Permalänk
Medlem

Airfryern lär ju ligga i källaren snart

Permalänk
Medlem

VR-headset. Otroligt överskattat. Dåligt utbud, usel grafik, omständligt att ta fram och komma igång med, relativt dyrt för vad man får. Mitt sämsta teknikköp som legat i lådan sedan inköp i princip.

Permalänk
Medlem

Kul tråd, fick fundera lite men för mig är det:

Touchscreens i bilar, det var de bästa på jorden tyckte jag förr, varje ny bil mer o mer avancerad, men så köpte jag en helt utan touchscreens (stor skärm mm men utan touch), de var så de tog emot men allt annat med bilen var så jäklans bra så tänkte får väl stå ut.

Det var lite tjorvigt i början , men sen märker man hur bra det är att ha fysiska knappar för allt, från värme till radio til lnavigation inklusive android auto, spotify osv, man behöver aldrig leta på skärmen eller få feltryck, det går göra mycket "på känn" bara med controllern utan att titta på displayen alls egentligen, och måste man fokusera på trafiken eller om man har manuell för den delen växla, så kan man släppa controllern och sen återuppta där man var direkt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jeddan:

Allt som har med röststyrning att göra, använder folk faktiskt det?

I hemma ja! Har 3 Google Home/Nest enheter. I mobilen, aldrig.

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Skrivet av Aphex:

Man kan tro det är ett skämt men det är så den säljs. I praktiken är det en lite mindre och sämre mixer. Dessutom:

Dela det som ska hackas i lagom stora bitar och dra i handtaget upprepade gånger tills innehållet hackats till önskad storlek

Du står alltså redan där med lökfan och en kniv i handen och nu ska du plocka fram en maskin istället för att bara hacka den i mindre bitar!

https://www.clasohlson.com/se/Lokhackare-Coline/p/44-3045

Den där är ju bra för att krossa nötter till en Nutella eller motsvarande. Enda jag har använt en sån till. Hade dock ingen mixer tillgänglig, vilket troligen skulle vara bättre.

Permalänk
Medlem

Testade det här med smartthings. Strömbrytare som sköter släckning och tändning själv med hjälp av atomur eller när solen går upp och ned. Skönt att slippa alla "timrar" och ställa in dem.

Så här 3 år senare är 7 av alla smarta uttag sönder och jag orkar inte testa flera olika modeller för alla verkar gå sönder efter ett par år. först börjar dom bugga ur tex att dom tappar kontakten. 2 till är i detta stadie nu. efter dessa är det nog bara en överlevare kvar. Den är den modernaste och bara ett år gammal men har låga förväntningar på denna liksom de andra.

De gamla timrarna är numer uppskattade då jag slipper krypa under soffor, bord och annat mindre än jag får göra när jag nollställer dessa "smarta" prylar som kan "bugga ur" flera gånger i veckan innan de ger med sig helt.
Timrarna är dessutom över 10 år gamla och fungerar fortfarande utan anmärkningar.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aphex:

Jag har t o m en dyrare än den där, en Philips.

https://gardenhome.se/lokhackare/

Bästa Professionella

Smaka på det.

Nu såg det inte ut som på dom intetsägande bilderna att den var elektrisk, eller om den bara drivs av batteri? Oavsett, mor min har nån billig tupperware historia där man bara drar med ett snöre för att hacka. Mer specifikt denna har hon https://www.tupperware.se/produkter/250087/SuperSonicChopperS... Har för mig hon betalade 150:- eller nåt av en arbetskamrat som sålde lite vid sidan av. Får säga att det fungerar ruskigt effektivt, men å andra sidan....hur jobbigt är det att skala en 🧅 egentligen ?

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av RVX:

Nu såg det inte ut som på dom intetsägande bilderna att den var elektrisk, eller om den bara drivs av batteri? Oavsett, mor min har nån billig tupperware historia där man bara drar med ett snöre för att hacka. Mer specifikt denna har hon https://www.tupperware.se/produkter/250087/SuperSonicChopperS... Har för mig hon betalade 150:- eller nåt av en arbetskamrat som sålde lite vid sidan av. Får säga att det fungerar ruskigt effektivt, men å andra sidan....hur jobbigt är det att skala en 🧅 egentligen ?

Är svag för tupperware... måste vara ett tecken på att jag börjar bli gammal!
Tror definitivt den där kan vara riktigt smidig när man inte orkar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Arotica:

Äggkokare står högt på min lista

Ok, om du kallar det teknikpryl.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chromatic:

Är svag för tupperware... måste vara ett tecken på att jag börjar bli gammal!
Tror definitivt den där kan vara riktigt smidig när man inte orkar!

Det är jobbigt att rengöra såna specialverktyg, det du tjänar på hackningen tappar du lite på rengöringen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chromatic:

Är svag för tupperware... måste vara ett tecken på att jag börjar bli gammal!
Tror definitivt den där kan vara riktigt smidig när man inte orkar!

Haha, nja att man måste vara gammal för att uppskatta tupperware vet jag inte om jag håller med om
Smidig är den allt!

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aphex:

Riskokare.

Det är skitenkelt att koka bra ris i kastrull och man får äta motsvarande en asiatisk familj för att det ska vara någon idé att ha en köksmaskin specifikt för ris.

Det enda mer övernischade jag kan komma på var nog den elektriska lök-hackaren jag fick i inflyttningspresent. Gissa hur ofta jag tagit fram den?

Haha kan hålla med dig till 75%! Riskokare modell maskin är totalt meningslöst! Däremot att koka ris i kastrull är nog lika meningslöst, gjort mitt ris i mikron i måååånga år nu och är så otroligt mycket enklare och 0 i risk att bränna skiten ^^

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jeddan:

Allt som har med röststyrning att göra, använder folk faktiskt det?

Ja.

Däremot ser jag fram emot att de plockar in generativ ai så den fattar vad man vill 10 gånger av 10 istället för som idag…

Visa signatur

Apple

Permalänk
Medlem
Skrivet av RVX:

Haha, nja att man måste vara gammal för att uppskatta tupperware vet jag inte om jag håller med om
Smidig är den allt!

Som barn blev jag aldrig upphetsad av tupperware... det är skillnad nu!!

Permalänk
Skrivet av Varg:

Allt som Sonos tillverkar i princip. Låter skit och kostar alldeles för mycket. Är lite som Monster Cable.
Beats-hörlurar. Samma problem som Sonos.

Vad ska man köpa istället? Har haft sonos ett tag men tycker att de allt för ofta tappar uppkoppling m.m. Då har jag kört med SONOS amps, soundbar + subwoofer(de enda som inte strulat), play(3/5?) och den som enbart flyttar ljud till en förstärkare. Har testat med ethernetkabel, olika routrar och olika uppsättningar så känner mig bekväm i att skylla på sonos och inte internet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bot - Medium:

Vad ska man köpa istället? Har haft sonos ett tag men tycker att de allt för ofta tappar uppkoppling m.m. Då har jag kört med SONOS amps, soundbar + subwoofer(de enda som inte strulat), play(3/5?) och den som enbart flyttar ljud till en förstärkare. Har testat med ethernetkabel, olika routrar och olika uppsättningar så känner mig bekväm i att skylla på sonos och inte internet.

Allting hänger ju såklart på budget, men till "överkomligt pris" skulle jag rekommendera Samsung HW-Q995C.
Kostar runt 10k och låter lika bra som, om inte bättre än, Sonos Arc. Den har fått fina betyg i många recensioner.

Visa signatur

Skriv jätteintressant information här.

Permalänk
Geeks
SweClockers
Skrivet av Bot - Medium:

Vad ska man köpa istället? Har haft sonos ett tag men tycker att de allt för ofta tappar uppkoppling m.m. Då har jag kört med SONOS amps, soundbar + subwoofer(de enda som inte strulat), play(3/5?) och den som enbart flyttar ljud till en förstärkare. Har testat med ethernetkabel, olika routrar och olika uppsättningar så känner mig bekväm i att skylla på sonos och inte internet.

Är väl lite det som är unikt med Sonos, att det finns ingen direkt motsvarighet som ger lika god flexibilitet och användarupplevelse. Letar själv efter någonting enkelt som inte är beroende av en enda tillverkare.

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify)
» Pappa till Moderskeppet » SweClockers chefredaktör 2007–2015

Permalänk
Medlem
Skrivet av SUMITOMO:

Ok, om du kallar det teknikpryl.

Det gör jag.

https://www.coolstuff.se/hem-tradgard/kok/koksmaskiner/smart-...

Visa signatur

[Phanteks Eclipse P400A][ASUS TUF Gaming B650-PLUS WIFI][AMD Ryzen 7600X][Corsair iCUE H100i RBG PRO XT][Kingston FURY Beast RGB DDR5 6000Mhz 32GB CL36][ASUS TUF GAMING 6800 XT][Corsair RM750x][NVME Samsung 970 Evo Plus 1TB][SSD Samsung 870 Evo 1TB][WD Black SN850X NVMe SSD 2TB]

Permalänk
Medlem

Dom där är faktiskt rätt så guld värt när man inte orkar bry sig på morgonen!!

Permalänk
Skrivet av Varg:

Allting hänger ju såklart på budget, men till "överkomligt pris" skulle jag rekommendera Samsung HW-Q995C.
Kostar runt 10k och låter lika bra som, om inte bättre än, Sonos Arc. Den har fått fina betyg i många recensioner.

Köper att den låter bättre men jag tänker på främst multiroom funktionen? Något annat jag inte gillar med exempelvis sonos subwoofern är att den endast kan kopplas till sonos dvs byter man ut sonos mot något nytt blir den oanvändbar.

En ny Sonos amp går ju på 7,5K men har inte sett något billigare alternativ som levererar samma funktioner heller. Hur svårt kan det egentligen vara att synka ljud?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

Testade det här med smartthings. Strömbrytare som sköter släckning och tändning själv med hjälp av atomur eller när solen går upp och ned. Skönt att slippa alla "timrar" och ställa in dem.

Så här 3 år senare är 7 av alla smarta uttag sönder och jag orkar inte testa flera olika modeller för alla verkar gå sönder efter ett par år. först börjar dom bugga ur tex att dom tappar kontakten. 2 till är i detta stadie nu. efter dessa är det nog bara en överlevare kvar. Den är den modernaste och bara ett år gammal men har låga förväntningar på denna liksom de andra.

De gamla timrarna är numer uppskattade då jag slipper krypa under soffor, bord och annat mindre än jag får göra när jag nollställer dessa "smarta" prylar som kan "bugga ur" flera gånger i veckan innan de ger med sig helt.
Timrarna är dessutom över 10 år gamla och fungerar fortfarande utan anmärkningar.

Kört Philips Hue i 10-11 år utan några som helst problem, allt från lampor/utag till rörelsedeckare. Manuella timers är ju dock helt värdelösa, hålla på att justera påslag/avslag i förhållande till solens upp -och nedgång är ju helt kasst.

Vad gäller belysning så är det endast belysningen över spisen som sköts via manuell brytare, allt annat går med någon form av ”smart” styrning (Plejd, Philips HUE, Sonoff etc.). Styrs via regelverk kopplat till närvaro, skymning eller röst/app

Permalänk
Medlem
Skrivet av Varg:

Allt som Sonos tillverkar i princip. Låter skit och kostar alldeles för mycket. Är lite som Monster Cable.
Beats-hörlurar. Samma problem som Sonos.

Kostar ”alldeles för mycket” och ”låter skit” förhållande till vad??

Låter ”bra”, driftsäkra, lirar bra ihop med strömningstjänster och tex. AirPlay och dessutom användarvänligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spirow:

Kostar ”alldeles för mycket” och ”låter skit” förhållande till vad??

Låter ”bra”, driftsäkra, lirar bra ihop med strömningstjänster och tex. AirPlay och dessutom användarvänligt.

Smak som bak.

Visa signatur

Skriv jätteintressant information här.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Arotica:

Äggkokare står högt på min lista

Helt meningslös nu när varenda jävel har induktion-spis i princip. Långsammare, krångligare och bara allmänt sämre än att koka i kastrull.

Riskokare däremot upplever jag som smidigt, enklare att få bra resultat utan att anstränga sig överhuvudtaget än med kastrull. Gör alltid i princip en full riskokare dessutom och käkar fried rice på resterna.

Permalänk
Medlem

Skulle säga följande. Smartklockor, kompaktkameror och chromebooks.

Visa signatur

Dator:Ryzen 9 3900X, MSI B450 Tomahawk, 16 GB Ram, RTX 2070 Super.
Kameror: Panasonic G80, Canon G7xmk2 Gopro Hero7 black mm.
www.youtube.com/c/ronniejossan

Permalänk
Medlem

Ljudkablar till audiofiler är ju svårslaget. Allt som verkligen riktar in sig till audiofiler, för den delen.

Sen är det ju det här med design. Folk som köper B&O gör det för att de gillar designen, inte för att ljudet är värt de pengarna. Samma sak som folk köper designmöbler som knappt skiljer sig från IKEAs för en vanlig dödlig.

Skrivet av Jumpcut:

Personligen skulle jag säga produkter från Miele. Tycker inte deras produkter är värda sina premiumpriser.

Vi har Miele i tvättstugan i BRFen av ett enda skäl: det blir billigast i längden, eftersom de håller - inklusive när nån idiot bryter mot alla regler och slänger i en tung matta.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aphex:

Riskokare.

Det är skitenkelt att koka bra ris i kastrull och man får äta motsvarande en asiatisk familj för att det ska vara någon idé att ha en köksmaskin specifikt för ris.

Det enda mer övernischade jag kan komma på var nog den elektriska lök-hackaren jag fick i inflyttningspresent. Gissa hur ofta jag tagit fram den?

Elektrisk lökhakare? Jag måste se den!

Visa signatur

My Rig https://classic.prisjakt.nu/list.php?ftg_check=on&exclude_ftg...
Fel av mig! Men sjutton vad snabba ni är på att kommentera vad andra gör och inte gör rätt och fel... :/

Permalänk
Medlem
Skrivet av klockish:

Airfryern lär ju ligga i källaren snart

Använder min flera gånger i veckan 🙂 mindre kladdigt än en riktig fritös.

Mest onödiga teknikpryl är mycket av det som står Gaming på

Permalänk
Medlem
Skrivet av Varg:

Bang & Olufsen är en intressant tillverkare. Hur de har lyckats kränga sina produkter till sådana överpriser så länge är faktiskt väldigt imponerande.

Deras CRT-apparater var ju dock snuskigt bra, men grymt dyra när dom såldes.
Även deras linjära vinylspelare.
Dom gör fortfarande bra prisvärda högtalare.

Visa signatur

Chassi: Fractal Meshify, Skärm: LG C2 oled, GPU: AMD 6950XT, CPU: Ryzen 5800X3D, M2: 1TB , SSD: 480GB, M2 1TB, PSU: Dark Power Pro 1500W, Mobo: ASUS TUF GAMING X570-PLUS, RAM: 32GB Ripjaws @ 3600MT, Mus: Logitech G502X Matta: Steelseries QcK Heavy, Tbord: Logitech MX Mech Mini, Hörlurar: BD DT1990 Pro, DT770 PRO, Superlux HD-668B, Sennheiser HD599 OS: Win11. AI: Tascam US-20x20, Monitorer: Yamaha HS7 x2.
Citera när ni svarar! :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aphex:

Riskokare.

elektriska lök-hackaren

Jag har en handdragen lök hakare (tänk dig hur man drar i gång motorsågen typ så funkar den fast man måste dra i den varje gång) och jag använder den rätt ofta inte bara för lök men även typ paprika morötter m.m.

Visa signatur

Chassi: Antec GX500 / HDD: WD blue 1TB / SSD: WD Blue 250GB / CPU: R5 3600 @ 4,2 Ghz / GPU: XFX Radeon RX 5600 XT THICC II PRO / Kylning: Wraith Stealth och 3st i chassit 2xpush 1xpull / PSU: Seasonic Core GC 500 / MB: B450A Pro Max / RAM: Corsair Vengance 2x8GB 3200 Mhz / OS: Win10 Home / Mus: Logitech G300 / TB: HP PR1101U / Ljud: Logitech Z906 och Arrogant bastard hurricane / Skärm: BenQ GW2470HE / Macbook late 2006 med Ubuntu /