Föräldraclockers - framåtvänd bilbarnstol?

Permalänk
Hedersmedlem

Föräldraclockers - framåtvänd bilbarnstol?

Äldsta barnet här har snart vuxit ur sin bakåtvända bilbarnstol så det är dags att byta till en framåtvänd inom några månader. Det borde sammanfalla med att lillasyster växer ur babyskyddet så får de byta stolar samtidigt.

Vad ska man kolla efter? Bra och dåliga märken? Smidig hantering av bältet är såklart önskvärt liksom att den ska vara säker utan att för den delen bli onödigt krånglig.

Isofix-fästen finns i bilen och stolen kommer förmodligen inte flyttas runt mellan så många bilar. Placering blir bakom förarsätet och fortsätter med bakåtvänd stol bakom passagerarsätet.

Första träffarna när man söker verkar landa på Maxi-Cosy i olika varianter. Babyskyddet och nuvarande bakåtvända bilbarnstol därifrån har funkat bra och hållit ihop så fortsätter gärna på det spåret om det är vettiga prylar.

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Medlem

Vi kör på en Maxi-cosi rodifix och tycker den gör jobbet. Tjejen klagar aldrig på att hon är obekväm i stolen och den får ner bältet på ett bra sätt så det inte sitter över halsen. Lätt att montera med iso-fix, men går även att köra utan.

Permalänk
Medlem

Råd och rön har ett test på stolar
Möjlig paywall https://www.radron.se/tester/bil-cykel--transport/bilbarnstol...

Permalänk
Medlem

Vi är lite i samma läge. Vår rätt så långa 3-åring vägrar sitta bakvänd längre (knäna går nästan upp i hakan, så jag förstår henne). Den Cybex Sirona S2 som vi har kan visserligen användas framåtvänd, men vi känner att den inte ger tillräckligt stöd för nacken.

Därför skaffade vi nu på Black Friday en Cybex Pallas G I-Size när vi hittade en från Nederländerna för 179 euro inklusive frakt. Den har alltså en extra kudde frampå som används istället för bälte upp till 21kg, vilken ger stöd för hals och nacke vid frontalkrockar. Dessutom har den bra stöd på sidan. En faktor som gjorde att vi valde den (förutom att det var ett riktigt bra erbjudande) var att den är en av rätt få större bilstolar som man kan ge lite lutning, ifall barnet ska sova.

Överlag skulle jag rekommendera att hålla koll på Nederländska butiker när det gäller baby- och barnprodukter. Vi har beställt vagnar och flera bilstolar därifrån, och priserna är alltid minst 10-20% lägre. Verkar vara bra konkurrens där.

Edit: Gällande kudden som används upp till 21kg så bör noteras att det är en avvägning. Mindre risk för nack- och skallskador, men risken är marginellt högre för bukskador på grund av att det blir mera tryck över mage och bröst än axlarna. Vi tyckte att det var en vettig lösning, och efter 21kg så används sen bälte som normalt.

Visa signatur

Instead, why don't you go get me a big cup of coffee with so much fake sugar that the coffee itself gets cancer?

Louqe Ghost S1 MkII Limestone | Intel Core i5 11400F | Noctua NH-L12 Ghost S1 | Asrock B560M-ITX/AC | Crucial Ballistix 16gb 3466Mhz Cl16 | HP 3060 Ti Arctic Mod | WD Blue Nvme 1Tb | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Medlem

Undvik att handla från Amazon då många av deras stolar som säljs inte uppfyller svensk standard.
Jag rekommenderar som @Sjögren att kolla Råd & Röns recensioner. Välj därefter den som har bäst kvalitet för din budget.

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zirxo:

Vi kör på en Maxi-cosi rodifix och tycker den gör jobbet. Tjejen klagar aldrig på att hon är obekväm i stolen och den får ner bältet på ett bra sätt så det inte sitter över halsen. Lätt att montera med iso-fix, men går även att köra utan.

Har den till vår grabb, och sidorna "glappar" när han lutar sig åt sidan för att kliva ur t.ex och kommer åt den.
Dvs de sitter inte fast utan klickas loss för att sedan klickas fast igen. Detta är på båda sidorna.
Har frågat i butik om det skall vara så och fick svar om att ja, det skall vara så.
Känns dock inte alls lika tryggt som tjejens stol t.ex som har sidor som faktiskt sitter fast.
Vi kör Britax Römer KIDFIX i-SIZE bältesstol till henne och den känns bra mycket mer stabil.

Vet inte hur mycket det egentligen gör att sidorna klickas loss eller är fast, men det skapar ett inre lugn hos mig personligen.
Kommer byta ut grabbens stol nu i veckorna som kommer.

Testa Römer i butik och se vad ni tycker. Skall funka även för äldre barn.
Öglan som sitter mellan benen går att montera bort då den kan störa många barn.
Och alla tyger går att ta av och tvätta i maskin. GULD värt efter kaskadspyan tjejen la pga magsjuka för inte så längesen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zirxo:

Vi kör på en Maxi-cosi rodifix och tycker den gör jobbet. Tjejen klagar aldrig på att hon är obekväm i stolen och den får ner bältet på ett bra sätt så det inte sitter över halsen. Lätt att montera med iso-fix, men går även att köra utan.

Vi har en sådan och är mycket nöjda. Enkel att installera och ta ur vid behov; bältet är lätt att ta i/ur eller på/av. Hade ett tag 3 stolar/kuddar i baksätet, och det krävde sin planering, det här är en smal stol nertill vilket vi bedömde som positivt. Lätt att tvätta också när barnet spiller en halv drickyoghurt i sätet, på en del stolar krävs det flerårig utbildning för att få av tyget.

Vi hade en annan bältesstol (för jag antar att det är bältesstol som avses?) som vi sålde då den var mer rigid och bred och mindre skön att sitta i och största barnet kunde gå över till kudde. Märket undflyr mig, men det var en "känd" tillverkare åtminstone. Jag rekommenderar om möjligt att prova stolen på plats, det känns som att den ekonomiska vinsten att köpa online ofta är liten för just stolar? Beror på var man bor också såklart.

Hade vi köpt en idag hade vi nog valt samma modell. Men sätter man mindre barn i stolen så finns det nog egentligen mer "ombonade" stolar; vi har väntat tills våra barn var runt 5 men så tycks de inte växa upp till basketspelare heller (dock tämligen normalllånga). Vi provade med femåringen i ovanstående Maxi-Cosi, hon tycker hon sitter bra men jag tycker nog hon är lite kort, strax under 110cm. 10-åringen på drygt 140 cm sitter dock fortfarande jättebra i stolen och vill inte låta lillasyster få den än så vi får se hur vi och gör och när.

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint
***gamla grejor duger***
Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 10; Macbook Pro 2015 16GB RAM 512GB SSD Radeon Mojave

Permalänk
Medlem

Är ju några år sedan, men använde en Britax Kidfix till mina barn. Var väldigt bra tyckte jag, stabil och lätt att ställa in.

Permalänk
Medlem

Så länge bältet ligger bra och det finns stöd för nacken så är en vanlig bälteskudde i princip lika bra som en stol. Kan vara värt att ha med som alternativ. Men det överlägset säkraste är ju att sita bakåtvänd så länge det bara går.
"Under förutsättning att bälteskudden och bältesstolen används rätt och att barnet sitter rätt vid krockögonblicket så fungerar de dock likadant i en krock och är därför lika säkra."
https://ntf.se/konsumentupplysning/barn-i-bil/barn-4plus/

Lagt till att bakåtvänd är "bäst"
Permalänk
Medlem

Vi köpte denna när dottern fyllde 4 https://www.besafe.com/en/product/izi-flex-fix-i-size/

Men det är bara för att vi alltid kört BeSafe produkter samt att de inte tar så mycket plats i vår lilla Saab 9-3. Har en sån och en bakåtvänd för vår son på 3 år. Kommer köra två av dessa sen när sonen snart växt ur sin stol.

Permalänk

Halloj! Viktig fråga att lyfta
Har tre kids (äldsta är 11 år och yngsta 10 veckor) och jag har *peppar peppar* aldrig smällt ordentligt med kids i bilen.
Det viktigaste som jag förstått det är att
1. Barnet ska sitta i BAKSÄTET.
2. Barnet ska sitta bakåtvänd så länge som möjligt (även om man stöter på klagomål)
3. Barnet ska ha nackskydd/huvudskydd inbyggd i bilbarnstolen pga sidoairbags som är livsfarligt för de små.
4. Om barnet Måste sitta fram så stäng av airbag
Maxi Cosi varianterna har jag erfarenhet av och dem är bra med många justeringsmöjligheter. Det viktigaste är nog att stolen känns robust och inte för stor

Köp ALDRIG en begagnad bilbarnstol (det är typ samma som att köpa en begagnad MC hjälm för oss som kör hoj vilket är ett big nono) och en billig livförsäkring

Visa signatur

citera för svar
Glassbilen spelar bara när det är helt slut på glass

Permalänk
Hedersmedlem

Många bra poänger i denna tråd, stort tack för det!

Äldsta dottern får än så länge plats i stolen hon har nu men nästa gång hon får för sig att växa 5cm på en månad blir der förmodligen dags att byta. Just nu är hon 105cm.

Minstingen sitter i babyskyddet i alla fall till framåt påsk så det är ingen brådska ännu.

Tänkte att vi ska kolla närmare på stolar nästa gång vi har vägarna förbi nån butik.

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Medlem

Vår son är 4 år och drygt 115 cm lång. Han sitter bakåtvänd och kommer göra det så länge det fungerar.
Förstår att många har bilar där det inte finns utrymme för långa barn att sitta baklänges och därför behöver därför vända på barnet tidigare än vad som rekommenderas. Forskning visar också att barn sitter säkrare bakåtvända även efter rekommendationen och att de kan sitta så upp till 6 års ålder och 25 kg. Köper hellre en större bil än vänder på honom. Speciellt nu när vi bor i Åre och har 2 mil till förskolan. Idag var vägen oplogad på morgonen och vi såg både älg och ren.

Permalänk
Medlem

Vi har kollat på axkid
https://axkid.com/sv/product/axkid-one-2/

Då den går att skjuta för ben utrymme, min dotter är 3 men 105cm lång och nuvarande börjar bli för kort både vikt och längd mässigt...

Men mycket pengar, men billigt om något händer.

150k mil hittils, enbart blivit påkörd en gång vid rödljus... Glashalt och blev påkörd i 10km/h
Peppa peppa inga fler olyckor 😊

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Hedersmedlem

Ni som har bakåtvänd stol uppåt 6-7 år, vad har ni för bilar för att det ska få plats?

Upplever att de flesta bilar får ganska dåligt med utrymme i baksätet om man är lite längre som förare. Enda undantaget är svärmors Nissan Note men det är ju bil där utrymmet ha prioriterats väldigt udda.

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av OSkar000:

Ni som har bakåtvänd stol uppåt 6-7 år, vad har ni för bilar för att det ska få plats?

Upplever att de flesta bilar får ganska dåligt med utrymme i baksätet om man är lite längre som förare. Enda undantaget är svärmors Nissan Note men det är ju bil där utrymmet ha prioriterats väldigt udda.

Sätt den på passagerar sidan?

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Sätt den på passagerar sidan?

Har två barn i barnstolsålder så behöver ha en bakom förarplatsen i några år till.

Kan vara så att stolen vi har är ovanligt klumpig men att få in något av motsvarande storlek på båda sidor blir svårt. Och då har vi ändå en någorlunda rymlig bil, Subaru Outback. Jämförde i en V70 2015 och det är ännu mindre plats där... och det är ju också en ganska stor bil.

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av OSkar000:

Ni som har bakåtvänd stol uppåt 6-7 år, vad har ni för bilar för att det ska få plats?

Framför allt, vad har ni för barn?!? 😀
Det gick inte att få våra barn att sitta bakåtvända när de var gamla nog att hävda sin egen vilja.
Kampen var intensiv men kort, det var aldrig någon fråga om vem som skulle förlora striden i längden.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av EntropyQ3:

Framför allt, vad har ni för barn?!? 😀
Det gick inte att få våra barn att sitta bakåtvända när de var gamla nog att hävda sin egen vilja.
Kampen var intensiv men kort, det var aldrig någon fråga om vem som skulle förlora striden i längden.

Snälla och väluppfostrade

Vi får se vad vi hittar för stolar när vi kollar mer i butik. Kan förhoppningsvis vänta till efter vintern innan det blir byte och då förmodligen till framåtvänd stol om vi inte hittar något annat som kan funka.

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Medlem

Ja, vi har en Volvo V70 av lite äldre snitt, det är ju ändå en relativt "stor" bil, men det har varit trångt med 3 barn i den, speciellt när alla 3 samtidigt behövde stol eller kudde i baksätet.

Vi har i olika perioder haft 2 bakåtvända samtidigt, eller 1 bakåt, 1 framåt, och 1 kudde samtidigt. Väldigt pusslande att få det att funka rent fysiskt med stolarna på bredden främst.

Största bakåtvända på passagerarsidan (i baksäte), då hade vi en Britax Multi-Tech II som var den största vi hittade som inte samtidigt var klumpig. Man kunde vända den framåt också, men det gjorde vi aldrig. Samtidigt med barn 2 hade vi en (om jag minns modell rätt) Britax Max Way (bakom föraren), som egentligen är en mindre stol som passar bra i mindre bilar - fördelen är dock att den såklart passar ÄNNU bättre i större bilar. Så när det blev dags att bara ha 1 bakåtvänd stol behöll vi faktiskt den som var "mindre" (och satte den på passagerarsidans baksäte), då vi tyckte den passade bättre för både barn och bil. Båda stolarna var rateade för 25kg eller 125cm, men vi upplevde att Multi-Tech var bättre för långa unga barn (vår första låg 2 snäpp över på längdkurvan för pojkar) då den var stabilare i sitt stöd för bla huvudet vid sömn, det var dock inga problem med Max Way heller för barn 2 eller 3 (följer normalkurvan för tjejer).

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint
***gamla grejor duger***
Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 10; Macbook Pro 2015 16GB RAM 512GB SSD Radeon Mojave

Permalänk
Medlem
Skrivet av OSkar000:

Ni som har bakåtvänd stol uppåt 6-7 år, vad har ni för bilar för att det ska få plats?

Upplever att de flesta bilar får ganska dåligt med utrymme i baksätet om man är lite längre som förare. Enda undantaget är svärmors Nissan Note men det är ju bil där utrymmet ha prioriterats väldigt udda.

Seat Alhambra. Hon satt bakåtvänd tills hon var 110 skulle jag gissa.
Vi hade den bakåtvända stolen i mitten i baksätet, då går den lite mellan framsätena och man vinner ett par cm. Men ja, det är väldigt gott om plats i baksätet på den bilen, och vi bytte mest pga huvudet kom över kanten på stolen än att det inte var plats för benen.

Jag rekommenderar att landa i alla storlekar av barnstolar, även om det finns modeller som kan både och. Kan de både och är de dåliga på båda två. Det är min åsikt om alla kombisaker.
Det finns två storlekar av bakåtvänd bilstol. Den efter babyskydd som monteras med Isofix, och en som är större som monteras med bälte. (Isofix har en maxvikt)
För mig var Britax Swingfix en gåva från ovan. Så fruktansvärt jävla skönt att kunna svänga runt stolen när man sätter i barnet.
När hon hade växt ur den och var redo för nästa storlek av bakåtvänd, fast monterad stol kunde hon klättra in själv.

För oss har det varit: Babyskydd > Britax Swingfix > Britax Hi-Way II > bältestol > bälteskudde > säte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av EntropyQ3:

Framför allt, vad har ni för barn?!? 😀
Det gick inte att få våra barn att sitta bakåtvända när de var gamla nog att hävda sin egen vilja.
Kampen var intensiv men kort, det var aldrig någon fråga om vem som skulle förlora striden i längden.

Men herregud, det är bara låta barnen gå istället då så får man se om det var bättre än att åka bakåtvänd i bilen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av OSkar000:

Kan vara så att stolen vi har är ovanligt klumpig men att få in något av motsvarande storlek på båda sidor blir svårt. Och då har vi ändå en någorlunda rymlig bil, Subaru Outback. Jämförde i en V70 2015 och det är ännu mindre plats där... och det är ju också en ganska stor bil.

Vi har V70 och körde båda barnen på passagerarsidan, en i fram och en i bak med Maxi-Cosi Mobi XP stolar.

Permalänk
Medlem

BeSafe iZi Flex FIX i-Size, kör jag själv och väldigt många i vår umgängeskrets med.
En väldigt bra stol som är smidig att hantera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Squallie:

Men herregud, det är bara låta barnen gå istället då så får man se om det var bättre än att åka bakåtvänd i bilen.

🤣🤣

Permalänk

Bytte precis också till framåtvänd stol för min fyraåring (ca 2mån sedan). Jag utgick ifrån Råd&Röns test som länkas ovan då jag själv inte hade någon jättebra koll och alla mina bekanta gav olika tips
Nu har jag som sagt bara haft Cybex-stolen i två månader, men än så länge är jag nöjd. Den var lätt att installera (har en VW ID4), dottern gillar den, och den känns stabil. Nu tror jag att samtliga på listan nedan är helt OK dock, värt att notera att testet innehöll 13 stolar, så många märken som saknas i testet (BeSafe var t.ex. inte med i testet)

Jag köpte en Cybex Solution G i-Fix som fick bäst i test av Råd&Rön, kostade ca 1900kr. Men skriver ner de fyra som fick bäst betyg nedan så kan du kolla runt lite:
1. Cybex Solution G i-Fix (76 poäng)
2. Britax Kidfix i-Size (75 poäng)
3. Cybex Solution S i-Fix (74 poäng)
4. Nuna Aace LX (74 poäng)

Lycka till med köpet

Visa signatur

Dator: Corsair 4000D|i7 13700KF|ASRock Z790|MSI RTX4090|Seasonic Platinum 1kW|Kingston KC3000 2TB|G.SKill 32GB DDR5 @6400 cl32|Noctua D15|