AMD fimpar nya speloptimeringar för grafikfamiljerna Polaris och Vega

Permalänk
Medlem
Skrivet av Commander:

Beror väl på. På Windows kanske det inte spelar större roll då Microsoft sällan breakar kompabilitet, Linux är en annan femma. Som tur så har du OS folket som hanterar den biten så lär aldrig bli ett problem där.

3 år känns något lite att kräva från en tillverkare. Säkerhetsuppdateringar borde köras bra längre medans uppdateringar kan nog vara 5-6 år tycker jag. Sen att man specifikt inte sitter och optimerar mot kortet så förstår jag. Men nu när tillverkare har grävt sin grav att optimera spel istället för att kräva att speltillverkarna skall göra det så får de stå sitt kast tycker jag.

En generation brukar vara 2år, så i detta fallet blir det runt 6år. Tycker det är fullt rimligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ryzer:

Gillar all ''Whataboutism'' för att rättfärdiga beslutet.
Helt rimligt enligt mig, jag anser att ca 3 generationer är tillräckligt länge att optimera för.

Vi vet ju alla att det hade varit annat liv om det varit Nvidia som pensionerat säg Pascal eller något. Lite osäker på varför jag ens klickade in mig i kommentarerna då det tyvärr sällan blir speciellt intressanta diskussioner tyvärr, men ändå intressant att se hur folk ändå resonerar kring det.

Saknar mer aktiva entusiaster, inte lika illa som det en gång faktiskt var men ofta gnäll om icke-relevanta ämnen. Visa användare är mer aktiva i vissa frågor är mer frekventa i diskussionerna, vilket inte är en nackdel, tycker i grunden alla synvinklar är intressanta när man dessutom resonerar hur man ändå ser på saken men ganska ojämn diskussion ofta. Den kan se kraftigt vinklad ut, speciellt när man sett lite siffror på hur folk tycker och köper, som i frågor om grafikkort. Lite för mycket oneliners, FUD och flamebaits. Ingen nämnd, ingen glömd eller klämd.

Skrivet av Lussarn:

Hur vet du det? Jag köpte en AMD laptop en gång och råkade ut för exakt detta. Nu var det typ 10 år sedan, men den fick inte en enda drivrutinsuppdatering. Tydligen säljer dom fortfarande CPU med Vega grafik. Skall det bli likadant igen nu då? Är det ok?

Eller tydligen är det väl det, men vi som blivit brända av detta förut har iallafall lärt oss att köpa andra grejer.

Jag började tänka på de där Intel-processornerna som användes i någon NUC som faktiskt använde en AMD grafikkrets som var rätt intressanta just med tanke på vad det var. Har något svagt minne att de var tröga att få drivrutiner till och supporten bröts rätt tidigt eller något. Bör ju ha varit innan Intel började satsa på egna mer prestandainriktade kretsar, relativt till vad de då hade.

Skrivet av Ryzer:

En generation brukar vara 2år, så i detta fallet blir det runt 6år. Tycker det är fullt rimligt.

Instämmer, Polaris lanserades väl om i typ tre generationer, har funnits ute väldigt länge. Bra pris för de med tightare budget, sen rätt bra supportmässigt medans AMD officiellt stödde produkten där kunden kunde räkna med stöd för sin äldre krets. Lite tråkigt med mer eller mindre samma igen men de hade en bra positionering ändå. Pushade inget men det är inte nödvändigt jobbet för kort i lägre prestandaklasser heller. Även om jag velat se en RTX 4090 killer från AMD förstås. HD7970/HD7990 eller när det var senast Nvidia tog prestandakronan var så längesedan.

Visa signatur

Huvuddator: 7800X3D, 2x16GB G.Skill Flare X5 6000MHz CL30, Asus B650E-F, KFA2 RTX 4090 SG, 6TB NVMe/SATA SSD, 42" LG OLED C3 Evo

Never fade away...

Folda för Sweclockers! https://www.sweclockers.com/forum/trad/1348460-faq-kom-igang-...

Permalänk
Redaktion
Praktikant ✨
Skrivet av naikon:

Mitt RX480 hänger med rätt bra i 1080p i spelen jag spelar. Tror jag köpte det 2016 för 1999kr. Tråkiga nu är väl att man behöver punga ut typ tredubbla priset för att få motsvarande modell

Finns ändå några prisvärda modeller på dagens marknad. Typ RX 6650 XT brukar gå att hitta runt 2900 kr och det ger mer än dubbla prestandan mot RX 480 vid 1080p.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lussarn:

Hur vet du det? Jag köpte en AMD laptop en gång och råkade ut för exakt detta. Nu var det typ 10 år sedan, men den fick inte en enda drivrutinsuppdatering. Tydligen säljer dom fortfarande CPU med Vega grafik. Skall det bli likadant igen nu då? Är det ok?

Eller tydligen är det väl det, men vi som blivit brända av detta förut har iallafall lärt oss att köpa andra grejer.

Laptops är en annan femma, särskilt med växlingsbar grafik. Inte en enda laptop jag haft har fått någon uppdaterad drivrutin. Visst, jag har kunnat uppdatera drivrutinerna till de allmänna men då inte fått växlingen fungera. Så det är inte riktigt samma sak.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem

Som sagt så slutar ju inte korten fungera bara för där inte kommer fler optimeringar.

Har även ett R9 Nano som fick sin sista uppdatering för några år sen tror jag. Det kör på i en htpc, klarar dom enklare spelen som ungarna kör där.
Den största blockeringen för att använda äldre grafikkort är DX12, när spelen kräver dessa funktionerna.

Fick pensionera ett HD7970 i år just av denna anlednignen. Det kortet köptes 2012, så har hållt bra.
Satt i sambons dator och klarade allt hon ville spela, även Gears 5 t ex. Men Last of Us krävde nån DX12 funktion som kortet saknade så fick bli nytt till henne. Nu sitter hon med et 7800 XT, får hoppas det håller 10 år med

Visa signatur

//Gelantious
I heard life sucks, that''s why I''m glad I don''t have one.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alphahanne:

Laptops är en annan femma, särskilt med växlingsbar grafik. Inte en enda laptop jag haft har fått någon uppdaterad drivrutin. Visst, jag har kunnat uppdatera drivrutinerna till de allmänna men då inte fått växlingen fungera. Så det är inte riktigt samma sak.

Nu har jag privat bara haft tre sådanna. Den första var en 23x0H-baserad laptop med Intel IGP och diskret Radeon-grafikkrets av något slag. Har dessvärre glömt vilken. Den fick knappt uppdateringar för grafiken för vardera krets men det var inte en spelbar dator i vilket fall, mer än äldre spel (vilket den gjorde rätt hyffsat, mycket 1nsane på den blandannat).

Den andra är en 6300HQ baserad laptop med Intel IGP och ett diskret Geforce 950M med 2GB VRAM. Den fick uppdateringar för både Intel och Nvidia grafiken. Den körde med i princip samma drivarpaket som desktop drivaren då det verkar finnas samma i desktop och laptop. Geforce Experience för mer automatisk uppdatering men behövdes inte riktigt på denna.

På min Asus ROG Strix G515 så är det integrerad Radeon-grafik av något slag i 6800H-processorn, den uppdateras nog aldrig om jag inte manuellt försöker jaga drivare. Nvidiagrafiken, ett mobilt 3070Ti får likt den gamla 950M baserade uppdateringar från Nvidias vanliga drivarpaket, eller Geforce Experience om jag loggar in.

Sedan drösvis med olika Intel/Nvidia baserade portabla workstations på jobbet som jag själv får arbeta med då det är mitt ansvarsområde. Intel integrerad grafik och Nvidias diskreta workstationkretsar (i lägre prestandaklass i regel) bara fungerar där, men inte så mycket drivrutinsuppdaterande samtidigt, vi kör matchande drivare som testats och validerats mot mjukvaran som körs på dessa datorer. Är väl mest vid krångel som dessa byter drivrutiner.

Har inte själv provat någon nyare laptop med diskret AMD grafikkrets men förväntar mig att det idag bara ska fungera med på liknande vis. Inga problem med AMD/Intel baserade med diskret Nvidia-grafik med alla de datorer jag använt och supportat. De laptops som haft bekymmer har det mer varit USB-C dockor som inte fungerat. Trots att det är datortillverkarens egna rekommenderade dockningsstationer.

Annat i Linux och liknande möjligen men i Windows har det idag bara fungerat enligt just min erfarenhet. Spelande på mobila speldatorer har sina begränsningar men faktiskt ganska maffigt med måste ju tilläggas. Värst är väl kanske ljudnivån, följt av batteritiden när man börjar komma upp i högre prestandaklasser.

Visa signatur

Huvuddator: 7800X3D, 2x16GB G.Skill Flare X5 6000MHz CL30, Asus B650E-F, KFA2 RTX 4090 SG, 6TB NVMe/SATA SSD, 42" LG OLED C3 Evo

Never fade away...

Folda för Sweclockers! https://www.sweclockers.com/forum/trad/1348460-faq-kom-igang-...

Permalänk
Medlem
Skrivet av anders190:

Nu har jag privat bara haft tre sådanna. Den första var en 23x0H-baserad laptop med Intel IGP och diskret Radeon-grafikkrets av något slag. Har dessvärre glömt vilken. Den fick knappt uppdateringar för grafiken för vardera krets men det var inte en spelbar dator i vilket fall, mer än äldre spel (vilket den gjorde rätt hyffsat, mycket 1nsane på den blandannat).

Den andra är en 6300HQ baserad laptop med Intel IGP och ett diskret Geforce 950M med 2GB VRAM. Den fick uppdateringar för både Intel och Nvidia grafiken. Den körde med i princip samma drivarpaket som desktop drivaren då det verkar finnas samma i desktop och laptop. Geforce Experience för mer automatisk uppdatering men behövdes inte riktigt på denna.

På min Asus ROG Strix G515 så är det integrerad Radeon-grafik av något slag i 6800H-processorn, den uppdateras nog aldrig om jag inte manuellt försöker jaga drivare. Nvidiagrafiken, ett mobilt 3070Ti får likt den gamla 950M baserade uppdateringar från Nvidias vanliga drivarpaket, eller Geforce Experience om jag loggar in.

Sedan drösvis med olika Intel/Nvidia baserade portabla workstations på jobbet som jag själv får arbeta med då det är mitt ansvarsområde. Intel integrerad grafik och Nvidias diskreta workstationkretsar (i lägre prestandaklass i regel) bara fungerar där, men inte så mycket drivrutinsuppdaterande samtidigt, vi kör matchande drivare som testats och validerats mot mjukvaran som körs på dessa datorer. Är väl mest vid krångel som dessa byter drivrutiner.

Har inte själv provat någon nyare laptop med diskret AMD grafikkrets men förväntar mig att det idag bara ska fungera med på liknande vis. Inga problem med AMD/Intel baserade med diskret Nvidia-grafik med alla de datorer jag använt och supportat. De laptops som haft bekymmer har det mer varit USB-C dockor som inte fungerat. Trots att det är datortillverkarens egna rekommenderade dockningsstationer.

Annat i Linux och liknande möjligen men i Windows har det idag bara fungerat enligt just min erfarenhet. Spelande på mobila speldatorer har sina begränsningar men faktiskt ganska maffigt med måste ju tilläggas. Värst är väl kanske ljudnivån, följt av batteritiden när man börjar komma upp i högre prestandaklasser.

Problemet med laptops är(var) att hårdvarutillverkarna hänvisat till laptoptillverkaren att förse kunderna med uppdateringar. Det är(var) alltså ofta upp till dem att skapa uppdateringar. De laptops jag har haft har inte fått en enda. Jag har så klart kunnat uppdatera till nyare själv men då har jag aldrig kunnat växla sömlöst mellan igpu och dgpu. Växla har jag kunnat göra men då med omstart och ändrad inställning i bios.

Nu är min senaste laptop 12 år gammal så det kanske har blivit bättre på den fronten.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem

Lol så många som tolkar "AMD fimpar nya speloptimeringar för grafikfamiljerna Polaris och Vega" som att det är samma sak som att korten slutar fungera från och med nu

Permalänk
Medlem

Har ett ex 580 4Gb som tuffar på. Är inte lönt att byta enbart gpu i min gamla burk oavsett, allt är stenålders ändå.

Visa signatur

Ducati Streetfighter 848, -2013
Yamaha FZR 1000, -1987

Permalänk
Medlem

5500H släpptes 23 Juni 2023 med Vega grafik. AMD skriver dock bara AMD Radeon™ Graphics.

https://www.amd.com/en/products/apu/amd-ryzen-5-5500h

https://en.wikipedia.org/wiki/Radeon_RX_Vega_series

Permalänk
Medlem
Skrivet av GPUan:

5500H släpptes 23 Juni 2023 med Vega grafik. AMD skriver dock bara AMD Radeon™ Graphics.

https://www.amd.com/en/products/apu/amd-ryzen-5-5500h

https://en.wikipedia.org/wiki/Radeon_RX_Vega_series

Som sagt, detta betyder inte att stödet för vega tas bort, bara att det inte blir fler speloptimeringar. iGPUn i 5500H är inte mycket till GPU för spel.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk

Betyder det att Vega inte får nya drivrutiner när nästa Windows kommer (12) ? Amd har ju inte drivrutiner för radeon 4000-serien i Windows längre (rätta mig om jag har fel).
Känns olustigt att de har så dålig support.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gelantious:

Ah va tråkigt, sitter på Radeon VII. Fungerar fortfarande bra och kan köra det mesta på high/ultra, t ex Cyberpunk 2077. Men sitter på en "låg upplöst" skärm, 1920x1200 så är inte så tungdrivet som 4k skärmar.

Är dock några spel som det hade varit trevligt med nytt kort till, t ex ARK ASA. Så har börjat snegla mot ett 7900 XTX, men priserna tar emot...

har för mig att den har högt andrahandsvärde. Kan sälja den och köpa 6700xt för lägre pris (begagnat alltså), eller betala lite extra och få 6800 om du inte vill känna att du "nedgraderar" i vram