Kinas enda x86-tillverkare släpper ny processor med moderna specifikationer

Permalänk
Melding Plague

Kinas enda x86-tillverkare släpper ny processor med moderna specifikationer

Zhaoxin är en kinesisk kretstillverkare och det enda företaget i landet med x86-licens. Fyra år efter den initiala lanseringen har nu företagets KX-7000-serie landat.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

X86 är framförallt Microsoft windows, allt annat behövs ej den.
Problemet är att typ 100% av alla tekniker inom vissa områden kör windows, och 100% av alla seriösa verktyg för dessa finns typ endast till windows.
Detta kommer självklart förändras men det tar tid.
Frågan är då om det är värt för Kina att plöja ner pengar på x86 eller mer satsa på det andra, skapa nya egna verktyg etc?

Permalänk

Om dom nu har ärvt den betyder det att VIA inte har den kvar?

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedish Berserk:

Om dom nu har ärvt den betyder det att VIA inte har den kvar?

Åtminstone såvitt jag förstått så är det VIA som har licensen, och att Zhaoxin som dotterbolag kan nyttja denna.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedish Berserk:

Om dom nu har ärvt den betyder det att VIA inte har den kvar?

Vias licens byggde på ett amerikanskt företag baserat i Austin, Texas som hette Centaur Technology som de länge drev som dotterbolag. Företaget avskedade de sista och slog igen 2021, men Via äger IP:n. Intel tog över en del folk. Uppenbart äger de IP:n för att kunna samarbeta med fastlandet och Zhaoxin som numera själva får driva det hela vidare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

X86 är framförallt Microsoft windows, allt annat behövs ej den.
Problemet är att typ 100% av alla tekniker inom vissa områden kör windows, och 100% av alla seriösa verktyg för dessa finns typ endast till windows.
Detta kommer självklart förändras men det tar tid.
Frågan är då om det är värt för Kina att plöja ner pengar på x86 eller mer satsa på det andra, skapa nya egna verktyg etc?

Dels kan jag tänka mig att man vill vara självförsörjande på processorer i händelse av konflikt och handelsembargo.

(Edit: obs. Detta är konspirationsteori men jag hade tolkat som sanning) Dels att man vill kontrollera bakdörrar i hårdvaran, likt amerikanska myndigheter tvingar intel och AMD till det (både för att kunna bygga egna men också undgå de amerikanska).

Sedan är det väl också lite som med rymdkapplöpningen, det finns inget värde i sig att nå månen men lärdomarna och kompetensbyggandet man gör för att nå dit är viktigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

X86 är framförallt Microsoft windows, allt annat behövs ej den.
Problemet är att typ 100% av alla tekniker inom vissa områden kör windows, och 100% av alla seriösa verktyg för dessa finns typ endast till windows.
Detta kommer självklart förändras men det tar tid.
Frågan är då om det är värt för Kina att plöja ner pengar på x86 eller mer satsa på det andra, skapa nya egna verktyg etc?

I många fall, speciellt när det gäller mer generiska "verktyg", är det väl bättre att använda/kopiera sådana som redan finns. Vi kommer säkert att se x86 fasas ut, Kina satsa mer på egna CPUer, och kanske sitter vi retrogubbar här om 10 år med trådar som Kinaclockers - bäst clock for the buck med kinesiska x86 och RISC-V-processorer som kan överklockas för en relativt billig penning.

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint
***gamla grejor duger***
Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 10; Macbook Pro 2015 16GB RAM 512GB SSD Radeon Mojave

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pellepelikan:

likt amerikanska myndigheter tvingar intel och AMD

Ser detta skrivas ibland. Men är det verkligen konstaterat att så är fallet? Känns som en vanlig konspirationsteori.

Visa signatur

JJ2 Multiplayer
JJ2 ZStats

[1] Ryzen 5800X | 5500XT | Kingston A2000 | Lenovo G24-10 144Hz [2] Ryzen 5700G | RX 560 | WD Blue SN550 [3] Ryzen 5600G | Kingston A2000 [4] Ryzen 3600 | GT 740 | 850 EVO [5] Ryzen 3600 | Geforce 405 | 850 EVO (alla är i bruk)

Permalänk
Medlem

Ja tekniken går framåt när man har tillgång till all research redan. Invånarna står på gatorna och applåderar Kinas framsteg med tårar i ögonen

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pellepelikan:

Dels kan jag tänka mig att man vill vara självförsörjande på processorer i händelse av konflikt och handelsembargo.

Dels att man vill kontrollera bakdörrar i hårdvaran, likt amerikanska myndigheter tvingar intel och AMD till det (både för att kunna bygga egna men också undgå de amerikanska).

Sedan är det väl också lite som med rymdkapplöpningen, det finns inget värde i sig att nå månen men lärdomarna och kompetensbyggandet man gör för att nå dit är viktigt.

Får inte glömma när amerikanska myndigheter tvingade intel amd apple och andra att ge tillträde och annat skit efter 9/11.
Som snowden sedan avslöjade om jag inte minns fel.

Sen om det utvecklats till att amerikanska myndigheter har bakdörrar idag är väl troligt?

Visa signatur

Lightsaber - Black armour - and balls!

Permalänk
Medlem
Skrivet av maweric:

Ser detta skrivas ibland. Men är det verkligen konstaterat att så är fallet? Känns som en vanlig konspirationsteori.

Skrivet av kotz:

Får inte glömma när amerikanska myndigheter tvingade intel amd apple och andra att ge tillträde och annat skit efter 9/11.
Som snowden sedan avslöjade om jag inte minns fel.

Sen om det utvecklats till att amerikanska myndigheter har bakdörrar idag är väl troligt?

Aha, jag hade tolkat det som verifierat. Jag lägger till en förtydligande mening i mitt inlägg gällandes detta. Tack för påpekandet. Rätt ska vara rätt, fakta framför allt.