Forskningsrapport visar: Videokonferenser tröttar ut hjärnan

Permalänk
Medlem
Skrivet av qwertylol1:

Stör mig som fan att mitt nya jobb kräver att man har webbkameran på när man har möte. Detta från att ha kommit från ett jobb där ingen hade kamera någonsin. Det är så mycket friare att inte ha kamera, man kan ta möten var som helst och lite hur som helst. Nu med webbkamera ska man alltid behöva sitta vid ett skrivbord med bra ljus osvosvosv.
Det är redan jobbigt nog att bli inkastad i massa möten varje dag, så ska man så klart göra det ännu jobbigare med krav på webbkamera.

/Rant over

Så jäkla tröttsamt när man envist måste ha massa jäkla möten, så är mellanchefen som kallar till mötet är sån hip kille och "Åh jag är på språng/på cykeln/på tåget/i bilen så jag joinar mötet med telefonen". Antingen kommer du till jobbet i tid (om det så råkar vara i ditt kontor i hemmet) så du kan vara med på ditt meningslösa möte och faktiskt ge det full fokus, eller så tar vi mötet vid ett annat tillfälle för att vi ska höra din sprakiga mottagning när du sitter på tåget och även bakgrundsljudet är tröttsamt eller ditt flåsande när du cyklar och kanske kan lägga 20% av din tankeverksamhet på mötet tillsammans med "öh kan du ta det där igen jag hörde inte" etc. För att inte tala om bilen; Kör du bil kör du bil å då ska du inte sitta i jäkla möte. Sjukt respektlöst att inte ge mötet som nu måste hållas sin fulla uppmärksamhet.

Sedan så finns det så klart undantag att man nån enstaka gång kan få delta i mötet under mindre optimala förhållanden, men inte nästan varje gång.

Jag blir inte trött av att se andra personer i webcam eller sitta i digitalt möte. Jag blir trött på att mellanchefer visat sig vara värdelösa för företag så de kallar till möten hela jäkla tiden för att försöka visa sig viktiga och behövda när mötet lika gärna kunde vara ett mail. Fasen mer än 25% av min arbetstid går åt till möten och jag är utvecklare, ingen jädra PO eller lead dev eller liknande.

Rant över.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JBerger:

Så jäkla tröttsamt när man envist måste ha massa jäkla möten, så är mellanchefen som kallar till mötet är sån hip kille och "Åh jag är på språng/på cykeln/på tåget/i bilen så jag joinar mötet med telefonen". Antingen kommer du till jobbet i tid (om det så råkar vara i ditt kontor i hemmet) så du kan vara med på ditt meningslösa möte och faktiskt ge det full fokus, eller så tar vi mötet vid ett annat tillfälle för att vi ska höra din sprakiga mottagning när du sitter på tåget och även bakgrundsljudet är tröttsamt eller ditt flåsande när du cyklar och kanske kan lägga 20% av din tankeverksamhet på mötet tillsammans med "öh kan du ta det där igen jag hörde inte" etc. För att inte tala om bilen; Kör du bil kör du bil å då ska du inte sitta i jäkla möte. Sjukt respektlöst att inte ge mötet som nu måste hållas sin fulla uppmärksamhet.

Sedan så finns det så klart undantag att man nån enstaka gång kan få delta i mötet under mindre optimala förhållanden, men inte nästan varje gång.

Jag blir inte trött av att se andra personer i webcam eller sitta i digitalt möte. Jag blir trött på att mellanchefer visat sig vara värdelösa för företag så de kallar till möten hela jäkla tiden för att försöka visa sig viktiga och behövda när mötet lika gärna kunde vara ett mail. Fasen mer än 25% av min arbetstid går åt till möten och jag är utvecklare, ingen jädra PO eller lead dev eller liknande.

Rant över.

Jag är mellanchef och skulle kunna givit dig exakt samma rant, fast då beklagat mig på medarbetarna istället.

Tror inte problemet är generellt kopplad till specifika roller (även om de som kallar till/deltar i flest möten förstås kommer vara överrepresenterade, av uppenbara statistiska skäl).

Visa signatur

---

Permalänk
Medlem

Det är absolut lättare att ha fysiska möten än att ha online. Det håller jag med om. Dels för att på videomöten så har man alltid en sviss fördröjning vilket gör att det är svårare att undvika att folk pratar i munnen på varandra. Dels så är det så att det är lättare att samarbeta med någon som man faktiskt träffat fysiskt pga att man ändå bygger något slags relation.

I mitt arbete är det dock inte möjligt att ha alla möten fysiskt. Merparten av alla möten som jag har är onlinemöten pga att vi sitter utspridda med kontor från Malmö upp till Luleå i Sverige samt ett antal kontor i baltländerna samt i Norge, Finland och Danmark plus att vi har leverantörer och utvecklare som sitter i en rad andra länder.

Och jag kan se en del fördelar med onlinemöten. Många av de möten som jag är med på så är inte jag nödvändig hela tiden. Det brukar vara så att jag behöver vara närvarande under delar av mötet eller att det kan vara information som är bra om jag har hört.
Det betyder att jag inte behöver vara aktivt deltagande hela tiden. Då kan jag logga in i mötet och göra något annat samtidigt som jag lyssnar under den delen där jag inte behöver vara aktiv och sedan kliver jag in på dom delar där jag behöver vara aktiv. Så det gör att jag kan vara mer effektiv i mitt arbete.
Sen leder det väl i en del fall till nackdelen att det blir lättare att bjuda in väldigt många till möten vilket leder till att man tar med en massa som inte alls kanske hade behövt närvara. Men möten där jag inte ser något syfte till att jag är med brukar jag försöka avslå för det mesta.

Vad gäller kamerans vara eller inte vara så visst anser jag att det är trevligt att kunna ha en bild på den eller de jag har möte med. Men ofta så har man ändå presentationer och annat som man visar under en stor del av tiden på mötena vilket betyder att man i alla fall inte ser bildern från kamerorna då Teams automatiskt lägger upp presentationen över större delen av skärmen och bara visar små bilder på de som har kameran på.

Sen har det ju som sagt också fördelen att man kan ta mötet både från jobbet eller hemifrån vilket jag anser är en stor fördel. Och det går även om det är något informationsmöte där jag vet att jag inte behöver prata så kan jag gå in på mötet från mobilen och lyssna när jag sitter på pendeltåget om jag skulle behöva.

Så för min del så anser jag att det ger mig en större frihet i mitt jobb och det är inget som förändrats jättemycket med pandemin utan det var så redan innan pga att vi redan innan pandemin satt utspridda geografiskt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Privat sektor så är det 100% faktueringsbarhet som gäller. Så om man har 1h timmas "mys möte" en dag, så får man jobba en timma extra den dagen då man måste ha full fakturering.

Låter som du jobbar som konsult?
Detta är anledningen att jag valt att inte jobba som konsult. Jag ser det som ett problem, både för mig privat som måste jaga timmar och för mina kunder.

Som beställare har jag många gånger sett och ifrågasatt hur vissa saker tar så lång tid. I de flesta fallen så blir det för att konsulten "fyller ut" sin tid för att fylla sin quota. Som tim-jagande konsult finns det inte heller något incitament att göra saker fortare eller mer effektivt.

Jag anser att jag är produktiv och duktig på mitt jobb även att jag inte behöver jaga 100% beläggning av mina timmar. Jag kan styra mitt arbete och får jag tid över kan jag till och med lägga den på att effektivisera eller förbättra mitt eller företagets arbetssätt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Jag minns en gång , jag äkte ett tåg skulle ett ställe. Helt plötsligt blev jag inkallad på ett videomötet. Jag visste om att mottagningen suger kommande sträcka, så jag fick gå av tåget och ta mötet vid den hållplatsen, för att sedan efter mötet ta nästa tåg.
Visst effektivt emot förr, men det bränner ut folk om det är för mycket sådant.

Det där låter ju snarare som ett problem i att sätta gränser och respektera andra. Är man upptagen så ska man inte bli inkallad i möten eller förväntas ta telefonsamtal när det inte går att ta ett telefonsamtal. Du kanske ska prova markera tydligare att du inte kan medverka i ett sånt läge? Jag menar, nånstans måste man ju dra gränsen. De flesta brukar t.ex. respektera att man inte knackar på dörren till toa och drar in nån i möte, man får vara hos läkaren nån timme utan att sitta i teams parallellt, osv utan man väntar till personen är tillgänglig.

Om något är väl problemet att digitala möten bara sänker ribban för folk som har dålig respekt för andras tid att vara påträngande. Så din analys om hur utvecklingen av teknik i många steg lett hit håller jag med om, men jag drar slutsatsen att ökade möjligheter är bra, samtidigt som det sätter ökade krav på tydlighet i hur och när man kontaktar varandra. Bara för att man kan, betyder inte att man bör. Och en stor del i lösningen ligger hos sig själv. Sätter man inte gränser så kommer folk ts kontakt när som helst, hur som helst, för att det fungerar. Minsta motståndet väg.

Skrivet av 925a:

Jag har morgonmöte varje dag förutom torsdagar. Jag har aldrig förstått mig på möten. Nu sitter vi utspridda i världen så visst kan det vara trevligt att se sina kollegor men i det stora hela så skulle typ 10 rader slack meddelande sköta informationen bättre. HR har sagt att kameran ska vara på under möterna. Bara jag som har den på. Sitter alltid med mjukisbrallor, levis beany på huvet och vit t-shirt o säger nästan ingenting för jag sitter o jobbar samtidigt och tittar inte ens "på mötet" (rätt meningslöst när ingen annan använder kamera) (som förövrigt HR har sagt att man inte ska göra...jobba under mötena) Jag tappar 2 timmar per vecka känns det som. Möten förstör mer än vad det gör nytta enligt mig, spelar ingen roll hur viktig mötet är. Skriv ner det i ett massutskick istället så folk kan läsa det och faktiskt ta in informationen de behöver.

Instämmer i det som andra skrivit. Ditt agerande löser inte problemet utan bidrar till sänkt engagemang. Jag har jobbat med videomöte i över 10 år i ett team som sitter i flera länder och vi har blivit generellt duktiga på det. Men möten där folk stänger av kameran eller synligt sitter och gör annat stör och sänker mötet, på samma sätt som någon som kolar mobilen i ett fysiskt möte. Man bör istället då se över om rätt personer är med i mötet. Om alla egentligen kunde skippa mötet så är naturligtvis mötet överflödigt.

Du borde ta ett snack med den som kallar till mötet och fråga vad hen förväntar sig att du ska bidra till, aktivt, i mötet. Om det bara är för info, så kan det ju vara så att ett kort mail är mer lämpligt till dig och övriga i samma situation.

Sen finns ju vissa typer av infomöte som bör hållas som möten, för att man vill se hur info tas emot, om den förstås (ge utrymme för frågor tex). Det kan ju jämföras med att det finns behov av föreläsningar i utbildningar, allt är inte egna självstudier via text (som om man bara kommunicerar via mail).

Visa signatur

Main rig: Z790-P / i5-13600K / 64GB RAM / RX 7900 XT / 42" LG C2

Permalänk
Medlem

re

Om digitala möten tröttar ut hjärnan så tröttnar på plats möten ut själen, fyfan för att sitta inträngd på dåliga stolar under två timmar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Phod:

Vad är det för slags ställe du jobbar på? Blir inkallad i möten som gör att du måste jobba extra? Om det fanns krav på mig att jag skulle fakturera 100% skulle jag tacka nej till alla möten jag inte kunde fakturera.

Framförallt så känns det väldigt märkligt att ens tid skulle vara gratis i möten..? Klart att möten faktureras annars skulle många knappt få lön alls..

Permalänk
Medlem
Skrivet av raGGGe:

Om digitala möten tröttar ut hjärnan så tröttnar på plats möten ut själen, fyfan för att sitta inträngd på dåliga stolar under två timmar.

"
Om digitala möten tröttar ut hjärnan så tröttnar på plats möten ut själen"
1000% , så sant!!

Visa signatur

Fractal Meshify C | Phantek AMP 1000W PSU | AMD 5800X3D | Noctua NH-U14S | 32GB RAM | AMD Radeon 7900 XTX | Pro-Ject Pre Box Digital S2 | Beyerdynamics DT 900 Pro X | LG 27GP850 / Zowie XL2546k | Sony A90J

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

/.../
Privat sektor så är det 100% faktueringsbarhet som gäller. Så om man har 1h timmas "mys möte" en dag, så får man jobba en timma extra den dagen då man måste ha full fakturering.

/.../

Struntprat.

Jag har jobbat som konsult i privat sektor sedan 2017.

Visa signatur

Intel i7 4790K | MSI GeForce GTX 980 Gaming | ASUS Z97M-PLUS | Samsung 850 Pro 256GB
8GB Corsair Vengeance Pro | Fractal Define Mini | Noctua NH-U14S | EVGA Supernova G2 750W
rickardj.se | Spotify-profil: http://open.spotify.com/user/richswe

Permalänk
Medlem
Skrivet av Massy:

Framförallt så känns det väldigt märkligt att ens tid skulle vara gratis i möten..? Klart att möten faktureras annars skulle många knappt få lön alls..

När jag jobbat som konsult så skulle man "belägga" 8h/100% varje dag. Men om det är tid mot kund eller "interna möten" spelade inte nån roll för mig. Om chefen vill ta upp min tid med interna möten så fine, då lägger jag tiden där.

Men många gånger var mötet "om en kund" och då la jag tiden mot den kunden. Om det är fel får chefen gott korrigera detta innan fakturering, men i regel gjorde dom inte så. Ibland måste man ju ha möten om lösningar hos kunder, för kundens räkning, annars kan man inte gå vidare.

Permalänk
Skrivet av Rich:

Struntprat.

Jag har jobbat som konsult i privat sektor sedan 2017.

Vilket inte är så länge.
Det finns olika typer av jobb, vissa är mer åt projektledare, andra sälj etc. Detta kan tillåta att man sänker sin faktueringsbarhet.
Men kringskrams som handledare åt exjobbare och annat bör man som senior inte ha, man ska vara så duktig så man ska kunna baka in det i ens egen vardag, precis som man inte noterar varje gång man gör ett toalettbesök.

Detta bidrar till att alla möten som inte direkt ger en något gärna är något man vill undvika. Det obligatoriska måndagsmötet är ett klassisk. De flesta har nog ett sådant, frågan är hur många seniorer som får tidrapportera på detta? Utan det blir ett typisk möte som man på något sätt får baka in, antagligen vara mer produktiv eller jobba lite längre tid.

På vissa företag har de även ett fredagsmöte på precis samma regler som måndagsmötet. Det är ett möte som man ej får tidrapportera på.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Vilket inte är så länge.
Det finns olika typer av jobb, vissa är mer åt projektledare, andra sälj etc. Detta kan tillåta att man sänker sin faktueringsbarhet.
Men kringskrams som handledare åt exjobbare och annat bör man som senior inte ha, man ska vara så duktig så man ska kunna baka in det i ens egen vardag, precis som man inte noterar varje gång man gör ett toalettbesök.

Detta bidrar till att alla möten som inte direkt ger en något gärna är något man vill undvika.

Yes, absolut. Där håller jag med dig 100%. När man uppnåt viss "senioritet" blir en del ett självspelande piano.

Det här med konsult och faktureringsnivå är väldigt olika. Men inget av de jobb jag vart på, eller pratat med kräver 100% debiteringsgrad. Det är rentav ohälsosamt. Där jag jobbar idag, går exempelvis min chef eller någon annan in och kollar av läget om det övergår 80%. Min arbetsplats kräver nästan 20% i veckan till övriga sysslor, exempelvis självreflektion, prat med kollegor, administrativa uppgifter etc etc.

Visa signatur

Intel i7 4790K | MSI GeForce GTX 980 Gaming | ASUS Z97M-PLUS | Samsung 850 Pro 256GB
8GB Corsair Vengeance Pro | Fractal Define Mini | Noctua NH-U14S | EVGA Supernova G2 750W
rickardj.se | Spotify-profil: http://open.spotify.com/user/richswe

Permalänk
Medlem

Jobbade ett tag remote med SAFe (liknar scrum) det var faktiskt riktigt utmattande speciellt under planeringsdagarna så jag köper detta resonemang

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Medlem
Skrivet av boibo:

När jag jobbat som konsult så skulle man "belägga" 8h/100% varje dag. Men om det är tid mot kund eller "interna möten" spelade inte nån roll för mig. Om chefen vill ta upp min tid med interna möten så fine, då lägger jag tiden där.

Men många gånger var mötet "om en kund" och då la jag tiden mot den kunden. Om det är fel får chefen gott korrigera detta innan fakturering, men i regel gjorde dom inte så. Ibland måste man ju ha möten om lösningar hos kunder, för kundens räkning, annars kan man inte gå vidare.

Jaha, interna möten är väl en sak. Jag har typ 30 minuter möte internt varje månad. Är ute hos kund hela tiden. Blir alltså typ inga möten som inte är hos kund.

Permalänk
Medlem

Ett bra å givande möte är välkommet oavsett om det är på plats eller digitalt. Ett möte som inte ger något värde är utmattande oavsett format, det är väl snarare där problemet ligger.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rich:

Yes, absolut. Där håller jag med dig 100%. När man uppnåt viss "senioritet" blir en del ett självspelande piano.

Det här med konsult och faktureringsnivå är väldigt olika. Men inget av de jobb jag vart på, eller pratat med kräver 100% debiteringsgrad. Det är rentav ohälsosamt. Där jag jobbar idag, går exempelvis min chef eller någon annan in och kollar av läget om det övergår 80%. Min arbetsplats kräver nästan 20% i veckan till övriga sysslor, exempelvis självreflektion, prat med kollegor, administrativa uppgifter etc etc.

Det beror på bransch. Jag jobbar INTE med IT och i mitt tidgare konsultliv (på en av de s.k. Big Four) var det närmare 100% fakturering som gällde. Säg att du kunde ligga på typ 95% eller så, men under det så blev det uppsträckning. Personalärenden mm fick man alltså lösa på fritiden bokstavligt talat. Det var vidare extremt få interna möten då dessa inte kunde debiteras. När jag nu lämnat konsultlivet uppskattar jag att jag lägger halva arbetstiden på möten. Alla är givetvis inte nödvändiga, men skulle ändå påstå att möten kan vara effektiva för att lösa vissa typer av problem, komma till beslut i en fråga där flera kockar är inblandade. Jag tror dock man ska vara försiktig med att införa alltför många stående möten, dvs veckoavstämningar, dagliga check-ins mm.

Permalänk
Medlem

Tycker videomöten funkar bra. Men vanliga möten så gäspar jag inom 10 minuter. No joke, borde ha ett mötesrum hemma så jag kan sova snabbare

Visa signatur

Gaming: Epenis ++
Everything else: MacBook Air M1
Work: MBP M1

Permalänk
Medlem
Skrivet av nikwid:

Instämmer i det som andra skrivit. Ditt agerande löser inte problemet utan bidrar till sänkt engagemang. Jag har jobbat med videomöte i över 10 år i ett team som sitter i flera länder och vi har blivit generellt duktiga på det. Men möten där folk stänger av kameran eller synligt sitter och gör annat stör och sänker mötet, på samma sätt som någon som kolar mobilen i ett fysiskt möte. Man bör istället då se över om rätt personer är med i mötet. Om alla egentligen kunde skippa mötet så är naturligtvis mötet överflödigt.

Hehe. Jag har inga problem att ta upp under mötet, vi har inte direkt några problem alls att ta upp. Min chef frågar mig sist i mötet om jag har nått att säga och mitt svar är nästan alltid nej. Jag leverera mina projekt i tid och jag löser mina egna problem och andras. Jag är Senior på företaget och löser alla mina problem, mina kollegor kommer till mig titt som tätt och frågar hur man gör vissa saker. Min chef frågar mig hur man kan göra saker. Jag jobbar i den kreativa sfären och har 22 års arbetslivserfarenhet från den, mjukvara och hårdvara som sträcker sig till baka till 1" analoga tejp. Visas det upp ett projekt så tittar jag naturligtvis men frågar chefen en av mina kollegor hur det går med Project X så rör det inte mig alls trots att jag nog löst ett par "problem" för projektet.

Möten kan vara bra att ha, ser inga problem med dem. Behöver inte betyda att informationen i mötena är värt nått. I mitt fall så blir det ett kraftigt avbrott i det kreativa och "en arbetsvecka" per år försvinner (jag är arbetsnarkoman så det känns extra surt haha)

Visa signatur

/925

Threadripper 7980x|128Gb Ram|72TB 10GbE Synology Nas|MSI 3090 Suprim|LG UltraWide 38" - Wacom Intuos 3 A3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Phod:

Leder du givande möten? Sitter jag i ett möte som inte är givande för mig och mitt arbete zonar jag också ut, för det är bara slöseri med min tid.

Som tur var så innebar covid-epidemin en klar förbättring för mig. De dagliga mötena blev kortare, mer målinriktade och kan i vissa uppdrag skippas helt om ingen har något vettigt att säga.

Det beror förstås på vem du frågar. Om du frågar en dönick som zonar ut från minut 1 och bara fokuserar på annat är svaret förstås nej.

Min poäng är att det är oförskämt att zona ut och inte engagera sig i morgonmötet när man jobbar på distans. Det hade aldrig gått hem vid ett möte ansikte mot ansikte - att folk tar upp sina telefoner och läser nyheterna istället för att titta på den i rummet som pratar.

Om man finner att ämnena som diskuteras vid morgonmötet är irrelevanta eller ointressanta kan man ju helt enkelt säga det: "jag tycker inte att vårt morgonmöte känns särskilt givande på grund utav att det drar ut på tiden och det känns som att jag hade nyttjat tiden bättre om jag jobbat istället. Kan vi kanske hålla oss till X sekunder per person och ta eventuella diskussioner utanför?".

Om det ändå inte hjälper kan man ju se morgonmötet som en social aktivitet där man umgås med sina kollegor och göra någonting roligt av det!

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Jag tycker arbetsliv för kontorsfolk är ett intressant ämne.
På 70 talet så gjorde folk sitt jobb på arbetsplatsen, till viss del gick det bära med sig vissa saker hem. Folk hade ingen mobil och gick endast nå när de var hemma eller på jobbet.
Sedan kom hemdatorn och det blev lättare att ta med sig arbetsfiler/dokument hem.
Sedan kom mobilen och folk gick att nå dygnet runt, även om alla inte svarar dygnet runt.
Sedan kom internet i hemmen och folk kunde skicka och ladda upp filer hemifrån.
Sedan kom jobba hemifrån bommen med corona och videomöten gick från något sällsynt till något som folk gör konstant hela tiden.

Detta har lett till att folk går att kontakta mycket oftare, det ökar garanterat produktivitet rejält. Men folk får ej vara lediga och i frid på sin fritid. Jag själv vara ute och göra ett ärende, helt plötsligt blir jag inkallad till ett videomöte för rådfrågning.

Jag minns en gång , jag äkte ett tåg skulle ett ställe. Helt plötsligt blev jag inkallad på ett videomötet. Jag visste om att mottagningen suger kommande sträcka, så jag fick gå av tåget och ta mötet vid den hållplatsen, för att sedan efter mötet ta nästa tåg.
Visst effektivt emot förr, men det bränner ut folk om det är för mycket sådant.

Mjo det är rätt ofta man funderar på om man skulle tagit ett jobb som man faktiskt ”går hem ifrån”.

Själv slutade jag precis jobba, var så förbannat mycket möten idag att jag kände mig tvungen att köra på under kvällen för att faktiskt få något gjort.

Skönt att man inte är ensam med att ha värdelösa möten, men sjukt att det verkar så utbrett.

Jag kör oftast utan kamera och försöker få något annat gjort under tiden, men det blir svårt med fokus när man ändå måste hänga med i mötet ifall någon plötsligt ropar ens namn och vill ha en kommentar.

Permalänk
Skrivet av BasseBaba:

Mjo det är rätt ofta man funderar på om man skulle tagit ett jobb som man faktiskt ”går hem ifrån”.

Själv slutade jag precis jobba, var så förbannat mycket möten idag att jag kände mig tvungen att köra på under kvällen för att faktiskt få något gjort.

Skönt att man inte är ensam med att ha värdelösa möten, men sjukt att det verkar så utbrett.

Jag kör oftast utan kamera och försöker få något annat gjort under tiden, men det blir svårt med fokus när man ändå måste hänga med i mötet ifall någon plötsligt ropar ens namn och vill ha en kommentar.

Bra skrivit.

Det finns så många som är avundsjuka på folk som kan jobba hemifrån, utan att förstå att kunna jobba hemifrån också kan betyda att man få jobba sena kvällar hemma.

Att göra annat under tiden gör jag alltid på flummöten som inte berör något projekt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sebbepojken:

Det beror förstås på vem du frågar. Om du frågar en dönick som zonar ut från minut 1 och bara fokuserar på annat är svaret förstås nej.

Min poäng är att det är oförskämt att zona ut och inte engagera sig i morgonmötet när man jobbar på distans. Det hade aldrig gått hem vid ett möte ansikte mot ansikte - att folk tar upp sina telefoner och läser nyheterna istället för att titta på den i rummet som pratar.

Om man finner att ämnena som diskuteras vid morgonmötet är irrelevanta eller ointressanta kan man ju helt enkelt säga det: "jag tycker inte att vårt morgonmöte känns särskilt givande på grund utav att det drar ut på tiden och det känns som att jag hade nyttjat tiden bättre om jag jobbat istället. Kan vi kanske hålla oss till X sekunder per person och ta eventuella diskussioner utanför?".

Om det ändå inte hjälper kan man ju se morgonmötet som en social aktivitet där man umgås med sina kollegor och göra någonting roligt av det!

Läser man det här låter det ju inte som du håller så värst givande möten. Om man inte tycker de är givande är man en dönick och ska se dem som en social aktivitet. Om du håller i mötena så är det ju även din uppgift att hålla dem relevanta. Inte bara kalla dina medarbetare för "dönickar".

När jag är på jobbet har jag ett arbete att utföra, och om någon skulle boka upp en kvart "social aktivitet" om dagen så skulle jag tappa respekten för den personen. Jobbar du som Scrum Master?

Visa signatur

Bra, snabbt, billigt; välj två.

Ljud
PC → ODAC/O2 → Sennheiser HD650/Ultrasone PRO 900/...
PC → S.M.S.L SA300 → Bowers & Wilkins 607

Permalänk
Medlem

För min del gäller följande:

  1. Möten är nästan alltid tidsödande och själadräpande, och bör enbart och endast hållas när det är absolut nödvändigt och ska då hållas så kort och koncist det bara går. För övrigt: allt ont åt konsulter som håvar in grova pengar på att hålla frekventa meningslösa möten som alltid drar ut på tiden.

  2. Fysiska möten är själadräpande.

  3. Videokonferens är lika själadräpande, men man slipper åtminstone onödiga transporter och ytterligare slöseri med tid.

  4. Telefonmöten är själadräpande, MEN, i dessa kan man samtidigt jobba och faktiskt få något vettigt gjort under tiden.

Slutsats: telefonmöten bäst, men helst aldrig.

Tillägg: allra bäst är textkonversationer med eventuella bilder = automatisk dokumentation och minimalt tidsslösande (så länge som man inte är extremt långsam på tangentbordet eller skriver som en totalt obegriplig kratta förstås ).

Visa signatur

5950X, 3090