Permalänk
Medlem
Skrivet av Hybric:

Ni får ursäkta min otroligt dumma fråga, men har suktat länge nu efter att beställa UniFi Express från deras hemsida och visst är det så att det inte är någon tull på EU-shopen?

Sitter idag på en kass Telesnor router och känner att "Expressen" är ett bra instick för att komma igång med UniFi generellt.

Tack på föhand!

Har inte åkt på några extra avgifter från EU-shoppen när jag handlat där. Det jag betalat i shoppen är det som har gällt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av koSmiQ:

Har inte åkt på några extra avgifter från EU-shoppen när jag handlat där. Det jag betalat i shoppen är det som har gällt.

Toppen, tusen tack!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hybric:

Toppen, tusen tack!

Samma för mig.

Permalänk
Medlem

Nej, ingen tull. De skickar från Tjeckien har jag för mig och det brukar gå ruggigt snabbt.

Visa signatur

Det finns bara två sorters hårddiskar: de som har gått sönder och de som skall gå sönder.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hybric:

Ni får ursäkta min otroligt dumma fråga, men har suktat länge nu efter att beställa UniFi Express från deras hemsida och visst är det så att det inte är någon tull på EU-shopen?

Sitter idag på en kass Telesnor router och känner att "Expressen" är ett bra instick för att komma igång med UniFi generellt.

Tack på föhand!

Se till att du har valt Seden i uppe till vänster så du får rätt moms.
Sedan tillkommer runt 100 i frakt.
De skickas inom EU så någon tull tillkommer inte.

Visa signatur

Klient: AMD 7 5800X | ASUS X570-F | 32GB 3200MHz | Corsair RM850 | Gigabyte 3070 | Phanteks P500A | Samsung 980 PRO
HTPC: Intel I7 4770T | 16 GB 1600 | FC8 EVO | Gigabyte GA-H87N-WIFI | Samsung 840 250GB
Server: Intel XEON E5620 x 2| ASUS Z8PE-D18 | 96GB 1333MHz | Corsair AX 1200W | HAF 932 | WD Black 2TB
Nätverk: Telia F@st| Unifi AC Lite/Pro/LR/Nano/Mesh/U6-LR/U6+/U6-Lite | Nighthawk M1 | pfSense | TP-Link TL-WPA8630KIT | Ubiquiti NanoStation M5 | UniFi Switch 8-150W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Prelatur:

Se till att du har valt Seden i uppe till vänster så du får rätt moms.
Sedan tillkommer runt 100 i frakt.
De skickas inom EU så någon tull tillkommer inte.

De har höjt frakten rejält för mig iaf, har beställt en gång och då kostade frakten €7.

Permalänk
Medlem

Jag är sjukt sugen att köpa en Express och tre Ubiquiti UniFi USW Flex Mini för att ersätta befintligt nätverk. Blir jag nöjd då bytet sker från en Ubiquiti Amplifi HD - AC1750 / Mesh Router.

Visa signatur

ASUS ProArt X670E-CREATOR WIFI | ASUS ROG STRIX GeForce RTX 4090 | AMD Ryzen 9 7950X3D | Samsung 990 Pro 2TB M.2 | Samsung 970 EVO Plus 2TB M.2 | Philips 42" Evnia 42M2N8900 OLED | G.Skill Trident Z5 Neo RGB 64GB (2x32GB) Expo | NZXT Kraken Z73 | NZXT H710i (black) | NZXT C1200 1200W | Macbook Pro 14" M1 MAX/24/16 | 32 GB | 1 TB | iPad Pro (12.9" 4th generation) | Microsoft Xbox Series X 1 TB | PlayStation 5 Digital Edition | Arctis Nova Pro Wireless | Airpods Max | Oculus Quest 3 (128 GB)

Permalänk
Medlem

Jag såg att de har släppt en U7 Pro access punkt nu. Lite typisk timing då jag installerade min U6 Pro igår...

Permalänk
Medlem
Skrivet av joakim99:

Jag såg att de har släppt en U7 Pro access punkt nu. Lite typisk timing då jag installerade min U6 Pro igår...

Har du någon enhet som klarar 7an?

Visa signatur

ASUS ProArt X670E-CREATOR WIFI | ASUS ROG STRIX GeForce RTX 4090 | AMD Ryzen 9 7950X3D | Samsung 990 Pro 2TB M.2 | Samsung 970 EVO Plus 2TB M.2 | Philips 42" Evnia 42M2N8900 OLED | G.Skill Trident Z5 Neo RGB 64GB (2x32GB) Expo | NZXT Kraken Z73 | NZXT H710i (black) | NZXT C1200 1200W | Macbook Pro 14" M1 MAX/24/16 | 32 GB | 1 TB | iPad Pro (12.9" 4th generation) | Microsoft Xbox Series X 1 TB | PlayStation 5 Digital Edition | Arctis Nova Pro Wireless | Airpods Max | Oculus Quest 3 (128 GB)

Permalänk
Medlem
Skrivet av alex20hz:

Har du någon enhet som klarar 7an?

Nej, däremot en del enheter som stödjer 6E. Jag har inte någon praktisk nytta av 6E jämfört med 6 men det är lite retligt då jag har avvaktat med att byta ut mina gamla wifi 5 accesspunkter och när jag äntligen gör slag i saken så missar jag med ett par dagar. Jag kan väl i och för sig skicka tillbaka då det inte gått 14 dagar än men det är lite besvär med det också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av joakim99:

Nej, däremot en del enheter som stödjer 6E. Jag har inte någon praktisk nytta av 6E jämfört med 6 men det är lite retligt då jag har avvaktat med att byta ut mina gamla wifi 5 accesspunkter och när jag äntligen gör slag i saken så missar jag med ett par dagar. Jag kan väl i och för sig skicka tillbaka då det inte gått 14 dagar än men det är lite besvär med det också.

Det kommer nog ta ett par veckor innan du kan få den hem.

Visa signatur

ASUS ProArt X670E-CREATOR WIFI | ASUS ROG STRIX GeForce RTX 4090 | AMD Ryzen 9 7950X3D | Samsung 990 Pro 2TB M.2 | Samsung 970 EVO Plus 2TB M.2 | Philips 42" Evnia 42M2N8900 OLED | G.Skill Trident Z5 Neo RGB 64GB (2x32GB) Expo | NZXT Kraken Z73 | NZXT H710i (black) | NZXT C1200 1200W | Macbook Pro 14" M1 MAX/24/16 | 32 GB | 1 TB | iPad Pro (12.9" 4th generation) | Microsoft Xbox Series X 1 TB | PlayStation 5 Digital Edition | Arctis Nova Pro Wireless | Airpods Max | Oculus Quest 3 (128 GB)

Permalänk
Medlem
Skrivet av suhrim:

<Uppladdad bildlänk>

De har höjt frakten rejält för mig iaf, har beställt en gång och då kostade frakten €7.

Något konstigt är det, för mig kostar det €9:

Visa signatur

Det finns bara två sorters hårddiskar: de som har gått sönder och de som skall gå sönder.

Permalänk
Skrivet av alex20hz:

Jag är sjukt sugen att köpa en Express och tre Ubiquiti UniFi USW Flex Mini för att ersätta befintligt nätverk. Blir jag nöjd då bytet sker från en Ubiquiti Amplifi HD - AC1750 / Mesh Router.

Tänk på detta ang Expressen

How many UniFi Network devices does UniFi Express support?
When operated as a gateway, UniFi Express manages up to four additional UniFi Network devices such as other UniFi Express units, switches, and WiFi access points.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zarkov:

Något konstigt är det, för mig kostar det €9:
https://i.imgur.com/3oehSz9.png

Det verkar va olika fraktkostnad beroende på adress, sätter jag en adress i närmsta tätort (Osby) en mil bort så är frakten €16 istället.

Permalänk
Medlem
Skrivet av alex20hz:

Det kommer nog ta ett par veckor innan du kan få den hem.

Det är säkert så. Jag är nöjd med min U6 Pro så jag kommer inte att byta just nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av _Fredrik_:

Tänk på detta ang Expressen

How many UniFi Network devices does UniFi Express support?
When operated as a gateway, UniFi Express manages up to four additional UniFi Network devices such as other UniFi Express units, switches, and WiFi access points.

Det blir nog ganska precis 4 3 hubbar och en AP eventuellt men lägenheten behöver inte mer enheter heller då den täcker allt.

Visa signatur

ASUS ProArt X670E-CREATOR WIFI | ASUS ROG STRIX GeForce RTX 4090 | AMD Ryzen 9 7950X3D | Samsung 990 Pro 2TB M.2 | Samsung 970 EVO Plus 2TB M.2 | Philips 42" Evnia 42M2N8900 OLED | G.Skill Trident Z5 Neo RGB 64GB (2x32GB) Expo | NZXT Kraken Z73 | NZXT H710i (black) | NZXT C1200 1200W | Macbook Pro 14" M1 MAX/24/16 | 32 GB | 1 TB | iPad Pro (12.9" 4th generation) | Microsoft Xbox Series X 1 TB | PlayStation 5 Digital Edition | Arctis Nova Pro Wireless | Airpods Max | Oculus Quest 3 (128 GB)

Permalänk
Medlem
Skrivet av joakim99:

Det är säkert så. Jag är nöjd med min U6 Pro så jag kommer inte att byta just nu.

AP7 verkar ju vilja ha 2.5Gbps, så jag hade behövt byta switch med. Wifi6 täcker alla mina behov i vart fall.

Permalänk
Medlem
Skrivet av joakim99:

Jag såg att de har släppt en U7 Pro access punkt nu. Lite typisk timing då jag installerade min U6 Pro igår...

Lite tråkigt att den enbart har 4x4 på 5 GHz-bandet dock. På den punkten är ju din U6 Pro faktiskt bättre.

Vet vi vilken hårdvaruplattform den är byggd på än förresten?

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av blunden:

Lite tråkigt att den enbart har 4x4 på 5 GHz-bandet dock. På den punkten är ju din U6 Pro faktiskt bättre.

Vet vi vilken hårdvaruplattform den är byggd på än förresten?

Det sägs att U7 Pro använder sig utav Qualcomm Home 326-chipset:et, men det är inte 100% verifierat ännu. Pro-varianterna brukar trots allt vara baserade på Qualcomm/Atheros och MediaTek-chipset är förpassat till de billigare enheterna.

Visa signatur

Also found as @piteball@mastodon.rockhost.se

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pitr-:

Det sägs att U7 Pro använder sig utav Qualcomm Home 326-chipset:et, men det är inte 100% verifierat ännu. Pro-varianterna brukar trots allt vara baserade på Qualcomm/Atheros och MediaTek-chipset är förpassat till de billigare enheterna.

Utmärkt!

Ja, enligt firmware-uppdateringen de släppt är det en Qualcomm-chipp i IPQ53xx-serien, vilket skulle stämma bra med Home 326 som heter IPQ5322.

https://www.qualcomm.com/products/internet-of-things/networki...

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av alex20hz:

Det kommer nog ta ett par veckor innan du kan få den hem.

Enligt EU shoppen kan jag få hem en U7 Pro den 12/1 så om 3 dagar. Hostar jag upp 7 euro till så kommen den imorgon.

Visa signatur

Klient: AMD 7 5800X | ASUS X570-F | 32GB 3200MHz | Corsair RM850 | Gigabyte 3070 | Phanteks P500A | Samsung 980 PRO
HTPC: Intel I7 4770T | 16 GB 1600 | FC8 EVO | Gigabyte GA-H87N-WIFI | Samsung 840 250GB
Server: Intel XEON E5620 x 2| ASUS Z8PE-D18 | 96GB 1333MHz | Corsair AX 1200W | HAF 932 | WD Black 2TB
Nätverk: Telia F@st| Unifi AC Lite/Pro/LR/Nano/Mesh/U6-LR/U6+/U6-Lite | Nighthawk M1 | pfSense | TP-Link TL-WPA8630KIT | Ubiquiti NanoStation M5 | UniFi Switch 8-150W

Permalänk

Hej, fick nyss tag på en Edgeswitch 5x, Cloud Key (gen1) och 2 st AP AC Lite (1945G) och tyckte att det såg kul ut.

Har idag en ASUS RT-AC68U (802.11ac) som täcker huset hjälpligt (trä, 2plan, 180kvm).
På BBkollen har jag idag ca 230/220 3,7ms på mitt 250/250 från Telia. Men som sagt den täcker inte så bra överallt.

Jag återställde alla Ubiquity enheter, uppdaterad firmware, och fick det att lira när jag kopplade AP och UCK till Switch som sedan är kopplad till ASUS routern. Dock med väldigt begränsad hastighet, ca 50/50.

Någon som vet om det är värt att fortsätta laborera med ubiquiti för att få liknande eller bättre prestanda och bättre täckning eller är det för gammal hårdvara. Alternativt behöver jag en EdgeRouter för att få det att lira ihop?

Tacksam för hjälp.

Permalänk
Medlem
Skrivet av joakim99:

Jag såg att de har släppt en U7 Pro access punkt nu. Lite typisk timing då jag installerade min U6 Pro igår...

Oväntat (men skoj förstås) att de var så snabba på wifi7, synd att man inte har några klienter...

Visa signatur

Apple

Permalänk
Snusfri
Skrivet av Stayhungry81:

Hej, fick nyss tag på en Edgeswitch 5x, Cloud Key (gen1) och 2 st AP AC Lite (1945G) och tyckte att det såg kul ut.

Har idag en ASUS RT-AC68U (802.11ac) som täcker huset hjälpligt (trä, 2plan, 180kvm).
På BBkollen har jag idag ca 230/220 3,7ms på mitt 250/250 från Telia. Men som sagt den täcker inte så bra överallt.

Jag återställde alla Ubiquity enheter, uppdaterad firmware, och fick det att lira när jag kopplade AP och UCK till Switch som sedan är kopplad till ASUS routern. Dock med väldigt begränsad hastighet, ca 50/50.

Någon som vet om det är värt att fortsätta laborera med ubiquiti för att få liknande eller bättre prestanda och bättre täckning eller är det för gammal hårdvara. Alternativt behöver jag en EdgeRouter för att få det att lira ihop?

Tacksam för hjälp.

Logga in på din Cloud Key och gå till settings för AP AC Lite och ändra till 40 på Channel Width för 2.4 GHz samt 80 för 5 GHz.
Var långsamt för mig med innan jag ändrade detta.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av THB:

Logga in på din Cloud Key och gå till settings för AP AC Lite och ändra till 40 på Channel Width för 2.4 GHz samt 80 för 5 GHz.
Var långsamt för mig med innan jag ändrade detta.

40 Hz på 2.4 GHz är oftast inte att rekommendera på grund av både kompabilitet och det faktum att det tenderar att resultera i mer överlapp med andra nätverk om man inte bor utan andra nätverk i närheten. Allt man vill ha hög hastighet på bör ju ändå köra på 5 GHz.

80 Hz på 5 GHz är dock absolut rekommenderat i de allra flesta fall, precis som du säger.

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem

Nån med erfarenhet av att göra plast gul? 😅

Vår Unify Pro sticker ut som fan då alla lister, väggar, tak etc är vit med lite gul/varm ton. Undras tro om man kan få APn lite gulare? UV lampa?

Permalänk
Medlem
Skrivet av joakim99:

Jag såg att de har släppt en U7 Pro access punkt nu. Lite typisk timing då jag installerade min U6 Pro igår...

Amen vafan jag som typ precis skaffat pro 😴
Men 21w på max power, damn. Tycker min pro blir varm som den är!

Permalänk
Medlem
Skrivet av _Fredrik_:

Tänk på detta ang Expressen

How many UniFi Network devices does UniFi Express support?
When operated as a gateway, UniFi Express manages up to four additional UniFi Network devices such as other UniFi Express units, switches, and WiFi access points.

Det där är en detalj som många verkar missa! Stoppade en kollega som höll på att göra ett felköp häromdagen. Han strösslar med Flex-mini-switchar hemma och var redan uppe i det bara i flex-siwtchar föruom switchar och APs.

Såg dock att Unifi gjort det tydligare på produktsidan för Unifi Express nu så det stod väldigt tydligt direkt i produktbeskrivningen.

Visa signatur

WS: Ryzen 5900X, 64GB, RTX3080 (Windows 11)
Server: E5-2698V4, 64GB, 1050TI (Debian)

Permalänk
Medlem
Skrivet av joakim99:

Nej, däremot en del enheter som stödjer 6E. Jag har inte någon praktisk nytta av 6E jämfört med 6 men det är lite retligt då jag har avvaktat med att byta ut mina gamla wifi 5 accesspunkter och när jag äntligen gör slag i saken så missar jag med ett par dagar. Jag kan väl i och för sig skicka tillbaka då det inte gått 14 dagar än men det är lite besvär med det också.

Jag hade nog skickat tillbaka och bytt ut. Är ju rätt stor update med Wifi 7 mot Wifi 6. Du kanske inte har någon enhet idag, men mobiler, smart tv, laptops mm kommer ju alla ha det nu framöver. Sitter själv på Wifi 5 idag och kommer byta när det kommer något realistiskt pris på vanlig Wifi 7 router. Wifi 7 kommer ju förmodligen hänga med rätt många år nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KAN1N:

Jag hade nog skickat tillbaka och bytt ut. Är ju rätt stor update med Wifi 7 mot Wifi 6. Du kanske inte har någon enhet idag, men mobiler, smart tv, laptops mm kommer ju alla ha det nu framöver. Sitter själv på Wifi 5 idag och kommer byta när det kommer något realistiskt pris på vanlig Wifi 7 router. Wifi 7 kommer ju förmodligen hänga med rätt många år nu.

Har man många enheter på 5 GHz för man dock förmodligen lite sämre prestanda med U7-Pro än U6-Pro, så det är en avvägning man måste göra.

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q