C QD-OLED || LG OLED 42C2 || Sony 77" A80J OLED || Macbook Pro 16" M1 Max 1TB 32GB || Asus ROG Azoth med Black Ink V2s (205g0) + Asus ROG Harpe ACE

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trihxeem:

Hmm ja det är tidigt! Kollade precis macrumors buyer's guide:
2 Refresher under samma år känns lite väl mycket, när ska man då våga köpa? Kanske bara är imac som får m3 nu, eller iaf m3 pro/max

10 månaders cykler är inte alls ovanligt när det kommer till Mac! Jämför t.ex. med 2016-2017 Macbook pro, eller 2020-2020 Macbook Air

Permalänk
Medlem
Skrivet av Palme_570:

Intressant, synd jag köpte m2 Air för bara nåt halvår sen. Får se om det motiverar en uppgrade.

Får se ikväll men ryktesvågen har varit att bas-M3:an antingen inte kommer visas alls ikväll eller så kommer den kanske endast först i en ny iMac (lågvolymsprodukt).

Hade varit logiskt i och med kostnaden för N3B-baserade chip verkar vara hög. Macbook Air ska ju vara relativt billig. Köpare av Macbook Pro kan acceptera att prislappen går upp men Air måste nog stanna runt 999 dollar för att vara en attraktiv instegsprodukt.

Visa signatur

i7-2700K 5 GHz | 16 GB DDR3-1600 | ASUS Maximus V Gene Z77 | GTX 980
i7-4790K 4.8 GHz | 32 GB DDR3-2133 | ASUS Maximus VII Gene Z97 | GTX 980

Permalänk
Medlem

Min stora förhoppning är att Apple lyckas tillverka den första non AMD64-cpun med högst single-thread performance. Inte omöjligt. OBS Cinebench räknas inte eftersom det bara är ett fåtal instruktioner går det potentiellt att vinna Cinebench-tester med en i övrigt usel CPU. Just nu är Geekbench 6 den benchmark med bredast test mig veterligen.

Permalänk

Bubka och Duplantis höjde/höjer världsrekordet i stavhopp en centimeter i taget. Apple gör något liknande mes små förbättringar för varje ny generation och de kommer alltid ha en skara som alltid ska ha det senaste.

Tänk om Apple släppte bästa möjliga förbättring. Då undrar jag vilket monster de skapat.

Framför allt är jag imponerad över prestanda per watt. Se bara vad Intel, AMD och Nvidia släpper. Det är perverst hur många watt deras senaste produkter drar.

Visa signatur

Citera mig - annars kan svar utebli i trådar jag inte själv skapat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av norrby89:

Säg inte det, siffrorna dom visade upp som kördes i riktiga laptops va extremt intressanta!
https://www.anandtech.com/show/21112/qualcomm-snapdragon-x-el...
som i cinebench24 där man plockar ut mer än dubbelt så många poäng jämfört med M2.

Sen såklart handlar allt i slutändan om hur hög effekt cpuerna sög åt sig under testet vilket jag inte tror framgår.

Men med tanke på att detta är deras första CPU på denna nivån så svettas nog Apple en hel del, men förmodligen inte lika mycket som Intel.

Jag tänkte snarare på att Apple säljer färdiga produktpaket inklusive OS och ett tjugotal standardapplikationer.
Qualcomm kommer att sälja en SoC. I den mån Apple konkurrerar med WinPC, så är deras konkurrenter Lenovo, HP och Dell, inte ”merchant chip” tillverkare som Qualcomm/Broadcom/AMD och så vidare.

I grund och botten ligger bollen hos Microsoft (och naturligtvis alla de kunder som känner sig trygga i x86-miljön).

Permalänk
Medlem
Skrivet av EntropyQ3:

Jag tänkte snarare på att Apple säljer färdiga produktpaket inklusive OS och ett tjugotal standardapplikationer.
Qualcomm kommer att sälja en SoC. I den mån Apple konkurrerar med WinPC, så är deras konkurrenter Lenovo, HP och Dell, inte ”merchant chip” tillverkare som Qualcomm/Broadcom/AMD och så vidare.

I grund och botten ligger bollen hos Microsoft (och naturligtvis alla de kunder som känner sig trygga i x86-miljön).

självklart, men Apple har ett stort försprång när det kommer till prestanda per W idag, på samma sätt som AMD har det mot intel och iom dessa cpuer så kan det försprånget försvinna och kanske rent av bli att dom ligger efter. Såklart så länge MS löser mjukvaran på ett smidigt sätt men tänker att det inte borde vara något problem när ARM funnits till windows så pass länge nu så allt dom behöver göra är att dra ur tummen ur arslet.

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem

Själv hoppas jag på en 27-tums iMac som min mamma suktat efter i över ett år nu.

Visa signatur

Philips 34M2C8600 | RTX 3090 | AMD R7 5800X3D | 32GB 3600MHz DDR4 | Gigabyte X570 Aorus Master | Seagate Firecuda 530 4TB & Kingston A2000 1TB | 27TB HDD | Seasonic Focus GX 850 | Hifiman Sundara | Fractal North XL | LG CX55 | Yamaha HS7+HS8S | Nvidia Shield TV Pro (2019)

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

Återstår att se vad det blir. Jag är på jakt efter en ny macbook.

Hade nog kanske föredragit en macbook air med M3, egentligen. Men en macbook pro M3 kan funka med. Bara jag slipper "touch baren". Skulle det bara släppas pro och max versioner, så får det nog går det med, men det lär bli dyrare... Får se vad jobbet säger om det...

Macbooks känns rätt prisvärda nu dock. Iaf jämfört med några år sedan. Förr fick man nog räkna med 30k för en macbook som var användbar för en utvecklare. Numera känns macbook airs med M3 för ~15k väldigt potenta... Räcker gott och väl för de flesta.

Permalänk
Datavetare

Har sneglat på en Mac Studio M2 Max, inte blivit av då M1 MacMini-datorn fortfarande gör jobbet så väl.
Får bli en Mac Studio M3 Max, om det nu inte bli helt platt fall i natt...

Skrivet av norrby89:

Säg inte det, siffrorna dom visade upp som kördes i riktiga laptops va extremt intressanta!
https://www.anandtech.com/show/21112/qualcomm-snapdragon-x-el...
som i cinebench24 där man plockar ut mer än dubbelt så många poäng jämfört med M2.

Sen såklart handlar allt i slutändan om hur hög effekt cpuerna sög åt sig under testet vilket jag inte tror framgår.

Men med tanke på att detta är deras första CPU på denna nivån så svettas nog Apple en hel del, men förmodligen inte lika mycket som Intel.

Snapdragon X Elite ser helt OK ut, väldigt kul att Qualcomm tänker se till att den plattformen också fungerar bra med Linux!

Men det är tyvärr lite talande när de gör en sådan märklig jämförelse mot Apple...

De säger detta om test-konfigurationen

"Specifically, Qualcomm has collected data from a 2023 Razer Blade 15 (Core i7-13800H) running at an unconstrained TDP, a 2023 Asus ROG Zephyrus G14 (Ryzen 9 7940HS) running at an 80W power limit, and a 2022 13-inch MacBook Pro (M2)."

Notebookcheck har testat 7940HS i 80 W läge och då drog den ~108 W i CB23 från väggen med extern skärm. Hittar inget test på 13800H där, men hittade ett annat som nämner att den modellen kan dra upp till 115 W.

Det är i nivå med toppmodellen av Oryon som verkar dra ~80 W, men vet inte riktigt vad M2 har där att göra givet att den drar ~29 W (från väggen med extern skärm i CB23)... M2 Pro drar ~55 W under samma test.

Toppmodellen av Oryon imponerar därför inte supermycket, däremot verkar det skala grymt bra nedåt då den andra konfigurationen som var satt till 23 W var rätt nära i absolut prestanda, men demolerar Intel/AMD i perf/W.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Teddis:

Får se ikväll men ryktesvågen har varit att bas-M3:an antingen inte kommer visas alls ikväll eller så kommer den kanske endast först i en ny iMac (lågvolymsprodukt).

Hade varit logiskt i och med kostnaden för N3B-baserade chip verkar vara hög. Macbook Air ska ju vara relativt billig. Köpare av Macbook Pro kan acceptera att prislappen går upp men Air måste nog stanna runt 999 dollar för att vara en attraktiv instegsprodukt.

tror min kostade runt 25-27 eller nåt sånt, m2 airen med 24 gb ram är inte direkt billig. Air stack iväg ordentligt mellan m1 och m2 varinten sen är det skillnad mellan 13 och 15 tummaren också.

Visa signatur

Meshilicious, Amd 7950X3D, Asus X670E-I ,96 GB DDR5 6000,RTX4090 FE, Crucial 4TB Pcie5 m.2 / Corsiar Pcie4 4TB, Samsung 57" G9