Apple presenterar Macbook Pro med M3 i natt

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Mordekai:

Min stora förhoppning är att Apple lyckas tillverka den första non AMD64-cpun med högst single-thread performance. Inte omöjligt. OBS Cinebench räknas inte eftersom det bara är ett fåtal instruktioner går det potentiellt att vinna Cinebench-tester med en i övrigt usel CPU. Just nu är Geekbench 6 den benchmark med bredast test mig veterligen.

Du menar att det händer igen? Även om M2 inte tog sig dit var M1 den CPUn med högsta single-thread prestanda fram till att 11900K släpptes ungefär ett halvår senare, och det är/var rätt jämt mellan dessa två.

M1 har högre ST än både 10900K och 5950X (5950X släpptes typ en vecka innan M1).

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Palme_570:

tror min kostade runt 25-27 eller nåt sånt, m2 airen med 24 gb ram är inte direkt billig. Air stack iväg ordentligt mellan m1 och m2 varinten sen är det skillnad mellan 13 och 15 tummaren också.

Jo, min i signaturen kostade 27t. Men samma chip sitter vanligtvis då även i varianten som kostar 13-tusen som den som kostar 27.

De kan förstås undanta och fortsätta erbjuda Airs med M2 medan de samtidigt har en betydligt dyrare M3 Air.. men frågan är om det är värt att splitta upp det så just nu eller om det är som spekulerat att M3-base kommer tillverkas på billigare N3E-processen som ändå inte är klar för massproduktion riktigt ännu.

Visa signatur

i7-2700K 5 GHz | 16 GB DDR3-1600 | ASUS Maximus V Gene Z77 | GTX 980
i7-4790K 4.8 GHz | 32 GB DDR3-2133 | ASUS Maximus VII Gene Z97 | GTX 980

Permalänk

Hoppas på en sänkning på Macbook Air instegsversionen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av EntropyQ3:

Tror inte att Qualcomm är en konkurrent till Apples Mac-produkter. Och det återstår att se precis vad som introduceras, hur det presterar, vilken ny funktionalitet som lagts till och om Apple ser sig tvingade att följa PC-världen i en uppåtgående effektspiral.
Tyvärr lär vi inte få tillräckligt med information vid lanseringen att göra särskilt meningsfulla tekniska analyser.

Från Apples synvinkel handlar det nog främst om att de behöver lansera något nytt för att försöka bättra på sin sjunkande Mac-försäljning.

Vad menar du med sjunkande? De har väl ökat konstant sedan M1? Jag har inte kollat senaste månaderna, men allt har sett bra ut

Edit: bild:

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Du menar att det händer igen? Även om M2 inte tog sig dit var M1 den CPUn med högsta single-thread prestanda fram till att 11900K släpptes ungefär ett halvår senare, och det är/var rätt jämt mellan dessa två.

M1 har högre ST än både 10900K och 5950X (5950X släpptes typ en vecka innan M1).

Har du någon länk på det? Det var inte alls vad jag mindes. På deras presentation ja men var det någon som kunde visa det i ett balanserat benchmark? Dvs inte ett fåinstruktionsbenchmark.

[EDIT]
Jag minns uppenbarligen helt fel, svårt att minnas när Geekbench 5 ST var under 2000.

Sorry

[EDIT2]
Ok nu hittade jag att 10900K hade ganska exakt samma ST som M1 i Geekbench 5 ST och eftersom M1 kom efter 10900K så vinner fortfarande 10900K enligt mig. Då var ju M1 med assnabbt men pyttelite minne också.

rättelse
Permalänk
Medlem
Skrivet av Mordekai:

Har du någon länk på det? Det var inte alls vad jag mindes. På deras presentation ja men var det någon som kunde visa det i ett balanserat benchmark? Dvs inte ett fåinstruktionsbenchmark.

[EDIT]
Jag minns uppenbarligen helt fel, svårt att minnas när Geekbench 5 ST var under 2000.

Sorry

[EDIT2]
Ok nu hittade jag att 10900K hade ganska exakt samma ST som M1 i Geekbench 5 ST och eftersom M1 kom efter 10900K så vinner fortfarande 10900K enligt mig. Då var ju M1 med assnabbt men pyttelite minne också.

m1 har högre geekbench ST än 10900k i stock dock lägre MT. en m1 maskin är förmodligen betydligt mer snappy än en 10900k till betydligt lägre strömförbrukning / ljudnivå.

Visa signatur

Meshilicious, Amd 7950X3D, Asus X670E-I ,96 GB DDR5 6000,RTX4090 FE, Crucial 4TB Pcie5 m.2 / Corsiar Pcie4 4TB, Samsung 57" G9

Permalänk

Någon som vet när presentationen kommer?

Det självklart är såklart m3 processorn, men kan det komma något mer? Inbyggt esim? Macbook docka och hubb?
Någon säger det finns hur många dockor som helst att köpa, visst det stämmer, men finns det någon riktigt bra?

Jag hade önskat fler usb c + sdkortläsare, men det kan man nog glömma när det gäller Apple. För länge sedan ville jag ha fler hdmi utgångar när man är på resande fot, men typ i varenda förråd går det idag hitta en skärm med usb c igång idag.

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Mordekai:

Har du någon länk på det? Det var inte alls vad jag mindes. På deras presentation ja men var det någon som kunde visa det i ett balanserat benchmark? Dvs inte ett fåinstruktionsbenchmark.

[EDIT]
Jag minns uppenbarligen helt fel, svårt att minnas när Geekbench 5 ST var under 2000.

Sorry

[EDIT2]
Ok nu hittade jag att 10900K hade ganska exakt samma ST som M1 i Geekbench 5 ST och eftersom M1 kom efter 10900K så vinner fortfarande 10900K enligt mig. Då var ju M1 med assnabbt men pyttelite minne också.

När SweC testade 11900K fick den 1897 i GB5 medan 10900K bara fick 1469. Kollar man sedan på Notebookcheck ligger M1 på 1730, så tillräckligt långt före 10900K för att det ska vara utanför felmarginal.

Värt att notera att man ser samma trend både i GB5 -> GB6 och CB R23 -> CB 2024: när problemet blir större ökar fördelen för M1. Kanske inte jättekonstigt då den har x4 större L1$ och nästan lika stor L2$ som 10900K har L3$ + bandbredd mot RAM är ~50 % högre för M1 om man jämför "stock-configs".

I GB6 verkar M1 dra helt jämt med 11900K i ST. I "CPU charts" har M1 2350 ST medan 11900K har 2357 ST, 11900K var en bra bit för i GB5 som har långt mindre "working-set" i testerna.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrRunaway:

Tänk om Apple släppte bästa möjliga förbättring. Då undrar jag vilket monster de skapat.

Det påminner mig om en klasskompis på gymnasiet för över 25 år sen som frågade: "varför kan de inte bara göra den snabbaste processorn?"

Ja, du... 😆

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac Pro (Mid 2010) | 6-Core Intel Xeon ”Westmere” | Radeon RX 5700 XT | 32 GB RAM | macOS 12 Monterey | Windows 10
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | macOS 14 Sonoma

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mordekai:

[EDIT2]
Ok nu hittade jag att 10900K hade ganska exakt samma ST som M1 i Geekbench 5 ST och eftersom M1 kom efter 10900K så vinner fortfarande 10900K enligt mig. Då var ju M1 med assnabbt men pyttelite minne också.

Du menar en processor i toppsegment mot en instegsprocessor. M1 är dessutom en tiondel i TDP och värmeutveckling.

Permalänk
Skrivet av Raevbur:

Du menar en processor i toppsegment mot en instegsprocessor. M1 är dessutom en tiondel i TDP och värmeutveckling.

Ja de är inte jämförbara alls, 2st helt olika produktkategorier.

Jag vill helt ärligt ha en macbook 16" m3, som det också ryktas om kan komma nu. Det enda är när jag kollar in grundkonfigurationen av m2 så kostar den över 36 000kr. https://www.apple.com/se/shop/buy-mac/macbook-pro/16-tum
Åt h-lskotta för högt när jag skulle ha den vardagslaptop, den laptoppen jag hade använt mest som laptop, men som jag ej skulle vara så rädd om.

Permalänk
Medlem

är roligt att folk går på deras propaganda! men visst enligt dessa är det det bästa som finns & hänt. Själv e jag alltid skeptisk tills oberoende tester.

Visa signatur

Arne Berg

Permalänk
Medlem

hoppas detta betyder att nån butik väljer att rabattera en gammal m2 macbook pro. netonnet hade ju en 16gb ram m1 pro macbook pro för cirka 20k flera gånger, hade varit glad med något liknande fast med 32gb ram

Permalänk
Medlem

Tror inte att M3 kommer uppvisa några stora kliv avseende performance/watt.

Gissar däremot att grafiken kommer gå ett kliv framåt och att man ökat TDP för bättre prestanda.
Samt kanske lite bättre multicore.

Permalänk
Medlem

Var inte så imponerad av prestandaökningen från M1 Max till M2 Max, speciellt inte om man lägger till den ökade energiförbrukningen. Men det ska bli intressant att se hur M3 Max med 3-nanometersnod presterar. Har en MacBook Pro 16" med M1 Max, 64GB minne och 8TB SSD. Den får hänga med ett tag till oavsett prestandaökningen men alltid kul att utvecklingen går framåt.

Visa signatur

ASUS K7M, AMD Athlon 1000 MHz Slot A, 3dfx Voodoo5 5500 64 MB AGP, 512 MB SDRAM @ CL 2-2-2-5, Cooler Master ATC-100-SX Aluminum Mid Tower.

Permalänk
DingDongerMcDongface

Såhär kan det se ut bakom kulisserna i ”hemmakontoret” när det är dags att bevaka Tim Apple nattetid Utöver lite lektyr för att fräscha upp minnet en sista vända om tidigare generationer inkluderar det självklart prepp med tabeller, dubbla datorer, kass temprubrik och en mugg kaffe med motiv som påminner om vem som är bäst.

Inte med på bilden: arbetskostymen beståendes av mjukisbrallor och tjocktröja, mosigt ansikte från powernapen som klämdes in på kvällskvisten, fyra katter som tycker att jag borde gå och lägga mig bums

Obs: den kassa belysningen är stämningsfull, jag lovar. Man måste ju få det rätta flowet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DeNnalol:

Med tanke på Qualcomms nylanserade PC CPU och dess påstådda prestanda, och om Apple vill konkurrera, är svaret ja.

Apple fanatiker köper produkter från Apple oavsett prestanda. Bara det är Apple.

Permalänk
Medlem

Inte så imponerad tyvärr, men kul att de är bättre än M1 gissar jag?

Permalänk

Intressant att 14" MacBook Pro har vanliga M3 modellen och 8GB minne i grundkonfigurationen till skillnad från 16GB och M2 Pro tidigare. Den värdelösa svenska kronan gör den fortfarande svindyr (från 23995kr) men ändå intressant. Ska man ha motsvarande gamla grundmodellen kostar den 29995kr. Apple tyckte väl att de hade ett glapp i utbudet mellan Macbook Air och 14" MacBook Pro som inte fylldes av gamla 13" MacBook Pro.

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk

De var inte fel men dyra. Att lägga till 2TB lagring +7500kr osv.

De kör med den klassiska taktiken att riktigt ta extra betalt när de kan, där grundversionen går argumentera för den är prisvärd sett emot konkurrenterna

Permalänk
Skrivet av Delerium:

Var inte så imponerad av prestandaökningen från M1 Max till M2 Max, speciellt inte om man lägger till den ökade energiförbrukningen. Men det ska bli intressant att se hur M3 Max med 3-nanometersnod presterar. Har en MacBook Pro 16" med M1 Max, 64GB minne och 8TB SSD. Den får hänga med ett tag till oavsett prestandaökningen men alltid kul att utvecklingen går framåt.<Uppladdad bildlänk>

Coolt, får man fråga vad den gick på med alla uppgraderingar? Nya motsvarande modellen skulle kosta drygt 85.000 😅

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Medlem

M3 är som M2, lite snabbare än föregående, framförallt GPU. AV1 decode men ingen encode. Bara minne på SoC så minnet blir skitdyrt och grundkonfig på 16GB delat minne är ju rent av kasst idag. Trist att de ens nämner spel, hade betydligt hellre sett en native demo av Fusion 360. Känns som fler Mac-användare har 3d-printrar än användare med spelkontroller.

Hur svårt ska det vara att få Touch på Mac? Ingen större iMac är ju också en besvikelse. Inget som presenterades gav ny funktionalitet (jag tror 0% på deras ray-tracing). Bara inkrementella prestandavinster. Som laptop är det ju sjukt imponerande, som workstation är i alla fall inte jag impad pga begränsningar för minne och GPU och det skithöga priset för minne. Jobbar man inte med video, bara med stillbilder i inte för hög upplösning är den ju dessutom sjukt prisvärd, finns ingen PC i närheten.

Permalänk
Medlem

Och såklart fortfarande bara en extern skärm med basvarianten av M3. Tröttsamt.

Visa signatur

Main: Strix B550-F | R9 5950X | 32GB@3600MHz | ASUS 3080 TUF | KC3000 | RM850 | LG 48CX
Server: Strix B450-I | R7 2700X | 64GB | 2x1TB 970 EVO Raid | 2TB BX500 | SF450

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

När SweC testade 11900K fick den 1897 i GB5 medan 10900K bara fick 1469. Kollar man sedan på Notebookcheck ligger M1 på 1730, så tillräckligt långt före 10900K för att det ska vara utanför felmarginal.

Värt att notera att man ser samma trend både i GB5 -> GB6 och CB R23 -> CB 2024: när problemet blir större ökar fördelen för M1. Kanske inte jättekonstigt då den har x4 större L1$ och nästan lika stor L2$ som 10900K har L3$ + bandbredd mot RAM är ~50 % högre för M1 om man jämför "stock-configs".

I GB6 verkar M1 dra helt jämt med 11900K i ST. I "CPU charts" har M1 2350 ST medan 11900K har 2357 ST, 11900K var en bra bit för i GB5 som har långt mindre "working-set" i testerna.

Ja du har rätt, jag måste läst för snabbt. här hittar jag vad jag var ute efter.
https://www.cpu-monkey.com/en/compare_cpu-apple_m1-vs-intel_c...

Permalänk
Medlem

Så det blev lite som de sena ryktena sade. M3 går in i iMac och dyrare "Pro"-modeller. Det blev ingen ny Air. Lär det ju bli så småningom, förstås, men inte nu. Vill du ha M3 i en laptop så får du hosta fram minst 1599 dollar och då får du 8GB(!) RAM.

Påstådda prestandavinsterna.. hmm. Vi får väl se. De betonade hellre vinsterna jämfört med M1 och Intel (Skylake) än de gjorde med M2. Max-chippet verkar vara stora vinnaren pga fler kärnor.

Riktiga stinknyheten däremot är att de fortsätter strunta i att bygga ut displaycontrollern i bas M3:an. Fortsatt begränsning på endast en extern monitor för laptops rustade med detta chip.

EDIT: Också intressant att M3 Pro går från 8 + 4 till 6 + 6 CPU-kärnor dvs färre high-performance och fler high efficiency. Kanske är det där man kommer märka som minst skillnad när det kommer till prestandavinster.

Visa signatur

i7-2700K 5 GHz | 16 GB DDR3-1600 | ASUS Maximus V Gene Z77 | GTX 980
i7-4790K 4.8 GHz | 32 GB DDR3-2133 | ASUS Maximus VII Gene Z97 | GTX 980

Permalänk
Medlem

Detta är riktmärket. Som laptop vinner ju M3 lätt men är det rätt val när prestanda är pengar?

Tyckte PDF var intressant, sitter ibland med hundrasidiga PDF:er med ritningar och dokumentation, en plåga. Speciellt om en sida skall infogas eller en sida mitt i skall roteras.

Permalänk
Skrivet av TobiasStockholm:

Intressant att 14" MacBook Pro har vanliga M3 modellen och 8GB minne i grundkonfigurationen till skillnad från 16GB och M2 Pro tidigare. Den värdelösa svenska kronan gör den fortfarande svindyr (från 23995kr) men ändå intressant. Ska man ha motsvarande gamla grundmodellen kostar den 29995kr. Apple tyckte väl att de hade ett glapp i utbudet mellan Macbook Air och 14" MacBook Pro som inte fylldes av gamla 13" MacBook Pro.

Men grundmodellen av Macbook Pro med M2 Pro som kostar 23 995 kr har ju också 8GB i minne?

Skrivet av Mordekai:

M3 är som M2, lite snabbare än föregående, framförallt GPU. AV1 decode men ingen encode. Bara minne på SoC så minnet blir skitdyrt och grundkonfig på 16GB delat minne är ju rent av kasst idag. Trist att de ens nämner spel, hade betydligt hellre sett en native demo av Fusion 360. Känns som fler Mac-användare har 3d-printrar än användare med spelkontroller.

Hur svårt ska det vara att få Touch på Mac? Ingen större iMac är ju också en besvikelse. Inget som presenterades gav ny funktionalitet (jag tror 0% på deras ray-tracing). Bara inkrementella prestandavinster. Som laptop är det ju sjukt imponerande, som workstation är i alla fall inte jag impad pga begränsningar för minne och GPU och det skithöga priset för minne. Jobbar man inte med video, bara med stillbilder i inte för hög upplösning är den ju dessutom sjukt prisvärd, finns ingen PC i närheten.

Men 8GB räcker väl till det mesta enligt Apple? 8GB är som 32GB på en PC?

Permalänk
Skrivet av Dinkefing:

Men grundmodellen av Macbook Pro med M2 Pro som kostar 23 995 kr har ju också 8GB i minne?

Men 8GB räcker väl till det mesta enligt Apple? 8GB är som 32GB på en PC?

Jaså? Var hittar du den? Trodde den var på 16GB. M1 Pro var iaf på 16GB i grundmodellen.

8GB räcker längre på en Mac än på en PC ja, korrekt.

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Medlem
Skrivet av TobiasStockholm:

Intressant att 14" MacBook Pro har vanliga M3 modellen och 8GB minne i grundkonfigurationen till skillnad från 16GB och M2 Pro tidigare. Den värdelösa svenska kronan gör den fortfarande svindyr (från 23995kr) men ändå intressant. Ska man ha motsvarande gamla grundmodellen kostar den 29995kr. Apple tyckte väl att de hade ett glapp i utbudet mellan Macbook Air och 14" MacBook Pro som inte fylldes av gamla 13" MacBook Pro.

Ganska glad över att jag köpte en Macbook Pro 14” M1 Pro när man kunde köpa dom för 21990 på Netonnet. Då med 16Gb minne. Så hissnande skillnad verkar det ju inte vara på M2 och M3.
Mac Studion med 32gb minne och M1 Max fick man också till vettigt pris innan kronan gick åt skogen.
Får sitta på dom ett bra tag till, för priserna som är nu är ju hissnande rent ut sagt.
Apple borde dessutom skrota 8gb-alternativet, 16gb kan man tycka borde vara minimum idag.

Visa signatur

WS: Mac Studio M1 Max | 32 GB | 1TB | Mac OS
WS: Intel i5 12600K | 64 GB DDR4 @3600 Mhz | 2x1TB nvme 2x1TB SSD SATA | Windows 11 & Manjaro Linux
Bärbar: Macbook Pro 14" | M1 Pro | 16GB RAM | 512GB SSD | Mac OS
Servrar: Intel i7 10700K | 64 GB DDR4 @3600Mhz | 3 TB SSD + 22TB HDD | Unraid |
4x Raspberry pi 4b 8Gb | Dietpi |

Permalänk
Skrivet av SanTeoX:

Ganska glad över att jag köpte en Macbook Pro 14” M1 Pro när man kunde köpa dom för 21990 på Netonnet. Då med 16Gb minne. Så hissnande skillnad verkar det ju inte vara på M2 och M3.
Mac Studion med 32gb minne och M1 Max fick man också till vettigt pris innan kronan gick åt skogen.
Får sitta på dom ett bra tag till, för priserna som är nu är ju hissnande rent ut sagt.
Apple borde dessutom skrota 8gb-alternativet, 16gb kan man tycka borde vara minimum idag.

Jag fick jag likadan som för tidig 40 års-present. Vid den tidpunkten fanns M2 men jag fick prismässigt mer valuta för pengarna med M1 Pro.

Känner inget större behov av att byta upp mig när det gäller MacBook. Däremot suktar jag efter en stationär Mac med mer internminne och mer lagringsutrymme.

De proffsanvändare som har råd och behovet, har säkerligen redan beställt M3 Max. Undra när M3 Ultra kommer. I typ sommar? Jag skulle tro att de möjligtvis kunnat lansera Ultra nu med, men att de vill sälja Max till proffsanvändarna för att de senare ska uppgradera till M3 Ultra.

Frågan är hur det blir med Mac Pro. Framtiden får visa.

Visa signatur

Citera mig - annars kan svar utebli i trådar jag inte själv skapat.