Datorn fryser sig med 3 insatta begnagnade fläktar (power failure)

Permalänk
Skrivet av abki:

Du får titta på moderkortet, oftast står det vilken modell och revision det är där.
Texten Gigabyte 970A-DS3P och nära eller under står det vilken rev(ison) det är.
Sen är det bara att ta fram sidan som refererats till och välja aktuell revision. Välja ditt operativ och gå igenom alla dina filer. Speciellt SATA som du har problem med.

Sen har man manualen som beskriver hur man installerar drivrutinerna.
Men det finns en programvara som du kan prova som troligen hjälper även på det här gamla kortet.
https://www.gigabyte.com/Consumer/Software/GIGABYTE-Control-C...
(USB 3 har motsvarande problem som du har på vissa rev:s. Kan åtgärdas genom att installera ett nyare BIOS, download center ovan bör hjälpa till även med det.

(Förmodligen är det gammal programvara som behöver uppdateras som gör att det händer sånt här. Det görs många ändrinar som oftast är bakåtkompatibla men ibland går det inte att göra.)

Det var inge krux att installera, bara köra installern

"AMD Chipset Driver (include chipset \ sata raid driver)
OS: Windows 8.1 64bit,Windows 8.1 32bit,Windows 8 64bit,Windows 8 32bit,Windows 7 64bit,Windows 7 32bit"

Behöver jag installera den här också?

AMD SATA AHCI Driver (Preinstall driver, press F6 during Windows* setup to read from floppy)
OS: Windows 7 64bit,Windows 7 32bit

Tyvärr så startar inte GIGABYTE-Control-Center, inte ens när man startar den som administratör, jag har dock ännu inte startat om datorn för att se om det hjälper, men knappast.

Skrivet av Viita:
Permalänk
Skrivet av Viita:

"time out"

Nu har jag också installerat

"AMD SATA AHCI Driver (Preinstall driver, press F6 during Windows* setup to read from floppy)
OS: Windows 7 64bit,Windows 7 32bit "
https://www.gigabyte.com/Motherboard/GA-970A-DS3P-rev-10/supp...

för säkerhets skull, eftersom att uppdatera chipset hjälpte inte,
hårdisken försvann återigen på den 5 dagen sedan omstart, vilket är nya rikssnittet

Jag installerad den version som det står att "Windows 7 64bit" tillkommit att vara supportad [1.2.1.0349]
sedan finns det ju versioner som tillkommit efteråt i tid [3.8.1540.11] samt [1.3.1.0154] men där
introduceras väl enbart Windows 8, och eftersom Windows 7 inte står utskrivet längre så tolkar
jag det som att det inte är en uppdatering för windows 7 alls och att jag inte behöver den,
utan senaste är den där windows 7 står

Eller vad säger ni andra?

Frågan är om man ska försöka uppdatera bios, är den här flashing processen säkrare än andra?
https://imgbox.com/eAF0s1gR
Det står att man bara ska uppdatera om det verkligen behövs
i risken för att processen misslyckas och datorn sedan inte går att starta?

Bios

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kloppstock:

Det var inge krux att installera, bara köra installern

"AMD Chipset Driver (include chipset \ sata raid driver)
OS: Windows 8.1 64bit,Windows 8.1 32bit,Windows 8 64bit,Windows 8 32bit,Windows 7 64bit,Windows 7 32bit"

Behöver jag installera den här också?

AMD SATA AHCI Driver (Preinstall driver, press F6 during Windows* setup to read from floppy)
OS: Windows 7 64bit,Windows 7 32bit

Tyvärr så startar inte GIGABYTE-Control-Center, inte ens när man startar den som administratör, jag har dock ännu inte startat om datorn för att se om det hjälper, men knappast.

Om du har en cpu för 64 bit är det den som ska installeras.
32 bit gör att det blir problem med större diskar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kloppstock:

Det var inge krux att installera, bara köra installern

"AMD Chipset Driver (include chipset \ sata raid driver)
OS: Windows 8.1 64bit,Windows 8.1 32bit,Windows 8 64bit,Windows 8 32bit,Windows 7 64bit,Windows 7 32bit"

Behöver jag installera den här också?

AMD SATA AHCI Driver (Preinstall driver, press F6 during Windows* setup to read from floppy)
OS: Windows 7 64bit,Windows 7 32bit

Tyvärr så startar inte GIGABYTE-Control-Center, inte ens när man startar den som administratör, jag har dock ännu inte startat om datorn för att se om det hjälper, men knappast.

SATA AHCI är bra att ha installerad den senaste versionen. Men ta versionen för 64 bit.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kloppstock:

Nu har jag också installerat

"AMD SATA AHCI Driver (Preinstall driver, press F6 during Windows* setup to read from floppy)
OS: Windows 7 64bit,Windows 7 32bit "
https://www.gigabyte.com/Motherboard/GA-970A-DS3P-rev-10/supp...

för säkerhets skull, eftersom att uppdatera chipset hjälpte inte,
hårdisken försvann återigen på den 5 dagen sedan omstart, vilket är nya rikssnittet

Jag installerad den version som det står att "Windows 7 64bit" tillkommit att vara supportad [1.2.1.0349]
sedan finns det ju versioner som tillkommit efteråt i tid [3.8.1540.11] samt [1.3.1.0154] men där
introduceras väl enbart Windows 8, och eftersom Windows 7 inte står utskrivet längre så tolkar
jag det som att det inte är en uppdatering för windows 7 alls och att jag inte behöver den,
utan senaste är den där windows 7 står

Eller vad säger ni andra?

Frågan är om man ska försöka uppdatera bios, är den här flashing processen säkrare än andra?
https://imgbox.com/eAF0s1gR
Det står att man bara ska uppdatera om det verkligen behövs
i risken för att processen misslyckas och datorn sedan inte går att starta?

Bios

Jo det är bra att bara installera programvara som är för det OS man har.

En sak som kan göras är att ta backup på hela disken som ramlar ur.
Sen kan du partitionera om den.
Sen kör du en fullständig formatering. (det ska inte vara en snabbformatering som bara hanterar katalogen.)
Om det är en enskild sector som det är fel på så bortmarkeras den i en fullständig formatering och troligen ska disken fungera problemfritt sen.
Så är det bara att ladda om disken med din backup och starta om PC:n och se om den fungerar som den ska sen. Ramlar den ur igen så återstår att byta disk.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kloppstock:

Jag hade revision 1.0, tack för tipset, nu har jag laddat ner "mb_driver_chipset_amd9series_win" (inkluderad RAID)

Nu har jag försökt använda Crystal Disk Info och deaktivera men knappen tar inte, detta
överensstämmer att det i Energialternativ avstängning av disk redan avaktiverat, å andra sidan styr den väl bara systemdisken
<Uppladdad bildlänk>

Är det nått jag ska ändra i bios nedan för att ändra "hot plug" inställningen eller inte i förhållande
till att det inte går att ändra i Crystal Diskinfo

Från manualen:
OnChip SATA Type
Enables or disables RAID for the SATA controllers integrated in the AMD Chipset or configures the SATA
controllers to AHCI mode.
*Native IDE Configures the SATA controller to IDE mode.
*RAID Enables RAID for the SATA controller.
*AHCI Configures the SATA controllers to AHCI mode. Advanced Host Controller Interface
(AHCI) is an interface specification that allows the storage driver to enable advanced
Serial ATA features such as Native Command Queuing and hot plug. (Default)

Disken har igår ådragit sig "Current Pending sektor count" skada på 1 % skada ner till 99 % hälsa, det handlar om att jag tar skärmdumpar till den här hårddisken, och om jag gör det utan att märka att hårddisken redan har försvunnit så orsakar den screenshoten en felaktig skrivning till disken vilket gör att mappen dit bilderna nersparas till tillslut blir oåtkomlig pga skador i filsystemet, chkdsk gör en sektorskada på 1 kb! av det som sedan flyttade bilderna till ytterst osynliga mappen "found 000" R-studio file recovery'

Då kan man fråga sig, beror detta på en redan existerande hårddiskskada eller har klusterskada uppstår pga av felet
så länge hårddisken kopplar ur sig utan att det är fel på disken grunden, vad tror ni?

Gällandes bilden. Se till att du valt rätt disk när du försöker aktivera "förhindra viloläge för disken"...
Vet inte om du haft fel disk vald varje gång eller om det är en slump att du hade en SSD (systemdisken?) vald när du tog bilden.

Efter det så vet jag inte om jag har så många idéer kvar...
Jag kan även tänka mig att problemet är internet i disken och att oavsett hur du konfigurerar BIOS/Windows så kommer problemet fortsätta uppstå.
Jag har ingen koll på hur kommunikationen i disken ser ut.
Hur lång tid väntar tex kontrollern på att skivorna ska börja snurra innan kontrollern tillåter att läsarmarna att vandra ut på skivytan?
Sker det någon form av "säkerhets-lockout" om det tar för lång tid? etc.
Motorn kanske inte får lika mycket effekt från att vakna upp ur viloläge som den får vid "full uppstart" av datorn eller så kanske lagret har börjat kärva.

Jag ser det mer som ett tecken på att det är dags att byta ut disken när den börjar bete sig på detta sätt.
En annan lösning kan eventuellt vara att flytta över disken till ett USB-kabinett då det är enkelt att koppla ur och in den igen om den bråkar.

Permalänk
Skrivet av Viita:

Gällandes bilden. Se till att du valt rätt disk när du försöker aktivera "förhindra viloläge för disken"...
Vet inte om du haft fel disk vald varje gång eller om det är en slump att du hade en SSD (systemdisken?) vald när du tog bilden.

Det var faktiskt en slump, jag har gått igenom alla hårdiskar i Crystal Disc info, och det går att aktivera & deaktivera sovläge på 3 av 5 hårddiskar, dock inte på problemdisken (wdc) samt en annan snarlik wdc disk, det kan ju knappast vara en slump att 2 wdc diskar inte ger detta alternativ

Skrivet av Viita:

Efter det så vet jag inte om jag har så många idéer kvar...
Jag kan även tänka mig att problemet är internet i disken och att oavsett hur du konfigurerar BIOS/Windows så kommer problemet fortsätta uppstå.
Jag har ingen koll på hur kommunikationen i disken ser ut.
Hur lång tid väntar tex kontrollern på att skivorna ska börja snurra innan kontrollern tillåter att läsarmarna att vandra ut på skivytan?

Sker det någon form av "säkerhets-lockout" om det tar för lång tid? etc.
Motorn kanske inte får lika mycket effekt från att vakna upp ur viloläge som den får vid "full uppstart" av datorn eller så kanske lagret har börjat kärva.

Jag ser det mer som ett tecken på att det är dags att byta ut disken när den börjar bete sig på detta sätt.
En annan lösning kan eventuellt vara att flytta över disken till ett USB-kabinett då det är enkelt att koppla ur och in den igen om den bråkar.

Jag har ingen aning om hur kontrollern ser ut på disken, du förutsätter att jag har disken blottad från chassit?
du överskattar isåfall min förmåga kapitalt
Hur ska jag se om det sker en säkerhets lockout? absolut inga meddelanden i Windows dyker upp efter att den försvunnit

Sedan sist så har hälsan på disken gått ner ytterligare från 99 till 97 procent, tillägget
är "Uncorrectable sector count" i SMART, den ligger också på en högre medeltemp än dom andra diskarna (41 grader)

Den här jävla disken har bara startat blygsamma 876 gånger och har en drifttid på ynka 67000 timmar ungefär, det är inte mycket jämfört med min enda! andra skadade disk som startat 1496 gånger & också har 97 % hälsa (efter 109000 timmar) men enbart felar på "Reallocated sector count" men har varit lika stabil som vulkanen Etna som inte försämrats genom utbrott på flera år så den behöver jag nog inte byta ännu.

Jag misstänker att den aktuella hårddisken kanske får nya fel efter x-antal gånger som den tappat bort
sig och måste starta om, det är en intressant ide du kommer med att formatera om disken, men kan detta korrigera
(hälsa 100 % igen) eller stoppa flera maskinella? fel från att inträffa?

Det är bara 1.22 Tb! på denna disk, eftersom jag inte har HD-utrymme över på en enda disk
så kan jag inte göra en avbild utan jag måste försöka portionera ut det tillfälligt över mina 4 andra diskar

5 diskar till ifall vi inkluderar en USB disk från Ibas data recovery med dålig hälsa sedan den ramlat i golvet för många gånger då jag fick för mig att ha den ståendes uppe på towern, därför ska nog inte just jag satsa på att omvandla den dåliga disken till en USB-disk

Jag har inte senaste versionen F2j av BIOS utan F1
https://www.gigabyte.com/Motherboard/GA-970A-DS3P-rev-10/supp...
men jag tror inte heller att det kommer lösa problemet

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kloppstock:

Det var faktiskt en slump, jag har gått igenom alla hårdiskar i Crystal Disc info, och det går att aktivera & deaktivera sovläge på 3 av 5 hårddiskar, dock inte på problemdisken (wdc) samt en annan snarlik wdc disk, det kan ju knappast vara en slump att 2 wdc diskar inte ger detta alternativ

Jag har ingen aning om hur kontrollern ser ut på disken, du förutsätter att jag har disken blottad från chassit?
du överskattar isåfall min förmåga kapitalt
Hur ska jag se om det sker en säkerhets lockout? absolut inga meddelanden i Windows dyker upp efter att den försvunnit

Sedan sist så har hälsan på disken gått ner ytterligare från 99 till 97 procent, tillägget
är "Uncorrectable sector count" i SMART, den ligger också på en högre medeltemp än dom andra diskarna (41 grader)

Den här jävla disken har bara startat blygsamma 876 gånger och har en drifttid på ynka 67000 timmar ungefär, det är inte mycket jämfört med min enda! andra skadade disk som startat 1496 gånger & också har 97 % hälsa (efter 109000 timmar) men enbart felar på "Reallocated sector count" men har varit lika stabil som vulkanen Etna som inte försämrats genom utbrott på flera år så den behöver jag nog inte byta ännu.

Jag misstänker att den aktuella hårddisken kanske får nya fel efter x-antal gånger som den tappat bort
sig och måste starta om, det är en intressant ide du kommer med att formatera om disken, men kan detta korrigera
(hälsa 100 % igen) eller stoppa flera maskinella? fel från att inträffa?

Det är bara 1.22 Tb! på denna disk, eftersom jag inte har HD-utrymme över på en enda disk
så kan jag inte göra en avbild utan jag måste försöka portionera ut det tillfälligt över mina 4 andra diskar

5 diskar till ifall vi inkluderar en USB disk från Ibas data recovery med dålig hälsa sedan den ramlat i golvet för många gånger då jag fick för mig att ha den ståendes uppe på towern, därför ska nog inte just jag satsa på att omvandla den dåliga disken till en USB-disk

Jag har inte senaste versionen F2j av BIOS utan F1
https://www.gigabyte.com/Motherboard/GA-970A-DS3P-rev-10/supp...
men jag tror inte heller att det kommer lösa problemet

Jag såg samma sak på den mekaniska WD-disk jag för tillfället har inkopplad, dvs att jag inte kan förhindra att disken går i sovläge via crystaldiskinfo, det kan dock bero på att det är en disk som är designad för att inte gå i viloläge, däremot hade jag en annan disk tidigare där det gick att ändra.

Sedan när jag nämner kontrollern och intern kommunikation i disken så är svaret helt enkelt, det går inte se, vi vet inte vilka parametrar WD har valt, det är inget vi kan ändra på, det är dock något som kan vara orsaken till att disken kopplas bort i Windows och sedan inte kommer tillbaka.

Felen som du noterar i Crystaldiskinfo kan vara orsakade av problemen med ditt tidigare moderkort.
Var lite vaksam om fler uppstår annars är det bara att bortse ifrån.
Om jag tolkar det rätt så har du fått detta fel 1 gång.
Ändra värdena i columnen "RAW" från hexadecimalt till decimalt genom att gå in i menyn
"Function -> "Advanced Feature" -> "Raw Values" -> och väljer "10 [DEC]", så blir det enklare att se antalt gånger respektive funktion är triggad.

Det som är lagrat i S.M.A.R.T. kommer bara räkna uppåt, inte ner oavsett vad du gör med disken...

Permalänk
Skrivet av Viita:

Felen som du noterar i Crystaldiskinfo kan vara orsakade av problemen med ditt tidigare moderkort.
Var lite vaksam om fler uppstår annars är det bara att bortse ifrån.
Om jag tolkar det rätt så har du fått detta fel 1 gång.
Ändra värdena i columnen "RAW" från hexadecimalt till decimalt genom att gå in i menyn
"Function -> "Advanced Feature" -> "Raw Values" -> och väljer "10 [DEC]", så blir det enklare att se antalt gånger respektive funktion är triggad.

Nu har jag ställt om till DEC & värdena visar 1 på både Pending & Uncorrectable sector count, så jag antar att det betyder att skadan har skett på detta nya moderkort, och att händer det 1 nytt fel så tickar procenten ner lite till

Skrivet av Viita:

Det som är lagrat i S.M.A.R.T. kommer bara räkna uppåt, inte ner oavsett vad du gör med disken...

Räkna? jag känner bara till procent i hälsostatus, och den går iaf nedåt och jag hoppas
att den kan gå tillbaka till 100 % efter formatering, det är min fråga

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kloppstock:

Nu har jag ställt om till DEC & värdena visar 1 på både Pending & Uncorrectable sector count, så jag antar att det betyder att skadan har skett på detta nya moderkort, och att händer det 1 nytt fel så tickar procenten ner lite till

Räkna? jag känner bara till procent i hälsostatus, och den går iaf nedåt och jag hoppas
att den kan gå tillbaka till 100 % efter formatering, det är min fråga

Som jag förstått det så är S.M.A.R.T. eller Self-Monitoring, Analysis and Reporting Technology är ett diagnostiskt verktyg som registrerar antal gånger en händelse har inträffat.
Denna information lagras på ett chip(minne) i respektive hårddisk/ssd inte på moderkortet.

Det jag syftade på var att omstartsproblemen du hade med det förra moderkortet kan vara orsaken till att du fått falska positiva felregistreringar i S.M.A.R.T på de enheter som har dessa fel registrerade.

Tex, när du startar datorn, "Power On Count" så adderas +1 till det räkneverket, etc, när det kommer till
"Current Pending Sector Count" i ditt fall så är det registrerat "1" gång och kommer fortsätta vara registrerat
"1" gång tills det inträffar nästa gång, då kommer det istället vara "2" gånger.
Det kommer aldrig gå tillbaka ner till "0" såvida du inte har utrustning och kunskaper att flasha om det minneschipet på kretskortet på hårddisken...
Vad jag vet är det bara värdet för temperaturen som varierar upp och ner.

Du ska å andra sidan inte hänga upp dig så mycket på "enstaka-företeelser", det du ska vara vaksam på är om dessa ökar och om de ökar hastigt, då kan det vara ett tecken på ett kommande disk-ras.

Det är också bra att veta att alla tillverkare inte registerar alla händelser på samma sätt... vilket är en av orsakerna till att man får vara observant istället för att hänga upp sig på enskilda värden.
Det finns mer info här:
https://en.wikipedia.org/wiki/Self-Monitoring,_Analysis_and_R...

När det kommer till %-värdet så jag har ingen aning vad det är baserat på förutom på SSD:er där det brukar vara baserat på någon form av slitage på minneschipen eller återstående mängd av reserverat minnet...

Edit: Ska tillägga att det är värdena i "Raw Values"-kolumnen jag syftar på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kloppstock:

Nu har jag ställt om till DEC & värdena visar 1 på både Pending & Uncorrectable sector count, så jag antar att det betyder att skadan har skett på detta nya moderkort, och att händer det 1 nytt fel så tickar procenten ner lite till

Räkna? jag känner bara till procent i hälsostatus, och den går iaf nedåt och jag hoppas
att den kan gå tillbaka till 100 % efter formatering, det är min fråga

Om sectorfelen ligger i partitionområdet så räcker inte en formatering så det är bra att även göra den först.
Formatteringen går sen igenom hela området för data och felmarkerar sectorer som inte fungerar. Så när den delen är klar så ska disken fungera normalt igen.
Ibland kan det även finnas uppdateringar i firmware på disken men är inte så vanligt men om du vill kan du kolla det också men då helst innan du startat partitioneringen.

Själva formateringen kan ta ganska lång tid då disken är på 1 TB men beror mycket på hur snabb den är. Men att starta den då du lägger dig har du möjlighet att den kan vara klar då du sovit under natten.
Missa bara inte att ta backupp. Det är ganska dyrt att ta fram datat efter fullständig formattering och inte säkert att allt går att få fram. I så fall är det betydligt billigare att köpa en helt ny disk.

Permalänk
Skrivet av abki:

Ibland kan det även finnas uppdateringar i firmware på disken men är inte så vanligt men om du vill kan du kolla det också men då helst innan du startat partitioneringen.

Jag hittade faktiskt

Inte på deras hemsida dock
https://support-en.wd.com/app/answers/detailweb/a_id/13977

https://files.hddguru.com/download/PC-3000-UDMA%20Support/WDC...
Den innehöll en PCR fil som ingen tycks veta hur den ska öppnas och när

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kloppstock:

Jag hittade faktiskt

Inte på deras hemsida dock
https://support-en.wd.com/app/answers/detailweb/a_id/13977

https://files.hddguru.com/download/PC-3000-UDMA%20Support/WDC...
Den innehöll en PCR fil som ingen tycks veta hur den ska öppnas och när

Ser inte din uppdatering men hittar du den så är det bra att börja där.

Permalänk

Hårddisken har slutat försvinna, sedan jag flyttade ut några filer från den till en annan hårddisk