Telia/Telenor/Bahnhof-Black week abonnemang. Frågor om prismatchning osv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sillbaronen:

Står såhär på deras sida: "Vi använder oss av dynamiska, publika IP-adresser.". Så antar att det är publika men inte fast.

Jag lyckas inte hitta dit, har du lust att länka?

Permalänk
Medlem

Jag avslutade också mitt Telia 500/500 efter 2 år med priset 299:-/månad.
Dock av någon anledning så har Telia varit väldigt fula förra året när jag förlängde för 299:-/månad:
De har lagt förlängning 12 månader på tjänsten, men rabatten var bara inlagd på 11 månader, så jag kommer att få betala fullpris 699:- för sista månaden. Kollade på bekräftelsen jag fick vid förlängning, och det står att rabatten slutar en månad innan bindningstid.
Vet inte om det är fulspel eller handhavandefel vid förlängning. Men jag missade att kolla bekräftelsen. Jag har både ringt och mailat med Telia men de vägrar att göra någon form av justering. Vet inte om någon annan varit med om detta.

För min del blev del Halebop 250/250 för 409:-/månad med 3 fria månader = snittpris på 306,75:-/månad (baserat på 12 månaders bindningstid.)

Visa signatur

Ryzen 5950X | Asus 4080 Super TUF | LG C2 42

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sillbaronen:

Ringde eller chattade du med Bahnhof? För mig är chatten stängd.

Tog chatten , kollade nu, det verkar öppen?

Visa signatur

| Ryzen 2600 | * | 16 GB DDR4 | EVGA 1060 6GB SC | * |
| Steam - Toivo |

Permalänk

Jag fick ett blankt nej från banhof angående prismatchning... varit kund där flera år.

Permalänk
Medlem
Skrivet av b-fire:

Jag avslutade också mitt Telia 500/500 efter 2 år med priset 299:-/månad.
Dock av någon anledning så har Telia varit väldigt fula förra året när jag förlängde för 299:-/månad:
De har lagt förlängning 12 månader på tjänsten, men rabatten var bara inlagd på 11 månader, så jag kommer att få betala fullpris 699:- för sista månaden. Kollade på bekräftelsen jag fick vid förlängning, och det står att rabatten slutar en månad innan bindningstid.
Vet inte om det är fulspel eller handhavandefel vid förlängning. Men jag missade att kolla bekräftelsen. Jag har både ringt och mailat med Telia men de vägrar att göra någon form av justering. Vet inte om någon annan varit med om detta.

För min del blev del Halebop 250/250 för 409:-/månad med 3 fria månader = snittpris på 306,75:-/månad (baserat på 12 månaders bindningstid.)

Liknande har jag också, rabatten gällde från beställning och inte inkoppling vilket var senare, tänkte säga upp 1 månad före inkopplings datum men får betala högre prise för någon vecka ... Fula tricks de kör med ...

Visa signatur

The illiterate of the 21st century will not be those who cannot read and write, but those who cannot learn, unlearn, and relearn. - Alvin Toffler

Permalänk
Medlem
Skrivet av atego:

Bef telia kund. Lögn i helvete att få 299 för 250/250.
Uppsagt till 21dec.

Sambo får ringa in i morgon till Telia och teckna 250/250 för 299 på samma adress. Cp Telia

Du kan teckna via hemsidan! Du behöver inte ringa! Jag tecknade på frun direkt efter jag sagt upp via Telefon!

Visa signatur

I7 12700K | Noctua Chromax NH-D15 | 48GB Corsair 3200MHZ | MSI PRO Z690-A | XFX MERC 310 Radeon 7900 XTX |1 TB WD Black NVME | 34" Samsung C34H890 100HZ Freesync | Fractal Design R6 | Corsair RMX 850W 80+ Gold | Win11 Pro | 500/100 Fiber

Permalänk
Medlem
Skrivet av naikon:

Någon som kommit fram till ifall det faktiskt är startavgift på Telias erbjudande?

Skrivet av downtown:

Det vill jag också veta. När jag söker via bredbandsval.se så räknar den med startavgiften i månadspriset men vore intressant att höra vad som verkligen gäller.

Jag hade ingen startavgift på Telias erbjudande.

Citat:

Summering på denna beställning

Engångsavgifter
0,00 kr

Ordinarie månadskostnad innan rabatt
599,00 kr

Permalänk
Medlem
Skrivet av b-fire:

Jag avslutade också mitt Telia 500/500 efter 2 år med priset 299:-/månad.
Dock av någon anledning så har Telia varit väldigt fula förra året när jag förlängde för 299:-/månad:
De har lagt förlängning 12 månader på tjänsten, men rabatten var bara inlagd på 11 månader, så jag kommer att få betala fullpris 699:- för sista månaden. Kollade på bekräftelsen jag fick vid förlängning, och det står att rabatten slutar en månad innan bindningstid.
Vet inte om det är fulspel eller handhavandefel vid förlängning. Men jag missade att kolla bekräftelsen. Jag har både ringt och mailat med Telia men de vägrar att göra någon form av justering. Vet inte om någon annan varit med om detta.

För min del blev del Halebop 250/250 för 409:-/månad med 3 fria månader = snittpris på 306,75:-/månad (baserat på 12 månaders bindningstid.)

Kunde bara få 100/100 ifrån Halebop..
Skumt, kan få alla andra hastigheter från Telia, Bahnhof, BB2.

Visa signatur

Fractal R6 Blackout TG | ASUS TUF X670E Plus|Ryzen 7600X / H150i Elite LCD | Corsair 32GB DDR5 @6000 | 7900XTX Hellhound | nVme 500GB OS-PRG | NV2 2TB | 4TB HDD x 2 | SteelS Apex 7 | Razer Viper Ultimate | SoundBlasterX G6 + Sennheiser HD 660S | AOC 34" CU34G2X
*SERVER: HP MicroServer Gen8 - Xeon E3-1220L V2 - 16GB - 4x4TB* - PLEX - AdGuard
*MOBIL: Google Pixel 7 Pro 256GB

Permalänk
Skrivet av BasseBaba:

Jag lyckas inte hitta dit, har du lust att länka?

Det var med chatboten som sa det, men nu när jag skrev med riktiga kundtjänsten så skrev han att det är enbart företag som får publikt ip. Så lite oklart.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sillbaronen:

Det var med chatboten som sa det, men nu när jag skrev med riktiga kundtjänsten så skrev han att det är enbart företag som får publikt ip. Så lite oklart.

Publikt och dynamiskt (men har bara ändrat sig en gång på ett år för mig)!

Permalänk
Medlem
Skrivet av BasseBaba:

Jag lyckas inte hitta dit, har du lust att länka?

Det stämmer våran ip address hos Telias andras då och då tror det är typ en gång var tredje månad.

Visa signatur

AMD® RYZEN™ 5 5600X
Red Devil Ultimate RX 6900 XT 16GB
Asus Rog Strix F-GAMING B450
HyperX Fury 32GB DDR4 3200 MHZ
Mobil: Google Pixel 7 PRO

Permalänk
Medlem

Nu är mitt Telia 500/500 avslutat. De ville inte gå ner i pris så satsar på Telenor istället.
Förstår inte resonemanget att hellre bli av med betalande kunder. Sen hur Telenor som hyr in sig på nätet kan ha billigare är också konstigt. Men men..

Visa signatur

ASUS ROG STRIX Z790-F Gaming | Intel Core i5-13600K | Corsair Dominator Platinum RGB | ASUS ROG STRIX RTX 3080 OC | Samsung 980 PRO | Corsair H115i Elite Capellix | Corsair AX1600i | Corsair 500D RGB SE | ASUS ROG PG279Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrnez:

Sen hur Telenor som hyr in sig på nätet kan ha billigare är också konstigt. Men men..

De tar en förlust för att få in kunder, majoriteten av människor hänger inte på sweclockers och byter varje år

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

De tar en förlust för att få in kunder, majoriteten av människor hänger inte på sweclockers och byter varje år

Så är det ju. Sen kanske dom även tänker att man köper andra tjänster av dom samtidigt. Eller dyra telefoner.. jaja, det är vad det är

Visa signatur

ASUS ROG STRIX Z790-F Gaming | Intel Core i5-13600K | Corsair Dominator Platinum RGB | ASUS ROG STRIX RTX 3080 OC | Samsung 980 PRO | Corsair H115i Elite Capellix | Corsair AX1600i | Corsair 500D RGB SE | ASUS ROG PG279Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrnez:

Så är det ju. Sen kanske dom även tänker att man köper andra tjänster av dom samtidigt. Eller dyra telefoner.. jaja, det är vad det är

Ja, jag tecknade bredband och tv, de ville såklart sälja mobil med. Men de är för dyra med mobilerna för min smak

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrnez:

Nu är mitt Telia 500/500 avslutat. De ville inte gå ner i pris så satsar på Telenor istället.
Förstår inte resonemanget att hellre bli av med betalande kunder. Sen hur Telenor som hyr in sig på nätet kan ha billigare är också konstigt. Men men..

Avslutade mitt Tele2 1200/100, går över till telenor också (Tele2 och Telenor är mina enda valmöjligheter)
Först ville de inte ge mig någon alls, sen försökte de med billigare fast med 1 års bindingstid, men då var telenor fortfarande bättre.

Tycker också det är skumt att dom inte vill hålla kvar kunder. Kör idag bredband + mobil hos dem. Byter bredband nu, och lär byta mobil i framtiden också.

Nu måste jag bara dra om kablar hemma

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

De tar en förlust för att få in kunder, majoriteten av människor hänger inte på sweclockers och byter varje år

Nu tror jag inte att 299 för 500/500 är en förlust, det blir en lägre vinst.

Permalänk
Skrivet av Toivo83:

Tog chatten , kollade nu, det verkar öppen?

Fick kontakt, men kunde inte prismatcha Telenor så blir att byta...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sillbaronen:

Det var med chatboten som sa det, men nu när jag skrev med riktiga kundtjänsten så skrev han att det är enbart företag som får publikt ip. Så lite oklart.

Normalt sett så är inte kundtjänst tillräckligt insatt och i dom flesta fall så tror dom fortfarande att man menar "fast IP" när man frågar om "publik IP". Fast IP erbjuds oftast enbart till företag. Publik IP är ju något helt annat, helt ofattbart att det ska vara så svårt för kundtjänst...

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Skrivet av filbunke:

Nu tror jag inte att 299 för 500/500 är en förlust, det blir en lägre vinst.

Berätta mer om Telias inköpspriser och utgifter (nät, el, support overhead)

Permalänk
Medlem
Skrivet av PajN:

Jag hade ingen startavgift på Telias erbjudande.

I think they are watching the forum, because now a startavgift has been added in the checkout...

Permalänk
Medlem
Skrivet av NsGR:

I think they are watching the forum, because now a startavgift has been added in the checkout...

Du har rätt! Det är nytt från idag, vad irriterande..

EDIT: Det nya månadspriset på telia blir således 332kr/mån utslaget på 12 mån för 250mbit

Permalänk
Skrivet av nu1mlock:

Normalt sett så är inte kundtjänst tillräckligt insatt och i dom flesta fall så tror dom fortfarande att man menar "fast IP" när man frågar om "publik IP". Fast IP erbjuds oftast enbart till företag. Publik IP är ju något helt annat, helt ofattbart att det ska vara så svårt för kundtjänst...

Verkligen. Har du Telenor? Är du bakom cgnat (ip som är inom 100.64.0.0/10)?

Permalänk
Medlem
Skrivet av nu1mlock:

Normalt sett så är inte kundtjänst tillräckligt insatt och i dom flesta fall så tror dom fortfarande att man menar "fast IP" när man frågar om "publik IP". Fast IP erbjuds oftast enbart till företag. Publik IP är ju något helt annat, helt ofattbart att det ska vara så svårt för kundtjänst...

Jag ringde Telenor och var väldigt tydlig med att frågan gällde publik IP och inte fast IP. Killen var i sin tur väldigt tydlig med att Telenor inte använder sig av CG-NAT så det är publik IP som gäller.

Skrivet av Sillbaronen:

Verkligen. Har du Telenor? Är du bakom cgnat (ip som är inom 100.64.0.0/10)?

Jag har inte Telenor (men har beställt).

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem
Skrivet av AxxT:

Kunde bara få 100/100 ifrån Halebop..
Skumt, kan få alla andra hastigheter från Telia, Bahnhof, BB2.

Handlar nog om vad Halebop har för avtal med nätägaren i sånt fall, hade liknande problem med Telia och deras BF erbjudande förra året där det i avtalet stog 500/500 men fick bara ut 500/100 och visade sig att dom helt enkelt inte fick erbjuda 500/500 här (vilket dom får nu såklart)

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem
Skrivet av downtown:

Du har rätt! Det är nytt från idag, vad irriterande..

EDIT: Det nya månadspriset på telia blir således 332kr/mån utslaget på 12 mån för 250mbit

Via min fibernätägare verkar det som jag kan teckna utan startavgift fortfarande. Dock vet jag inte vad avtalet kommer säga och vill inte gå vidare med beställning där. Kan vara värt att kolla

Permalänk
Medlem
Skrivet av nu1mlock:

Jag ringde Telenor och var väldigt tydlig med att frågan gällde publik IP och inte fast IP. Killen var i sin tur väldigt tydlig med att Telenor inte använder sig av CG-NAT så det är publik IP som gäller.

Jag har inte Telenor (men har beställt).

Det stämmer med svaren jag fick när jag ringde och frågade.

Mina frågor var publikt ip / portar som spärras/ ipv6 och svaren jag fick är nedan:

De har publik IP som du skriver.
De spärrar följande portar: 25 135-139 445 23
De erbjuder inte IPv6 för privatkunder.

Permalänk
Medlem

Nu är skillnaden mellan Telenors 500mbit och Telias 250mbit bara 17kr/mån för nya kunder. Då blir valet ganska enkelt.

Permalänk
Skrivet av downtown:

Nu är skillnaden mellan Telenors 500mbit och Telias 250mbit bara 17kr/mån för nya kunder. Då blir valet ganska enkelt.

Hur stor är kvalitén mellan Telia och Telenor när det kommer till peering och latenser? Har Telia idag och tycker det fungerar väldigt bra.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte B550 Aorus Elite V2 | Processor: AMD Ryzen 5 5600 |
RAM: 32 GB DDR4 3200MHz CL16 Vengeance LPX | Grafikkort: Radeon™ RX 6700 XT MECH 2X 12G OC | Chassi: Montech X3 Mesh | PSU: EVGA Supernova G2 750W | Hdd: 1TB WD Blue SN550 NVMe| Speldisk: Kingston NV2 2TB| Monitor: Gigabyte G32QC 32"|

Permalänk
Medlem

Det går ju inte att förneka att Telia är grymt. Har haft noll avbrott på snart tio år och aldrig haft några problem. Iofs kör jag inte deras router, så det kan ju ha med saken att göra också, men riktigt stabilt har det varit. Så hoppas det inte blir sämre med Telenor. Men dom nämnde för mig att man i dagsläget är en ”prioritetskund” så man kanske får lite extra stabilitet hos Telia, vem vet.. eller så är det bara säljsnack har alltid haft ~600+Mbit.

Visa signatur

ASUS ROG STRIX Z790-F Gaming | Intel Core i5-13600K | Corsair Dominator Platinum RGB | ASUS ROG STRIX RTX 3080 OC | Samsung 980 PRO | Corsair H115i Elite Capellix | Corsair AX1600i | Corsair 500D RGB SE | ASUS ROG PG279Q