Problem med mottagning och nätverksuppkoppling Samsung S23?

Permalänk
Medlem

Problem med mottagning och nätverksuppkoppling Samsung S23?

Jag köpte en ny mobil igår, Samsung S23. Är tidigare en Pixel-användare, men var sugen på att prova Samsung som många brukar vara nöjda med.

Till min förvåning är uppkopplingen urusel på telefonen! Har Telia som operatör. Jag befinner mig förvisso ute i skärgården och har ännu ej testat mobilen i stan, men min gamla Pixel-mobil funkar exemplariskt härute liksom min partners Xiamo och min svägerskan Iphone.

Men, Samsung en tappar uppkoppling till nätverket och är betydligt segare i mobildata. Går knappt att surfa, det bryts hela tiden. Jag får använda min partners mobil och internetdela, trots samma operatör. Även vid mätningar med bredbandskollen är både uppkoppling, nedladdning och svarstid betydligt sämre med Samsungen än övriga telefoner (med samma operatör och även simkort).

Samsung-supporten förnekar några sådana problem och säger att jag isf får lämna in mobilen på service. Lär ju sannolikt inte ge utslag, antar jag? Tänker att det inte heller komma visa sig inne i stan på samma sätt?

Någon med liknande problem och som hittat en lösning? Värdelöst att köpa en tre år nyare mobil och byta ner sig...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ellie:

Jag köpte en ny mobil igår, Samsung S23. Är tidigare en Pixel-användare, men var sugen på att prova Samsung som många brukar vara nöjda med.

Till min förvåning är uppkopplingen urusel på telefonen! Har Telia som operatör. Jag befinner mig förvisso ute i skärgården och har ännu ej testat mobilen i stan, men min gamla Pixel-mobil funkar exemplariskt härute liksom min partners Xiamo och min svägerskan Iphone.

Men, Samsung en tappar uppkoppling till nätverket och är betydligt segare i mobildata. Går knappt att surfa, det bryts hela tiden. Jag får använda min partners mobil och internetdela, trots samma operatör. Även vid mätningar med bredbandskollen är både uppkoppling, nedladdning och svarstid betydligt sämre med Samsungen än övriga telefoner (med samma operatör och även simkort).

Samsung-supporten förnekar några sådana problem och säger att jag isf får lämna in mobilen på service. Lär ju sannolikt inte ge utslag, antar jag? Tänker att det inte heller komma visa sig inne i stan på samma sätt?

Någon med liknande problem och som hittat en lösning? Värdelöst att köpa en tre år nyare mobil och byta ner sig...

Kan det vara så att du är ansluten till 5G? Testa att välja så att den använda 2G/3G/4G i inställningarna se om det kan hjälpa

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Kan det vara så att du är ansluten till 5G? Testa att välja så att den använda 2G/3G/4G i inställningarna se om det kan hjälpa

Nix, redan testat det, och det är hela tiden 4G eller 4G+ den växlar mellan ändå.

Helt värdelöst detta!

Permalänk
Medlem

Pröva att byta simkort med din partner för att utesluta eller konstatera fel på mobilen/simkort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av leifn:

Pröva att byta simkort med din partner för att utesluta eller konstatera fel på mobilen/simkort.

Redan gjort såklart, samma resultat. Samsungen sämre än alla mobiler.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ellie:

Redan gjort såklart, samma resultat. Samsungen sämre än alla mobiler.

Då finns det nog bara ett sätt o kolla om det är din telefon eller om det är hela S23 serien och det är att ta dit en till. Lite svårare ju med det, men då får du svaret så att säga

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem

Kan det hjälpa med att återställa nätverksinställningarna?

Permalänk
Medlem

Mobilen har fortsatt strula trots upprepade pkerställningsförsök mm. Även telefonsamtals bryts, hela tiden, trots att jag är hemma i stan.

Jag kom ju precis hem från landet och har planerat att lämna in den men SUCK, nu igår kväll tappade jag mobilen (otroligt kort fallhöjd men på en liten stentrappa) sp det blev en liten stötskada i kanten.

Antar att det är kört att lämna in mobilen på garanti? Bara en-tvp veckor gammal och fel från start, fan vad slarvigt av mig. Jag har ett skal men valde ju att inte öppna förpackningen då jag ju skulle lämna in mobilen 😔

Permalänk
Medlem

Vattenmassor är radiovågornas största fiende. Hörde ett "talk" av någon som kom på besök på Universitetet och pratade om det. Stockholm och Stockholms skärgård var extra jobbigt på grund av allt vatten.

Har alla telefoner samma operatör? Har du nåt krimskrams på telefonen som kan störa?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ellie:

Mobilen har fortsatt strula trots upprepade pkerställningsförsök mm. Även telefonsamtals bryts, hela tiden, trots att jag är hemma i stan.

Jag kom ju precis hem från landet och har planerat att lämna in den men SUCK, nu igår kväll tappade jag mobilen (otroligt kort fallhöjd men på en liten stentrappa) sp det blev en liten stötskada i kanten.

Antar att det är kört att lämna in mobilen på garanti? Bara en-tvp veckor gammal och fel från start, fan vad slarvigt av mig. Jag har ett skal men valde ju att inte öppna förpackningen då jag ju skulle lämna in mobilen 😔

Kan bli svårare med tappskadan tyvärr. Beror på hur skadan ser ut.

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

Vattenmassor är radiovågornas största fiende. Hörde ett "talk" av någon som kom på besök på Universitetet och pratade om det. Stockholm och Stockholms skärgård var extra jobbigt på grund av allt vatten.

Har alla telefoner samma operatör? Har du nåt krimskrams på telefonen som kan störa?

Alla telefoner har samma operatör och som sagt, när jag växlar samma simkort i olika mobiler är det bara på Samsung en som bekymret uppstår trots samma simkort.

Permalänk
Medlem

Hade reklamerat telefonen, nog den som strular. inte ok.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HazZarD:

Hade reklamerat telefonen, nog den som strular. inte ok.

Om du inte läste det så tappade TS telefonen så den har en liten skada i ena hörnet, så kanske svårt att reklamera?

Permalänk

Upplever liknande problem

Jag har en ny S23 och jag upplever mycket sämre täckning än med min gamla S10 när jag är på platser där täckningen är svag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ellie:

Mobilen har fortsatt strula trots upprepade pkerställningsförsök mm. Även telefonsamtals bryts, hela tiden, trots att jag är hemma i stan.

Jag kom ju precis hem från landet och har planerat att lämna in den men SUCK, nu igår kväll tappade jag mobilen (otroligt kort fallhöjd men på en liten stentrappa) sp det blev en liten stötskada i kanten.

Antar att det är kört att lämna in mobilen på garanti? Bara en-tvp veckor gammal och fel från start, fan vad slarvigt av mig. Jag har ett skal men valde ju att inte öppna förpackningen då jag ju skulle lämna in mobilen 😔

Du lämnar in telefonen för dåligt täckning och inte för skada på tel. Ser ingen anledning varför garantin inte täcker felsökning på dålig täckning.

Visa signatur

AMD 5900X|ASUS X570-E|Corsair 32GB 3200Mhz|Samsung 990 PRO 4TB + 980 Pro 1TB|ASUS TUF 3080 OC |LG 38GN950-B|Fractal Design Define R6 USB-C|Corsair RM1000X v3|Noctua NH-D15 SE-AM4|Corsair K70 RGB LUX|

Permalänk
Medlem
Skrivet av HazZarD:

Hade reklamerat telefonen, nog den som strular. inte ok.

Skrivet av XPerion:

Du lämnar in telefonen för dåligt täckning och inte för skada på tel. Ser ingen anledning varför garantin inte täcker felsökning på dålig täckning.

Yes... 😎 Reklamera enligt devisen:
"Ursprungsfel i varan"...

Visa signatur

Att jaga Krokodil 🐊 med en känd profil gör att internetfakturan blir betald med Stil. 🏖

En dammsugare som Suger och inte är Sugen betyder bara att det är ett dåligt märke utan drag i - Ett felaktigt köp...😃