Permalänk
Skrivet av palusa:

Så länge man äter sunt och rör på sig varje dag som jag gör så behöver jag inte fundera särskilt mycket på det alls. Dom som behöver fundera på sånt här är dom som äter skräp.

Jag äter inte godis, pizza, chips, bröd, pasta
Jag dricker inte läsk, saft med socker eller annat. 99% kaffe och vatten. Noll alkohol. Jag röker inte.

Äter ca 2000-2500 kalorier om dagen. Drygt 80-100g kolhydrater, 60-70g fett och 150-200g protein. Från kvarg, nötter, ägg, 5% nötfärs, kyckling som exempel.

Jag tränar 6-7 dagar i veckan. Springer i snitt 12-13km varje dag. Går 20-30.000 steg om dagen. Det med ett heltidsjobb inom tung industri.

Du kan hänvisa till vilken forskning och youtube videos du vill. Jag är fullt medveten hur min kropp fungerar.

Hade inte min princip fungerat så hade jag inte orkar leva som jag gör och gjort i 1,5 år.

Om du slutade ägna all din tid åt att läsa information om vilken kost som fungerar bäst så hade du redan hittat den och inte suttit här och försökt visa hur mycket du kan efter att själv har varit så onyttig och osund så du dragit på dig diabetes.

Mekanismen som gör att du lägger på dig fett och får sjukdomar kallas överskott av kalorier. Att man är slapp och sitter hemma i sin soffa och trycker i sig godis med sin respektive eller själv. Livet suger, jobbet suger, jag äter mat för jag är ledsen. Inget annat. Fetma ger sjukdomar.

Jag förstår att du inte har ett problem då, grattis!
Är det allt testosteron som gör dig så obstinat?

Visa signatur

If it works, tweak it!

Permalänk
Medlem
Skrivet av palusa:

Så länge man äter sunt och rör på sig varje dag som jag gör så behöver jag inte fundera särskilt mycket på det alls. Dom som behöver fundera på sånt här är dom som äter skräp.

Jag äter inte godis, pizza, chips, bröd, pasta
Jag dricker inte läsk, saft med socker eller annat. 99% kaffe och vatten. Noll alkohol. Jag röker inte.

Äter ca 2000-2500 kalorier om dagen. Drygt 80-100g kolhydrater, 60-70g fett och 150-200g protein. Från kvarg, nötter, ägg, 5% nötfärs, kyckling som exempel.

Jag tränar 6-7 dagar i veckan. Springer i snitt 12-13km varje dag. Går 20-30.000 steg om dagen. Det med ett heltidsjobb inom tung industri.

Du kan hänvisa till vilken forskning och youtube videos du vill. Jag är fullt medveten hur min kropp fungerar.

Hade inte min princip fungerat så hade jag inte orkar leva som jag gör och gjort i 1,5 år.

Om du slutade ägna all din tid åt att läsa information om vilken kost som fungerar bäst så hade du redan hittat den och inte suttit här och försökt visa hur mycket du kan efter att själv har varit så onyttig och osund så du dragit på dig diabetes.

Mekanismen som gör att du lägger på dig fett och får sjukdomar kallas överskott av kalorier. Att man är slapp och sitter hemma i sin soffa och trycker i sig godis med sin respektive eller själv. Livet suger, jobbet suger, jag äter mat för jag är ledsen. Inget annat. Fetma ger sjukdomar.

Fast nu överdriver du.
Äter du 2000 till 2500 kcal om dagen med en veckolöpningsvolym på 80-90 km, 6-7 träningspass och tungt industrijobb så skapar du energi ur tomma intet. Bullshit

Du är extremt uppläxande och vad det verkar så hittar du på också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Abbs:

Fast nu överdriver du.
Äter du 2000 till 2500 kcal om dagen med en veckolöpningsvolym på 80-90 km, 6-7 träningspass och tungt industrijobb så skapar du energi ur tomma intet. Bullshit

Du är extremt uppläxande och vad det verkar så hittar du på också.

Väger all min mat till minsta gram så det är exakt det jag äter 😊

Visa signatur

|Asus Rog Strix Scar 16|i9 13980HX|32GB DDR5|1TB| RTX 4080|

Permalänk
Medlem
Skrivet av tossebear:

Jag förstår att du inte har ett problem då, grattis!
Är det allt testosteron som gör dig så obstinat?

Haha ja så är det nog 😆 kan bli lite som en terrier. Take it or Leave it. Kom till mig spanska jag få dig i form och skapa disciplin 🫡

Visa signatur

|Asus Rog Strix Scar 16|i9 13980HX|32GB DDR5|1TB| RTX 4080|

Permalänk
Medlem
Skrivet av palusa:

Väger all min mat till minsta gram så det är exakt det jag äter 😊

Då har du mycket fett att ta av då? Eller är du 110 cm lång? Termodynamiken stämmer inte..

Permalänk
Medlem
Skrivet av palusa:

Väger all min mat till minsta gram så det är exakt det jag äter 😊

Tjenixen,
Läste i tråden att du åt supergreens. Kan du rekommendera någon sort. Jag tänkte prova detta då jag e jä-igt trött på att hacka grönsaker till mig själv

Permalänk
Medlem
Skrivet av Abbs:

Då har du mycket fett att ta av då? Eller är du 110 cm lång? Termodynamiken stämmer inte..

180 och väger 70kg. Man kan inte räkna på förbränning i ett excel ark. Kroppen fungerar inte så. Jag har såklart optimerat ner min förbränning genom att äta mindre. Oavsett så är det exakt så jag tränar och äter vecka efter vecka. Tappar ingen nämnvärd vikt. Fluktuerar lite mellan 69-72 med vätska men annars är snittet 70kg.

Fett har jag inte särskilt mycket av som du kanske förstår. 10-11%? Svårt att veta utan labb test.

Visa signatur

|Asus Rog Strix Scar 16|i9 13980HX|32GB DDR5|1TB| RTX 4080|

Permalänk
Medlem
Skrivet av sredder:

Tjenixen,
Läste i tråden att du åt supergreens. Kan du rekommendera någon sort. Jag tänkte prova detta då jag e jä-igt trött på att hacka grönsaker till mig själv

Köper på svenskakosttillskott

Visa signatur

|Asus Rog Strix Scar 16|i9 13980HX|32GB DDR5|1TB| RTX 4080|

Permalänk
Medlem
Skrivet av palusa:

Så länge man äter sunt och rör på sig varje dag som jag gör så behöver jag inte fundera särskilt mycket på det alls. Dom som behöver fundera på sånt här är dom som äter skräp.

Jag äter inte godis, pizza, chips, bröd, pasta
Jag dricker inte läsk, saft med socker eller annat. 99% kaffe och vatten. Noll alkohol. Jag röker inte.

Äter ca 2000-2500 kalorier om dagen. Drygt 80-100g kolhydrater, 60-70g fett och 150-200g protein. Från kvarg, nötter, ägg, 5% nötfärs, kyckling som exempel.

Jag tränar 6-7 dagar i veckan. Springer i snitt 12-13km varje dag. Går 20-30.000 steg om dagen. Det med ett heltidsjobb inom tung industri.

Du kan hänvisa till vilken forskning och youtube videos du vill. Jag är fullt medveten hur min kropp fungerar.

Hade inte min princip fungerat så hade jag inte orkar leva som jag gör och gjort i 1,5 år.

Om du slutade ägna all din tid åt att läsa information om vilken kost som fungerar bäst så hade du redan hittat den och inte suttit här och försökt visa hur mycket du kan efter att själv har varit så onyttig och osund så du dragit på dig diabetes.

Mekanismen som gör att du lägger på dig fett och får sjukdomar kallas överskott av kalorier. Att man är slapp och sitter hemma i sin soffa och trycker i sig godis med sin respektive eller själv. Livet suger, jobbet suger, jag äter mat för jag är ledsen. Inget annat. Fetma ger sjukdomar.

Fast njae.

Om vi räknar på det övre spannet av ditt intag, 100g kolhydrater, 70g fett och 200gram protein så blir det 1830 kcal.
Om du äter det och rör på dig så mycket som du säger, så kommer du till slut att svälta ihjäl.

Bara dina steg och springandet förbränner hela ditt dagsintag av mat.
Fungerar resten av kroppen på ren vilja eller utvinner du energi genom fotosyntes?

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Samsung 990 Pro 4 TB + Seagate FireCuda 520 2TB * 2
Laptop: Core 9 Ultra 185H | 24GB Ram | RTX 4060 | 3 TB NVME

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lodisen:

Fast njae.

Om vi räknar på det övre spannet av ditt intag, 100g kolhydrater, 70g fett och 200gram protein så blir det 1830 kcal.
Om du äter det och rör på dig så mycket som du säger, så kommer du till slut att svälta ihjäl.

Bara dina steg och springandet förbränner hela ditt dagsintag av mat.
Fungerar resten av kroppen på ren vilja eller utvinner du energi genom fotosyntes?

Fast mjo. Allt är inte svart eller vitt. Enligt dig vore jag mer eller mindre död nu. Ändå är jag inte det och fullt fungerande. Viktstabil, energi hela dagen och jag rör mig precis så mycket som jag påskiner.

Är medveten om att alla makro/kalorier inte stämmer 100% på förpackningar då det finns avvikelser som är tillåtna i livsmedel. Men jag vägde all mat och loggar varje dag. Mitt veckosnitt på kaloriintag ligger på 2000-2200kcal.

Är inte helt orimligt att anta att min bmr är runt 15-1600kcal. Plus lågzon löpning 1 timme om dagen blir kanske 500kcal förbränning. Zon1/2. Dvs för mig runt 125-130 i puls.

Att jag går gör sällan mycket. Har på en kraftig powerwalk 75 i medelpuls. Inte ens zon1.

antingen är jag magisk och ett fenomen eller är jag väldigt vältränad och effektiv på att använda min energi.

Målar absolut inte upp något annat än sanningen. Så här är det 100%. Tro det eller ej.

Man kan inte räkna på förbrukning i ett excel-ark. Kroppen kompenserar ner förbrukningen om du äter mindre. Är långt ifrån linjärt. Jag gör detta varje dag. Självklart anpassar sig kroppen till energin den har.

Visa signatur

|Asus Rog Strix Scar 16|i9 13980HX|32GB DDR5|1TB| RTX 4080|

Permalänk
Medlem

Har vi några vegetarianer här?
Hur funkar det för er? Vad äter ni under en dag? Har ni några go to rätter som alltid funkar där ni kan göra matlådor för hela veckan?

Permalänk
Medlem
Skrivet av palusa:

Fast mjo. Allt är inte svart eller vitt. Enligt dig vore jag mer eller mindre död nu. Ändå är jag inte det och fullt fungerande. Viktstabil, energi hela dagen och jag rör mig precis så mycket som jag påskiner.

Är medveten om att alla makro/kalorier inte stämmer 100% på förpackningar då det finns avvikelser som är tillåtna i livsmedel. Men jag vägde all mat och loggar varje dag. Mitt veckosnitt på kaloriintag ligger på 2000-2200kcal.

Är inte helt orimligt att anta att min bmr är runt 15-1600kcal. Plus lågzon löpning 1 timme om dagen blir kanske 500kcal förbränning. Zon1/2. Dvs för mig runt 125-130 i puls.

Att jag går gör sällan mycket. Har på en kraftig powerwalk 75 i medelpuls. Inte ens zon1.

antingen är jag magisk och ett fenomen eller är jag väldigt vältränad och effektiv på att använda min energi.

Målar absolut inte upp något annat än sanningen. Så här är det 100%. Tro det eller ej.

Man kan inte räkna på förbrukning i ett excel-ark. Kroppen kompenserar ner förbrukningen om du äter mindre. Är långt ifrån linjärt. Jag gör detta varje dag. Självklart anpassar sig kroppen till energin den har.

Fast nu behöver vi förtydliga några saker här.

Självklart kan man räkna förbrukning i ett excel-ark.
Eller menar du att termodynamik/matematik inte gäller för just din kropp?

Du har rätt i att det kan finnas variabler som är svåra att spåra exakt - exempelvis att det finns viss variation i näringsvärden i förpackad mat - helt rätt. Dock är det i praktikten ett mycket litet problem då näringsintag/förbrukning bäst förstås som ett genomsnitt över tid. Är det 7 kalorier mer i ditt första mjölkpaket så balanseras det ut av det är några kalorier mindre i ditt nästa osv. Din vikt är inte en ögonblicksbild och att "gå ner i vikt" handlar inte om att jag väger x timme 1 och y timme 2, utan jag vägde i genomsnitt x i januari, och i genomsnitt y i februari. Därför spelar mindre variationer i innehåll väldigt liten roll i sammanhanget då man ju får förutsätta att du skall äta både dag 1, 2 och 3

Din kombinerade aktivitetsnivå och BMR är, precis som @lodisen säger, garanterat högre än 2000-2200 kcal per dygn. Att du är viktstabil tyder på en av två saker, antingen äter du mer än du tror (missar att bokföra såser, stekolja, dryck, snacks eller något annat) eller så överskattar du din aktivitet. Det finns en teoretisk möjlighet att din BMR är ute i tionde standardavvikelsen och att du är ett mycket mycket sällsynt extremfall där dina organ behöver mycket mindre energi än övriga populationen, men inte ens den förklaringen skulle göra att matematiken går ihop.

Din grundläggande BMI (all löpning och gym exkluderat) ligger någonstans kring 2000 kcal för en man i din ålder. Adderar du sedan daglig löpning och gympass varannan dag tillsammans med tungt industrijobb och 20k steg om dagen så förbrukar du utan tvivel absolut minimum 2700-3000 kcal om dagen.

Missförstå mig inte - min avsikt är inte att shamea dig eller ditt sätt att räkna, men eftersom det finns många personer i tråden som söker hjälp, rådgivning och behöver få en rättvisande bild av vad viktminskning innebär så tycker jag det är väldigt viktigt att förtydliga vad som all relevant forskning och kunskap i ämnet otvivelaktikt konstaterar; Kalori in och kalori ut gäller.

Äter man fler kalorier än man förbrukar går man upp i vikt, äter man färre går man ner. Detta går att till en viss grad optimera utifrån ett hungersperspektiv (jag äter generellt sett färre kalorier om jag upplever mig mätt - därför passar vissa livsmedel min diet bättre och underlättar för mig att gå ner i vikt/hålla dieten). Det går också att till viss del optimera ur ett muskelbevarande perspektiv (om jag äter tillräckligt med protein och styrketränar så kan man minimera min muskelförlust under tiden som jag tappar vikt - men jag kan inte utesluta den). Det går också att optimera utifrån ett totalt sett näringsperspektiv - skall jag ligga i kaloriunderskott så är det självklart bättre att äta en varierad kost som tillgodoser mina behov av alla olika näringsämnen, men jag kan gå ned lika fort i vikt om jag äter 1700 kalorier skumtomtar som 1700 kalorier kvarg.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Havrefras_:

Fast nu behöver vi förtydliga några saker här.

Självklart kan man räkna förbrukning i ett excel-ark.
Eller menar du att termodynamik/matematik inte gäller för just din kropp?

Du har rätt i att det kan finnas variabler som är svåra att spåra exakt - exempelvis att det finns viss variation i näringsvärden i förpackad mat - helt rätt. Dock är det i praktikten ett mycket litet problem då näringsintag/förbrukning bäst förstås som ett genomsnitt över tid. Är det 7 kalorier mer i ditt första mjölkpaket så balanseras det ut av det är några kalorier mindre i ditt nästa osv. Din vikt är inte en ögonblicksbild och att "gå ner i vikt" handlar inte om att jag väger x timme 1 och y timme 2, utan jag vägde i genomsnitt x i januari, och i genomsnitt y i februari. Därför spelar mindre variationer i innehåll väldigt liten roll i sammanhanget då man ju får förutsätta att du skall äta både dag 1, 2 och 3

Din kombinerade aktivitetsnivå och BMR är, precis som @lodisen säger, garanterat högre än 2000-2200 kcal per dygn. Att du är viktstabil tyder på en av två saker, antingen äter du mer än du tror (missar att bokföra såser, stekolja, dryck, snacks eller något annat) eller så överskattar du din aktivitet. Det finns en teoretisk möjlighet att din BMR är ute i tionde standardavvikelsen och att du är ett mycket mycket sällsynt extremfall där dina organ behöver mycket mindre energi än övriga populationen, men inte ens den förklaringen skulle göra att matematiken går ihop.

Din grundläggande BMI (all löpning och gym exkluderat) ligger någonstans kring 2000 kcal för en man i din ålder. Adderar du sedan daglig löpning och gympass varannan dag tillsammans med tungt industrijobb och 20k steg om dagen så förbrukar du utan tvivel absolut minimum 2700-3000 kcal om dagen.

Missförstå mig inte - min avsikt är inte att shamea dig eller ditt sätt att räkna, men eftersom det finns många personer i tråden som söker hjälp, rådgivning och behöver få en rättvisande bild av vad viktminskning innebär så tycker jag det är väldigt viktigt att förtydliga vad som all relevant forskning och kunskap i ämnet otvivelaktikt konstaterar; Kalori in och kalori ut gäller.

Äter man fler kalorier än man förbrukar går man upp i vikt, äter man färre går man ner. Detta går att till en viss grad optimera utifrån ett hungersperspektiv (jag äter generellt sett färre kalorier om jag upplever mig mätt - därför passar vissa livsmedel min diet bättre och underlättar för mig att gå ner i vikt/hålla dieten). Det går också att till viss del optimera ur ett muskelbevarande perspektiv (om jag äter tillräckligt med protein och styrketränar så kan man minimera min muskelförlust under tiden som jag tappar vikt - men jag kan inte utesluta den). Det går också att optimera utifrån ett totalt sett näringsperspektiv - skall jag ligga i kaloriunderskott så är det självklart bättre att äta en varierad kost som tillgodoser mina behov av alla olika näringsämnen, men jag kan gå ned lika fort i vikt om jag äter 1700 kalorier skumtomtar som 1700 kalorier kvarg.

Kan fortfarande bara säga att det är fel ang mig.

Jag bokför all mat. Steker aldrig i olja. Dricker aldrig annat än vatten + kaffe. Äter på samma tider varje dag oxh ungefär samma måltider.

Du glömmer en väldigt viktig aspekt adaptiv metabolism. Kroppen går ner i förbränning och blir effektivare.

Jag gymmar inte i veckorna. På våren sommaren ibland. Men springer varje dag. Snittet är 12km varje morgon och jag har haft en vilodag dom senaste 4 veckorna. Mitt stegsnitt denna veckan är tex 22.000. Mitt intag av mat är i snitt 2200 kalorier denna veckan. Idag 1780. Vägt 70 kg hela veckan.

Du kan dra vilka slutsater du vill. Behöver inte bevisa något för dig. men du har väldigt fel ang mig och min förbränning iaf.

Du läser för mycket skulle jag tro. Säger det igen. Det går inte kalkylera ut hur kroppen förbrännered ständiga förändringar i bmr pga mindre/mer energi.

Vågen och måttbandet ljuger inte. Inte heller min statistik på både träning och kost.

Visa signatur

|Asus Rog Strix Scar 16|i9 13980HX|32GB DDR5|1TB| RTX 4080|

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av mihon:

Har vi några vegetarianer här?
Hur funkar det för er? Vad äter ni under en dag? Har ni några go to rätter som alltid funkar där ni kan göra matlådor för hela veckan?

Lakto-ovo-vegetarian senaste 15 åren. Finns hur mycket matlådor som helst att göra!
Vad är det du uppfattar svårt/krångligt?

Skrivet av palusa:

Du glömmer en väldigt viktig aspekt adaptiv metabolism. Kroppen går ner i förbränning och blir effektivare.

Kroppen är väldigt duktig på att inta horisontellt läge efter intensivt fysiskt utövande och blir således latar. Vet inte om jag hade hävdat att effektiviteten stiger på något sätt. Energieffektiviteten för kroppen efter BMR är ca 1/4-del till 1/5-del som blir mekanisk energi, resterande spillvärme.

Om man inte rör sig så blir det inte mycket energi som förbrukas.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Lakto-ovo-vegetarian senaste 15 åren. Finns hur mycket matlådor som helst att göra!
Vad är det du uppfattar svårt/krångligt?

Kroppen är väldigt duktig på att inta horisontellt läge efter intensivt fysiskt utövande och blir således latar. Vet inte om jag hade hävdat att effektiviteten stiger på något sätt. Energieffektiviteten för kroppen efter BMR är ca 1/4-del till 1/5-del som blir mekanisk energi, resterande spillvärme.

Om man inte rör sig så blir det inte mycket energi som förbrukas.

Får helt enkelt förlika mig med att jag är ett genetiskt underverk 👍 jag äter och tränar precis som jag säger. Sen att det inte stämmer med folks matematiska kalkyler. Rycker på axlarna

Visa signatur

|Asus Rog Strix Scar 16|i9 13980HX|32GB DDR5|1TB| RTX 4080|

Permalänk
Medlem

Här är alla mina dagliga värden. För dom som ifrågasätter. Vägt på grammet.

Tro det eller ej.

Frukost: 200g kvarg, 25g protein pulver, 100g propud.

Lunch: 3 ägg, 100g kyckling file, 25g skinka.

Mellanmål: kvarg, 25g proteinpulver, 100g propud

Middag: proteingröt, 25g proteinpulver, propud 100g, 2 Wasa sport knäckebröd med 2x20g leverpastej, 20g jordnötssmör.

Totalt: 1741 kalorier, 95g kolhydrater, 59g fett, 212g protein.

Äter multivitaminer, magnesiumtabletter och dricker ett glas på 7dl med 2 msk salt på morgonen innan löpning.

Dricker i övrigt ca 3L vatten om dagen samt kaffe 4-5 muggar.

Ätit samma hela veckan.

Löpning:
Måndag: 12km
Tisdag:13km
Onsdag:13km
Torsdag: 12km
Fredag: imorgon blir det 12km
Lörd och söndag: 15km = totalt 90km +

Stegsnitt för veckan: 22.308

Vikt: 70kg alla dagar.

Såhär äter jag alltid. Varje dag. Byter lunch och gör matlådor för hela veckan men samma totalmängd i slutet av veckan. Tränar likadant typ varje dag. 80-100km/veckan.
90% zon2. Snitt tempo 5:15-5:20, snittpuls 130bpm.

Blir mer mat på helgerna. Totalt blir veckosnitt ca 2200/dag.

Sover mån-fred: 20:30-02:30, helger 21:00-05:30. Löpning båda dagar plus ofta en promenad på em på 3-5km.

Visa signatur

|Asus Rog Strix Scar 16|i9 13980HX|32GB DDR5|1TB| RTX 4080|

Permalänk
Medlem
Skrivet av palusa:

Här är alla mina dagliga värden. För dom som ifrågasätter. Vägt på grammet.

Tro det eller ej.

Frukost: 200g kvarg, 25g protein pulver, 100g propud.

Lunch: 3 ägg, 100g kyckling file, 25g skinka.

Mellanmål: kvarg, 25g proteinpulver, 100g propud

Middag: proteingröt, 25g proteinpulver, propud 100g, 2 Wasa sport knäckebröd med 2x20g leverpastej, 20g jordnötssmör.

Totalt: 1741 kalorier, 95g kolhydrater, 59g fett, 212g protein.

Äter multivitaminer, magnesiumtabletter och dricker ett glas på 7dl med 2 msk salt på morgonen innan löpning.

Dricker i övrigt ca 3L vatten om dagen samt kaffe 4-5 muggar.

Ätit samma hela veckan.

Löpning:
Måndag: 12km
Tisdag:13km
Onsdag:13km
Torsdag: 12km
Fredag: imorgon blir det 12km
Lörd och söndag: 15km = totalt 90km +

Stegsnitt för veckan: 22.308

Vikt: 70kg alla dagar.

Såhär äter jag alltid. Varje dag. Byter lunch och gör matlådor för hela veckan men samma totalmängd i slutet av veckan. Tränar likadant typ varje dag. 80-100km/veckan.
90% zon2. Snitt tempo 5:15-5:20, snittpuls 130bpm.

Blir mer mat på helgerna. Totalt blir veckosnitt ca 2200/dag.

Sover mån-fred: 20:30-02:30, helger 21:00-05:30. Löpning båda dagar plus ofta en promenad på em på 3-5km.

Tycker detta är väldigt intressant. Du har uppenbarligen koll på vad du stoppar i dig och hur du rör dig.
Jag tror fortfarande att matematik gäller även för din kropp så det hade varit spännande att grotta lite mer i det.

En möjlig teori;
Äter du ca 1700 kalorier om dagen, men förbrukar ca 2700 kalorier så har du krasst sett 5000 kcal ovanpå din BMR att ta igen lör+sön Det är ju iofs inga jätteproblem att komma upp i det med nån pizza, lite bärs och en påse chips eller två.

Kan det vara på det viset kanske?

Permalänk
Medlem
Skrivet av candyraver:

Hallå era kämpar!
Var kan man köpa hantlar av bra kvalite som inte ser så stora ut (men ändå väger lite), de ska vara gummiklädda och söker en på 5kg och en på 6kg. Några tips?

Om du inte köpt så har vi köpt på Rusta. Sen har tex Dollarstore billiga.
Biltema har också hantlar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Havrefras_:

Tycker detta är väldigt intressant. Du har uppenbarligen koll på vad du stoppar i dig och hur du rör dig.
Jag tror fortfarande att matematik gäller även för din kropp så det hade varit spännande att grotta lite mer i det.

En möjlig teori;
Äter du ca 1700 kalorier om dagen, men förbrukar ca 2700 kalorier så har du krasst sett 5000 kcal ovanpå din BMR att ta igen lör+sön Det är ju iofs inga jätteproblem att komma upp i det med nån pizza, lite bärs och en påse chips eller två.

Kan det vara på det viset kanske?

Jag äter absolut chips ibland eller popcorn. Men inte så veckans kalorier överstiger 2200 i snitt. Går ibland upp lite vätska. Ett kg. Borta igen efter 2 dagar och tillbaka på samma vikt igen. Ska jag äta chips i helgen så håller jag igen nån dag innan för att kompensera. Sällan jag överskrider detta. Om jag gör det kompenserar jag kommande dag/-ar. Inte för det mentala utan snarare att jag har ett behov att tillföra mindre. Sker alltså automatiskt utan att det på något sätt är en börda.

Men facit är jag själv ändå. Jag är ju viktstabil. Gör framsteg med träningen. Orkar med jobb och vardag. Så uppenbarligen ligger jag rätt. Hade jag ätit för lite hade jag tappat vikt och tvärtom. Finns inte en chans att springa 90-100km i veckan och jobba 8 timmar med för lite energi. Då hade jag skadar mig ganska omgående. Dom flesta överskattar grovt sitt energibehov. Därav att många är feta med.

Visa signatur

|Asus Rog Strix Scar 16|i9 13980HX|32GB DDR5|1TB| RTX 4080|

Permalänk
Medlem

@palusa
Tror många överskattar energibehovet precis som du säger och Zon 2 träning för någon i god form kräver väldigt lite av kroppen.
Men jag har en fråga bara.. 200g kvarg + 25g protein pulver + propud.. hur mår din mage igentligen 😅 sjuka mängder med mjölkprodukter över dagen.

Visa signatur

CPU: i7- 13700KF + Corsair 115i Pro || GPU: 2080 Super FE
MoBo: Gigabyte Gaming X AX Z790 || Ram 32GB G.Skill Trident Z 6600mhz
Chassi: Corsair Obsidian 500D PSU: Corsair RMX 850
Skärm 1: AGON AG271QG 1440p 165hz Skärm 2: LG C2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vash:

@palusa
Tror många överskattar energibehovet precis som du säger och Zon 2 träning för någon i god form kräver väldigt lite av kroppen.
Men jag har en fråga bara.. 200g kvarg + 25g protein pulver + propud.. hur mår din mage igentligen 😅 sjuka mängder med mjölkprodukter över dagen.

Ska jag vara ärlig ? Sen jag började äta detta och skippade: pasta, ris, mjukt bröd och annat så har jag aldrig strul med magen. Innan var jag alltid lös i magen, drack kaffe på morgonen och direkt på toa. Aldrig längre. Dricker kaffe och springer efter utan problem.

Magen fungerar bra.

Stekt mat överlag är många gånger värre för min mage än sånt här. Mycket mildare.

Visa signatur

|Asus Rog Strix Scar 16|i9 13980HX|32GB DDR5|1TB| RTX 4080|

Permalänk
Medlem

Såg tråden nu och tanken slog mig. Sökte på ämnet i tråden, men fann ingen info.

Vill inte skriva att testosteron är lösningen på allt, men kanske en fundering..

Ni som upplever att ni har problem med vikten, har ni undersökt er testosteronhalt, någonsin?

Jag hade inte gjort det tidigare..trots årskontroller och massa läkare(för annat). Sen tog jag ett test. Hade ett extremt lågt värde. Fick 2 sprutor av vården och jag sjönk som en sten i vikt.

Jag kunde jobba, springa omkring på dagarna, aktiv hela tiden, åt inte speciellt mycket men vikten var densamma eller uppåt..kände mig helt sänkt på eftermiddagen. Ingen ork till något, hungrig och alltid sugen på saker.

Efter sprutorna, så var hungern som borta, suget helt väck och orken på eftermiddagen var på topp. Som om någon la i en ny växel

Vill verkligen inte skapa någon debatt i tråden, bara dela med mig av min erfarenhet och upplevelse

Frågor? shoot

Visa signatur

Moderkort:ASUS ROG Strix X670E-F Gaming WIFI | Processor: AMD 7800X3D | CPU-kylare: Lian Li Galahad II LCD 360 | Grafikkort:Asus ROG RTX 4090 Gaming OC White | RAM-Minnen: Kingston 32GB 6000MHz CL36 FURY Beast | SSD: Kingston Fury Renegade 2TB x2 | Nätagg: DeepCool PX1200G 1200W | Display: Samsung C49RG90 120 Hz | Mus: Glorious Gaming Model O Headphones/Speakers: Logitech Pro X/Roccat Syn Max Air| Keyboard:Asus ROG Strix Scope Deluxe TKL NX Red |

Permalänk
Medlem
Skrivet av EyeNEye:

Såg tråden nu och tanken slog mig. Sökte på ämnet i tråden, men fann ingen info.

Vill inte skriva att testosteron är lösningen på allt, men kanske en fundering..

Ni som upplever att ni har problem med vikten, har ni undersökt er testosteronhalt, någonsin?

Jag hade inte gjort det tidigare..trots årskontroller och massa läkare(för annat). Sen tog jag ett test. Hade ett extremt lågt värde. Fick 2 sprutor av vården och jag sjönk som en sten i vikt.

Jag kunde jobba, springa omkring på dagarna, aktiv hela tiden, åt inte speciellt mycket men vikten var densamma eller uppåt..kände mig helt sänkt på eftermiddagen. Ingen ork till något, hungrig och alltid sugen på saker.

Efter sprutorna, så var hungern som borta, suget helt väck och orken på eftermiddagen var på topp. Som om någon la i en ny växel

Vill verkligen inte skapa någon debatt i tråden, bara dela med mig av min erfarenhet och upplevelse

Frågor? shoot

Väldigt bra att du lyfter detta. Så kan det absolut vara för många. Har man bröst som flyter ihop med armhålan, saknar energi och har svårt att tappa vikt så tycker jag absolut man ska söka för detta 👍

Visa signatur

|Asus Rog Strix Scar 16|i9 13980HX|32GB DDR5|1TB| RTX 4080|

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Lakto-ovo-vegetarian senaste 15 åren. Finns hur mycket matlådor som helst att göra!
Vad är det du uppfattar svårt/krångligt?

Googlade för några år sedan för att försöka hitta några rätter som är enkla och bra men jag tycker det mesta är såna rätter som man får stå i köket och hålla på i flera timmar, förr när jag tränade så var jag tråkig och körde kyckling och ris för det mesta.
Körde riskokare, kycklingen i ugnen, enkelt
Men nu helt plötsligt så känns allt så avancerat att laga, har du några tips på enkla, näringsrika måltider samt billiga.
Jag brukade stå söndagen och göra matlåldor från måndag till fredag lunch.

Permalänk
Medlem

Viktigt

Jag gör en viktresa till midsommar. Undrar om några andra också gör en seriös satsning nu i början av året?
Jag siktar på nåt halvkilo i veckan vilket än så länge går bra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av EyeNEye:

Såg tråden nu och tanken slog mig. Sökte på ämnet i tråden, men fann ingen info.

Vill inte skriva att testosteron är lösningen på allt, men kanske en fundering..

Ni som upplever att ni har problem med vikten, har ni undersökt er testosteronhalt, någonsin?

Jag hade inte gjort det tidigare..trots årskontroller och massa läkare(för annat). Sen tog jag ett test. Hade ett extremt lågt värde. Fick 2 sprutor av vården och jag sjönk som en sten i vikt.

Jag kunde jobba, springa omkring på dagarna, aktiv hela tiden, åt inte speciellt mycket men vikten var densamma eller uppåt..kände mig helt sänkt på eftermiddagen. Ingen ork till något, hungrig och alltid sugen på saker.

Efter sprutorna, så var hungern som borta, suget helt väck och orken på eftermiddagen var på topp. Som om någon la i en ny växel

Vill verkligen inte skapa någon debatt i tråden, bara dela med mig av min erfarenhet och upplevelse

Frågor? shoot

Härligt att du hittade problemet. Tror jag också lider av lågt T. Gick du till Vårdcentralen eller Privat?
Har läst att man ska undvika VC då det verkar vara extremt svårt att få hjälp med T-problem där.
Ska först ta blodprov T + SHBG privat för att se var jag ligger innan jag pungar ut pengar på utredning.
Vet att det behövs fler faktorer för att få diagnos men tänkte börja någonstans.

Skrivet av Totteman:

Jag gör en viktresa till midsommar. Undrar om några andra också gör en seriös satsning nu i början av året?
Jag siktar på nåt halvkilo i veckan vilket än så länge går bra.

Samma här, bullmagen ska bort till midsommar! Räknar inte kalorier så vet inte exakt vad jag kommer gå ner i veckan men räknar med 0.5-1Kg i v då jag använt samma metod två ggr innan (low carb och fasta måltider).

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av mihon:

Googlade för några år sedan för att försöka hitta några rätter som är enkla och bra men jag tycker det mesta är såna rätter som man får stå i köket och hålla på i flera timmar, förr när jag tränade så var jag tråkig och körde kyckling och ris för det mesta.
Körde riskokare, kycklingen i ugnen, enkelt
Men nu helt plötsligt så känns allt så avancerat att laga, har du några tips på enkla, näringsrika måltider samt billiga.
Jag brukade stå söndagen och göra matlåldor från måndag till fredag lunch.

Palak Paneer är ruggit gott! Man hinner göra en gryta + eget naan bröd på ca 1h om man är rimligt organiserad hemma i köket. Kalaslätt att få till för en hel vecka eller mer om man nu behöver det.

Vill man ha mer protein så varför inte köra en bowl med omph, stekost, eller kikärtsbiffar (ägg är bra protein att mixa ner i biffar), ris, rejält med god sallad, syltad rödlök, sirashamajonäs, gärna med lite vatten iblandat så man får smak men lagom mycket kalorier, mango eller ananas är kalas att slänga i efter åt. Toppa med rostade kikärtor.

Båda tar ca 1h för att bli en veckas portioner + tiden det tar att lägga upp maten i lådor. Första gången får man väl kanske räkna med 20-30 min extra innan man har hittat en bra ordning att laga grejerna.

Skrivet av Totteman:

Jag gör en viktresa till midsommar. Undrar om några andra också gör en seriös satsning nu i början av året?
Jag siktar på nåt halvkilo i veckan vilket än så länge går bra.

Skrivet av Myllerman:

Samma här, bullmagen ska bort till midsommar! Räknar inte kalorier så vet inte exakt vad jag kommer gå ner i veckan men räknar med 0.5-1Kg i v då jag använt samma metod två ggr innan (low carb och fasta måltider).

Jag har en ambition att gå ner lite till Vätternrundan 2024 men då snackar vi snarare 1 kg/månad.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

@EyeNEye
Var det dålig kost, sömn, alkohol, fetma, stillasittande som ledde till låg testo? Kanske tvärtom eller både och?
Hur är det idag, har du gått ner i vikt nu och slipper sprutorna?

Visa signatur

i9-12900K | Z690 HERO | RTX 3080 | PG279QM 240Hz | 32GB DDR5 | H150i ELITE | PSU 1200W | SN850 2TB | SSD 1TB | HDD 1TB | WIN 11 | Meshify 2 Black | Kringutrustning: Logitech MX Keys | Razer Naga Pro | Razer Nari Ultimate
TV: LG 65" OLED65C8 | PS5 & Pulse 3D Wireless Headset, Series X & Xbox Wireless Headset & Elite Series 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av palusa:

Väldigt bra att du lyfter detta. Så kan det absolut vara för många. Har man bröst som flyter ihop med armhålan, saknar energi och har svårt att tappa vikt så tycker jag absolut man ska söka för detta 👍

Ja jag tror det är många som lever i mörkret, som inte har en aning. Enkelt blodprov för att få ett hum. Jag som fått spara mustasch/skägg i flera månader, för att sen se ut som årets moppemusche, fick plötsligt skägg.

Skrivet av Myllerman:

Härligt att du hittade problemet. Tror jag också lider av lågt T. Gick du till Vårdcentralen eller Privat?
Har läst att man ska undvika VC då det verkar vara extremt svårt att få hjälp med T-problem där.
Ska först ta blodprov T + SHBG privat för att se var jag ligger innan jag pungar ut pengar på utredning.
Vet att det behövs fler faktorer för att få diagnos men tänkte börja någonstans.

Jag gick privat. Gick via några som heter Rewell.
Ja det är svårt att gå den rätta vägen, tyvärr.

Jag försöker gå via den "rätta vägen" nu. Något man kanske inte reflekterar över är att testo drar ner produktionen av spermier, vilket var nytt för mig. Jag har därför stoppat mina sprutor, då vi försöker skaffa barn. Dock finns det enligt vården andra sprutor/testo där hypofysen fortsätter att tala om för bollarna att producera, men dit har jag inte kommit ännu.
För mig var upplevelsen motsägande då lusten ökade rejält, man kände sig piggare, så att produktionen gick ner var inget man funderade på då.

Ta proverna, det kostar inte jättemycket. Det kan åtminstone ge en indikation på varför man inte ser resultat eller varför man är så pass trött. Ett blodprov kostar 395 kr. Vill man fortsätta med diagnos så får man lägga 3000 kr till.

Jag slutade med Rewell då jag vill ha det mer personligt eftersom effekten gör att mina värden för diabetes blir bättre.

Skrivet av mistahh:

@EyeNEye
Var det dålig kost, sömn, alkohol, fetma, stillasittande som ledde till låg testo? Kanske tvärtom eller både och?
Hur är det idag, har du gått ner i vikt nu och slipper sprutorna?

Dålig sömn har jag nog alltid haft. Nattmänniska 2.0 men dricker sällan alkohol (något glas på en helg). Har alltid varit igång på dagarna, Adidastekniker/AdidasAdmin som sprungit fram och tillbaka, varit iväg på saker hela tiden.

Sedan så har jag diabetes sen tidig ålder. Även diabetesläkaren såg att testo gjorde markant skillnad på blodsockervärdena och vikten.

Jag gick ner i vikt, ändrade inte speciellt mycket alls faktiskt. Mitt svar ser du ovanför angående sprutorna Mitt mål är att skaffa sprutorna igen. Vikten är väl tillbaka där den nästan var, dock kunde dom se att mina sköldkörtelvärden drog iväg, så nu ska jag lämna blodprov för detta, för djupare undersökning.

Visa signatur

Moderkort:ASUS ROG Strix X670E-F Gaming WIFI | Processor: AMD 7800X3D | CPU-kylare: Lian Li Galahad II LCD 360 | Grafikkort:Asus ROG RTX 4090 Gaming OC White | RAM-Minnen: Kingston 32GB 6000MHz CL36 FURY Beast | SSD: Kingston Fury Renegade 2TB x2 | Nätagg: DeepCool PX1200G 1200W | Display: Samsung C49RG90 120 Hz | Mus: Glorious Gaming Model O Headphones/Speakers: Logitech Pro X/Roccat Syn Max Air| Keyboard:Asus ROG Strix Scope Deluxe TKL NX Red |

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Palak Paneer är ruggit gott! Man hinner göra en gryta + eget naan bröd på ca 1h om man är rimligt organiserad hemma i köket. Kalaslätt att få till för en hel vecka eller mer om man nu behöver det.

Vill man ha mer protein så varför inte köra en bowl med omph, stekost, eller kikärtsbiffar (ägg är bra protein att mixa ner i biffar), ris, rejält med god sallad, syltad rödlök, sirashamajonäs, gärna med lite vatten iblandat så man får smak men lagom mycket kalorier, mango eller ananas är kalas att slänga i efter åt. Toppa med rostade kikärtor.

Båda tar ca 1h för att bli en veckas portioner + tiden det tar att lägga upp maten i lådor. Första gången får man väl kanske räkna med 20-30 min extra innan man har hittat en bra ordning att laga grejerna.

Det ser riktigt gott ut, kanske ska testa att göra palak paneer imorgon och se ifall sambon ( kräsen för min mat ) blir imponerad.
Lär hon dock bli om man gör eget naan bröd